پنجشنبه ۱۰ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۷ - Dec 30, 2004
ارائه داروهاي خارجي بدون مجوز
در داروخانه ها ممنوع ا ست
ايرنا: اداره  نظارت  بر امور دارو و مواد مخدر وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش پزشكي ، ارايه  داروهاي  خارجي  بدون  مجوز در داروخانه ها را ممنوع  كرد.
به  گزارش  ديروز روابط عمومي وزارت  بهداشت  و درمان ، اداره نظارت  بر امور داروها اعلام  كرد: با توجه  به  خطراتي  كه  ممكن  است  مصرف داروهاي  خارجي  كه  به  صورت  غيرمجاز و بدون  نظارت  به  كشور وارد مي شود، براي  بيماران  به  همراه  داشته  باشد، داروخانه ها بايد از خريد و فروش  هر گونه  دارو خارج  از شبكه  رسمي توزيع  خودداري  كنند.
براين  اساس  طبق  ماده  ۱۷ قانون  تعزيرات  حكومتي  امور بهداشتي  و درماني در صورت  مشاهده  وقوع  چنين  تخلفي  بازرسان  ويژه  وزارت  بهداشت ، با همكاري پرسنل  نيروي  انتظامي  نسبت  به  تعطيلي  محل  داروخانه  اقدام  خواهند كرد.

تعداد قربانيان زلزله از صد هزار نفر مي گذرد
زلزله شرق آسيا از زبان شاهدان عيني
010278.jpg
گروه اجتماعي: تعداد قربانيان فاجعه زلزله در شرق آسيا از ۸۵ هزار نفر گذشت.
بنابر گزارشهاي منطقه اي تنها در استان آچه اندونزي ۶۵ هزار تن كشته شده اند، در سريلانكا شمار قربانيان بالغ بر ۲۰ هزار نفر است و در هندوستان نيز بيش از ۱۰ هزار نفر جان باخته اند.
با توجه به روند افزايش تعداد قربانيان كارشناسان پيش بيني مي كنند شمار قربانيان از صد هزار نفر نيز بگذرد.
اين گزارش حاكي است با روشن شدن ابعاد عظيم فاجعه بر شدت و حجم كمكهاي كشورهاي مختلف و سازمانهاي بين المللي امدادي به كشورهاي زلزله زده افزوده شده است.
مدير بانك جهاني جيمز ولفنون گفته است اين بانك تازه شروع به بررسي ابعاد فاجعه و پيامدهاي اقتصادي آن كرده است، بنابر برخي گزارشها فاجعه زلزله احتمالا موجب از دست رفتن يك تا يك دهم درصد رشد اقتصادي برخي كشورهاي حادثه ديده خواهد شد.
علاوه بر يك ميليون بي خانمان، زيرساخت هاي اقتصادي و بسياري از مراكز تجاري و صنعتي كشورهاي حادثه ديده از بين رفته است. همچنين اطلاعات شوراي جهاني سفر و جهانگردي حاكي است صنعت توريسم كشورهاي شرق آسيا با ۱۹ ميليون نفر به احتمال زياد نابود شده است. در همين حال نخست وزير تايلند تخمين زده است كه ميزان خسارات وارد آمده به كشور به ۵۱۰ ميليون دلار بالغ شود.
پس از حادثه برخي از مردم اين كشورها كه شاهد عيني فاجعه بوده اند، ديده ها و تصويرهاي خود از اين موضوع را براي سايت انگليسي بي.بي.سي فرستاده اند، كه گزيده اي از آنها را مرور مي كنيم.
ارقامي كه در مورد تعداد مرده ها مي دهند، تنها بر اساس شمار جسدهايي است كه در بيمارستانها هست، در صورتي كه هر جا را كه نگاه مي كنيم جسد مي بينيم: در جاده ها، داخل ساختمان ها، اتوبوس ها، قطارها و حتي در دريا. هزاران نفر و همچنين صدها اتومبيل در دريا هستند و هنوز در قسمت هاي عميق تر، اتوبوس هايي را مي بينيم كه در سطح آب شناورند. كمتر از يك چهارم مردم نواحي ساحلي زنده مانده اند، شهرهاي بزرگ (با مناطق توريستي عمده) كاملا با آب نابود شده اند و بايد آنها را از نو ساخت...
د. اينيدكا - سري لانكا
من به همراه خانواده ام به تعطيلات كريسمس رفته بودم. ما وارد هتلي به نام مرميد در كلوتارا شديم. در حال خوردن صبحانه در طبقه اول بوديم كه مشرف به ساحل بود و در فاصله ۸۰۰ متري آب قرار داشت. حدود ساعت نه و نيم، موج بسيار بزرگي به ارتفاع يك درخت نارگيل به طرف هتل آمد و همه چيز را سر راه خود خرد كرد. مردمي كه در ساحل بودند وقت فرار نداشتند و آب همه آنها را با خود برد. من به طبقه همكف رفتم تا از اتاق وسايلم را بردارم. تخت خواب ها به زير آب فرو رفته بود. سطح آب بالا مي آمد و من هم داخل هتل گير افتاده بودم. بالاخره توانستم در را باز كنم و به طبقه بالا بروم. پانزده دقيقه طول كشيد تا سطح آب پايين رفت و ما داخل اتومبيل هايمان رفتيم و پيش از رسيدن موج دوم محل را ترك كريم. ما خوش شانس بوديم، ولي هزاران نفر ديگر در سري لانكا (كه جان خود را در اين حادثه از دست دادند)، خوش شانسي نياوردند.
پرازانتا -سري لانكا
هم اكنون در آچه اجساد بسياري در جاده ها افتاده است. بسياري از مردم در كوه ها گرسنه مانده اند. آنها براي نجات جان خود از خيزش امواج (تسونامي) مجبورند كه در آنجا بمانند. ما از شما درخواست كمك براي مردم اندونزي داريم. اميدواريم كه گروه هاي بين المللي نجات هر چه زودتر به اندونزي برسند. لطفا كمك كنيد...
كوين كارتاساسميتا - اندونزي
روز يكشنبه ۲۶ دسامبر ساعت ۷:۴۵ صبح، من و خانواده ام در خواب بوديم. ناگهان حس كردم كه بدنم شناور شده. صداي شكسته شدن شيشه را شنيدم، آب در حال حركت بود و من حس كردم كه زلزله اي در حال وقوع است. همه اعضاي خانواده بيدار شدند و ما به طبقه پايين فرار كرديم. ساختمان هشت طبقه ما در حال لرزيدن بودم. بيچاره مادر بزرگم نمي توانست بدود و بسيار ترسيده بود. ما تجربه اي از زلزله نداشتيم. پس از چند دقيقه لرزه ها متوقف شد. تلويزيون را روشن كرديم و معلوم شد كه مركز زمين لرزه در نزديكي اندونزي بوده است. من نگران مادرم بودم كه در سنگاپور كار مي كند. وقتي شنيدم كه در سنگاپور تلفاتي نبوده، خيالم راحت شد. براي مردم اندونزي، تايلند، مالزي و هند متاسفم. يكي از پسران همسايه ما دريانورد است كه خبري از او ندارند. آنها خيلي نگرانند...
يه تون- برمه
صحنه حادثه ساعت به ساعت خونين تر مي شود. دو روز پس از وقوع فاجعه ديگر زماني براي شناسايي اجساد نيست. زيرا بيشتر اجساد در حال فساد است. ديدن اجسادي كه در ساحل پراكنده شده اند، صحنه بسيار هولناكي است. جسدها در بين درختان و بوته ها گير افتاده اند. هوا مملو از بوي بسيار نامطبوعي است و صداي ضجه بازماندگان به گوش مي رسد. در فرهنگ ما تاكيد زيادي بر حقوق فرد مرده شده است (كفن و دفن)، ولي حالا مي بينيم كه اجساد با بولدوزر در گودال ريخته مي شوند....
ويجي - هند
هتل نياوالي در يك مكان دور افتاده و در يك منطقه جنگ زده قرار دارد كه يكي از معدود هتل هاي باقي مانده در اين ناحيه است. ما در مقابل خود امواجي را ديديم كه با شتاب بسيار زيادي به پيش مي آمد. ما در يك اتاق نشسته بوديم. با رسيدن امواج تنها چند لحظه فرصت فرار داشتيم ولي امواج با خرد كردن پنجره، با شدت و سرعت باور نكردني وارد اتاق شد. ما به طبقه بالا دويديم. ظرف چند ثانيه امواج طبقه اول را پر كرد. ناگهان آب نيرويي كه آمده بود، شروع به عقب نشيني كرد. شدت عقب رفتن آب به حدي بود كه حتي وان حمام را با خود برد. سپس امواج دوباره آمد و اطراف ما پر از آب شد. مثل اين بود كه در يك كشتي گير افتاده در طوفان نشسته ايم.
امواج آب خيلي سريع عقب نشيني كرد و ما روي آب اثاثيه و تخت و مبلمان و يخچال و همينطور اجساد را ديديم كه آب آنها را با خود مي برد. وقتي به دريا نگاه كردم، ديدم بستر دريا به وسعت يك كيلومتر نمايان شده بود و مثل يك صحرا به نظر مي آمد. در آنجا، ديگر دريا نبود... در اين لحظه ما شروع به دويدن كرديم. ديدم اتومبيلمان به يك درخت گير كرده است. ما آنقدر دويديم تا به زمين خشكي رسيديم و سپس باز هم دويديم... ده دقيقه بعد، براي سومين بار صداي برخورد شديد امواج به گوش رسيد. اين بار هتل كاملا از بين رفت و قطعات بتون روي آب به چشم مي خورد. بسياري از مردم با همان موج اول از بين رفتند. براي فرار چند ثانيه هم وقت نبود. خانواده هايي كه در اتاق هاي طبقه هم كف بودند، با نيروي آب از اتاق هايشان بيرون كشيده و ناپديد شدند.
اليسون سائتا - سري لانكا

رئيس جمهوري خبر داد:
بودجه تحقيقات تا دو برابر افزايش مي يابد
010230.jpg
عكس:خبرگزاري فارس
گروه اجتماعي: رئيس جمهوري ديروز در مراسم دهمين جشنواره علوم تحقيقاتي كشور با اشاره به فقر و نابساماني اقتصادي و تأثير آن در سلامت جامعه و فرد، اعلام كرد كه بودجه تحقيقاتي كشور تا دو برابر افزايش مي يابد.
رئيس جمهوري گفت: بر اساس بودجه بندي سال ۸۴ كشور كه در حال تدوين آن هستيم اعتبار تحقيق و پژوهش در كشور از ۷/۰ درصد توليد ناخالص ملي به ۲/۱ درصد آن، افزايش مي يابد كه با توجه به افزايش بودجه كشور اعتبار بخش پژوهش در همه زمينه ها و به خصوص علوم پزشكي دو برابر ميزان فعلي مي شود.
به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، سيد محمدخاتمي افزود: البته با وجود اين افزايش بودجه، در بخش تحقيق و پژوهش تا وضعيت مطلوب فاصله زيادي داريم كه بايد بر طرف شود اما در عين حال بايد از موقعيت به وجود آمده، استفاده مطلوب كنيم.
رئيس جمهوري همچنين با اشاره به آيين نامه مصوب دولت براي حمايت از نخبگان ادامه داد: اين آيين نامه كه مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي كشور است به غلط فقط از برگزيدگان جشنواره خوارزمي براي استفاده از تسهيلات و حمايتهاي مصوب آن، نام برده، در حالي كه قطعا برگزيدگان جشنواره رازي نيز مشمول اين تسهيلات مي شوند.
وي اضافه كرد: فعاليتهاي پژوهشي نخبگان علوم پزشكي در سالهاي اخير بسيار چشمگير و قابل توجه بوده به طوري كه ضمن ارتقاي سطح علوم پزشكي در كشور موجب اعتبار آفريني براي كشور در سطوح بين المللي شده است .
همچنين به گزارش ايلنا خاتمي گفت: اگر پژوهش در عمل نباشد و باعث بالا بردن ضريب امنيت در جوامع نشود، فايده  اي ندارد. اگر پژوهش  ها بر اساس اولويت  ها و نيازهاي جامعه نباشد و بر جنبه  هاي عملي زندگي نظارت نداشته باشد، چندان مثمرثمر نخواهند بود.
وي افزود: پژوهش بدون سياست  گذاري و اولويت بندي، يعني اتلاف هزينه  ها و امكانات، و در واقع اين تحقيقات كارآمد نخواهند بود.
رييس جمهور تصريح كرد: در كشور ايران، پيشرفت  هاي چشمگيري در عرصه پژوهش شده و نقش پژوهش در صحنه علوم پزشكي نيز بسيار مهم و اساسي است.
خاتمي با اشاره به كمبود امكانات پژوهشي، گفت: متاسفانه در كشور با كمبود امكانات پژوهشي روبرو هستيم و منابع بسيار كمي به اين امر اختصاص يافته است.
وي در پايان گفت: آيين  نامه جذب و نگهداري نخبگان در تمام علوم مورد نظر همه مسئولين است و تلاش  هاي زيادي براي اجراي آن خواهيم داشت.
خبرگزاري  ايرنا نيز در خصوص بودجه هاي تخصيص يافته به پژوهش به نقل از رئيس جمهوري گزارش داد: خاتمي با بيان اين كه امكانات پژوهش كم است، تصريح كرد: اما دانش، پژوهش و توسعه علمي در برنامه چهارم توسعه مورد توجه است و اميدواريم روح برنامه آسيب  نبيند و كارمان را درست انجام دهيم و منابع در نظر گرفته شده براي رسيدن به اهداف آن را به درستي و با هماهنگي مجلس شوراي اسلامي به دست آوريم، زيرا اگر آن منابع نباشد، رسيدن به آن اهداف دشوار است.وي افزود: در امر پژوهش تصميم گرفته شد تا سهم ۸/۰ درصد توليد ناخالص داخلي تحقيقات، در سال ۱۳۸۴ به ۲/۱ درصد برسد و بودجه تحقيقات براي سال آينده دو برابر بودجه امسال است.

تعرفه هاي بيمه اي وسايل كمك پزشكي اعلام شد
010236.jpg
فارس: مديركل فني بيمه شدگان سازمان تأمين اجتماعي گفت: از ابتداي سال ۸۴ افزايش تعرفه هاي بيمه اي اروتز و پروتز اجرا مي شود.
حسين كاظميان افزود: از آنجايي كه افزايش پرداخت هزينه هاي اروتز و پروتز توسط تأمين اجتماعي از محل هزينه هاي درمان تأمين مي شود و هزينه هاي درمان سازمان اعم از درمان مستقيم و غيرمستقيم طي سالهاي گذشته افزايش چشمگيري داشته، اجراي مصوبه افزايش تعرفه هاي اروتز و پروتز به سال بعد موكول شده است.
وي در ادامه گفت: در سال آينده علاوه بر افزايش تعرفه هاي اروتز و پروتز در ضوابط آن هم بازنگري هايي شده است به طوري كه در گذشته صحت بعضي اقلام بايد توسط پزشك معتمد تائيد مي شد كه با اين مصوبه ديگر نيازي به تائيد پزشك معتمد نيست.
كاظميان افزود: همچنين بعضي از اقلام مثل «عينك» كه قابل تكرار هستند و توسط تأمين اجتماعي تنها يك بار هزينه هايشان پرداخت مي شد طبق اين مصوبه تكرار آنها هم از تعرفه برخوردار مي شود. مديركل امور فني بيمه شدگان اظهار داشت: افزايش ۳۰ درصدي هزينه هاي اروتز و پروتز كه در برخي موارد به حداقل ۱۰ درصد و حداكثر ۱۰۰ درصد هم مي رسد مدتهاست كه در دستور كار تأمين اجتماعي قرار گرفته است.

رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس:
اختلاف وزارتخانه هاي بهداشت و آموزش و پرورش
در حال بررسي است
010233.jpg
مهر: به رغم اينكه بر اساس استانداردهاي جهاني به ازاي هر ۷۵۰ دانش آموز بايد يك مربي بهداشت وجود داشته باشد در حال حاضر براي هر ۱۰ هزار و ۸۳۳ دانش آموز در شهرستان هاي استان تهران و هر دو هزار دانش آموز در شهر تهران فقط يك مربي بهداشت و آن هم فقط در مقطع ابتدايي وجود دارد ، مبحث مربي بهداشت بين دو وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي و آموزش و پرورش رها شده است تا جايي كه مجلس براي حل اين مشكل در حال تحقيق و بررسي است.
رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با اشاره به اينكه در حال حاضر مجلس در حال بررسي اختلاف وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي و وزارت آموزش و پرورش براي حل مشكل مربي بهداشت است ، گفت: بر اساس قانون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي موظف به تامين و آموزش مربيان بهداشت مدارس است.
علي عباسپور تهراني فرد با تاكيد بر اينكه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي تاكنون اقدام جدي در زمينه آموزش و استخدام مربيان بهداشت انجام نداده است، افزود: وزارت بهداشت نسب به استخدام مربيان بهداشت در وزارت بهداشت و به كارگيري آنها در وزارت آموزش و پرورش اعتراض دارد و معتقد است كه استخدام اين نيروها بايد در وزارت آموزش و پرورش صورت بپذيرد.
از سوي ديگر كارشناس مسئول بهداشت و تغذيه مدارس شهرستان هاي استان تهران با تاكيد بر كمبود مربي بهداشت در مدارس شهرستان هاي استان تهران ، توضيح داد: در صورت تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش كسري آمار مربيان بهداشت مدارس شهرستان هاي استان تهران با خريد خدمات و به كارگيري نيروهاي متخصص برطرف مي شود.

اولين شماره ماهنامه طيف
010227.jpg
اولين شماره از ماهنامه «طيف» به جمع نشريات و ماهنامه هاي كشور پيوست.
اين نشريه كه به صاحب امتيازي و مدير مسئولي علي رحيمي يگانه منتشر مي شود در شناسنامه كاري اش عناوين اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و هنري دارد. اما آنچه در اولين شماره بيشترين حجم مطالب را به خود اختصاص داده، موضوعات مربوط به زيبايي و بهداشتي ويژه بانوان است.

نخستين نشست بررسي اعطاء گواهينامه
به حافظان كل قرآن كريم برگزار شد
گروه علمي فرهنگي: نخستين جلسه كميسيون بررسي اعطاء گواهينامه به حافظان كل قرآن كريم با حضور نمايندگاني از سازمان سنجش آموزش كشور، مهد قرآن كريم، مؤسسه قرآن پژوهان سازمان دار القرآن الكريم، كميته قرآن شوراي عالي انقلاب فرهنگي، نمايندگي ولي فقيه در وزارت دفاع و تني چند از اساتيد حفظ قرآن كريم در محل سازمان اوقاف و امور خيريه برگزار شد.
اين كميسيون كه بنا به پيشنهاد كميته هماهنگي و گسترش فعاليتهاي قرآني شوراي عالي انقلاب فرهنگي تشكيل شده بود در نظر دارد در رابطه با نحوه اعطاي گواهينامه حفظ قرآن كريم به حافظان و نيز شرايط حافظ كل بودن و همچنين مرجع صادر كننده گواهينامه مذكور بحث و تبادل نظر كند.
براساس مذاكرات به عمل آمده در جلسه مذكور مقرر شد اعضاي كميسيون نظرات كارشناسي خود را جهت اتخاذ تصميم نهايي براي جلسات بعدي آماده كند.

هيچ حقي از مشمولان قانون احتساب
دو سال خدمت سربازي ضايع نخواهد شد
گروه اجتماعي: ادعاهاي مطرح شده در خصوص كارشكني سازمان تأمين اجتماعي، در زمينه احتساب خدمت سربازي به عنوان سابقه پرداخت حق بيمه، دور از انصاف و منطق سازماني است.
عليرضا اسدا... پور، مدير كل امور فني مستمري هاي سازمان تأمين اجتماعي ضمن اعلام اين مطلب افزود: سازمان تأمين اجتماعي پس از رفع ابهام از قانون احتساب خدمت سربازي به عنوان سابقه پرداخت حق بيمه، اين قانون را براي تمام مشمولان آن اجرا خواهد كرد.
اسدا... پور خاطر نشان كرد: قانون اصلاح تبصره ماده ۱۴ قانون كار و الحاق يك تبصره به آن در خصوص احتساب سابقه خدمت وظيفه عمومي كارگران جزء سابقه بيمه اي آنان، از تاريخ تصويب لازم الاجرا است و كليه افرادي كه قانون شامل آنان مي شود، در هر حال از مزاياي اين قانون بهره مند خواهند شد و در اين زمينه جاي هيچ نگراني وجود ندارد.
وي گفت: چنانچه افرادي بدون احتساب خدمت سربازي با ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بيمه بازنشست شده باشند، پس از رفع ابهام و ابلاغ پاسخ استفساريه سازمان و فراهم شدن مقدمات اجرايي آن، مي توانند احتساب مدت خدمت سربازي را به عنوان سنوات پرداخت حق بيمه درخواست كنند كه در اين صورت ميزان مستمري آنها به جاي ۳۰ سال به ۳۲ سال در محاسبات منظور مي شود.
مدير كل امور فني مستمري هاي سازمان تأمين اجتماعي افزود: رويكرد سازمان تأمين اجتماعي، صيانت از حقوق بيمه شدگان است و تلاش اين سازمان بر اين اصل استوار است كه مانع از تضييع حقوق مشمولان اين قانون شود؛ اعم از افرادي كه در حال حاضر بدون احتساب مدت خدمت سربازي بازنشسته شده اند، يا افرادي كه پس از رفع ابهام قانون بازنشسته مي شوند.

با همكاري گروه انفورماتيك روزنامه همشهري
كودكان بي سرپرست مجتمع شهيد قدوسي
از كارگاه آموزش الكترونيك بهره مند شدند
گروه اجتماعي: كارآگاه آموزشي، الكترونيك و كامپيوتر توسط گروه انفورماتيك روزنامه همشهري براي كودكان بي سرپرست مجتمع حمايتي شهيد قدوسي، بهزيستي راه اندازي مي شود.
به گزارش خبرنگار ما اين كارگاه با اهداي هفت دستگاه كامپيوتر به همراه تجهيزات لازم توسط روزنامه همشهري با همكاري گروه مهندسين انفورماتيك اين روزنامه براي كودكان بي سرپرست اين مجتمع آغاز به كار خواهد كرد. اين كارگاه جهت آموزش مهارت هاي كاري و الكترونيكي راه اندازي مي شود.
مجتمع حمايتي شهيد قدوسي با سابقه اي ۴۴ ساله توسط خيرين در اختيار فرزندان بي سرپرست قرار گرفته است و در حال حاضر تعداد ۵۰ نفر از كودكان گروه سني ۷ تا ۱۷ ساله، پسر را در خود جاي داده كه به دنبال سياستگذاري هاي جديدي كه طرح كوچك سازي اين مجتمع ها را پيگيري مي كند به حداقل رسيده و اين درحالي است كه در دوره هايي حدود ۱۶۰ نفر نيز در اين مجتمع نگهداري مي شده اند.
منوچهر بهرامي، سرپرست مجتمع شهيد قدوسي گفت: در اين مجتمع و ديگر مجتمع هاي بهزيستي تلاش ما بر اين است كه كودكان امكانات و كنترل خانه را داشته باشند و همه اينها توسط مربيان صورت مي گيرد. در اينجا دري بسته نيست، ديوار بلندي وجود ندارد، اما نكته اساسي اين است كه خلأ عاطفي هميشه همراه اين كودكان است.
وي افزود: كساني كه به اين محل ها مي آيند، بايد محلي براي تنبه آنها باشد و بدانند كه چرا ازدواج مي كنند و چرا صاحب فرزند مي شوند و به سرنوشت و آينده فرزندشان فكر كنند و به كودكاني كه نتيجه اين جدايي ها هستند و صدماتي كه متحمل مي شوند، بيانديشند.
بهرامي همچنين افزود: در اين مجتمع ها، تلاش بر اين است كه كودكان در گروههاي همسان قرار بگيرند و مشكلاتشان را با همكاري خودشان حل كنند . كودكان تا مرحله كاريابي ، ازدواج تحصيل ، تحت حمايت قرار مي گيرند . وي افزود، با همه تلاش هايي كه مسئولين و مددكاران بهزيستي انجام مي دهند، اما كمك هاي مردمي در كليه زمينه ها هميشه براي ما تأثيرگذار است و در بسياري از مجتمع ها از جمله مجتمع شهيد قدوسي نقشي مؤثر و سازنده داشته است.

رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران:
مشكل زمين جانبازان شهر قدس و شهريار حل مي شود
فارس: رييس بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: پيگيري مشكل زمين جانبازان شهرقدس و شهريار آغاز شده است و در تلاش هستيم مشكل اين جانبازان را حل كنيم.
حسين دهقان در خصوص اعتراض تعدادي از جانبازان شهر قدس و شهريار در مورد عدم تحويل زمين هاي خريداري شده آنها از سوي بنياد مستضعفان و جانبازان از سالها پيش تاكنون، گفت: اين جانبازان زميني را از بنياد مستضعفان و جانبازان خريده بودند كه گويا اين زمين به شهرداري نيز فروخته شده بود و در حال حاضر اين افراد به دنبال اثبات مالكيت خود نسبت به زمينشان هستند.
وي اضافه كرد: اين جانبازان به بنياد شهيد و امور ايثارگران مراجعه كرده و در آنجا توجيه و راهنمايي شده اند. دهقان اظهار داشت: با همكاري مجموعه سازماني، پيگيري خود را در خصوص اين موضوع آغاز كرده ايم و تمام تلاش خود را نيز خواهيم كرد تا مشكل اين جانبازان مرتفع شود.
دوشنبه هفته جاري حدود ۵۰ جانباز به نمايندگي از ۳۰۰ جانباز شهرقدس و شهريار در مقابل ساختمان مركزي بنياد شهيد و امور ايثارگران تجمع كرده بودند و اعلام داشتند كه با وجود قرارداد با بنياد جانبازان و شهرداري قدس، به دليل ديركرد پرداخت اجاره بهاي زمين هايشان به سازمان حج و اوقاف جواز ساخت اين زمين ها توسط شهرداري شهر قدس باطل اعلام شده است. ضمن اينكه به گفته جانبازان، شهرداري شهر قدس نيز متهم است كه علي رغم صدور جواز ساخت و معرفي مهندس ناظر، اين زمين ها را از معارض خريداري و به پرسنل خود فروخته است.

يادداشت
آراي فراموش شده
ابراهيم زاهدي مطلق
صبح بود و هنوز كار را شروع نكرده بوديم كه اولين تلفن زنگ زد؛ (سرويس اجتماعي به ضرورت حرفه اي سنگ صبور است و ناگزير از شنيدن انواع گله ها و شكايات از انواع و اقسام آن.)
كسي كه آن طرف خط حرف مي زد اين طور شروع كرد:دفتردار يك مدرسه ام حقوقم بعد از ۲۶سال خدمت با مدرك ديپلم ۱۶۳هزار تومان است. به كم يا زياد بودن اين حقوق كار ندارم. سئوالم از وزير آموزش و پرورش اين است : آيا در اين وزارتخانه فقط معلم ها كار مي كنند يا كساني ديگر هم هستند. چرا ما را فراموش كرده ايد؟
(خانم دفتردار به حرف هايش ادامه داد و من از گوشي تلفن صداي همهمه بچه هاي كوچولويي را مي شنيدم كه فرياد مي زدند و احتمالاً از زنگ تفريح لذت مي بردند.)
.... چرا همه افزايش حقوق ها، احكام ارشديت، مزاياي استفاده از آموزش ضمن خدمت و... مال معلم هاست؟
براي خانم دفتردار توضيح دادم كه كار معلم ها سخت است؛ تدريس و آموزش را نمي توان با مشاغل اداري مقايسه كرد؛ پذيرفت، اما توضيح داد كه آيا يك وزارتخانه فقط با معلم ها اداره مي شود؟ آيا مي توان كساني را كه در مشاغلي غير از تدريس اشتغال دارند فراموش كرد؟
گله هاي خانم دفتردار تمام شد. گوشي را روي زمين گذاشتم. اما يك سئوال همچنان رهايم نمي كند، چرا فراموشي؟ آيِا در وزارتخانه هاي ديگر، افرادي ديگر در گوشه و كنار ديگر، از طرف مسئولان و وزرا فراموش نشده اند؟

يكصد هزار شناسنامه براي مدارس كشور تهيه شد
گروه علمي فرهنگي: معاون عمراني وزير آموزش و پرورش با اعلام اين كه كليه مدارس كشور تا ۶ ماه اول سال آينده شناسنامه دار مي شوند، گفت: يكصد هزار شناسنامه براي ۹۰ هزار فضا و ساختمان آموزشي كشور تهيه شده است.
مهندس افشاني در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه فاز اول طرح شناسنامه دار كردن مدارس كشور تا شهريور ماه سال آينده به پايان مي رسد، تصريح كرد: بر اين اساس در فاز دوم نقشه هاي الكترونيكي موقعيت مدارس تهيه مي شود.
وي با اشاره به اين كه ۵۰ درصد عمليات تهيه شناسنامه ها انجام شده است، گفت: بر اين اساس تمامي مدارس صاحب شناسنامه اي حاوي مشخصات عمومي اعم از مالكيت ساختمان، زمين، وضعيت ثبتي، مساحت،  پلاك اصلي و فرعي، نوع مالكيت، كاربري ابتدايي، راهنمايي، متوسطه، شهري و روستايي، استان، شهرستان، بخش، روستا، خيابان، دولتي ، غيرانتفاعي، وضعيت عمومي انشعابات، نحوه تأمين انرژي گرمايشي و سرمايشي، دفع فاضلاب، كپسول اطفاي حريق، و هواساز، اعتبار هزينه شده براي ساخت و ... مي شوند.
معاون عمراني وزير آموزش و پرورش با بيان اين كه مشخصات فني ساختمان و موقعيت جغرافيايي استقرار مدارس نيز در اين شناسنامه درج مي شود، خاطرنشان كرد: بر اين اساس ميزان استحكام مدارس و وضعيت تخريب يا مقاوم سازي آنها مشخص شده و با تعيين تعداد كلاسهاي موجود و مورد نياز مي توان كمبودها را مشخص كرد.
وي با اشاره به اين كه برنامه ريزي و تصميم گيري براي مدارس كشور بر اساس اين شناسنامه صورت مي گيرد، افزود: اطلاعات نرم افزاري مدارس در همه استانها تهيه شده و دسترسي به آنها از طريق شبكه نيز ممكن خواهد بود.

مسموميت در ده سال گذشته دو برابر شده است
ايسنا: رييس انجمن سم شناسي و مسموميت هاي ايران هشدار داد كه در دهه اخير ميزان مسموميت در كشور دو برابر شده است. دكتر عبدالكريم پرومند با بيان اين مطلب خاطرنشان كرد: هر ماده اي بسته به مقدار مصرف آن مي تواند مسموميت زا باشد، حتي خوردن آب زياد نيز سبب رقيق شدن خون و خفگي مي شود.
وي ادامه داد: قرصها، داروها، مواد شيميايي دفع آفات و جونده كش ها از جمله سمومي هستند كه در ميزان اندك هم مي توانند سبب مرگ انسان شوند. وي گفت: ميزان مصرف چنين موادي در كشور افزايش يافته؛ به طوري كه از سال ۷۰ تاكنون ميزان مسموميت كشور دو برابر شده است. رييس بخش مسموميت بيمارستان لقمان حكيم با اشاره به گسترش مصرف قرصهاي اكستازي خاطرنشان كرد: مصرف كنندگان اين قرص ها تا دچار عوارض آن نشوند از مصرف اين گونه قرصها اجتناب نمي كنند.

خطرات والدين معتاد براي نوزادان
ايسنا: از ابتداي آذرماه امسال تاكنون، تنها در اورژانس  اطفال يك بيمارستان، ۱۵ مورد مسموميت اپيدوم يا مسموميت با ترياك ثبت شده است.
بر خلاف اين گمان كه خردسالان بيشتر دچار اين نوع مسموميت ها مي شوند، اما گزارش مسموميتها نشان مي دهد اغلب بيماران اورژانسي را نوزادان تشكيل مي دهند؛ به گونه اي كه در ميان مسموميتهاي ترياك مي توان به اسامي «ماني» ۴ روزه ، «علي» ۲۵ روزه و «تقي» ۵۵ روزه برخورد.
در بخش مسموميتها، كودكان ديگري نيز از سنين يك تا ۵ سال مشاهده مي شوند.
در اين بين، خبرنگار ايسنا از مسموميت نوزاد ۴ روزه ا ي بر اثر مصرف الكل مطلع شد.
به گفته پزشكان بخش اورژانس، بي توجهي و ناآگاهي والدين نخستين علت مسموميت كودكان بي گناه است.
يكي از پرستاران بخش اورژانس اطفال مي گويد: برخي مادران جوان، كم حوصله و بي تجربه كه در خانواده داراي اعضاي معتاد هستند، براي آرام  كردن طفل خود از مواد  مخدر به عنوان مسكن استفاده مي كنند؛ در حالي كه دز بالاي اين مواد منجر به مرگ نوزاد مي شود.
وي افزود: بارها شاهد بوده ايم كه نوزادان به ويژه آن دسته كه داراي پدر معتاد هستند، به دليل مشغله كاري مادران و كم توجهي به وضعيت كودك در خانه، با مواد مخدر دچار مسموميت شده اند.
وي عدم تمركز  ذهني و شرايط فرد معتاد را مانع آگاهي وي از وضعيت نوزاد دانسته و به خانواده ها هشدار داد: از تنها گذاشتن كودكشان نزد اعضاي معتاد خانواده خودداري كنند؛ حتي اگر معتاد، پدر كودك باشد؛ چرا كه اطمينان از حضور پدر در كنار كودك و شك  نكردن به خواب آلودگي و يا سكوت وي گاهي منجر به مرگ نوزاد شده  است.

دانشجويان معتاد دانشگاه شهيد بهشتي كاهش يافته است
ايلنا: رييس مركز مشاوره دانشگاه شهيدبهشتي، گفت: اين مركز در سال ،۸۳ هيچ مورد خودكشي نداشته و دو يا سه موردي كه افكار خودكشي در دانشجويان بوده، با اعزام مشاور و روانشناس به خوبي حل شده است.دكتر رحمت الله نوراني پور، رييس مركز مشاوره دانشجويي دانشگاه شهيد بهشتي، در پاسخ اين سوال كه آيا در خصوص اعتياد نيز به اين مركز مراجعاتي مي  شود، افزود: اعتياد چون يك مساله حيثيتي است؛ معمولا افراد مشكل خود را ابراز نمي  كنند.وي ادامه داد: ما در سال گذشته مشكل اعتياد داشته  ايم و طبق گزارش هايي كه رسيده؛ امسال نسبت به سال گذشته تعداد آن خيلي كمتر شده و به ۴/۱درصد رسيده است.نوراني  پور با بيان اين مطلب كه در يكي دو سال گذشته از ۱۴هزارنفر دانشجو ۴۰نفر معتاد بودند كه امسال اين آمار كاهش داشته، خاطرنشان كرد: وقتي تعداد اين افراد خيلي كم است؛ ما نمي  توانيم آن را به عنوان مشكل عمده و اساسي دانشجويان تلقي كنيم.
وي افزود: بيشتر آمار مراجعات به مركز مشاوره در خصوص مشكلات ارتباطي است كه دانشجويان نمي  دانند با جنس مخالف، پدر و مادر و هم  خوابگاهي چگونه رفتار كنند.

كارت هاي ملي را تحويل بگيريد
گروه اجتماعي :كارتهاي ملي بسياري از متقاضيان در ادارات ثبت احوال مانده و كسي براي تحويل گرفتن آن مراجعه نمي كند.
براساس اعلام روابط عمومي سازمان ثبت احوال كشور كليه متقاضياني كه تا پايان شهريور ماه امسال از طريق دفاتر پست، مدارك خود را براي صدور كارت شناسايي ملي به سازمان ثبت احوال ارسال كرده اند، بايد براي دريافت كارت به اداره ثبت احوال منطقه سكونت خود مراجعه كنند.
بر اساس قرارداد منعقده ميان سازمان ثبت احوال و شركت پست، دفاتر پست بايد هنگام تحويل مدارك متقاضيان، زمان و محل تحويل كارت ملي را به مراجعان اعلام مي كردند؛ اين درحاليست كه متقاضيان به دليل عدم اطلاع رساني و به گمان ارسال پستي كارت شناسايي ملي به منازل، تا كنون براي دريافت كارت ملي در انتظار مانده اند.
به گزارش ايسنا بر اين اساس تعداد بسيار زيادي از كارتهاي صادر شده به دليل عدم مراجعه صاحبان آن به ادارات ثبت احوال انباشت شده و متقاضيان بايد با همراه داشتن شناسنامه و بريده فرم درخواست، براي دريافت كارت ملي به اداره ثبت احوال محل سكونت خود مراجعه كنند.
كارت ملي هر فرد فقط به خود شخص يا به بستگان درجه يك وي با ارائه شناسنامه تحويل داده مي شود.

مشاوره رايگان درباره سرطان سينه
ايلنا: صداي مشاور بيماري  هاي سينه جهاد دانشگاهي واحد علوم پزشكي تهران، پاسخ  گوي پرسش  هاي هموطنان در مورد بيماري  هاي سينه است.
امروزه سرطان سينه شايع  ترين نوع سرطان در ميان زنان است كه به علت عدم آگاهي از وضعيت و علائم اين بيماري، سالانه باعث مرگ تعداد زيادي از آنان مي  شود.
طبق آمار اعلام شده؛ در آمريكا و اروپا از هر شش زن يك نفر به سرطان سينه مبتلا مي  شود و متاسفانه سرطان سينه در بين زنان ايراني نيز شيوع بالايي دارد.
اين گزارش مي  افزايد: آگاهي بخشي به زنان در معرض ابتلا به اين بيماري، توسط صداي مشاور بيماري  هاي پستان جهاد دانشگاهي واحد علوم پزشكي تهران از طريق پاسخ  گويي به پرسش  هاي بيماران و راهنمايي و مشاوره مقدماتي و معرفي سيستم ارجاعي مناسب، از اهداف اين واحد است.
بر اساس يك تحقيق انجام شده در اين مركز، ۹۷ درصد تماس گيرندگان را زنان با ميانگين سني ۳۵ سال تشكيل مي  دهند كه از نظر تحصيلات ۵۱ درصد افراد داراي ديپلم و ۴۹ درصد را افراد با تحصيلات دانشگاهي تشكيل مي  دهند.
شماره تلفن ۶۴۶۶۲۶۶ براي مطرح كردن پرسش  ها در رابطه با بيماري  هاي سينه زنان همه روزه به جز ايام تعطيل از ساعت ۹ الي ۱۶ در خدمت شهروندان است.

هشدار رايزن علمي ايران در دهلي نو:
داوطلبان تحصيل در هند از اعتبار
دانشگاه انتخابي مطمئن شوند
ايسنا: رايزن علمي جمهوري اسلامي ايران در دهلي نو به داوطلبان تحصيل در خارج از كشور و هند توصيه كرد: براي ادامه تحصيل در خارج از كشور از طريق مؤسسات مجاز اعزام دانشجو مورد تاييد وزارت علوم اقدام كنند.
دكتر محمد كافي، با اشاره به وجود اسامي دانشگاه هاي معتبر در سايت هاي وزارت علوم و رايزني علمي ايران در دهلي نو، گفت: اگرچه تمام دانشگاه هاي هند مورد تاييد وزارت علوم نيستند ولي فهرستي از دانشگاه هاي مورد تاييد وجود دارد كه داوطلبان مي توانند با مراجعه به سايت رايزني علمي ايران در هند به آدرس www.iran-india-scienceedu.com از ليست دانشگاه ها و كالجهاي هندي معتبر مطلع شوند.
وي با اشاره به فعاليتهاي آموزشي هند در جهان، افزود: هند يكي از بزرگترين شبكه هاي آموزشي دنياست، به نحوي كه در حال حاضر ۱۰ ميليون دانشجو، ۳۰۰ دانشگاه بزرگ و ۱۵ هزار كالج وابسته به دانشگاه در هند وجود دارد.
دكتر كافي با بيان اينكه در حال حاضر ۴۰۰۰ دانشجوي ايراني در هند تحصيل مي كنند، اذعان داشت: ۶۰ درصد اين دانشجويان در مقطع كارشناسي، ۳۰ درصد در مقطع كارشناسي ارشد و ۱۰ درصد در مقطع دكتري در دانشگاه هاي هند تحصيل مي كنند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |