پنجشنبه ۱۷ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۴ - Jan 6, 2005
پيامبر اكرم (ص): بدترين انسانها، كسي است كه آخرتش را به دنيايش بفروشد، و بدتر از آن كسي است كه آخرتش را به دنياي ديگران بفروشد.
بحارالانوار ، ج ،۷۷ ص ۴۶
امروز با حافظ
دل سرگشته ما غير تو را ذاكر نيست
مردم ديده ما جز به رخت ناظر نيست
گر چه از خون دل ريش دمي طاهر نيست
اشكم احرام طواف حرمت مي بندد
پيام رئيس جمهور به هفتمين كنگره شعر ولايت و دانشجو
ايسنا: رئيس جمهور در پيامي خطاب به هفتمين كنگره شعر ولايت و دانشجو تصريح كرد كه نقش تاريخي هنرمندان اهل فرهنگ و فضيلت در پاسداشت ميراث فكري و علمي اسلام و ايران و نيز احياي ارزشهاي معنوي و انساني اين سرزمين بسيار برجسته و درخشان است. متن اين پيام كه از سوي معين، استاندار خوزستان، و در محل شهادت دانشجويان در هويزه قرائت شد، به شرح زير است:
بسم الله الرحمن الرحيم
برگزاري هفتمين كنگره شعر ولايت و دانشجو را به برگزاركنندگان، دانشجويان، اديبان و شاعران دل آگاه و دردمند تبريك مي گويم.
نقش تاريخي هنرمندان اهل فرهنگ و فضيلت در پاسداشت ميراث فكري و علمي اسلام و ايران و نيز احياي ارزشهاي معنوي و انساني اين سرزمين، بسيار برجسته و درخشان است. شاعران و هنرمندان صاحب  درد و صاحب درك در طول تاريخ اين توفيق را رفيق بوده اند كه همراه و همپاي شهيدان و ايثارگران جبهه هاي دفاع و مقاومت، از يكسو در لحظه هاي زيباي نيايش و نجواي عاشقانه شان، لطيف ترين جلوه هاي روح متعالي آدمي را هنرمندانه و صادقانه به نمايش بگذارند و از سوي ديگر، در معركه رويارويي تاريخي ظلم و عدل، حق و باطل، علم و جهل، وارستگي و وابستگي، آزادگي و بردگي، عزت و ذلت نيز تماشايي ترين صحنه هاي دليري و مرزباني و سلحشوري را خداگونه بيافرينند.
اينگونه است كه راز حديث شريف «ان من الشعر لحكمه» همچون شكفته شدن غنچه سر به مهر باغ آفرينش در بهارستان ايمان و انديشه و علم و حكمت، نو به نو آشكار و آشكارتر
مي شود.
قطره هاي خون شهيدان سرافراز ميهن، بذرهاي حيات و طراوت و بالندگي ملت ايران بود، كه اگرچه برخاك پاك هويزه و بستان و سوسنگرد و دشت آزادگان فرو ريخت، اما از ژرفاي دلها و سينه هاي روحبخش شاعران و هنرمندان عاشق سربرآورد.
هر قطره بذري شد و هر بذر كلمه اي شد و هر كلمه در كشتزار دلي دردمند، روييدن و باليدن گرفت و شاخ و برگ پربار و پربركتش در آفاق و انفس گسترش يافت.در اين منظر و محضر است كه هنر كلام پروردن را نه بازي و لفاظي و فخرفروشي بلكه كيمياگري و احياگري و باغباني روح مي دانيم.
كلام در اينجا، قطره خوني است كه از ابر حلقوم شهيدي فروچكيده و بذر حكمتي است كه در قلب پرتپش زميني فرورفته و آنگاه شجره طيبه اي شده است كه هر شاخه شعرش بيت الغزل معرفت است و هر ورقش دفتر معرفت كردگار. آرزو و انتظار همگاني اين است كه كنگره شعر ولايت و دانشجو نيز محصول حكمت و معرفت را هنرمندانه به بار بنشاند.
از پيشگاه خداوند شاهد و شهيد، براي برگزار كنندگان كنگره، ميهمانان، شاعران و هنرمندان و نيز براي آحاد مردم خوب اين خطه خرم، سلامت و سعادت و بهروزي تمنا دارم و همچنين براي شهيدان و همه سينه سرخاني كه در آغوش مهرباني اين خاك مقدس آرام گرفته اند، ارتقاي هر چه بيشتر مراتب و درجات عاليه بهشتي را آرزو مي كنم.
سيدمحمد خاتمي
 رئيس جمهوري اسلامي  ايران

حضور نقاشان ۲۵ كشور جهان در
دو سالانه نقاشي جهان اسلام
تاكنون حضور آثار نقاشان ۲۵ كشور جهان در سومين دوسالانه بين المللي نقاشي معاصر جهان اسلام قطعي شده است.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، هنرمندان و نقاشان ۲۵ كشور جهان تاكنون آثارشان را براي دبيرخانه سومين دوسالانه بين المللي نقاشي ارسال كردند و آثارشان در دبيرخانه به ثبت رسيده است.
هنرمندان كشورهاي عربستان، عراق، سوريه، سودان، تركيه، بحرين، اوگاندا، الجزاير، افغانستان، آفريقاي جنوبي، آذربايجان، پاكستان، بنگلادش، كويت، اردن، قطر، كانادا، تونس، امارات، عمان، هلند، لبنان، مراكش، مصر و هند تاكنون آثارشان را براي سومين دوسالانه بين المللي نقاشي جهان اسلام ارسال كردند. اين در حالي است كه روند دريافت آثار از كشورهاي ديگر همچنان ادامه دارد. تاكنون بالغ بر ۶۰۰ اثر نقاشي از ۹۶ هنرمند از كشورهاي ذكر شده براي دوسالانه رسيده است.
سومين دوسالانه بين المللي نقاشي معاصر جهان اسلام با هدف ايجاد ارتباط ميان هنرمندان در ارائه ويژگي هاي نقاشي معاصر جهان طراحي و پيش بيني شده و سازمان دهنده آن فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي ايران مي باشد.

حاتمي كيا با «به رنگ ارغوان» در جشنواره فيلم فجر
مهر: ابراهيم حاتمي كيا با فيلم «به رنگ ارغوان» تازه ترين ساخته خود در جشنواره فيلم فجر حاضر مي شود. اين فيلم پس از ميكس و صداگذاري توسط محسن روشن، آماده  نمايش شده است.
فيلم «به رنگ ارغوان» ماجراي يكي ازعوامل گروهك هاي سياسي را به نام «شفق» روايت مي كند كه اوايل انقلاب از كشور گريخته اما پس از سال ها تصميم مي گيرد به بهانه ديدار دخترش «ارغوان» كه دانشجوي دانشكده جنگلداري است مخفيانه به ايران باز گردد. در اين ميان يك مأمور امنيتي به نام «بهزاد» به عنوان دانشجو وارد دانشكده جنگلداري مي شود و از تمام امكانات مدرن امنيتي جهت كنترل ارغوان استفاده مي كند تا از اين طريق شفق را به دام اندازد. در اين ميان بين او و ارغوان رابطه  عاطفي به وجود مي آيد.
به گفته حاتمي كيا در اين فيلم نبايد به دنبال نشانه هاي جنگ گشت ولي دلمشغولي هاي فيلمساز همچنان در فيلم نمايان است. اين فيلم مكاشفه آدمي است كه در جنگ دروني خويش ميان عقل و دل مانده است و با توجه به اين مؤلفه مي توان فيلم را كنار ديگرآثار فيلمساز قرار دارد.
آخرين حضور حاتمي كيا در جشنواره فيلم فجر با فيلم «موج مرده» بود كه عدم اكران فيلم در جشنواره، حواشي ايجاد شده براي اين فيلم و حضور حاتمي كيا در سالن سينماي مطبوعات و رسانه هاي گروهي جشنواره فيلم فجر، در زمان خود بحث ها و نظرات متفاوتي را در پي داشت.

مختاباد تعزيه را در همايش جهاني هنر بررسي مي كند
دكترمصطفي مختاباد استاد دانشگاه تربيت مدرس و پژوهشگر هنر تعزيه و نمايش هاي دراماتيك يكي از سخنرانان همايش هنر و جهاني شدن است.
به گزارش ستاد خبري همايش، مصطفي مختاباد در سال ۱۳۳۶ در شهر ساري متولد شد، تحصيلات خود را در ايران و آمريكا گذراند و پس از فارغ التحصيلي در رشته درام شناسي، در سال ۱۹۹۱ به ايران بازگشت. وي تاكنون بيش از ۵۰ مقاله در نشريات اروپا، آمريكا و ايران به چاپ رسانده و اكنون در سمت دانشياري در دانشگاه تربيت  مدرس به تدريس اشتغال دارد.مختاباد كتاب مديريت و توسعه در تئاتر ايران را به چاپ رسانده است و كتاب جامعه شناسي تئاتر را نيز در دست انتشار دارد.موضوع سخنراني دكتر مصطفي مختاباد در همايش هنر و جهاني شدن «تعزيه، هنر سوگ- نمايش ايرانيان و جهاني  شدن» است.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
ادامه استفاده سياسي از رويداد اقيانوس هند
ديروز هم برخي از روزنامه هاي اروپا به نقل از اصحاب نظر نوشته بودند كه احتمالاً هدف از انعكاس تلفات و زيان هاي حادثه طبيعي اقيانوس هند و كمك هاي آمريكا به آسيب ديدگان و اعزام وزير امور خارجه آمريكا و برادر جورج بوش به تايلند و اندونزي اين بوده است كه چهره آمريكا نزد جهانيان ترميم شود كه سال گذشته با انتشار عكس هاي شكنجه عراقي ها در زندان «ابو غريب» عراق آسيب ديده بود. پريروز رسانه هاي بي طرف كه گزارشي از استفاده سياسي مقامات آمريكايي از رويداد منطقه اقيانوس هند داده بودند نوشته بودند كه هدف آمريكا از فرستادن كمك به اندونزي و توجه به اين كشور و بزرگ جلوه دادن اين تلاش در رسانه ها تغيير نظر مسلمانان است كه در سال هاي اخير در نظر آنان، دولت آمريكا به صورت يك دشمن مشترك درآمده بود. رسانه هاي آمريكا در هر گزارش مربوط به كمك رساني به آسيب ديدگان اندونزيايي از اين كشور به عنوان بزرگترين كشور اسلامي جهان نام مي برند و در به كار بردن عبارت «مسلمانان اندونزي» اصرار مي ورزند. ميزان كمك هاي آمريكا تا كنون از يك دهم جمع كمك هاي ملل ديگر كه حدود سه ميليارد دلار است تجاوز نكرده است. در برنامه كمك هاي غرب، كمتر نامي از هند، ميانمار و سومالي برده مي شود. روزنامه هاي آمريكايي كه با تعجب جهانيان از اين طرز خبر نويسي رو به رو شده اند پاسخ داده اند كه مقامات رسمي به درستي ارقام داده شده از تلفات از سوي سومالي و ميانمار ترديد دارند زيرا منابع مستقل برآورد اين ارقام در محل حضور ندارند. بايد دانست كه ميانمار و تايلند در همسايگي هم و در منطقه آسيب ديده قرار دارند. جمع تلفات تايلند پنج هزار كشته و چهار هزار ناپديد اعلام شده است. تلفات و زيان ها در منطقه آسيب ديده منحصر به حاشيه اقيانوس و تا عمق چند كيلومتري بوده و در برخي از نقاط توريستي، در اصل نبايد ساختمان ها تا اين حد به لبه اقيانوس نزديك و بدون ديواره حفاظتي بوده باشد كه منع قانوني هم داشته است.
پيشرفت تازه تكنولوژي روسيه
به گزارش پراودا، روس ها در زمينه بيو تكنولوژي موفق به ساختن يك «بيوچيپ» شده اند كه اندازه اش از يك تمبر پست بيشتر نيست ولي مي تواند ظرف چند ثانيه كار يك آزمايشگاه مجهز پزشكي را در تشخيص بيماري انجام دهد. همچنين از گزارش هاي اخير مطبوعات روسيه چنين بر مي آيد كه روسيه و چين در صدد ايجاد چند ماشين جستجوي اينترنتي هستند تا اخبار و مطالب جهان منحصراً درحوزه زبان انگليسي و در دست غرب نباشد. اين ماشين هاي چيني و روسي قادر خواهند بود كه مطالب در زبان هاي مختلف را به زبان مخاطب، ترجمه آني كنند كه كمك بزرگي به آموزش عمومي و خروج زبان هاي با متكلمين محدود از انزواست. بايد دانست كه يكي از دو برنامه ريز «گوگل» ، بزرگترين موتور جستجوي فعلي در اينترنت يك روس تبار ۳۱ ساله به نام «سرگئي» است كه در «سليكن ولي» كاليفرنيا زندگي مي كند. دولت روسيه نيز در حال ايجاد يك «سليكن ولي» در اين كشور است تا از فرار مغزها از روسيه جلوگيري كند.
نگاهي به اسناد محرمانه دولت انگلستان
اسناد محرمانه نخست وزيري انگلستان كه حاوي يادداشت هاي مبادله شده ميان سران دولت وقت و شرح مذاكرات جلسات رسمي است و در اين هفته علني شده اند نشان از عمق كم تصميمات و اطلاعات و غلبه سلايق شخصي مي دهد. براي مثال: در سال ۱۹۷۴ كه انگلستان در بلفاست (ايرلند شمالي) با اعتصاب اتحاديه ها و قطع برق رو به رو شده بود،  هارولد ويلسون نخست وزير وقت تصميم گرفته بود كه يك زيردريايي اتمي به آنجا بفرستد تا با استفاده از رآكتورهاي آن، جريان برق برقرار شود و دستور حركت به اين زيردريايي هم داده شده بود كه مقامات ديگر مانع شدند و به ويلسون حالي كردند كه رآكتور هاي زيردريايي تنها قادر به تأمين چند صد كيلو وات برق است و بلفاست نياز به ۳۶۰ مگاوات برق دارد. ويلسون سپس تصميم گرفته بود كه به ايرلند شمالي استقلال محدود و يك سال به يك سال دهد ولي به او گفتند كه اگر دولت ايرلند شمالي پس از كسب اين استقلال محدود، از مجمع عمومي سازمان ملل تقاضاي عضويت كند و رأي لازم را بياورد، كنترل از دست مي رود و انگلستان در مجمع عمومي سازمان ملل نفوذ چنداني ندارد. در پي انفجار نوامبر ۱۹۷۴ بيرمنگام و قتل ۲۱ تن و جرح ۱۶۰ نفر ديگر كه كار ايرلندي ها بود، يك عضو كابينه پيشنهاد كرده بود كه در انگلستان كارت شناسايي ملي براي مردم تهيه شود تا از رخنه تروريستها جلوگيري به عمل آيد و ديگر چنين حوادثي رخ ندهد كه هارولد ويلسون پس از دريافت نظر كارشناسان آن پيشنهاد را بي فايده و پر خرج و دردسرساز تشخيص داد و رد كرد. در اين اسناد كه طبق قانون علني شدن پس از ۳۰ سال به آرشيو عمومي داده شده اند آمده است كه پس از كناره گيري ويلسون از نخست وزيري، كالاهان وزير امور خارجه برجايش نشست ولي مدت ها حاضر نمي شد ساختمان محل اقامت وزير خارجه را ترك و به ساختمان نخست وزيري (شماره ۱۰ داونينگ استريت) اثاث كشي كند و دليلش اين بود كه همسرش از زندگي در اين خانه قديمي بدش مي آمد. بالاخره صاحب جمع اموال وزارت امور خارجه با دادن اخطاريه، كالاهان و همسرش را مجبور به تخليه خانه كرد.

نمايش آثار هنرمندان ايراني به مناسبت
بزرگداشت ميرعماد الحسني
مهر: نمايشگاه آثار خوشنويسي بيش از يكصد هنرمند برجسته كشور از شنبه در تهران برگزار مي شود.
اين نمايشگاه به مناسبت چهارصدمين سال صدرنشيني خوشنويس شهير جهان اسلام ميرعماد الحسني با عنوان سر زلف خط از سوي مركز كتابت و تعليم ايران با همكاري وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي و سازمان ميراث فرهنگي كشوربرگزار مي شود .
در اين نمايشگاه آثار خوشنويسي استاد عباس اخوين و بيش از يكصد تن از خوشنويسان پيرو مكتب ميرعماد، بطور همزمان در موزه هاي ميرعماد و رضا عباسي برگزار مي شود.
بنابر اين گزارش در اين نمايشگاه كه حدود پانصد اثر خوشنويسي در اقلام و اشكال مختلف به نمايش در مي آيد، طي برپايي نمايشگاه سخنراني ها و جلسات نقد و بررسي در خصوص سبك ها و ويژگيهاي هنري ميرعماد برگزار خواهد شد.اين نمايشگاه از ۱۹ دي ماه تا
۲ بهمن ماه هر روز از ساعت ۹ الي
۳۰/۱۶ براي بازديد عموم داير است.

صادق زيباكلام:
جهاني شدن فرهنگ و هنر را تحت تأثير قرار مي دهد
اگر بتوان در زمينه هايي مانند سياست، اقتصاد و روابط ديپلماتيك از يك روند مسلط و برنامه ريزي شده، سخن گفت، در زمينه فرهنگي و هنري نمي توان چنين اظهار نظري كرد، چرا كه جهاني شدن در اين زمينه ها هنر و فرهنگ خاصي را به همراه ندارد، بلكه بر گرفته از هنر ها و فرهنگ هاي مختلف است.
دكتر صادق زيبا كلام، با اشاره به اين مطلب گفت: اصولا وقتي از پديده اي مانند جهاني شدن صحبت مي كنيم، بايد اول اين نكته را مشخص كنيم كه نگاه و رويكرد ما نسبت به اين پديده چيست؟ آيا ما آن را مولود و معلول عالمانه و آگاهانه توسط قدرت هاي بزرگ به حساب مي آوريم و يا آن را حاصل روند توطئه آميزي مي دانيم كه توسط كشور هايي چون آمريكا و انگليس براي از بين بردن فرهنگ و ارزش هاي جوامع ديگري تدارك ديده شده، و يا آن كه بر عكس آن را روندي طبيعي و خود جوش محسوب مي كنيم؟
وي در توضيح اين نكته افزود: به نظرم جهاني شدن بخصوص جهاني شدن هنر ها و فرهنگ ها نه متعلق به كشور خاصي است و نه به قدرت سياسي خاصي تعلق دارد بلكه دقيقا مانند بازي فوتبال همه جهانيان مي توانند به يك اندازه از آن لذت ببرند.
نويسنده كتاب «ما چگونه ما شديم» در گفت و گو با ستاد خبري همايش هنر و جهاني شدن افزود: وقتي يك اثر هنري در زماني آنقدر فراگير مي شود و دنيا را تحت تاثير خويش قرار مي دهد، هيچگاه نبايد به دنبال توطئه اين يا آن كشور قدرتمند و تبليغات گسترده ماهواره ها گشت بلكه در درجه اول بايد به جذابيت و زيبايي خود آن اثر هنري توجه كرد و اين سوال را مطرح كرد كه چه چيزي باعث مي شود كه در زماني اثري مانند هري پاتر آنقدر فراگير مي شود كه همه جوامع و فرهنگ ها و تمام افراد با سنين مختلف را تحت تاثير قرار مي دهد و در همان حال صد ها اثر هنري ديگر حتي در كشور خودشان به سرعت محو مي شوند و از ياد ها مي روند.

پاسخ به پرسش پزشكي
كاهش تري گليسرايد ها
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه آيا كاستن از مصرف كربو هيدرات ها (مواد غذايي كه در بدن تبديل به قند مي شوند از جمله مواد نشاسته اي) به كاهش سطح تري گليسرايدها كمك مي كند؟ او جواب داده است كه در برخي افراد، بله. براي كاهش تري گليسرايد ها از مصرف همان موادي كه كلسترول را بالا مي برد بايد پرهيز كرد. بايد از مصرف الكل دست كشيد و در آشپزخانه، روغن زيتون را جانشين ساير روغن ها ساخت.

بهارستان
گفت: «به صحرا شدم، عشق باريده بود و زمين تر شده. چنان كه پاي به برف فرو شود، به عشق فرو مي شد» .
در ذكر بايزيد بسطامي- تذكره الاولياي عطار

۱۲ نمايش ديگر به جشنواره آمدند
سينا: نتايج بازبيني مجدد نمايش هاي متقاضي شركت در بيست و سومين جشنواره تئاتر فجر اعلام شد.
به گزارش روابط عمومي مركز هنرهاي نمايشي از ميان حدود ۲۰ نمايش مشروط، ۱۲ نمايش به جشنواره تئاتر فجر راه يافتند كه اسامي آنها بدين شرح است:سانتا كروز (هما روستا)، دون كيشوت (علي اصغر دشتي)، خواتين پنج قلعه (مريم كاظمي)،  زمين مقدس (نادر برهاني مرند)، زني كه تابستان گذشته رسيد (سيما تيرانداز)، دفتر يادداشت (كتايون فيض مرندي)، عكس يادگاري (قطب الدين صادقي)، سونات گوجه سبز (مهدي افشار قهرماني)، مفتش (بهزاد فراهاني)، كودكي من (داريوش فائزي)، خانه رويا (سپيده نظري پور) و ليرشاه (سعيد آقايي).

سجاده چي زندگي امام جعفر صادق(ع) را روايت مي كند
خبرگزاري فارس: مهدي سجاده چي به زودي نگارش فيلمنامه مجموعه اي تلويزيوني بر مبناي زندگي امام جعفر صادق(ع) را آغاز مي كند.
مهدي سجاده چي، نويسنده، در توضيح اين خبر گفت: مراحل تحقيق اين فيلمنامه را از دو سال پيش شروع كردم و به زودي با پايان يافتن اين مرحله، نگارش فيلمنامه را شروع خواهم كرد كه به احتمال اين مرحله نيز نزديك به يك سال به طول خواهد انجاميد. وي درباره چگونگي پرداختن به زندگي امام جعفر صادق(ع) در اين مجموعه گفت: در اين كار قصد دارم زندگي امام صادق(ع) را در طول حيات مباركشان بررسي و در طي داستان زندگي دو نسل از يك خانواده روايت كنم، اين افراد در آن دوره پرآشوب در پي امام بر حق، همان امام جعفر صادق(ع) هستند؛ اما تبليغات دستگاه حاكم مانع از اين امر مي شود. وي در خصوص تيم تحقيقات گفت: تحقيقات اين كار توسط مركز اديان و مذاهب در قم انجام مي شود و سپس براي انجام كارهاي نگارش در اختيار من قرار مي گيرد.
تاكنون بر اساس زندگي ائمه اطهار، مجموعه هاي امام علي(ع)، تنهاترين سردار (امام حسن)، ولايت عشق(امام رضا) تهيه و توليد شده است كه مجموعه اولي توسط داود ميرباقري و دو مجموعه ديگر توسط مهدي فخيم زاده ساخته شده اند.

كنسرت موسيقي آذري (باكو) در ارسباران
گروه ادب و هنر: كنسرت موسيقي آذربايجاني (باكو) كه در آن ۱۰ نوازنده و خواننده حضور دارند در ساعت ۲۰ روزهاي ۲۳ ، ۲۴ و ۲۵ دي در فرهنگسراي ارسباران اجرا مي شود.
در اين كنسرت كه با حركات لزگي نيز آميخته است، هنرمنداني چون صدقي مصطفي اف، ابوالفتح نظراف، آي گون محمد، طاهره يوسف آووا، نامله مجيدزاده، بهروز قاسم اف، عباس شكر علي اف، خيام جبرئيل اف، بهادر هاشم اف و جوانشير قاسم اف به اجراي برنامه مي پردازند.گروه موسيقي آذربايجاني (باكو) از جمله گروههايي است كه كنسرتهايش در ايران با استقبال شهروندان روبرو شده و مي شود.

برگي از تاريخ
نخستين قانون تعديل مال الاجاره در ايران
هفتم ژانويه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۶۲۴ طبق كرونيكل هاي به زبان انگليسي، با تبديل تقويم ها، غزوه احد روي داد. در سال ۶۶۳ ميلادي اعراب مسلمان شهر بلخ يكي از چهار شهر بزرگ خراسان را تصرف كردند. در سال ۱۵۳۵ شهر ليما (پايتخت كنوني كشور پرو) توسط فرانسيسكو پيزارو از عوامل استعمار اسپانيا ساخته شد. در سال ۱۸۳۸ ساموئل مورس استاد هنر و نقاشي دانشگاه نيويورك دستگاه تلگرافي را كه ساخته بود و مي توانست هر دقيقه ده كلمه با علائم مورس مخابره كند به معرض نمايش گذارد. در سال ۱۹۰۰ بوئر هاي آفريقاي جنوبي (مهاجران سفيد پوست هلندي) به پايگاه نيروهاي استعمارگر انگلستان در «ليدي اسميت» شبيخون زدند و بيش از يك هزار انگليسي را كشته و يا زخمي ساختند. در سال ۱۹۲۶ عبدالعزيز بن عبدالرحمن السعود قلمرو خود را «مملكت سعودي» اعلام داشت كه ۲۰ ماه مه سال ۱۹۲۷ دولت انگلستان طبق عهدنامه جده استقلال آن كشور را كه تا نيمه جنگ جهاني اول تحت الحمايه عثماني بود به رسميت شناخت. در سال ۱۳۳۱ هجري در اجراي اصلاحيه قانون انتخابات ايران، بحرين داراي يك نماينده در مجلس شوراي ملي شد. در سال ۱۳۳۳ هجري شبكه سراسري سازمان جوانان حزب توده كشف و پاره اي از گردانندگان آن دستگير شدند. در سال۱۳۴۲ هجري حكم محكمه نظامي در باره اعضاي مؤثر نهضت آزادي كه قبلاً دستگير شده بودند به اين شرح انتشار يافت: آيت ا... طالقاني ۱۰ سال زندان، مهندس بازرگان ۱۰ سال، يدا... سحابي ۶ سال، احمد علي بابايي ۶ سال، عباس شيباني ۶ سال، عزت ا... سحابي ۴ سال، مهدي جعفري ۴ سال، ابوالفضل حكيمي ۴ سال و... در سال ۱۳۵۷ روزنامه هاي تهران كه از ۱۴ آبان به تصميم سنديكاي نويسندگان و خبرنگاران به دبيري محمدعلي سفري دست به اعتصاب زده بودند كار انتشار خود را از سر گرفتند. اين اعتصاب ۶۲ روزه كمك بزرگي به شكست دولت نظامي ژنرال ازهاري بود، زيرا به او اجازه نداد در آرام كردن مردم و اجراي برنامه هايش، از رسانه ها به صورت جنگ افزار بدون ريختن خون استفاده كند. در اين اعتصاب بيشتر اصحاب خبر و تفسير راديو تلويزيون و خبرگزاري هم كه وابسته به سنديكا بودند شركت جسته بودند.
اينك برگ امروز: نخستين قانون تعديل مال الاجاره در ايران كه اول ديماه ۱۳۱۷ خورشيدي در ۹ ماده به تصويب مجلس رسيده بود از ۱۶ دي ماه پس از طي تشريفات قانوني (انتشار در روزنامه رسمي و...) در شهر تهران به اجرا در آمد و حاكم بر روابط مالك و مستاجر شد. اين قانون با اندكي تفاوت، مشابه قوانيني بود كه در بسياري از كشورها اجرا مي شده است. قانون تعديل مال الاجاره ايران به مرور زمان كم رنگ شده و روابط موجر و مستأجر در اين كشور مسئله داشته و به همين دليل و نبودن ضابطه اجرايي مناسب، ساختن و اجاره دادن در ايران به صورت يك كسب در نيامده و بسياري از پرونده هاي قضايي در ايران در شش دهه گذشته ناشي از مسئله «موجر و مستأجر» بوده است. در كشورهاي ديگر اجاره بها عيناً مطابق تورم پول (افزايش بهاي خانه) بالا نمي رود و ميزان آن بر پايه يك فرمول منصفانه قانوني محاسبه مي شود و به طور كامل دركنترل موجر نيست. براي مثال، در بعضي از شهرهاي آمريكا ازجمله نيويورك، سانفرانسيسكو و واشينگتن افزايش اجاره سالانه در صورتي كه مستأجر جابه جا نشده باشد ممنوع و يا محدود به «درصد» بسيار جزيي است.
www.iranianshistoryonthisday.com

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
پايان خستگي
بافت نقشهاي زيباي اين قالي براي مادر پيوند تار و پود يك زندگي تازه بود، هر گره را محكم تر از قبل مي بافت و بعد از هر رج لبخند رضايت همسر شهيدش را در قاب عكس احساس مي كرد.
سرانجام قالي از دار رها شد و دختر نوعروس با دعاي مادر قدم بر آن نهاد، بوسه دختر بر دستان مادر چه زود همه خستگيها را پرواز داد...
حالا جهاز دختر آمده شد....
مصطفي چترچي

گشتي در دنياي خبرها
كنجكاوي پسربچه
اوهايو: يك پسربچه ۹ ساله در آمريكا به حدي به عملكرد توالت ها علاقمند است كه يك توالت در اتاق خواب خود نصب كرده است.
سال گذشته اين پسربچه نسبت به عملكرد توالت خانه اش كنجكاو شد به همين دليل درخواستي براي شركت سازنده توالت در سال كرد و در اين نامه از شركت موردنظر خواست يك توالت نو دراختيارش قراردهد.به همين دليل شركت سازنده توالت يك توالت بسيار لوكس همراه با لوازم جانبي به آدرس پسربچه ارسال كرد با يك تكنسين كه نحوه كار توالت را كاملا به پسر علاقمند آموزش داد.
اين پسربچه توالت لوكس خود را داخل اتاق خوابش نگهداري مي كند.
پول نفرستيد
پاريس: گروه خيريه پزشكان بدون مرز روز گذشته از مردم خواست ديگر براي كمك به زلزله زدگان جنوب شرق آسيا پول ارسال نكنند چون به اندازه كافي كمك هاي نقدي براي امدادرساني به زلزله زدگان جمع آوري شده است.
شعبات اين گروه خيريه در فرانسه و آلمان به ترتيب ۴۰ و ۲۰ ميليون يورو كمك هاي نقدي دريافت كرده اند كه براي امدادرساني به زلزله زدگان دو كشور سريلانكا و اندونزي كافي است.البته اين اقدام پزشكان بدون مرز مورد انتقاد شديد ساير گروه هاي خيريه قرار گرفته چون آنها معتقدند چين اقداماتي باعث كاهش انگيزه مردم براي كمك به حادثه ديدگان مي شود.
غش كردن در گروگانگيري
نيويورك: مردي كه در آمريكا به دليل مرگ يكي از اعضاي خانواده اش اقدام به گروگانگيري كرده بود بيهوش شد.او كه از مرگ يكي از اعضاي خانواده اش به شدت متاثر شده بود با تهيه يك اسلحه وارد رستوران شد و يك خدمتكار را گروگان گرفت.او حتي زماني كه پليس قصد نزديك شدن به اين رستوران را داشت به طرف ماموران شليك كرد.به هرحال ۴ ساعت بعد، اين مرد بيهوش شد و روي زمين افتاد. وي از مدت زمان گروگانگيري به حدي از مشروبات الكلي استفاده كرده بود كه تعادل روحي و جسمي خود را از دست داد و از حال رفت.
پليس در تعقيب كانگورو
آيووا: پيش از اين شنيده بوديم كه ماموران پليس به تعقيب سارقان و مجرمان مي پردازند اما بسيج شدن پليس براي دستگيري يك كانگورو سرگردان از نوع خود بسيار جالب است.چند روزي است كه مردم آيووا به طور مداوم با پليس تماس مي گيرند و حضور يك كانگوروي سرگردان را در بزرگراه ها گزارش مي دهند.
به همين دليل، پليس عمليات گسترده اي را براي به دام انداختن اين حيوان ۲۵۰ كيلوگرمي آغاز كرده كه تاكنون نتيجه اي دربر نداشته است.
تعجيل در ازدواج
پكن: اين روزها دختران و پسران چيني سخت در تلاش هستند تا پيش از فرارسيدن سال نو چيني، مراسم ازدواجي را برگزار نمايند.سال آينده چيني، سال خروس است كه در فرهنگ مردم اين كشور سال بيوه شدن به شمار مي آيد. مردم چين معتقدند ازدواج كردن در سال خروس خوش يمن نيست و منجر به طلاق يا مرگ يكي از دو طرف مي شود به اين دليل در شرايطي كه در حدود يك ماه تا تغيير سال چيني باقي مانده، هر روز تعداد زيادي جشن عروسي در اين كشور برگزار مي گردد.
جذب جهانگرد در زندان
نيويورك: مقامات شهر نيويورك اعلام كرده اند زندان «سينگ سينگ» آمريكا قابليت جذب ۱۵۰ هزار جهانگرد را در سال دارد.به همين دليل مسوولان شهر نيويورك پيشنهاد كرده اند موزه اي در محل موتورخانه قديمي اين زندان احداث شود كه اين موزه با يك تونل زيرزميني به اولين سلول اين زندان كه ديگر از آن استفاده نمي شود متصل گردد.
هزينه احداث چنين موزه اي ۵ ميليون دلار برآورد شده است.
بهانه حضورنيافتن در دادگاه
لندن: روز گذشته قرار بود ابوحمزه يكي از روحانيون كشور انگليس كه هم اكنون در يك زندان فوق امنيتي به سر مي برد در دادگاه محاكمه بشود.
اما وي با طرح كردن يك بهانه بسيار جالب از حضور در دادگاه خودداري نمود. وي اعلام كرد، باتوجه به اينكه ناخن هاي انگشتتان پاي وي بلند است، قادر به راه رفتن نيست و به همين دليل امكان حضورش در دادگاه وجود ندارد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۱۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و ۲۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۴۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷ و ۱۵ دقيقه

گل و گياه
گل استكاني
010767.jpg
نام علمي: Campanula Lactiflora
خانواده: CAMPANULACEAE
گياه دائمي با برگهاي كشيده كه گلهاي زنگوله اي شكل آبي _ بنفش، صورتي يا سفيد آن مجتمع در خوشه هاي هرمي شكل در فصل تابستان ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۱۲۰۰ و گستردگي آن به ۶۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي يا نيمه سايه، خاك نسبتا غني از مواد آلي، مرطوب و داراي زهكشي خوب، در مكانهاي بادخيز نياز به قيم دارد. اگر درست پس از گلدهي گياه سرزني شود ممكن است مجددا در فصل پاييز توليد گل نمايد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر يا تقسيم گياه در بهار يا پاييز و يا توسط قلمه چوب نرم در بهار يا تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |