پنجشنبه ۱۷ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۴ - Jan 6, 2005
ليگ برتر فوتبال ايران
پاس با دنيزلي و خداداد چه مي كند
خانه استقلال ، اهواز نيست!
010794.jpg
گروه ورزشي: نيم فصل تمام شد و بدون استراحت معمول تيم ها به بازي هاي خود ادامه مي دهند. فولاد قهرمان نيم فصل سه روز با اين افتخار زندگي كرد و حالا بايد براي حفظ اين موقعيت تلاش بيشتري كند.
به گزارش خبرنگار ما،امروز صباباتري نيم فصل دوم را در ورزشگاه اختصاصي خود با بازي در مقابل شموشك آغاز مي كند. صبا باتري با شانزده امتياز در رده دوازدهم قرار دارد، تيمي كه پتانسيل بيشتري براي ايستادن در مقامهاي بالاتر دارد. به گلهاي زده صباباتري توجه كنيد، بيست گل كم نيست همانگونه كه بيست و يك خورده هم كم به نظر نمي آيد. صبا باتري نيم فصل دوم را بايد نقطه حركت دوم خود بداند و به اندوخته بيشتر فكر كند. حريف، شموشك نوشهر است. تيم تيره روزي كه شش گل در هفته پانزدهم در اهواز خورد و اولين شوك بر پيوس وارد شد. شموشك هم بايد از امروز دوره دوم زندگي خود را آغاز كند وگرنه...
سايپا - سپاهان
فردا، سايپا تيم هفتم جدول به ديدار سپاهان مي رود. بايد ديد سپاهان در روزگار تازه خود چگونه در مقابل تيم جوان و خوش تركيب سايپا بازي خواهد كرد. مهره هاي ريز نقش و گلزن وابسته به فرهاد كاظمي چه خواهند كرد؟ آنها به برنامه ها و تاكتيك هاي كاظمي عادت كرده بودند و بعضا تعدادي از آنها توسط او به اصفهان كوچ كرده  بودند. فوتبال حرفه اي اين نوع وابستگي ها و علائق را زياد جدي نمي گيرند.
سايپا سه بازيكن در اختيار ندارد. ابراهيم صادقي، مسعود شجاعي محروم از بازي و محسن ارزاني نيز مصدوم است، اما سپاهان با تمام نفرات خود و دو مهاجم ريز نقش و گلزن به ديدار سايپا مي آيد. خطيبي و كريمي كليدهاي درگشاي سپاهان در اين ديدار خواهند بود.
گريز از ابومسلم
ذوب آهن به مشهد مي رود. از ورزشگاه تختي اين شهر هيچ تيمي به سلامت نگذشته است. ابومسلم تيم آماده از نظر جسماني و داشتن تيم ورك عالي مي خواهد خود را به جمع سه تيم اول جدول بياندازد و ذوب آهن در آرزوي رفتن به صدر و ادامه اين خواسته است. آيا ذوب آهن تيم پرطراوت اين فصل از مشهد به سلامت مي گريزد!؟
خانه به خانه استقلال
اين بازي ديگر يك دربي خانوادگي نيست. نامهاي مشترك ديگر حتي با رنگ آبي همسان نمي تواند علاقمندان دو تيم را در روي يك سكو قرار دهد. هر كس براي حفظ موقعيت و مقام خود مي جنگد، اين الفباي اوليه فوتبال حرفه اي است. استقلال اهواز به مقام ششم در نيم فصل قانع نيست. تيمي كه بيشترين گل زده را دارد، چرا آسان گل مي خورد؟ دفاع استقلال اهواز چندان هم ضعيف نيست. ساشا ايليچ دروازه بان كاملي است. رضا جلالي يكي از بهترين مدافعان راست ايران است، گاه به نظر مي رسد جلالي مي تواند دفاع راست ثابت تيم ملي باشد. قد و قامت كشيده، سرزن، سريع، شوتزن و خشن. او براي فوتبال امروز آسيا يك دفاع بزرگ است. تقي پور و فرزانه و آل نعمه نيز بازيكنان كوچكي نيستند. استقلال اهواز در خط مياني يدالله اكبري بازيگردان بزرگ فوتبال را دارد، ابوالهيل، رضايي، عيدي زاده را نيز دستكم نمي توان گرفت. خليفه  اصل و زادمحمود كه جاي خود دارد. به اين جمع شيري، شادماني و كياني را هم اضافه كنيد. لوكابوناچيچ با اين نفرات و انگيزه هاي ديگر مي خواهد خود را به استقلال برساند، اما استقلال تهران كه تيمي در حال شكفتن دارد، يخ گروهي استقلال با تمام شدن بازيهاي نيم فصل آب مي شود و استقلال از اين هفته با طراوت بيشتري و به فراموشي سپردن تمام خاطره هاي بد آغاز مي كند. آ نچه در استقلال بيش از همه حس مي شود، نه تاكتيك است نه داشتن بازيكنان بزرگ. استقلال تمام اينها را يكجا دارد. مربي خوش فكر، بازيكنان با استعداد و نيرويي كه در پشت مربي تيم فعاليت مي كنند.استقلال نتيجه دلچسب نمي گيرد؟ رده چهارم در پايان پانزده بازي كم نيست، شش امتياز فاصله با صدرنشين و چهار و سه امتياز با تيم دوم و سوم. هنوز براي استقلال فرصت هاي طلايي باقي است. در غياب عنايتي، سامره و منصوريان استقلال دوباره به سراغ سياوش اكبرپور، نيك بخت و فكري مي رود. در واقع چيزي از خواسته قلعه نويي كم نشده است و اين نيروي سه گانه مي تواند در تاكتيك جمعي موثر واقع شود. نيك بخت با اكبرپور به حمله مي روند. فكري، كاظمي، مجيدي و شيري، اكبرپور و حتي بائو هم هستند. در دفاع هم تا دلتان بخواهد چهره هاي مستعد وجود دارد. گيلائوري، صادقي، قرباني، لطفي، حق دوست و حتي ياورزاده و يك دروازه بان دوست داشتني به نام توپالوويچ. با اين وصف بازي استقلال با استقلال اهواز ديدني خواهد بود. بايد منتظر جرقه  هاي اين بازي زيبا بود.
پاس دنيزلي چگونه است؟
جمعه در ورزشگاه دستگردي همه براي ديدن دنيزلي ترك بازي پاس و برق را تماشا خواهند كرد. ما نيز قصد داريم پاس دنيزلي را ببينيم. بسيار كنجكاويم كه دنيزلي را با جلالي مقايسه كنيم، دستمزد دنيزلي را فراموش كنيد، دنبال افزوده شدن دانش فوتبال ايران باشيد. پاس با بازيكنان رشد كرده و آماده به ديدار برق مي رود. تيمي كه حال و روز خوشي ندارد و دو پله از پاس پائين تر قرار دارد. بازي خداداد با نقشه دنيزلي هم ديدني است. اين بازي براي پاس يك جهش مديريتي خواهد بود. نكيسا ، هدايتي، منيعي، جانملكي، شكوري، نكونام، ترائوره، رجبي، رزاقي راد، بياتي نيا و خداداد، جمعي موفق مي توانند باشند .عبور از برق يكي از ستونهاي پاس را محكم مي كند و برق نيز قصد ندارد آسان تسليم شود. زير پاي برق چندان محكم نيست و براي ماندن بايد از اين بازي امتياز بگيرد.
شرفي و ديدار با پيكان
اصغر شرفي هفته گذشته برق را برد و سه امتياز گرفت تا صندوق خانه اش خالي نباشد. پيروزي بر پيكان در رشت نيز دور از دسترس نيست، اگر يزداني چون هفته قبل باشد.
اگر صباباتري شموشك را ببرد و پگاه بر پيكان پيروز شود پگاه يك پله بالا مي رود و با برق هم امتياز مي شود. اما پيكان كه ۹ شكست و ۶ مساوي خود را از چشم توطئه مي بيند و اين عدم موفقيت را قبول ندارد. جوانان و مربيان جوان پيكان مي توانند اين سد را بشكنند؟ فريبا، ضيايي و طاهري قادرند پيكان را نجات دهند؟ مي شود اگر خارج از ميدان دخالت صورت نگيرد و سرپرستان و مديران تيم خود را درگير مسائل فني نكنند، اگر هر شخصي در حيطه وظايف خودكار كند، پيكان اينگونه نخواهد بود. پيكان بازيكنان كمي ندارد. واعظي يكي از بهترين دروازه بانان ماست. سرآباداني، سرآسيابي، حيدري، فراهاني، نيك خو، طهماسبي، كاشي، خرمزي، وزيري، غفوري اصل، ابراهيميان و نوري بازيكناني هستند كه هر تيمي آرزوي داشتن آنها را دارد، پس چرا پيكان نتيجه نمي گيرد؟ كار را به كاردان بسپاريد، اوضاع رو به راه مي شود. فجر سپاسي با ملوان و پرسپوليس و فولاد هم يكشنبه به ميدان مي روند.
برنامه هفته شانزدهم
پنجشنبه ۱۷/۱۰/۸۳
*صبا باتري- شموشك
جمعه ۱۸/۱۰/۸۳
*سايپا- سپاهان
*ابومسلم- ذوب آهن
*استقلال اهواز- استقلال
*پاس- برق شيراز
*پگاه گيلان- پيكان
تيم هاي اول ميزبان و كليه بازي ها در ساعت۱۴‎/۳۰ آغاز مي شود.

پهلوان، نه قهرمان
010788.jpg
بياييد يكبار هم از زبان مردم كوچه و بازار بنويسيد از قول كساني كه كارشان نوشتن نيست و از زبان آنهايي بگوييد كه جهان پهلوان براي آنها و به عشق آنان ورزش مي كرد و افتخارش اين بود كه هميشه مي گفت: «من به مردم تعظيم مي كنم.» هر سال هفدهمين روز از دي  ما را به ياد خاطراتي مي اندازد كه شايد فقط سالي يك بار تكرار بشوند. هفده دي ماه اكثريت قريب به اتفاق آدمها با تختي يكي مي شوند.تختي مي رود تا با گذشت زمان به اسطوره اي ملي بدل شود اگرچه خيلي ها نمي خواهند و اين سر نهفته اي نيست. او ورزشكاري بود بسيار متفاوت و تفاوت هايش خيلي واضح و روشن است. از چند بزرگراه شهر كه گذر مي كني در جاهايي مثل بزرگراه مدرس از مسير شمال به جنوب تابلوي بيلبورد و تبليغاتي بزرگي را مي بيني كه چهره آن قهرمانان و نه پهلوانان را به خود اختصاص داده است.بعد به خاطر مي آوري كه اينها همه قهرمانند و نه پهلوان و به ياد مي آوريم سخن امام بزرگوار (ره) را كه خطاب به ورزشكاران مي گفت« سعي كنيد پهلوان باشيد نه قهرمان» و باز به خاطر مي آوري كه به جهان پهلوان نيز بارها و بارها و آن هم زماني كه اسكناس هاي سبز و قرمز به وي پيشنهاد مي شد، پيشنهادهاي مختلفي داده مي شد كه آب از دهان هر كس راه مي افتاد و او تنها به اميد قلب ساده و بي آلايش و زلال خود زنده بود و سرمايه اش همان محبتي بود كه مردم نثارش مي كردند، سفره بزرگ و بي رياي دلش پيش ملت گسترده بود و هيچگاه منش و بزرگي واژه پهلوان و پهلواني را به قهرمان بودن نفروخت.
او در زمانه خود آنقدر روشن و واضح حركت مي كرد و چنان سوداي مردم خود را در سر داشت كه امروز و بعد از سالهاي سال همان مردم در عملي متقابل و كنشي ستودني پهلوان را دست به دست به نسل حاضر رسانده اند و سينه به سينه هم خواهند برد تا امتداد تاريخ و خصوصا تاريخ ورزش.
تختي تمام نيروي خود را به كار بست تا آزادي، غرور و سربلندي ايراني را احيا نمايد و در اين مسير سبز همواره دستهايي را مي گرفت و نكته هايي را مي آموخت و انتقال مي داد. غلامرضا پيش از آنكه ورزشكار باشد معلم اخلاق و جوانمردي بود او مدرس غيرت و شجاعت و بنيانگذار مكتب مردم داري در عصر خود بود،او احياكننده شاخص هاي از يادرفته بود و چنان زندگي كرد و آنگونه ورزش كرد كه در توان هر ورزشكاري نبوده و نيست و ما گاهي خسته مي شويم از بس كه نگاه مي كنيم و در طول اين سالها تختي ديگري را نمي بينيم. او سراسر زندگي اش چنان بود كه نمي خواست بميرد و نمرد.
نام نيكو گربماند زآدمي
به كز او ماند سراي زرنگار


خبرهايي از ورزش جهان
رم و لاتزيو در دربي كالچو
گروه ورزشي -حسن حيدري:  رايان گيگز ستاره تيم فوتبال منچستر يونايتد بدليل آسيب ديدگي سه شنبه شب در ديدار با تاتنهام ۶ هفته مجبور به استراحت شد. او در نيمه اول اين ديدار از ناحيه رباط ماهيچه پا با آسيب ديدگي شديدي مواجه شد و از بازي بيرون رفت. تيم منچستر در اين بازي به تساوي بدون گل رسيد.با خروج او از تركيب منچستر تعداد بازيكنان مصدوم اين تيم افزايش يافت و پيش از گيگز، ساها، نيستلروي و ... نيز با مشكل آسيب ديدگي روبرو شده بودند.
امشب آغاز مجدد كالچو
010791.jpg
رقابتهاي فوتبال باشگاه هاي ايتاليا بعد از پايان تعطيلات كريسمس از امشب در سال جديد ميلادي آغاز مي شود.اتحاديه ليگ فوتبال ايتاليا اعلام كرد به احترام قربانيان زلزله جنوب و جنوب شرق آسيا كليه تيمها پيش از آغاز بازي يك دقيقه سكوت خواهند كرد. تيم يوونتوس پيشتاز كالچو برابر پارما قرار مي گيرد. در اين ديدار ليليان تورام فرانسوي محروم است و به جاي او پائولو مونترو بهترين گزينه براي جانشين مدافع فرانسوي مي باشد.
در حال حاضر تيم يوونتوس با ۳۹ امتياز در صدر جدول پيشتاز است. در مهمترين بازي اين هفته آ.ث.رم به مصاف لاتزيو مي رود. در اين ديدار توتي بعد از رهايي از مصدوميت بار ديگر به تركيب اصلي بازمي گردد. مونتلا تنها غايب رم در اين بازي است. از سوي ديگر لاتزيو با پايادوپلو مربي جديدش در انديشه فاصله گرفتن از شرايط حاد كنوني است. در اين بازي لاتزيو با سيستم ۳-۳-۴ به ميدان مي رود. دي كانيو، پاندف و روچي سه مهاجم اين تيم به شمار مي روند.
در تيم لاتزيو كوتو، لوپز، سيريچ و زانوري غايب هستند. اين تيم در حال حاضر در مكان شانزدهم جدول كالچو قرار دارد.در ساير بازيها آتلانتا با فيورنتينا، برشيا با بولونا، كالياري با مسينا، كيه وو با سيه نا، ليورنو يا اينتر، ميلان با لچه، رجيانا با پالر مو ديدار مي كنند.
آلكس فرگوسن: زمان استفاده از نوارهاي ويديويي فرارسيده است
سرمربي منچستر يونايتد، سر الكس فرگوسن بر اين باور است كه زمان آن رسيده تا از تكنولوژي به ويژه نوارهاي ويديويي براي احقاق حق تيمها استفاده شود. وي اين اظهارات را پس از تساوي يك بر يك تيمش برابر تاتنهام و مردود شمرده شدن گل منچستر اذعان كرده است.تمامي تماشاگران و بينندگان بازيها نيز بر اين باورند كه تكنولوژي پيشرفته بايد بخشي از داوري در مسابقات فوتبال را دربر بگيرد.
فرگوسن افزود كه در جايي به يك پيشنهاد جالب نيز برخورده است و آن اينست كه اگر داوري نتوانست پس از ديدن صحنه تكرار حادثه به مدت سي ثانيه تصميم خود را بگيرد آنوقت دستور به ادامه بازي دهد، به نظر وي سي ثانيه مدت مناسبي به نظر مي رسد زيرا در همين ميزان زمان مي شود ديواره دفاعي يك تيم براي قرارگفتن در برابر ضربه آزاد و يا به ثمررسيدن يك گل را اعلام كرد.
فرگوسن اضافه كرد كه براي شروع بهتر است از خطوط دروازه ها شروع شود كه در اين صورت عصر جديدي آغاز خواهد شد .
۳/۵ ميليون پوند كمك شوماخر به زلزله زدگان تسونامي
010797.jpg
ستاره و قهرمان افسانه اي مسابقات فرمول يك جهان، ميشائيل شوماخر ۳/۵ ميليون پوند به بازماندگان حادثه تسونامي كمك كرد.اين موضوع توسط مدير برنامه هاي او، ويلي وبر در طول يك برنامه تلويزيوني اعلام شد، شوماخر سي و شش ساله يكي از سفراي صلح يونيسف است. خود وي در اين مورد گفته است كه شروع سال نوي ميلادي براي وي لذت همه ساله را نداشته و هنگام تحويل سال با قربانيان و بازماندگان آنها احساس همدردي داشته است.

اجراي نظام جامع تربيت بدني و ورزش متوقف مي شود
ايسنا: هيات دولت در جلسه  صبح ديروز خود نتوانست با ميزان اعتبار پيشنهادي سازمان تربيت بدني براي اجراي نظام جامع تربيت بدني و ورزش موافقت كند. با اين توصيف اجراي نظام جامع تربيت بدني و ورزش كه با دستور حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي رئيس جمهور در حكم ابلاغي مهندس مهرعليزاده رئيس سازمان تربيت بدني آمده بود، متوقف مي شود.
همدانلو رئيس مركز توسعه مديريت و منابع سازمان تربيت بدني كه روز گذشته را براي نهايي شدن اعتبارات دستگاه ورزش به طور كامل در سازمان مديريت و برنامه ريزي گذرانده بود به خبرنگار ايسنا گفت: نه تنها هيات دولت نتوانست در جلسه  صبح ديروز خود با ميزان اعتبار پيشنهادي سازمان تربيت بدني (هزار و دويست و سي و چهار ميليارد تومان) موافقت كند، بلكه در بودجه  جاري و عمراني تا حدودي نسبت به اعتبارات سال گذشته با كسري اعتبار مواجه شديم. وي با بيان اين كه تغييرات انجام شده در اعتبارات دستگاه ورزش قطعي نيست اظهار داشت: بودجه  جاري سال ۸۳ سازمان تربيت بدني حدود سي و هشت ميليارد تومان بود كه تاكنون هيات دولت با حدود سي و پنج ميليارد تومان آن موافقت كرده است.
وي در پايان گفت: ما اميدواريم نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با توجه به اهميتي كه به امور فرهنگي و تندرستي جامعه مي دهند نهايت كمك و حمايت را براي تامين اعتبارات دستگاه ورزش كشور به هر نحو ممكن در صحن علني مجلس داشته باشند.

ملي پوشان بدمينتون در اراك انتخاب مي شوند
گروه ورزشي: ملي پوشان بدمينتون ايران در خلال مسابقات قهرماني بزرگسالان كشور كه هم اكنون در شهر اراك جريان دارد انتخاب مي شوند. سيروس عالمي دبير فدراسيون بدمينتون با اعلام اين مطلب به همشهري گفت: در همين رابطه محمود انصاري و يوسف جونيدي( مربي اهل اندونزي) به محل برگزاري بازيها اعزام شدند تا با شناسايي بهترين ها اقدام به دعوت از آنان كنند.

سوپرشامپيون جام فتوت شد
گروه ورزشي: معاون برنامه ريزي و نظارت سازمان ورزش قهرماني اعلام كرد: مسابقات بين المللي كشتي پهلواني با نام «جام فتوت» برگزار خواهد شد.
مهندس شاهرخ شهنازي، اظهار داشت: طبق دستور مهندس مهرعليزاده، رئيس سازمان تربيت بدني، تصميم  به برگزاري جام كشتي پهلواني گرفته شد. البته اين تفاهم بين فدراسيون ملي و بين المللي ورزش هاي باستاني، فدراسيون كشتي و فدراسيون ورزش باستاني ايران انجام شده است. وي با اشاره به توافقنامه صورت گرفته براي جام كشتي پهلواني گفت: مقرر شد اين مسابقات با عنوان «جام فتوت» برگزار شود و صورت جلسه اين مسابقات در سه بند تدوين شد. وي با اعلام اينكه اين مسابقات با لباس كشتي پهلواني برگزار مي شود زمان انجام مسابقات را عيد غدير و عيد قربان ذكر كرد.

ليگ برتر واليبال ايران
پيروزي صنام و پتروشيمي در شروع هفته ششم
گروه ورزشي _ علي شاكري: هفته ششم از دور برگشت ليگ برتر واليبال ايران با پيروزي تيمهاي پتروشيمي و صنام آغاز شد. ديروز در سالن شهداي هفتم تير صنام با غلبه بر پاديسان گنبد از بحران باخت هفته پيش بدر آمد و پتروشيمي شگفتي ساز هفته پنجم اين بار با مغلوب كردن مجدد دخانيات در تهران راه صعودش به مرحله پلي آف را هموار ساخت.
بازي دخانيات و پتروشيمي پنج گيم به درازا كشيد كه در خاتمه پتروشيمي فاتح اين بازي پركش و قوس شد.
دخانيات كه دو گيم اول و دوم را برده بود، هرگز به شكست فكر نمي كرد، اما بازيكنان ميهمان در سه ست بعدي در ميان ناباوري به يك پيروزي شيرين رسيدند.
اين بازي در نهايت ۳ بر ۲ شد. در بازي دوم تهران، صنام با آمدن محمد تركاشوند اعتماد به نفس خود را بازيافت و به تلافي باخت در ماهشهر حريف گنبدي خود را در يك بازي سريع با دهمين شكست آشنا كرد. صنام با اين برد همچنان در صدر جدول گروه يك باقي ماند و پتروشيمي با برد مقابل دخانيات به مكان سوم جدول رفت.

اعتراض فدراسيون كشتي ايران به آمريكا
گروه ورزشي: فدراسيون كشتي با ارسال پست الكترونيكي به سايت رسمي فدراسيون كشتي آمريكا، اعتراض رسمي خود را نسبت به انتخاب برترين كشتي گير دنيا اعلام كرد.
در نامه اعتراض آميز فدراسيون كشتي عنوان شده است كه با توجه به نظرخواهي اخير در اين سايت نسبت به انتخاب برترين كشتي گير دنيا در سال ،۲۰۰۵ انتظار مي رفت از كشور جمهوري اسلامي ايران نيز به عنوان يكي از قطب هاي برتر كشتي دنيا، نماينده اي كانديدا مي شد، لذا پيشنهاد مي دهيم در ليست فهرست اعلام شده، اسامي قهرماناني چون عليرضا دبير به عنوان نابغه كشتي، عليرضا حيدري پرمدال ترين كشتي گير حال حاضر و مصطفي جوكار و عليرضا رضايي اضافه گردد تا علاقه مندان پرشور كشتي كشورمان در اين نظرسنجي شركت كنند.
سايت رسمي فدراسيون كشتي آمريكا در تازه ترين نظرسنجي اقدام به رأي گيري براي بهترين كشتي گير حال حاضر دنيا كرده است كه در اين ميان نامي از كشتي گيران ايراني برده نشده است.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |