پنجشنبه ۱۷ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۴ - Jan 6, 2005
چمران : شهرها به حركت متحول كننده نياز دارند تا عقب ماندگي ها را جبران كنند
حداد عادل : مشكل عمده كلان شهر ها تمركز
صنعت در مسكن و خودرو است
واحد مركزي خبر: شهرداران  هفت  شهر بزرگ  كشور به  همراه  برخي  اعضاي  شوراي  اسلامي  شهر تهران ، ديروز اهم  مشكلات  و راهكارهاي  برون  رفت  از آن را براي  رئيس مجلس  شوراي  اسلامي تشريح  كردند.
در اين نشست  كه  شهرداران  كلان  شهرهاي  تهران ، مشهد، اصفهان ، قم ، تبريز،كرج  و شيراز حضور داشتند، غلامعلي  حدادعادل  مديريت  جديد كلان  شهرهارا برآمده  از خواست  و اراده  مردم  خواند و گفت :  اين  تركيب  نو مجموعه اي  متعهد و متخصص  است  كه  با انگيزه اي  الهي  و تجربه  ۲۵ ساله  انقلاب  اسلامي ، رفع  ريشه اي  مشكلات  مردم  ايران  را در دستور كار خود دارد.
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي  با اشاره  به  بازديدهاي  مكررش  از كلان  شهرها و مشاهده  مشكلات  آنها افزود: اداره  كلان  شهرها، كلان  نگري  مي طلبد و رفع  مشكلات  شهرهاي  بزرگ  بدون  مديريت  كلان  نگر امكان  پذير نيست .
حدادعادل  عرضه  خدمات  شهري  مناسب ، رفع  معضلات  ترافيك ، مقاوم  سازي بناها، ايجاد شبكه  هاي  فاضلاب  شهري ، حفظ حريم  شهرها و رفع  معضلات  حاشيه  نشيني  را مهمترين  ضروريات  كلان  شهرهاي  كشور دانست  و بر لزوم توجه  اساسي  براي  حل  و فصل  اين  موارد تاكيد كرد.
وي  تمركز صنعت  كشور را در بخش  مسكن  و خودروسازي  از دلايل  اصلي  بروز مشكلات  عديده  براي  كلان  شهرها دانست  و افزود: مجلس  مي تواند به  اين امور جهت  دهد و دولت  نيز بايد با دقت  و اهتمام  براي  يافتن  راه حلهاي  واقعي  اقدام  كند.
حدادعادل  گفت : نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي نيز از مشكلات  اصلي شهرها اطلاع  كامل  دارند و براي  رفع  موانع  ساختاري  مديريت  شهري ، درحال  تدوين  سازوكاري  قانوني  براي  شهرداريها و شوراهاي  اسلامي  شهرها هستند.
وي  با اشاره  به  زلزله  دلخراش  سال  گذشته  بم ، مقاوم  سازي  ساختمانهارا از اولويتهاي  مهم  و ضروري  كشور دانست  و گفت : اراده  حل  مشكل ، بايد قبل  از بروز آن وجود داشته  باشد تا شاهد تكرار فاجعه  بم  نباشيم و اين  مهم  با مقاوم سازي  بناها و آموزش  فراگير و كاربردي  ميسر مي شود. حداد عادل  در بخش  ديگري  از سخنانش  توجه  به  فرهنگ  اصيل  اسلامي ، ايراني  كشور را در طراحي  شهرها ضرورتي  اجتناب  ناپذير دانست  وافزود: ما بايد قوانين  شهرسازي  خود را براساس  ضوابط و اصول  فرهنگ غني  اسلامي تدوين  و اجرا كنيم .
گفته هاي مهندس چمران
در اين نشست همچنين رئيس شوراي شهر تهران گفت: حداقل يك چهارم از جمعيت كشور در كلان شهرها ساكن هستند و اين مساله به لحاظ الگوسازي براي جامعه از جايگاه بالايي برخوردار است.
مهندس مهدي چمران با تاكيد بر اين موضوع كه كلان شهرها مي توانند براي شهرهاي خود الگوي مثبت يا منفي باشند، افزود: همه هنر مديريت شهري اين است كه بتواند از مردم، شهر و امكانات به بهترين وجه آن بهره بگيرد. وي با ذكر اين مسئله كه بدون ترديد كاركرد مديران شهري در كلان شهرها مي تواند بر ساير مناطق كشور و حتي منطقه و دنيا اثر گذار باشد، گفت: كلان شهرها بايستي از هم اكنون برنامه ريزي هاي خود را انجام داده و ببينند جايگاهي كه بايد دارا باشند همين است كه در حال حاضر دارند.
چمران در عين حال با اشاره به اينكه مديريت شهري كلان شهرها در جايگاه فعلي خودش با مشكلات عديده اي دست و پنجه نرم مي كند، اظهار داشت: زماني دولت به خودكفايي شهرداري ها اشاره كرد اما هيچگاه راهكارهاي اين خودكفايي به مرحله اجرا نرسيد و فراموش شد.
رئيس شوراي شهر تهران با اذعان به اين مطلب كه شهرها به يك حركت متحول كننده نياز دارند تا بتوانند عقب ماندگي هاي خود را جبران كنند، افزود: هنوز معضلاتي همچون ترافيك، بافت فرسوده، محيط زيست و حريم از گذشته برجاي مانده و بايد براي حل اين مشكلات يك حركت و جهش انقلابي آغاز كنيم. وي گفت: البته شكي نيست كه شهرداري ها به تنهايي نمي توانند اين حركت را آغاز كنند و مي بايست دولت فعلي و دولتي كه در آينده بر مسند كار قرار مي گيرد به كمك آنها بيايد تا بتوانيم قوانين شهرداري ها، شوراها و سيستم شهري را عوض كنيم.
اميدواري شهردار
در اين نشست دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران ضمن خوش آمد گويي به شهرداران كلان شهرها گفت: در حالي كه بودجه سال آينده به زودي تقديم مجلس مي شود، شهرداران كلان شهرها مي توانند با همكاري و همفكري بيشتر با يكديگر براي تقويت مديريت شهري گام بردارند. وي با اشاره به نشست صبح ديروز شهرداران كلان شهرها با رئيس مجلس شوراي اسلامي اين نشست را بسيار مثبت و خوب توصيف و ابراز اميدواري كرد با همكاري مجلس بسياري از مشكلات كلان شهرها از جمله حمل و نقل ، ترافيك ، منابع درآمدي و بافت هاي فرسوده حل شود.

مسئول كميته شهرسازي شوراي شهر تهران:
درآمد حريم شهر تهران را حاضريم به وزارت كشور بدهيم
010860.jpg
خبرگزاري فارس: مسئول كميته شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران گفت: شوراي شهر تهران به لحاظ اقتصادي به درآمدهاي حريم شهر تهران وابسته نيست و با توجه به شايعات موجود شورا و شهرداري تهران حاضرند كليه درآمدهاي ناشي از حريم اين شهر را در اختيار وزارت كشور قرار دهند.
مسعود زريبافان رفع مشكلات مربوط به حريم شهر تهران را از طريق اصلاح قوانين موجود امكان پذير دانست و تصريح كرد: عملكرد وزارت كشور طي دو سال گذشته درمورد مصوبه سال ۷۲ مجلس درخصوص يك بند و سه تبصره ماده ۹۹ قانون شهرداريها نه تنها موجب انتزاع بخش هايي از حريم شهر تهران و الحاق آن به شهرهاي اطراف شده بلكه باعث به وجود آمدن شهرهاي جديد در اطراف شهر تهران گرديده است.
وي افزود: در اين مصوبه به وزارت كشور مسئوليتي براي ايجاد شهرهاي جديد واگذار نشده است.
ضمن آن كه شهرهاي جديدي كه ايجاد شده از ويژگي هاي تعيين شده براي شهر براساس قانون تقسيمات كشوري (شهر جايي است كه به لحاظ اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي، مسايل كالبدي و خدماتي مستقل و خودكفا باشد) نيستند و بيشتر خوابگاه هايي براي شهر تهران محسوب مي شوند كه فاقد هويت شهري هستند. زريبافان با اشاره به اين كه حتي خود وزارت كشور اجراي اين مصوبه را به علت سياسي قلمدادكردن آن، ۸ سال به تعويق انداخته است، خاطرنشان كرد: با توجه به جايگاه و نقش تهران در مسايل كشور، سياست هاي نظام ايجاب مي كند كه به لحاظ جمعيتي، سياسي، اجتماعي به گونه اي برخورد نشود كه مشكل آفرين باشد.

نگاه
010872.jpg
فريد مرتضوي
ستاد مبارزه با قاچاق كالا : مراكز باندهاي قاچاق كالا در كشور هاي همسايه شناسايي شد

نماينده مجلس:
شهرداري تهران به تنهايي قادر به رفع معضل ترافيك نيست
010866.jpg
واحد مركزي خبر: مخبر كميسيون عمران مجلس با بيان اينكه اداره شهرها نيازمند وحدت مديريت است، تصريح كرد: تعداد سازمانهاي مرتبط با ترافيك باعث اختلال عملكردها شده است.
آذروش افزود: كميسيون عمران مجلس جلسات متعددي جهت رفع معضل ترافيك با مسئولان شوراي شهر و شهردار تهران برقرار كرده است. وي با بيان اين كه اداره شهر و رفع مشكل ترافيك نيازمند مطالعات كارشناسي و بسترسازي است، گفت: توسعه خيابانها و گسترش حمل و نقل عمومي راهكارهاي مناسبي جهت كاهش ترافيك است.
آذروش با بيان اينكه متولي اصلي ترافيك تهران شهرداري است، تصريح كرد: شهرداري تهران به تنهايي قادر به رفع معضل ترافيك نيست و همكاري ديگر دستگاه ها براي رفع مشكل ترافيك و اداره شهر ضروريست. وي با تأكيد بر مديريت واحد و تصميم گيري براي رفع مشكلات شهري گفت: دستگاههاي مرتبط با موضوع ترافيك بايد از يك مديريت تبعيت كنند زيرا مديريت هاي متعدد و تصميم گيريهاي گسسته باعث موازي كاري و اتلاف منابع مي شود.

بارش برف و باران و كاهش دما در تهران
010869.jpg
ايسنا: سازمان هواشناسي كشور نسبت به طغيان رودخانه ها و آبگرفتگي معابر در استان هاي غرب و جنوب غرب به ويژه «بوشهر» ، «فارس» ، «هرمزگان» و «خوزستان» هشدار داد.سازمان هواشناسي كشور همچنين براي روز پنج شنبه آسمان تهران را با افزايش ابر همراه با بارش باران و در نقاط مرتفع برف و احتمال رگبار و رعد و برق پيش بيني كرد كه حداكثر دماي تهران طي روز پنجشنبه با ۳ درجه كاهش به ۷ درجه سانتيگراد بالاي صفر مي رسد. در اين مدت از غرب كشور به تدريج بر شدت بارندگي ها افزوده مي شود و در شرق نيز بارندگي از پنج شنبه آغاز و روز جمعه شدت مي يابد.

توسعه حمل و نقل همگاني
010857.jpg
قلم سبز ايران: با توجه به حجم ترافيك وسيع و نبود معابر مناسب حتي اگر تمام خودروها بنز ۲۰۰۵ باشند وضعيت ترافيك تهران بهبود نمي يابد.رئيس گروه بهبود روش  هاي حمل و نقل سازمان بهينه سازي ضمن بيان مطلب فوق گفت: «تنها با تكيه كردن بر بهبود وضع توليد خودروها نمي توانيم مشكل ترافيك را حل كنيم، در نتيجه نمي توانيم مصرف سوخت را پايين بياوريم.»سعيد دانياري، با تاكيد بر وضعيت نابسامان معابر و شدت ترافيك درون شهري گفت: «براي كاهش ترافيك، توسعه سيستم اتوبوسراني و مكانيزه كردن سيستم تاكسيراني و ميني بوس راني، بايد به همراه و موازي توسعه و اتمام پروژه هاي مترو باشد و گرنه اين بحران ترافيك و مصرف بنزين امروز را همچنان خواهيم داشت.»

هديه به زوج هاي تهراني
010863.jpg
در سالروز ازدواج حضرت علي(ع)و حضرت فاطمه زهرا (س)، اول ذيحجه(۲۳ دي ماه) همه زوج هاي تهراني كه در اين روز به عقد هم درآيند هديه مي گيرند.
اين تصميم با هدف ترويج زندگي اسوه ايثار و فداكاري حضرت علي (ع) و حضرت زهرا (س) اتخاذ شده است.
هداياي در نظر گرفته شده در مراسمي ويژه به عروس و دامادها اهدا مي شود. سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران در مراسم جشن پيوند منتظران در نيمه شعبان امسال نيز هدايايي به ۳۰۰ عروس و دامادي كه در اين روز به عقد يكديگر درآمده بودند اهدا كرد.

لكه گيري هاي زمستاني معابر تهران
ايرنا: مديرعامل  سازمان  مهندسي  و عمران  شهرداري  تهران  گفت : بسياري  از لكه گيري هاي  زمستاني  معابر تهران ، مقطعي  و كم  هزينه  است .
حسين  هادياني  اظهارداشت : با توجه  به  اين كه  در فصل  زمستان  قرار داريم ، براي  رفاه حال  شهروندان  با هزينه اي  اندك  و با استفاده از تراشه هاي  آسفالتي ، اقدام به  لكه گيري  و پركردن  چاله هاي  شهر كرده ايم . وي  با تأكيد بر اين كه  اين  لكه گيري  مقطعي  است ، گفت : نه  ما و نه شهروندان انتظار عمري  طولاني  از لكه گيري  هاي  مقطعي  نداريم  چرا كه  با كمترين  هزينه ، بيشترين  بازخورد را دارد.
مديرعامل  سازمان  مهندسي  و عمران  شهرداري  تهران  با بيان  اين كه  در سال جاري  بيش  از ۷۰۰ هزار مترمربع  از فضاي  بزرگراهي  شهر لكه گيري  شده است ، خاطرنشان كرد: در زمستان  به  دليل  بارندگي هاي  مداوم  امكان  لكه گيري  دائمي وجودندارد، اما مطمئنا با بهبود شرايط جوي  لكه گيري  هاي  اصولي  آغاز خواهد شد.
هادياني  به  برخي  اعتراض هاي  مردمي مبني  بر عمر كوتاه  برخي  لكه گيري  ها اشاره كرد و افزود: با توجه  به  وضعيت  نامناسب  زيرساخت  معابرتهران ، نمي توان انتظاري  بيش  از اين  داشت .

اظهارات مسئولان درباره طرح زوج و فرد خودروها
تردد زوج و فرد خودروها بايد اجرايي شود
ايلنا: رئيس كميسيون فني و معماري شوراي اسلامي شهر تهران، گفت: اگر شهرداري تهران تصميمي به عنوان دستگاه متولي ترافيك در تهران گرفته باشد، بايد هر طرح ترافيكي از جمله طرح تردد زوج و فرد خودروها و يا تغيير ساعات كار ادارات و اصناف، اجرايي شود، ولي مطمئن باشيد، ارگان هايي كه خود را در موضوع ترافيك تصميم گير مي دانند، مانع از اجراي تصميمات شهرداري خواهند شد.
دكتر حسن زياري، رئيس كميسيون فني و معماري شوراي اسلامي شهر تهران، در گفت وگو با خبرنگار ايلنا، تصريح كرد: اجراي طرح تردد زوج و فرد خودروها نياز به مصوبه شورا ندارد و شوراي شهر در تابستان امسال، كليات اين موضوع را تصويب كرده است.
به اعتقاد وي، با فراهم كردن شرايط پيش بيني شده در طرح تردد زوج و فرد خودروها، ابتدا بايد اين طرح بصورت آزمايشي و كوتاه و در محدوده كنترل آلودگي هوا نه در كل شهر تهران، اعمال شود.
وي، با اشاره به اينكه اجراي طرح تردد زوج و فرد خودروها از تصميمات مديريتي شهرداري تهران است، گفت: اين تصميم پيش از اين نيز بوده و بايد امكانات اجرايي آن فراهم شود تا در موقع نياز، با آمادگي كامل با آن روبرو شويم.
وي با اشاره به مشكلاتي كه براثر آلودگي هواي شهر، متوجه مردم شده، گفت : به اعتقاد شوراي شهر بهتر بود كه طرح آزمايشي تردد زوج و فرد خودروها در تابستان انجام مي شد كه اين مسئله اتفاق نيفتاد.
زياري يادآور شد: در هنگام آلودگي هوا، مجبور به تعطيلي مدارس مي شويم، در حالي كه كودكان هيچ نقشي در آلودگي هوا ندارند و اگر براي حفظ سلامتي اين قشر از جامعه شهري كه نياز به مراقبت بيشتري دارند، اقدام مي كنيم، بايد براي كساني كه سبب آلودگي هوا مي شوند و منابع آلوده كننده هوا هستند، ممنوعيت و محدوديت ايجاد كرد.
از سوي ديگر،معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي، گفت: طرح تردد زوج و فرد خودروها، روز شنبه، در شوراي عالي ترافيك بررسي مي شود و در حال حاضر امكان اجرايي شدن اين طرح وجود ندارد.
سردار محسن انصاري، معاون راهنمايي و رانندگي ناجا، در جمع خبرنگاران، با تاكيد بر اينكه مراحل قانوني طرح تردد زوج و فرد خودروها بايد طي شود، افزود: اجراي اين طرح، منوط به تصويب در شوراي عالي ترافيك و تاييد شخص وزير كشور، است.
وي تصريح كرد: علاوه بر تصويب در شوراي عالي ترافيك، بايد مقدمات و زمينه  هاي اجراي اين طرح نيز مشخص شود كه از آن جمله تجهيز ناوگان حمل و نقل عمومي، اطلاع  رساني به مردم و ايجاد پاركينگ  هاي لازم در مبادي ورودي اين طرح، است.
انصاري با تاكيد بر به كارگيري تعداد زيادي از نيروهاي راهنمايي و رانندگي به عنوان پليس ويژه، افزود: بايد تمهيدات لازم براي اجراي اين طرح از سوي راهنمايي و رانندگي به ويژه از لحاظ تعداد نيروي پليس مورد نياز نيز در نظر گرفته شود.
وي خاطرنشان كرد: در صورت تصويب طرح تردد زوج و فرد خودروها و فراهم شدن مقدمات لازم، اجراي آن در دستور كار قرار مي  گيرد و فعلا امكان اجراي آن وجود ندارد.
معاون راهنمايي و رانندگي ناجا، در خصوص تردد خبرنگاران در محدوده طرح ترافيك، گفت: سازمان حمل و نقل ترافيك بايد نحوه اعطاي برحسب طرح ترافيك براي خبرنگاران را در دي ماه سال جاري اعلام مي  كرد و تا زماني كه سازمان برچسب تردد را در اختيار خبرنگاران قرار نداده، آنها مي  توانند با كارت خبرنگاري به محدوده طرح وارد شوند.
همچنين به گزارش ايسنا، سردار انصاري با اشاره به اينكه ۱۰درصد از رانندگان وسايط نقليه عمومي در جاده ها معتاد مي باشند، يادآور شد: رانندگاني كه تست اعتياد آنها مثبت باشد، به دادسرا معرفي مي شوند همچنين دفترچه كار اين قبيل رانندگان بايگاني مي شود و به آنها اجازه رانندگي داده نمي شود.

احداث ۱۰۰ دوربرگردان در بزرگراههاي شهر تهران
گروه شهري:مدير عامل شركت كنترل ترافيك تهران از احداث ۱۰۰ دوربرگردان در بزرگراههاي شهر تهران خبر داد و گفت اخيراً ۱۵ دوربرگردان به بهره برداري رسيد، ۱۵ دوربرگردان ديگر به زودي به بهره برداري خواهد رسيد و مراحل طراحي حدود ۷۰ دوربرگردان باقيمانده نيز تا پايان امسال به اتمام مي رسد و عمليات اجرايي آنها از ابتداي سال آينده آغاز خواهد شد.
وي افزود: دوربرگردان هاي جاده مخصوص كرج، مقابل فرودگاه مهرآباد، شهرك اكباتان، جاده لشكرك، بزرگراه شهيد صياد شيرازي، مقابل گلستان پنجم و كمربندي شهرري، ميدان الغدير و دوربرگردان تقاطع آذربايجان با خيابان بهبودي كه مراحل اجرايي اكثر آنها تا ۸۰ درصد پيشرفت داشته است، به زودي به بهره برداري خواهد رسيد.
وي حذف چراغ هاي قرمز در تقاطع ها را مهمترين مزيت نصب دوربرگردانها دانست و تصريح كرد: به طور كلي چراغ قرمز به عنوان يك عامل بازدارنده موجب طولاني شدن زمان سفر و اتلاف وقت رانندگان مي شود در همين زمينه تلاش شده از طريق شناسايي مكان هايي كه امكان بستن تقاطع ها در آنجا وجود دارد با احداث دوربرگردان و حذف چراغ تا حدي از ميزان تأخيرها كاست.
رحيم اف افزود: در حال حاضر از طريق نصب دوربرگردانها، چراغ قرمز ۱۵ تقاطع حذف و گردشها در اين تقاطع ها بدون چراغ انجام مي شود كه اين كار علاوه بر صرفه جويي در هزينه نصب و نگهداري چراغ ها، موجب كاهش زمان تأخير سفرهاي روزانه مي شود كه بزرگراه شهيد چمران يكي از بهترين نمونه هاي حذف چراغ بوده است، يعني از ميدان توحيد به سمت شمال، رانندگان مي توانند بدون چراغ حركت كنند تا مدرس و به هفت تير برسند، در حالي كه قبل از اين كار چراغ هايي كه در اين مسير وجود داشت شامل تقاطع باقرخان، تقاطع چمران _ جلال آل احمد (پل گيشا)، شهربازي _ تقاطع سئول و خيابان تابناك مقابل نمايشگاه موجب كندي تردد خودروها مي شد.

نقد و نظر
مشكلات اتوبوسراني در كرج
خصوصي سازي شركت واحد اتوبوسراني كرج، موجب بروز گلايه هايي در ميان شهروندان شده است.
آنها با استناد به اين اصل كه واگذاري امور خدمات عمومي به بخش خصوصي بايد درجهت ارتقاء تسهيلات و خدمات رفاهي باشد، خاطرنشان كرده اند كه بروز مشكلاتي از قبيل سواركردن مسافر بيشتر از گنجايش، حذف برخي صندلي ها براي سواركردن مسافر بيشتر، سوار و پياده كردن مسافر در خارج از ايستگاه، اتلاف وقت مسافران هنگام دريافت كرايه نقدي، خواستار تجديدنظر و برقراري اخذ بليت به جاي پرداخت نقدي در شبكه اتوبوسراني كرج شده اند.

پاسخ
تصحيح سمت
روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط زيست استان تهران درباره خبر مربوط به دستگيري متخلفان و شكارچيان غيرمجاز در پارك هاي ملي خجير و سرخه حصار مندرج در صفحه ۳ همشهري مورخ ۸/۱۰/،۸۳ توضيح داده است كه سمت دقيق اعلام كننده خبر، فريدرضا خلجي عليايي كارشناس و مسئول روابط عمومي اين اداره كل مي باشد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |