پنجشنبه ۱۷ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۴ - Jan 6, 2005
رئيس جمهور :
عراق متعلق به عراقي ها است و هيچ كس
حق دخالت در امور آن را ندارد
ايسنا: «دكتر عبدالمحسن عبدالحميد» رئيس حزب اسلامي عراق، ديروز با حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري ديدار و گفت و گو كرد.
رئيس جمهور در اين ديدار با اشاره به سابقه تاريخي و منابع سرشار طبيعي عراق، تأكيد كرد: عراق مي تواند و بايد يكي از مهم ترين و مستقل ترين كشورهاي منطقه باشد.
رئيس جمهور در قسمت ديگري از سخنان خود با ابراز اميدواري از برگزاري انتخاباتي آزاد و فراگير در عراق و در فضايي كه همه بتوانند در امنيت كامل در آن شركت نمايند، تأكيد كرد كه اگر فرصت پيش آمده براي انتخابات از دست برود، باعث زيان همه مردم عراق خواهد بود و همه بايد بكوشند كه انتخابات در موعد مقرر برگزار شود.
رئيس جمهور تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران خواهان امنيت، استقلال و آزادي عراق و برقراري حكومتي است كه نماينده كل ملت اين كشور باشد.
خاتمي امنيت عراق را امنيت ايران و كل منطقه دانست و اظهار داشت: عراق متعلق به عراقي ها است و هيچ كس حق دخالت در امور آن را ندارد.
خاتمي اضافه كرد: نبايد توقع داشت حكومتي روي كار بيايد كه قبل از آن كه مصالح عراق را در نظر بگيرد به مصالحه ديگران بيانديشد.
رئيس جمهور تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران همواره در كنار عراق بوده و خواهد بود و برخي مطالب غيرمسئولانه كه عنوان مي شود تأثيري روي اراده ايران براي حمايت از ملت عراق و تلاش براي برقراري امنيت آن نخواهد داشت.
رئيس جمهور گفت: امروز زمينه پايه گذاري عراقي مستقل كه با موازين اصلي دين، اخلاق، عقلانيت، آزادي و خالي از تنش هاي فرقه اي و طايفه اي و در مسير پيشرفت و سربلندي باشد، مهيا گرديده است.
در اين ديدار دكتر «عبدالمحسن عبدالحميد» رئيس حزب اسلامي عراق ضمن تقدير از موضع ثابت جمهوري اسلامي ايران در حمايت از ملت مظلوم عراق هم در دوران رژيم صدام و هم پس از آن بر پيوندهاي مشترك و محكم ميان دو كشور و دو ملت تأكيد كرد.
وي خاطرنشان ساخت: اظهارات خصمانه و بي اساس كه از زبان برخي اشخاص عليه ايران شنيده مي شود ارزش و اعتباري نداشته و ايران به عنوان مهم ترين و نزديك ترين همسايه عراق با دارا بودن مرزهاي مشترك طولاني و پيوندهاي تاريخي و ديني به شمار مي رود و از جايگاه و احترام ويژه اي در عراق برخوردار است.
رئيس حزب اسلامي عراق با ابراز تاسف از عمليات تروريستي كه قربانيان آن مردم مظلوم عراق هستند، بر انسجام و همسويي كليه نيروها و گروه هاي عراق در جهت حفظ يكپارچگي اين كشور تأكيد كرد.
وي هم چنين حفظ وحدت و همبستگي ميان همه طوايف و اقوام عراقي اعم از شيعه، سني، كرد و عرب را براي تسريع در پايان يافتن حالت اشغال و تحقق استقلال و آزادي و پيشرفت اين كشور ضروري دانست.

واكنش به جاسوسي از آژانس بين المللي اتمي
البرادعي آمريكا را از شنود
مكالمات آژانس برحذر داشت
010770.jpg
فارس: محمد البرادعي مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي به آمريكا در خصوص جاسوسي از آژانس هشدار داد و گفت: «جاسوسي از آژانس ضربه اي بر چندجانبه گرايي و نظام سازمان  ملل متحد است.»
به گزارش خبرگزاري فرانسه از وين، البرادعي اين اظهارات را در واكنش به گزارش ماه گذشته واشنگتن پست ايراد كرد كه در آن اعلام شد آمريكا مكالمات تلفني البرادعي و ديپلمات هاي ايراني را شنود مي كرد.
البرادعي گفت: «من گزارش مربوط به شنود مكالمات خود را در مطبوعات خواندم و بعد اطلاعات بيشتري را در اين زمينه كسب كردم و اگر اين گزارش ها صحت داشته باشد، من بيشتر ناراحت مي شوم زيرا نقض آشكار استقلال ما تلقي مي شد.»
وي با تأكيد بر اين كه استقلال يكي از عوامل موفقيت و اعتبار آژانس بين المللي انرژي اتمي  است، گفت: «اگر آمريكا استقلال آژانس را مخدوش كند، عملا استقلال كل ساختار چندجانبه گرايي و نظامي از سازمان  ملل را كه ما آن را مي شناسيم، مخدوش شده است.»
اين در حالي است كه كاخ سفيد تاكنون درخصوص گزارش واشنگتن پست اظهار نظر نكرده است. روزنامه واشنگتن پست ماه گذشته ميلادي به نقل از سه تن از مقام هاي دولت آمريكا فاش كرد دولت اين كشور چندين مكالمه تلفني محمد البرادعي با ديپلمات هاي ايراني را شنود كرده و اين مذاكرات را براي يافتن دليلي به منظور بركناري وي از اين سمت، به دقت مورد بررسي قرار داده است.
واشنگتن پست نوشت: هرچند استراق سمع حتي از متحدان به عنوان يكي از ابزار هاي مفيد براي امنيت ملي به حساب مي آيد، ولي اتخاذ چنين اقداماتي عليه البرادعي، نشانگر اين است كه برخي مقامهاي دولت آمريكا به كنارگذاشتن اين ديپلمات ارشد بين المللي كه آمريكا را به خاطر اطلاعات غلط درمورد اوضاع تسليحاتي عراق مورد سؤال قرار داده و هم اكنون نيز، به ادعاي واشنگتن موضع محتاطانه اي در قبال ايران اتخاذ كرده است، تمايل شديدي دارند.
اين روزنامه به نقل از سه تن از مقامات دولتي آمريكا كه مكالمات شنود شده البرادعي را مطالعه كرده اند، نوشت: «در تماس هاي شنود شده هيچ مدركي دال بر رفتار غيرعادي البرادعي وجود ندارد.»
البرادعي ۶۲ساله مصري كه در دانشگاه نيويورك در رشته حقوق بين الملل تدريس مي كرد، در سازمان ملل از احترام زيادي برخوردار است و بسياري از كشور هاي عضو شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي خواستار باقي ماندن وي در اين سمت براي دور سوم هستند كه از تابستان سال آينده آغاز مي شود.
براي جلوگيري از انتخاب مجدد وي، آمريكا بايد بيش از يك سوم اعضاي شوراي حكام را كه داراي ۳۵ عضو است، براي راي دادن عليه وي متقاعد سازد.
اين در حالي است كه حتي نزديكترين حاميان آمريكا از جمله انگليس، تمايلي به مشاركت با آمريكا در اين مبارزه كه به نظر مي رسد به منظور انتقامجويي از البرادعي به خاطر انتقاد از جنگ عراق صورت گرفته است، ندارند.
يك مقام ارشد اروپايي كه خواست نامش فاش نشود، گفت: محتمل ترين سناريو اين است كه اگر شوراي حكام در نشست خود كه در نهايت در ژوئن برگزار خواهد شد درباره البرادعي به تفاهم نرسد، در آن صورت كل مساله دوباره بررسي خواهد شد.
وي افزود: آمريكا ممكن است با داشتن ۱۳ راي مخالف مانع از انتخاب البرادعي شود اما اين مساله همچنان به قوت خود باقي خواهد ماند كه چه كسي به جاي البرادعي تعيين شود.

علاوي: به موصل حمله نمي كنيم
010776.jpg
ايرنا: اياد علاوي  نخست  وزير دولت  موقت  عراق  گفت : هيچ  طرحي  براي  حمله  نظامي به  شهر موصل  در آينده  نزديك  وجود ندارد.
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  العربيه  علاوي  ديروز  با اعلام  اين  مطلب در كنفرانس  مطبوعاتي  در بغداد افزود: تعداد افراد پليس  در شهر موصل  براي برقراري امنيت  افزايش  مي ِيابد.
نخست  وزير عراق  با تأكيد بر برگزاري  انتخابات  پارلماني  در زمان  تعيين شده  (۳۰ ژانويه )، همه  عراقي ها را به  شركت  در اين  انتخابات  فرا خواند.
وي  همچنين  از دستگيري  چند تن  از معاونان  ابومصعب  الزرقاوي  در موصل  خبر داد.
علاوي  در اين  كنفرانس  تلويحا گفت  كه  حازم  الشعلان  وزيردفاع  عراق  نمي تواند درباره  زمان  برگزاري  انتخابات  اظهار نظر كند.
علاوي  همچنين  تأكيد كرد از اظهارات  روز سه شنبه قاسم  داوود وزير مشاور در امور امنيتي  عراق  هم  برداشت  درستي  نشده  است .
الشعلان  دو روز قبل  در قاهره  گفته  بود در صورت  تضمين  مشاركت  فراگير در انتخابات  عراق  احتمالا زمان  از پيش  تعيين  شده  براي  اجراي  آن (۳۰ ژانويه )به  تعويق  بيافتد. قاسم  داوود نيز از حمله  نظامي قريب  الوقوع  عليه  شهر موصل  به  منظور سركوب  افراد مسلح  خبر داده  بود.
۲۰ كشته در انفجار بغداد
ديروز در جريان انفجار يك خودرو بمب گذاري شده در دانشكده پليس در شهر حله در جنوب بغداد ۲۰ نفر كشته شدند. در اين حادثه عده اي نيز مجروح شدند كه از شمار آنان خبري مخابره نشده است.
همچنين به گزارش خبرگزاري هاي فرانسه و رويتر طي روز گذشته در مجموع ۱۸ نفر در نقاط مختلف عراق كشته و ۱۱ نفر زخمي شدند اين افراد كه از جمله مي توان به سه سرباز آمريكايي و رئيس بخش اطلاعات پليس دياله اشاره كرد در شهرهاي سامرا، بعقوبه، بلد، العماره، الضلوعيه، موصل و بغداد طي عمليات بمب گذاري يا كمين نيروهاي شبه نظامي به قتل رسيدند.
همچنين به گزارش ايرنا به نقل از شبكه خبري الجزيره، ديروز بالگردهاي آمريكايي چند ساختمان مسكوني در محله سيداوه در مركز شهر موصل واقع در شمال عراق را هدف آتش مسلسلهاي خود قرار دادند كه بر اثر آن ۴ نفر مجروح شدند. اين بالگردها پس از آنكه هدف تيراندازي افراد مسلح قرار گرفتند به مقابله به مثل پرداختند.
تلاش احتمالي علاوي و بوش براي به تعويق انداختن انتخابات
ترور استاندار بغداد ترديدهايي درباره توانايي دستگاههاي امنيتي عراق به وجود آورده است.
به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه، روزنامه الراي العام كويت با درج مطلبي تحت عنوان ايادعلاوي و بوش راه را براي به تعويق افتادن انتخابات عراق هموار مي كنند نوشت: با نزديك شدن به زمان برگزاري انتخابات عراق در سي ام ژانويه اوضاع امنيتي در اين كشور وخيم تر مي شود.
الراي العام افزود: افراد مسلح با ترور علي حيدري استاندار بغداد كه روز گذشته اتفاق افتاد و گروه ابومصعب زرقاوي مسئوليت آن را بر عهده گرفت قدرت خود را براي هدف قرار دادن قلب هيأت حاكم نشان داد.
در ادامه آمده است: اين رويداد ترديدهاي زيادي را درباره توانايي نيروهاي امنيتي براي محافظت از رجال سياسي و مردم شركت كننده در انتخابات به وجود آورد.

بهره برداري سياسي آمريكا از حادثه تسونامي
010773.jpg
ايسنا: پس از آغازي كند و انتقاد آميز از سوي آمريكا در خصوص روانه كردن كمك هاي انسان دوستانه  به آسيب ديدگان تسونامي  در جنوب شرقي آسيا، اين كشور در قالب نمايشي سياسي، تجهيزات  نظامي  گسترده خود را به همراه كمك هايش به جنوب شرق آسيا ارسال كرده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، طي يك هفته گذشته دولت جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا تحت انتقاد شديد رسانه هاي آمريكايي در خصوص عدم كمك رساني سريع و كافي اين كشور به آسيب ديدگان تسونامي  قرار داشته است.
با اين حال دولت بوش توانست با تخصيص كمك ۳۵۰ ميليون دلاري خود و همچنين لشكركشي گسترده نظامي به جنوب شرق آسيا، از اين ميان بهره هاي سياسي اي را نصيب خود كند و به اين ترتيب واشنگتن اكنون اميدوار است بتواند وجهه خود را در ميان كشورهاي مسلمان و رنج ديده از حملات آمريكا به عراق، بهبود بخشد.
در اين خصوص كالين پاول، وزير امور خارجه آمريكا در بدو ورودش به اندونزي اعلام كرد: من تصور مي كنم كه وقوع حادثه تسونامي  فرصت بسيار خوبي است تا مردم جهان پي به سخاوت مردم آمريكا ببرند(!) بنابر گزارش خبرگزاري فرانسه آمريكايي ها در ابتدا اقدامات امدادرساني خود را بدون برنامه آغاز كردند و حتي از اين بابت شكايت داشتند كه در خصوص صرف ۳۵۰ ميليون دلار قول داده خود گيج شده اند و اين در حالي است كه جورج بوش نيز هنوز پس از گذشت سه روز از وقوع حادثه تسونامي  كه نطق عمومي خود را در اين خصوص اعلام كرد، بي تفاوت بود.
با اين حال كاخ سفيد در قالب يك برنامه نمايشي، خبر از تسريع انتقال كمك هاي آمريكا به اين منطقه داد و در اين خصوص رسانه هاي اين كشور نيز برنامه هاي تبليغاتي خود را تا آنجايي كه مي توانستند گسترش دادند.
از سوي ديگر رويترز اعلام كرد تسونامي ويرانگر جنوب شرق آسيا به آمريكا اين فرصت را داده است كه وجهه بين المللي آسيب ديده خود را بهبود بخشد اما اين كار نمي تواند به تنهايي بر تنفر از سياست هاي آمريكا در عراق و خاورميانه فائق آيد.
به گزارش خبرگزاري رويترز از واشنگتن، نيروهاي آمريكايي با تغيير موضع سه ساله خود پس از حوادث يازده سپتامبر مبني بر عمليات نظامي در افغانستان و عراق، سرگرم تحويل ميليونها دلار محموله كمكي به آسيب ديدگان تسونامي جنوب شرق آسيا در تايلند سريلانكا و اندونزي هستند. از آمريكا به عنوان ثروتمند ترين كشور و ابرقدرت جهان در هنگام بروز بلاياي طبيعي انتظار بيشتري مي رود.
ري سالواتوره جنينگز رئيس پيشين برنامه هاي مديريت درگيري در عراق براي مؤسسه صلح سازمان ملل متحد گفت: گرچه بعضي از مسلمانان از كمك هاي آمريكايي سود خواهند برد اما من مطمئن نيستم آمريكا بتواند با نمايش بذل و بخشش بر موانعي كه در عراق، افغانستان و به طور كلي در خاورميانه پيش رو دارد فائق آيد.
جنينگز گفت: كمك آمريكا به آسيب ديدگان تسونامي قطعاً زيان آور نخواهد بود اما مسأله خصومت و تنفر ملتها از آمريكا بسيار عميق تر از آن است كه بدين ترتيب از بين برود.

كوتاه از سياست جهان
ابراز نگراني آمريكا از برنامه هسته اي مصر
واحد مركزي خبر: آمريكا ضمن ابراز نگراني از گزارشهاي انتشار يافته در خصوص برنامه تحقيقات هسته اي مصر در زمينه توليد اورانيوم اعلام كرد از تحقيقات آژانس بين المللي انرژي اتمي در اين باره حمايت مي كند.
به گزارش خبرگزاري شين هوا از واشنگتن، آدام ارلي معاون سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا با بيان اين مطلب اعلام كرد به عنوان يك قاعده كلي ما بر لزوم پايبندي كشورهاي جهان بر تعهدات خود در قبال پادمانهاي هسته اي تاكيد مي ورزيم و از تلاشهاي آژانس بين المللي انرژي اتمي براي تحقيق درباره اجراي تعهدات كشورها در قبال «ان.پي.تي» و توافقنامه پادمان هسته اي حمايت مي كنيم.وي با اين همه تأكيد كرد مصر به عنوان يكي از امضا كنندگان پيمان ان پي تي تاكنون به تعهدات خود در خصوص مفاد اين پيمان عمل كرده است.
براساس گزارش رسانه هاي گروهي آمريكا، بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي مداركي پيدا كرده اند كه نشان مي دهد مصر به شكل پنهاني در تلاش براي توليد اورانيوم و پلوتونيوم بوده است. بنابراين گزارش برخي مدارك جديد نشان مي دهد برخي از آزمايش ها طي يك سال گذشته صورت گرفته است. مصر اعلام كرده فعاليت هاي هسته اي اين كشور صلح آميز است و آزمايش و فعاليت پنهاني ندارد.
طرح كره شمالي براي بسيج ۲۴ ساعته در صورت وقوع جنگ
010782.jpg
يك روزنامه كره جنوبي ديروز نوشت:  كره شمالي طرح هايي را آماده كرده كه براساس آن در صورت وقوع جنگ كل كشور طي ۲۴ ساعت بسيج مي شوند و رهبران براي در امان ماندن به سنگرهاي زيرزميني فرستاده مي شوند.
به گزارش خبرگزاري رويتر به نوشته اين روزنامه چاپ سئول، اين طرحهاي محرمانه زير نظر مستقيم كيم جونگ ايل رهبر كره شمالي در دست بررسي و اجراست. طبق دستورالعمل رهبر كره شمالي، همه بخش ها و واحدهاي دولتي، در هنگام اعلام جنگ اين طرح زمان جنگ را به تفصيل اجرا مي كنند. كره شمالي با ۲/۱ ميليون نفر نيروي نظامي، و هفت ميليون نيروي ذخيره يكي از نظامي ترين كشورهاي دنياست.
در اين طرح از آمريكا به عنوان مهاجم احتمالي نام برده شده و آمده است كه واشنگتن با طرح موضوع جعلي فعاليت هسته اي در حال برنامه ريزي براي حمله نظامي به كره شمالي است.
در طرح مقابله با جنگ كره شمالي آمده است، همه تصاوير و مجسمه ها و نمادهاي رهبر اين كشور و پدر و مادرش از سطح پايتخت و ديگر شهرها جمع آوري شده و به جاي امني منتقل شود.
عنان از خشونت هاي اخير در غزه به شدت ابراز نگراني كرد
فارس: دبيركل سازمان ملل از عمليات اخير ارتش رژيم صهيونيستي در نوار غزه كه تاكنون به شهادت ۹ فلسطيني منجر شده است، به شدت ابراز نگراني كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از نيويورك، سخنگوي كوفي عنان ديروز اعلام كرد: دبيركل سازمان ملل از اين كه پنج تن از كشته شدگان فلسطيني زير ۱۸ سال سن داشتند به شدت متاثر شد.
دبيركل سازمان ملل بار ديگر از دو طرف اسرائيلي و فلسطيني خواست به تعهدات بين المللي پايبند بمانند و در اين دوره بحراني كه قبل از انتخابات رياست تشكيلات خودگردان فلسطين وجود دارد حداكثر خويشتنداري ممكن را از خود نشان دهند. ارتش اسرائيل با شليك چندين گلوله تانك به سوي منطقه بيت لاهيا در شمال نوار غزه هشت فلسطيني را به شهادت رساند و شماري ديگر را زخمي كرد.
يك مبارز فلسطيني كه ديروز همراه گروهي از مبارزان فلسطيني سعي در نفوذ به گذرگاه مرزي ارز حد فاصل نوار غزه و سرزمينهاي اشغالي داشت، به دست صهيونيستها به شهادت رسيد.
موافقت دادگاه عالي شيلي با محاكمه پينوشه
بي بي سي: دادگاه عالي شيلي حكم بر آن داده است كه ژنرال آگوستو پينوشه،  رئيس جمهور پيشين شيلي آمادگي جسماني لازم براي حضور در دادگاه به اتهام قتل و آدم ربايي را دارد.
دادگاه عالي همچنين تصميم يك دادگاه ديگر را مبني بر رد ادعاي وكلاي مدافع ژنرال پينوشه (۸۹ ساله) كه مي گفتند او از سلامت كافي براي حضور در دادگاه برخوردار نيست تاييد كرده است.با اين حكم رهبر نظامي پيشين شيلي يك گام به محاكمه نزديكتر مي شود.اما وكلاي مدافع او هنوز فرصتهاي ديگري براي جلوگيري از تشكيل دادگاه دارند.كلينتون پورتيوس، خبرنگار بي بي سي در سانتياگو پايتخت شيلي، مي گويد كه تصميم دادگاه عالي كه با سه راي موافق در برابر دو راي مخالف اتخاذ شد به عنوان ضربه اي به ژنرال پينوشه تلقي مي شود.ژنرال پينوشه هرگز به اتهام نقش داشتن در موارد نقض حقوق بشر در طول هفده سال حكومتش محاكمه نشده است. پرونده هم اكنون به قاضي خوان گازمان كه مسئول تحقيق است برگردانده شده است.
سفر دو هيأت آمريكايي به پاكستان
واحد مركزي خبر: دولت آمريكا كه بيش از گذشته براي كمك به حل مناقشات هند و پاكستان اشتياق نشان داده است به اين منظور دو هيأت عاليرتبه را اين هفته راهي پاكستان خواهد كرد.
به نوشته روزنامه نيوز اينترنشنال پاكستان،  دو تن از اعضاي كنگره آمريكا كه هر دو از جمهوريخواهان و حاميان نزديك بوش هستند اين دو هيأت را سرپرستي خواهند كرد. يكي از اين دو هيأت قرار است در پايان ديدار خود از پارلمان راهي هند شود و ديگري به افغانستان برود. يكي از اين دو هيأت را مارك كرك و ديگري را سناتور بيل فريست هدايت خواهند كرد.
يكي از هيأت ها روز جمعه و ديگري روز پنجشنبه وارد پاكستان خواهد شد. يكي از اين دو هيأت چهار روز در پاكستان باقي خواهد ماند و هر دو هيأت آمريكايي قرار است با پرويز مشرف رئيس جمهوري پاكستان شوكت عزيز نخست وزير و خورشيد قصوري وزير خارجه به طور جداگانه ديدار و گفتگو كنند.
يك تبعه سوري در دادگاه پاريس از ارتش آمريكا به خاطر شكنجه شكايت كرد
فارس: راننده سوري دو خبرنگار فرانسوي كه در ماه اوت در عراق ربوده شده  بودند و به تازگي آزاد شده اند در يك دادگاه پاريس از ارتش آمريكا به خاطر شكنجه و بدرفتاري با وي شكايت كرد. به گزارش خبرگزاري فرانسه از پاريس، محمد الجندي در اين باره گفت: «اين شكايت از اعضاي نيروهاي مسلح آمريكا مستقر در عراق صورت گرفته كه در بدرفتاري با من و تهديد من به مرگ گناهكار هستند.»
بنا بر اين گزارش، اين راننده ۴۷ ساله سوري به همراه كريستين چسنو و ژرژ مالبرونو در ۲۰ ماه اوت در جنوب بغداد ربوده شد و در ۱۲ نوامبر و به دنبال يورش همه جانبه ارتش آمريكا به شهر ناآرام فلوجه واقع در غرب بغداد در يكي از منازل اين شهر پيدا شد. اين دو خبرنگار فرانسوي نيز پس از ماه ها در ۲۱ دسامبر سال گذشته ميلادي آزاد شدند. اين راننده از اعضاي پيشين حزب بعث رژيم صدام حسين در عراق است.
وكالت وي را ژاك ورژه يكي از وكلاي فرانسوي برعهده دارد كه در قبول دفاع از پرونده هاي جنجال برانگيز در فرانسه شهرت دارد.
اين وكيل اعلام كرد كه جندي حق داشت كه در دادگاه فرانسه اعلام شكايت كند زيرا پس از آزادي تحت حمايت فرانسه از بغداد به پايتخت فرانسه منتقل شده است.
يك انگليسي متهم به فروش موشك براي حملات ضد آمريكايي محاكمه مي شود
ايسنا: يك انگليسي به فروش ۲۰۰ قبضه موشك شليك از روي شانه به يك گروه سوماليايي متهم شد كه وي تصور مي كرده از آنها براي سرنگون ساختن هواپيماهاي تجاري آمريكا استفاده مي شود. به نوشته روزنامه گاردين، در جلسه دادگاه اين انگليسي كه در نيويورك در نيوجرسي برگزار شد، دادستان ها مدعي شدند كه همانت لاخاني ۶۹ ساله به يك جاسوس اف.بي.آي اطلاع داده كه ممكن بود اين موشك ها براي شليك به سوي ۱۰ تا ۱۵ فروند هواپيماي آمريكايي در دومين سالگرد حمله ۱۱ سپتامبر در نظر گرفته شده بودند.

موافقت كوچما با استعفاي يانوكوويچ
010779.jpg
مسكو- ايرنا: لئونيد كوچما رئيس  جمهوري  اوكراين  ديروز  استعفاي  ويكتور يانوكوويچ نخست  وزير اين  كشور را پذيرفت .
به  گزارش  خبرگزاري  اينترفكس ، رئيس  جمهوري  اوكراين  طي  حكم  ديگري  موكلا آزاروف  معاون  اول  نخست  وزير را به  عنوان  جانشين  موقت  يانوكوويچ  منصوب  كرد.
ويكتور يانوكوويچ  نامزد شكست  خورده  در انتخابات  رياست  جمهوري  اوكراين  شنبه گذشته  استعفاي  خويش  از مقام  نخست  وزيري  را به  لئونيد كوچما رئيس جمهوري  اين  كشور ارائه  كرد.
وي  اعلام  كرد ديگر انگيزه اي  براي  فعاليت  در چارچوب  حكومت  ندارد.
در اين  انتخابات  رقيب  غربگراي  وي  يعني  ويكتور يوشچنكو به  پيروزي  رسيد.
يانوكوويچ  اعلام  كرده  كه  از اين  پس  در صحنه  سياست  به  صورت  يك  رهبر اپوزيسيون  و عليه  حكومت  آتي  يوشچنكو فعاليت  خواهد كرد.
هواداران  يوشچنكو نامزد پيروز در انتخابات  اوكراين  از مدتها پيش  خواستار استعفاي  يانوكوويچ  شده  بودند، اما وي  پس  از آن كه  شكايات  وي  درمورد انتخابات  اخير مورد پذيرش  دادگاه  عالي  قرار نگرفت  ناچار به  استعفا شد.
از سوي ديگر، ديروز يكي از رهبران مخالفان اوكراين گفت: انتظار مي رود كه وي نخست وزير آينده كشور باشد و از ويكتور يوشچنكو قاطعانه حمايت مي كند.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، خانم يوليا تيموشچنكو، يكي از رهبران مخالفان اوكراين اظهار داشت: زماني كه من به ائتلاف ويكتور يوشچنكو، پيروز انتخابات رياست جمهوري اوكراين پيوستم قرارداد كتبي را امضا كرديم مبني بر اين كه بعد از پيروزي يوشچنكو، من نخست وزير شوم.
تيموشچنكو بيان داشت: به عقيده من ويكتور يوشچنكو از توافق مان پيروي خواهد كرد. وي در پاسخ به سئوالي مبني بر اين كه آيا فرد ديگري مي تواند نخست وزير اوكراين شود، گفت: جايگزين هاي ديگري وجود ندارد.
اين در حالي است كه يوشچنكو هنوز اعلام نكرده چه كسي نخست وزير بعدي اوكراين خواهد شد.
تيموشچنكو كه در انقلاب نارنجي شانه به شانه يوشچنكو حركت مي كرد، به چهره اين انقلاب تبديل شده است.
تيموشچنكو اظهار داشت: اگر يوشچنكو مرا به پارلمان به عنوان نخست وزير معرفي كند، هيچ شكي ندارم كه پارلمان كانديداتوري مرا تصويب مي كند.
وي براي پيروز شدن به اكثريت پارلمان اوكراين احتياج دارد.
برخي منتقدين معتقدند معرفي تيموشچنكو به عنوان نخست وزير آينده اوكراين به تعميق شكاف ميان غرب و شرق اوكراين منجر مي شود. تيموشچنكو از حاميان غرب است.
تمايل اوكرايني ها به روسيه
در همين حال، نتايج  يك  نظرسنجي  در جمهوري  اوكراين  بيانگر آن است  كه  ۸۰ درصد مردم  اين كشور نسبت  به  روسيه  گرايش  مثبت  داشته  و نزديكي  به  اين  كشور را به  صلاح  خود مي دانند.
به  گزارش  ايرنا به نقل خبرگزاري  اينترفكس ، موسسه  ملي  نظر سنجي  لوادا در روسيه  كه  اين  نظر سنجي  را انجام  داده  معتقد است  بيش  از ۵۰ درصد اوكرايني ها، اتحاد با روسيه  را مثبت  ارزيابي  كرده اند.
۳۷ درصد مخاطبين  اين  نظر سنجي ، روسيه  را خيلي  خوب  و ۴۶ درصد نيز خوب ارزيابي  كرده  و ۱۲ درصد آنها مخالف  روسيه  هستند.
در اين  نظر سنجي  نيمي از شهروندان  اوكرايني  از فروپاشي  شوروي  سابق  متاسف هستند و آن را به  ضرر جمهوري هاي  همسود دانستند، اما ۳۹ درصد مردم  اوكراين  از فروپاشي  شوروي  ابراز رضايت  كردند.
۷۵ درصد مخاطبان  اين  نظر سنجي  داشتن  تابعيت  دو گانه  و حسن  همجواري  و روابط دوستانه  با روسيه  را مثبت  ارزيابي  كرده ، ۱۳ درصد آنرا خنثي  دانسته  و ۹ درصد هم  با آن مخالفت  كردند.
چهل  و هشت  درصد اوكرايني ها ايجاد فضاي  واحد اقتصادي  با روسيه  و جمهوري هاي  شوروي  سابق  را كمك  به  پويايي  كشورهاي  عضو و بهتر شدن  وضعيت  آنها دانسته،  ۲۴ درصد با اين  ايده  مخالف  هستند، ۱۰ درصد مخاطبين  انتقاداتي  به  آن  وارد مي دانند و ۱۸ درصد هم  با آن كاملا مخالفند.

صهيونيست ها فردا از شهرهاي كرانه
باختري خارج مي شوند
ايرنا: در چارچوب  تدابير رژيم  صهيونيستي  براي  برگزاري  انتخابات  رياست  حكومت  خودگردان  فلسطين ، قرار است  ارتش  اين  رژيم  فردا  از شهرهاي كرانه  باختري  رود اردن  به طور موقت  خارج  شود.
منابع  صهيونيست  روز سه شنبه  گفتند كه  نظاميان  اسرائيلي  تا روز دوشنبه  آينده  خارج  از شهرهاي  كرانه  باختري  رود اردن  مي مانند، اما در صورت  لزوم  براي  جلوگيري  از وقوع  عمليات  احتمالي  دخالت  خواهند كرد.
به گفته  اين  منابع ، خروج  نظاميان  اسرائيلي  از شهرهاي  كرانه  باختري  رود اردن  به منظور رفت  و آمد آزادانه  فلسطيني ها و شركت  در انتخابات  رياست حكومت  خودگردان  است . برپايه  اين  گزارش ، در همين  چارچوب  تعداد پست هاي  بازرسي  اسرائيل  در ورودي  شهرهاي  فلسطيني نشين  كاهش  خواهد يافت  و در پست هايي  كه  باقي  مي ماند افسران  بلندپايه  آشنا به  زبان  عربي  مستقر مي شوند.
منابع  رژيم  صهيونيستي  پيش بيني  كردند كه  اين  رژيم  با درخواست  حكومت خودگردان  مبني  بر اين  كه  ماموران  پليس  فلسطين  هنگام  برگزاري  انتخابات  سلاح كمري  حمل  كنند، موافقت  كند.
انتخابات  رياست  حكومت  خودگردان  قرار است  روز يكشنبه  بيستم  دي  ماه برگزار شود و هفت  نفر از جمله  محمود عباس  رئيس  سازمان  آزاديبخش  فلسطين (ساف)  خود را نامزد كرده اند. در همين حال در واكنش  به  جنايت هاي  رژيم  صهيونيستي ، مبارزان  فلسطيني  ديروز با حمله  موشكي  به  يك  پايگاه  نظامي  اين  رژيم  در نوار غزه  هفت  نظامي  صهيونيست  را زخمي كردند.
به  گزارش  خبرگزاري  فلسطين  وفا، گردان هاي  عزالدين  قسام  شاخه  نظامي  جنبش  مقاومت  اسلامي  فلسطين  (حماس)  ديروز با شليك  دو فروند موشك  از نوع  قسام  به  پايگاه  نظاميان  اسرائيلي  در شمال  نوار غزه  هفت  نفر از آنان  را زخمي كردند.
صهيونيست ها روز گذشته  با شليك  چند گلوله  تانك  به  شهر بيت  لاهيا در شمال  نوار غزه  هشت  فلسطيني  را شهيد و بيش  از ۱۰ نفر را زخمي كردند.
بيت  لاهيا و بيت  حانون  در شمال  اين  نوار همچنان  هدف  حمله هاي  موشكي  و گلوله هاي  تانك  رژيم  صهيونيستي  قرار دارند. حماس  روز گذشته  اعلام  كرد كه  انتقام  جنايت  اسرائيلي ها در بيت  لاهيا را از آنها خواهد گرفت .

شاخه نظامي هفت جنبش فلسطيني:
ابومازن طرفدار اسرائيل است
ايرنا: شاخه  نظامي هفت  جنبش  فلسطيني  از جمله  فتح  با صدور بيانيه  مشتركي محمود عباس  (ابومازن ) رئيس  كميته اجرايي  سازمان  آزاديبخش  فلسطين  و نامزدجنبش  فتح  براي  انتخابات  رياست  فلسطين  را به جانبداري  از رژيم  صهيونيستي  متهم كردند.
به  گزارش  روزنامه  الشرق الاوسط چاپ  لندن ، بيانيه  يادشده  اظهارات  اخير ابومازن  را كه  شليك  موشك  به شهركهاي  اسرائيلي  را كم  اهميت  دانسته  است ، مردود دانستند.
به  نوشته اين  روزنامه ، شاخه  نظامي جنبش هاي  مزبور، سخنان  ابومازن  را به  عنوان خنجري  بر پشت  مقاومت  و تاييد مجاني  جنايتكاران ، دانسته اند.
بيانيه  مي افزايد: عباس  با اين  سخنان  خود براي  جنايتكاران  صهيونيست مجوز مجاني  صادر كرد تا به  جنايات  خود عليه  ملت  فلسطين  شدت  بخشند و بيش  از گذشته  منازل  فلسطينيان  را ويران  كنند. بيانيه تأكيد مي كند: موشكها و گلوله هاي  خمپاره  مقاومت  با شايستگي  موفقيت خود را به  اثبات  رسانده اند و عقب نشيني  دشمن  از غزه  و برخي  بخشهاي  كرانه باختري  تنها بخشي  از ثمره  اين  مقاومت  است . اين  بيانيه تصريح  كرد: اظهارات  ابومازن  از عزم  و اراده  مقاومت  ملت  فلسطين در برابر دشمن  صهيونيست  نخواهد كاست .

افزايش شمار نيروهاي  آمريكايي در غرب افغانستان
«مارك  مكين» سخنگوي  نظامي  نيروهاي  آمريكايي  در افغانستان ، افزايش  حضور نظامي خود در غرب  اين  كشور را تاييد كرد.
مكين  ديروز   به  خبرنگاران  در كابل  پايتخت  افغانستان  گفت : افزايش  حضور نظامي  آمريكا در غرب  افغانستان  به علت  سياست  واشنگتن  در قبال  كشورهاي  منطقه  نيست ، بلكه  براي  تأمين  امنيت  در اين  منطقه  است.
وي  با رد خبر ايجاد پايگاه  نظامي در شهر «شيندند» هرات  توسط آمريكا افزود: واشنگتن  هيچ  طرحي  براي  ايجاد فرودگاه  يا پايگاه  نظامي  در اين  شهر ندارد.
مكين  تأكيد كرد: آمريكا همانند روس ها درصدد در اختيار گرفتن  فرودگاه «شيندند» در غرب  افغانستان  نيست  و حضور شمار كمي از نيروهاي  نظامي  خود در اين  فرودگاه  فقط براي  حمايت  از نيروهاي  ارتش  ملي  و پليس  ملي  افغانستان  در ولايت هاي  غربي  اين  كشور است.
مكين  اضافه  كرد: نيروهاي  آمريكايي  سه  سال  است  كه  در افغانستان  هستند و اكنون  براي  برقراري  امنيت  بيشتر قرار است  شمار آنان  افزايش  يابد.
بعد از بركناري «محمد اسماعيل خان» از سمت  والي  ولايت  هرات  در آبان  ماه  سال  جاري  توسط حامد كرزاي  رئيس  جمهوري  افغانستان، شمار نيروهاي  آمريكايي به  بهانه  تأمين  امنيت  در اين  ولايت  هم مرز با ايران ، افزايش  يافت .
چندي  قبل  نيز منابع  محلي  اعلام  كردند كه  نيروهاي  آمريكايي  در حال  احداث يك  پايگاه  نظامي در منطقه  غوريان  هرات  در ۴۵ كيلومتري  مرز ايران  هستند.

آمريكا تحريم سوريه را تشديد مي كند
ايرنا: روزنامه آمريكايي  نيويورك  تايمز ديروز   به  نقل  از دست اندركاران  مبارزه  با تروريسم  آمريكا نوشت : آمريكا در نظر دارد به  منظور وادار كردن  سوريه  به  سركوب عراقي هاي  ساكن  در اين  كشور كه  از شورشيان  عراق  حمايت  مي كنند، تحريم هاي  تازه اي  عليه  دمشق  اعمال  كند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از واشنگتن ، اين  مقامات  كه  خواستند نامشان  فاش  نشود، گفتند كه  با وجود اعتراض هاي  چند ماهه  آمريكا، سوريه  هيچ  اقدامي عليه  شبكه  عراقي هاي  ساكن  اين  كشور نكرده  است . به  گفته  اين  مقامات ، ممنوعيت  دادوستد آمريكا با بانك  بازرگاني  سوريه كه  تنها موسسه  مالي  ويژه  مبادلات  خارجي  اين  كشور است ، يكي  از موارد تحريم هاي  تازه  مورد نظر آمريكا عليه  سوريه  است .
سوريه  كه  در فهرست  آمريكايي  كشورهاي  حامي تروريسم  قرار دارد، از سال ها پيش  تحت  تحريم  اقتصادي  آمريكاست  و كاخ  سفيد از اوايل  سال  ۲۰۰۴سوريه  را مشمول  تحريم هاي  ديگري  شامل  ممنوعيت  صدور كالا به  استثناي  مواد دارويي  و غذايي  به  سوريه  و پروازهاي  تجاري  از سوريه  به  آمريكا و برعكس كرد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |