پنجشنبه ۱۷ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۴ - Jan 6, 2005
گزارشي از آخرين تحولات در پرونده هسته اي ايران
010785.jpg
ايسنا: البرادعي روز گذشته گفت كه ايران اجازه بازرسي از سايت نظامي پارچين را صادر كرد. هم چنين سيروس ناصري گفت: در مذاكرات اروپا به صورت نسبي پيروز شده ايم و نبايد اجازه داد فرصت مذاكره با اروپا به تهديد تبديل شود.
معاون توليد سوخت هسته اي سازمان انرژي اتمي نيز اعلام كرد كه ايران هشتمين كشور جهان در توليد تركيبات اورانيوم است. در اين ميان محمد سعيدي گفت كه نيروگاه اتمي بوشهر سال آينده به بهره برداري مي رسد و وجود حساسيت هاي بين المللي عامل مهم تاخير در راه اندازي نيروگاه بوشهر بوده است. اين در حالي است كه الكساندر روميانتسف اذعان كرد: مسكو عامل تاخير در امضاي قرارداد بازگرداني سوخت هسته اي مصرف شده با ايران است.
به گزارش رويترز، محمد البرادعي، مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي اظهار داشت: ما طي روزها يا هفته هاي آتي از پارچين بازديد به عمل خواهيم آورد.
اين خبرگزاري در خبر كوتاهي كه منتشر كرد نوشت: ايران پس از ماهها به بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي اجازه داد تا از سايت نظامي اي كه آمريكا در خصوص فعاليت هاي آن ايجاد شبهه كرده است، بازديد كند.
انجام اين بازرسي ها در چارچوب پروتكل الحاقي صورت مي گيرد. مذاكرات مقامات ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي در اين خصوص امروز و فردا انجام مي شود و احتمال دارد كه تيم بازرسي آژانس طي شش روز آينده به ايران سفر كند.
سيروس ناصري، رييس هيات مذاكره كننده پرونده هسته اي ايران تصريح كرد: هنوز نه مي توانيم بگوييم در مذاكرات با اروپا شكست خورده ايم و نه مي توانيم بگوييم كه به موفقيت كامل رسيده ايم.
وي خاطرنشان كرد: در يك سال گذشته مذاكرات ايران و آژانس هسته اي فراز و نشيب هاي بسياري داشته است، ولي هنوز در نيمه راه هستيم.
وي در عين حال تاكيد كرد: آنچه كه فعلا مي شود با قاطعيت گفت، اينست كه ما در همه ابعاد به يك پيشرفت نسبي رسيده ايم كه اين امر قابل اثبات و دفاع است.
ناصري مذاكرات آينده كشورمان را با اروپا بسيار مهم و حساس خواند و افزود: مذاكرات ايران و اروپا بسيار جدي شده است و با مراحل قبلي نيز كاملا متفاوت است، چون موضوعات جديدي همچون مسايل سياسي و اقتصادي و حتي بحث تحريم ها نيز در آن مطرح است.
ناصري با دشوار خواندن مذاكرات اظهار داشت: نمي توانيم پيش بيني كنيم كه اين مذاكرات به چه سرانجامي خواهد رسيد، ولي معتقديم كه دو طرف احتياط زيادي در مذاكرات دارند.
وي افزود: هر چند ما اعلام كرده ايم ديگر حرف هاي اروپا را باور نمي كنيم، اما آنها مي گويند شما به هر تعدادي كه مي خواهيد، نيروگاه داشته باشيد و حتي حاضريم سوخت آن را با قيمت مناسب در اختيارتان بگذاريم و تضمين لازم را براي درازمدت هم به شما بدهيم. اين خودش يك پيروزي است.
وي ادامه داد: ما به آنان گفته ايم شما بايد اين پيشنهاد را ۱۰ سال پيش يعني زماني كه ما روي چرخه سوخت سرمايه گذاري نكرده بوديم، ارايه مي كرديد نه اكنون.
ناصري با بيان اينكه ايران بايد از فرصت به دست آمده استفاده كند تا اين فرصت تبديل به تهديد نشود، گفت: ما در ۲۵ سال گذشته اين فرصت را نداشتيم كه با غرب درباره سلاح هاي كشتار جمعي گفت وگو كنيم و اين طور به جد به اين مطلب بپردازيم.
رئيس هيات مذاكره كننده ايران ادامه داد: در صورت توافق با اروپا در مذاكرات آينده اين توافق مي تواند مبناي يك تحول در مناسبات ما با اروپا و حتي جهان شود.
رييس هيات مذاكره كننده ايران در عين حال خاطرنشان كرد: اگر اين توافق حاصل نشود، ما براي يك مدت طولاني در روابطمان با يكديگر دچار مشكل اساسي خواهيم شد.
ناصري درباره مواردي كه ايران آنها را در پرونده هسته اي اش به آژانس بين المللي انرژي اتمي گزارش نكرده بود، گفت: ما مواردي را به آژانس گزارش نكرده بوديم و آن به اين دليل بود كه تجربه ايران از ابتداي كار بر روي برنامه هسته اي مان و در راه رسيدن به هر آنچه كه به دنبال آن مي رفتيم، ولو آنكه اگر حق طبيعي مان بود، سد ايجاد مي شد.
وي افزود: ما مي خواستيم به اين امكان صلح آميز دست پيدا كنيم و بعد در يك فرصت مناسب موارد گزارش نشده را حل كنيم.
روز گذشته، معاون برنامه ريزي و امور بين الملل سازمان انرژي كشورمان خبر داد: با همت متخصصين ايراني سه ركن اصلي نيروگاه بوشهر ساخته و نصب شده و اميدواريم اين نيروگاه سال آينده به بهره برداري برسد.
دكتر محمد سعيدي، معاون برنامه ريزي و امور بين الملل سازمان انرژي اتمي كشورمان در همايشي با عنوان پرونده هسته اي، پيروزي، شكست يا عقب نشيني در دانشگاه امام رضا (ع) اظهار داشت: محدوديت هايي كه امروزه ايران براي استفاده و توليد انرژي و سوخت هسته اي با آن مواجه است، قبل از انقلاب نيز وجود داشته و صرفا مختص بعد از انقلاب نيست.
وي افزود: يكي از مخالفت هاي جدي اروپايي ها و آمريكايي ها با ايران، ايجاد برنامه و چرخه سوخت هسته اي در ايران در ابعاد توليد، بهره برداري و استفاده از آن بوده است.
سعيدي گفت: در مذاكراتي كه ايران قبل از انقلاب با كشورهاي مذكور داشت، توانست موافقت آنها را براي ايجاد يك مركز تكنولوژي هسته اي در اصفهان كه صرفا تامين كننده فني والدهاي  ۱ و  ۲ نيروگاه اتمي بوشهر و دارخوين است، جلب كند كه متاسفانه بعد از انقلاب اين موضوع به حالت تعليق در آمد.
سعيدي گفت: ايراني ها بعد از قطع اميد از اروپايي ها به روس ها روي آوردند كه طبق قراردادي كه در اوت سال  ۱۹۹۲ بين دو كشور منعقد و در سال  ۹۵ ميلادي تنظيم شد، روس ها تكميل دو واحد نيروگاه بوشهر را پذيرفتند كه متاسفانه تا سال  ۱۳۷۷ به دليل مشكلات فني و مديريتي شاهد عدم پيشرفت كار بوديم.
معاون برنامه ريزي سازمان انرژي اتمي كشورمان اظهار داشت: ابتدا براي واحد اول نيروگاه بوشهر تصميم گرفته شد با الحاق يك الحاقيه به قرارداد، كل موارد مديريتي و فني در اختيار روس ها قرار بگيرد تا با اين اقدام، كليه بهانه هاي غرب در اين خصوص از دست شان خارج شود. اين الحاقيه تنظيم و با قطعي شدن آن در سال  ۷۷ و  ۷۸ در حالي كه اين نيروگاه در سال  ۷۶ با دو درصد پيشرفت مواجه بود، اكنون  ۸۰ درصد پيشرفت كرده است.
دكتر سعيدي با اشاره به موارد دستيابي ايران به پيشرفت هايي كه در زمينه توليد قطعات نيروگاه بوشهر داشته است، خاطرنشان كرد: ما عملا پوسته يا قلب راكتور كه بخش عمده نيروگاه اتمي است را نصب كرده ايم، سه قطعه اصلي مربوط به راكتور، توربين و ژنراتور ساخته و نصب شده و اكنون مشغول نصب تجهيزات جانبي نيروگاه هستيم، اميدواريم بتوانيم تا يكسال آينده مرحله راه اندازي نيروگاه را شروع كنيم و حدودا هفت ماه پس از مرحله راه اندازي، بهره برداري از نيروگاه آغاز مي شود.
معاون برنامه ريزي سازمان انرژي اتمي كشورمان با اشاره به محدوديت هايي كه ايران براي دريافت سوخت هسته اي نيروگاهش با آن مواجه بوده، گفت: ما براي خريد سوخت از روسيه با شرايط جديد از جانب آنها مواجه بوديم كه متاسفانه مشكلاتي براي ما به وجود آورد، اما آن چه كه بر ما روشن شده، اين است كه ما اگر به دنبال نيروگاه اتمي هستيم، بايد سوخت آن را هم خودمان تامين كنيم، اين توانايي كافي است تا ديگر كشورها به ما سوخت را ارايه دهند.
معاون برنامه ريزي سازمان انرژي اتمي كشور در ادامه گفت: براي توليد مواد اوليه قراردادي را با روس ها در سال   ۹۲ امضا كرده بوديم كه در سال   ۹۵ اين كشور به دليل فشارهاي آمريكا حاضر به عمل به آن نشد و ما صرفا در بخش طراحي، مفهومي اطلاعاتي را از چيني ها گرفتيم.
وي با اشاره به ظرفيت غني كشور از لحاظ نيروي فكري در ساخت و بهره برداري از اين پروژه گفت: ما گروهي از متخصصان و دانشجويان ممتاز تشكيل داديم كه در ابتداي امكان سنجي متوجه شديم كه اكثرا اعتقاد به ايجاد   ۱۰ درصد اين تكنولوژي در كشور هستند، اما وقتي گام به گام جلو رفتيم متوجه شديم كه با امكاناتي كه در داخل كشور است، مي توانيم   ۹۰% تجهيزات را در داخل بسازيم.
معاون برنامه ريزي و امور بين الملل سازمان انرژي اتمي كشورمان افزود: اين اتفاق مابين سال هاي  ۷۸ تا   ۸۰ افتاد و ما توانستيم تمام تجهيزات و به خصوص تجهيزات Classic كه براي ما بسيار حياتي و حساس بود را در داخل بسازيم و در قراردادي كه با چيني ها داشتيم، قرار شد پروژه  مذكور ظرف ۱۱ ماه يعني تا سال   ۲۰۰۳ تحويل ايران داده شود كه با كار شبانه روزي متخصصين ايراني اين پروژه در دي ماه گذشته آماده ي راه اندازي شد كه به علت حساسيت هاي بين المللي تا سه ماه آن را به تاخير انداختيم.
وي گفت: بعد از پيروزي ايران در شوراي حكام ماه مارس مقامات مسوول تصميم به راه اندازي آن گرفتند، به عبارت ديگر كاري كه چيني ها قرار بود دو ماهه راه اندازي كنند، با تلاش متخصصين داخلي ظرف   ۱۴ روز به اتمام و اكمال رسيد و توانستيم در   ۱۴ فروردين IUC و  ۵ روز پس از آن UF4 را راه اندازي كنيم.
دكتر سعيدي وجود حساسيت هاي بين المللي را يكي از عوامل مهم در امر تاخير در فرآيند راه اندازي نيروگاه دانست و بيان داشت: به علت حساسيت هاي بين المللي قرار بر كندتر شدن اين امر گرفتيم، در خردادماه سال جاري ماده UF6 به عنوان يكي از استراتژيك ترين مواد تكنولوژي هسته اي در كشور و در تاريخ ايران توليد شد، ما سعي كرديم بعد از گذراندن نشست ماه نوامبر (خردادماه) با شوراي حكام در شهريور ماه شروع به توليد كنيم كه دقيقا از اين تاريخ شرايط براي توليد UF4 و UF6 فراهم است.
وي در ادامه افزود: توانستيم UF4 و در حقيقت IUC كه توليدش   ۳۷ تن كيك زرد بود را به IUC با ظرفيت   ۴۵ تن برسانيم و اكنون در مرحله اي قرار داريم كه ظرفيت توليد حدود ۳۰ تن UF4 و   ۵‎/۳ تن UF6 را داريم و بعد از برداشتن تعليق و مذاكرات با اروپاييان خط توليد اينها را ازسرمي گيريم.
ايران مطالبات معوقه خود را در مذاكرات هسته اي دنبال مي كند
يك مقام نزديك به پرونده هسته  اي ايران با تاييد اظهارات اخير سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي در سازمان ملل درباره مطالبات هسته  اي ايران از اروپا، گفت: روند مذاكرات هسته  اي با اروپا بايد بر اساس مطالبات معوقه ايران دنبال شود و نكات بازگو شده در اين خبر، تنها بخشي از مطالباتي است كه از جانب هيات ايراني به اروپايي ها اعلام شده است.
وي گفت: ايران بدنبال احياي كامل مطالبات خود است. تهران تمام حقوق خود را كه در سالهاي گذشته از جانب لندن، پاريس و برلين ناديده گرفته شده، در مذاكرات جاري خود مطرح كرده است.
گفتني است، سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل متحد روز سه شنبه در گفتگو با شبكه جام جم، در خصوص طرح مطالبات حقوق معوقه ايران از اروپا از جمله ساخت ۲ واحد نيروگاه ۹۰۰ مگاواتي در دارخوين خوزستان، ۵۰ تن گاز UF6 از محل سهام ايران از كارخانه اروديف فرانسه، ۷۷۵ تن اورانيوم خريداري شده ايران از آفريقاي جنوبي كه لندن آن را به اجبار از پرتوريا خريده است همچنين تجهيزات هسته  اي ديگري كه آلمان پس از آنكه از ادامه فعاليت در پروژه بوشهر خودداري كرد به ايران تحويل نداد در مذاكرات هسته  اي، گفت: حتما اين حقوق را مطالبه خواهيم كرد؛ اينها نه تنها نقض تعهدات دو جانبه ما و كشورهاي اروپايي بلكه موارد نقض ان.پي.تي توسط اروپاست؛ لذا ما اين حقوق را مطالبه مي كنيم و معتقديم كه اروپا براي اعتمادسازي دوطرفه موظف است تعهدات معوقه خود را اجرا كند. مهمترين تجهيزات هسته  اي ايران كه با گذشت بيش از ۲ دهه هنوز به كشورمان تحويل نشده است، ۵۰ هزار كيلو UF6 از فرانسه، ۷۷۵ هزار كيلو اورانيوم از انگليس و تجهيزات باقي مانده نيروگاه بوشهر از آلمان را شامل مي شود. بازپس گيري بخشي از اين اقلام با وجود به نتيجه نرسيدن مذاكرات قبلي، طي مذاكرات آينده كارگروه هسته  اي ايران و اروپا پيگيري خواهد شد.
پيش از اين دعواهاي حقوقي براي براي بدست آوردن اين مطالبات به نتيجه نرسيده بود؛ از آن جمله مي توان به پرونده مطالبات تهران از پاريس در قبال ساخت ۲ واحد نيروگاه ۹۰۰ مگاواتي در دارخوئين خوزستان - مجموعا ۱۸۰۰ مگاوات - اشاره كرد.
بر اين اساس، بيش از ۵۰ تن گاز UF6 از محل سهام ايران از كارخانه «اوروديف» هم متعلق به جمهوري اسلامي و جزو حقوق كشورمان است كه فرانسه در ۲۵ سال گذشته از ارايه اين مطالبات خودداري كرده است.
انگليس نيز در اين سالها همچنين از تحويل ۷۷۵ تن اورانيوم خريداري شده ايران از آفريقاي جنوبي جلوگيري كرده و لندن در اقدامي غير حقوقي، اين مواد هسته  اي را بالاجبار از «پرتوريا» خريداري كرده است.
قرارداد ساخت نيروگاه اتمي  بوشهر ميان ايران و آلمان نيز يكي ديگر از مطالبات معوقه ايران از اروپاست. پس از آنكه طرف آلماني از ادامه فعاليت در اين پروژه خودداري كرد، آنها از تحويل و صدور مجوز صادرات اين تجهيزات خريداري شده كه به فاز ۲ آن باز مي گردد نيز امتناع ورزيده اند.
اخبار و گزارش هاي رسيده همچنين حكايت از آن دارد كه جمهوري اسلامي ايران در مذاكرات هسته  اي خود با اروپا، هيچ چيزي طلب نكرده و هيچ درخواست جديدي براي پروژه اي جديد از اين ۳ كشور ارايه نداده است.
آنچه كه ايران بر لزوم عمل به آن از جانب لندن، پاريس و برلين تاكيد دارد، صرفا پايبندي به تعهداتي است كه بيش از ۲ دهه از توافق بر سر آنها مي گذرد.
سازمان انرژي اتمي ايران از سالها پيش يك راكتور تحقيقاتي در تهران در اختيار دارد و در حال حاضر هيچ احتياجي به خريد راكتور آب سبك از جانب كشورهاي اروپايي ندارد. راكتور آب سبك جزو مطالبات ايران نيست اما اين اروپا است كه بر فروش آن تاكيد دارد.

براي تصويب نهايي:
آيين نامه جديد راهنمايي و رانندگي به هيأت دولت رفت
ايسنا: فرمانده نيروي انتظامي گفت: آيين نامه جديد راهنمايي و رانندگي با همكاري وزارت كشور در كميسيون زيربنايي مجلس به تصويب رسيده و در آستانه ورود به هيأت دولت و تصويب نهايي است.
سردار محمدباقر قاليباف ديروز گفت: به ماموران ناجا تأكيد كرده ايم كه اول مردم را راهنمايي و بعد اعمال قانون كنند.
وي با اشاره به معضل ترافيك شهر تهران گفت: روزانه يكهزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو به تهران بدون خروج حتي يك دستگاه فرسوده و افزايش متناسب سطح معابر، افزوده مي شود كه براي حل اين معضل نيازمند اقدامات جدي دستگاهها هستيم.
وي با اشاره به اين كه دو موضوع در حوزه پليس راه و راهنمايي و رانندگي مورد شكايات و در خواست متعدد شهروندان بوده است، گفت: يكي از موضوعات بحث كمين پليس راه در جاده هاي بين شهري است كه بر اين اساس پليس راه ملزم است در هيچ مسيري كمين نكند كه در اين زمينه دستور اكيد به مأموران داده شده است.
فرمانده ناجا افزود: در زمينه راهنمايي و رانندگي درونشهري نيز شهروندان از ناجا خواستند تا موضوع قبوض جريمه را مشخص كند كه در همين جا اعلام مي كنيم يكي از آيتم هاي عملكرد ماموران پليس قبوض جريمه است؛ ولي اين كه ماموران پليس الزاما بايد قبوضي كه در اختيار دارند روزانه تمام كنند، صحيح نبوده و طي بخش نامه اي به آنها اعلام شده تنها جريمه را در صورت ديدن اصرار به جرم و مقاومت اعمال كنند.
وي افزود: مشكل ديگر مطرح شده جابجا نوشته شدن كد جرايم در برگه خلافي است كه اين امر عمدتا به دليل فشار كار بالاي مأموران و يا اشتباه آنها درخواندن پلاك رخ مي دهد كه براي حل اين مشكل نيز در ۱۹ نقطه شهر تهران دادگاههاي ويژه تخلفات رانندگي درنظر گرفته شده است.
سردار قاليباف در مورد قانوني بودن امكان جريمه توسط سربازان وظيفه ناجا نيز گفت: هر فردي كه افسر بوده و آموزش راهنمايي و رانندگي ديده باشد، قابليت جريمه كردن را دارد؛ لذا اين اقدام توسط سربازان وظيفه قانوني است.

سوء تغذيه در كشور ۵۰ درصد كاهش يافته است
گروه اجتماعي: مديركل  دفتر بهبود تغذيه  جامعه  وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  ازكاهش  ۵۰ درصدي  سوء تغذيه  در كشور خبر داد.
دكتر ربابه  شيخ الاسلام  ديروز افزود: طرح  مشاركتي  كاهش  سوء تغذيه  كودكان  با همكاري انستيتو تحقيقات  تغذيه  و صنايع  غذايي  كشور، نهضت  سوادآموزي ، آموزش  وپرورش  و برخي  ديگر از نهادها در مناطق  روستايي  ايلام ، بردسير و برازجان  اجرا شد. وي ، تعيين  بررسي  وضع  موجود و اجراي  راهكارهاي  مداخله اي  بين  بخشي  وارزشيابي  پس  از سه  سال  مداخله  را از هدفهاي  اين  طرح  ذكر كرد. شيخ الاسلام ، اظهار داشت : يافته هاي  اين  طرح  نشان  داد كه  شيوع  سوء تغذيه به  ميزان  ۵۰ درصد كاهش  يافته  و ارتقاي  قابل  توجهي  در برخي  از شاخص هاي  اقتصادي  و اجتماعي  مشاهده  شده  است .
شيخ الاسلام ، ادامه  داد: اين  طرح  هم اكنون  در قالب  يك  برنامه  كشوري  در ۲۸استان  اجرا مي شود و تعيين  الگوي  مداخله اي  كاهش  سوء تغذيه  كودكان ، برمبناي  مشاركت هاي  بين بخشي  به  عنوان  يك  راهكار اساسي  جهت  بهبود وضع  تغذيه  كودكان  است . وي ، گفت : بر اساس  آخرين  بررسي هاي  كشوري ، ۴/ ۱۵ درصد كودكان  زير پنج  سال  به  كوتاه  قدي ،
۹/ ۱۰ درصد به  كم  وزني  و ۹/ ۴ درصد نيز به  لاغري  شديد و متوسط دچار هستند.
اين  مقام  مسئول  در وزارت  بهداشت  و درمان ، كاهش  بهره هوشي  كودكان ، كاهش  توانمندي هاي  جسمي و كاهش  قدرت  توليد، قدرت  يادگيري ، افت  تحصيلي  و افزايش  مرگ  و مير را از علل  سوء تغذيه  عنوان  كرد.

آيين نامه جديد دوره دكتراي تخصصي
دانشگاه ها تصويب شد
گروه علمي فرهنگي: معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از تصويب آيين نامه جديد دوره دكتراي تخصصي دانشگاه ها و واگذاري نحوه پذيرش دانشجوي دكترا به دانشگاه ها خبر داد.
دكتر حسن خالقي، در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به تصويب آيين نامه جديد دوره دكتراي دانشگاه ها در شوراي گسترش آموزش عالي، اظهار كرد: محور اصلي اين آيين نامه واگذاري اختيارات بيشتر به دانشگاه هاست، به گونه اي كه دانشگاه ها خود در زمينه هاي مختلف اجراي دوره دكترا، دستورالعملهاي ويژه اي را تصويب و اجرا كنند.
وي با اشاره به ويژگيهاي آيين نامه جديد دكتراي دانشگاه ها، توجه و تأكيد ويژه بر امر پژوهش، كاهش تعداد واحدهاي آموزشي و كاهش تعداد كل واحدهاي دوره دكترا را برخي از ويژگيهاي آيين نامه جديد دوره دكترا بيان كرد و افزود: با توجه به ضرورت توجه ويژه به امر پژوهش و اين كه دانشجو از ترم اول موضوع رساله دكتراي خود را مشخص و روي آن كار مي كند، از اين پس دروس انتخابي دانشجو با پژوهشي كه مي خواهد به انجام برساند، مرتبط است.
وي با بيان اين كه تعداد كل واحدهاي دوره دكترا در آيين نامه جديد  ۳۶ واحد است، تصريح كرد: ۱۲تا  ۱۸ واحد دوره دكترا واحدهاي آموزشي بوده و مابقي آن به واحدهاي پايان نامه و يا پژوهش اختصاص يافته است.
معاون آموزشي وزارت علوم تأكيد بر اصل آموزش در خدمت پژوهش را ويژگي ديگر آيين نامه جديد دكترا بيان كرد و گفت: واحدهاي آموزشي دوره دكتراي دانشگاه ها براي انجام بهتر و تحقق مطلوب تر براساس موضوع تحقيقاتي دانشجويان است.
وي انعطاف پذيري در نحوه پذيرش دانشجو را تغيير كليدي آيين نامه دوره دكترا بيان و اظهار كرد: در آيين نامه قبلي كليه دانشگاه ها از طريق آزمون ورودي و براساس دستورالعمل مشخصي نسبت به پذيرش دانشجو اقدام مي كردند ولي در آيين نامه جديد دانشگاه ها براساس دستورالعمل تصويبي شوراي آموزشي خود، مي توانند دانشجوي دكترا بپذيرند.

انتخاب نهم
براي نامزدي در انتخابات، هنوز قانع نشده ام
ايرنا: رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  درباره  حضور در نهمين  دوره  انتخابات  رياست جمهوري  گفت : اگر ديگران  باشند، چرا تكراري  بياييم ، هنوز قانع  نشده ام  كه  بيايم .
اكبر هاشمي رفسنجاني  ديروز  پس  از بازديد از موسسه  تحقيقات واكسن  و سرم سازي  رازي  در جمع  خبرنگاران ، اظهار داشت : اميدوارم  كه نيازي  به  وجود من  در صحنه  اجرايي  به  آن صورت  نباشد، ولي  اگر باشد طبعا من تا زنده ام  خود را وقف  انقلاب  كرده ام . وي  در پاسخ  به  اين  پرسش  كه  شما گفته ايد اگر نخبگان  و جامعه  به  اين نظر برسند كه  من  در عرصه  انتخابات  حاضر شوم ، كانديدا خواهم  شد، افزود: سخن  من  نكته  سومي داشت  و آن هم  اين  بود كه  قانع  شوم  آمدنم  ضرورت  دارد. هاشمي رفسنجاني  در پاسخ  به  پرسش  ديگري  كه  گفته  شده  است  شما تا پايان دي  ماه  حضور يا عدم  حضور خود را اعلام  خواهيدكرد گفت : اين  زمان  را من تعيين  نكرده ام ، ديگران  تعيين  كرده اند. رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  گفت : مابايد سعي  كنيم  كساني  كه  خود را شايسته مي دانند، بيايند مطرح  شوند، مردم  خود انتخاب  مي كنند.
وي  در پاسخ  به  اين  پرسش  كه  برخي  افراد گفته اند، گروهي  در پي  مصادره كردن  شما براي  حضور در قدرت  هستند، گفت : من  چيزي  نيستم  كه  كسي  بخواهد من را مصادره كند.
اساس فعاليتهاي رؤساي جمهوري بايد پيگيري خط امام (ره) باشد
ايلنا: عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز گفت: اساس فعاليت  هاي همه رؤساي جمهوري بايد دنبال كردن خط امام (ره) در تمام عرصه ها باشد. سيدمحمد موسوي بجنوردي با تاكيد بر اهميت استقلال، تماميت ارضي، آزادي در چارچوب قانون اساسي و حل مسائل اقتصادي و اشتغال، گفت: اگرچه خاتمي در اين عرصه  ها موفق بوده است اما رئيس جمهوري آينده نيز بايد همين خط را دنبال كند و اين مسائل بايد در برنامه كاري رئيس جمهوري آينده قرار گيرد.وي با اشاره به مساله آزادي هاي مشروع كه در قانون اساسي بر آنها تصريح شده است، گفت: بايد به گونه  اي عمل شود كه شعار اصلي مردم در انقلاب كه استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي بود، كاملا محقق شود.
حمايت از كانديداتوري مهرعليزاده
ايسنا: جمعي از استادان و دانشجويان آذري زبان دانشگاههاي تهران از كانديداتوري مهندس مهرعليزاده حمايت كردند.اين جمع با امضاي نامه اي خطاب به رئيس سازمان تربيت بدني، با تاكيد بر لزوم به صحنه آمدن وي، حمايت خود را از او اعلام كردند.
در ادامه اين نامه آمده است: مابا بررسي شرايط، احساس مي كنيم كه كشور عزيزمان ايران، در شرايط فعلي، نيازمند مديري علمي، همه جانبه نگر، توسعه گرا، جوان و برخوردار از مقبوليت عمومي مردمي و گروه هاي سياسي است كه در فضاي كنوني باتوجه به پيشرفت جهاني در عرصه بين المللي نيز بتواند با به كارگيري تكنولوژي و علم پيشرفت روز و استفاده از نخبگان، خواست و اراده ملت قهرمان ايران را به كرسي بنشاند و جايگاه جهاني كشور را درخور شأن و جايگاه ملي ايران حفظ كند.
هاشمي به عرصه انتخابات نمي آيد
فارس: عضو مجمع روحانيون مبارز گفت: با سياست و درايتي كه از هاشمي رفسنجاني سراغ دارم مطمئن هستم وي وارد عرصه انتخابات رياست جمهوري نمي شود.
محمدرضا دولت آبادي افزود: هاشمي رفسنجاني چهره ناشناخته اي براي مردم و نظام ما نيست و خدمات ايشان بر صاحبان عقل و منطق روشن است.وي اظهار داشت: آنچه مشخص است حضور هاشمي در انتخابات، رقابت فشرده اي را در عرصه رياست جمهوري به وجود خواهد آ ورد، ولي بعيد مي دانم ايشان وارد اين عرصه شوند.
نبايد اصول را ناديده بگيريم
ايسنا: محسن ميردامادي، عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت، در واكنش به اين كه برخي از اعضاي جناح مقابل اصلاحات،  طرح كانديداتوري معين و كروبي را انحرافي خوانده و معتقدند كه اصلاح طلبان براي حفظ منافع خود حاضر به حمايت از هاشمي خواهند بود، گفت: جبهه مشاركت نمي تواند و نبايد براي قرارگرفتن در مدار قدرت، اصولش را ناديده بگيرد. بنابراين حمايت از آقاي هاشمي از سوي اين حزب منتفي خواهد بود.
كسالتم جزئي بود
ايسنا: مشاور رئيس قوه قضائيه با اعلام اينكه حال جسمي خوبي دارد، گفت: بيماري چه ارتباطي به نامزدي در انتخابات رياست جمهوري دارد؟ سيدرضا زواره اي اظهار داشت: كمتر از ۱۳ ساعت به علت كسالت كوچكي كه از سال ها پيش سابقه داشته و به سرعت هم رفع مي شود در بيمارستان خاتم الانبيا(ص) هستم و پزشكان با اين تصور كه ممكن است اين كسالت ناشي از بيماري قلبي باشد، مرا بستري كردند كه بعد از آزمايشات متوجه شدند، اينگونه نيست.وي ادامه داد: نمي دانم ربط اين امر با مسايل سياسي چيست، بيماري چه ارتباطي به نامزدي در انتخابات رياست جمهوري دارد، بنده سالم بوده و فردا در زمين تنيس هستم.اين عضو سابق شوراي نگهبان خاطرنشان كرد: سوءاستفاده  سياسي از اين مساله را غيرطبيعي مي دانم و تا نيم ساعت ديگر بيشتر در بيمارستان نيستم.
انتقاد دبيركل سازمان مجاهدين از احتمال تكثر كانديداها
ايسنا: محمد سلامتي دبيركل سازمان مجاهدين مراجعه به راي و نظر مردم درباره هر يك از كانديداهاي مطرح در جبهه اصلاحات را يكي از راه هاي رسيدن اين گروه ها به اجماع دانست.وي همچنين متكثربودن كانديداها را به جهت نقش آن در شكسته شدن آرا يادآور شد و اين امر را يكي از زيان هاي تعدد كانديداها برشمرد.
قطعا يكسري از جبهه دوم خرداد از هاشمي حمايت خواهند كرد
فارس: عضو حزب مشاركت تاكيد كرد كه در آستانه انتخابات به طور قطع گروه هايي از اصلاح طلبان از كانديداتوري هاشمي حمايت خواهند كرد.
مصطفي خانزادي به كانديداتوري احتمالي معين و كروبي از سوي اصلاح طلبان اشاره كرد و گفت: به نظر من اين دو بايد تا نزديكي انتخابات با يكديگر رقابت كنند و در اين مدت مشخص مي شود كه كداميك از آنها احتمال موفقيتش بيشتر از ديگري است. اين امر نيز از نظرسنجي هايي كه در آستانه انتخابات انجام مي شود، كاملا مشخص خواهد شد.
اصلي ترين وظيفه رئيس جمهور، طرح شهروندان قدرتمند؛ است
ايلنا: مصطفي معين در پاسخ به پرسشي مبني بر اين كه كدام شاخصه رئيس جمهوري فعلي بايد كمرنگ تر شود تا رئيس جمهوري آينده بتواند به عنوان دومين مقام رسمي كشور، كارآمدتر ظاهر شود، از نقد صريح خاتمي خودداري كرد اما در عين حال گفت: بيان صريح و شفاف مواضع براساس نياز عمومي به تحقق اصلاحات و ارائه برنامه ها و راهكارهاي عملي و پرهيز از ورود به برنامه هاي غيرقابل تحقق، ارائه چهره هاي نوآور، قاطع، كارآمد، مي تواند به كارآمدي و موفقيت هر چه بيشتر دولت آينده كمك نمايد.
وي، اصلي ترين وظيفه رئيس جمهوري و دولت آينده را طراحي مسيري روشن براي قدرتمند شدن شهروندان و افزايش توانمندي، نقش و مسؤليت پذيري و مشاركت افراد جامعه در تمامي زمينه هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي دانست.
برخي براي پوشش ضعفشان رقيب را تخريب مي كنند
نماينده مردم هشترود گفت: افرادي كه در عملكرد خود ضعف دارند براي پوشش ضعفشان به تخريب رقيب روي مي آورند. عمار اسماعيلي، نايب رئيس كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي با بيان اين مطلب افزود: رعايت اخلاق انتخاباتي در جمهوري اسلامي ايران نبايد جدا از اخلاق و موازين اسلامي باشد، يعني هر حركتي بايد تحت الشعاع موازين اسلامي انجام شود.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |