پنجشنبه ۱۷ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۴ - Jan 6, 2005
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام:
ايجاد هلال شيعي توسط ايران ،ادعاي دشمنان است
010875.jpg
ايسنا: مديران و مسئولان رسانه هاي جمعي عربستان سعودي به همراه سفير اين كشور در جمهوري اسلامي ايران سه شنبه با حجت الاسلام و المسلمين  هاشمي  رفسنجاني ديدار و در مورد روابط دو جانبه، مسايل منطقه و جهان اسلام گفتگو كردند.
 هاشمي  رفسنجاني، روابط مثبت تهران - رياض را بسيار مهم و تأثيرگذار دانست و بيان داشت: همان گونه كه در گذشته در بحران قيمت نفت با همكاري نزديك دو كشور توفيق خوبي به دست آمد، در تمامي چالش هاي منطقه و مسايل جهان اسلام مي توانيم با تشريك مساعي بيشتر تأثيرگذار باشيم.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در اين ديدار با اشاره به حساسيت كنوني اوضاع منطقه و جهان اسلام گفت: همكاري كشورهاي مسلمان منطقه، به ويژه ايران و عربستان نيازمند يك جهش به سوي توسعه و ارتقاء است.
وي تبادل اطلاعات و تجربيات و تعاملات ارباب رسانه هاي دو كشور را يكي از زمينه هاي مثبت توسعه همكاري ها دانست.
حجت الاسلام و المسلمين  هاشمي  رفسنجاني، با اشاره به مسايل هسته اي و دامن زدن آن توسط آمريكا براي ايجاد رعب در كشورهاي منطقه، گفت: استراتژي استعمارگران بر ايجاد اختلاف بين كشورهاست تا از اين منافذ به مطامع خود برسند.
وي افزود: ايران امتحان خود را در جنگ تحميلي نزد افكار عمومي به خوبي پس داده است و آن، اين كه با وجود استفاده مكرر رژيم بعث عراق از انواع جنگ افزارهاي خطرناك شيميايي و ميكروبي هرگز از اين سلاح هاي خطرناك استفاده نكرد.
وي افزود: دشمنان جهان اسلام بعد از انقلاب اسلامي تلاش هاي ناكامي براي تغيير خصومت مسلمانان با رژيم صهيونيستي به خصومت عرب و عجم به كار بردند كه جنگ تحميلي در راستاي اين اهداف بود.حجت الاسلام و المسلمين  هاشمي رفسنجاني ادعاي دشمنان مبني بر تلاش ايران براي ايجاد هلال شيعي را در راستاي اهداف شوم ايجاد اختلاف و تفرقه دانست.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در پاسخ به سوالي در مورد اوضاع فرهنگي اظهار داشت: برخي عكس العمل ها ناشي از سخت گيري هاست، لذا بايد به جاي ايجاد محدوديت هاي افراطي براي جوانان، از احكام متعالي و متقن اسلام استدلال نمود و از پيرايه ها پرهيز كرد.
وي در تحليلي از اوضاع عراق گفت: در حالي كه اشغالگران در تمامي  شئون زندگي سياسي، اجتماعي و اقتصادي مردم عراق آمرانه دخالت مي كنند، بي دليل ايران را متهم به دخالت در امور اين كشور مي كند.
خطر تفرقه و اختلاف كمتر از تهديدات خارجي نيست
همچنين رئيس مجمع تشخيص مصلحت در ديدار جمعي از نمايندگان، دانشگاهيان، پزشكان و مسئولان استان آذربايجان شرقي با تشريح شرايط وضعيت داخلي و خارجي و روند سريع تحولات منطقه اي و بين المللي گفت: خطر ايجاد تفرقه، تشتت و اختلافات و مباحث مغرضانه جناحي براي انقلاب اسلامي كمتر از تهديدات خارجي نيست و همه بايد مواظبت كنند تا در سايه حفظ و تقويت انسجام داخلي و حركت حول محور اسلام و ولايت فقيه، كشتي نظام اسلامي از ميان امواج پر تلاطم و خطرناك، به ساحل نجات و سعادت برسد.
وي افزود: مديريت اجرايي كشور در حال حاضر نياز به انسجام و همدلي نيروهاي انقلاب و ارگانها، اقتدار، صلابت و قدرت تصميم گيري شجاعانه و قاطع دارد و رئيس جمهور بايد با اتكا به آراي قاطع و نخبگان كشور، بتواند بر مشكلات داخلي و خارجي با اقتدار فائق آيد.
هاشمي  رفسنجاني در پاسخ به دعوت حاضرين براي حضور در انتخابات رياست جمهوري گفت: شيرين ترين آرزوي ما بعنوان نسل اول انقلاب اين است كه شاهد خدمت به انقلاب اسلامي و اداره خوب ايران عزيزي باشيم كه به جان ما وابسته است و كشور، با عزت و سربلندي، راه توسعه و تعالي را طي كند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تأكيد كرد: هنوز هم ترجيح مي دهم افراد با كفايت ديگري سكان مديريت اجرايي كشور را بدست گيرند و ما بتوانيم تجارب و اندوخته هاي خود را به آنان منتقل كنيم.
ايران در آستانه خيزش زيربنايي است
همچنين هاشمي رفسنجاني، ديروز در جمع مسئولان موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي افزود: مجمع تشخيص مصلحت نظام براي بحث تحقيقات اهميت خاصي قائل است و از هفته آينده بحث علوم را در دستور كار مجمع داريم.
هاشمي رفسنجاني با اشاره به سند چشم انداز ۲۰ ساله كشور گفت: اين سند «دانايي محور» است و شاخص ترين جايي كه مي شود اسم آ ن را توليدكننده دانايي دانست همين موسسه تحقيقاتي رازي است.
وي با اشاره به اينكه سرنوشت دنيا در آينده براساس دانش  هاي تكنولوژي _ فناوري برتر رقم مي خورد، اظهار داشت: در سند چشم انداز ۲۰ ساله كشور به اين موضوع توجه شده به همين علت موسسه تحقيقاتي رازي از جايگاه ويژه اي برخوردار است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام بر ضرورت تامين بودجه براي بازسازي تجهيزات اين موسسه و تهيه لوازم و تجهيزات جديد تاكيد كرد.هاشمي رفسنجاني در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: كشور ما با انبوع مراكز آموزشي و داشتن امكانات تحقيقاتي مي تواند در آ ستانه خيزيش زيربنايي باشد.

هشتمين يادواره شهداي دانشجو
با پيام مقام معظم رهبري در كرمان آغاز شد
ايرنا: هشتمين يادواره شهداي دانشجوي كشور، ديروز با پيام مقام معظم رهبري در دانشگاه شهيد باهنر كرمان آغاز شد.
در بخش آغازين اين پيام حكيمانه خطاب به دانشجويان شركت كننده آمده است: شهادت به اين معناست كه يك انسان برترين سرمايه دنيوي خويش را نثار آرماني سازد كه معتقد است زنده ماندن و بارور شدن آن به سود بشريت است و اين يكي از زيباترين ارزشهاي انساني است و آنگاه كه آرمان مطلوب الهي و آرزوي همه پيامبران خداست، اين ارزش در صدر همه نيكيهاي بشري قرار مي گيرد و در هيچ ترازوي مادي نمي گنجد.
درادامه اين پيام آمده است: پذيرش اين تفكر همان عامل خيره كننده اي است كه به مجاهدان راه حقيقت نيرويي براي باطل ساختن همه محاسبات جبهه خصم مي بخشد، چنانچه به تجربه دانسته شده است دشمن حقيقت را دچار بن بست و عجز و حيرت مي سازد.
در بخش ديگر پيام رهبر معظم انقلاب آمده است: هنگامي كه به نام دانشجوي شهيد مي رسيم، اين يقين در ما پديد مي آيد كه پذيرش شهادت و اقدام به جهادي كه بدان منتهي شده، از سر خودآگاهي و با اراده روشن بينانه بوده است و اين ارزش عمل را مضاعف مي كند.
بدين دليل است كه دانشجويان شهيد كه در شمار سرآمدان ايمان و ايثار آگاهانه بوده اند ستارگان هميشه درخشاني هستند كه هر جوياي حقيقت مي تواند راه خويش را با آنان بيابد. درادامه اين پيام حكيمانه آمده است امروز دشمنان كمين گرفته نظام اسلامي با شيوه هاي گوناگون بر آنند كه رونق جهاد و شهادت را در چشم مردم ما به خصوص و به ويژه دانشجويان بشكنند و اين براي كساني كه عادت كرده اند با راحت طلبي مسير شجاعت، غيرت مجاهدان سرافراز، زندگي را بگذرانند بسي مطبوع و دلنشين است.
در ادامه اين پيام آمده است: پس آنان نيز دانسته يا ندانسته به اين خط مشي خصمانه كمك مي كنند. رهبر معظم انقلاب در اين پيام خطاب به دانشجويان تاكيد فرمودند: توصيه اينجانب به شما دانشجويان عزيز و همه جوانان اين كشور آن است كه اين عامل قدرت ملي و شاخص ايمان خالصانه را از دست ندهيد و آن را بزرگ بشماريد. شهيدان سرافراز خود را تجليل و تقديس كنيد و به كمك و حمايت الهي اميدوار باشيد.

اخبار كوتاه
آيين نامه داخلي مجلس اصلاح مي شود
ايسنا: جلسات كميسيون تدوين آيين نامه اي داخلي مجلس از ۳۰/۷ صبح روز گذشته به صورت مرتب در حال برگزاري است. «محمد دهقان» مخبر كميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي، با اعلام اين خبر اظهار داشت: تاكنون بيش از ۸۰ ماده مورد رسيدگي قرار گرفته و اصلاحات لازم انجام شده است. وي با بيان اينكه «محتواي اين مواد پس از پايان جلسات، خبري خواهد شد» ، گفت: البته از اين ۸۰ ماده مورد بررسي برخي از اصلاحات راي نياورد.
اين جلسات تا پايان تدوين آيين نامه  داخلي مجلس به صورت مداوم ادامه خواهد داشت.
عضو كميته حقيقت ياب دانشگاه علم و صنعت:
سرپرست دانشگاه بفرمايند كجاي گزارش كميته مخدوش است
ايسنا: عضو كميته حقيقت ياب دانشگاه علم و صنعت گفت: سرپرست محترم دانشگاه به جاي ادعاهاي كلي لازم است بفرمايند كجاي گزارش كميته مخدوش مي باشد تا مستندات همان قسمت منتشر گردد.
دكتر علي رضا ذاكاني، نماينده مردم تهران و عضو كميته حقيقت ياب حادثه دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اين  كه سرفصل هايي از اين گزارش در مورد اعتراض دكتر صالحي سرپرست دانشگاه قرار گرفته، تصريح كرده است: گزارش كميته حقيقت ياب با ۳۸ ساعت مصاحبه و بيش از ۱۰۰ ساعت كار تخصصي بر روي مصاحبه ها و اسناد كسب شده منتشر گرديد. نماينده مردم تهران با اشاره به درخواست سرپرست دانشگاه علم و صنعت براي مناظره با وي تأكيد داشته است: درخواست مناظره راجع به يك گزارش مستند جاي تعجب دارد. مجدد از وي درخواست داريم موارد مورد اعتراض خويش را بيان دارند كه در خصوص آن استنادات ارائه شود.
گراميداشت سالروز قيام خونين نوزدهم دي
مهر: شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي در اطلاعيه اي فرارسيدن سالروز قيام خونين مردم قم و به شهادت رسيدن جمع كثيري از هموطنان عزيزمان بدست رژيم دژخيم پهلوي در نوزدهم ديماه سال ۵۶ را گرامي داشت.
در اين اطلاعيه آمده است: قيام طلاب و روحانيون شهر قم در ديماه سال ۵۶ برگ زريني بر شجاعت و يكپارچگي ملت مبارز و عزت خواه ايران اسلامي است كه با از جان گذشتگي در راه اسلام و انقلاب و به زمين ريخته شدن خون پاكشان به همگان درس همدلي، استواري، پايمردي و ايمان داده اند و گام موثري در راه پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي برداشتند.
نماز جمعه تهران به امامت آيت الله جنتي اقامه مي شود
ايرنا: ستاد نماز جمعه تهران اعلام كرد: آيين عبادي _ سياسي نماز جمعه اين هفته تهران با حضور قشرهاي مختلف مردم و به امامت آيت الله احمد جنتي در دانشگاه تهران برگزار مي شود.

هفته آينده در مجلس
چگونگي تعيين بودجه سازمان فرهنگي
هنري شهرداري مشخص مي شود
فارس: سرنوشت تعيين مرجع رسيدگي كننده به بودجه سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران هفته آينده در جلسه علني مجلس مشخص خواهد شد.
حميدرضا حاجي بابائي نماينده مردم همدان و عضو هيات رئيسه مجلس گفت: طرح صلاحيت شوراي اسلامي شهر تهران در تصويب بودجه سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در كميسيونهاي فرهنگي و امنيت ملي و سياست خارجي رد شد و به تصويب نرسيد. وي افزود: در مجلس پنجم طرحي به تصويب رسيد كه براساس آن چهار درصد از بودجه سنواتي شوراي شهر در اختيار سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران قرار مي گرفت و تمام هزينه ها و سياست گذاريها زير نظر هيات امناي سازمان مذكور صورت مي گرفت.
وي اضافه كرد: شوراي شهر خواستار لغو قانون قبلي بود تا خود مرجع تعيين بودجه سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران شود.
حاجي بابايي تصريح كرد: اين طرح هفته آينده در صحن علني مجلس مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
وي از بررسي طرح اصلاح تبصره ماده ۷۱ در قانون انتخاب شهرداران در جلسه علني هفته آينده خبر داد و گفت: براساس اين طرح در صورت تصويب نهايي هيچ يك از شهرداران نمي توانند در حالي كه شهردار هستند عضو شوراي شهر يا روستا در سراسر كشور باشند.
فوريت اين طرح قبلا به تصويب رسيده و هفته آينده در مجلس مورد بررسي قرار مي گيرد.

ولايتي : دانشگاه ها بايد پژوهش محور باشند
گروه سياسي: گام هاي بلندي در جهت كميت آموزش برداشته شده اما در كيفيت آموزش نياز به گام هاي بزرگتر داريم. نكته مهم اين است كه دانشگاه هاي ما بايد پژوهش محور باشند.
دكتر ولايتي در همايش منطقه اي هم انديشي تشكل هاي سياسي دانشگاه هاي آزاد اسلامي استان هاي بوشهر و كهكيلويه و بويراحمد با بيان اين مطلب افزود: شوق به تحصيل در ميان خانواده ها و جوانان ايراني با هر درك اجتماعي و درآمد اقتصادي از سرمايه هاي خوبي است كه كمتر ملتي دارد.وي افزود: اگر اين شوق وجود نداشت با هيچ وسيله مؤثري قادر به ايجاد آن نبوديم.
مشاور مقام معظم رهبري افزود: در طول تاريخ ايران علم آموزي و اشتغال به تحصيل از اولويت هاي اول مردم ما بوده است لذا ايران توانسته نقش مهمي در ساختن تمدن اسلامي و انساني داشته باشد.
وي در پاسخ به پرسشي پيرامون عملكرد دولت خاتمي گفت: بنده قبول ندارم دولت خاتمي موفق نبوده، آنها تلاش كرده اند و در كنار موفقيت ها نارسايي  هم وجود داشته است.
ولايتي افزود: اداره كشوري اين چنين حساس با مشكلات داخلي و خارجي بسيار مشكل است لذا در ارزيابي عملكرد دولت بايد رعايت انصاف شود.
مشاور مقام معظم رهبري درخصوص استفاده از جوانان گفت: كشور براي استفاده از ظرفيت هاي استفاده نشده حتما نياز به تحرك بيشتر و ابتكارات جديدتري دارد. از نيروي جوانان به عنوان يك مجموعه نيروهاي پرانرژي و صاحب ابتكار بايد استفاده كرد و اين به معناي نفي افراد باتجربه نيست.ولايتي تصريح كرد: جدا كردن سني افراد به مصلحت جامعه نيست.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام مهمترين چالش داخلي را دغدغه توسعه همه جانبه و تفكيك ناپذير و مهم ترين چالش در صحنه بين المللي را زياده خواهي آمريكا خواند.

علي لاريجاني:
جامعه اسلامي نبايد زمينه ساز چندهمسري در جامعه باشد
علي لاريجاني با تاكيد بر جهت گيري مسايل زنان بر اساس روح تفكر اسلامي گفت: جامعه اسلامي نبايد زمينه ساز چندهمسري در جامعه باشد و تنها در شرايط بسيار نادر و اضطراري يك مرد مي تواند چند همسر را اختيار كند.
وي در جمع تعدادي از تشكل هاي سياسي زنان سخن مي گفت، اظهار داشت: در خصوص حيثيت زن در جامعه در طراز جمهوري اسلامي ايران كه داراي حاكميت اسلامي و ام القراي جهان اسلام است نظريه پردازي نشد.
وي با استناد به انديشه اسلامي، زن و مرد را ۲ جوهره مكمل كه تعالي بخش جامعه هستند توصيف كرد و گفت: خانواده يك ركن در تمدن اسلامي است، اما در غرب ارزش معنوي براي خانواده قايل نيستند و به همين دليل در اين زمينه دچار بحران شده و مي شوند.
لاريجاني تاكيد كرد: برخي تفسيرها در خصوص حقوق و جايگاه زن در جامعه اسلامي درست نيست و براساس اين اشتباه غلط، رفتارهاي غلطي نيز ايجاد مي شود كه بايد با نظريه پردازي صحيح اين مسايل و مشكلات حل شود.
وي در ادامه به شدت از رواج صيغه كردن زنان و همچنين چندهمسري مردان انتقاد كرد و گفت: اينگونه امور نبايد در جامعه اسلامي بصورت يك رويه درآيد، چرا كه بنيان خانواده را سست كرده و لذا فرزندان اينگونه خانواده ها با اتكا به روح معنويت تربيت نخواهند شد.
لاريجاني با اشاره به مقوله طلاق و اينكه مطابق روح تفكر اسلامي «مرد جز در موارد خاص نمي تواند همسر خويش را طلاق دهد» ، گفت: اينكه مرد در هر شرايطي بتواند زن خود را طلاق دهد با عدالت اسلامي مغاير است. وي ايجاد شرايط ويژه براي اشتغال زنان را يك ضرورت انكارناپذير توصيف كرد و گفت: مناسبات ميان زن و مرد مي بايست طوري تنظيم شود كه ايمان افراد كامل تر شود و بر همين اساس بايد در تربيت انساني بصير، تشكيل خانواده سالم و جامعه پيشرو گام هاي موثر تري برداريم.
رئيس سابق صداوسيما داشتن يك خانواده قوي را مستلزم حضور زن در جامعه دانست.

بيژن شهبازخاني:
سئوال از رئيس جمهور هفته آينده اعلام وصول مي شود
فارس: يك عضو كميسيون بهداشت مجلس شوراي اسلامي گفت: سؤال نمايندگان مجلس از رئيس جمهور به خاطر ناكارآمدي بخش سلامت و بهداشت جامعه، هفته آينده اعلام وصول مي شود.
بيژن شهباز خاني نماينده مردم ملاير اظهار داشت: متاسفانه علي رغم سوال برخي نمايندگان از رئيس جمهور شاهد هستيم كه در لايحه بودجه سال ۸۴ نيز به صورت جدي به مشكلات و چالشهاي سلامت و بهداشت جامعه پرداخته نشده است. وي افزود: سرانه هر فرد ايراني در بخش بهداشت و سلامت ۲۰هزار و ۵۰۰ ريال است و در حالي كه بايد در سال آينده به ۴۰هزار و ۱۰۰ ريال افزايش يابد، فقط دو درصد رشد داشته است كه جاي تاسف دارد و هزينه درمان بايد از جيب مردم خرج شود كه خلاف برنامه  ۵ ساله چهارم است.وي بيان داشت: عدم اصلاح بيمه روستائيان و بيمه همگاني، پرداخت نشدن حقوق و مزاياي كل پرسنل بيمارستانها توسط بودجه دولت و كسري چندين ميليارد توماني در اين بخش از سوالاتي مي باشد كه نمايندگان با آن مواجه هستند.

در پي ديدارروميانتسف باوزير انرژي آمريكا
قرارداد سوخت هسته اي بوشهر
بين ايران و روسيه به تأخير افتاد
فارس: رئيس سازمان انرژي اتمي روسيه از به تاخير افتادن قراردادي خبر داد كه مي توانست راه را براي راه اندازي نيروگاه هسته اي بوشهر هموار كند.
«الكساندر روميانتسف» پس از ديدار غيررسمي با «اسپنسر آبراهام» وزير انرژي آمريكا در گفت وگو با خبرگزاري رويتر دليل اين تاخير را هزينه اي اعلام كرد كه از سوي روسيه براي بازگرداندن سوخت مصرفي ساخت اين كشور به ايران اعلام شده  بود.
روميانتسف تأكيد كرد: «ما به آنها(ايران) گفته بوديم كه مجبور هستند براي بازگردانده شدن سوخت مصرف شده همانند سوخت تازه هزينه پرداخت كنند.»
رئيس سازمان انرژي اتمي روسيه همه گزارش هايي را كه پيشتر از قول وي مبني بر امكان امضاي توافق با ايران در اوايل ماه جاري ميلادي نقل شده بود،  تكذيب كرد و افزود: روسيه و ايران براي نهايي كردن اين توافقنامه تا اواسط سال جاري ميلادي فرصت دارند.بنا بر اين گزارش، برخي از ديپلمات ها تاخير در وارد كردن سوخت مصرف شده از ايران توسط روسيه را اقدامي در جهت جلب رضايت و دوستي آمريكا دانسته اند ضمن اين كه روسيه تلاش دارد كه عمل به تعهدات خود را با ايران به گونه اي به امروز و فردا بياندازد.روميانتسف گفت: براي شروع حمل و نقل و انتقال سوخت تازه به ايران كه طبق برنامه همزمان با راه اندازي نيروگاه بوشهر در اول سال ۲۰۰۶ خواهد بود، لازم است قراردادي به امضا  برسد.

باهنر: اميد انقلاب و مسئولان كشور
نسل سوم و چهارم انقلاب است
ايلنا: نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: نسل اول و دوم انقلاب چه بخواهد و چه نخواهد، كنار خواهد رفت و اميد انقلاب و مسئولان كشور در اولين سال اجراي برنامه چهارم توسعه به جماعت دانشجو و نسل سوم و چهارم انقلاب است.
محمدرضا باهنر در هشتمين يادواره شهداي دانشجو كه در دانشگاه شهيد باهنر كرمان برگزار شده است، گفت: دانشجويان همواره از اقشار پيشرو و مرجع كشور ما بوده  اند، مقطع فعلي، مقطع زماني حساسي براي جمهوري اسلامي است و اكنون مي توانيم ادعا كنيم كه بهترين وضعيت ۲۶ ساله اخير را در نظام بين المللي داريم.
وي افزود: براي اولين بار با تدبير مقام معظم رهبري توانسته ايم برنامه بيست سال آينده خود را تصويب كنيم و آن را به تصوير بكشيم، ما مدعي هستيم كه اين چشم انداز بايد توسعه بر محور دانايي را در ايران رقم بزند.
باهنر در بخشي از سخنان خود اظهار داشت : امروز دانشجو به تعبيري نسل سوم و به تعبير ديگر نسل چهارم انقلاب است و انقلاب و امام يك پروژه عظيم را در مقابل اين قشر باز كرده است.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: براساس چشم انداز بيست ساله ايران بايد به كشوري توسعه يافته اسلامي و انقلابي و داراي مقام اول در عرصه اقتصاد و توليد علم تبديل شود، اين قله كه در برنامه بيست ساله ترسيم شده، قله  اي عظيم اما قابل دسترسي است و ما براي رسيدن به اين قله بايد شاخص هاي توسعه انساني  مان را اصلاح كنيم. وي تاكيد كرد : اولين و مهم  ترين شرط رسيدن به اين قله به كارگيري تمام توان و نيروي انساني ونظامي كشور براي تصرف اين قله است، به اعتقاد ما اگر نسل سوم و چهارم بتواند تمام توان خود را به كار گيرد، نظام جمهوري اسلامي خواهد توانست مدعي شود كه اليوم اكملت لكم دينكم.
باهنر تصريح كرد : رشد اقتصادي براساس برنامه بيست ساله كار سخت دشوار و طاقت فرسايي است، ما در ۵-۴ سال گذشته وضعيت خوبي در نظام بين الملل نداشتيم و دليل آن ناهماهنگي در داخل كشور بود اما اكنون در وضع مناسبي قرار داريم.

آصفي: رژيم صهيونيستي از نظر
افكار عمومي جهان، روسياه است
ايرنا: سخنگوي  وزارت  امور خارجه  ايران  با محكوم  كردن  حملات  موشكي  نظاميان  صهيونيست  به «بيت  لاهيا» در شمال  نوار غزه  گفت : رژيم  صهيونيستي  ازنظر افكار عمومي جهان  روسياه  است .
حميد رضا آصفي ، حمله  وحشيانه  نظاميان  صهيونيست  به «بيت لاهيا» در شمال  نوار غزه  را كه  منجر به  كشته  و مجروح  شدن  تعدادي  از اطفال و كشاورزان  فلسطيني  شد، محكوم  كرد.
آصفي ، رسيدگي  به  وضعيت  ناگوار مردم  فلسطين  را خواستار شد و اقدامات فوري  و جدي  مجامع  و سازمانهاي  بين المللي  را براي  توقف  كشتار و تهاجم روزمره  در سرزمين هاي  اشغالي  فلسطين ، بسيار ضروري  دانست .وي  تصريح  كرد: جامعه  جهاني  بايد سياست  چشم  پوشي  از جنايات  رژيم اسرائيل  را كنار گذاشته  و سازوكار و معيارهاي  حقوق  بشر را نسبت  به  اعمال غيرقابل  قبول  رژيم  صهيونيستي  در دستور كار قرار دهد.

آمريكايي ها عامل  محدودكننده  روابط اقتصادي
  ايران  و اروپا هستند
ايرنا:استاد روابط بين الملل  دانشگاه  تهران  گفت : مذاكرات  اقتصادي  نمي تواندزمينه هاي  همكاري  نهادينه  شده  را ميان  ايران  و اروپا در آينده  فراهم  آورد.
دكترابراهيم  متقي  استاد روابط بين الملل  دانشگاه  تهران ديروز در گفت  و گو با خبرنگار سياسي  ايرنا با اشاره  به  آغاز مذاكرات  تجاري  ميان ايران  و اروپا، آن را نشانه  افزايش  سطح  همكاريها ندانست  و گفت : اروپايي هاتمايل  چنداني  به  همكاري  همه جانبه  با ايران  ندارند.
وي  افزود: اروپايي ها تلاش  مي كنند شاخص هاي  اقتصادي  را تحت الشعاع  مولفه هاي  امنيتي  قرار دهند.
متقي  با اظهار اين  مطلب  كه  روابط ايران  و اروپا هنوز نهادينه  نشده ،اضافه  كرد: هر موج  سياسي  مي تواند بر روابط اقتصادي  ايران  و اروپا تاثيرگذار باشد.
وي  در مورد نقش  آمريكا در نوع  و سطح  روابط ايران  و اتحاديه  اروپااظهار داشت : آمريكايي ها عامل  محدودكننده  روابط اقتصادي  ايران  و اروپاهستند، به  اين  موضوع  مي توان  در چارچوب  قانون  داماتو و هلمز- برتون  توجه كرد.
دكتر سيدجلال دهقاني فيروزآبادي استاد روابط بين الملل دانشگاه علامه طباطبايي نيز در اين زمينه گفت: آغاز مذاكرات تجاري، توسعه روابط ميان ايران و اروپا را در پي دارد.
وي در عين حال به جنبه هاي ديگري از مناسبات ميان تهران و اتحاديه اروپا اشاره كرد و گفت: روابط ايران و اروپا در آينده قابل پيش بيني و نزديك نهادينه نمي شود زيرا روابط اين دو بازيگر در دوران قبل و بعد از انقلاب اصالت ذاتي نداشته است.
دهقاني در پاسخ به اين پرسش كه آيا آغاز مذاكرات تجاري به معناي ارتقاي سطح روابط ميان ايران و اروپا محسوب مي شود، اظهار داشت: آغاز مذاكرات پس از توقف ۵/۲ ساله صرفاً به معناي بازگشت به حالت قبلي است بنا بر اين ارتقاي سطح و نوع روابط تلقي نمي شود.
وي در مورد علت نهادينه نشدن روابط ايران و اروپا قبل و پس از انقلاب گفت: روابط ايران و اروپا قبل از انقلاب در حاشيه روابط با آمريكا بود، در حقيقت روابط ايران با آمريكا بود كه به مناسبات با اروپا شكل مي داد.
استاد علوم سياسي دانشگاه علامه طباطبايي در مورد تأثير رويدادهاي پس از انقلاب بر مناسبات دوطرف اظهار داشت كه روابط ايران و اروپا پس از انقلاب هم در سايه روابط غيرعادي ايران و آمريكا بوده است.

اقدامات ديوان محاسبات براي جلوگيري از تخلفات
ديوان محاسبات كشور براي جلوگيري از حيف و ميل، اختلاس، ريخت و پاش، سوء استفاده و غارت بيت المال مبارزه جدي را آغاز كرده است.
يك منبع موثق در ديوان محاسبات با اعلام اين مطلب گفت: ديوان محاسبات در دوره مديريت جديد وظيفه خود مي داند ضمن به اجراء گذاشتن منويات مقام معظم رهبري، با هر عمل خلاف قانون مالي برخورد كند تا از اين طريق قلب ملت عزيز را شاد نمايد.
اين منبع افزود: در دوره كوتاه مديريت جديد، با برنامه ريزيهاي دقيق و تلاشهاي منسجم، همه جانبه و شبانه روزي، صدها ميليارد تومان تخلف مالي در دستگاه هاي مختلف مشاهده و مورد رسيدگي قاطع قرار گرفته است كه اميدواريم با قاطعيت با آنها برخورد شود.
وي سپس به عنوان نمونه به دو فقره تخلف كلان مالي در دو شعبه از بانكهاي تجارت و صادرات شهرستان آبادان اشاره كرد كه مبلغ ۲۵۰۰ ميليارد ريال كلاهبرداري،  اختلاس و سوء استفاده مالي صورت گرفته است.
اين منبع موثق گفت: يكي از مشتريان بانكهاي مذكور با تباني برخي از كارمندان بانكهاي تجارت و صادرات آبادان بدون داشتن موجودي كافي در حساب خود، مبلغ ۲۵۰۰ ميليارد ريال به صورت چك بانكي و رمزدار برداشت كرده است. اين مشتري از بانك تجارت ۱۲۱۰ ميليارد و از بانك صادرات ۱۳۱۰ ميليارد ريال برداشت غيرقانوني و سوء استفاده كرده است. متخلفين از بانكهاي مذكور به دستگاه قضايي معرفي شدند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |