جمعه ۱۸ دي ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۶۰۵
index
تكامل طراحي
دو خودرويي كه در اين شماره به شما عزيزان معرفي كرده ام نمونه كاملي از خودروهاي اسپورتي هستند كه برپايه مدل هاي اوليه ديگر به روز شده اند. ونكوئيش اس از شركت آستون مارتين آخرين مدل از سري محبوب ونكوئيش است كه پيش از اين قابليت هاي خود را اثبات كرده. ب ام و هامان ۶۴۵ سي آي كه توسط شركت تيونينگ معروف به هامان تيون شده است نيز از سري شش كوپه ب ام و است كه هنوز هم پتانسيل تبديل به مدل هاي به روز شده ديگر را دارد.

آستون مارتين ونكوئيش اس وي
۱۲ سال ۲۰۰۵
۲OO5 Aston Martin Vanguish
S V12

009594.jpg
سريع ترين خودرويي كه تا به حال توسط آستون مارتين توليد شده است همين مدل است كه نام آن در سراسر دنيا يادآور خلاقيت و نوآوري آستون مارتين در طراحي و توليد مدل هاي اسپورت است، يعن ونكوئيش.
با بيشينه سرعتي معادل ۲۰۰ مايل بر ساعت (۳۲۱ كيلومتر برساعت) و يك موتور شش ليتري بسيار پرقدرت كه ۵۲۰ اسب بخار نيرو توليد مي كند، ونكوئيش اس اين بار به گونه اي متفاوت طرفداران سري ونكوئيش را به خود جلب كرده است. اگر بر اين سرعت خارق العاده و توان بيرون از تصور يك ساسپنشيون ظريف و سيستم كنترل و فرمان از نو طراحي شده و تغييرات بسيار در طراحي داخلي و خارجي را اضافه كنيم، آنگاه مي توانيم ونكوئيش اس را خودرويي متفاوت، حتي نسبت به مدل هاي قبلي خودش بدانيم.
تمامي تغييراتي كه در طراحي بدنه عضلاني ونكوئيش اس انجام شده است حساب شده و فني هستند. اين بار طراحي منحصربه فرد هميشگي آستون مارتين كمي دايره اي تر و ظاهر خودرو كمي پهن تر شده است. دليل آن هم اين است كه خودرو بهتر وبه صورت بهينه از سيستم هاي خنك كننده استفاده ببرد و در سرعت هاي بسيار بالا از پايداري بيشتر برخوردار باشد.
در عقب طراحي خودرو تغييرات بسياري انجام شده است كه مهم ترين آنها بالا بودن عقب خودرو است، يعني به گونه اي كه چراغ خطر خودرو در بالاترين حالت ممكن قرار گرفته است كه اين تغييرات آيروديناميك براي اين است كه از فشار وارده بر خودرو كاسته شود و خودرو به پايداري و تعادل بيشتري دست يابد.
009657.jpg
اين تغييرات خارجي نه تنها ظاهر خودرو را متفاوت كرده اند كه بر عملكرد آن هم تاثير مثبتي گذاشته اند. تمامي اين تغييرات در مركز تحقيقات و نوآوري هاي آستون مارتين در باكينگهام انگليس انجام شده اند.
تغييرات ايجاد شده در سيستم هدايت خودرو راننده را قادر مي سازند تا با كمترين عملي حداكثر عكس العمل مورد نظر را از خودرو دريافت كند. اين بدين معناست كه راننده در شرايط سخت ـ مانند جاده هايي با بادهاي سنگين ـ به راحتي و با دقت بسيار بالايي مي تواند خودرو را تحت كنترل خود داشته باشد. يكي از ويژگي هاي اسپورت اين سيستم فاصله كم فرمان با داشبورد جلوي راننده است، دقيقاً همانند خودروهاي مسابقه اي.
در مدل ونكوئيش اس، ساسپنشيون ديناميك اسپورت، سيستم هدايت و پكيج ترمز به صورت استاندارد وجود دارند در صورتي كه در مدل هاي پيشين اين سيستم ها در صورت درخواست راننده و در ازاي دريافت مبلغ بيشتري روي خودرو نصب مي شدند. ترمزها هم همانند تمام مدل هاي اسپورت ديسكي از نوع ديسك هاي داراي سوراخ هستند و سيستم اي بي اس (سيستم ضد قفل ترمز) نيز در آن اعمال شده است.
موتور ونكوئيش اس كاملاً از مواد سبك ساخته شده و اصطكاك آن به حداقل ممكن رسيده است. اين موتور ۱۲ سيلندر داراي ۴۸ سوپاپ است و به لطف تغييرات انجام شده در آن و استفاده از مواد جديد توان سري ونكوئيش را در مدل اس از ۴۶۰ اسب بخار به ۵۲۰ اسب بخار رسانده است. همانند توان، گشتاور هم افزايش يافته و به ۲۴۵ پوند فوت (۵۷۷ نيوتون متر) در ۵۸۰۰ دور موتور در دقيقه رسيده است.
در طراحي داخلي اين خودرو اسپورت ۲+۲ نفره علاوه بر خلاقيت هاي منحصربه فرد و بي شمار، طراحان از مواد جديدي هم بهره برده اند كه از آن جمله مي توان به چرم «وير» اشاره كرد كه اين چرم در هارموني كامل با قطعات فلزي داخلي طراحي و استفاده شده است به گونه اي كه همان حالت كلاسيك هميشگي آستون مارتين به سرنشين منتقل مي شود.
طول، پهنا و ارتفاع اين خودرو به ترتيب ۹/،۱۸۱ ۷۵ و ۴/۵۱ اينچ است و با توجه به استفاده از مواد سبك وزن در توليد آن وزني معادل ۴۱۳۳ پوند (۱۸۷۵ كيلوگرم) دارد. همانند ديگر خودروهايي كه قرار است در سال جديد به بازار عرضه شوند، هنوز اطلاع دقيقي از قيمت اين خودرو در دسترس نيست.

ب ام و هامان ۶۴۵ سي آي اچ ام ۲/۵
۲۰۰۵ BMW Haman 645 ci HM 5.2

009654.jpg
هامان موتور اسپورت، كه يكي از معروف ترين شركت هاي تيونينگ آلمان و اروپا به شمار مي رود اين بار يكي از مدل هاي بسيار محبوب ب ام و را براي ايجاد تغييرات و تيون كردن انتخاب كرده است (تيون به معناي تنظيم كردن است و در صنعت خودروسازي تيون كردن به معناي ايجاد تغييراتي در مشخصات فني و طراحي خارجي خودرو است، به گونه اي كه خودرو حالتي اسپورت تر به خود بگيرد). ب ام و ۶۴۵ سي آي خودروي انتخابي آنهاست و نتيجه اين تيونينگ يك مدل اسپورت، طراحي خارق العاده و لذت بسيار هنگام رانندگي است.
براي اين كار هامان يك پكيج آيروديناميك روي خودرو تعبيه كرده است كه كاملاً مشخصات آيروديناميك آن را از سري شش ب ام و متفاوت مي كند. اسپويلر جلويي نصب شده روي خودرو نه تنها به آن ظاهري زيبا مي بخشد كه خودرو را به روي جاده مي فشارد. در مورد اسپويلرهاي كناري و عقبي هم وضع به همين صورت است. اين اسپويلرها علاوه بر ايجاد زيبايي در طراحي خارجي ب ام و هامان، انتقال نيروي كافي به اكسل عقب را تضمين مي كنند.
اما مهم تر از تغييرات خارجي، تغييراتي است كه هامان در سيستم هاي فني داخلي خودرو انجام داده است. موتوري كه هامان براي اين مدل در نظر گرفته ۴۱۲ اسب بخار توان دارد و گشتاور آن برابر ۴۰۶ پوند فوت (۵۵۰ نيوتون متر) است. نتيجه اين تغييرات گسترده در طراحي خارجي و سيستم مولد نيرو توسط هامان، افزايش سرعت بيشينه خودرو است. در مدل هاي استاندارد سري شش، بيشينه سرعت ۱۵۵ مايل بر ساعت است در صورتي كه با توجه به تغييرات انجام شده توسط هامان، بيشينه سرعت ب ام و هامان به ۱۸۰ مايل بر ساعت (۲۸۹ كيلومتر بر ساعت) رسيده است. تمام تغييرات انجام شده در اين مورد براي اين بوده است كه خودرو حالت اسپورت به خود بگيرد و براي ايجاد حس اسپورت بيشتر هامان از يك سيستم منحصربه فرد اگزوز در ب ام و هامان ۶۴۵ سي آي استفاده كرده است. اين سيستم داراي چهار لوله خروجي است. قطر اين لوله ها سه اينچ است و داراي سيستمي هستند كه صداي اضافي را از بين مي برند. صداي خروجي از اين اگزوزها دقيقاً چيزي است كه همه از يك ماشين اسپورت انتظار دارند.
009618.jpg
علاوه بر سيستم هايي كه در مورد آنها صحبت شد، هامان تغييرات عمده اي در بدنه و ترمز خودرو انجام داده است. شاسي استفاده شده در
ب ام و هامان از نوع پيشرفته اي است كه همانند خودروهاي مسابقه اي مي توان ارتفاع آن را كم يا زياد كرد. اين شاسي به راننده اين امكان را مي دهد كه در صورت تمايل خودرو را در جلو
۵۶/۱ اينچ و در عقب ۷۸/۰ اينچ به زمين نزديك كند. علاوه بر اين چهار كمك فنر بسيار دقيق و روان در زير بدنه گذاشته شده اند كه نقش موثري در كنترل و هدايت آسان خودرو دارند.
در پايان اين بار هامان تبحر مهندسي و طراحي خودرو را در چرخ ها نمايان كرده است اين چرخ ها كه از مهندسي خاص توليد برخوردار هستند از مواد بسيار سبك وزني ساخته شده اند و اندازه آنها از ۱۸ تا ۲۰ اينچ متغير است. گران ترين و زيباترين چرخ موجود مسلماً چرخ ۲۰ اينچي است كه همانند اكثر ماشين هاي اسپورت معروف دنيا، طراحي پنج پره اي در آن اعمال شده است.
اما شايد تنها ايرادي كه براين مهندسي بي نظير مي توان وارد دانست، طراحي داخلي باشد. طراحي داخلي اين خودرو آنچنان كه بايد زيبا نيست و به خاطر رعايت مولفه هاي اسپورت چندان راحت نيست، البته اين خاصيت عمومي خودروهاي تيون شده است.
طول و پهناي اين خورو به ترتيب ۲/۱۹۰ و ۷۳ اينچ است و همانند وزن آن هنوز قيمت آن هم مشخص نشده است.

خبر
009603.jpg
شوماخر باز هم براي قهرماني مي آيد
مايكل شوماخر راننده آلماني تيم فراري خود را براي موفقيت در فصل جديد مسابقات فرمول يك آماده مي كند، اما اين بار به عنوان پيرترين راننده مسابقات، وي كه در هفته گذشته
سي  و ششمين سال تولدش را جشن گرفت اعتقاد دارد كه به سادگي هرچه بيشتر همانند مسابقات يك طرفه سال گذشته كه هيچ رقيبي توان مقابله با وي را نداشت سال جديد را هم پشت سر خواهد گذاشت. او كه پس از بازنشستگي راننده فرانسوي مسابقات يعني اليور پني اكنون لقب پيرمرد را دريافت كرده در اين مورد اظهار داشته است: «البته من حتي همين حالا هم دردهايي در بدنم احساس مي كنم اما اينها خيلي بي اهميت هستند.» او همچنين طي يادداشت هايي در وب سايت شخصي اش چنين عنوان كرده است:«من بسيار بسيار آماده ام و بايد صادقانه بگويم احساس مي كنم بسيار جوان تر از يك فرد ۳۶ ساله هستم. من با دوستانم از قبيل فرناندو آلونسو (راننده تيم رنو) فوتبال بازي مي كنم و پا به پاي او مي دوم در حالي كه او ۱۰ سال از من جوان تر است.»
شوماخر قهرمان هفت دوره مسابقات فرمول يك فصل جديد را روز شش مارس به همراه رقبايش در پيست استراليا آغاز خواهد كرد.
009600.jpg

فروش دو ميليوني تويوتا در آمريكا
شركت تويوتا موتورز ژاپن با توجه به روند فعلي فروش در آمريكا به زودي به اولين شركت غيرآمريكايي تبديل خواهد شد كه در كنار فورد موتورز، جنرال موتورز و دايملر كرايسلر به فروش بالاي دو ميليون دستگاه در سال در آمريكا دست خواهد يافت. به صورت ميانگين تويوتا در ماه نوامبر ۱۷۰ هزار خودرو با مارك لكسپوس و ساين فروخته است و فقط نياز دارد ۱۲۷۸۸۵ دستگاه خودرو ديگر بفروشد تا به مرز فروش دو ميليون دستگاه دست يابد. با توجه به روند خريد خودرو از سوي خانواده هاي آمريكايي كه در چند سال گذشته در اواخر سال ميلادي هميشه رو به رشد بوده است يقيناً تويوتا به عنوان اولين شركت خارجي كه توانسته است در آمريكا با شركت هاي آمريكايي رقابت نزديك داشته باشد شناخته خواهد شد. در عين حال تويوتا قصد دارد با عرضه چند مدل خودروي جديد از قبيل مدل چهاردر پيك آپ تيوندرا، يك مدل از نو طراحي شده سي نا و چند مدل ديگر كه بازار هدف آنها جوانان است به فروش ۹ ميليون دستگاه در سال در سراسر جهان دست يابد، اين در حالي است كه فورد به عنوان بزرگ ترين توليد كننده خودرو دنيا فقط براي فروش ۵/۸ مليون دستگاه خودرو در سراسر دنيا برنامه ريزي كرده است.
009606.jpg
افزايش فروش خودرو در انگلستان
سال گذشته هم در انگلستان سال ركوردشكني فروشندگان و توليد كنندگان خودرو بود. بنابر آمارهاي رسمي منتشر شده در اين سال در انگلستان ۶/۲ مليون دستگاه خودرو به فروش رسيده كه نسبت به سال گذشته افزايش محسوسي داشته است. امسال سال چهارمي است كه توليدكنندگان و فروشندگان خودرو در انگلستان فروش بالاتر خود نسبت به سال گذشته را همزمان با آغاز سال نو ميلادي جشن مي گيرند و اين درحالي است كه در سرتاسر جهان شركت هاي بزرگ از مازاد توليد خود كه بدون بازار مانده است رنج مي برند. بررسي ها نشان مي دهد بيشترين ميزان تقاضا در سال گذشته در زمينه ميني ون ها بوده است و بازار هدف در سال آينده خانواده هايي هستند كه تمايل به خريد خودرو ارزانقيمت دارند.
009609.jpg
معرفي خودروي جديد فراري
فراري تيم قهرمان سال گذشته مسابقات جهاني فرمول يك قصد دارد تا پيش از اتمام ماه ژانويه ماشين مسابقه اي جديد خود را به علاقه مندان و كارشناسان فرمول يك معرفي كند. اين خودرو كه اف ۲۰۰۴ نام دارد اولين خودرويي خواهد بود كه به نمايش عمومي در خواهد آمد. پس از فراري احتمالاً تيم جردن ماشين خود با نام اي جي۱۴ را در اوايل فوريه در اسپانيا به نمايش خواهد گذاشت. سومين تيم هم تيم سوئيسي سائوبر است كه اين كار را در سالزبورگ انجام خواهد داد. مسابقات فرمول يك در تاريخ شش مارس در استراليا شروع خواهد شد.
موفقيت شركت بيمه اي ايران خودرو
خبرگزاري مهرـ شركت خدمات بيمه اي ايران  خودرو (IKISC) در اولين سمپوزيوم IT و نرم افزارهاي بيمه اي، از سوي شركت هاي ايراني به عنوان بهترين شركت بيمه ايراني شناخته شد. اين همايش در مركز مطالعات بيمه اي اكو با حضور رئيس بيمه مركزي ايران و تعدادي از مديران شركت هاي بيمه اي و صادركننده تشكيل شد.
در طول چهار سال گذشته شركت خدمات بيمه اي ايران خودرو از كمبود نرم افزار هاي بيمه اي به روز شده و عدم رضايتمندي بيمه شوندگان رنج مي برد كه با به دست  آوردن راهكارها و تجربيات كافي اين شركت مي تواند بسياري از مشكلات صنعت بيمه را برطرف كند. اين راهكار پيشرفته به زودي در سراسر كشور برقرار خواهد شد و هدف آن تبديل صنعت بيمه به بيمه الكترونيك است.
در همايش مذكور عبدالناصر همتي، مديرعامل بيمه مركزي، نقش IT در پيشبرد صنايع كشور را مهم ارزيابي كرد اما خاطرنشان كرد كه صنعت بيمه نسبت به ديگر صنايع استفاده كمتري از اين بخش مهم داشته است. او همچنين اضافه كرد كه حتي IT در صنعت بيمه كشورهاي پيشرفته هم كمتر موردتوجه بوده است.
ايران خودرو در چند سال اخير با افزايش چشمگير توليداتش سعي در ايجاد پشتوانه هاي مالي مورد اعتماد بوده كه شركت بيمه اي ايران خودرو يكي از بهترين گزينه هاي اين شركت بزرگ به شمار مي رود.
009615.jpg
ابراز نارضايتي كولتارد از رانندگي درون شهري
ديويد كولتارد يكي از موفق ترين راننده هاي اروپايي مسابقات فرمول يك به تازگي اعلام داشته كه از رانندگي در جاده هاي معمولي بيزار است. اين راننده ۳۳ ساله بين المللي اهل انگليس در اين مورد چنين گفته است: «شما در جاده هاي باز هميشه تحت كنترل هستيد. اما در پيست مي توانيد هر چقدر كه مي توانيد سريع برانيد.»
او كه به تازگي قراردادي با تيم ردبول امضا كرده است يك ماشين بسيار زيبا دارد و در اوقات فراغت فقط رانندگي مي كند به گونه اي كه هرسال بيش از دو هزار مايل رانندگي مي كند. پيش از او رالف شوماخر هم از رانندگي در خيابان ها ابراز نارضايتي كرده بود و همسر او كورا شوماخر گفته بود كه او در پارك كردن خودرو هميشه دچار مشكل مي شود و تصادفات كوچك براي آنها در اين مواقع عادي است.
009612.jpg
جمع آوري ب ام و هاي ساخت چين
توليد كننده آلماني خودرو ـ ب ام و ـ از اوايل ماه جاري ميلادي ۱۶۸۵ دستگاه خودروي ب ام و ساخت چين را به دليل بروز مشكلاتي در بالشتك هاي گرمكن صندلي جمع آوري خواهد كرد. خودروهاي جمع آوري شده مدل ب ام و ۵۲۰ آي و سري ۵۲۵ آي خواهند بود كه از ۱۵ مي تا ۱۷ دسامبر سال گذشته ميلادي در چين توليد شده اند. جمع آوري اين تعداد خودرو در چين قسمتي از برنامه ب ام و براي جمع ۵۲۲۰۰ دستگاه سري پنج در سراسر دنيا است. بالشتك هاي گرمكن در صندلي هاي جلو و عقب اين سري نسبت به نيروي مكانيكي سوار و پياده شدن مسافر حساس است و در صورت واردشدن صدمه به آنها باعث ايجاد حرارت بيش از حد خواهند شد كه اين حرارت زيادي علاوه بر واردآوردن خسارت به سيستم هاي جانبي ممكن است روكش صندلي و حتي لباس سرنشين را هم بسوزاند. پيش از اين هم مرسدس  بنز ـ رقيب اصلي ب ام و در چين ـ در ماههاي ژانويه و سپتامبر ۱۳ هزار خودرو را به دليل مشكلات فني جمع آوري كرده بود.

ماشين
ايران
هفته
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ورزش
هنر
|  ايران  |  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |
|  ديدار  |  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |