دو خودرويي كه در اين شماره به شما عزيزان معرفي كرده ام نمونه كاملي از خودروهاي اسپورتي هستند كه برپايه مدل هاي اوليه ديگر به روز شده اند. ونكوئيش اس از شركت آستون مارتين آخرين مدل از سري محبوب ونكوئيش است كه پيش از اين قابليت هاي خود را اثبات كرده. ب ام و هامان ۶۴۵ سي آي كه توسط شركت تيونينگ معروف به هامان تيون شده است نيز از سري شش كوپه ب ام و است كه هنوز هم پتانسيل تبديل به مدل هاي به روز شده ديگر را دارد.
آستون مارتين ونكوئيش اس وي
۱۲ سال ۲۰۰۵
۲OO5 Aston Martin Vanguish
S V12
سريع ترين خودرويي كه تا به حال توسط آستون مارتين توليد شده است همين مدل است كه نام آن در سراسر دنيا يادآور خلاقيت و نوآوري آستون مارتين در طراحي و توليد مدل هاي اسپورت است، يعن ونكوئيش.
با بيشينه سرعتي معادل ۲۰۰ مايل بر ساعت (۳۲۱ كيلومتر برساعت) و يك موتور شش ليتري بسيار پرقدرت كه ۵۲۰ اسب بخار نيرو توليد مي كند، ونكوئيش اس اين بار به گونه اي متفاوت طرفداران سري ونكوئيش را به خود جلب كرده است. اگر بر اين سرعت خارق العاده و توان بيرون از تصور يك ساسپنشيون ظريف و سيستم كنترل و فرمان از نو طراحي شده و تغييرات بسيار در طراحي داخلي و خارجي را اضافه كنيم، آنگاه مي توانيم ونكوئيش اس را خودرويي متفاوت، حتي نسبت به مدل هاي قبلي خودش بدانيم.
تمامي تغييراتي كه در طراحي بدنه عضلاني ونكوئيش اس انجام شده است حساب شده و فني هستند. اين بار طراحي منحصربه فرد هميشگي آستون مارتين كمي دايره اي تر و ظاهر خودرو كمي پهن تر شده است. دليل آن هم اين است كه خودرو بهتر وبه صورت بهينه از سيستم هاي خنك كننده استفاده ببرد و در سرعت هاي بسيار بالا از پايداري بيشتر برخوردار باشد.
در عقب طراحي خودرو تغييرات بسياري انجام شده است كه مهم ترين آنها بالا بودن عقب خودرو است، يعني به گونه اي كه چراغ خطر خودرو در بالاترين حالت ممكن قرار گرفته است كه اين تغييرات آيروديناميك براي اين است كه از فشار وارده بر خودرو كاسته شود و خودرو به پايداري و تعادل بيشتري دست يابد.
اين تغييرات خارجي نه تنها ظاهر خودرو را متفاوت كرده اند كه بر عملكرد آن هم تاثير مثبتي گذاشته اند. تمامي اين تغييرات در مركز تحقيقات و نوآوري هاي آستون مارتين در باكينگهام انگليس انجام شده اند.
تغييرات ايجاد شده در سيستم هدايت خودرو راننده را قادر مي سازند تا با كمترين عملي حداكثر عكس العمل مورد نظر را از خودرو دريافت كند. اين بدين معناست كه راننده در شرايط سخت ـ مانند جاده هايي با بادهاي سنگين ـ به راحتي و با دقت بسيار بالايي مي تواند خودرو را تحت كنترل خود داشته باشد. يكي از ويژگي هاي اسپورت اين سيستم فاصله كم فرمان با داشبورد جلوي راننده است، دقيقاً همانند خودروهاي مسابقه اي.
در مدل ونكوئيش اس، ساسپنشيون ديناميك اسپورت، سيستم هدايت و پكيج ترمز به صورت استاندارد وجود دارند در صورتي كه در مدل هاي پيشين اين سيستم ها در صورت درخواست راننده و در ازاي دريافت مبلغ بيشتري روي خودرو نصب مي شدند. ترمزها هم همانند تمام مدل هاي اسپورت ديسكي از نوع ديسك هاي داراي سوراخ هستند و سيستم اي بي اس (سيستم ضد قفل ترمز) نيز در آن اعمال شده است.
موتور ونكوئيش اس كاملاً از مواد سبك ساخته شده و اصطكاك آن به حداقل ممكن رسيده است. اين موتور ۱۲ سيلندر داراي ۴۸ سوپاپ است و به لطف تغييرات انجام شده در آن و استفاده از مواد جديد توان سري ونكوئيش را در مدل اس از ۴۶۰ اسب بخار به ۵۲۰ اسب بخار رسانده است. همانند توان، گشتاور هم افزايش يافته و به ۲۴۵ پوند فوت (۵۷۷ نيوتون متر) در ۵۸۰۰ دور موتور در دقيقه رسيده است.
در طراحي داخلي اين خودرو اسپورت ۲+۲ نفره علاوه بر خلاقيت هاي منحصربه فرد و بي شمار، طراحان از مواد جديدي هم بهره برده اند كه از آن جمله مي توان به چرم «وير» اشاره كرد كه اين چرم در هارموني كامل با قطعات فلزي داخلي طراحي و استفاده شده است به گونه اي كه همان حالت كلاسيك هميشگي آستون مارتين به سرنشين منتقل مي شود.
طول، پهنا و ارتفاع اين خودرو به ترتيب ۹/،۱۸۱ ۷۵ و ۴/۵۱ اينچ است و با توجه به استفاده از مواد سبك وزن در توليد آن وزني معادل ۴۱۳۳ پوند (۱۸۷۵ كيلوگرم) دارد. همانند ديگر خودروهايي كه قرار است در سال جديد به بازار عرضه شوند، هنوز اطلاع دقيقي از قيمت اين خودرو در دسترس نيست.
ب ام و هامان ۶۴۵ سي آي اچ ام ۲/۵
۲۰۰۵ BMW Haman 645 ci HM 5.2
هامان موتور اسپورت، كه يكي از معروف ترين شركت هاي تيونينگ آلمان و اروپا به شمار مي رود اين بار يكي از مدل هاي بسيار محبوب ب ام و را براي ايجاد تغييرات و تيون كردن انتخاب كرده است (تيون به معناي تنظيم كردن است و در صنعت خودروسازي تيون كردن به معناي ايجاد تغييراتي در مشخصات فني و طراحي خارجي خودرو است، به گونه اي كه خودرو حالتي اسپورت تر به خود بگيرد). ب ام و ۶۴۵ سي آي خودروي انتخابي آنهاست و نتيجه اين تيونينگ يك مدل اسپورت، طراحي خارق العاده و لذت بسيار هنگام رانندگي است.
براي اين كار هامان يك پكيج آيروديناميك روي خودرو تعبيه كرده است كه كاملاً مشخصات آيروديناميك آن را از سري شش ب ام و متفاوت مي كند. اسپويلر جلويي نصب شده روي خودرو نه تنها به آن ظاهري زيبا مي بخشد كه خودرو را به روي جاده مي فشارد. در مورد اسپويلرهاي كناري و عقبي هم وضع به همين صورت است. اين اسپويلرها علاوه بر ايجاد زيبايي در طراحي خارجي ب ام و هامان، انتقال نيروي كافي به اكسل عقب را تضمين مي كنند.
اما مهم تر از تغييرات خارجي، تغييراتي است كه هامان در سيستم هاي فني داخلي خودرو انجام داده است. موتوري كه هامان براي اين مدل در نظر گرفته ۴۱۲ اسب بخار توان دارد و گشتاور آن برابر ۴۰۶ پوند فوت (۵۵۰ نيوتون متر) است. نتيجه اين تغييرات گسترده در طراحي خارجي و سيستم مولد نيرو توسط هامان، افزايش سرعت بيشينه خودرو است. در مدل هاي استاندارد سري شش، بيشينه سرعت ۱۵۵ مايل بر ساعت است در صورتي كه با توجه به تغييرات انجام شده توسط هامان، بيشينه سرعت ب ام و هامان به ۱۸۰ مايل بر ساعت (۲۸۹ كيلومتر بر ساعت) رسيده است. تمام تغييرات انجام شده در اين مورد براي اين بوده است كه خودرو حالت اسپورت به خود بگيرد و براي ايجاد حس اسپورت بيشتر هامان از يك سيستم منحصربه فرد اگزوز در ب ام و هامان ۶۴۵ سي آي استفاده كرده است. اين سيستم داراي چهار لوله خروجي است. قطر اين لوله ها سه اينچ است و داراي سيستمي هستند كه صداي اضافي را از بين مي برند. صداي خروجي از اين اگزوزها دقيقاً چيزي است كه همه از يك ماشين اسپورت انتظار دارند.
|
|
علاوه بر سيستم هايي كه در مورد آنها صحبت شد، هامان تغييرات عمده اي در بدنه و ترمز خودرو انجام داده است. شاسي استفاده شده در
ب ام و هامان از نوع پيشرفته اي است كه همانند خودروهاي مسابقه اي مي توان ارتفاع آن را كم يا زياد كرد. اين شاسي به راننده اين امكان را مي دهد كه در صورت تمايل خودرو را در جلو
۵۶/۱ اينچ و در عقب ۷۸/۰ اينچ به زمين نزديك كند. علاوه بر اين چهار كمك فنر بسيار دقيق و روان در زير بدنه گذاشته شده اند كه نقش موثري در كنترل و هدايت آسان خودرو دارند.
در پايان اين بار هامان تبحر مهندسي و طراحي خودرو را در چرخ ها نمايان كرده است اين چرخ ها كه از مهندسي خاص توليد برخوردار هستند از مواد بسيار سبك وزني ساخته شده اند و اندازه آنها از ۱۸ تا ۲۰ اينچ متغير است. گران ترين و زيباترين چرخ موجود مسلماً چرخ ۲۰ اينچي است كه همانند اكثر ماشين هاي اسپورت معروف دنيا، طراحي پنج پره اي در آن اعمال شده است.
اما شايد تنها ايرادي كه براين مهندسي بي نظير مي توان وارد دانست، طراحي داخلي باشد. طراحي داخلي اين خودرو آنچنان كه بايد زيبا نيست و به خاطر رعايت مولفه هاي اسپورت چندان راحت نيست، البته اين خاصيت عمومي خودروهاي تيون شده است.
طول و پهناي اين خورو به ترتيب ۲/۱۹۰ و ۷۳ اينچ است و همانند وزن آن هنوز قيمت آن هم مشخص نشده است.