نويسندگان و ناشراني كه به معرفي كتاب خود در ستون خواندني ها تمايل دارند مي توانند يك نسخه از اثر خود را به نشاني خيابان آفريقا، بلوار گلشهر، مركز خريد آي تك، طبقه چهارم،بخش داستان ارسال كنند.
سفري به شارستان
از رگ هرتاك دشت سايه ها
خسرو حمزوي
افق
خسرو حمزوي با اين كه دو مجموعه داستان در دهه ۳۰ چاپ كرد اما خيلي دير در عرصه ادبيات ما مطرح شد. او حتي با چاپ رمان جذاب «وقتي سموم بر تن يك ساق مي وزيد» در سال ۱۳۷۰ نيز نتوانست جايگاه ادبي خود را محكم كند. در واقع چاپ رمان «شهري كه زير درختان سدر مرد» در سال ۱۳۷۸ باعث شد كه او به عنوان يك نويسنده مطرح و صاحب سبك در جامعه ادبي شناسانده شود.
حمزوي برخلاف جريان شايع بر ادبيات ما كه دغدغه هاي فرمي دارد، بيشتر به محتواي آثار خود مي انديشد. او همانند فاكنر و ماركز جهاني مخصوص به خود آفريده است. جهان داستاني او در سرزميني به نام «شارستان» مي گذرد كه نشانه هايي از ايران باستان و ايران معاصر دارد.
شخصيت داستان هاي او معمولاً قهرماناني هستند كه با دنياي پيرامون خود سر ناسازگاري دارند اگرچه جامعه نيز آنها را نمي پذيرد. اين هم سرنوشت هر سه رمان مطرح اوست. در رمان از رگ هرتاك دشت سايه ها با برخي از شخصيت هاي وقتي سموم بر تن ساق مي وزيد روبه رو مي شويم. در واقع شارستان در اين رمان وجوه ديگر خود را نشان مي دهد.
آثار حمزوي براي آن دسته از خوانندگاني كه مي خواهند با وجود پيدا و آشكار جامعه و روح ايراني آشنا شوند، اسناد دست اولي نمايان مي كند. در واقع حمزوي با مطالعه عميق تاريخ باستان و معاصر ايران و درگيري ذهني با نقاط قوت و ضعف فرهنگ ايراني توانسته است در رمان هاي خود اين مسايل را با جذابيت تمام به خواننده منتقل كند.
اما از سوي ديگر رمان هاي او براي كساني كه دغدغه هاي فرمي و روايي پست مدرن دارند، متاعي درخور ندارند. زيرا براي او تعريف داستان و آشنا شدن بي واسطه با شخصيت ها اهميت درجه اولي دارد. در نهايت مي توان به اين مسئله اشاره كرد كه رمان از رگ هرتاك دشت سايه ها براي آن دسته از خوانندگاني كه با آثار قبلي اين نويسنده ارتباط برقرار كرده بودند، رماني جذاب و خواندني است.
بيگانگان در تاريخ ايران
تحولات سياسي و اجتماعي ايران (۱۳۲۲ـ۱۳۲۰)
نوشته: دكتر صادق زيباكلام
ناشر: سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني ( سمت)
صادق زيباكلام، نويسنده و مدرس دانشگاه در كتاب «تحولات...» به بررسي سال هايي مي پردازد كه جزو دوره هاي تاثيرگذار تاريخ ايران به شمار مي رود و هنوز هم ديدگاه هاي مختلف و متفاوتي پيرامون آن وجود دارد.
زيباكلام در بخشي از پيشگفتار كتاب به بررسي دلايل حضور متفقين در ايران مي پردازد و دليل اصلي آن را اينگونه بيان مي كند:
«هدف اصلي متفقين از اشغال خاك ايران تامين امنيت و بهره برداري از خط طولاني كمك رساني به جبهه هاي جنگ روس ها در برابر آلمان بود. اين خط استراتژيك و طولاني كه بعدها به پل پيروزي معروف شد از بندرعباس و خرمشهر در جنوب ايران آغاز مي شد و تا مرز ايران يا جمهوري آذربايجان در آستارا ادامه مي يافت. از ديد متفقين، رضاشاه و ارتشش به آلمان تمايل داشتند و بالطبع مانعي بر سر راه آنان براي كمك رساني به جبهه هاي جنگ روسيه به شمار مي آمدند؛ از اين رو براي حصول اطمينان از امنيت پل پيروزي، پادشاه مقتدر و نيرومند ايران را كنار گذاشتند. البته آنان نمي توانستند نسبت به آنچه در تهران و در ميان رجال سياسي، نخبگان، گروه هاي قدرت بي اعتنا باشند...»
قصه گويي كودكان و بزرگسالان
چگونه قصه بگوييم
نويسنده: پائولاسانتا گوستينو
ترجمه: آنتونيا شركا، عسل بسكوئيدي
ناشر: نگين
در اين كتاب، نويسنده تلاش مي كند تا نوعي نگرش اجتماعي به جريان قصه گويي داشته باشد و شكل گيري اين هنر در ذهن آدمي را به خصوص در دوران كودكي مورد بررسي قرار دهد. در بخشي با عنوان «چرا براي بچه ها قصه بگوييم؟» مي خوانيم:
«بزرگسالي كه في البداهه قصه مي سازد، در واقع دارد همه چيز را درباره خودش، مشكلاتش، سختي ها، ناملايمات و درگيري ها و رنج هايش مي گويد. هم چون در يك اثر هنري يا نقاشي يا سمفوني هست نبايد بيم از آن داشته باشيم كه اين موضوع به طريقي كودك را بيازارد؛ با اين تصور كه كودك همه چيز را از قبل مي داند. همگي ما در يك سطح عميق تر از خودآگاهي مان فرستندگان و گيرندگان بزرگي با كاركردي دايمي هستيم و وراي شبكه هاي كلامي و هوشيارمان، هزاران شبكه ديگر براي انتقال روح درونمان به دنياي بيرونمان داريم. بچه ها از آن جا كه كمتر از بزرگسالان قالب بندي شده اند، حساس تر و گيرنده تر نيز هستند.»