سه شنبه ۲۹ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۶ - Jan 18, 2005
اميرمؤمنان علي(ع): خوشا به حال آن بنده اي كه (بر اثر شناختي كه از ماهيت دنيا و زوال و فناء آن داشته است) غبطه به حال دنياداران خطاكار نبرده و آرزوي رسيدن به زندگي پرزرق و برق آنان را به دل راه نداده است.
تحف العقول، ص ۲۲۱
امروز با حافظ
صبر و آرام تواند به من مسكين داد
آنكه رخسار تو را رنگ گل و نسرين داد
هم تواند كرمش داد من غمگين داد
وانكه گيسوي تو را رسم تطاول آموخت
بيانيه هيات داوران ششمين جشنواره موسيقي نواحي :
امكانات مادي و معنوي موسيقي دانان نواحي را تأمين كنيد
گروه ادب و هنر ، خبرنگار اعزامي همشهري به كرمان : مراسم اختتاميه ششمين جشنواره موسيقي نواحي ايران يكشنبه شب با حضور اهل موسيقي ، معاون هنري وزير ارشاد ، رئيس مركز موسيقي و مقامات محلي در تالار شهر كرمان برگزار شد .
در ابتداي اين مراسم محمد رضا درويشي دبير جشنواره و نماينده هيات داوران ضمن ارائه گزارشي از روند برگزاري جشنواره به خواندن بيانيه هيات داوران پرداخت و گفت :پرسش و چرايي در باب برگزاري جشنواره موسيقي نواحي ما را به كاربرد محتواي موسيقي هاي كهن ايراني در دوره معاصر براي ساختن فرهنگ معاصر و در صدر آن، موسيقي نوين ايران از لحاظ مرجعيت فرهنگي واصالت معاني آن رهنمون مي كند. محتواي غني موسيقي هاي نواحي ايران، هنوز هم داراي نيروي تاثيرگذاري سترگي است كه مورد اذعان همگان است. به همين دليل جشنواره موسيقي نواحي، مهمترين سرفصل هاي خود را بر حفظ و حراست از محتواي موسيقي هاي كهن ايراني و انتقال آن به نسل جديد قرار داده است. وي در ادامه بر ثبات در تفكر مديريتي جشنواره، دبيرخانه دائمي ، ارتباط مدام با موسيقيدانان نواحي، برگزاري جشنواره هاي منطقه اي و تكميلي، تشكيل آرشيو جامع با محتواي آثار صوتي، تصويري و مكتوب،  عدم توقعات حاشيه اي همچون بهره برداري هاي سياسي و ژورناليستي از حقيقت در جريان موسيقي كه ذاتا اموري غير سياسي اند و تامين امكانات مادي و معنوي موسيقي دانان نواحي تاكيد كرد .
به گفته درويشي نظر هيات داوران اين است كه با وجود آسيب هاي بي شماري كه بر فرهنگ شفاهي ايران در صورت و محتوا وارد آمده است، هنوز مي توان با باقي مانده هاي آن و توجه به معرفت مستتر بر اين موسيقي، بر چند گانگي ها و اغتشاشات موجود در موسيقي ايران فائق آمد. به شرط وجود تفكر، انديشه، اراده، صبر و حمايت هاي مادي و معنوي مسئولان و نهادها، انگيزه امتداد اين تفكر، اين معرفت و اين موسيقي را استادان كهنسال به اثبات رسانده اند، مي ماند. با مسئوليت دولتي به شرط وجود اين لوازم و اين شرايط، آينده ي فرهنگ و موسيقي ايران اميدواركننده است و در شرايط فقدان اين لوازم و اين شرايط، آينده ي فرهنگ و موسيقي ايران بي سرانجام و در هاله اي از ابهام قرار خواهد گرفت. در ادامه اين مراسم از نوازندگان برگزيده جوان در سازهاي ارشه اي و آواز با اهداي لوح و جايزه تقدير به عمل آمد .
سپس تمامي برگزيدگان بخشهاي مختلف به اجراي قطعاتي كوتاه پرداختند و در نهايت لوح و كتيبه زرين جشنواره به ۳۶ تن از استادان و پيشكسوتان موسيقي نواحي ايران اهداء شد . در مراسم اختتاميه كيهان كلهر ، عبد الحسين مختاباد ، و حميد رضا نوربخش نيز به عنوان ميهمان به همراه پژوهشگران خارجي و داخلي حضور داشتند.

در آخرين روز همايش بين المللي «هنر و جهاني شدن» مطرح شد:
ديدگاههاي كارشناسان از كشورهاي مختلف جهان درباره هنر
گروه ادب و هنر: ديروز در دومين روز برگزاري همايش بين المللي هنر و جهاني شدن ۲۱ انديشمند ايراني و خارجي ديدگاه هاي خود را درباره روند جهاني شدن ارائه دادند و در ميان انبوه مشتاقان هنر در موزه هنرهاي معاصر تهران به قرائت مقاله هاي خود پرداختند.
دكتر سيد مصطفي مختاباد كه روز گذشته در همايش حضور داشت با ارائه مقاله خود با عنوان «تعزيه هنر سوگ» نمايش ايرانيان با اشاره به ريشه هاي اصيل اين هنر بومي آن را يكي از نشانه هاي هويت ايراني خواند و گفت: تعزيه با استفاده از روايت واقعه كربلا و ديگر روايات مذهبي نوعي درام مقدس و ملي را در ايران بوجود آورده است. نمايش تعزيه از كاركردهاي آئيني وسيعي در ايران برخوردار است و به همين خاطر اينگونه نمايش فقط پيوند دو نشانه فرهنگي يعني دين و هنر است.
همچنين  دكتر «آذين  حسين  زاده» ،در اين همايش  گفت : ريشه  جهاني  شده را در مقياسي  كلي ، بايد در فلسفه  عصر روشنگري و به  تبع  آن ، بيانيه  حقوق  بشر كه  پس  از انقلاب  كبير فرانسه  تدوين  شد، جست .وي  با طرح  اين  پرسش  كه  آيا هنر نيز مانند آموزش  و پرورش  و بهداشت  مي تواندجهاني  شود تصريح  كرد: معيار زيبايي  شناختي  جهانشمول  و فراگيري  وجود نداردكه  بتوان  بر مبناي  آن هنر را از غير هنر متمايز كرد و برهمين  اساس ، تمام مردم  در دريافت  اثر هنري  هم  ذوق  و هم  سليقه  نيستند.
«ديويد ماتامبورا موتاسا» از زيمبابوه  نيز در مقاله اي  با عنوان  هنر و جهاني  شدن  گفت : هنر فارغ  از رنگ ، نژاد و آيين ، نقش  بزرگي  در زندگي  مردم داشته  و دارد.
همچنين دكتر «زينپ ياسايامان» از كشور تركيه  در مقاله اي  كه  در اين  همايش قرائت  كرد به  سياست  هاي فرهنگي  جمهوري  تركيه  و سياست هاي  امپراطوري  سابق عثماني  پرداخت .
دكتر حسن بلخاري نيز يكي از انديشمندان ايراني آخرين روز همايش هنر و جهاني شدن بود كه با ارائه مقاله خود تحت عنوان «تأثير هنر و معماري اسلامي بر هنر و معماري اروپا و آمريكا» در آغاز به تبيين سه رويكرد محققان و متفكران معاصر در پديده جهاني شدن پرداخت و گفت: گروهي جهاني شدن را معادل غربي شدن قلمداد كرده اند و گروهي ديگر جهاني شدن را تحقق رؤياي بشري در رسيدن به زبان و انديشه هاي مشترك دانسته و آن را عاملي براي رسيدن به نوعي عدالت جهاني و توزيع همسان و يكسان ماده و معنا در سطح جهان مي دانند.
دكتر بلخاري با تأييد نظريه گروه سوم گفت: اين گروه عقيده دارند جهاني شدن از براي ملت ها و تمدن هايي كه صاحب ايده و انديشه اند يك فرصت است. جهاني شدن تنها فرصتي براي عرضه كردن استعدادها و قابليت هاي تمدن و فرهنگ ها در جهان آيينه گوني است كه رسانه ها آن را ساخته و پرداخته اند.

«هوانورد» پيشتاز دريافت جوايز گلدن گلوب شد
شصت و دومين دوره مراسم جايزه گلدن گلوب روز يكشنبه در بورلي هيلز كاليفرنيا برگزار شد.
به گزارش بي بي سي، در مراسم معرفي برندگان جايزه گلدن گلوب فيلم هوانورد ساخته مارتين اسكورسيزي به عنوان بهترين فيلم برگزيده شد و لئوناردو دي كاپريو كه در اين فيلم بازيگر نقش اصلي بود، جايزه بهترين بازيگر مرد را از آن خود كرد.
جايزه بهترين كارگردان به كلينت ايستوود براي فيلم «دختر ميليون دلاري» رسيد. هيلاري سوانك نيز براي بازي در اين فيلم جايزه بهترين بازيگر زن را دريافت كرد. سوانك پيشتر نيز براي فيلم «پسرها گريه نمي كنند» اين جايزه را بدست آورده بود. فيلم كمدي «از پهلو» جايزه بهترين فيلمنامه و بهترين كمدي و مجموعه تلويزيوني «كدبانوهاي مستاصل» جايزه بهترين كمدي تلويزيوني را به دست آورند. «ناتالي پورتمن» و «كلايو اوون» براي فيلم «نزديكتر» ساخته مايك نيكولز جوايز بهترين بازيگر نقش مكمل زن و مرد را نصيب خود كردند.
«جيمز فاكس» براي بازي در نقش «ري چارلز» ، خواننده فقيد آمريكايي، در فيلم موزيكال «ري» برنده جايزه بهترين بازيگر مرد فيلمهاي كمدي - موزيكال شد.
«فاكس» در دو بخش بهترين بازيگر نقش مكمل مرد و بهترين بازيگر مرد در فيلمهاي تلويزيوني نامزد شده بود كه اين جايزه ها به ترتيب به «كلايو اوون» و «جفري راش» (زندگي و مرگ پيتر سلرز) رسيد.
«انته بنينگ» به عنوان بهترين بازيگر زن فيلمهاي كمدي - موزيكال براي بازي در فيلم «جوليا بودن» برگزيده شد.
فيلم «هوانورد» كه داستان زندگي هوارد هيوز، ميليونر آمريكايي را به تصوير كشيده است با به دست آوردن سه جايزه، بيشترين جوايز را به خود اختصاص داد. پس از آن فيلمهاي «از پهلو» و «دختر ميليون دلاري» هركدام با دريافت دو جايزه از لحاظ تعداد جايزه ها در رده هاي بعدي قرار گرفتند. جوايز گلدن گلوب يكي از معتبرترين جوايز سينمايي آمريكاست كه توسط اتحاديه نويسندگان سينمايي خارجي در هاليوود اهدا مي شود و همواره از شاخص هاي عمده پيش بيني موفقيت فيلم ها در اسكار محسوب شده است.

بهارستان
چون وفاتش نزديك رسيد گفت: مرا بر بالاي آن تل خاك كنيد كه خراباتيان در خاكند، كه ايشان به رحمت نزديك تر باشند؛ كه بيشتر، آب تشنگان را دهند.
در ذكر شيخ ابوالفضل حسن - تذكرة الاولياي عطار

برگي از تاريخ
زادروز سوفوكلس پدر درام نويسي و نگاهي به اندرزهاي او
۱۸ژانويه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۷۸۷ نخستين دسته مهاجران انگليسي وارد استراليا شدند و به تدريج با از ميان بردن بسياري از بوميان اين سرزمين جاي آنان را گرفتند و استراليا را به صورت يك مهاجرنشين انگليسي در آوردند. در سال ۱۹۳۶ پس از آن كه رئيس دولت وقت اسپانيا اعلام كرد تصميم به گام گذاردن در راه سوسياليسم و ملي كردن تدريجي ابزارهاي توليد و در صدر آنها اراضي زراعي را دارد، ارتش به تحريك صاحبان ثروت به مخالفت برخاست كه به جنگ داخلي اين كشور انجاميد. در سال ۱۹۴۰ دولت انگلستان به سه واحد نظامي در هند براي عزيمت به خليج فارس به بهانه مراقبت از منابع نفتي آماده باش داد. اين عمل با اين كه روزنامه هاي اروپا و آمريكا نوشته بودند كه هدف احتمالاً حمله به ايران است، دولت تهران را متوجه خطر نكرد تا خود را آماده مقابله با پيشامد احتمالي كند. اين نيروها همان هايي هستند كه بعداً (در سال ۱۳۲۰ ش) از طريق خاك عراق وارد ايران شدند و با اين كه شمار آنان به سه در صد سربازان ايران هم نمي رسيد به سبب مرخص شدن افراد پادگان هاي ايران، ميهن ما را اشغال كردند.
اينك برگ امروز: تولد سوفوكلس را كه به پدر درام نويسي در جهان شهرت يافته است ۱۸ ژانويه سال ۴۹۵ پيش از ميلاد نوشته اند. هنگام تصرف آتن به دست ارتش ايران وي ۱۵ ساله بود. سوفوكلس در تراژدي نويسي نيز شهرتي بيش از آشيلوس و اوريپيدس دارد. اين نويسنده يونان باستان بيش از يكصد نمايشنامه نوشت كه هفت نمايشنامه آن به صورت كامل تا به امروز باقي مانده است. نوشته هاي او محكم و روان است و سير منطقي دارد و طبيعت انسان را به خوبي منعكس مي كند. نثر همه آنها شيوا و ارتباط و به هم پيوستگي مطالب استادانه است. نگارش سوفوكلس طوري است كه به بازي صورت واقعيت مي دهد. سوفوكلس بود كه با درام نويسي و بيان حقايق به اين طريق، ثابت مي كرد كه سرنوشت و سرانجام يك فرد نتيجه كارهاي خود اوست كه اندرزي ماندگار براي انسان ها است تا مراقب اعمال خود باشند و پيش از انجام هر كار نتيجه را در ذهن مجسم كنند. وي در درام هايش نشان داده است كه يك فرد، نه تنها از اشتباهات خود بلكه از اشتباهات ديگران نيز بايد درس گيرد تا خطا نكند و لغزش نداشته باشد و انعكاس اشتباهات و رساندن آنها به گوش مردم، (با وضعيت ۲۵ قرن پيش) كار قصه گوها و نمايشگران است تا مردم از كارهاي بد و خوب يكديگر آگاه شوند. با بيان همين مطلب، سوفوكلس نهالي را كاشت كه اينك به نام رسانه هاي همگاني به ثمر نشسته است. با تفسير اندرز دو هزار و چند صد ساله سوفوكلس، اهميت روزنامه نگاري و دنباله آن تاريخ نويسي، كار نمايش و فيلم در زمان حاضر روشن مي شود. استادان ادبيات «داستان كوتاه» نگاري را هم در همين رديف قرار داده اند كه نويسنده آنها كارهاي درست و نادرست افراد را در قالب داستاني مؤثر بيان مي دارد و در ذهن نقش مي بندند كه بازدارنده از خطا و مشوّق به كار نيك است. سوفوكلس كه در حومه شهر آتن به دنيا آمده بود مانند همه آتني هاي آن زمان به سياست وارد شد و در ارتش خدمت كرد و حتي به درجه ژنرالي رسيد.
www.iranianshistoryonthisday.com

اختتاميه اولين جشنواره بزرگ هواي پاك
اختتاميه اولين جشنواره بزرگ هواي پاك، عصر امروز از ساعت ۱۸ با حضور عده اي از هنرمندان و ورزشكاران نام آشنا در سالن اجتماعات موزه تنوع زيستي واقع در بزرگراه همت برگزار مي شود كه ورود به آن براي همه آزاد و رايگان است.

گلبانگ زيارت منتشر شد
مركز موسيقي حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي به مناسبت ايام ذيحجه الحرام نوار و سي.دي موسيقايي چاوشي (گلبانگ زيارت) را با تحقيق و آواز حسين كاظميان و آهنگسازي رامين صفايي با همراهي اركستر موسيقي سنتي منتشر مي كند.چاوشي از هنرهاي فراموش شده فرهنگ آئيني موسيقايي ايرانيان است كه بيشتر براي زائران اماكن متبركه سروده و خوانده مي شده است.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
انتخابات در سايه ترس: نامزدها جرأت معرفي كردن خود را ندارند
« فيلكينز» روزنامه نگار آمريكايي از بغداد گزارش داده است: تشديد عمليات مسلحانه، انفجار و بمب اندازي سبب شده است كه نامزدهاي انتخابات سي ام ژانويه عراق جرأت نكنند خود را معرفي كنند. در موارد بسيار، اين نامزدها حتي نام خود را هم نمي گويند. تهديد نامزدها به مرگ برفعاليت هاي انتخاباتي سايه افكنده است. در عراق به احزاب رأي داده مي شود. ناصر چادرچي رئيس حزب دمكراتيك ملي كه حزب او ۴۸ نامزد دارد تأييد كرده است كه نامزدها جرأت مبارزه علني ندارند و گفت كه اين انتخابات را بايد «انتخابات سري» نام نهاد. او گفت كه جز در مناطق جنوبي و نواحي كردنشين شمال، نامزدها ترجيح مي دهند كه از خانه خارج نشوند. هنوز محل ۵۷۷۶ حوزه رأي گيري اعلام نشده است و از ۷۴۷۱ نامزد تنها شماري از نامزدهاي كرد و شيعه هستند كه مي گويند نامزد انتخابات هستند. مقامات برگزار كننده انتخابات با اسكورت در حركتند و ساختمان هاي محل كار آنان شديداً محافظت مي شود. حسين علي از مبلغان حزب وفاق ملي نيز تأييد كرد كه محيط انتخابات بسيار ترس آور شده است. فيلكينز كه گزارشش پريروز در نيويورك تايمزچاپ شد، اضافه كرده است: اجتماع انتخاباتي در طبقه پنجم يك كارخانه توليد روغن نباتي عراق برپا بود ولي ناطقين جلسه جرأت نمي كردند كه بگويند نامزد هستند.
نمايش محكوم
پريشب شبكه هاي تلويزيوني آمريكا «چارلز گرانر» درجه دار آمريكايي را كه به عنوان متهم رديف يك پرونده شكنجه زندانيان در بازداشتگاه ابوغريب عراق به ده سال زندان محكوم شده است در حالي كه دستبند به دست و پابند به پا داشت نشان دادند كه به زندان منتقل مي شد. دوربين اين شبكه ها روي دستبند و پابند تمركز كرده بود. برخي از مفسران گفته اند اين نمايش براي خنثي كردن اثر بد انتشار عكس هاي شكنجه زندانيان در افكار عمومي جهانيان صورت گرفته بود. وي با پاي خود و بدون اين كه بازداشت باشد و با لباس اداري به جلسه دادگاه نظامي رفته بود كه با دستبند و پابند از آنجا خارج شد.
اين مفسران گفته اند كه چنين رفتاري با يك نظامي كم سابقه بوده است و آن را به چيزي جز قصد تبليغ و نمايش نمي توان تعبير كرد. با وجود اين، بسياري از روزنامه ها در نقاط ديگر جهان نوشته اند كه ده سال زندان در برابر شكنجه زندانيان كه منجر به مرگ يكي از آنان شده است مجازاتي اندك بود. اين روزنامه ها اظهارات پدر و مادر چارلز را منعكس كرده بودند كه گفته بودند پسرشان مأمور بوده و طبق دستور مقامات بالاتر دست به اين اقدام زده است كه نامي از اين مقامات در پرونده نيست.
درگيري تازه روسيه و اسرائيل
كانال ۲ تلويزيون اسرائيل (غير دولتي) پريشب از اختلاف تازه اين دولت با دولت روسيه پرده برداشت و گفت: مقامات دولت روسيه اتهامي را كه اخيراً پوتين وارد ساخته و گفته است كه منابع اسرائيلي به انتخابات يوشچنكو در اوكراين كمك مالي كرده اند دنبال مي كنند و در اين زمينه دست به تحقيقات داخلي نيز زده اند تا ببينند كمك هاي احتمالي اسرائيل به مخالفان داخلي پوتين تا چه ميزان بوده است. پوتين از دو سال پيش با سرمايه داران يهودي روسيه كه در دهه ۱۹۹۰ بسياري از كمپاني هاي دولتي اين كشور را با برنده شدن در حراج صاحب شده اند، درگير شده و تاكنون تني چند از آنان را بازداشت كرده و يا فراري داده است. به باور پوتين سرمايه اوليه اين يهوديان روسي از خارج ارسال شده است. مقامات روسيه گفته اند كه مداركي در دست دارند كه نشان مي دهد اسرائيلي ها پول هنگفتي بابت پيروزي يوشچكنو در اوكراين خرج كرده اند.

پاسخ به پرسش پزشكي
اسپاسم مري
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه درد پشت قفسه سينه اگر در حالت استراحت احساس شود از چيست و او گفته است كه ممكن است از اسپاسم (گرفتگي عضلات) مري باشد. اين نوع احساس درد توأم با فشار، علامت مشترك اسپاسم مري و آنجينا (قلب) است كه هر دو با نيتروگليسرين (قرص زير زباني) كاهش مي يابند تنها راه تمايز، معاينه كلينيكي است و در مورد مري، تيوب وارد مري مي كنند تا اسپاسم آن را دريابند.

داوران بخش مسابقه سينماي ايران معرفي شدند
گروه ادب و هنر: جشنواره بين المللي فيلم فجر هيات داوران بخش مسابقه سينماي ايران را معرفي كرد.
به گزارش روابط عمومي جشنواره حسين كرمي، منوچهر مهري، داريوش مهرجويي و محمدعلي نجفي فيلم هاي بخش مسابقه سينماي ايران بلند و كوتاه را مورد ارزيابي قرار مي دهند. دهقانپور استاد دانشگاه و پژوهشگر سينماست كه مدتي نيز مديريت امور سينمايي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و رياست دانشكده سينما و تئاتر دانشگاه هنر را بر عهده داشته است.
عزيز ساعتي فيلمبردار سرشناس، فرامرز قريبيان بازيگر و كارگردان و برنده ۳ سيمرغ بلورين جشنواره فيلم فجر است. حسين كرمي نيز داراي دكتراي فلسفه از دانشگاه تهران، مدير شبكه ۴ سيما و منوچهر محمدي نيز علاوه بر مديريت گروه هاي مختلف صدا و سيما، مديرعاملي خانه سينما و تهيه كنندگي بسياري از آثار سينمايي را برعهده داشته است.
محمدعلي نجفي و داريوش مهرجويي نيز دو كارگردان پرآوازه سينماي ايران هستند كه تركيب هيأت داوري را كامل مي كنند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
[Table 9]نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
اشتباه
هرگاه اشتباهي مي كرد، به سرعت خود را به اتاق مدير مي رساند، و اشتباهش را به گردن يكي از كاركنان مي انداخت.
يك روز اشتباه بزرگي مرتكب شد. شتابان خود را به اتاق مدير رساند، در را كه باز كرد؛ مو بر تنش راست شد؛ كسي زودتر از او به آنجا رسيده بود.
حسن پرسا

گشتي در دنياي خبرها
تيراندازي در بازي راگبي
لندن: تيراندازي و شورش تماشاگران باعث نيمه تمام ماندن يك مسابقه راگبي شد. در جريان اين بازي ناگهان يك تماشاگر با تفنگ بادي به سوي بازيكنان تيم ميهمان شليك كرد كه در پي اين ماجرا، ساير تماشاگران نيز وارد زمين چمن شدند و به كتك زدن بازيكنان تيم حريف پرداختند.به همين دليل، داور بازي را نيمه تمام رها كرد و بازيكنان نيز براي حفاظت از جان خود در نقاط امن ورزشگاه پناه گرفتند.
پرداخت رشوه براي ورزش كردن
ليورپول: چندي پيش شهرداري شهر ليورپول تصميم گرفت با صرف ۳۵۰ هزار پوند هزينه با چاقي كودكان مبارزه كند. شهرداري براي اينكه كودكان چاق و تنبل را جذب سالن هاي ورزشي و بدنسازي نمايد با صرف ۱۵۰ هزار پوند روي دستگاه هاي بدنسازي، دستگاه هاي پلي استيشن نصب كرده است.در پي انتشار اين خبر، كارشناسان به انتقاد از اين طرح پرداختند چون آنها معتقدند كه نصب پلي استيشن در سالن هاي بدنسازي، پرداخت نوعي رشوه به كودكان است.
هواپيماي جديد ايرباس
پاريس: شركت هواپيماسازي ايرباس فرانسه امروز (سه شنبه) هواپيماي جديد خود را به نمايش خواهد گذاشت.اين هواپيما كه مدل آن (A380) است «سوپر جامبو» نام دارد و ظرفيت آن بين ۵۵۵ تا ۸۴۰ مسافر متغير است. قيمت اين هواپيماي غول پيكر ۲۶۳ تا ۲۸۶ ميليون دلار برآورد شده كه شركت ايرباس تاكنون ۱۳۹ سفارش براي ساخت اين هواپيما دريافت كرده است.گفته مي شود كه در دو دهه آينده بيش از ۱۲۰۰ فروند از اين نوع هواپيماها براي جابه جايي مسافران در سراسر جهان مورد نياز خواهد بود.
حادثه در مترو ۵ ماهه
بانكوك: ۵ ماه پيش شبكه قطار زيرزميني شهر بانكوك آغاز به كار كرد اما روز گذشته پس از وقوع يك سانحه عمليات اين شبكه متوقف شد.در ساعت ۳۰/۹ به وقت محلي، يك قطار خالي از مسافر با سرعت به قطاري كه مقابلش قرار داشت كوبيد كه در جريان اين سانحه ۱۰۰ نفر مجروح شدند. در قطار سانحه ديده ۷۰۰ مسافر وجود داشت.
ميخ داخل جمجمه
نيويورك: ديروز يك كارگر ساختماني به دليل دندان درد شديد به دندانپزشك مراجعه كرد كه دندانپزشك پس از عكسبرداري متوجه شد كه درد وي مربوط به دندان پوسيده نيست بلكه يك ميخ ريز ۱۰ سانتيمتري داخل جمجمه اش فرو رفته است.۶ روز پيش در جريان كار ناگهان اين ميخ ريز از داخل دستگاه پرچ در رفت و با ورود به دهان كارگر به عمق ۳ سانتيمتر وارد جمجمه اش شد. اما چون اين اتفاق بسيار سريع رخ داد كارگر متوجه آن نشده بود.پزشكان با انجام يك عمل جراحي چهارساعته ميخ را از داخل جمجمه كارگر خارج كردند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۱۶ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و ۳۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۴۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷ و ۱۲ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
*مجتمع فرهنگي رباني: اولين نمايشگاه نقاشي گروه بيست با شركت جمعي از نگارخانه هاي تهران از اول بهمن ماه / شهرك قدس، فاز دوم، خيابان هرمزان، خيابان ،۱۳ پلاك ۲۰ / تلفن: ۸-۸۳۶۹۵۱۷
*موزه بهزاد: نمايشگاه نقاشي عطاءالله ذينوري / تا دوم بهمن / مجموعه فرهنگي تاريخي تاريخي سعدآباد.
*نگارخانه نقش: نمايشگاه نقاشي / تا دوم بهمن / فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي جشنواره، فرهنگسراي اشراق / تلفن:
۳-۷۳۲۴۱۱۲
*نگارخانه مهرين: نمايشگاه قاب آينه سوسن خان محمدي / ۲۸ دي تا سوم بهمن/ گيشا، فاضل غربي، شماره ،۲۱ تلفن: ۸۲۴۰۹۴۶
*گالري آريا: نمايشگاه آثار مهدي سحابي (پرنده هايم) خيابان ولي عصر، بالاتر از سه راه بهشتي، كوچه زرين، پلاك ۱۱ / تلفن: ۸۷۱۶۴۰۱
*نگارخانه باران: نمايشگاه طراحي ركسانا منوچهري و مهدي احمدي / تا دوم بهمن / دركه، خيابان احمدپور، شماره ۷ / تلفن: ۲۴۰۷۷۷۲
*نگارخانه فرامرزي: نمايشگاه نقاشي ليلا نصيري / ۳۰ دي تا ۳ بهمن / ميدان ونك، خيابان ونك، كوچه ارم، پلاك ۵۴ / تلفن: ۸۷۹۱۴۵۹
*گالري طراحان آزاد: نمايشگاه نقاشي محمد نوريان / تا اول بهمن / ميدان فاطمي، ميدان سلماس، شماره ۴۱ / تلفن: ۸۰۰۸۶۷۶

گل و گياه
ژئوم (علف مبارك)
000300.jpg
نام علمي: Geum reptans
خانواده: ROSACEAE
گياه دائمي به بلندي ۱۵ و گستردگي ۲۰ سانتي متر است. داراي برگ هاي گرد دندانه دار با بريدگي هاي عميق بوده و گل هاي فنجاني شكل زرد رنگ آن اواسط تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر و يا تقسيم گياه در بهار يا پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |