سه شنبه ۲۹ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۶ - Jan 18, 2005
گزارش سفر خاتمي به آفريقا
تأكيد بر حق مشروع مردم فلسطين و عراق در بيانيه مشترك ايران _ بنين
ايسنا: رئيس جمهور كشورمان در جريان سفر چند روزه خود به كشورهاي آفريقايي بعد از ظهر روز يكشنبه وارد فرودگاه كوتونو، پايتخت كشور بنين شد و مورد استقبال رسمي رئيس جمهور و مردم اين كشور قرار گرفت. وي در ضيافت شامي كه به ميزباني رئيس جمهوري بنين  ترتيب داده شده بود، شركت كرد.
همچنين اولين دور مذاكرات خصوصي سيد محمد خاتمي و ماتيو كري كو رؤساي جمهوري ايران و بنين يكشنبه شب در كوتونو پايتخت بنين برگزار شد.
آقاي خاتمي و كري كو در اين ديدار درباره روابط دوجانبه، تحولات منطقه اي و بين المللي بحث و گفت و گو كردند.
در هفتمين روز از سفر دوره اي رئيس جمهور كشورمان به هفت كشور آفريقايي، بيانيه مشترك جمهوري اسلامي  ايران و جمهوري بنين، با امضاي وزراي امور خارجه دو كشور منتشر شد.
در بخش هايي از اين بيانيه دو طرف در زمينه همكاري و فعاليت هاي انجام شده براي تحكيم روابط دو جانبه، در بخش هاي تجاري و اجراي طرح هاي انتقال نيرو و برق آبي و كشاورزي تأكيد كردند.
هم چنين دولت بنين از اعطاي كمك هاي توسعه اي به اين كشور از سوي ايران ابراز خشنودي كرد.
در اين بيانيه، طرفين با ابراز نگراني از موقعيت عراق، خواستار برگزاري انتخابات آزاد در اين كشور شدند.
جمهوري اسلامي  ايران و جمهوري بنين، همچنين از تداوم درگيري ها در خاورميانه نيز ابراز نگراني كرده و حق مشروع ملت فلسطين را براي ايجاد دولت مستقل فلسطيني خواستار شدند.
رئيس جمهور بنين همچنين از فعاليتهاي دولت ايران براي مذاكره با آژانس بين المللي انرژي اتمي  به منظور استفاده صلح آميز از اين انرژي ابراز خشنودي كرد.
به گزارش ايسنا ماتيو كركو، رئيس جمهور بنين در پاسخ به دعوت خاتمي  براي سفر به كشورمان، از سفر به جمهوري اسلامي  ايران استقبال كرد.

ناطق نوري: با امر و نهي نمي توان با نسل جوان مواجه شد
فارس: عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: مردم از دعواها، نزاعها و كشمكش ها خسته شده اند و هر بحث و گفتگويي كه بتواند در جامعه ايجاد وحدت كند به مردم و جامعه آرامش مي دهد.
ناطق نوري در ادامه با اشاره به اظهارات رهبر انقلاب در روز عيد فطر در خصوص انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري مبني بر تحقق سياست مشاركت حداكثري و كارآمدي و انتخاب مردم در خصوص لوازم و پيش نيازهاي اين مشاركت، اظهار داشت: من به اين مسئله معتقدم كه منافع ملي كشور اقتضاء مي كند كه مجموعاً جمعيت زيادي پاي صندوق داشته باشيم ولو اين كه با زياد شدن جمعيت، كانديداي مورد نظر ما هم رأي نياورد.
ناطق نوري تصريح كرد: ما حتماً به دنبال اين نيستيم كه به قيمت آسيب خوردن به منافع ملي و مصالح كشور در انتخابات پيروز شويم. وي عامل ديگري كه مي تواند به مشاركت حداكثري كمك كند را نوع فعاليت مسئولان ذيربط انتخابات اعم از وزارت كشور و شوراي نگهبان عنوان كرد و افزود: نوع برخورد وزارت كشور بايد به گونه اي باشد كه مردم را مايوس و خسته نكند و نبايد شرايط انتخابات را شرايط دعوايي بين شوراي نگهبان و وزارت كشور بكند و شوراي نگهبان هم بايد مصالح را در نظر گرفته و اين تكليف شرعي را با درايت و دقت بيشتر انجام دهد كه تصميم آن قابل دفاع باشد.
عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز درباره القاء وجود اختلاف و فاصله از سوي برخي جريانات بين آقاي  هاشمي رفسنجاني و جريان اصولگرا اظهار داشت: شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب آقاي  هاشمي رفسنجاني را از چهره هاي برجسته نظام و داراي خدمات فراوان مورد احترام مي داند.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ضمن تأكيد بر حفظ منزلت و شخصيت  هاشمي رفسنجاني، خاطرنشان كرد: در منشور شوراي هماهنگي گنجانده شده كه هيچ كس حق ندارد نسبت به ايشان هتك حرمت كند.
وي با طرح اين پرسش كه چرا هاشمي رفسنجاني در ليست كانديداهاي اصولگرايان قرار نگرفته است، گفت: دليل اين مسئله اين است كه ايشان هنوز براي حضور در صحنه انتخابات تصميم قطعي نگرفته اند.
وي همكاري و هماهنگي مجلس با دولت را در داخل و نسبت به سياست هاي خارجي در حفظ منافع ملي بسيار كارساز بيان كرد و گفت: معناي هماهنگي دولت با مجلس همسو بودن آنها نيست. ممكن است دولتي يا مجلسي از لحاظ اعتقادي و فكري همسو باشند ولي در عين حال هماهنگ نباشند يا بالعكس. علاوه بر اين معناي هماهنگي اين نيست كه هر چه دولت بگويد مجلس قبول كند.
ناطق نوري يكي از مشكلات كشور را نداشتن حزب به معناي واقعي كلمه بيان كرد و گفت: تشكل ها و گروه هاي سياسي كه به تعبير مقام معظم رهبري «قبيله هاي مختلف» هستند نيز قاعده بازي سياسي و تعامل با يكديگر را نمي دانند كه اين امر تنش هايي را به وجود آورده و چالشهايي را به دنبال دارد. به گفته اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، قانونمند كردن اين تعامل و آموختن قاعده بازي مي تواند راهي براي عبور از چالشها باشد.
وي مطالبات برحق مردم و پاسخگويي به اين مطالبات را از چالشهاي داخلي دهه سوم عنوان كرد و افزود: در يك نظام مردم سالار ديني همچون نظام ما، مردم خواسته هاي برحقي دارند و بايد به اين خواسته ها پاسخ صادقانه و به دور از عوام فريبي داد چون اين مسئله خود باعث تنش جديدي مي شود.
ناطق  نوري يكي ديگر از مشكلات و چالش هاي دهه سوم را نوع مواجهه و روبرو بودن با نسل سوم انقلاب عنوان كرد و گفت: اين نسل از انقلاب و از جنگ شناخت مستقيمي ندارند و از طرفي هم پيشرفت فناوري اطلاعات و اينترنت آنها را در معرض انواع فرهنگ ها و انديشه ها قرار مي دهد.
وي با تأكيد بر اين مسئله كه با امر و نهي هاي ساده نمي توان با اين نسل مواجه شد، اظهار داشت: اين مسئله نيازمند برنامه ريزي عميق فرهنگي و مطابق با شرايط زمان است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه اين گفتگو «تعيين الگوي اصلي اقتصاد كشور» و «مديريت قوي» را راهكار عبور از اين چالشها دانست و خاطرنشان كرد: بايستي الگوي اقتصاد در كشور مشخص شده و از سرگرداني بين اقتصاد باز و اقتصاد بسته احتراز شود. وي با بيان اين كه دولت بايد چند كار مهم و استراتژيك كشور را به دست گرفته و بقيه كارها را به مردم واگذار كند، افزود: بايد كارهايي چون برنامه ريزي، هدايت، نظارت، حمايت و گرفتن ماليات با دولت باشد.
رئيس اسبق مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه كشور را بايد با ماليات و نه نفت اداره كرد، گفت: ما عمدتاً از دو طبقه ماليات مي گيريم، يكي حقوق بگيران دولت و ديگري كاسب كاراني كه مميز مالياتي آنها را مي شناسد، در حالي كه مشاغل و فعاليتهاي بسياري وجود دارند كه مي توان از فعاليتهاي آنان ماليات دريافت كرد. ناطق نوري با بيان اين كه من از طرفداران توسعه روابط بين المللي هستم، گفت: اما اين مسئله بايد براساس حفظ منافع ملي ما باشد.

با موافقت رهبر انقلاب؛
محكومين افغاني در ايران مورد عفو قرار مي گيرند
فارس: بنا به پيشنهاد رئيس قوه قضائيه و موافقت مقام معظم رهبري كليه محكومين افغاني كه شاكي خصوصي نداشته باشند، مورد عفو قرار مي گيرند.
علي قهرماني مديركل عفو و بخشودگي قوه قضائيه با اعلام اين خبر گفت: براساس اين دستورالعمل كليه محكومين افغاني كه تا تاريخ ۲۴/۸/۱۳۸۳ محكوميت آنان در محاكم عمومي، انقلاب، نظامي و تعزيرات حكومتي قطعيت يافته و در حال اجراء مي باشد، مورد عفو قرار مي گيرند. وي افزود: عفو اين افراد مشروط بر اين است كه شاكي خصوصي نداشته باشند يا تا تاريخ ۲۹/۱۲/۸۳ رضايت شاكي را جلب و يا ضرر و زيان مدعي خصوصي را جبران نمايند. وي گفت: زندانياني كه مورد عفو قرار مي گيرند چنانچه پس از برخورداري از عفو مرتكب جرم ديگري در قلمرو جمهوري اسلامي ايران شوند، اين عفو در مورد آنها كان لم يكن تلقي خواهد بود و سازمان زندانها مكلف است مفاد اين بند را قبل از ترخيص به عفو شدگان ابلاغ كند. قهرماني با بيان اين كه كشور ايران در سالهاي اخير پذيراي ميليونها نفر از آوارگان افغاني بوده است، گفت: اين عفو با توجه به درخواست مقامات دولت اسلامي افغانستان و در راستاي ارتقاء روابط دوستانه بين دو كشور و تسهيل در روند بازگشت آوارگان افغاني به كشورشان انجام گرفته است. وي گفت: اين عفو در حال اجرا است و اتباع افغاني به تدريج آزاد و تحويل اداره كل اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور مي شوند تا تحويل مقامات دولت افغانستان داده شوند.

سردار قاليباف: نامه اي از وزير كشور در خصوص
بازداشت شدگان سايتهاي اينترنتي دريافت نكرده ام
ايسنا: فرمانده نيروي انتظامي بازداشت غيرمنطبق با قانون فعالان سايتهاي اينترنتي را غيرممكن دانست. محمد باقر قاليباف در حاشيه همايش «پليس، امنيت و اصناف» با اشاره به نامه وزير كشور به وي در اين خصوص تصريح كرد: هيچ نامه اي از سوي وزير كشور به من ارسال نشده و هنوز نامه اي با اين مضمون دريافت نكرده ام؛ بلكه از طريق روزنامه ها در جريان نامه وزير كشور قرار گرفته ام. وي در خصوص زمان ارائه گزارش برخورد ناجا با فعالان سايت هاي اينترنتي گفت: چنانچه نامه وزير كشور را بخوانم گزارش را هم ارائه مي دهم. فرمانده نيروي انتظامي با اشاره به اين كه اصل موضوع را قوه قضائيه دنبال مي كند اظهار داشت: ناجا ضابط قوه قضائيه است و مجموعه دستگيري ها و احكام صادر شده از سوي قاضي قوه قضائيه صورت گرفته است.

انتخاب نهم
حمايت جمعي از اساتيد پزشكي و داروسازي از دكتر ولايتي
ايسنا: يكصد و چهل و هفت تن از استادان دانشكده علوم پزشكي و داروسازي كشور طي دو بيانيه، دكتر ولايتي را به عنوان كانديداي انتخابات خود برگزيدند.
در بخشي از بيانيه آمده است: در اين لحظات كه سرنوشت خطير ملت رقم مي خورد، وجود مردي متعهد، قوي، دانشمند، مسئوليت پذير و شايسته مي تواند استقلال و اقتدار حاكميت مردم را تحقق بخشد.
در ادامه بيانيه، ذكر شده است: با شناختي كه از سابقه اجرايي و شخصيت ويژه دكتر علي اكبر ولايتي داريم حمايت خود را از ايشان اعلام مي نماييم.
لاريجاني: استان آذربايجان چشم ايران است
فارس: علي لاريجاني با اشاره به اعتقادات مذهبي مردم اروميه، دفاع از ولايت امير مومنان (ع) را از خصوصيات بارز مردم اروميه دانست و گفت: استان آذربايجان چشم ايران است. علي لاريجاني كه ظهر ديروز در جمع نمازگزاران مسجد اعظم اروميه سخن مي گفت، استان آذربايجان غربي را به نگيني در جمهوري اسلامي ايران توصيف كرد و اظهار داشت: با توجه به موقعيت ژئوپليتيك و موقعيت خوب اقتصادي آذربايجان، استان را مي توان چشم ايران دانست. وي شجاعت، غيرت، دينداري، ولايت مداري و دفاع از ميهن در طول دفاع مقدس را از خصوصيات بارز مردم آذربايجان غربي ذكر كرد.
رضايي: كميته تعيين كانديدا داور است نه مسئول
ايسنا: اعضاي شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تبريز و علوم پزشكي تبريز با محسن رضايي، از كانديداهاي احتمالي انتخابات رياست جمهوري، ديدار كردند. در اين ديدار رضايي با بيان اين كه مردم سالاري و آزادي بدون اقتدار نهادينه نخواهد شد، گفت: در بعد ديگر ما بايد يك قانون جامع براي مردم سالاري و آزادي ها تهيه كنيم كه قوانيني مانند جرم سياسي يك جزيره كوچك از اين طرح اصلي است. ما با تدوين اين قانون و آموزش آن در دانشگاهها، حوزه هاي علميه و مدارس مي توانيم آن را به عنوان يك خواست ملي مطرح كنيم تا يك نظام سياسي مردمي ايجاد نماييم.
به گزارش ايسنا رضايي در پاسخ به پرسشي در خصوص معيار اصولگرايان در انتخاب كانديداي اصلي چيست؟ گفت: در معيار و مكانيزم انتخاب ما با آنها به توافق نرسيده ايم. من اين كميته را داور مي دانم نه مسئول. آن چيزي كه ما را به آنها پيوند داده، اصولگرايي است، ولي اگر از اين مسير منحرف و به سمت راست گرايي و يا جناح گرايي بروند، من از آنها جدا خواهم شد. اگر اصولگرايي و عدالت را رعايت كنند، من با آنها خواهم بود، اما اگر آنها روابط عاطفي و قومي را به صلاحيت افراد ترجيح دهند، يعني عدالت رعايت نشود، با آنها نخواهم بود. من معتقدم اين روند دموكراتيك روند خوبي است كه ما بايد از مكانيزم آن حمايت كنيم. بايد معيارهاي ثبوتي و نظرسنجي را در اولويت قرار دهيم. ما به عدم عجله در تصميم گيري معتقديم.
رئوفيان : احتمال  نامزدي  هاشمي  افزايش  يافته است 
ابوالقاسم  رئوفيان  دبيركل  جامعه  اسلامي فرهنگيان  گفت  كه  احتمال  نامزدي  اكبرهاشمي رفسنجاني  در نهمين  دوره  انتخابات  رياست  جمهوري  بسيار افزايش يافته  است . وي  ديروز در عين  حال  به  اين  سخن  هاشمي رفسنجاني ، «اميدوارم  فضا بگونه اي  نباشد كه  حضور من  در انتخابات ضروري  تلقي  شود» ، اشاره كرد و همه  چيز را به  ارزيابي نهايي  او مرتبط دانست . رئوفيان  كه  تشكل  متبوعش  يكي از تشكل هاي  عضو شوراي  هماهنگي  نيروهاي  انقلاب اسلامي است ، رفتار انتخاباتي  علي  اكبر ولايتي  را در اعلام  تشكيل  ستاد وشروع  فعاليت هاي  انتخاباتي  مورد تاييد قرار داد و برخي  انتقادها به  آن راناشي  از سطحي نگري  و بي انصافي  منتقدان  آن دانست .

هاشمي رفسنجاني:
گفتمان سياست خارجي ما واقع گرايي آرماني بود
گروه سياسي: روز يكشنبه خبرگزاري تازه تأسيس آفتاب مصاحبه مفصلي از حجت الاسلام والمسلمين هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام منتشر كرد كه از سوي سيد مرتضي نبوي عضو اين مجمع و مدير مسئول روزنامه رسالت انجام گرفته است. در اين مصاحبه مفصل كه عمدتاً به مباحث مبنايي مطرح در علم سياست و سياست خارجي مي پردازد، هاشمي رفسنجاني به تشريح ديدگاه هاي خود در زمينه منافع ملي، اهداف و ابزار سياست خارجي، گفتگوي تمدنها ، هويت ملي ، اتحاد اسلامي مباني نظام سياسي ، تهديدات امنيت ملي ، تحزب و جناح بندي سياسي، مشكلات اقتصادي ايران، جهاني شدن و تعامل با دنيا، گذار به دموكراسي و اصلاحات مي پردازد.
رفسنجاني در تعريف منافع ملي گفته است: منافع ملي ما با تكيه به افكار اسلامي تعريف مي شود. اسلام هماي سعادت كشور ما است و مخالفت با آن مخالفت با منافع اسلامي است. آزادي داخلي نيز يكي ديگر از منافع ملي ما است. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در مقايسه دوران هاي مختلف سياست خارجي كشور، در مورد دوره جنگ گفت : تا آخر جنگ، ديپلماسي ما اشكالاتي داشت و نتوانستيم از مباني دفاع كنيم. در دوره سازندگي تعهد به مباني حفظ شد اما تاكتيكها تغيير كرد. در دوره اصلاحات از ديپلماسي بيشتر استفاده شد اما اتكاي به مباني كم شد هرچند مي شود گفت هنوز در چهارچوب مباني هستيم. گفتمان سياست خارجي ما در دوران سازندگي واقع گرايي آرماني بود. رفسنجاني در پاسخ به سؤال نبوي در مورد گفت و گوي تمدنها گفت: همه تمدنها براي خودشان ارزشهايي دارند كه وارثان تمدنها مي توانند درباره آن ارزشها گفتگو كنند و روي نقاط مشترك تكيه نمايند و اين مي تواند در سياست خارجي ما تأثير مثبت بگذارد. وي با تأكيد بر اينكه بين فرهنگ ايراني و اسلامي تعارضي نمي بيند افزود: اگر تعارضي هم باشد طبعاً اسلاميت را ترجيح مي دهيم.
مشروح اين مصاحبه خواندني فردا در صفحات داخلي همشهري به چاپ مي رسد.

دبير كل بورس:
روند جاري كاهش شاخص ها عادي است
گروه اقتصادي: دكتر حسين عبده تبريزي دبيركل بورس اوراق بهادار تهران ديروز در محل روزنامه همشهري در گفتگويي ضمن رد وجود بحران در بورس، نوسانات جاري بازار را عادي و ناشي از عوامل كاركردهاي دروني بازار و تحولات سياسي داخلي از جمله در پيش بودن انتخابات رياست جمهوري دانست.وي همچنين عدم تحقق انتظار بازار براي آزادسازي قيمت سيمان را كه سهام شركت هاي يادشده حدود ۳۰ درصد بازار را تشكيل مي دهد از جمله دلايل دروني مؤثر در كاهش شاخص ها دانست.
وي تأكيد كرد سهامداران در مقابل اين تحولات آگاهي دارند و تحت تأثير شايعات قرار نمي گيرند چرا كه روند كاهش شاخص در بورس روندي عادي است.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |