سه شنبه ۲۹ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۶ - Jan 18, 2005
روز هواي پاك
000306.jpg
عكس : عليرضا بني علي
تهران به عنوان هفتمين شهر آلوده جهان، سالهاست كه در حسرت برخورداري از هوايي پاك است. شهر هشت ميليون نفري تهران در سراسر سال دچار آلودگي هوا مي باشد و اين وضعيت در فصل سرد زمستان محسوس تر بوده و گاه شهر را در شرايط بحراني گرفتار مي سازد.
شهروندان تهراني همواره از خود مي پرسند آلودگي هواي اين شهر تا چه زماني ادامه دارد و نهادها و برنامه هاي سازمان هاي ذيربط براي كنترل منابع آلاينده هوا چه موقع به سرانجام مي رسد و آنها مي توانند در يك هواي سالم و تازه نفس بكشند.
امروز (۲۹ دي ماه) را روز هواي پاك نامگذاري كردند و به همين منظور نهادها و سازمان هاي دولتي و غيردولتي با انجام برنامه هاي متنوعي تلاش مي كنند بر ضرورت برخورداري
شهروندان از شهري با هواي پاك و عاري از هرگونه آلودگي تأكيد كنند.
ديروز دهها نهاد، سازمان و تشكل غيردولتي با مشاركت يكديگر همايش ها و برنامه هاي متنوعي را به مناسبت روز هواي پاك برگزار كردند. دهها هزار تن از شهروندان به ويژه كودكان با انجام راهپيمايي و حمل پلاكاردهايي با عنوان «ما هواي پاك مي خواهيم» و «هواي پاك حق كودكان زمين است» خواستار اقدام جدي دولت براي كاهش منابع آلاينده هوا و برخورداري از هوايي پاك و سالم شدند.
در همايش «كودك، سالمند، طبيعت و صنعت» كه به همت ستاد هواي پاك و با حضور كودكان و سالمندان برگزار شد، مشاور رئيس جمهور در امور بانوان با بيان اين مطلب كه امروز ديگر در ايران صاحبان صنايع، محيط زيست را دشمن خويش نمي دانند، تعامل عرصه صنعت و حفظ محيط زيست را گامي مؤثر در راستاي برخورداري شهروندان از محيط زيست مناسب خواند.
در ادامه اين برنامه با هدف يادآوري نياز جامعه بشري به پاكي و طراوت زمين و آسمان، كودكان به راهپيمايي نمادين و حمل پلاكاردهايي با عنوان «ما هواي پاك مي خواهيم» و «هواي سالم حق كودكان زمين است» پرداختند.
در برنامه فوق نمايشگاه جنبي محصولات آموزشي هواي پاك مورد توجه مدعوين قرار گرفت و برنامه موسيقي براي كودكان و سالمندان حاضر اجرا شد.
در اين برنامه كودكان با ماسك ها و كلاه هاي رنگارنگ و با لباس هاي متحدالشكل، توسط جوانان عضو در سازمان هاي فعال غيردولتي مرتبط با موضوعات زيست محيطي به كشيدن نقاشي دعوت شده و يا گريم مي شدند.
يك شهروند - يك نهال
000351.jpg
به منظور گسترش فرهنگ فضاي سبز و كمك به كاهش منابع آلودگي هوا و نيز زيباسازي منظر عمومي شهر، طرح يك شهروند يك نهال همزمان با روز هواي پاك در شمال شرق تهران اجرا مي شود.
مهندس وحيد زارع شهردار منطقه ،۴ با بيان اين مطلب «از به صدا درآوردن زنگ هواي پاك در يكي از مدارس منطقه خبر داد» و گفت: برخورداري تمام شهروندان از هوايي پاك و عاري از هر نوع آلايندگي و زندگي در محيطي سرسبز و آرام جزء حقوق آنان است، از اين رو مديريت جديد شهري تهران گسترش فضاي سبز عمومي را در سرلوحه برنامه ها و فعاليتهاي خود قرار داده است.
زارع در ادامه از اجراي طرح «همگامان فضاي سبز» خبر داد و تصريح كرد: براي نخستين بار آن دسته از شهروندان كه در ايجاد و گسترش فضاي سبز خصوصي و محلي تلاش كرده اند، برگزيده و به عنوان شهروند نمونه شمال شرق تهران انتخاب خواهند شد.
انتقال واحدهاي آلاينده
همايش آسمان آبي - هواي پاك در شرق تهران، توسط شهرداري و آموزش و پرورش منطقه ۱۳ تهران و مركز بهداشت شرق تهران و با حضور مسئولان برگزار شد.
عباس قديري شهردار منطقه ۱۳ شهرداري تهران گفت: تلاش، همكاري و هماهنگي براي مبارزه با آلودگي هاي زيست محيطي وظيفه هر نهادي است.
به گفته وي توسعه فضاي سبز، روان سازي ترافيك و همچنين ساماندهي مشاغل مزاحم و انتقال صنايع مزاحم به خارج از شهر تأثير بسزايي در كاهش آلودگي هوا دارد كه در همين راستا شهرداري منطقه ۱۳ اقدام به احداث ۳۲۲ هكتار فضاي سبز در قالب بوستان هاي محلي و بوستان هاي جنگلي نموده است كه در ايام مبارك دهه فجر سال جاري به بهره برداري خواهد رسيد.
شهردار منطقه ۱۳ تهران انتقال صنايع مزاحم را به شهرك هاي صنعتي خارج از شهر از ديگر اقدامات براي كاهش آلودگي هاي زيست محيطي دانست و گفت: ۳۵ واحد صنايع مزاحم در اين منطقه به زودي به اين شهرك ها منتقل مي شود.

پرداخت طلب هاي شهرداري تهران
000360.jpg
خبرگزاري مهر: طلب هاي شهرداري تهران از سازمان ها و دستگاههاي دولتي با تخصيص رديف اعتباري از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور به زودي پرداخت مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور، معاونت برنامه ريزي و توسعه اين سازمان بر اساس دستور رييس جمهوري مبني بر تشكيل كارگروهي موضوع رسيدگي به درخواست مطالبات شهرداري تهران از دولت را در دستور كار قرار داده است.اين اعتبار قرار است پس از مميزي مطالبات شهرداري تهران و ساير شهرداري ها از وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي و بالعكس از محل رديف مذكور نسبت به تسويه حساب با آنها اقدام گردد.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي:
موضوع حريم تهران از طريق وزارت مسكن و مجمع نمايندگان تهران در حال پيگيري است
خبرگزاري مهر: نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي  از برگزاري نشست مشتركي با حضور شهردار تهران براي بررسي حريم شهر تهران خبر داد.
پرويز سروري گفت: حريم شهر تهران به دليل گره خوردن به مسئله حريم كلان شهرهاي كشور نياز به بررسي بيشتر موضوع دارد تا بتوان به يك اجماع نظر جمعي و مشترك دست يافت.
مسئول پيگيري حريم شهر تهران و شهرهاي همجوار افزود: موضوع از طريق وزارت مسكن و مجمع نمايندگان مردم تهران در حال پيگيري است. وي گفت: به دنبال جلسه مشترك مجلس با شهرداري و شوراي شهر تهران، مقرر شد كميته عمران مجمع نمايندگان مردم تهران در اين خصوص نشست هاي مشتركي را با مسئولان وزارت مسكن و شهرسازي و همچنين وزارت كشور داشته باشد.
اظهارات استاندار تهران
چندي پيش شهردار تهران پيشنهاد داده بود كه اداره شهرهاي حريم تهران به شهرداري تهران واگذار شود، اما استاندار تهران در خصوص عملي شدن پيشنهاد شهردار تهران مي گويد: قانون موجود اجازه اين كار را به شهرداري نمي دهد و پيشنهاد اين امر تنها ازمسير قانوني و تدوين لايحه جديد مجلس و دولت مي تواند عملي شود.
از سوي ديگر علي اكبر رحماني استاندار تهران در گفتگو با خبرگزاري مهر در ارتباط با اينكه اداره شهرهاي حريم تهران به شهرداري تهران داده شود، گفت: با اين مباحث نمي توان سليقه اي برخورد كرد.
در اين زمينه براساس قانون مصوبه مجلس پنجم هيچ ابهامي  وجود ندارد و از شوراي نگهبان نيز استفساريه شده و اين شورا قانون را لازم الاجرا دانسته اند.

فرهنگ سازي راه موثرحل مشكل ترافيك
000357.jpg
گروه شهري: رعايت قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي از سوي شهروندان و ارتقاي توان علمي نيروهاي پليس از عوامل موثر در كاهش معضلات ترافيكي است.
دكتر حسن ذوقي استاد دانشگاه علوم انتظامي در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: از يك سو، با فرهنگ سازي و آ موزش از طريق رسانه هاي گروهي مي توان شهروندان را به اجراي قوانين راهنمايي و رانندگي تشويق كرد به طوري كه اين مقوله در ميان شهروندان نهادينه شود. از سوي ديگر پليس بايد در سطح شهر نقش و حضوري پررنگ و موثر داشته باشد و تخصصي تر عمل كند.به تصريح وي، به كارگيري نيروهاي متخصص و آشنا به امور ترافيكي براي هدايت ترافيك شهر ضروري است چراكه استفاده از سربازان وظيفه فاقد آموزش هاي لازم، باعث بروز اخلال در هدايت ترافيك مي شود.

خودروهاي نو فرقي با خودروهاي فرسوده ندارند
000354.jpg
قلم سبز ايران - معضل اصلي كشور خودروهاي نويي هستند كه به اندازه خودروهاي فرسوده آلايندگي دارند.رئيس گروه مطالعات و گزينش فناوري در ناوگان سازمان بهينه سازي مصرف سوخت افزود: اين روزها تمام بحث ها به سمت خودروي فرسوده رفته است و بسياري بزرگترين معضل را در خودروهاي فرسوده مي دانند درحالي كه بسياري از خودروهايي كه در سال ۷۹ و ۸۰ توليد شده اند نيز شرايط خودروهاي فرسوده را دارند.وي افزود: در حال حاضر دولت به ازاي هر دستگاه خودروي فرسوده ۵/۱ ميليون تومان هزينه مي كند تا خودرويي را تحويل بدهد كه به لحاظ ايمني، مصرف سوخت و ميزان آلاينده ها تفاوت چنداني با خودروي فرسوده ندارد.

شمار فروشگاه  هاي زنجيره اي شهروند دو برابر مي شود
000363.jpg
گروه شهري: مديرعامل  فروشگاه هاي  زنجيره اي  شهروند از دو برابرشدن  تعداد فروشگاه هاي اين  شركت  طي  ۱۸ ماه  آينده  خبر داد.
احمد صيفي كاران  به  احداث  ۹ فروشگاه  در ۱۰ سال  گذشته  اشاره  كرد و گفت : با برنامه ريزي هاي انجام  شده  در مديريت  جديد شهرداري ، قرار است  شمار فروشگاه هاي  اين  شركت  در۱۸ ماه  آينده  به  ۲۰ فروشگاه  افزايش  يابد. وي  افزود: فروشگاه  موقت  شماره  ۱۰ شهروند در منطقه  ۲۲ كار خود را آغازكرده  و عمليات  اجرايي  احداث  فروشگاه هاي  شهروند در مناطق  شهرري  و حكيميه هم  شروع  شده  است .
وي  هزينه  ساخت  هر فروشگاه  جديد را حدود ۳۰ ميليارد ريال  ذكر كرد وگفت : اين  مبلغ  صرف  هزينه  احداث  چهار هزار و ۵۰۰ مترمربع  فضاي  فروش  و دوهزار و ۵۰۰ مترمربع  فضاي  انبار، محوطه سازي  و سردخانه  خواهد شد.
وي وسعت  سطح فروش  فروشگاه هاي كنوني  اين  شركت  را حدود ۳۰ هزار مترمربع  دانست  و گفت : در طراحي هاي  جديدفروشگاه هاي  شهروند، اين  فضا به  بيش  از ۷۰ هزار مترمربع  افزايش  مي يابد.
صيفي كاران  يكي  ديگراز ويژگي هاي  طراحي  فروشگاه هاي  جديد شهروند را امكان ارائه  خدمات  تفريحي ، رفاهي  و فرهنگي  به  شهروندان  عنوان  كرد.
صيفي كاران همچنين  از توسعه  فروشگاه  بيهقي  وافزايش  فضاي  فروشگاه هاي  آن از سه  هزار و ۵۰۰ مترمربع  به  هفت  هزار مترمربع خبر داد و افزود: احداث  ضلع  غربي  و جنوبي  اين  فروشگاه  به  ترتيب  تا سه  وشش  ماه  آينده  به  اتمام  مي رسد.

معاون شهردار تهران: مديريت واحد شهري اجتناب ناپذير است
گروه شهري: معاون خدمات شهري شهرداري تهران گفت: مديريت واحد شهري در شهرها ضرورتي حتمي و اجتناب ناپذير است.
محمد جواد محمدي زاده در سي و چهارمين نشست شهرداري هاي كلانشهرها و مراكز استان ها گفت: تاخير در تحقق مديريت واحد شهري آثار و تبعات منفي نه تنها براي مردم بلكه ضرر دولت را نيز در پي دارد.
از سوي ديگر نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي از آمادگي مجلس براي اصلاح قوانين شهرداري ها خبر داد.
جواد آرين منش گفت: آمادگي مجلس براي اصلاح قوانين با هدف ساماندهي امور شهروندان و در راستاي تاكيد مقام معظم رهبري در جهت اطلاع امور مردم مي  باشد.
وي افزود: هر روز نيازهاي شهروندان درحال افزايش و تغيير است.

ناخوشي كلانشهر
اسماعيل عباسي
روز «هواي پاك» يادآور كوشش هاي جمعي از شهروندان تهراني براي برچيدن چتر آلودگي از آسمان تهران است. در سال ۱۳۷۳ و در آن همايش بعدازظهر زمستاني در تالار اجتماعات كتابخانه پارك شهر تهران استادان و دانشجويان دانشگاه ها، كارشناسان محيط زيست، خواستار دستيابي به راه حل جدي و كارآمد براي مبارزه با آلودگي هواي تهران شدند.
اما ناخوشي كلان شهر، به درازا كشيده است. برآمدن پل ها و ساختن بزرگراه هاي جديد و فراخ كردن خيابان هاي ديروز براي رفت و آمد خودروهاي امروز، داروهايي است كه براي اين ناخوشي تجويز مي شوند، اما گويي بيماري سنگين تر است و نياز به درمان هاي موثرتري دارد.
حادثه بسيار تلخ و جانكاه مرگ سوزان ۱۳ دانش آموز دختر و پسر در يكي از روستاهاي استان چهارمحال و بختياري، واقعيت به مراتب تلخ تري را به ما گوشزد مي كند؛ نبود زيرساخت هاي اقتصادي مطمئن، مشاغل پايدار، امكانات رفاهي و درماني براي زندگي در بسياري از استان هاي ايران، مهاجران جوياي كار را همچنان به سوي پايتخت مي راند و تهران بزرگ با انبوهي از مشاغل سهل و دردسترس از مسافركشي با خودروهاي شخصي گرفته تا انواع شغل هاي كاذب كه در هزارتوي شبكه هاي تجاري دلالي به وفور يافت مي شود، امواج مهاجران را پذيرا مي گردد. همراه با توسعه بي رويه، جمعيت شهر افزون تر مي گردد و به تبع آن تهران به صورت شيرين ترين بازار براي جذب خودروهاي جديد درمي آيد. با ادامه مهاجرت روزافزون و نرخ رشد جمعيت در پايتخت مادام كه به استان ها توجه اساسي نشود و در مقايسه با تهران و چند شهر بزرگ ديگر، امكانات شغلي رفاهي براي مردم فراهم نگردد، تمامي راه حل هايي كه براي حل بحران حمل و نقل، آلودگي هوا و ديگر مسايل ملي پايتخت به كار گرفته مي شود، حكم مسكن را خواهند داشت. از سوي ديگر تمركز نقدينگي جامعه در دو بخش مسكن و خودرو در پايتخت، يكي ديگر از علل مهم مسايل تهران است.
نمي توان جلوي توليد مسكن و خودرو را گرفت و يا سرمايه گذاران را از اين بازارهاي پرسود برحذر داشت، اما مي توان با اهرم هاي قانوني سرمايه هاي نقد يا به قول يكي از كارشناسان اقتصادي سيلاب نقدينگي را به ديگر بخش هاي مولد و استان هاي محروم و نيازمند كشور هدايت كرد. اكنون براساس تازه ترين آمارها بيش از ۱۰ درصد جمعيت كشور در تهران متمركز شده است اين يك هشدار جدي است. اگر امكانات درآمدي به طور عادلانه در سراسر كشور توزيع نگردد، آهنگ شتابناك مهاجرت كارجويان و رشد جمعيت، همواره عرصه را بر خبره ترين مديران و برنامه ريزان شهري تنگ خواهد كرد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |