سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۸ - Feb 1, 2005
امضاي قرارداد زهره با روس ها
ايران صاحب ماهواره ملي مي شود
001365.jpg
گروه انفورماتيك: قرارداد پروژه ماهواره زهره شامگاه يكشنبه ميان ايران و روسيه امضا شد تا ماهواره ملي ايران براي پرتاب به مدار زمين آماده شود.
اين قرارداد كه طراحي، مشاوره، ساخت، آزمايش و پرتاب ماهواره زهره را دربرمي گيرد با ارزش ۱۳۲ ميليون دلار ميان مقامات وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات ايران و سازمان فضايي و شركت اويااكسپورت روسيه امضا شد.
به گزارش خبرنگار ما، ماهواره مخابراتي زهره قابليت خدمات رساني در زمينه ارتباطات تلفني، نمابر، ارتباطات داده و پخش راديو تلويزيوني در تمام نقاط ايران را فراهم مي كند و داراي ۱۲ترانسپوندر ( mhz ۷۲در۴)و
(mhz ۸در۳۶) در باند ku و قدرت ارسال سيگنال ۵۰db است.
مراحل طراحي تا پرتاب ماهواره۳۰ ماه طول مي كشد و تا ۶ ماه پس از پرتاب ماهواره عمليات آزمايش در مدار و تحويل نهايي انجام خواهد شد. همچنين عمر اين ماهواره ۱۵ سال بوده و تا ۶ ماه پس از قرار گرفتن در مدار زمين در برابر تمام خطرات بيمه است و ايستگاههاي كنترل آن تا ۱۲ ماه ضمانت مي شود.
ماهواره زهره داراي پنج بخش غيرقابل تفكيك شامل ماهواره، ايستگاه تست و كنترل براي كنترل و رديابي ماهواره و ايستگاه تست در مدار براي تست زيرسيستم ها و پارامترهاي مخابراتي ماهواره و يك شبيه ساز ماهواره اي براي مدل سازي مركز كنترل ماهواره و مواد آموزشي است.
هم اكنون، سه نقطه مداري بين المللي در اتحاديه بين المللي مخابرات به نام ايران ثبت شده است و با توجه به استقرار ماهواره زهره در هر يك از اين نقاط، زهره يك ، دو يا سه نام خواهد گرفت كه اين موضوع در زمان پرتاب ماهواره با در نظر گرفتن شرايط و تكنولوژي روز مشخص خواهد شد.با فعال شدن اين ماهواره، ايران از پرداخت اجاره ترانسپوندر براي تامين ارتباطات محلي بي نياز مي شود.به گفته وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، ساخت بخش حامل ماهواره كه بخش اصلي  ماهواره را تشكيل مي دهد توسط شركت معتبر NPOPM روسيه تحت نظارت آژانس فضايي  اين كشور انجام مي شود كه اين شركت تجربه ساخت و پرتاب صدها ماهواره بزرگ را داراست و سنسورها و كامپيوتر اين ماهواره توسط سه شركت فرانسوي  و آلماني  ساخته مي شود، همچنين پرتاب اين ماهواره توسط موشك سايوز خواهد بود كه از بالاترين موفقيت پرتاب ماهواره در دنيا برخوردار است.
پرتاب تا ۳ سال ديگر
مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت مخابرات ايران، در مراسم امضاي قرارداد ماهواره زهره گفت: با امضاي اين قرارداد جمهوري اسلامي ايران ظرف سه سال آينده به جمع كشورهاي دارنده ماهواره ملي مي پيوندد. علي اصغر عميديان با بيان اين مطلب، تاكيد كرد: در اين شرايط جمهوري اسلامي ايران با تشكيل سازمان فضايي ملي، شوراي عالي فضايي و انجام پروژه هاي ماهواره اي كوچك مانند مصباح و بزرگ مانند ماهواره ملي زهره عزم ملي را براي پايه گذاري يك صنعت فضايي ملي جزم كرده است.او به عملياتي بودن ۲۶۰ماهواره تجاري مخابراتي در مدار ثابت همزمان و بيش از ۳ هزار ماهواره در مدارات مختلف، اشاره كرد.
اهميت ماهواره
وزير ارتباطات و فناوري  اطلاعات در مراسم قرارداد پروژه ماهواره زهره ميان ايران و روسيه، از ماهواره به عنوان يكي  از بخش هاي  مهم انتقال و زيرساخت مخابراتي  ياد كرد. احمد معتمدي  معتقد است در صورت داشتن ماهواره اختصاصي  و با مالكيت جمهوري  اسلامي  ايران در سطح بسيار گسترده تر و مطلوبتر مي توانيم در بهبود ارتباطات از اين فناوري  استفاده كنيم. او تاكيد كرد: در فاصله ساخت ماهواره با كمك سازندگان تلاش مي  كنيم مجوز پخش در كشورهاي  منطقه را نيز از طريق سازمان بين المللي  مخابرات (ITU) به دست آوريم.

هشدار مجدد مايكروسافت به مالكان ويندوزهاي تقلبي
گروه انفورماتيك: شركت مايكروسافت مجدداً به كاربران نسخه هاي مختلف سيستم عامل ويندوز هشدار داد كه از اين پس به كاربران نسخه هاي جعلي و تقلبي اين سيستم عامل اجازه نخواهد داد تا وصله ها و نرم افزارهاي جديد و به روز كننده ويندوز را بارگذاري و نصب كنند.
به گزارش شبكه فناوري اطلاعات ايران، مقامات مايكروسافت كه با توليد سيستم عامل ويندوز كنترل ۹۲ درصد از كامپيوترهاي شخصي در جهان را در اختيار گرفته اند مي گويند كه قصد دارند از اين پس به طور جدي با افرادي كه بدون اجازه از نسخه هاي تقلبي ويندوز سوءاستفاده مي كنند، مقابله كنند.
مايكروسافت قصد دارد از اواسط سال جاري ميلادي سيستم جديدي را براي شناسايي نسخه هاي جعلي ويندوز روي سايت خود تعبيه كند و كاربران را مجبور كند كه تا قبل از بارگذاري وصله هاي جديد ويندوز معتبر و قانوني بودن آن را به تاييد اين شركت برسانند و از اين تاريخ به بعد قابليت Automatic Update نيز تنها روي ويندوزهاي غير جعلي قابل استفاده خواهد بود.

نانوفناوري
ساخت نخستين نانوتوربين گازي در كره
گروه دانش: محققان دانشگاه «چانگ آنگ» در كره جنوبي با استفاده از نانولوله ها يك توربين گازي نانومتري طراحي كردند.
به گزارش ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، پژوهشگران كره اي با هدف استفاده از اصطكاك براي ايجاد گشتاور موتوري يا نيروي لازم براي چرخاندن يك شفت، اصطكاك بين سطح خارجي نانولوله ها و جريان گاز را بررسي كردند.
آنها پي بردند كه مي توان از نانولوله هاي چند ديواره كه اصطكاكي بين لوله هاي آنها وجود ندارد براي ساخت موتورهاي نانولوله اي كه مي توانند با كارايي بالا عمل كنند و به وسيله جريان كمي از گاز يا مايع كنترل شوند، استفاده كرد؛ در نهايت اين موتورها براي راندن ماشين هاي نانومقياس استفاده شدند.
اين محققان پيشنهاد مي دهند، از اين نوسان كننده نانولوله اي به عنوان يك پيستون براي پمپ كردن گاز يا مايع در سرتاسر يك حلقه نانولوله اي استفاده شود.
به گفته اين محققان موتورهاي نانولوله اي تا هفت سال آينده عملي خواهد شد.

سود مايكروسافت دو برابر شد
شركت مايكروسافت كه بزرگترين توليد كننده نرم افزارهاي كامپيوتري در جهان محسوب مي شود از دو برابر شدن سود خود در ۳ ماه اخير سخن گفته است.
به گزارش سلام، اين شركت اعلام كرده كه درآمد آن به دنبال افزايش فروش سيستم عامل هاي ويندوز و كنسول هاي بازي ويدئويي xbox به ميزان چشمگيري ترقي كرده است. سود خالص مايكروسافت در سه ماهه منتهي به ۳۱ دسامبر ۶۴/۳ ميليارد دلار اعلام شده است. حال آن كه اين رقم در مدت مشابه سال قبل ۵۵/۱ ميليارد دلار بوده است.

حسگرها به كمك جامعه اطلاعاتي مي آيند
محققان اروپايي موفق شدند با تقليد از سيستم موهاي پشت جيرجيرك قوي ترين حسگر دنيا را طراحي كنند.
به گزارش سلام، اين حسگر بسيار پيشرفته كه ظاهري شبيه به جيرجيرك دارد، فرهنگ زندگي در دنياي جديد و الكترونيكي را براي مردم بازگو كرده و پذيرش آن را تسهيل مي كند. دانشمندان اميدوارند با استفاده از اين حسگر ها كه در پيشرفته ترين امكانات جامعه اطلاعاتي به كار گرفته شده اند، پذيرش فرهنگ جهاني اين جامعه مجازي را براي مردم آسان كنند.

رشد استخوان ها در شب
گروه دانش: محققان معتقدند نظريه سنتي رشد جسمي كودكان به ويژه استخوان ها در شب نظريه اي علمي است .
به گزارش Irib، محققان دانشكده دامپزشكي دانشگاه ويسكانسين با نصب سنسورهايي روي استخوانهاي پاي چند بره و كنترل وضعيت رشد و نمو بره  ها به اين نتيجه رسيدند ۹۰ درصد از رشد استخوان بندي اين بره ها در طول ساعات شب، زماني كه اين حيوانات در حال خواب و يا استراحت بودند، صورت گرفته است .
نورمن ويلسمن سرپرست گروه تحقيقاتي دانشكده دامپزشكي در اين باره مي گويد: نكته جالب توجه درتحقيقات اين است كه رشد استخوان  هاي بره  ها فقط در زمان استراحت ادامه دارد و در زمان حركت و يا حالت ايستاده هيچ گونه تغييري در اندازه استخوان  ها صورت نمي گيرد.
او در تشريح علت اين پديده گفت: زماني كه حيوان در حالت ايستاده قرار دارد و يا حركت مي كند فشار ناشي از وزن بدن حيوان روي بخش نرمه غضروفي استخوان از رشد آن جلوگيري مي كند و زماني كه حيوان در حالت استراحت يا خوابيده است اين فشار به طور كلي از بين مي رود و استخوانها فرصت رشد را پيدا مي كنند.

آن لاين
آينده دولت اينترنتي كشورهاي حوزه خليج فارس
ايلنا: كشورهاي عربي حوزه خليج فارس در نشست آينده خود به دنبال راهكارهاي امنيتي جديد خواهند بود.
خبرگزاري گلف  نيوز اعلام كرد: كشورهاي عربي حوزه خليج فارس در اجلاسي كه از ۲۱ تا ۲۵ ماه مي ۲۰۰۵ در دبي برگزار خواهد شد، به بررسي مسايل مربوط به دولت اينترنتي خواهند پرداخت. موضوعات اصلي اين اجلاس امنيت دولت اينترنتي كشورهاي مذكور و زيربناي دولت اينترنتي خواهد بود. مقامات دولتي كشورهاي عربي حوزه خليج فارس اظهار اميدواري مي  كنند ،نشست مذكور راهكارهاي كارآمدي را براي انتخاب سياست  ها، فرايندها و محيط  هاي امنيتي بهتر پيش روي آنها بگذارد.
تشخيص دست نوشته هاي  عربي 
گروه انفورماتيك: متخصصان آمريكايي  در حال طراحي  نرم افزار جديدي  هستند كه قادر است مدارك و حتي  دست نوشته هاي  به زبان عربي  را خوانده و به كامپيوتر  وارد كند.
به گزارش شبكه فناوري اطلاعات ايران، به گفته «ونو گويندارايو» محقق دانشگاه بوفالو كه در طرح توليد اين نرم افزار شركت دارد، ايجاد نرم افزارهاي  جديدي  كه بتوانند با استفاده از اسكن هاي  نوري  متون دست نوشته قديمي  به زبان هاي  مختلف را بخوانند، خطر به فراموشي  سپرده شدن متون باستاني  اين زبان ها را از بين مي برد. گروه تحقيقاتي  «گويندارايو» در گذشته نرم افزاري  طراحي  كرده اند كه قادر است دست نوشته هاي  زبان انگليسي  را به خوبي  خوانده و وارد كامپيوتر  كند و يكي  از دلايلي  كه تاكنون نرم افزاري  براي  خواندن خط عربي  طراحي  نشده، اين است كه در زبان عربي  يك كلمه ممكن است به طرق مختلفي  نوشته شود.

آف لاين
روش جديد براي  مقابله با تومورهاي  سرطاني
ايرنا: گروهي از محققان ژاپني  توانسته اند روش جديدي  براي  مقابله با تومور هاي  سرطاني  ابداع كنند كه از رشد بي رويه اين تومورها  جلوگيري  به عمل مي  آورد و آنها را با يك مهار دوگانه در تنگنا قرار مي دهد.
به نوشته نشريه علمي  «سلول سرطاني  Cancer Cell» يك گروه از محققان ژاپني  به سرپرستي  پژوهشگري  به نام هيرويوكي  سيمييا Hiroyuki Seimiyaدر بررسيهاي  خود براي  يافتن راهي  جهت افزودن توان مقابله با سلولهاي  سرطاني  به اين نكته پي  برده اند كه اگر علاوه بر جلوگيري  از توليد آنزيم تلومراز از توليد آنزيم ديگري  موسوم به تنكيراز Tankyraseنيز جلوگيري  به عمل آورند، بازده عمل تا حد زيادي  افزايش مي يابد.
آنزيم تنكيراز دسترسي  به آنزيم تلومراز را تسهيل مي كند. در بررسيهايي  كه توسط اين پژوهشگران به انجام رسيد مشاهده شد ه جلوگيري  از عمل آنزيم تنكيراز موجب مي شود از طول كروموزوم با سرعت بيشتري  كاسته شود و به اين ترتيب سلول سرطاني  در زمان كوتاهتري  از بين برود.
در گذشته دانشمندان براي  مقابله با رشد سلولهاي  سرطاني  كوشيدند روشهايي  را براي  جلوگيري  از توليد آنزيم تلومراز تكميل كنند.
هرچند اين روشها تا اندازه اي  با موفقيت همراه بوده است اما موارد زيادي  از مقاوم شدن تومور در برابر داروهاي  سركوبكننده تلومراز نيز مشاهده شده است.

نرم افزار
بخوان تا ياد بگيري
گروه انفورماتيك: هرچند كه در فيلم هاي تخيلي، كامپيوترها داراي توانمندي هاي ذهني فوق العاده اي هستند اما حقيقت آن  است كه در عمل و در توان استدلال، حتي بزرگترين سوپركامپيوترها، از مغز يك كودك هم ناتوان تر هستند؛ كامپيوترها نمي توانند آن طور كه ما مي خوانيم، بخوانند و آن طور كه ما ياد مي گيريم، آموزش ببينند. اما به نظر مي رسد حركت هايي جديد در جهت ايجاد تحول در اين زمينه در شرف انجام است.
به گزارش شبكه فناوري اطلاعات ايران، اين حركت هاي جديد به شكل كاهش فاصله بين انسان و ماشين شروع شده است به نحوي  كه دانشمندان هوش مصنوعي مي خواهند ماشين هايي درست كنند كه با خواندن متن مي توانند در سطحي قابل قبول ياد بگيرند.
پروژه آژانس تحقيقات دفاع پيشرفته پنتاگون يا همان DARPA اقدام به عقد يك قرارداد به ارزش ۴۰۰هزار دلار در پائيز گذشته با دو پروفسور انستيتو پلي تكنيك رنسلر كرده است كه سعي در ساخت ماشيني دارند كه مي تواند از طريق خواندن ياد بگيرد.
اميدهاي آكادميك براي ساخت ماشيني كه با خواندن بخش هاي يك كتاب متني مي تواند به سئوالاتي بر اساس آنچه خوانده شده پاسخ دهد، بسيار بالاست. در نهايت اين قصد پروفسور سلمر برينگسجورد است كه ماشيني بسازد تا بتواند با خواندن طرح هاي نظامي در حين نبرد، بهترين تصميمات را گرفته و نظردهي كند.
پروفسور كنسانتين آركودووس به همراه پروفسور سلمر، در تلاش براي ساخت الگوريتم يا فرمولي رياضي هستند تا به ماشين هاي آنها امكان دهد جملات خوانده شده را به منطقي معقول تبديل كنند. آنها مي خواهند اين كامپيوترها بتوانند مجموعه اي از الگوريتم ها را ايجاد كنند كه به آنها توان تصميم گيري مي دهد، يعني استدلال. مثلا اگر كامپيوتر مطلبي درباره سيارات بخواند بايد بتواند به اين سئوال جواب دهد كه «بزرگترين سياره كدام است؟» ، هرچند كه متن خوانده شده به صراحت اشاره اي به بزرگترين سياره يعني ژوپيتر نكرده باشد.
اين قرارداد كه براي يك سال بسته شده احتمالا تا سه سال و مبلغ ۲/۱ ميليون دلار گسترش خواهد يافت.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |