سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۸ - Feb 1, 2005
آقازاده به بروكسل رفت
تحرك تازه ايران در مذاكرات هسته اي
رئيس سازمان انرژي اتمي ايران: روند فعلي گفت و گوهابا اروپا انتظارات ما را بر آورده نمي كند
* سخنگوي دولت :نقشي براي آمريكا در مذاكرات هسته اي قائل نيستيم
* رايس: هدف سه كشور اروپايي متوقف كردن اقدامات هسته اي ايران است
گروه سياسي: هياتي به رياست رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان روز گذشته در بلژيك به گفتگو درباره مسائل هسته اي ايران با مقامات اين كشور پرداخت.
غلامرضا آقازاده، رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان همچنين مذاكراتي با مسئولان انرژي اتمي بلژيك و كارل دوگوچ، وزير امور خارجه اين كشور انجام خواهد داد.
آقازاده در اين سفر دوروزه با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا ديدار و گفتگو خواهد كرد.
رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان همچنين با آنتونيو مونتيرو، وزير امور خارجه پرتغال نيز گفتگو و مذاكره خواهد داشت.
آقازاده، خرازي و جهانگيري مسئولين ستادي و روساي عالي سه گروه كاري هستند كه به سرپرستي تخت روانچي سفير جمهوري اسلامي ايران در برن سيروس ناصري و كيا طباطبايي مذاكرات را ادامه مي دهند و سفر آقازاده به بروكسل با توجه به اينكه تخت روانچي سرپرستي هيات را برعهده دارد، نشانگر تحولي در روند مذاكرات مي باشد. اين سفر در حالي صورت مي گيرد كه بزودي بوش و رايس نيز به بروكسل سفر كرده و اصلي ترين محور گفتگوهايشان مذاكرات
ايران و اروپا مي باشد. به همين دليل اين سفر مهم قلمداد مي گردد.
رئيس سازمان انرژي اتمي جمهوري اسلامي ايران به خبرگزاري مهر گفت: ما علاقه منديم به كشورهاي اروپايي اين مشكل و نگراني را منتقل كنيم كه روند فعلي مذاكرات هنوز توقع و انتظاري كه تهران از محتواي مذاكرات هسته اي داشته است را برآورده نكرده است.
آقازاده رييس سازمان انرژي اتمي در آستانه سفر دو روزه اش به بروكسل يكي از اهداف اين سفر را مذاكره درباره مسائل دوجانبه ايران و بلژيك خواند و افزود: مذاكرات سياسي جاري با اتحاديه اروپا سايه بيشتري بر اين سفر انداخته و بيشتر مباحث در رابطه با اتحاديه اروپا و سه كشور اروپايي خواهد بود.
رئيس سازمان انرژي اتمي همچنين درباره فعاليت كارگروه انرژي هسته اي در مذاكرات ايران و سه كشور اروپايي، گفت: تاكنون دو دور از اين مذاكرات انجام شده و تا ماه مارس ۲ دور ديگر نيز برگزار خواهد شد.
وي در خصوص اخبار منتشر شده در رسانه هاي غربي با ادعاي افشاي اسناد نتيجه مذاكرات ايران و اروپا، گفت: برخي با تفسير خود از محتواي جلسات گزارش مي دهند كه صحيح نيست.
هفته گذشته آسوشيتدپرس مدعي شده بود در متني كه از مذاكرات محرمانه ميان سه كشور اروپايي و ايران بدست آورده، طرفين در خصوص موضوع كليدي غني سازي اورانيوم به بن بست رسيده اند.وي در خصوص احتمال تمديد تعليق غني سازي اورانيوم در صورت ملموس نبودن نتايج مذاكرات ايران و اروپا درماه مارس، گفت: با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر جدي، عميق و محتوايي بودن مذاكرات و نتيجه گيري بدون اتلاف وقت از آن، اين روزها تلاش بيشتري مي شود كه محتواي بيشتري به مذاكرات بدهند و اميدوارم كه پيشرفت قابل ملاحظه اي در كار داشته باشيم و اين فرمايشات تاثير خود را در روند مذاكرات بگذارد.
آقازاده در خصوص اخباري مبني بر درخواست تعليق ۵ ساله چرخه سوخت گفت: اين نظر البرادعي است كه در كنار آن نقطه نظرات زياد ديگري مطرح است، زمان زيادي براي تاثير گذاري چنين پيشنهاداتي لازم است و به نظر من عملي نيست. روحاني نيز در مصاحبه اختصاصي با همشهري كه اوايل هفته جاري به چاپ رسيد، بر احتمال غني سازي تا مرداد امسال تاكيد كرده بود.
وي در پاسخ به اين سئوال كه اگر جامعه بين الملل به چنين تعليقي تن دهد ايران چه موضعي اتخاذ خواهد كرد، گفت: من فكر مي كنم هنوز براي قضاوت در اين باره خيلي زود است؛ اما قطعا تا دلايل محكمي براي اين تعليق وجود نداشته باشد جمهوري اسلامي ايران آن را نخواهد پذيرفت.
آقازاده درخصوص روابط و مذاكرات تهران و مسكو در هفته هاي اخير گفت: ما بدليل همكاري نزديك در رابطه با نيروگاه بوشهر در تماس مستمر كارشناسي و سياسي با مسكو هستيم و فكر مي كنم پيشرفتهاي خوبي در رابطه با مساله سوخت، همكاري هاي دوجانبه و توسعه آنها بوجود آمده است.

وزير امور خارجه آمريكا:
هدف سه كشور اروپايي متوقف كردن اقدامات ايران است
ايسنا: كونداليزا رايس اظهار داشت: ما كاملا معتقديم مسئله ايران را مي توان به طريق ديپلماتيك حل و فصل كرد.
كونداليزا رايس، وزير امور خارجه جديد آمريكا در گفت وگو با شبكه خبري ان.بي.سي در پاسخ به اين سئوال كه شما در جلسه سنا ايران را پايگاه استبداد ناميديد آيا از نقشي كه ايران در عراق بازي مي كند نگران هستيد، گفت: ايراني ها بايد متوجه شوند كه عراقي ها قصد دارند آينده شان را بسازند و آن آينده اي بسيار متفاوت با ايران خواهد بود.
وي در ادامه ايران را به حمايت از شورشيان متهم كرد و گفت: مشكل ما در ارتباط با ايران برخي حمايت هاي احتمالي از شورشيان است كه براي ما موجه نيست.
وزير امور خارجه جديد آمريكا در پاسخ به اين سئوال كه آيا فكر مي كنيد چنين مسئله اي همچنان در حال روي دادن است ادعا كرد: من معتقدم ايراني ها نيرويي براي ثبات و خير نيستند.
رايس در پاسخ به اين سئوال كه آيا با نظر جك استرا، وزير امور خارجه انگليس كه گفته است حمله نظامي عليه ايران تحت هيچ شرايطي توجيه پذير نيست، موافق است گفت: من به تازگي با استرا و همتاي آلماني ام ديدار كرده ام و بايد بگويم شكاف گسترده اي ميان آمريكا و اروپا نمي بينم؛ آنچه مي بينم اين است كه جهان متوجه است كه بايد براي واداشتن ايران به درك اين كه نمي تواند بخشي از سيستم بين المللي باشد و در عين حال برنامه سلاح هاي هسته اي را دنبال كند، با يكديگر متحد باشند.
وي در ادامه گفت: فكر مي كنم آژانس بين المللي انرژي اتمي در رويارويي با ايران و گفتن اين كه آنها بايد به تعهدات بين المللي شان عمل كنند، بسيار پرخاشگرانه عمل كرده است.در گفت وگو با شركاي اروپايي مان، متوجه شديم هدف سه كشور اروپايي متوقف كردن هر اقدامي است كه ايران انجام مي دهد.
مشاور امنيت ملي سابق آمريكا ادعا كرد: مسئله خوب اين است كه چند سال قبل زماني كه مي گفتيم ايراني ها احتمالا برنامه سلاح هاي هسته اي را تحت پوشش برنامه صلح آميز هسته اي دنبال مي كنند كه در تناقض كامل با تعهداتشان در قبال NPT است هيچ كس به ما گوش نمي داد، اكنون همه نسبت به آن ظنين هستند؛ اكنون همه به ايران مي گويند كه شما بايد پروتكلهاي الحاقي را امضا كنيد، اكنون روسها به ايران مي گويند ما فقط زماني كه شما با پروتكلهاي الحاقي بازگرداندن سوخت هسته اي مصرف شده موافقت كنيد كار در نيروگاه برق هسته اي صلح آميز شما را به پايان مي رسانيم.
بنابراين ما دورنمايي از اتحاد را در برابر ايران شاهديم و ما با اروپايي ها در ارتباط با آنچه كه انجام مي دهند تماسهاي بسيار نزديكي داريم و اميدواريم كه موفق شوند.
وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا از اقدامات اروپا حمايت مي كنيد گفت: هر كسي كه بتواند در واداشتن ايران به عمل به الزامات بين المللي اش موفق شود از حمايت ما برخوردار خواهد بود.
وزير امور خارجه جديد آمريكا در پاسخ به سئوالي در خصوص اظهارات چني مبني بر احتمال حمله رژيم صهيونيستي به تاسيسات هسته اي ايران و اين كه آيا نسبت به چنين مسئله اي نگران است گفت: يك ايران مسلح به سلاح  هسته اي (!) عاملي براي بي ثباتي منطقه است و اگر ايران به ابزار هسته اي قابل استفاده دست پيدا كند هر اتفاقي ممكن خواهد بود؛ به همين علت است كه ما بسيار بر ديپلماسي، اتحاد جهان در اين باره، واداشتن روسها و ديگران به تشخيص اين كه حتي تعامل هسته اي صلح آميز با ايران و برنامه هاي هسته اي صلح آميز اين كشور با خطرات توليد سلاح هاي هسته اي روبروست تمركز كرده ايم.
رايس در پاسخ به اين سئوال كه در صورتي كه آريل شارون، نخست وزير رژيم صهيونيستي به آمريكا آمده و به شما يا رئيس جمهور بگويد قصد دارد به ايران حمله كند آيا وي را منصرف خواهيد كرد گفت: در خصوص چنين مسايلي به حدس و گمان نمي پردازم، اما مسئله مهم اين است كه ما تعهدي بين المللي داريم براي اين كه اطمينان يابيم ايراني ها به الزامات بين المللي شان عمل مي كنند.
وزير امور خارجه آمريكا در پاسخ به اين كه بنابراين اقدام نظامي را منتفي نمي دانيد گفت: رئيس جمهور هرگز هيچ گزينه اي را از روي ميز كنار نمي گذارد، اما ما كاملا معتقديم اين مسئله را مي توان با ابزارهاي ديپلماتيك حل كرد.

اخبار كوتاه
شهردار تهران:
دانشجويان بايد فضاي كشور را براي تحقق دولت آرمانگراي انقلابي آماده كنند
سما: شهردار تهران با بيان اينكه دانشگاهها در شرايط كنوني هدف گذاري انقلابي روشني ندارند، گفت: ماموريت دانشگاهها كه همان توليد علم و دانش، ترويج فرهنگ عدالت و خدمت در جامعه است بايد باز تعريف شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر احمدي نژاد كه در جمع دانشجويان در كرمان سخن مي گفت، نقش پيشتاز دانشجويان در تحولات اجتماعي و سياسي در مقاطع مختلف انقلاب اسلامي را يادآور شد و گفت: رويكرد دانشگاهها بايد عوض شود و به سمت و سوي واقعي خود بازگردد.
احمدي نژاد مشكل اصلي جامعه امروز را فاصله گرفتن از ارزشهاي والاي انقلابي و اسلامي  دانست و گفت: مسئوليت پيشبرد اهداف انقلاب يك مسئوليت همگاني است و دانشجويان نيز همچون ساير اقشار جامعه بايد فضاي كشور را براي تحقق يك دولت اسلامي  آماده كنند. احمدي نژاد؛ آرمانگرايي، خودباوري، شناخت توانمنديها و استعدادهاي داخلي، توكل به خداوند و تكيه بر مردم را مهمترين عامل پيشرفت انقلاب اسلامي عنوان كرد و افزود: ملت بزرگ ايران با سابقه علمي  و فرهنگي درخشان خود نمي تواند از خارج الگو بگيرد و منتظر باشد از آن سوي مرزها براي استقلال، آزادي، پيشرفت و تعالي او برنامه ريزي كنند. وي تأكيد كرد: اگر خود باوري تقويت شود، فضاي دانشگاهها به سوي تحقق آرمانهاي انقلاب و اسلام بازگردد و نسل جوان و دانشجو مطالبات مردم را به طور جدي پيگيري كنند مي توان به اصلاح امور و تحقق عدالت اجتماعي اميدوار بود. شهردار تهران بر نظارت مستمر عمومي  در همه شؤون حكومت تأكيد كرد و گفت: همه بايد تلاش كنيم از فرصت تاريخي كه انقلاب اسلامي براي خدمت به مردم به ما عطا كرده است براي تحقق آرمانهاي بلند الهي و نهضت جهاني اسلام بهره بگيريم.
باهنر: خدمت رساني بايد گفتمان حاكم جامعه باشد
فارس: دبير كل جامعه اسلامي مهندسين گفت: اگر هر دولتي كه در سالهاي آينده انقلاب اسلامي روي كار مي آيد قله چشم انداز ۲۰ ساله را هدف قرار دهد، مي تواند به اصلي ترين و مهمترين وظيفه خود عمل كند.
محمدرضا باهنر درخصوص چالش هاي انقلاب اسلامي تصريح كرد: درحال حاضر خدمت رساني بايستي مهمترين و بزرگترين گفتمان حاكم بر جامعه انقلابي باشد زيرا بر اين اساس مابقي بحثهاي مطرح و موضوعات اساسي مانند استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي كه زمينه اصلي كار است، داراي وضعيت مناسبي است.
وي با بيان اين كه بايستي در جهت پاسخگويي به مطالبات واقعي مردم گام هاي بلندي برداشته شود، بيان داشت: يكي از چالش هاي عمده مسائل اقتصادي به ويژه بحث قيمتها و تعادل بين هزينه ها و درآمدهاي خانوار و ديگري مقوله بيكاري است كه از چالش هاي اساسي جامعه است. نماينده مردم كرمان در مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين سؤال كه اقدامات رئيس جمهور آينده براي حل اين مشكلات چه مسائلي بايد باشد، عنوان كرد: مقوله فساد اقتصادي يكي از مشكلاتي است كه جامعه بر روي آن حساس است و در اين بخش بايد بخش هايي از ساختارها اصلاح شود و ديگر اين كه هماهنگي ميان قواي مقننه، مجريه و قضائيه ايجاد شود.
قايق هاي به غنيمت گرفته شده انگليسي به موزه جنگ تحويل مي شود
فارس: رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس گفت: طبق قانون و مقررات، كليه وسايل اغتنامي كه در يك نوع درگيري يا عمليات رزمي به دست مي آيد، بايد تحويل موزه جنگ داده شود و قايق هاي انگليسي نيز چون در عمليات جنگي به غنيمت گرفته شده اند جزء اين قانون به حساب مي آيند.
سردار ميرفيصل باقرزاده با بيان اين مطلب افزود: قايق هاي به جاي مانده از نظاميان متجاوز انگليسي، طبق قانون وسايل غنيمتي محسوب مي شوند و نبايد به آنها پس داده شود.
وي در ادامه گفت: ما در بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس بر اين عقيده ايم كه اين قايق ها طبق قانون داخلي مي بايست به اين بنياد تحويل داده شوند، تا ما بتوانيم از اين غنايم در موزه جنگ و دفاع مقدس استفاده مطلوب كنيم.
خرازي خبر ملاقات با مقامات آمريكايي را در اجلاس داووس تكذيب كرد
مهر: وزير امور خارجه جمهوري اسلامي هرگونه مذاكره با مقامات آمريكايي را در اجلاس داووس رد كرد و گفت: هيچ تماس و مذاكره اي بين ما نبوده است ؛ در جلساتي كه با شركت مقامات همه كشور ها تشكيل مي شود، طبيعي است كه هركس مواضع خود را اعلام مي كند و اين به معناي گفتگو، تماس و مذاكره نيست.
سيد كمال خرازي روز گذشته پس از بازگشت به تهران افزود: طبيعي است كه دراين اعلام مواضع اختلافاتي وجود داشته باشد و به بحث و مشاجره نيز تعبير شود.
وي درباره ملاقاتها و جلسات نشست داووس با اشاره به ابعاد مختلف اين اجلاس و تنوع ملاقاتها، ميزگردها و كنفرانسها، گفت: در ۷ تا ۸ ميزگرد و كنفرانس درباره مسائل ايران، منطقه و بين الملل و همچنين موقعيت فعلي آمريكا در منطقه و وضعيت فعلي عراق به بحث و گفتگو پرداختيم.
وزير امور خارجه در خصوص سفرهاي ديپلماتيك مقامات كشورمان، در آستانه نشست ماه مارس شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام كرد كه اين سفرها آغاز شده است و وي و ساير مسئولان وزارت خارجه همچنين رييس سازمان انرژي اتمي سفرهايي در اين زمينه داشته اند كه ادامه خواهد يافت.
وزراي خارجه كشورهاي اروپايي درباره پرونده هسته اي ايران مذاكره مي كنند
فارس: وزراي خارجه ۲۵ كشور عضو اتحاديه اروپا روز گذشته در نشست دو روزه خود در بروكسل درباره پرونده  هسته اي ايران بحث و گفت وگو كردند.
به گزارش روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، وزراي خارجه كشورهاي اتحاديه اروپا در نشست دو روزه خود در بروكسل پايتخت بلژيك به بحث و بررسي طرح هاي راهبردي اروپا در مرحله آينده در خصوص پرونده عراق، اوضاع خاورميانه، پرونده هاي اقتصادي و مهاجرت غيرقانوني به اين اتحاديه مي پردازند.
ادعاي يك سناتور آمريكايي :
آمريكا عليه ايران شواهدي دارد
ايسنا: الوطن به نقل از يك سناتور دموكرات آمريكايي با تاييد و حمايت از انجام مذاكرات با ايران ادعا كرد: آمريكا و آژانس بين المللي انرژي اتمي قرائن و شواهدي در دست دارند كه نشان دهنده نيت ايران براي ساخت بمب هسته اي و حمايت از تروريسم است.اين روزنامه چاپ عربستان به نقل از جوزف بايدن، سناتور دموكرات آمريكا نوشت: آمريكا در قبال ايران سه راه پيش رو دارد، اولين راه حل كه احتمالا به شكست خواهد انجاميد اين است كه سعي كند با واگذار كردن حل اين مسئله به اروپايي ها از آن بگذرد. دوم استفاده از راه حل نظامي است كه از كمترين حمايت مردمي برخوردار است سوم استفاده از راه حل ديپلماتيكي است كه اين راه حل جزو بهترين ها به شمار مي رود. البرادعي پيشتر از مخالفان ايران خواسته بود اگر شواهدي براي ادعاي عليه ايران دارند ارائه كنند.
فرد مصري متهم به جاسوسي براي ايران
بر بي گناهي خود در دادگاه تأكيد كرد
رويتر گزارش داد كه فرد مصري كه به جاسوسي براي ايران متهم شده بود، طي محاكمه در دادگاه ،خود را بي گناه دانست.
اين خبرگزاري انگليسي ادامه داد: دادگاه همچنين به اتهامي عليه محمدرضا حسين دوست، ديپلمات ايراني كه به طور غيابي به اتهام پرداخت پول به تبعه مصري براي دريافت اطلاعات از مجموعه پتروشيمي  نيبوع محاكمه مي شود، گوش داد. اين گزارش حاكي است، ايران چنين اتهاماتي را تكذيب كرده و آنها را بي اساس دانسته است.
اين تبعه مصري اتهامات مطرح شده را توهين به جمهوري اسلامي ايران دانست و ايران را آخرين پناهگاه اسلام خواند.
وي ادامه داد: من بي گناه هستم، جمهوري اسلامي ايران بي گناه است، چنين اتفاقاتي رخ نداده است. اين اتهامات ساختگي است.
ادامه محاكمه به روز پنجشنبه موكول شد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |