سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۸ - Feb 1, 2005
شهرداري اعلام كرد:
ضوابط ساخت و ساز و مرزبندي مناطق تهران اصلاح مي شود
براساس طرح «گنجينه ها»،استفاده از اتوبوس و مترو
براي كهنسالان تهراني رايگان مي شود
ايسنا: معاون امور مناطق شهرداري تهران با اعلام آماده شدن طرح جامع و تفصيلي پايتخت تا مهر ماه سال آينده گفت: ساخت و ساز در تهران از نيمه دوم سال ۸۴ بر اساس ضوابط اين طرح صورت مي گيرد. همچنين به گفته وي تا پايان فروردين ماه سال ۱۳۸۴ با تعيين وضعيت بيش از ۷۰ درصد از پلاك هاي شهري كه از ۴۰ سال پيش بلاتكليف بوده اند بيش از ۵۰۰ هزار نفر از شهروندان نيز از بلاتكليفي نجات مي يابند.
مهندس هاشمي در گفت وگو با خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران نبود طرح جامع و تفصيلي به  روز را مهم ترين مشكل پايتخت عنوان كرد و افزود: اين كمبود موجب شده تا بسياري از تصميم گيري ها در تهران سليقه اي و فردي باشد؛ به گونه اي كه هر مدير شهري بر اساس نوع نگرش خود، تغييراتي را در شهر ايجاد كند.
به عنوان مثال در يك دوره، مديري بدون رعايت الگو و توجه به استانداردهاي موجود، اقدام به بلندمرتبه سازي كرده و به همين دليل مشكلات زيربنايي زيادي در سطح شهر مشاهده مي شود.
وي گفت: به منظور رفع اين مشكلات، جلوگيري از نابساماني در شهر و رفتارهاي سليقه اي مديران بايد طرح جامع و تفصيلي بر اساس وضعيت، واقعيت ها و استانداردهاي فني در سطح شهر تهيه شود تا همه مديران شهر كه در رأس كار قرار مي گيرند، بدون انحراف از طرح، برنامه هاي خود را اجرا كنند. معاون امور مناطق شهرداري تهران تصريح كرد: ضرورت همين مسأله باعث شد كه در اين دوره از مديريت شهري تدوين طرح جامع و تفصيلي در دستور كار قرار گيرد؛ لذا با همكاري وزارت مسكن و شهرسازي هم اكنون ۲۹ مشاور در شهرداري مشغول مطالعه و تهيه اين طرح هستند.
 هاشمي با بيان اين كه طرح جامع و تفصيلي براي تصويب به شوراي عالي شهرسازي ارائه خواهد شد، خاطرنشان كرد: بر اساس اين طرح شهر تهران ساماندهي و استانداردسازي خواهد شد.
مرزبندي مناطق تهران از سال آينده
معاون امور مناطق شهرداري تهران با اعلام اين كه مناطق شهر تهران از سال آينده مرزبندي آنها در صورت نياز اصلاح مي شوند، تصريح كرد: در حال حاضر پايتخت از مرزبندي مناسبي برخوردار نيست؛ به عنوان مثال در برخي موارد، منازل مسكوني در يك منطقه و شركت گاز و آب و يا حتي مدارس در منطقه ديگري قرار دارند كه اين ناهمگوني مشكلاتي را براي شهروندان و شهرداري ايجاد كرده است.
 هاشمي با اشاره به اين كه اجراي طرح هاي عمراني منجر به جدايي برخي مناطق مي شود، به ايسنا گفت: به منظور رفع اين مشكل از ارگان ها و سازمان هاي مختلف درخواست شده تا در اين زمينه شهرداري را ياري كنند.
معاون امور مناطق شهرداري تهران در خصوص ساخت و سازهاي غير مجاز داخل شهر نيز به ايسنا گفت: به جرأت مي توان اذعان كرد كه با توجه به كنترل دقيق و بررسي هاي لازم و نيز پاسخگويي شهرداري به شهروندان، ساخت و سازهاي غيرمجاز پايتخت به كمترين حد خود در طول عمر يكصد ساله مديريت شهري رسيده است.
به اعتقاد وي، بسياري از ساخت و سازهاي غيرمجاز ناشي از عدم پاسخگويي مناسب به شهروندان و توجيه آنان نسبت به ضوابط و مقررات است.
 هاشمي همچنين در ادامه به ظرفيت مناطق مختلف تهران براي ساخت و ساز اشاره و بيشترين ظرفيتها را متعلق به مناطق ۲۱ و ۲۲ بيان كرد و گفت: اين مناطق به دليل جديد بودن داراي ظرفيت بيشتري براي ساخت و ساز هستند.
وي همچنين با اشاره به بلاتكليفي حدود يكصد هزار پلاك شهري در تهران گفت: بيش از ۷۰ درصد اين پلاك ها كه بيش از ۴۰ سال در كاربري هاي مختلف قرار گرفته و بلاتكليف بودند تا پايان فروردين سال ۸۴ تعيين تكليف مي شوند. هاشمي خاطرنشان كرد: به اين ترتيب با فرض ۵ نفره بودن هر خانوار، بيش از ۵۰۰ هزار نفر از بلاتكليفي پلاكهاي شهري آسوده مي شوند.
معاون امور مناطق شهرداري تهران، تعويض زمين، مشاركت، اعطاي امتياز، حذف طرح و خريداري را پنج شيوه شهرداري براي تعيين تكليف اين پلاك ها بيان كرد و گفت: شهرداري تهران با اين راهكارها تعيين تكليف اين پلاك ها را از اواخر سال گذشته آغاز كرده است.
 هاشمي در خصوص طرح هاي ترافيكي شهرداري تهران نيز به ايجاد حدود ۱۶ دور برگردان تا كنون اشاره كرد و گفت: ۶۰ دور برگردان نيز طراحي و تا اوايل سال آينده به بهره برداري مي رسند كه اين امر تأثير بسزايي در رفع گره هاي ترافيكي دارد.
به گفته وي، مجموع پروژه هاي بهره برداري شده تا پايان امسال به حدود يكهزار و ۲۰۰ پروژه مي رسد.

بارش برف و باران
001350.jpg
خبرگزاري مهر: به پيش بيني سازمان هواشناسي امروز تهران آسماني نيمه ابري تا تمام ابري همراه با بارش باران، برف و وزش باد خواهد داشت. بارش برف و باران براي بسياري از مناطق كشور نيز پيش بيني شده است.
بنا به همين گزارش هواي سواحل درياي خزر نيمه ابري همراه با بارندگي و مه صبحگاهي، هواي استانهاي اردبيل، آذربايجان شرقي و غربي، كردستان، كرمانشاه، زنجان، همدان، مركزي، لرستان و ايلام، چهارمحال و بختياري، قزوين، قم، تهران، سمنان و اصفهان نيمه ابري تا ابري همراه با بارش برف و باران و وزش باد پيش بيني مي شود.

ايران اولين كشور مصرف كننده بنزين
001359.jpg
قلم سبز ايران: سرانه مصرف بنزين خودروها در ايران ۵ برابر كشور فرانسه است.آمارهاي ارايه شده از سوي مراكز بين المللي انرژي نشان مي دهد ايران اولين كشور مصرف كننده بنزين ازنظر سرانه خودروها است.عقب ماندگي تكنولوژي توليد خودرو سبب شده است هر دستگاه خودرو به طور متوسط ۷۵/۱۰ ليتر بنزين در روز مصرف كند كه اين رقم در كشور فرانسه به ۹/۱ ليتر مي رسد.همچنين در كشور آلمان نيز هر خودرو به طور متوسط در روز ۵/۲ ليتر بنزين مصرف مي كند. شبكه توسعه يافته حمل و نقل عمومي در اين كشورها سبب شده است استفاده از خودروهاي شخصي در حداقل ميزان ممكن باشد.

دوبرابرشدن گازهاي گلخانه اي
001356.jpg
آسمان آبي ايران: آخرين يافته هاي تحقيقاتي نشان مي دهد در مقياس كلان در سراسر كره زمين ميزان به دام افتادن انرژي در اثر ۲ برابرشدن غلظت گازهاي گلخانه اي معادل با انرژي حاصل از مصرف ۳ ميليون تن نفت در هر دقيقه است. وزارت صنايع مي افزايد: «دولت ها مي توانند سوبسيدهاي درنظرگرفته شده براي فعاليت هايي كه در آنها عنصر كربن به دفعات استفاده مي شود را به تدريج متوقف كنند.»براساس اين گزارش، پروتكل كيوتو جداول ساعات كاري و اهداف و الزاماتي را جهت كاهش ميزان انتشار گازهاي گلخانه اي در كشورهاي توسعه يافته تنظيم كرده است و كشورهاي توسعه يافته را در راستاي رساندن سطح انتشار آلاينده هايشان به يك ميزان ثابت تشويق مي كند.

براساس طرح گنجينه ها
استفاده از اتوبوس و مترو براي كهنسالان تهراني رايگان مي شود
001347.jpg
گروه شهري: رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري در گفت وگو با خبرنگار ما جزئيات طرح گنجينه ها و همچنين نحوه برپايي جشنواره مطبوعات شهري را اعلام كرد.
براساس اين گزارش، دومين جشنواره مطبوعات در حوزه شهري به همت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در ۸ رشته خبر، گزارش، مصاحبه، مقاله، سرمقاله، يادداشت، عكس و كاريكاتور و طنز برگزار مي شود. همزمان با اين جشنواره كه به صورت دائمي و هر سال يك بار برپا خواهد شد، طي مراسمي انتخاب رسانه برتر، افتتاح فرهنگسراي رسانه و تشكيل انجمن روزنامه نگاران حوزه شهري نيز به ثمر خواهد نشست.
به گفته مهندس اسفنديار رحيم مشايي رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران هدف از برپايي اين جشنواره ايجاد تعامل بين مديريت شهري و رسانه هاست، لذا هر ديدگاهي چه به صورت كلان و خرد و موضوعاتي نظير آموزش شهروندي، حمل و نقل و ترافيك، جمع آوري و بازيافت زباله، توسعه شهري و شهرسازي، محيط زيست، مديريت بحران، آتش نشاني، معاينه فني و... را مورد بررسي و تحليل و نقد قرار داده باشد و يا نقش مديريت شهري را در فرآيند توسعه شهري به صورت حرفه اي به تصوير كشيده باشد مي تواند در اين جشنواره راه يابد.
طرح گنجينه ها و كارت منزلت
۵۰۰ هزار سالمند بالاي ۶۵ سال ساكن تهران با دريافت كارت نقره اي جهانديدگان از مزايا و تسهيلات اين طرح بهره مند مي شوند.
به گزارش خبرنگار ما به همت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و با دستور دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران سالمندان ۶۵ سال و بالاتر مي توانند از برخي خدمات اجتماعي و شهري نظير استفاده رايگان از شركت واحد اتوبوسراني، مترو، كتابخانه ها، نگارخانه ها و مراكز تفريحي و فرهنگي كه در اختيار شهرداري تهران قراردارد استفاده كنند.
بنا به گفته رحيم مشايي قرار است طبق هماهنگي هاي صورت گرفته از سوي شهرداري تهران، ساير ارگان ها و نهادهاي دولتي و خصوصي نيز با پيوستن به اين طرح خدماتي را به شكل رايگان و يا تخفيف ويژه در اختيار سالمندان شهر تهران قرار دهند.
وي افزود: سالخوردگان فرم هاي مربوطه را از ادارات پست دريافت و پس از تكميل اطلاعات مورد نياز در آن به اداره پست جهت ارسال به نشاني مورد نظر عودت دهند تا پس از تأييد شرايط احراز در ستاد اجرايي كه به همين منظور به وجود آمده، كارت منزلت به متقاضيان ارائه شود.

فاينانس مورد نياز مترو براي احداث خطوط جديد تأمين مي شود
001353.jpg
نايب رئيس كميسيون اصل ۹۰ مجلس در بازديد از متروي تهران قول داد: سال آينده فاينانس مورد نياز مترو براي احداث خطوط جديد تامين مي شود. نايب رئيس كميسيون اصل ۹۰ مجلس شوراي اسلامي با اشاره به پيگيري جدي نمايندگان مجلس به منظور تامين اعتبارات لازم براي توسعه خطوط مترو در تهران و شهرك هاي اقماري اظهار داشت: مجلس در بودجه سال آينده فاينانس مناسبي براي احداث خطوط جديد مترو تخصيص خواهد داد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران حجت الاسلام والمسلمين عسگري نايب رئيس كميسيون اصل ۹۰ و نماينده مجلس شوراي اسلامي در بازديد از متروي تهران كه با حضور مدير عامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه و اعضاي كميسيون اصل ۹۰ مجلس انجام شد، با بيان اينكه امروز شاهد به ثمر نشستن يكي از طرح هاي ملي و مهم كشورمان پس از پيروزي انقلاب اسلامي هستيم، اظهار داشت: اگرچه كشورمان از نظر ساخت مترو در مقام نوزدهم قرار دارد اما براي ما بسيار غرور آفرين است كه در خاورميانه از لحاظ ساخت مترو در مقام اول قرار داريم.
تامين اعتبار
از سوي ديگر رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي از اختصاص بيش از ۲ ميليارد دلار اعتبار براي احداث خطوط جديد مترو تهران و حومه خبر داد.
نوش آبادي در گفتگو با ايسنا با بيان اين كه اين اعتبار پس از تصويب مجلس شوراي اسلامي از محل صندوق ذخيره ارزي يا فاينانس، در اختيار مديريت شهري قرار مي گيرد، افزود: اعتبارات شهرداري معمولا از محل درآمدهاي اين سازمان تأمين مي شود؛ لذا به منظور رفع مشكلات ترافيكي و توسعه خطوط مترو در تهران و حومه و با هدف ايجاد تسهيلات لازم در رفت و آمد مردم، اين اعتبار از سوي مجلس شوراي اسلامي اختصاص خواهد يافت.

ديدار شهردار با شهروندان منطقه ۸
گروه شهري: شهردار و اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران، روز پنجشنبه ضمن حضور در منطقه ۸ شهرداري از نزديك با شهروندان ساكن در اين منطقه ديدار مي كنند وپاسخگوي مشكلات آنها خواهند بود.
شهروندان ساكن منطقه ۸ مي توانند براي طرح مشكلات خود و ملاقات با شهردار تهران روز سه شنبه به شهرداري اين منطقه واقع درخيابان گلبرگ، ميدان نبوت، ساختمان شهرداري منطقه ۸ مراجعه كنند.

با تصويب شوراي شهر صورت مي گيرد
تأسيس سازمان جديد كنترل مضاعف در شهرداري تهران
خبرگزاري فارس: شهرداري تهران براي كنترل و نظارت بر ساخت و سازها سازمان جديدي به نام سازمان كنترل مضاعف تأسيس مي كند.
يك منبع آگاه و نزديك به شهرداري تهران گفت: شهرداري تهران براي اصلاح سيستم نظارت و كنترل بر ساخت و سازها مشغول تهيه و تدوين لايحه اي است كه براساس اين لايحه سازمان جديدي به صورت مستقل در زيرمجموعه حوزه معاونت معماري و شهرسازي تهران به نظارت و كنترل ساخت و سازها خواهد پرداخت. در صورتي كه اين لايحه به تصويب شوراي شهر تهران برسد سازمان جديد كنترل مضاعف موظف است بر تمام مراحل احداث پروژه هاي ساختماني از پيش از صدور پروانه ساخت تا پايان كار ساختمان نظارت و كنترل كامل داشته باشد.
علاوه بر اين سازمان جديد موظف است عملكرد همه مهندسان ناظري كه بر مراحل اجرايي پروژه هاي ساختماني نظارت دارند مورد ارزيابي و كنترل قرار دهد. همچنين همه اسناد و مدارك نرم افزاري و نقشه هاي پروژه كه از سوي مهندسان مشاور براي طراحي و محاسبه تهيه مي شود مورد نظارت و بررسي كامل اين سازمان قرار مي گيرد و در صورتي كه اسناد ارائه شده به تأييد سازمان كنترل مضاعف برسد شهرداري اقدام به صدور پروانه ساخت براي متقاضي مي كند.
براساس اين لايحه مالك و متقاضي ساخت و ساز براي استخدام مهندس ناظر با سازمان كنترل مضاعف قرارداد مي بندد و اين سازمان به مالك، مهندس ناظر معرفي مي كند. مهندس ناظر نيز طرف قرارداد سازمان محسوب شده و دستمزد خود را از اين سازمان دريافت مي كند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |