سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۳۴
عروسي 300 زوج در سالروز ازدواج حضرت علي (ع ) و حضرت فاطمه (س)
هلهله در روز شاد
029427.jpg
عكس : گلناز بهشتي 
سعيده عليپور
عروس خانم چادر سفيدش را سرش كرده، پشت ميزهاي محل استقرار عروس و دامادها نشسته و فرقش با بقيه عروس و دامادها شايد اين باشد كه او هم مثل ما خبرنگار است. سربرگ هاي خبري اش را درآورده و خبر اجراي برنامه و سخنراني هاي مراسم را روي سربرگ هاي خبري اش ثبت مي كند و همزمان با خوش و بش با ميهمانانش خبرها را به خبرگزاري مخابره مي كند.
مي گويد: خبر اين مراسم را از طريق نمابري كه به خبرگزاري ارسال شده بود متوجه شدم.
ورزشگاه 3 هزار نفري افراسيابي حالا مملو از خانواده هاي عروس و دامادها شده است. صداي تشويق جمعيت و موسيقي و ... فضا را كاملا گرم كرده است، اما گوشه سالن تعدادي عروس و داماد نگران هم به چشم مي خورند. عروس خانم هايي كه شوهرانشان يا آقادامادهايي كه همسرانشان، توي ترافيك گير كرده اند يا شايد هم اساسا يادشان رفته كه امروز جشن عروسي آنهاست.
آقادامادي كه به ميله هاي گوشه سالن تكيه داده است، منتظر همسرش ايستاده، كت سرمه اي اش را از تن درمي آورد و با دست هايش خود را باد مي زند. مي شود حدس زد كه عصباني است. احتمالا بعد از اين ماجرا اولين دعواي زندگي آنها شكل بگيرد كه ناگهان سروكله عروس خانم هم پيدا مي شود.آقا كتش را مي پوشد و همسرش كه چادر گل دار سفيدش را بر سر دارد، انگار كه بدقولي را يادش رفته باشد. حالا هر دوي آنها مي خندند و روي يكي از صندلي هاي خالي پشت ميزهاي پر از ميوه و شيريني مي نشينند.
ورزشگاه شلوغ است، اما نه به خاطر برگزاري يك مسابقه ورزشي. اينبار جشن ازدواج 300 زوج تهراني، اين همه تماشاچي را به ورزشگاه كشانده است.
سالن شهيد افراسيابي مجموعه ورزشي شيرودي، ميزبان 600 عروس و داماد تهراني است كه روز ازدواج حضرت علي (ع ) و حضرت فاطمه (س ) 23 دي ماه، مصادف با اول ذي  الحجه به عقد هم درآمده اند و قرار است در اين جشن مهر و ماه هدايايي كه سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران براي آنها در نظر گرفته است را دريافت كنند.
خانواده زوج هاي جوان از همان ابتداي در ورودي مسيرشان از مسير عروس و دامادها مجزا مي شود، عروس و دامادها از اين در، خانواده ها از آن در. به اعتبار خبرنگار بودن از دري وارد مي شويم كه مخصوص عروس و دامادهاست. عروس و دامادها بسته هاي هديه شان را دريافت مي كنند همراه با يك چادر سفيد گل دار.
زمين مسابقه پر از ميزهاي مدوري است كه ميوه و شيريني روي آنها چيده شده، جايي كه قرار است عروس ها و دامادها آنجا بنشينند. كم كم جايگاه تماشاچي ها پر مي شود. خانواده ها روي سكوها نشسته اند. وسط هفته است و خيلي ها از محل كار مستقيم به استاديوم آمده اند.
بسته هاي پذيرايي كه تحويل مي دهند تنها مختص عروس و دامادها نيست. خانواده ها هم بسته هاي ميوه و شيريني را جلوي در ورودي دريافت مي كنند.
ناگهان تماشاگران به وجد مي آيند. صداي سوت و كف خانواده ها بلند مي شود و عروس و دامادها به جايگاه نگاه مي كنند. محمدرضا كشاورز، رئيس موسسه مهر و ماه مي گويد: قبل از 23 دي ماه كه سالروز ازدواج حضرت علي (ع ) و حضرت فاطمه س است، تبليغات مربوط به اين جشن را شروع كرديم و همچنين در 14 ميدان بزرگ شهر، چادرهاي ثبت نام علم و اعلام كرديم كساني كه در تاريخ 23 دي ماه ازدواج كنند به آنها هدايايي اهدا مي شود. مريم كه به همراه همسرش تازه پشت يكي از ميزهاي عروس و دامادها مستقر شده، مي گويد: قصد نداشتيم به اين زودي عقد كنيم، اما وقتي ديديم كه هديه مي دهند، تصميم گرفتيم تا تاريخ عقد را جلوتر بيندازيم و لبخندي كه تحويل هم مي دهند نشان مي دهد از اين موضوع راضي هستند.
كشاورز مي گويد: حدس مي زنيم با برگزاري چنين جشن هايي تعداد ازدواج ها از حد متوسط كه وجود دارد، بالاتر مي رود.
كشاورز مي گويد: در راستاي طرح ازدواج جوانان، همچنين قصد داريم تا از كساني كه از تاريخ عيد قربان تا عيد غدير با يكديگر ازدواج كرده اند، دعوت كنيم تا در جشن ازدواج درختكاري كه در 4 پارك تهران برگزار مي شود، شركت كنند و به آنها هم هدايايي از طرف سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران اهدا شود.
قرار است هر كدام از اين درخت هايي كه توسط اين عروس و دامادها كاشته مي شود به نام خود آنها ثبت شود.
حالا كم كم مراسم رو به پايان است و از تعداد اتومبيل هايي كه توي پياده روي ورزشگاه چيده شده است، كم مي شود.

فال تلخ براي گيشه خالي
رضا محدث - سينما، فيلم، صف، عشق بر وزن يك، دو، سه، حركت؛  اين مشخصه جشنواره فيلم بود. بله بود. سالهاست كه عادت  كرده ايم در روزهاي برگزاري جشنواره فيلم فجر، وقت عبور از كنار سينما چشممان به صف طولاني خيره شود. پيش از اين تا مي گفتي جشنواره، آدم ياد شلوغي مي افتاد. هميشه عده اي عشق سينما بودند كه به خاطر به دست آوردن چند بليت پيش فروش نشده، بيرون جشنواره فيلم فجر را داغ مي كردند. امسال هم انتظار چيزي غير از اين نبود. رفتيم تا يك بار ديگر آن حس خوب را كنار سينما احساس كنيم. اما، اما.
به ميدان فلسطين كه برسي بايد بين 2 سينما كه هر دو در چند قدمي اين ميدان هستند يكي را انتخاب كني. شايد فلسطين انتخاب بهتري باشد. به سمت آنجا مي رويم صف طولاني كجاست؟ احتمالا گيشه تماشاگران را به سمت كوچه مجاور هدايت كرده اند كه خبري از تماشاچي نيست. اما باز هم اشتباه كرديم، در كوچه مجاور سينما هم از صف طولاني خبري نبود. كودكي دوره گرد به همراه خواهرش در هواي سرد شهر تنها سرگرمي افراد معدودي بود كه مقابل گيشه ايستاده بودند. آكاردئون در دست پسرك، تمام قد او را گرفته بود. با اين حال پسرك، جاي خوبي را براي نواختن انتخاب نكرده بود. سنگفرش مقابل سينما فلسطين براي او سودي بيش از يك پياده رو عادي نداشت.
يك عقب گرد به سمت ميدان فلسطين . اين بار سينما عصر جديد انتخاب شده. شايد اينجا جشنواره شكل هميشه اش باشد. احتمالا سينما فلسطين فيلم مورد علاقه  تماشاگران را به نمايش نگذاشته؟ شايد بارش دانه هاي برف دليل كاهش تماشاگران است؟ اما اينجا كه برف هم شبيه برف نيست! شباهت گيشه سينما عصر جديد به فلسطين پاسخ تمام سوالاتمان بود. تنها تفاوت دوسينما، اين بود كه اينجا به جاي پسرك آكاردئون زن، فال فروش جاي نامناسبي را براي كاسبي انتخاب كرده بود. فال ها خيس ماندند، باد كردند و پول نشدند. چاره اي نيست بايد عصر جديد را هم رها كرد و جشنوراه را در سينماي ديگري جست و جو كرد. روزهاي تعطيل اگر هيچ مزيتي نداشته باشد، اين خوبي را دارد كه شما مي توانيد از ميدان فلسطين تا سينما فرهنگ را يك ربعه طي كنيد.
نزديكي هاي سينما، ديگر جايي براي پارك خودرو نيست. به نظر مي رسد سينمايي كه دنبالش بوديم را پيدا كرديم، مقابل سينما فرهنگ شلوغ بود. تماشاچيان زيادي يا منتظر دوستي بودند، يا به انتظار باز شدن گيشه ايستاده بودند. اين شلوغي براي ما كه دو سينماي بزرگ شهر را تقريبا بدون تماشاگر ديده بوديم لذتبخش بود. اگر شلوغ را به كار برديم زياد جدي نگيريد، تصور كنيد كه فيلم دوئل در روزهاي اول اكران خود است. فرهنگ، جمعيتي مشابه آن روزها داشت، شايد هم روزهاي اوليه اكران مارمولك. فرهنگ يك تفاوت ديگر با دو سينماي قبلي كه ما ديده بوديم داشت. امروز يكي از روزهاي خوب جشنواره است. جمعيت زيادي نسبت به سانس هاي گذشته مقابل سينما حاضرند.
اين را يكي از آن چهره هاي به نظر عشق سينما در پاسخ به سوال ما مي گويد. يكي ديگر از آن چهره ها جواب مي دهد، فيلم هاي امسال تعريفي ندارند. شايد اين علت اصلي خلوت بودن سينماها باشد. و نفر سوم: من در اين چند روز جشنواره فقط 2 فيلم را پسنديدم. بقيه هم حتما شنيده اند كدام فيلم خوب است و بي دليل به خاطر ساير فيلم ها وقتشان را تلف نمي كنند.
سينما فرهنگ به جز اين تفاوت ديگري هم داشت. آنجا نه از پسرك فال فروش خبري بود، نه از پسرك آكاردئون زن با خواهرش. شايد آنها جغرافياي شلوغي جشنواره را نياموخته اند!

ستون شما
چند اشتباه 
در شماره روز 17/11/83 آن روزنامه چند مصاحبه با روزنامه نگاران قديمي همگي عضو سابق روزنامه كيهان چاپ شده كه در برخي موارد رعايت امانت و صداقت در آنها مشاهده نمي  شود. از جمله در مصاحبه آقاي محمد بلوري دو اشتباه بنيادين مشاهده مي  شود، به اين قرار:
۱- اعتصاب اول مطبوعات مهر 57 از هيات تحريريه روزنامه اطلاعات شروع شد، نه كيهان. برخلاف گفته ايشان، آن روز حتي صفحات اصلي روزنامه اطلاعات بسته نشد، چه رسد به آنكه چاپ و منتشر شود. گمان مي  كنم آقاي بلوري وقايع را پس و پيش به خاطر مي  آورند، زيرا در اعتصاب دوم 63 روزه بود كه عوامل حكومت نظامي، با همكاري تني چند از دست نشاندگان خود قصد انتشار روزنامه اطلاعات را داشتند كه آن هم به شكست انجاميد.
در مورد اعتصاب اول مطبوعات گفتني ها و نانوشته هاي فراواني وجود دارد كه جاي طرح آنها در اينجا نيست. فقط به اختصار يادآور مي  شوم نطفه اعتصاب اول، يك روز قبل از شروع آن بسته شده بود. در آن روز اخبار و مطالب از هيات تحريريه روزنامه كيهان، پس از كنترل به وسيله سرگردي كه از طرف فرمانداري نظامي در هيات تحريريه كيهان مستقر شده بود، به حروفچيني ارسال مي  شد، اما حروفچين ها از حروف نگاري خودداري مي  كردند، زيرا به وسيله همكاران حروفچين خود در روزنامه اطلاعات از وضعيت حاكم بر موسسه مزبور آگاهي يافته بودند و مي  دانستند بنا نيست اطلاعات منتشر شود و لذا آنها هم قصد داشتند نگذارند كيهان منتشر شود!
۲- ليست معروف ارتشبد اويسي براي دستگيري و تبعيد چند روزنامه نگار و گروهي ديگر نيز مربوط به مهر 57 نيست، بلكه به موجب تاريخ سند مربوطه سند طرح كورتاژ به دي ماه و بهمن ماه آن سال مربوط است.
در جاي ديگر مصاحبه با آقاي آرش خوش خو تيتر شاه رفت به نفع روزنامه كيهان مصادره  شده است، در حالي كه آن تيتر معروف را سردبيري روزنامه اطلاعات انتخاب و چاپ كرده بود. دوره هاي روزنامه هاي كيهان واطلاعات موجود است و نشان مي  دهد اين تيتر را كدام روزنامه زده است.
اينگونه گفت وگوها در آينده مورد استناد تاريخ نگاران قرار مي  گيرد، بنابراين عدم رعايت دقت و امانت در آنها موجب تحريف تاريخ مي  شود. كما اينكه به دليل بي  دقتي يا سوء نيت خاطره نويسان و مورخان دوره مشروطه ، پهلوي و كودتاي 1332، هنوز ما اشتباهاتي را تكرار مي  كنيم مي  نويسيم و مي  گوييم كه از زبان و قلم همان گروه جاري شده است.
محمدحيدري روزنامه نگار قديمي - عضو سابق سردبيري روزنامه اطلاعات 
چند اسم جامانده 
درباره عكاس هاي انقلاب گزارش جالبي داشتيد، اما چند اسم جامانده است،  از جمله عزيزالله نعيمي، مرحوم محمد عقيلي، صمد قاسمي، محمد گل جامجو، محسن حقيقت، حسن جليليان و رسول پيامي، شايسته بود نامي از آنها مي آمد.
توضيح: علاوه بر اين، يادداشتي كه ذيل گزارش بلند حافظان حقيقت به چاپ رسيده بود، برداشت آزادي بود از تحقيقات افشين شاهرودي كه بدين وسيله از بابت درج نكردن نام ايشان پوزش مي طلبيم.

هوا
براي كلاغ ها
افسوس كه كلاغ ها سواد ندارند. هميشه بايد چيزي براي رسيدن به محبوبيت كم باشد. اگر كلاغ ها سواد داشتند و روزنامه مي  خواندند، حالا ستون هوا تبديل به محبوبترين ستون مطبوعات شده بود.
احتمالا اين مقدمه كافيست تا نانوشته بخوانيد كه امروز هم هواي تهران ابريست. اين ابرهاي سياه، البته عقيم  هم نمي  مانند تاكلاغ هاي شهر ذوق زده شوند. امروز هواي تهران ابري، همراه با ريزش برف و باران پيش بيني شده. دماي هوا هم در گرمترين لحظه ها 4 درجه سانتيگراد است و در سردترين لحظه ها به صفر مي  رسد. خبرديگر از هوا اينكه ظاهرا با رسيدن يك توده هواي سرد، هوا تا چند روز آينده ابري باقي مي  ماند. خوش به حال كلاغ ها كه سواد ندارند و هر روز دوباره خوشحال مي  شوند!

جعبه
يك روز تا بحرين
ماه محرم در راه است و برنامه هاي ويژه آن هم به همين صورت. يكي از برنامه هايي كه به همين منظور تدارك ديده شده با كاروان نام دارد. اين برنامه هر شب به صورت زنده و به مدت 60 دقيقه با اجراي شادي خواجه وند روي آنتن مي رود.
محافل حسيني نيز عنوان ويژه برنامه اي است كه در 45قسمت 15دقيقه اي در شبكه تهران به مناسبت محرم توليد مي شود. اين برنامه كه به پخش مراسم عزاداري سالار شهيدان توسط مداحان اهل بيت ؛ حاج منصور ارضي، سعيد حداديان، محمود كريمي، ذبيح الله ترابي و علي انساني اختصاص خواهد داشت، هر روز در 3نوبت لابه لاي برنامه هاي ديگر شبكه پخش خواهد شد.
نگاهي مي كنيم به برنامه هاي امروز كه از شبكه هاي مختلف پخش خواهد شد.
همسفران را مي توانيد 13:40 از شبكه سوم تماشا كنيد. شب هاي بلند زمستان را مي توانيد ساعت 16:30 از شبكه دوم تماشا كنيد. ماموران پرونده هاي راكد را مي  توانيد ساعت 20:15 از شبكه سوم تماشا كنيد. پاورچين هم ساعت 20 از شبكه تهران پخش مي شود. امشب فيلم سينمايي شبكه دوم را ساعت 21 مي توانيد تماشا كنيد. فرار بزرگ را مي توانيد امشب ساعت 22:10 از شبكه اول ببينيد. كتيبه جادويي ساعت۲۳:45 از شبكه دوم پخش مي شود. خيالتان هم راحت باشد، امروز هيچ مسابقه فوتبالي برگزار نمي شود. امروز خودتان را آماده كنيد تا فردا شب و زمان مسابقه تيم ملي ايران در مقابل بحرين، توصيه مي كنيم اصلا به آن شب كذايي مقدماتي 2002فكر نكنيد. براساس اعلام فدراسيون فوتبال بحرين اين بازي ساعت 19:05 به وقت تهران آغاز مي شود.

تهرانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |