شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۶ - Feb 12, 2005
معرفي برگزيدگان جشنواره در تالار وحدت
سيمرغ ها فرود آمدند
000252.jpg
بيست و سومين جشنواره بين المللي فيلم فجر با معرفي برندگان به كار خود پايان داد.در ابتداي اين مراسم كه شامگاه چهارشنبه در تالار وحدت برگزار شد، عليرضا رضا داد، دبير اين جشنواره با بيان اين كه در سال ۸۳ تلاش بيش از ۲۵۰۰ نفر از فرزندان سرزمينمان به بار نشسته است، گفت: سالي پر از اتفاقات گوناگون داشتيم و همه اينها يعني سينما و جشنواره امسال متفاوت تر از گذشته بود و اضافه شدن بخش هاي مسابقه سينماي آسيا و معناگرا كه گام جديدي در راه تعامل با سينماي جوان است، ابعاد جديدي به جشنواره فيلم فجر اضافه كرد. بعد از پخش آيتمي از روند برگزاري جشنواره و پيش بيني فيلمسازان درباره برندگان، هيات داوران بخش هاي مختلف با حضور بر روي صحنه برگزيدگان خود را به شرح ذيل معرفي كردند:
بخش آثار مستند: ديپلم افتخار تحقيق و پژوهش مستند به ارد عطارپور و وحيد باقرزاده براي فيلم «منم داريوش» ،ديپلم افتخار به مهرداد اسكويي براي فيلم «از پس برقع» سيمرغ بلورين به ماجد نيسي براي فيلم «مردم زنگ زده»
فيلم هاي اول و دوم ديپلم افتخار به بيژن ميرباقري براي فيلم «ما همه خوبيم» سيمرغ بلورين به رضا اعظميان براي فيلم «براي زندگي» از بخش فيلم هاي ميهمان.
000261.jpg
بخش مسابقه سينماي ايران: فيلم هاي كوتاه داستاني، ديپلم افتخار به آرمين حشمتي براي فيلم «تنها صداست» چهره پردازي، محمدرضا قومي (خيلي دور خيلي نزديك) جلوه هاي ويژه، نجف فتاحي (جايي براي زندگي) طراحي صحنه و لباس، امير اثباتي (خيلي دور خيلي نزديك) صداگذاري، بهمن اردلان ( خيلي دور خيلي نزديك) صدابرداري، يدالله نجفي (بيد مجنون) تدوين، سعيد شاهسواري (ما همه خوبيم) فيلمبرداري، حميد خضوعي ابيانه (خيلي دور خيلي نزديك) موسيقي، محمدرضا عليقلي (خيلي دور خيلي نزديك) بازيگر نقش دوم مرد، ديپلم افتخار به عليرضا شيخ الاسلام بازيگر خردسال (پشت پرده مه) خسرو شكيبايي (سالاد فصل) بازيگر نقش دوم زن، ليلا زارع (ما همه خوبيم) بازيگر نقش اول مرد، پرويز پرستويي (بيد مجنون) بازيگر نقش اول زن، فرشته صدر عرفايي (كافه ترانزيت) فيلمنامه، كامبوزيا پرتوي (كافه ترانزيت) كارگرداني، مجيد مجيدي (بيد مجنون) هنر و تجربه، كيانوش عياري (بيدار شو آرزو) جايزه ويژه هيات داوران، كمال تبريزي (يك تكه نان) و محمدرضا بزرگ نيا (جايي براي زندگي) بهترين فيلم، «خيلي دور خيلي نزديك» به تهيه كنندگي سيدرضا ميركريمي و حوزه هنري فيلم منتخب تماشاگران، «بيد مجنون» به تهيه كنندگي مجيد مجيدي و حوزه هنري.
000264.jpg
در قسمتي از اين مراسم محمد مهدي حيدريان معاونت سينمايي وزارت ارشاد كه براي اهداي بخشي از جوايز سينماي ايران به روي سن آمده بود در سخناني اظهار داشت: امسال سال سختي بود و چهره خانواده سينما خسته از راهي است كه طي كرده است. سينما هنري پيچيده و كامل است. رسانه اي فراگير و موثر، ايران اسلامي صاحب سينماست؛ اين را باور كنيم، به آن بباليم و از آن حراست كنيم.
وي افزود: سينماي پرتوليد ايران، در آينده اي نزديك رتبه اي يك رقمي را در بين كشورهاي جهان خواهد گرفت و با عزمي  جزم، مي رود تا با تجهيز خود، جامعه جهاني و چشم و گوش مخاطب جهاني را معطوف به خود كرده و چشم به فراسوها داشته باشد.

نگاه
چشم انداز آينده
000255.jpg
علي شيدفر
بيست و سومين جشنواره بين المللي فيلم فجر كه همزمان با جشن هاي سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي از دوازدهم بهمن ماه در تهران برپا بود طي ۳ مراسم جداگانه با اعلام نتايج جشنواره به كار خود پايان داد. مراسم نخست كه صبح چهارشنبه در سينما صحرا برپا بود، داوران بخش جنبي جشنواره كه شامل بيش از شانزده سازمان و نهاد مثل هلال احمر، آموزش و پرورش، جشنواره روستا، سازمان ترافيك، قوه قضائيه، نيروي انتظامي و ستاد اقامه نماز بود به برگزيدگان خود جوايزي اهدا كردند. برگزيدگان بخش سينماي آسيا و معناگرا نيز در مراسمي جداگانه و بهترين هاي بخش مسابقه سينماي ايران نيز شامگاه بيست و دوم بهمن  طي مراسمي در تالار وحدت جوايز خود را دريافت كردند.
جشنواره بين المللي فيلم فجر در شرايطي بيست و سومين دوره خود را پشت سر گذاشت كه سينماي ايران گذشته از موفقيت هاي پي درپي هنري و جايگاهي كه در جشنواره هاي بين المللي دارد ، دورنماي نويدبخشي براي دستيابي به بازار جهاني ترسيم كرده است.
حضور گسترده نمايندگان شركت هاي خارجي در بازار بين المللي فيلم تهران، حضور چشمگير جوانان فيلمساز در اين دوره جشنواره و ورود دو حوزه جديد سينماي آسيا و معناگرا مي تواند افق جديدي را به سوي سينماي جهان بگشايد و سينماي ايران در تعامل با سينماي جهان دستاوردهاي نويني به ارمغان آورد.
بخش سينماي معناگرا و مسابقه سينماي آسيا را مي توان مهم ترين ويژگي اين دوره از جشنواره خواند و همين ويژگي است كه مي تواند بسترساز اعتلاي سينماي معنوي و سينماي آسيا در عرصه جهاني باشد. قرابت فرهنگي و مشتركات تاريخي و ديني ايران با كشورهاي منطقه و علاقه بسيار آنها به سينماي ايران كه در جشنواره هاي گوناگون سينمايي مشاهده شده است در صورت برنامه ريزي دقيق مي تواند به يافتن جايگاه مناسب در بخش اكران سينماي ايران درمنطقه و آسيا كمك كند.
جشنواره فيلم فجر به پشتوانه بيست و سه سال برگزاري توانسته است نقشي جدي در چشم انداز سينماي ايران و افق هاي آينده آن بر عهده گيرد و آنچه هم اكنون به آن مي انديشد اعتلاي نه تنها سينماي ايران كه درخشش، اعتلاي روزافزون و تحول سينماي امروز جهان است.

بيد مجنون فيلم برگزيده تماشاگران
«بيد مجنون» ساخته مجيد مجيدي همچنان در صدر برگزيدگان تماشاگران سينماي ايران قرارگرفت.اين فيلم در طول برگزاري جشنواره با اقبال مخاطبان جشنواره روبه رو شد.«خيلي دور خيلي نزديك» از رضا ميركريمي، «زن زيادي» از تهمينه ميلاني، «كافه ترانزيت» ساخته كامبوزيا پرتوي و «ماهي ها عاشق مي شوند» ساخته علي رفيعي ديگر آثار برگزيده تماشاگران در بخش آثار سينماي ايران هستند.در بخش آثار بين الملل نيز فيلم هاي «دشت گريان» ، «خيلي دور خيلي نزديك» ، «بن بست» ، «بيد مجنون» و «يك تكه نان» بيشترين آرا را كسب كردند.

قابل توجه خوانندگان
با آغاز جشن هاي پيروزي سالگرد انقلاب اسلامي، روزنامه همشهري نيز از ۱۲ بهمن ماه هر روز ويژه نامه دهه فجر را در ۴ صفحه منتشر كرد كه به رويدادهاي جشنواره بين المللي فيلم فجر، جشنواره موسيقي و جشنواره تئاتر فجر اختصاص داشت. اين ويژه نامه در روز چهارشنبه ۲۱ بهمن آخرين شماره خود را منتشر كرد اما امروز به دليل اهميت انعكاس نتايج جشنواره و معرفي برگزيدگان، گزارش مراسم اختتاميه جشنواره جايگزين صفحات بورس و انفورماتيك شده است .

در حاشيه مراسم اختتاميه
000258.jpg
عكس ها از : محمد كربلايي احمد
آيين پاياني جشنواره  فيلم فجر با تاخيري ۵۰ دقيقه اي كه ويژگي اينگونه مراسم هاست در حالي آغاز  شد كه عده زيادي در تالار وحدت ايستاده مراسم را دنبال  كردند.
حسين پاكدل كه براي سيزدهمين بار اجراي مراسم اختتاميه جشنواره فجر را عهده دار بود با بيان اينكه آدم خرافاتي نيستم اظهار اميدواري مي كند اين مراسم را به خوبي پيش ببرد. پس از سخنان رضا داد كه مي گويد دو سال است بيانيه را بصورتي متفاوت مي خوانم. ماجد نيسي مستندساز جوان اولين نفري است كه پس از دريافت سيمرغ بلورين از منوچهر طياب به پشت تريبون مي رود و مي گويد: آرزويم بود تا اين جايزه را بگيرم اما فكر نمي كردم در اين سن به اين جايزه برسم، وي از سرهنگ منبتي رييس ناجي هنر كه برايش شرايط همواري را در طول خدمت سربازي فراهم كرده تا به كار فيلمسازي بپردازد تشكر مي كند.
عليرضا سجادپور تنها عضو هيات داوران بخش فيلم هاي اول و دوم است كه در مراسم حضور دارد و براي اهداي جايزه اين بخش به روي صحنه مي آيد. او مي گويد: اميدوارم بزرگ شويم تا عضو هيات داوري سينماي ايران بشويم.
امسال گردانندگان مراسم دست به ابتكار زدند و اسامي نامزدهاي هر بخش را زير تصاويرشان قبل از اعلام توسط مجري پخش  كردند كه نوشته شدن نام هاي امين حيايي زير عكس محمود كلاري، محسن قاضي مرادي زير عكس امين حيايي، عنوان عزت الله انتظامي براي فيلم كافه ترانزيت و كامبوزيا پرتوي زير تصوير فيلم پشت پرده مه از اشتباهاتي است كه باعث خنده حاضران و برهم خوردن نظم جلسه مي شود.
خسرو شكيبايي كه با تشويق زياد حاضران جايزه خود را دريافت مي كند، مي گويد: زماني كه مي خواستم از صخره ها بالا بروم و به قله برسم به ياد داشتم كه همراهم باشد اين اتفاق افتاد و از خانواده ام تشكر مي كنم. از ساير نامزدها هم بالاتر نيستم. از هيات داوران هم تشكر مي كنم كه قضاوتي عادلانه داشتند.
پرويز پرستويي هم جايزه خود را به كليه نابينايان تقديم مي كند و مي گويد: از مجيدي تشكر مي كنم كه اين فرصت را به من داد تا يك دريچه جديدي در زندگي من باز شود. من الان مي توانم با يك نابينا مكاتبه كنم، نامه بنويسم و نامه اش را بخوانم.
مسابقه  فوتبال ايران و بحرين باعث شده بود تا عده اي به دنبال نتيجه  بازي باشند و اعضاي هيات داوران كه براي اهداي جوايز روي صحنه بودند به هنگام سخنراني ها در پشت صحنه به تماشاي فوتبال مي نشينند و به گفته پاكدل قرار بود اگر گلي توسط ايران زده شود تصوير آن در سالن پخش گردد. به گزارش ايسنا، ظاهرا مجيد مجيدي هم تماشاي مسابقه فوتبال را به حضور در مراسم ترجيح داده است. پرستويي كه براي گرفتن سيمرغ كارگرداني او به روي سن مي رود مي گويد: من پرويز پرستويي هستم. فكر مي كنم امشب فوتبال كار دست مردم داده است. وي مجددا از مجيدي تشكر مي كند و اظهار مي كند: از كار با ايشان بسيار لذت بردم و تجربه خوبي برايم بود. به گزارش ايسنا كمال تبريزي گرفتن جايزه از اساتيد خود را افتخار مي داند و مي گويد: نوجوان كه بودم فيلم هاي مهرجويي و قريبيان را مي ديدم و در دانشگاه هم شاگرد دهقانپور بودم و همين طور از نجفي و محمدي خيلي چيزها ياد گرفتم، وي جايزه اش را به اسماعيل خلج كه او را پيشكسوت مسلم عرصه هنر مي خواند تقديم مي كند.
رضا ميركريمي هم بعد از گرفتن جايزه با اشاره به كليشه شدن تشكرات، از خانواده اش بخصوص پدر و مادر خود كه او را دعا كرده اند تشكر مي كند.
در پايان مراسم پرستويي براي بار سوم به روي صحنه آمد و پس از گرفتن سيمرغ فيلم منتخب تماشاگران مي گويد: نگاه هاي زيادي پشت اين سيمرغ است. آراء مردمي خيلي با ارزش است و همين كه مردم انتخاب مي كنند براي من و كل سينما خوب است.
اين مراسم با اعلام نتيجه  بدون گل بازي ايران و بحرين و گرفتن عكس يادگاري برندگان به پايان مي رسد، ضمن اينكه به علت فرارسيدن ايام سوگواري محرم هيچ موسيقي زنده اي در مراسم اجرا نشد.
در اين مراسم هم مانند جلسه اختتاميه رديف ويژه اي براي خبرنگاران و نمايندگان رسانه هاي جمعي در نظر گرفته شده بود.

بيانيه داوران بخش مستند
هم زمان با مراسم پاياني بيست و سومين جشنواره فيلم فجر، بيانيه هاي هيات هاي داوران بخش هاي مستند، فيلم هاي اول و دوم و مسابقه  سينماي ايران صادر شد.
در بيانيه بخش فيلم هاي اول و دوم كه توسط عليرضا رييسيان، سيدعليرضا سجادپور و محمدرضا هنرمند صادر شده، شناخت زبان سينما و طرح مضامين بديع و جسورانه، بهترين شروع براي هر فيلم سازي خوانده شده و آمده است: مهمتر از آن استمرار حضور در سينماي پرقدرت و حرفه اي است كه تحققش نمي تواند تنها به تجربه هاي صرفا شخصي و ارزان قيمت متكي باشد. يافتن كمال در تجربه هاي اول و دوم اگر نگوييم غيرممكن، اما بسيار دشوار است. با اين حال در ميان اين فيلم ها روزنه هاي اميد بسياري بود كه آينده اي بهتر براي سينماي كشور نويد مي دهد. هيات داوران بخش مسابقه سينماي ايران هم متشكل از حميد دهقان پور، عزيز ساعتي، فرامرز قريبيان، حسين كرمي، منوچهر محمدي، داريوش مهرجويي و محمدعلي نجفي در بيانيه خود ۴ نكته را حائز اهميت دانسته اند. ۱- در عمده آثار اين بخش، نگاه و زاويه ديد سينماگران از سلامت و صداقت چشمگيري برخوردار بود كه شايسته تقدير و قدرداني است. ۲- سينماگران ايران در مسير رشد و بالندگي خود به دايره اي از مفاهيم ديني، اخلاقي و انساني نزديك شده اند و به نظر مي رسد تلاشي جدي و همه جانبه در يافتن، كشف و انتقال اين مفاهيم را به زبان سينما دارند ۳- سال ۸۳ را بايد به حق سال تنوع در مضامين و موضوعات دانست. ۴- توسعه واقعي و همه جانبه و پايدار در سينما زماني تحقق مي يابد كه بخش خصوصي در عرصه توليد و توزيع آثار سينمايي نقش و مسئوليت بيشتري داشته باشد.
همچنين محمد تهامي نژاد، منوچهر طياب و مجتبي شيري در بخش آثار مستند در بيانيه خود به ۵ بند اشاره كرده اند: ۱ - هيات داوري از مستندسازان به عنوان نيروهاي خلاق مي خواهد كيفيت بصري و پژوهشي آثار خود را ارتقاء بخشيده، با نوآوري و تحقيق در دستاوردها و استانداردهاي جهاني، پيام آور زيبايي و معنا باشند. ۲ - جامعه ايراني حق دارد ضمن رو دررو شدن با مباحث جهاني، كنجكاوي در فرهنگ و مسائل خود را از چشم واقعيت سينماي مستند تماشا كند و معناي حضور تاريخي اش در تمام عرصه ها به شيوه اي هنرمندانه ثبت و تحليل شود. ۳ - توسعه سينماي مستند نيازمند سرمايه گذاري و تضمين بازگشت سرمايه است. اينك بخش خصوصي در اين حوزه جاي مطمئني در اقتصاد بازار و برنامه ريزي  هاي استراتژيك ندارد. ۴- اختصاص يك سالن ويژه نمايش فيلم مستند، عاجل ترين طرحي است كه مي تواند براي دستيابي به اهداف فوق به اجرا در آيد. ۵ - هيات داوري اختصاص دو سيمرغ بلورين در دوره هاي بعدي جشنواره به پژوهش و تهيه كننده مستقل به ويژه براي بخش خصوصي را شوق انگيز و محرك توليد مي داند.

برگزيدگان بخش جنبي جشنواره
در مراسم اختتاميه بخش جنبي بيست و سومين جشنواره بين المللي فيلم فجر كه صبح چهارشنبه ۲۱ بهمن ماه در محل سينما صحرا برگزار شد، جوايزي از سوي هفده سازمان و نهاد به فيلم هاي شركت كننده در جشنواره اهدا شد. روابط عمومي جشنواره نتايج داوري نهادها را به شرح ذيل اعلام كرد:
- انجمن حمايت از بيماران اسكيزوفرنيا (احياء) - به كارگردان فيلم «ماهي ها عاشق مي شوند» ، علي رفيعي- انجمن صنفي ويديو رسانه - به كارگردان فيلم منتخب مردمي، «بيد مجنون» ، مجيد مجيدي- جشنواره روستا - به كارگردان فيلم «يك تكه نان» ، كمال تبريزي- سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران - به كارگردان فيلم «ديشب بابا تو ديدم آيدا» ، رسول صدرعاملي - سازمان ملي جوانان: ۱- به كارگردان فيلم «خواب تلخ» ، محسن اميريوسفي۲- به بازيگر فيلم «ما همه خوبيم» ، خانم ليلا زارع۳- به كارگردان فيلم «ما همه خوبيم» ، بيژن ميرباقري۴- به كارگردان فيلم «خيلي دور، خيلي نزديك» ، افشين هاشمي۵- به كارگردان فيلم «ديشب بابا تو ديدم آيدا» ، رسول صدرعاملي- ستاد احياء امر به معروف و نهي از منكر - به كارگردان فيلم «بشارت منجي» ، نادر طالب زاده- ستاد اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي - به فيلمنامه نويس فيلم «يك تكه نان» ، محمدرضا گوهري- شركت توانير - به كارگردان فيلم «ماهي ها عاشق مي شوند» ، علي رفيعي- قوه قضائيه - به كارگردان فيلم «خيلي دور، خيلي نزديك» ، سيدرضا ميركريمي- كميته ترويج ستاد ويژه توسعه فناوري نانو رياست جمهوري - به فيلمنامه نويس فيلم «حيات» ، مجتبي خشك دامن - مركز ملي فرش ايران: ۱- به كارگردان فيلم «شكوفه هاي سنگي» ، عزيزالله حميدنژاد۲- به بهترين فيلم، «شكوفه هاي سنگي» ، به عزيز الله حميدنژاد۳- به طراح صحنه فيلم «ماهي ها عاشق مي شوند» ، علي رفيعي- موسسه گل آقا - فيلمي را در موضوع كمدي مستحق دريافت جايزه تشخيص نداد.
- نيروي انتظامي - به كارگردان فيلم «يك تكه نان» ، كمال تبريزي- وزارت آموزش و پرورش: ۱- به كارگردان فيلم «شكوفه هاي سنگي» ، عزيزالله حميدنژاد۲- به كارگردان فيلم «خيلي دور، خيلي نزديك» ، سيدرضا ميركريمي۳- به كارگردان فيلم «پشت پرده مه» ، پرويز شيخ طادي- هلا ل احمر : به كارگردان فيلم «بيدار شو آرزو» ، كيانوش عياري- انجمن مديران توليد سينماي ايران: ۱- به مدير توليد فيلم «بيدار شو آرزو» ، حسن آقا كريمي ۲- به مدير توليد فيلم هاي معناگرا «يك تكه نان» و «بيد مجنون» ، جواد نوروزبيگي - اداره كل نظارت و ارزشيابي معاونت امور سينمايي: ۱- بهترين سينما: سينما آفريقا، ۵ عدد سكه بهار آزادي۲- بهترين مدير سينما: سينما فلسطين، ۴ عدد سكه به علي رضايي۳- بهترين متصدي نمايش: سينما فرهنگ، ۲ عدد سكه ولي الله ظريفي۴ - بهترين متصدي خدمات: سينما فرهنگ، ا عدد سكه به شهرام نهالي۵- بهترين سركنترلر: سينما سروش، ۱ عدد سكه به ماشاءالله شفيعي۶- بهترين متصدي گيشه: سينما بهمن، ۱ عدد سكه به ايرج رضايي .

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
دهه فجر عيد سينماي ايران است
وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي دهه  فجر را نوروز سينماي  ايران  خواند و گفت : سينماي  ايران  در مجامع  جهاني  همواره  بحث آفرين  و مورد توجه  بوده است .
احمد مسجد جامعي  در مراسم اختتاميه  بيست  و سومين  جشنواره  فيلم فجر در تهران  افزود: كشور ايران  خاستگاه  بسياري  از هنرها است  و از ميان  هنرهاي  مدرن  سينماي  ايران  جايگاه رفيع  و شناخته  شده اي  در سطح  آسيا و جهان  دارد.
وي  توفيق هنري  سينماي ايران  را حاصل  تلاش  بي وقفه  سينماگران ، انديشمندان ، مسئولان  و مخاطبان  كشور عنوان  كرد.
مسجدجامعي  سياست گذاري هاي  عرصه  فرهنگ  را بستر مناسبي  براي  رشد و بقاي سينماي  ارزشي  و ديني  دانست  و ادامه داد: سينماي ديني  منحصر به  مباحث  مذهبي نمي شود بلكه  سينماگران  ايران  با تحليل  جنبه هاي  مختلف  اجتماع  و آسيب شناسي  ناهنجاري ها به  نگاهي  ارزشمند دست  يافته اند.
وي  سينماي  ارزشي  ايران  را با وجوه  اخلاقي  و معنوي  پاسخگوي  نيازهاي انسان  امروز در جوامع  مختلف  معرفي  كرد.
وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي فضاي  فرهنگي  خلاق ، بسترسازي  براي  رشد و توسعه  فرهنگ ، حضور گسترده  جوانان  و كاهش  تصدي گري  دولت  را از ويژگي هاي  صنعت  سينماي  ايران  عنوان  كرد.
در ادامه  اين  مراسم  محمدمهدي  حيدريان  معاونت  امور سينمايي  و سمعي بصري  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي ، سينما را رسانه اي  خلاق  براي  حضور در فرآيند جهاني  شدن  و حفظ هويت  ملي  دانست .
وي  تصريح  كرد: سينماي  ايران  با تلاش  مسئولان  و سينماگران  مي تواند در عرصه  توليد در جهان  به  رتبه اي  يك  رقمي برسد.
حيدريان  سينماي ايران  را سينمايي  شريف  خواند و افزود: بايد با هنرمندان  و متخصصان  اين  حوزه  در شان  آنان  برخورد شود و بستري  مناسب براي  امنيت  شغلي  و حرفه اي  اين  افراد فراهم  شود.
وي  با اشاره  به  برخورداري  هنر- صنعت  سينما از مخاطبان  فراوان  در سراسر جهان  گفت : در كشور ما نيز بايد از ظرفيت  بالاي  مخاطبان  سينمايي استفاده  بهينه اي  شود.
مراسم  اختتاميه  بيست  و سومين  جشنواره  فيلم  فجر عصر روز(چهارشنبه ۲۱ بهمن  ماه ) در تالار وحدت  تهران  برگزار شد.

برگزيدگان مسابقه بين الملل آسيا و معناگرا
000285.jpg
در ابتداي مراسم  پاياني بخش بين الملل بيست و سومين جشنواره  فيلم فجر كه سه شنبه شب در تالار وحدت برگزار شد، عليرضا رضاداد دبير جشنواره ضمن بيان اينكه اين مراسم اولين تجربه در تفكيك شدن بخش هاي سينماي بين الملل، سينماي آسيا و سينماي معناگرا از سينماي ايران است، تصريح كرد: سينماي ايران به عنوان سينماي صميمي، اخلاقي و جستجوگر مترصد فرصت هايي بوده است،تا با الگوهاي مشابه خود در دنيا فرصت گفت وگو پيدا كند.
وي گفت: آينده  سينماي ايران از آن مفاهيم عميقي است كه با آثار خود حرفي براي سينماي جهان داشته باشند و بتوانند با مخاطبين وسيع خود در جهان ارتباط برقرار كنند و اين آثار دست آوردي جز رشد فرهنگ عمومي نخواهد داشت.
در ادامه اين مراسم، كارگردان فيلم «شهر اشباح» از ژاپن كه در بخش معناگراي جشنواره  كودك اصفهان برگزيده شده بود، جايزه خود را از دبير جشنواره دريافت كرد و در ادامه داوران بخش بين المذاهب براي اعلام برگزيدگان خود به روي صحنه آمدند و ضمن تقدير از دو فيلم «يك تكه نان» و «رستگاري در هشت و بيست دقيقه» جايزه  اصلي خود را به فيلم «كافه ترانزيت» اهداء كردند.
بر اساس همين گزارش در بخش اعلام برگزيدگان، هيات داوران هر بخش به روي صحنه رفتند و برندگان سيمرغ بلورين را به شرح زير معرفي كردند:
- برگزيدگان بخش مسابقه  سينماي آسيا
بهترين فيلم «خاك خاكستر» (ديمتري دو كلارك) از افغانستان،بهترين كارگرداني جميل رستمي براي فيلم «مرثيه  برف» وبهترين فيلمنامه رامش، انورعلي و راجيو ويجايا اكهاوان براي فيلم «جاده» از كشور هند  تعلق گرفت.
- برگزيدگان مسابقه  سينماي بين الملل
بهترين فيلم بلند «روز نهم» (يورگن هاسه) از آلمان، بهترين كارگرداني (فولكر شلندورف) براي فيلم «روز نهم» بهترين فيلمنامه دنيس گانسل و مگي پرن براي فيلم «ناپولا» از آلمان، بهترين بازيگر «اولريش ماتيس» براي فيلم «روز نهم» ، بهترين دستاوردهاي فني و هنري به كيانوش عياري براي فيلم «بيدار شو آرزو» ، بهترين فيلم كوتاه به تلگراف (كورالي فارگي) از فرانسه و جايزه  هيات داوران به كيانوش عياري براي فيلم «بيدار شو آرزو» تعلق گرفت.
- برگزيدگان مسابقه  سينماي معناگرا
بهترين فيلم «بابا عزيز» (عليرضا شجاع نوري و سيريال اوريول) از ايران و تونس- بهترين كارگرداني كمال تبريزي براي فيلم «يك تكه نان» ، بهترين فيلمنامه اسماعيل فروخي براي فيلم «سفر بزرگ» از فرانسه و مراكش، جايزه  ويژه هيات داوران به تئوآنجلوپلس براي فيلم «دشت گريان» از يونان و ايتاليا.
در ادامه  مراسم پاياني بخش بين الملل جشنواره  احمد مسجد جامعي كه براي اهداي جوايز بخش سينماي معناگرا به روي سن رفته بود، در سخنان كوتاهي با تمجيد از افزوده شدن بخش هاي سينماي آسيا و معناگرا به جشنواره امسال گفت: اميدواريم اين قدمي كه برداشته شده راهي را هموار كند تا بتوانيم ظرفيت هاي بيشتري از اين عالم را كشف كنيم و به نحوي واقعي به تصوير بكشيم.
در بخش پاياني محمد علي نجفي رئيس هيات مديره خانه سينما فيلم «دشت گريان» را با   ۶۹/۸ درصد رضايت بينندگان به عنوان فيلم منتخب تماشاگران در بخش بين الملل معرفي كرد و سيمرغ بلورين اين قسمت را به كارگردان اين فيلم اهدا كرد.
اين مراسم با اهداي لوح هاي تقدير توسط رضاداد و اميراسفندياري به هيات هاي داوران بخش هاي مختلف بين الملل به پايان رسيد.
عليرضا شجاع نوري مجري مراسم بود و دو گروه موسيقي سنتي در لابه لاي برنامه قطعاتي را اجرا كردند كه در اين ميان نوازندگي توسط پسر بچه    ۱۳ ساله  افغاني مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت.
چنگيز جليلوند، غلامرضا موسوي، مجيد مجيدي، سعيد ابراهيمي فر، رويا تيموريان، محمد زرين دست، كمال تبريزي، كيانوش عياري، سيروس الوند، كامبوزيا پرتوي، علي رفيعي، احمدرضا درويش، شهريار بحراني، مسعود رايگان و محمود كلاري از حاضران در اين مراسم بودند.
بعضي از برندگان پس از دريافت جايزه  خود به پشت تريبون رفتند و سخنان كوتاهي را بيان كردند:
كمال تبريزي گفت: اين جايزه را روي ميزم مي گذارم تا براي كارهاي بعدم به من انرژي دهد به خصوص اينكه آنرا از آقاي «كريستوف زانوسي» گرفتم.
كيانوش عياري گفت: «بيدار شو آرزو» خاطره  بدي براي من است، چون فشار رواني زيادي به بيننده وارد مي كند
اما مخاطب اصلي اين فيلم به جاي مردم بايد مسئولين باشند.
وي در بخش ديگري گفت: قبل از رفتن به بم مردد بودم و با رضاداد تماس گرفتم و ايشان گفتند حتي اگر به آنجا برويد و نگاتيو را بسوزانيد كار بزرگي كرديد و اين باعث دلگرمي  من شد.

برندگان جشنواره فيلم فجر
000306.jpg
بيست و سومين جشنواره فيلم فجر چهارشنبه شب به پايان رسيد و فيلم «خيلي دور خيلي نزديك» ساخته رضا ميركريمي با بدست آوردن شش سيمرغ موفق ترين فيلم جشنواره شد. خيلي دور خيلي نزديك عنوان بهترين فيلم جشنواره را نيز از آن خود كرد، در حاليكه مجيد مجيدي جايزه بهترين كارگرداني را بدست آورد. پرويز پرستويي نيز براي دومين بار سيمرغ بهترين بازيگري را گرفت. او در فيلمهاي ديار عاشقان، ليلي با من است و مارمولك نيز ديپلم افتخار و جايزه ويژه هيات داوران را بدست آورده بود. فرشته صدر عرفايي نيز براي بازي تحسين برانگيز در فيلم كافه ترانزيت سيمرغ بهترين بازيگر زن را گرفت و خسرو شكيبايي نيز بهترين بازيگر مكمل مرد شد.

سينما
اجتماعي
اقتصادي
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   سينما   |   داخلي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |