شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۶ - Feb 12, 2005
هاشمي رفسنجاني در نماز جمعه تهران:
تكنولوژي هسته اي را با قدرت دنبال مي كنيم
ايران محل ماجراجويي نيست
000297.jpg
حجت الاسلام  و المسلمين هاشمي رفسنجاني طي سخناني در خطبه ي اول نماز جمعه ي تهران با اشاره به اينكه انقلاب ما از پيام اباعبدالله الحسين(ع) منشا گرفته است، يادآور شد: در اواخر دوره ي مبارزه؛ در محافل مذهبي و مساجد مداحان اشعار حماسي مي خواندند و مضاميني را انتخاب مي كردند كه حماسي باشد، اكنون نيز با فرا رسيدن اين ايام به مداحان و كساني كه روضه ي اباعبدالله را مي خوانند توصيه مي كنم؛ علاوه بر ذكرهايي كه دل مردم را نرم و خاشع مي كند، در مداحي هاي خود از ذكرهاي حماسي - كه جنبه ي مقاومت، جوانمردي، پايداري و ايثار دارد - استفاده كنند؛ ما بايد از حماسه ي عاشورا براي تقويت روحيه ي جهاد، مقاومت و ظلم ستيزي استفاده كنيم.
وي با اشاره به حضور باشكوه مردم در راهپيمايي ۲۲ بهمن با وجود برف و باران شديد، آن را نشانه اي از يك حماسه ي ملي و طراوت انقلاب اسلامي و نشاط مردم دانست و افزود: ديروز در حاليكه در بسياري از نقاط ايران اسلامي شاهد ريزش برف و باران بوديم مردم بي اعتنا به اين مشكلات حضور گسترده و قهرمانانه در راهپيمايي داشتند و اين امر از ديد ناظران خارجي مخفي نمي ماند، البته آنها سعي مي كردند كه در اظهارات خود از تعابير دهها هزار نفر استفاده كنند و حضور مردم را كوچك نشان دهند، اما مي دانند كه اوضاع به چه احوال است و راهپيمايي ديروز اگر بخواهيم بگوييم صدها هزار نفر نيز در سطح تهران كم است.
وي خطاب به نمازگزاران گفت: اگر بوش مي گويد با ملت ايران است، بايد ديروز با شما در راهپيمايي شركت مي كرد. ملت ايران همين افرادي هستند كه ديروز در خيابانها در راهپيمايي شركت كردند و اين حركت معنادار و گوياست.
هاشمي رفسنجاني با مقايسه ي كشور از نظر اقتصادي، سياسي، فرهنگي و روابط بين الملل و تمام بخش ها در بعد و قبل از انقلاب، گفت: مردم مشاهده مي كنند كه ما نسبت به قبل پيشرفت هاي زيادي كرده ايم، البته هيچ كس مدعي نيست كه ما به تمام اهدافي كه در انقلاب در نظر گرفته بوديم رسيديم. بايد تلاش كنيم كه اشكالات رفع شود، البته نبايد القاء كرد كه مردم از انقلاب و مسوولان خسته شده اند و براي دفاع از چيز ديگري در خيابان ها حضور پيدا مي كنند. مردم و مسوولان جدا از يكديگر نيستند؛ البته تاكيد مي كنم كه توقعاتي وجود دارد كه حل نشده و بايد در نظر گرفت كه هم اكنون طرف ما كس ديگري يعني آمريكاست.
هاشمي رفسنجاني با اشاره به اقدامات آمريكا در طول انقلاب مانند تحريم، كودتا، جنگ رواني و همچنين برگزاري دادگاههاي ظالمانه، اظهار داشت: اين تهديدات تازه نيست، اكنون مساله  ي جديدي كه پيش آمده، مساله ي هسته اي است كه آنها را داغ تر كرده است.
وي با اشاره به باتلاقي كه آمريكايي ها در عراق به بهانه ي ايجاد دموكراسي براي خود ساخته  و در آن فرو رفته اند و راهي براي بازگشت ندارند، اظهار داشت: آمريكا نمي خواست مردم عراق حاكميت برخودشان را بدست بگيرند و تمام اتفاقاتي كه اكنون در عراق افتاده به خواست آمريكا نبود، آمريكا زير فشار آيت الله سيستاني و علما مجبور شد انتخابات را برگزار كند و تاكنون نيز خوشبختانه روند انتخابات به خوبي پيش رفته و اميدواريم نتيجه ي انتخابات همان شود كه در مصر اتفاق افتاد، فرعون، حضرت موسي(ع) را از آب گرفت و او حكومت فرعون را از بين برد. آمريكا و اسرائيل از اتفاقاتي كه اكنون در عراق مي افتد راضي و خشنود نيستند.
هاشمي رفسنجاني تاكيد كرد: صريحا به كاخ سفيد مي گويم؛ تهديدات رواني تاثيري ندارد و مردم و مسوولان ما را نمي ترساند، آمريكا نمي تواند تهديدات خود را پياده كند، اگر به فكر اين امر بيفتد خسارتش متوجه خود او خواهد بود. خليج فارس و ايران جاي ماجراجويي نيست، بايد راه مسالمت در پيش بگيرند و قبول كنند كه انقلاب ايران انقلابي دائمي و ماندني و حق ملت ايران است.
وي با بيان اين كه كشورهاي پيشرفته حدود ۸۰ درصد از برق خود را از انرژي هسته اي تامين مي كنند و به ايران بزرگ مي گويند كه حق ندارد از انرژي هسته اي برخوردار شود، گفت: ايران به طريق اولي اين را نمي پذيرد و ما يقينا اين تكنولوژي را حفظ خواهيم كرد و انشاءالله در آينده تمام دستاوردهاي علوم هسته اي در اختيار ملت ايران قرار خواهد گرفت.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان كرد: ما به بازرسان فرصت داديم كه بازرسي كنند، سوال و مشاهده كنند كه غني سازي ما در جهت صلح آميز است و تمام اين فرصت ها در جهت اعتمادسازي است، اين اعتماد بايد ظرف چند ماه بدست آيد. البته دو، سه ماه آن گذشته و اگر آنها روزي بگويند كه ما اعتماد نكرده ايم بايد بدانيم كه در گفتار خود صادق نيستند. ما فرصت داديم كه اعتمادسازي شود و وقتي كه فرصت تمام شد با تمام قدرت خود كسب تكنولوژي هسته اي را ادامه خواهيم داد.

آخرين اظهارات بين المللي در خصوص
پرونده هسته اي ايران
ايسنا: جورج بوش بار ديگر در اظهاراتي بي اساس گفت: ايراني مسلح به سلاح هسته اي نيرويي بسيار بي ثبات كننده خواهد بود و جهان بايد يكصدا عليه برنامه هسته اي ايران صحبت كند.رويتر با مخابره اين خبر ادامه داد، جورج بوش رئيس جمهور آمريكا چهارشنبه شب در ديدار با الكساندر كواسنيفسكي، همتاي لهستاني خود گفت: ايراني ها بايد بدانند كه جهان آزاد براي ارسال پيامي  بسيار واضح به ايران مبني بر اين كه سلاح هسته اي توليد نكنيد با يكديگر همكاري مي كند.
وي ادامه داد: علت اين كه ما چنين پيامي را مي فرستيم، اين است كه ايران با سلاح هسته اي نيرويي بسيار متزلزل كننده در جهان خواهد بود.وي در آستانه سفرش به كشورهاي اروپايي ادامه داد كه درصدد مذاكره با اروپايي ها در خصوص آنچه «نگراني هاي مربوط به ايران» خواند، است و گفت: مهم است ما يكصدا صحبت كنيم.
اين گزارش با اشاره به سفر رايس به اروپا به نقل از بوش افزود: از پاسخي كه رهبران اروپايي در اين باره به رايس داده اند، بسيار خرسندم.
رايس ادعا كرد: ايران اگر برنامه  هسته  اي اش را متوقف نكند
به شوراي امنيت سازمان ملل مي رود
كاندوليزا رايس ادعا كرد: ايران بايد به الزامات بين المللي اش براي متوقف كردن برنامه هسته اي اين كشور عمل كند، يا اين كه گام هايي ديگر برداشته خواهد شد.
شبكه خبري سي. ان. ان با مخابره اين خبر به نقل از كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا در نشستي با وزراي خارجه كشورهاي عضو ناتو و مقامات اتحاديه اروپا افزود: واضح است كه اگر ايران نتواند به الزامات بين المللي اش عمل كند در واقع مواضع آژانس بين المللي انرژي اتمي پيشنهاد مي كند كه ايران بايد به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع شود.
رايس همچنين گفت: پيام اين است،ايراني ها بايد اين پيام را متوجه شوند و قطعا ما هميشه به آنها يادآوري مي كنيم كه اگر آماده نباشند به الزاماتشان عمل كنند جامعه بين المللي گام هايي ديگر را در اختيار دارد. وزير امور خارجه آمريكا گفت: ما به مشاورات كاملا نزديك با اروپايي ها درباره اين كه مذاكرات با ايران چگونه پيش مي رود، آيا پيشرفتي حاصل شده يا خير يا اين كه آيا به نظر مي رسد ايراني ها در جهت عمل به تعهداتشان حركت مي كنند يا خير ادامه مي دهيم و فقط نظارت مي كنيم و به اين مذاكرات ادامه مي دهيم.
كارتر از حق ايران دفاع كرد
جيمي كارتر گفت كه حتي «حمله پيشگيرانه» عليه تاسيسات هسته اي ايران موفق نخواهد بود. جيمي كارتر، رئيس جمهور اسبق آمريكا به شبكه خبري سي. ان. ان گفت: فكر مي كنم ديپلماسي رويكردي مناسب است و معتقدم همان طور كه رايس اعلام كرده دقيقا كاري است كه جورج بوش انجام مي دهد. كارتر خاطرنشان كرد: ايران براساس معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي حق دارد برنامه برق هسته اي داشته باشد و به شكلي مناسب ضايعات اين برنامه را در اختيار بگيرد. اين گزارش به نقل از وي افزود: حمله پيشگيرانه عليه ايران مانند حمله اسرائيل به اسيراك عراق در سال ۱۹۸۱ از شانس اندكي براي موفقيت برخوردار است؛ زيرا بيشتر تاسيسات هسته اي ايران پراكنده و زيرزميني هستند.
كارتر گفت: اطمينان ندارم كه اكنون براي جنگي ديگر آمادگي نظامي داشته باشيم.
سخنگوي كاخ سفيد:غني سازي؛ بايد پايان يابد
اسكات مك كلان گفت: اقدامات اروپايي ها درباره برنامه هسته اي ايران را تحسين مي كنيم. پايگاه اينترنتي كاخ سفيد با مخابره اين خبر به نقل از اسكات مك كللان، سخنگوي كاخ سفيد افزود: ما با اروپايي ها، آلمان و فرانسه و انگليس كه با ايران در تماسند تا اين كشور را وادار كنند دنبال كردن سلاح هاي هسته اي را پايان دهد ارتباط نزديكي داريم؛ همه پيامي متحد را به ايران مي فرستند، مبني بر اين كه ايران مسلح به سلاح هسته اي، عامل بي ثباتي در منطقه و جهان خواهد بود. وي همچنين گفت: ديدگاه ما همچنان اين است كه پرونده هسته اي ايران بايد به شوراي امنيت سازمان ملل براي اعمال تحريم هاي ممكن عليه اين كشور ارجاع شود.
شرودر:نقش سازمان ملل بايد تقويت شود
گرهارد شرودر گفت كه آلمان مي خواهد به ايران به صورت سياسي كمك كند و براي اين منظور بايست نقش سازمان ملل تقويت شود. به گزارش روزنامه آلماني زبان استاندارد، گرهارد شرودر، صدراعظم آلمان در جلسه سياسي «آشرميت وخ» در كلن (روز آغازين ماه روزه داري در ميان مسيحيان) گفت كه روابط فراآتلانتيكي در خصوص مسئله هسته اي ايران، مانند هر مسئله ديگري مهم است.
وي گفت: اين موضوع بايست از طريق مشاركت جمعي حل و فصل شود.

سومين دور مذاكرات ايران و اروپا
بدون اعلام نتايج پايان يافت
دور سوم مذاكرات هسته اي ايران و اروپا پس از چهار روز مذاكره فشرده كارگروه هاي هسته اي، سياسي، امنيتي و نيز تكنولوژيكي، اقتصادي، روز گذشته در ژنو مقر اروپايي سازمان ملل متحد پايان يافت.
در اين مذاكرات طولاني كه روز سه شنبه در كارگروه اقتصادي، روز چهارشنبه در كارگروه سياسي و نيز پنج شنبه و جمعه در گروه هسته اي صورت گرفت، طرف ايراني و اروپايي مواضع خود درباره جزئيات كاري در ۳ كارگروه را مطرح كرده و به بحث پيرامون آنها پرداختند.
هر دو طرف بر حفظ ديدگاه ها و مواضع خود تاكيد ورزيده، اما همچون نشست هاي قبلي مي كوشند به راه حل هاي ميانه اي كه خواست طرفين و نه يكي از آنان را تامين كند، دست يابند.
«سيروس ناصري» مسئوليت كميته هسته اي، مجيد تخت روانچي سفير جمهوري اسلامي در جمهوري فدرال سوئيس به عنوان مسئول گروه كاري سياسي امنيتي و نيز كيا طباطبايي مديركل همكاري هاي چند جانبه وزارت امور خارجه، مسئوليت گروه همكاري هاي تكنولوژي و اقتصادي را بر عهده دارند.
اين نشست در شرايطي برگزار شد كه به ادعاي رسانه هاي غربي، هيچ يك از دو طرف انتظار پيشرفت در اين مذاكرات را نداشتند؛ به گفته آنها اين نشست كارشناسان است و روندي كه در جريان است، نبايد انتظار زيادي از آن داشت.
۱۵ ساعت مذاكره در كار گروه هسته اي
نمايندگان جمهوري اسلامي ايران در ۲ روز مذاكرات كارگروه هسته اي كه روز هاي پنجشنبه و جمعه در ژنو برگزار شد، بار ديگر بر موضع غير قابل تغيير خود مبني بر اينكه از جانب تهران هيچ راهي براي توقف غني سازي وجود ندارد تاكيد كرد و از طرف اروپايي خواست تا ديگر از طرح دوباره اين موضوع خودداري كرده و حتي لحظه اي به توقف غني سازي نينديشد. در اين مذاكرات كه بيش از ۱۵ ساعت به طول انجاميد، هيات ايراني به تفصيل ديدگاه اقتصادي خود در زمينه فعاليت هاي صلح آميز هسته اي را مطرح كرد و تاكيد نمود كه اين برنامه ۱۰۰ درصد داراي صرفه اقتصادي است.
در اين گفتگوها طرف ايراني اعلام كرد كه تهران هرگز خود را در ۳۰ سال آينده، از مقام صادر كننده اي انرژي به وارد كننده اي كوچك از غرب تبديل نمي كند.
بررسي مبارزه با مواد مخدر در كار گروه امنيتي
با پايان ۵ ساعت گفتگو در كارگروه سياسي و امنيتي مذاكرات هسته اي ايران و اروپا، تهران، لندن، پاريس و برلين افق دراز مدت روابط سياسي ميان اين ۳ كشور و نيز اتحاديه اروپايي با ايران را مورد بررسي قرار دادند.
در اين مذاكرات كه روز چهارشنبه در نمايندگي كشور آلمان در ژنو برگزار شد، طرف اروپايي علاقمندي خود را براي كمك به ايران در مبارزه با مواد مخدر تشريح كرد و در اين زمينه راهكارهايي مورد توافق قرار گرفت. در اين نشست همچنين در مورد مبارزه مشترك با گروههاي تروريستي بحث شد. پاريس نامزد برگزاري نشست بعدي كميته سياسي و امنيتي است.
پيشرفت در مذاكرات كار گروه اقتصادي
هيأتهاي ديپلماتيك ايران، انگليس، فرانسه و آلمان، در مذاكرات كارگروه اقتصادي و تكنولوژيكي خود كه در ژنو برگزار كردند، راههاي گسترش روابط اقتصادي و تجاري را مورد بررسي قرار دادند.
در اين نشست كه روز سه شنبه در نمايندگي جمهوري اسلامي در ژنو برگزار شد، هيات ايراني نمونه هايي از موانع تجاري كه در راه تجارت ايران به خصوص در اقلام دو منظوره ايجاد شده است را تشريح كرد.
در اين گفتگوها كه ۷ ساعت به طول انجاميد، طرف اروپايي نيز در مقابل با تشريح مقررات كنترل صادرات، لزوم تسهيل تجارت ميان اين ۳ كشور و اتحاديه اروپايي با ايران را مورد تاييد قرار داد. اين كارگروه همچنين مقرر كرد كه دور بعدي مذاكرات در كمتر از ۱۰ روز آينده برگزار شود.

انتخاب نهم
باهنر: فعلا كانديدا معرفي نمي كنيم
مهر: محمدرضا باهنر در پاسخ به سئوالي درباره نتيجه نشست اخير كميته پنج نفره شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي تنها به ذكر اين جمله كفايت كرد كه: ما هميشه جلسه داشته ايم و اين جلسه هم مثل ساير جلسات؛ قرارنبود دراين جلسه به نتيجه مهمي برسيم و كانديدايي معرفي كنيم. باهنر درپاسخ به اين سئوال كه پس ازبحث و تبادل نظر در اين جلسه چه تصميمي گرفته شد، فقط گفت: نتيجه مهمي قرار نبود گرفته شود، ما فعلا كانديدايي معرفي نمي كنيم.
استراتژي هاشمي توليد ثروت خواهد بود
ايسنا: سخنگوي ائتلاف نهم با شركت در يك مصاحبه مطبوعاتي كه با حضور جمعي از خبرنگاران در هفته نامه «مينودر» قزوين برگزار شد، در پاسخ به سؤالي درباره ارزيابي از مواضع جناح اصلاحات نسبت به كانديداتوري هاشمي رفسنجاني براي انتخابات رياست جمهوري، گفت: با توجه به اينكه در سالهاي انزواي سياسي جناح موسوم به چپ، آقاي هاشمي رفسنجاني به تنهايي در قامت يك جريان سياسي با انحصارطلبي ها مقابله كرد هرچند بعضي از عناصر راديكال اين جناح، چنين واقعيتي را ناديده مي گيرند، ولي شخصيت هاي فهيم و واقع گراي جناح اصلاحات نسبت به خدمات سياسي و اقتصادي آقاي هاشمي، تحليل مثبت دارند و حضور ايشان در جايگاه رياست قوه مجريه را موقعيتي در جهت برقراري تعادل سياسي مي دانند.نوبت همچنين اعلام كرد: استراتژي دولت آينده آقاي هاشمي رفسنجاني، با هدف توليد ثروت و توزيع عادلانه آن طراحي شده است.
از معرفي كانديداي شوراي هماهنگي استقبال مي كنيم
مهر: مهدي كروبي در حاشيه راهپيمايي ميليوني ملت ايران در ميدان آزادي تهران، گفت: از معرفي كانديداي شوراي هماهنگي استقبال مي كنيم ولي ما كار خودمان را انجام مي دهيم.
كروبي با تاكيد بر برگزاري انتخاباتي جدي، بانشاط و پرشور افزود: جبهه دوم خرداد در جلسات خود هنوز براي معرفي كانديداي واحد به نتيجه اي نرسيده است و خوب است كه براي معرفي كانديدا از سوي جبهه دوم خرداد اجماع و وحدت وجود داشته باشد.
ولايتي: معرفي كانديداي شوراي هماهنگي به گرمي انتخابات مي افزايد
مهر: علي اكبر ولايتي كانديداي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري معتقد است: معرفي كانديداي شوراي هماهنگي به گرمي انتخابات خواهد افزود.
علي اكبر ولايتي در حاشيه راهپيمايي ميليوني مردم در يوم الله ۲۲ بهمن در ميدان آزادي تهران گفت : شوراي هماهنگي هر زماني كه كانديداي خود را معرفي كند خوب است.
جناح هاي سياسي رقباي خود را تخريب نمي كنند
ايرنا: مهدوي  كني  دبيرجامعه  روحانيت  مبارز با دعوت  جناح هاي سياسي  به  رعايت  اخلاق  سياسي  در نهمين  دوره  انتخابات  رياست  جمهوري ، گفت كه  جناح هاي  سياسي  در مقام  تخريب  رقباي  خود بر نمي آيند. دبيرجامعه  روحانيت  مبارز، نهمين  دوره  انتخابات  رياست  جمهوري را با توجه به  اوضاع  پيچيده  ايران  و جهان  بسيار مهم  خواند و بر ضرورت  حضور گسترده  مردم  در اين  انتخابات  و انتخاب  فردي  شايسته ، مومن ، كاردان ، خدمتگزار و وفادار بعنوان  يكي  از وظايف  ملي  و ديني  ايرانيان  تاكيد كرد.
كاركنان  قوه قضاييه  مجاز به  موضع گيري  در انتخابات  نيستند
ايرنا: معاون  اول  قوه  قضاييه  اعلام  كرد: دستگاه  قضايي ، قضات  و كاركنان  اين  قوه مجاز به  موضع گيري  له  يا عليه  كانديدايي  درانتخابات  رياست  جمهوري  نيستند.
حجت الاسلام  سيدابراهيم  رئيسي در سمنان  افزود: قضات  و كاركنان  قوه  قضاييه  مي توانند در امر تشويق  و حضور حداكثري  مردم  درانتخابات  تلاش  نمايند اما از اين كه  له  يا عليه  نامزدهاي انتخاباتي  حركت  يا سخني  بگويند ممنوعيت  دارند.
آمادگي دادستاني كل كشور براي پاسخگويي به استعلام كانديداها
خبرگزاري فارس: دري نجف آبادي از آمادگي كامل دادستاني كل كشور براي پاسخگويي به استعلامات وزارت كشور و شوراي نگهبان در مورد كانديداهاي رياست جمهوري خبر داد و گفت: دادستاني كل كشور در چارچوب قوانين و مقررات به استعلاماتي كه توسط مراجع ذي ربط صورت خواهد گرفت پاسخگو خواهد بود. دري نجف آبادي با بيان اين مطلب گفت: دادستاني كل كشور با بررسي سوابق افراد اعم از محكوميت و عدم محكوميت آنها پاسخگوي مراجع استعلام كننده است تا چنانچه كانديدايي پرونده اي داشته باشد، پاسخ لازم را بدهد.
امضاء ميثاق نامه همكاري مشترك بين هواداران معين و  هاشمي  رفسنجاني
فارس: در پي مذاكرات فشرده ميان هواداران و احزاب حامي كانديداتوري اكبر  هاشمي  رفسنجاني و مصطفي معين، ميثاق نامه همكاري مشترك ميان آنها به امضاء مي رسد. در پي كانديداتوري مصطفي معين از سوي برخي از احزاب دوم خردادي از جمله حزب مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب و احتمال كانديداتوري اكبر  هاشمي  رفسنجاني كه از سوي برخي ديگر از احزاب جبهه دوم خرداد از جمله كارگزاران سازندگي و خانه كارگر حمايت مي شود، هواداران معين و  هاشمي قصد دارند در انتخابات رياست جمهوري ميثاق عدم تعرض به يكديگر را امضا كنند.
هنوز براي حضور در انتخابات تصميم نگرفته ام
حسن روحاني گفت: هنوز براي حضور در انتخابات رياست جمهوري تصميم خاصي نگرفته ام، اگر چه برخي از دوستان توصيه هايي براي حضورم در اين عرصه مطرح كرده اند. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا، دبير شوراي عالي امنيت ملي كه در مراسم دانشجويي ستاد دهه فجر مشهد سخن مي گفت، با اشاره به شرايط فعلي ايران در نظام بين الملل و اهميت حضور حداكثري مردم در انتخابات افزود: شرايط فعلي ما به نحوي است كه بايد از برگزاري هر نوع انتخابات پرشور و حضور حداكثري در اين عرصه استقبال كنيم، دراين راستا اگر كسي احساس مي كند حضورش مي تواند در ايجاد چنين فضايي موثر باشد، بايد بيايد.
جنتي :رئيس  جمهور آينده  بايد پايبند به  ارزشهاي  اسلامي  باشد
ايرنا:  دبير شوراي  نگهبان  در كرمان  گفت : در انتخابات  نهمين  دوره  رياست  جمهوري كسي  بايد روي  كار بيايد كه  پايبند به  ارزشهاي  اسلامي و حافظ اصول  و آرمانهاي انقلاب  باشد. آيت  الله  احمد جنتي  ديروز در جمع  اعضاي  شوراي  نظارت  استان  كرمان با اعلام  اين  مطلب  افزود: اگر كسي  به  فكر ماديات ، قدرت  و ارتقاء جايگاه  حزب و تشكيلات  سياسي  خود است  ترجيحا بهتر است  به  فكر كرسي  رئيس  جمهوري  نباشد.
حمايت جبهه تحكيم دموكراسي از نامزدي كواكبيان
ايسنا: جبهه تحكيم دموكراسي با صدور بيانيه اي ضمن تقدير از حضور حماسي مردم در راهپيمايي ۲۲ بهمن از حمايت قاطع ۱۲ حزب و تشكل سياسي خارج از قدرت عضو اين جبهه از نامزدي دبيركل حزب مردم سالاري دكتر مصطفي كواكبيان براي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري خبر داد.جبهه تحكيم دموكراسي شامل احزاب و تشكل هاي سياسي: جمعيت ايران فردا، حزب دفاع از ايثارگران و قانون اساسي، انجمن دانشگاهيان استان اصفهان، سازمان دفاع از منافع ملي ايران، حزب دوستي و مودت، مجمع فارغ التحصيلان ابوريحان بيروني، جمعيت طرفداران نظم و قانون، حزب مردم سالاري، حزب مشاركت جوانان خانه معلمان ايران، حزب وفاق ايران، كانون وليعصر(عج) و كانون همبستگي فرهنگيان ايران است.

دكتر علي لاريجاني در ديدار با مردم اهواز تأكيد كرد
ما بايد براي آمريكا شرط بگذاريم، نه آنها براي ما
فارس: علي لاريجاني كه براي ديدار با مردم، علما و نخبگان استان خوزستان و سخنراني در مراسم راهپيمايي روز ۲۲ بهمن مردم اهواز به اين شهر سفر كرده بود، در ابتداي ورود به اهواز در مصاحبه با خبرنگاران، با اشاره به انگيزه خود از سفر به خوزستان گفت: خوزستان خاك سرخي است كه سلحشوري و دفاع از وطن در آن نهفته است.
لاريجاني در اين سفر همچنين با بانوان اهوازي، طلاب حوزه علميه اهواز، اساتيد دانشگاههاي اهواز، نخبگان و فعالان اصولگرا در اين شهر ديدار كرد.وي در اين ديدارها گفت: اگر فقر در جامعه گسترش يابد اصلاحات واقعي در كشور اتفاق نمي افتد، اصلاحات واقعي به معني نابودي دور باطل فقر، فساد و تبعيض است كه مسئولين بايد براي آن بسيج شوند.
لاريجاني با اشاره به حركات مختلف آمريكا عليه ايران،  تصريح كرد: آنها بدنبال ايجاد زمينه هاي نفوذ اقتصادي نيز هستند و مي گويند كه بايد همزمان با دامن زدن به درگيري هاي داخلي در ايران، مذاكره با مقامات ايراني در خصوص حقوق بشر و مسائل هسته اي ديگر مسائل را نيز آغاز كنيم.
وي با بيان اين كه ما بايد براي ارتباط و مذاكره با آمريكا شرط بگذاريم و اين آمريكاست كه به ما نياز دارد، نه ما به آنها، اظهار داشت: امروز زماني نيست كه آمريكايي ها از ما امتياز بگيرند. آنها نيازمند ما هستند، پس بايد به ما امتياز بدهند.
لاريجاني با تأكيد بر حل مشكلات اقتصادي مردم و شرايط ايجاد يك دولت كارآمد و خدمتگزار بيان داشت: يكي از آمريكايي ها گفته بود كه اگر نتيجه انتخابات رياست جمهوري ايران نيز مانند شوراها و مجلس هفتم باشد، ما نه تنها ديگر حريف ايران نخواهيم بود، بلكه پس از يك سال بايد عراق را هم رها كنيم.
در اين ديدارها لاريجاني در پاسخ به سئوالي در خصوص ادامه حضور خود در انتخابات در صورت حضور هاشمي رفسنجاني، وي را شخصي موثر در جريانات انقلاب خواند و با اشاره به اين كه وي حضور خود را مشروط به نبود نيروهاي كارآمد كرده است، بيان داشت: آمدن يا نيامدن من تنها برمبناي نظر اصولگرايان تعيين مي شود و من قائل به وحدت در جريان اصولگرا هستم.
لاريجاني درخصوص علت حضور خود در عرصه انتخابات گفت: من خود راغب به اين موضوع نبودم و براساس نظر برخي از بزرگان نيروهاي اصولگرا در صحنه حضور يافتم، لذا تابع تصميم اصولگرايان خواهم بود و چنانچه آنها بر هر كدام از نيروهاي اصولگرا توافق كنند من حتما از او حمايت خواهم كرد.
لاريجاني در قسمتي از اظهاراتش درخصوص برنامه هاي خود در حوزه توليد علم و فرهنگ و دانشگاه گفت: يكي از مشكلات كشور ما اين است كه در سال هاي اخير در برخي از مناصب كه ظاهر سياسي ندارند سياست زدگي سيطره يافت كه از جمله آنها بخش آموزش عالي است.
لاريجاني با تصريح به اينكه عدالت به معني توزيع فقر نيست گفت: بايد برنامه هاي اقتصادي آتي كشور به افزايش توليد ناخالص ملي بينجامد تا درآمد سرانه مردم رشد كند و همراه با اجراي عدالت، فاصله هاي طبقاتي كاهش يافته و عدالت اجتماعي تحقق يابد.
لاريجاني ساماندهي وضع اقتصادي و معيشتي مردم را لازم خواند و افزود: در خوزستان ۲۲ درصد بيكاري داريم و اين در حالي است كه معادن مختلف، خاك حاصلخيز و آب كافي و نيز همسايگي با كشوري مثل عراق و امكان استفاده از بازارهاي آن وجود دارد.
كانديداي احتمالي اصولگرايان در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به دستيابي ايران به فناوري هسته اي گفت: متوسط سن كساني كه در مسايل هسته اي كار مي كنند حدود ۳۰ سال است. آنها فرزندان انقلاب هستند كه افتخار مي آفرينند.

برگزاري جشن انقلاب در پاريس
گروه سياسي: سفارت جمهوري اسلامي در پاريس با ترتيب مراسم باشكوهي سالگرد پيروزي انقلاب بهمن ۵۷ راگرامي داشت.
در اين مراسم علاوه بر سياستمداران برجسته و شاخص فرانسوي، مقاماتي از كاخ اليزه، نمايندگان مجالس ملي و سنا، مقامات بلندپايه احزاب سياسي و نيز سفرا و نمايندگان سياسي خارجي مقيم در پاريس؛ بيش از دو هزار نفر از شهروندان فرانسوي و نيز ايرانيان مقيم حضور داشتند.
باوجود تشديد حملات لفظي و اتهامات مطرح شده از سوي آمريكا و اوج گيري جو تبليغاتي منفي عليه ايران همزمان با سفر كاندوليزا رايس، وزير امورخارجه آمريكا به پاريس؛ مقامات و مسئولين سياسي فرانسوي و نيز ديپلمات هاي خارجي مقيم، شركت چشم گير و گسترده اي در جشن پيروزي انقلاب داشتند.

دكترولايتي:
مبارزه با فقر و فساد و برقراري عدالت اجتماعي
سه ركن ضروري دولت آينده است
ايسنا: دكتر ولايتي با اشاره به انتخابات رياست جمهوري و حضورش در اين انتخابات، خاطرنشان كرد:  مصلحت نظام و حكومت در اين است كه هر كس توانايي حضور در انتخابات را دارد، در اين صحنه حضور يابد تا با افزايش تعداد كانديداها انتخابات خوبي داشته باشيم.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام كه در مسجد چهار مردان قم سخنراني مي كرد، با بيان اين مطلب اظهار داشت: فردي مناسب رياست جمهوري است كه اولا مردم او را خوب بشناسند و به او نمره  قبولي داده باشند، ثانيا به ارزشهاي انقلاب پايبند باشد و ثالثا كارآمدي داشته باشد؛ يعني تصميم كار كردن داشته باشد و بتواند كار كند.
ولايتي مبارزه با فقر، برقراري عدالت اجتماعي و مقابله با فساد را سه ركن ضروري دولت آينده دانست.مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل در ادامه اظهار داشت: امام خميني (ره) انقلاب اسلامي ايران را بر اساس فرهنگ و دين پي ريزي كرد و اين امر باعث اتحاد بين دين گرايان و ملي گرايان شد.ولايتي قم را پايتخت انقلاب اسلامي معرفي كرد و با اشاره به مبارزات انقلابي مردم اين استان، افزود: امام (ره)، نقطه روشن بيدارگري مسلمانان است.
مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل با اشاره به طرح خاورميانه بزرگ، تصريح كرد: آمريكا با طرح خاورميانه بزرگ قصد دارد اسرائيل را وارد اين منطقه كند تا به اين طريق بتواند اهداف خود را در خاورميانه عملي سازد.
وي افزود: دموكراسي مورد پسند آمريكا آن است كه مردم به حكومت اسلامي روي نياورند و حاصل راي مردم يك حكومت غيرديني باشد.
ولايتي تأكيد كرد: انقلاب، ميراث فرهنگي و معنوي مردم است و مشكلات جامعه نمي تواند مردم را از انقلاب و حكومت جدا كند.

با دستور رئيس قوه قضاييه
طرح رفع اطاله دادرسي در محاكم آغاز شد
گروه اجتماعي: رئيس قوه قضائيه طي بخشنامه اي بر تدوين هرچه سريع تر طرحي دقيق براي رفع معضل اطاله دادرسي تأكيد كرد.
به گزارش ايسنا، متن كامل اين بخشنامه خطاب به روساي دادگستري ها و دادستان هاي سراسر كشور، به اين شرح است:
كوتاه كردن فرآيند دادرسي، كاهش وارده و موجودي واحدهاي قضائي، گسترش شوراهاي حل اختلاف و احياي نهادهاي شبه قضائي از اهداف مهم برنامه ۵ ساله توسعه قضائي كشور است.
عمده نگراني و ناراحتي مردم از دستگاه قضائي به طولاني بودن روند دادرسي مربوط مي شود و لازم است هرچه سريع تر برنامه ريزي دقيقي براي بهبود وضعيت به عمل آيد.
ماموريت برنامه ريزي و اجراي آنچه قوه قضائيه را به نتيجه نهايي مي رساند، به معاون اجرايي قوه قضائيه محول شده است.
روساي واحدهاي قضائي اعم از دادگستري ها و دادسراها با توجه به برنامه ها و دستورالعمل هاي اجرايي كه من بعد ابلاغ مي شود، تلاش بيشتري را براي كوتاه كردن فرآيند دادرسي به عمل آورده و با تشكيل و فعال نمودن كميته هاي اجرايي رفع اطاله دادرسي و اجراي برنامه هاي سراسري و منطقه اي اقدام نموده و نتيجه اجرايي برنامه ها و تأثيرات آن را به صورت مرتب و مستمر به معاون اجرايي قوه قضائيه اعلام كنند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
حوادث
خارجي
سياسي
سينما
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   سينما   |   داخلي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |