شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۶ - Feb 12, 2005
دماي هوا در نيمه شمالي كشور تا ۱۰ درجه كاهش مي يابد
تهران ؛ تداوم برف تا دوشنبه
كاهش دما تا ۷ درجه زير صفر
كاهش دما و تداوم بارش برف مناطق گسترده اي از شمال وغرب كشور را با شرايط بحراني روبرو كرده است
برف سنگين با ارتفاع ۲ متر، شهر رشت را در آستانه بحران سوخت و مشكلات بهداشتي قرارداده است
000243.jpg
گروه شهري: بارش برف سنگين و كم سابقه در بسياري از مناطق كشور رفت و آمد در جاده ها، معابر شهري، تامين سوخت و حتي انجام امور جاري در برخي از شهرها ازجمله شهر رشت را با دشواري هاي شديد و پيش بيني نشده روبه رو كرده است. همچنان كه در خبرها مي خوانيد، در شهر رشت و درپي بارش برف بسيار سنگين «حدود ۲ متر» ، آب و برق قطع شده است.در تهران، برف روبي معابر توسط نيروهاي شهرداري ادامه دارد. با اين وجود، هنوز رفت و آمد در گذرگاه هاي شمال شهر با دشواري انجام مي گيرد. سرماي شديد هوا و افت فشار گاز، مناطق سردسير ايران را با قطع گاز و پيامدهاي ناشي از آن روبه رو كرده است. به هرحال زمستان كم سابقه امسال، هرچند اميدهاي زيادي براي تامين سفره هاي زيرزميني آب و جبران خشكسالي هاي اخير به وجود آورده، اما در بسياري از استان ها، مردم را براي تامين سوخت موردنياز با مشكلات غيرمترقبه اي روبه رو ساخته است.
خلاصه اي از اخبار و رويدادهاي مربوط به بارش برف سنگين، سرما و مشكلات و پيامدهاي آن را در صفحه ۳ ازنظرتان مي گذرانيم.
كاهش دما و تداوم بارش برف مناطق گسترده اي از شمال وغرب كشور را با شرايط بحراني روبرو كرده است
گروه شهري - جمشيد پور اسكندر :درپي بارش بي سابقه برف طي هشت روز گذشته، سازمان هواشناسي اعلام كرد دماي هواي تهران امروز به منهاي ۷ درجه سانتيگراد رسيد.
به گزارش خبرنگار ما، درپي تغييرات جوي، ميزان بارش برف در هشت روز گذشته در شهر تهران به بيش از ۵۰ سانتيمتر رسيد و پيش بيني مي شود بارش برف تا روز دوشنبه در تهران به طور متناوب ادامه يابد. بررسي آمارهاي هواشناسي و اظهارات شهروندان تهراني نشان مي دهد كه چنين بارش برفي طي سه دهه اخير بي سابقه است.مهندس محمد عنايت- كارشناس مركز پيش  بيني هواي سازمان هواشناسي در گفتگو با خبرنگار ما با اظهار اين مطلب كه دماي هواي تهران، ديروز به منهاي ۷ درجه سانتيگراد رسيد، افزود: ميانگين  دماي هواي تهران در چنين روزي طبق آمارهاي ۵۰ ساله اخير حدود صفر درجه مي باشد. همچنين ركوردهاي دما در چنين روزي ۹ -و ۶+ درجه سانتيگراد براي حداقل دما ثبت شده است.
به هر تقدير تهران، برفي ترين زمستان خود را طي مي كند و اين شرايط مي تواند به صورت يك خاطره در اذهان شهروندان باقي بماند.
درپي بارش سنگين برف، شهروندان به برف روبي بام خانه هاي خود مبادرت ورزيدند و شهرداري تهران نيز با گسيل نيروهاي خدماتي خود تلاش كرد معابر اصلي شهر را همچنان باز نگه دارد.
يك مقام مسوول در شهرداري تهران گفت: ۱۲ هزار نفر از كاركنان بخش هاي مختلف شهرداري براي پيشگيري از يخ زدگي نقاط حساس و شمالي شهر، حدود ۱۰ هزار تن شن در معابر درجه يك و دو پخش كردند.
معابر شمال تهران برف روبي شد
تلاش شهرداري در مناطق شمالي شهر براي آزادسازي معابر عمومي قابل چشمگير است.
به رغم اينكه ميزان بارش برف در نقاط شمالي شهر نسبت به ساير مناطق بيشتر مي باشد، شهرداري منطقه يك با حضور و اقدام بهنگام و با به خدمت گرفتن صد دستگاه لودر و كاميون و يك هزار نيروي خدماتي، توانسته است معابر را برفروبي و پاكسازي كند.
به گزارش خبرنگار ما، گسيل نيروهاي خدماتي شهرداري براي برف روبي معابر موجب شده است تا زباله ها در كنار معابر بماند. بسياري از شهروندان در تماس تلفني با روزنامه همشهري، ضمن تقدير از تلاش شهرداري براي برف روبي معابر، خواستار جمع آوري و انتقال زباله شدند.
رشت در آستانه بحران بهداشتي
باتوجه  به  نتايج  ناشي  از بارش  حدود دو متر برف  در شهر رشت  و قطع  سه روزه  آب  و برق ، كارشناسان  در خصوص  احتمال  بروز يك  بحران  بهداشتي  در مركز استان  گيلان  در صورت  عدم  چاره  جويي  سريع  هشدار مي دهند.
اهالي  رشت  در سه  روز اخير بدليل  قطع  جريان  آب  در شبكه  توزيع ، مجبور به آب  كردن  برف  و استفاده  خوراكي  و بهداشتي  از آن شده اند.
شبكه  آب  شهر رشت  بدليل  قطع  برق  مركز هدايت  آب  در شهر سنگر، امكان  فعاليت  ندارد و مديران  اين  بخش  تلاش  وسيعي  براي  رفع  اين  مشكل  بكار گرفته اند.
محرابيان  مسئول  روابط عمومي  دانشگاه  علوم  پزشكي  استان  گيلان  از مردم  شهررشت  خواست  تا در زمان  استفاده  از آب  بدست  آمده  از برف ، آن را بهداشتي نموده  و حتي  الامكان  بجوشانند.
وي  گفت : آب  برخي  از بيمارستان هاي  رشت  با استفاده  از تانكر تأمين  شده است .
در اين  حال  مشكل  آب  كردن  برف  باعث  تنگناهاي  شديدي  براي  استفاده  از آن  در سرويس هاي  بهداشتي  شده  است .
كار نكردن  خودروهاي  جمع  آوري  زباله  شهرداري  نيز مي تواند در صورت  ادامه  بارش  يا بازنشدن  مسيرهاي  تردد در شهر معضل  بزرگ  بهداشتي  ديگري  را بوجودآورد.
زباله  شهر رشت  از حدود ۴ روز پيش  تخليه  نشده  و انباشت  آن در پياده  روها چهره  زشتي  را براي  اين  شهر ايجاد كرده  است .
اعزام امدادگر به گيلان
معاون امداد و نجات جمعيت هلال احمر گفت: در زمان حاضر در بخشهاي مركزي استان گيلان و محورهاي جنوبي و شرقي رشت به علت بارش برف، خودروها در راه مانده اند كه طي اين دو روز بيش از هزار امدادگر با بيش از ۲۰۰ دستگاه خودرو مشغول امداد رساني در استانهاي گيلان و قزوين هستند.
فرشيد توفيقي افزود: مسيرهايي كه در استان گيلان براي تردد خودروها مشكل سازاست عبارتند از: رشت به سراوان، رشت به كوچصفهان و لاهيجان كه عوامل امدادي از استانهاي قزوين و گيلان و مازندران، اردبيل و تهران به امداد رساني به منطقه اعزام شده اند.
وي در ادامه گفت: افراد در راه مانده نيز از نظر مواد غذايي تأمين شده اند و در مساجد و مراكز پيش بيني شده اسكان موقت داده شده اند.
وي افزود: در برخي مسيرهايي كه تردد افراد و ماشينها مقدور نيست تيمهاي كوه نوردي به منظور كمك رساني به اين مناطق اعزام شده اند.
ساكنان مراغه در سومين روز قطعي گاز با سرما دست و پنجه نرم مي كنند
ساكنان  شهرستان  مراغه  به  علت  قطعي  و يا كاهش  فشار گاز شهري  با سرما ويخبندان  شديد دست  و پنجه  نرم  مي كنند.
گاز شهري  در بخش  وسيعي  از اين  شهر از روز چهارشنبه  قطع  و در بعضي  ازمحلات  هم  دچار كاهش  شديد فشار شده  است .
بسياري  از خانواده ها كه  لوازم  گرمايشي  و خوراك  پزي  آنان  فقط با گازشهري  كار مي كند در تأمين  گرماي  سرپناه  خويش  و تهيه  غذا با مشكل  جدي  روبروشده اند.
در كوچه  و بازار مراغه  اين  روزها مي توان  صدها نفر از شهروندان  را ديدكه  درحال  پر كردن  اجاق  گازهاي  مسافرتي  و يا تهيه  بخاري هاي  برقي ، نفتي  وهيزمي هستند.
يك  بانوي  خانه دار ساكن  مراغه  مي گويد: خدا مسئولان  شركت  توزيع  نيروي  برق را سلامت  كند كه  اگر همزمان  با قطعي  گاز برق  هم  قطع  مي شد سرماي  طاقت  فرساي منطقه  يك  ساعت  هم  قابل  تحمل  نبود.
پيش بيني وضع هوا
سازمان  هواشناسي  وضع  هواي  كشور را بدين شرح اعلام  كرد: سازمان  هواشناسي، هواي  آسمان  سواحل  درياي  خزر و استان  اردبيل  را نيمه  ابري  گاهي  ابري  با بارش  خفيف  برف  و با مه  صبحگاهي  و بتدريج  با كاهش  ابر پيش  بيني  كرد.
آسمان  استانهاي  خراسان  شمالي  و رضوي  نيمه  ابري  گاهي  با بارش  پراكنده  و خفيف  برف  و به  تدريج  با كاهش  ابر خواهد بود. آسمان  استانهاي  آذربايجان  شرقي ، غربي ، زنجان، همدان ، قزوين  مركزي ، تهران  ،كردستان ، كرمانشاه ، لرستان  و چهار محال  و بختياري  و سمنان  صاف  تا قسمتي  ابري  در بعد از ظهر و شب  برخي  نقاط به  ويژه  در ارتفاعات  با افزايش  ابر، بارش  پراكنده  برف  پيش  بيني  مي شود.
آسمان  استانهاي  فارس ، كهگيلويه  و بوير احمد نيمه  ابري  بتدريج  با افزايش  ابر و در خوزستان، چهارمحال  و بختياري  و بوشهر با بارش  باران  و در نقاط سردسير با برف  خواهد بود.
آسمان  سواحل  درياي  عمان  و خليج  فارس ، جزاير كيش ، قشم ، سيري، ابوموسي ، تنب  بزرگ  و تنب  كوچك  صاف  تا قسمتي  ابري  بتدريج  با افزايش ابر گاهي  با وزش  باد و مه  رقيق  صبحگاهي  پيش  بيني  مي شود.
آسمان  ساير نقاط كشور صاف  تا قسمتي  ابري  برخي  نقاط نيمه  ابري  و با وزش  باد خواهد بود.
حداكثر دماي  هواي  ديروز تهران  به  ۲ درجه  سانتي  گراد و حداقل  دماي  هواي  تهران  به  منهاي  ۷ درجه  سانتي  گراد رسيد.

هشدار در مورد فروشندگان كيسه هاي زباله
000246.jpg
اشخاصي كه تحت عنوان كارمندان بازيافت مناطق شهرداري از طريق فروش اجباري كيسه زباله اخاذي مي كنند هيچگونه ارتباطي با شهرداري تهران ندارند و اقدام آنها كاملا غيرقانوني است.به گزارش روابط عمومي سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران طرح تفكيك از مبداء توسط ادارات بازيافت برخي از مناطق آغاز شده، اما در اين راستا هيچگونه وجهي دريافت نمي گردد و چنانچه توزيع كيسه زباله در برنامه قرار گيرد به اطلاع شهروندان محترم خواهد رسيد. بنابراين از شهروندان محترم تقاضا مي شود در صورت برخورد با اين قبيل افراد سودجو مراتب را به شهرداري منطقه محل سكونت خود يا نيروي انتظامي اعلام كنند.

برف تعويض روكش پل هاي تهران را به تأخير انداخت
000234.jpg
ايرنا: معاون فني و عمراني شهرداري تهران گفت: بارش برف و باران در روزهاي اخير تعويض روكش آسفالت پل هاي تهران را به تأخير انداخته است.
«محمد علي آبادي» اظهار داشت: از آنجا كه براي تعويض روكش آسفالت،  نياز به استفاده از آسفالت گرم است و بايد شرايط جوي مناسب باشد، فعلاً تعويض روكش پل ها مقدور نيست.
وي افزود: شهرداري تهران تعويض روكش پل هاي «حافظ، كريمخان و پل چوبي» را به عنوان سه پل فلزي اصلي تهران در دستور كار قرار داده است كه در اولين فرصت انجام خواهد شد.

كار كرد تاكسي
000249.jpg
ايرنا: مديرعامل سازمان تاكسيراني تهران گفت: ضعف سيستم هاي انبوه بر كشور، توقع را از تاكسيراني افزايش داده است.«سيدجمال هاشمي عرب» افزود: نقطه هاي سياه كمبود در بحث ارائه خدمات عمومي حمل و نقل به مردم سبب شده از اين وسيله كه ماهيتش براي يك شبكه خصوصي و اختصاصي طراحي شده بيش از كارآيي آن توقع به وجود آيد.وي اظهار داشت: نبايد در سفرهاي متعدد و آن هم به صورت عمومي و انبوه انتظار كارايي بالايي را از تاكسي داشته باشيم. وي با اشاره به اينكه هيچگونه كمك يارانه اي از سوي دولت به تاكسيراني پرداخت نمي شود، افزود: تاكسي، يك وسيله سواري براي جابه جايي يك مسافر است. در حالي كه هم اكنون از آن براي جابه جايي چهار تا پنج مسافر استفاده مي شود.

نگاه
000240.jpg
داوود كاظمي

از سوي شهرداري تهران انجام مي شود:
آغاز طرح اهداي كتاب و تجهيزات به
كتابخانه هاي مساجد شهر تهران
000237.jpg
گروه علمي فرهنگي - علي اصغر محمدي: طرح «اهداي كتاب و تجهيزات به كتابخانه هاي مساجد شهر تهران» ، با همكاري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و مركز رسيدگي به امور مساجد طي مراسمي با حضور تني چند از مسوولان فرهنگي و ائمه جماعات و مسوولان كتابخانه هاي مساجد در مسجد قبا آغاز شد.
اسفنديار رحيم مشايي، رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در مراسم اجرايي شدن اين طرح گفت: طرح اهداي كتاب و تجهيزات به كتابخانه هاي مساجد مي تواند به راه بزرگي متصل شود كه قابليت ايجاد انقلابي در فرهنگ جامعه را دارا باشد.وي مساجد را از اصلي ترين پايگاه هاي فرهنگي جامعه دانست و گفت: كمبود كتاب و كتابخانه از ضعف هاي مساجد است كه اميدواريم با اجراي اين طرح اين ضعف نيز برطرف شود.
رحيم مشايي با تاكيد بر اهميت دادن به پايگاه هاي فرهنگي اظهارداشت: بايد با تكيه بر ارزش ها و معارف اهل بيت (ع) به تعميم و توسعه معرفت توجه كنيم.
وي با اشاره به اهميت ويژه بعد فرهنگي نظام جمهوري اسلامي در جهان اسلام گفت: روحانيت در عرصه آموزش عمومي جامعه از سهم شايسته برخوردار نيست و سهم روحانيت در حركت هاي اجتماعي و فرهنگي جامعه بايد افزايش يابد.به گفته نيلچي مدير امور كتابخانه هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، براساس اين طرح به مساجد شهر تهران يك قفسه كتابخانه به همراه ۲۰ جلد كتاب اهدا مي شود كه اين كتاب ها در مساجد در معرض نمايشگاه قرار مي گيرد. اهداي ۲۰ جلد كتاب هر ماه به طور مستمر از سوي شوراي نشر سازمان فرهنگي هنري شهرداري ادامه خواهد يافت و كتاب هاي قبلي به عنوان مخزن مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
حوادث
خارجي
سياسي
سينما
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   سينما   |   داخلي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |