شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۶ - Feb 12, 2005
فوتبال مقدماتي جام جهاني ۲۰۰۶
تساوي در منامه يك پيروزي است؟
000291.jpg
بازي بسته دو تيم ايران و بحرين و فشردگي ميانه ميدان اجازه نداد تا بازيكنان تكنيكي ما از تمام داشته هاي خود استفاده كنند. بازيكنان تكنيكي و فني بحرين چون سلمان عيسي و طلال يوسف نيز نتوانستند در شلوغي ميانه ميدان هنر خود را به نمايش بگذارند. مهاجمان تك نفره هر دو تيم نيز هرگز به درستي تغذيه نشدند و سرانجام نتيجه يك بازي بسته همان شد كه پيش بيني مي شد.
بحرين صفر - ايران صفر
داور:محمدصالح از مالزي
تماشاگر: ۲۵هزار نفر
اخطار: رحمان رضايي
ايران: ابراهيم ميرزاپور، مهدي مهدوي كيا، يحيي گل محمدي، محمد نصرتي، رحمان رضايي، جواد نكونام، علي كريمي، وحيد هاشميان ايمان مبعلي، علي دايي، حسين كعبي، فريدون زندي (محرم نويدكيا).
گروه ورزشي- جهانگير كوثري : گذر از بحرين چندان دشوار نبود، اما بزرگ نمايي كاذبي كه قبل از ديدار انجام شد، ناخودآگاه تبديل به يك بختك روحيه شكن گرديد. خواستيم بحرين را آسان نگيريم، اما نزديك بود از آن سوي پشت بام بيفتيم. در اين ميان حد معقول را گم كرديم. تيم ايران در ۱۵ دقيقه اول بازي كاملاً عصبي، بدون كنترل و شتابزده بود. حفظ توپ را فراموش كرده بوديم، حتي تكنيكي ترين بازيكنان ما قادر نبودند براي لحظاتي توپ را نزد خود نگه دارند تا تيم از حالت اضطراب و شايد ترس بيرون بيايد. ابتدا فكر كرديم زمين سفت و سخت ورزشگاه منامه عامل اين عدم تعادل است، اما زماني كه در نيمه دوم و براي دقايقي تيم حالت بازي عادي به خود گرفت، متوجه شديم زمين دليل شتاب و عصبانيت، نيست.
تركيب تيم بهترين نفرات را در خود جاي داده بود و برانكو آن بازي شطرنج را با ريسك بزرگ انجام داد و زندي را به ميدان فرستاد. اگر چه زندي به نظر بسياري از كارشناسان با تيم هماهنگ نبود، اما وجود او در بازي و نقش مهمي كه برعهده داشت، نشان داد كه تيم ملي يك بازيكن بزرگ ديگر دارد. زندي خوب بازي كرد و ويژگي هاي يك بازيكن حرفه اي را دارا بود، او در صورت پيداكردن فضاي هماهنگ براي فوتبال ما تبديل به يك مهره اصلي و محوري خواهد شد. تاكتيك انتخابي برانكو براي از كارانداختن خط مياني و كارسازي بحرين موثر واقع شد، برانكو اين شيوه را براي بحريني انتخاب كرد كه مي شناخت نه بحريني كه ايران در اين بازي مي توانست به راحتي مغلوبش كند.
برانكو بيش از اندازه بحرين را بزرگ كرده بود و براساس آن شيوه بازي خود را انتخاب كرده بود. نتيجه مساوي در خانه حريف راضي كننده است، اما در همين بازي مي توانستيم سه امتياز كامل بگيريم. برانكو تيم خود را چيده بود و با انجام نيمه اول بازي هم راضي نشد ذهنيت و برداشت خود را تغيير دهد و شايد هم دوست نداشت با يك اتفاق يا تعويض شكست بخورد و مقصر شناخته شود. چون به تركيب تيمي كه نباخته است نبايد دست زد. محافظه كاري برانكو با استراتژي كه براي شش بازي دارد پذيرفتني است، اما گاه در فوتبال بايد ريسك بزرگتري كرد و به موفقيت بزرگتري نيز دست يافت.
استريچكو مربي بحرين نيز با ترس از ايران به ميدان آمده بود، او در غياب علاهبيل بهترين گلزن خود، از يك مهاجم استفاده كرده بود «دويت ناصر» بدنبال فرصتي بود تا از لابلاي مدافعان ما براي يكبار هم شده عبور كند. اما يحيي گل محمدي و رحمان رضايي هرگز اين فرصت را به دويت ناصر ندادند. گل محمدي بهترين بازيكن ميدان بود.
استريچكو با محمد هبيل، راشد الدوساري، محمد سالمين، سلمان عيسي و طلال يوسف خط مياني را محكم تر كرده بود. او نيز چون برانكو قصد داشت ميانه ميدان را از آن خود كند تا اداره و تنظيم بازي را در اختيار داشته باشد. بدليل فشردگي در ميانه ميدان كه هميشه پنج بازيكن از ايران و پنج بازيكن از بحرين حضور داشتند هيچيك از بازيكنان تكنيكي دو تيم موفق به انجام بازي خود نشدند . طلال يوسف يكي از بهترين بازيكنان بحرين و علي كريمي نيز در شلوغي ميانه ميدان چون هميشه نتوانستند از خلاقيت خود استفاده كنند ، همانگونه كه هاشميان نتوانست ويژگي هاي خود را بروز دهد. خط دفاعي بحرين با سعيد جلال ، محمد محفوظ، محمدحسين بابا و عبدالله مرزوقي مقابل ايران خوب دفاع كردند. استريچكو، كاپيتان تيم بحرين محمد بشير را روي نيمكت نشانده بود تا بازيكنان سرعتي ايران (مهدوي كيا و هاشميان) را خنثي كند. علي حسن را نيز درون دروازه قرار داده بود تا با خروجهاي خود،توپ هاي بلند را مهار كند. هر دو مربي بالكاني از شيوه هاي نزديك به هم استفاده كرده بودند، اما در نهايت نتيجه بازي به سود ايران شد. يك تساوي در خانه حريف در استراتژي كلي ما در اين بازيها منظور شد، در حالي كه با كمي شهامت مي توانستيم هر سه امتياز اين بازي را به نام خود ثبت كنيم.

حريفان تيم هاي ملي فوتبال، واليبال
بسكتبال و واترپلو در بازي هاي كشورهاي اسلامي
گروه ورزشي: مراسم قرعه كشي نخستين دوره بازيهاي ورزشي كشورهاي اسلامي در شهر جده عربستان برگزار شد و طي آن تيم هاي شركت كننده حريفان خود را شناختند.
گروه بندي مسابقات فوتبال، واليبال، بسكتبال و واترپلو كه تيم هاي ايران هم در آن حضور پيدا مي كنند اعلام شد.
گروه بندي فوتبال
گروه يك: ايران، عمان، تاجيكستان، سودان
گروه ۲: كامرون، مالي، سوريه، چاد
گروه ۳: عربستان، الجزاير، فلسطين، يمن
گروه ۴: مغرب، كويت، مالزي، پاكستان
گروه بندي واليبال
گروه اول: مصر، تاجيكستان، ليبي، آذربايجان، لبنان
گروه ۲: ايران، عراق، پاكستان، فلسطين، قرقيزستان
گروه ۳: كامرون، چاد، تركمنستان، اوگاندا، مغرب
گروه ۴: الجزاير، اردن، سودان، سوريه، عربستان
گروه بندي بسكتبال
گروه اول : سوريه ، اردن ، سودان ، اوگاندا، قرقيزستان
گروه ۲: ايران ، مغرب ، مالي ، كامرون ، مالديو، فلسطين
گروه۳: عربستان ، كويت ، يمن ، آذربايجان ، سومالي
گروه۴: الجزاير ، ليبي ، تونس ، تاجيكستان ، پاكستان، چاد
گروه بندي واترپلو
گروه اول:آذربايجان، الجزاير ، كويت
گروه ۲: عربستان ، ايران و مصر

پيروزي مدعيان بسكتبال در مرحله رفت پلي آف
گروه ورزشي: هفته اول مسابقات پلي آف ليگ برتر بسكتبال ايران بدون هيچ اتفاق مهمي به پايان رسيد و تيم هاي مدعي همانطور كه پيش بيني مي شد براحتي از پس حريفان ضعيف تر از خود برآمدند.
نتايج بازيهاي رفت پلي آف
* شهرداري ۷۵ _ راه آهن تهران۶۹
* شهيد قندي گنبد ۶۱ _ صنام ۸۷
* نگارسنگ ۹۸ _ ذوب آهن ۹۲
* دخانيات تهران ۵۲ _ صباباتري ۸۸
* پيكان ۹۰ _ گلين ماكارون ۶۷
* پگاه شيراز ۷۴ _ فرش مشهد ۶۹
* پيام اصفهان ۷۵ _ پگاه همدان ۸۳
* پتروشيمي بندر امام ۷۳ _ مهرام ۷۱

تابلوي نتايج ديدارهاي مقدماتي جام جهاني
آسيا
* كره جنوبي ۲ _ كويت صفر
گلها: لي دونگ كوك (۲۴) لي يونگ پيو(۸۱) براي كره جنوبي
* ازبكستان يك _ عربستان يك
گلها: سامي الجابر (۷۶) براي عربستان و انورجان سوليف (۹۳) براي ازبكستان
* ژاپن ۲ _ كره شمالي يك
گلها: ميتسو اوگاساوارا (۴) ماساهي اوگارو (۹۲) براي ژاپن چول نام سونگ (۶۱) براي كره شمالي
* بحرين صفر _ ايران صفر
اروپا
* اسپانيا ۵ _ سن مارينو صفر
* يونان ۲ _ دانمارك يك
* آلباني صفر _ اوكراين ۲
مقدونيه صفر _ اندورا صفر
آمريكاي مركزي
كاستاريكا يك _ مكزيك ۲
ترينيداد و توباگو يك _ آمريكا ۲
پاناما صفر _ گواتمالا صفر

ليگ برتر واليبال ايران
پيروزي رويايي صنام بر پيكان
000294.jpg
گروه ورزشي -علي شاكري: با انجام بازيهاي دور رفت نيمه نهايي ليگ برتر واليبال ايران صنام و پگاه اروميه با شكست حريفان پيكان و برق گام بلندي براي صعود به بازي پاياني برداشتند. اگر شكست برق در اروميه و آنهم در برابر تيم مدعي پگاه تا حدود زيادي پيش بيني مي شد، اما كسي نمي توانست باخت سنگين ۳ بر صفر پيكان و پارك  كي ون را در مقابل صنام و كارخانه باور كند. در تقابل تفكر مربيان وطني و خارجي هر چه كارخانه و تيمش با اتكاء به آرامش كارشان با گذشت زمان جلوه بيشتري مي يافت برعكس پارك  كي ون و پيكان در گرداب بازي حريف راهي براي نجات از غرق شدن پيدا نكردند. پيكان در جنگ سنتي چندين ساله با صنام هيچگاه اينچنين قافيه را نباخته بود. شاگردان كارخانه به لطف سرويس هاي هدفدار، دفاع داخل ميدان و در روزي كه معروف هماهنگ تر از هميشه با مهاجمانش نشان داد، از پيكان مغلوب بزرگ ساختند.پيكان جدا از شروع خوب گيم هاي اول و سوم ،چوب تركيب غلط و تعويض هاي بدتر پارك  كي ون و استرس حاكم بر چهره بازيكنانش را خورد. حالا همه اميد پيكان به بازي برگشت روز سه شنبه است، اين در حالي است كه صنام حتي با گرفتن يك «ست» نيز فيناليست خواهد شد.در اروميه برق در يك بازي نزديك ۳ بر يك در حضور ۶ هزار تماشاگر به پگاه باخت. برق به پشتوانه همان يك گيم برد در خانه حريف دلخوش به بازي برگشت در تهران است. بازي پگاه و برق در مجموع ديداري دلچسب بود كه خشنودي تماشاگران و تيم ميزبان را به همراه داشت.

ليگ برتر انگليس
چلسي و منچستر در دو ميدان دشوار
000288.jpg
گروه ورزشي - حسن حيدري: تيم فوتبال چلسي در هفته بيست وهفتم ليگ برتر امروز در ليورپور، ميهمان تيم اورتون است.در اين بازي چلسي آرين روبن، جان تري و بريج را به دليل مصدوميت در اختيار نخواهد داشت. چلسي اكنون با ۶۵ امتياز و ۹ امتياز فاصله نسبت به منچستريونايتد يكي از بخت هاي اصلي عنوان قهرماني به شمار مي رود.براي اين تيم اورتون حريف آساني نخواهد بود زيرا تيم ميزبان اكنون در مكان چهارم جدول ايستاده و تاكنون كمتر در بازي هاي خانگي شكست خورده است. اورتون در اين بازي براي اولين بار از «مايكل آرته تا» هافبك اسپانيايي تبارش سود مي برد.
در ساير بازي هاي امروز بريمنگام با ليورپول، بلكبرن با نوريچ سيتي، بولتون با ميدلزبرو و پورتموث با آستون ويلا ديدار مي كنند.اما در مهم ترين بازي هفته، فردا داربي شهر منچستر بسيار هيجان انگيز است و در آن منچسترسيتي با منچستريونايتد ديدار مي كند.يونايتدي ها از ماه اكتبر تاكنون در ليگ برتر شكست نخورده اند و اكنون با ۵۶ امتياز عنوان دوم جدول را در اختيار دارند.منچستر در اين بازي سيلوستر فرانسوي را به  واسطه اخراج در بازي با آرسنال در اختيار ندارد و آلن اسميت و ون نيستلروي نيز همچنان مصدوم هستند. در آن سوي ميدان منچسترسيتي بعد از تساوي مقابل چلسي در هفته گذشته مترصد ارائه يك بازي دلپذير مقابل شياطين سرخ است. در روز دوشنبه نيز آرسنال در هايبوري ميزبان كريستال پالاس است.

وزنه برداري، دوپينگ و محروميت
گروه ورزشي - محمدرضا منصوريان: درست در همين روزهايي كه علاقمندان ورزش وزنه برداري در ايران از خبر پيروزي حسين رضازاده به عنوان يكي از وزنه برداران برتر جهان شاد و مسرور شده بودند، ناگهان خبر محروميت يك ساله فدراسيون وزنه برداري كشورمان از حضور در كليه مسابقه هاي بين المللي همه را شوكه كرد! محروميتي كه در ارتباط با دوپينگ دو تن از وزنه برداران اعزامي ايران در قالب تيم كارگران در رقابت هاي بين المللي ولز نصيب ما شده است. البته در كنار اين محروميت متحمل ۷۰ هزار دلار جريمه نقدي هم شده ايم تا يادمان باشد كه استفاده از مواد نيروزا چه تبعات ناميموني براي ورزش و ورزشكار دارد. خبر محروميت تازه اين فدراسيون حقيقتا نگران كننده و از اينكه بار ديگر اين ورزش آلوده به چنين ميكروبي شده است ما را آزرده خاطر و غمگين كرد. رئيس جوان وزنه برداري بهتر از هر كسي مي داند ده سال قبل زماني كه مي خواست بر مسند رياست اين فدراسيون قرار گيرد، با محلي روبرو شده بود كه به دليل رواج بي حد و حصر مواد نيروزا مهر تعطيلي بر آن حك شده بود. حالا هم نگراني اصلي بيشتر از همين جنبه قضيه است كه مبادا آن حادثه تلخ دوباره تكرار شود. مشكل محروميت يك ساله را مي توان تحمل و يا حتي با رايزني كمتر و يا پاك كرد، اما اشاعه و تسري آن مشكلي اساسي و ريشه اي است كه مبارزه با آن نيازمند همفكري و تلاش هاي بيشتر و كارشناسانه تري است كه نبايد از آن غفلت كرد.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
حوادث
خارجي
سياسي
سينما
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   سينما   |   داخلي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |