شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۶ - Feb 12, 2005
بازتاب جهاني سخنان خاتمي و راهپيمايي ۲۲ بهمن
000333.jpg
سخنان رئيس جمهوري و راهپيمايي ميليوني ملت آگاه و غيور ايران در يوم الله ۲۲ بهمن در بيست و ششمين سالگرد پيروزي باشكوه انقلاب اسلامي در رسانه هاي خارجي بازتابي گسترده داشت.
به گزارش ايسنا و به نقل از خبرگزاري فرانسه در گزارشي با عنوان «تهران سالروز ملي اش را جشن گرفت» نوشت: هزاران ايراني به رغم سرماي شديد و برف، در ميدان آزادي تهران جمع شدند و به سخنان محمد خاتمي گوش دادند كه به تشديد انتقاد از آمريكا پرداخت.
روزنامه  خليج تايمز نيز در مطلبي با عنوان «ايراني ها در جشن سالروز انقلاب به استقبال سرما رفتند» نوشت: ايراني ها سالروز انقلاب اسلامي ۱۹۷۹ را جشن گرفتند و هزاران تن از ملت ايران به استقبال كولاك رفته و اتحادشان را در برابر فشار بين المللي به نمايش گذاشتند.
ديلي تايمز نيز در مطلبي با عنوان «ايران سالروز انقلاب اسلامي را جشن گرفت» نوشت: بعد از يك هفته بارش برف تهران و بيشتر مناطق شمالي تقريبا فلج شده بود و يافتن وسيله حمل و نقل براي رسيدن به مركز شهر و شركت در راهپيمايي ضدآمريكايي غيرممكن شده بود، اما وفاداران انقلاب از خانه ها بيرون آمدند و آدمك هاي جورج بوش و كاندوليزا رايس را با خود حمل كردند و فريادهاي مرگ بر آمريكا سردادند.
روزنامه  گلف ديلي نيوز نيز نوشت: هزاران ايراني در خيابان هاي سراسر كشور فريادهاي مرگ بر آمريكا و مرگ بر اسراييل سردادند و پيروزي انقلاب اسلامي را جشن گرفتند.
000327.jpg
روزنامه  الخليج، چاپ امارات نيز با عنوان راهپيمايي پرجمعيت براي سالگرد انقلاب اسلامي در ايران به حضور باشكوه مردم در تظاهرات اشاره كرد.
روزنامه  السفير، چاپ لبنان نيز حضور مردم تهران را ده ها هزار نفر توصيف كرد و عنوان «مرگ بر آمريكا، در بيست و ششمين سالگرد انقلاب، خاتمي: آتش سوزان، متجاوزان را در بر مي گيرد» را براي خبرش برگزيد و به مخابره  قسمتهايي از اظهارات خاتمي پرداخت. اين روزنامه در ادامه به فعاليت هاي خودجوش افراد شركت كننده در تظاهرات اشاره كرد به عنوان نمونه، نمايش عروسك بوش كه روي سينه اش نوشته شده ديوانه  رواني، عروسك رايس و يا ساختن چارپايي سفيد با رنگ آميزي پرچم آمريكا را در خبرش ذكر كرد.
روزنامه القدس العربي، چاپ لندن نيز با انتخاب عكسي از زنان شركت كننده در اين راهپيمايي به مخابره اين خبر پرداخت.
روزنامه الحيات، چاپ لندن نيز به تظاهرات ميليوني مردم تهران و شعارهاي آنان عليه فشارهاي آمريكا اشاره داشت. همچنين روزنامه الثوره، چاپ يمن به شركت هزاران نفر از مردم تهران در تظاهرات اشاره كرد و با عنوان «خاتمي، رئيس جمهور واشنگتن را به آتش سوزان در صورت حمله كردن به كشورش تهديد كرد» به مخابره اين خبر پرداخت و اين راهپيمايي را همزمان با اعلام روسيه مبني بر قطعي شدن زمان اتمام عمليات احداث نيروگاه بوشهر در زمان مقرر، دانست.
جهان بداند ملت ايران هيچ تجاوزي را تحمل نخواهد كرد
رئيس جمهور در اجتماع راهپيمايان ۲۲ بهمن تهران با اشاره به تهديدات آمريكا عليه ايران گفت: جهان بايد بداند كه ملت ايران خواستار جنگ و درگيري نيست ولي در عين حال هيچ تجاوزي را تحمل نخواهد كرد و آماده دفاع از ارزشهاي انقلاب و ميهن اسلامي است.سيد محمد خاتمي در سخنان خود تصريح كرد: آنان كه به نام حقوق بشر و مبارزه با تروريسم، اقدام به جنگ افروزي و اشغال سرزمين ها مي كنند و خانه ها را بر سر مردم ويران مي سازند و به مقابله با همه آزاديخواهان جهان و مسلمانان روشن بين مي پردازند دست پرورده همان جريانهاي افراطي هستند كه به نام آزادي بيداد مي كنند.
خاتمي گفت: من معتقدم هياهو هايي كه اين روزها مي شنويم بيشتر براي سرپوش گذاشتن روي ناكامي ها و شكست هايي است كه سياست افراطي آمريكا در دنيا داشته است و چون آنان هيچ جوابي در برابر افكار عمومي جهان براي جنگ افروزي ندارند و روز به روز وجدان ملت آمريكا در برابر گستاخي هاي سياست هاي توسعه طلب سياستمداران آمريكايي روشن تر مي شود دست به اين گونه اقدامات مي زنند.
رئيس شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به اختلاف نظرهاي موجود در كشور اظهار داشت: دنيا بداند كه در سايه انقلاب اسلامي ما تكثر، اختلاف، اعتراض وجود دارد ولي اين به معناي يكپارچگي سليقه نيست و اين همه اختلاف و اعتراض تنها بر سر آرمانها و ارزشهاي انقلاب نيست بلكه بر سر نحوه اداره بهتر كشور براي رسيدن به اين آرمانها است و با همه اختلافات در مقابل تجاوز و تهديدات متحد و يكپارچه عمل مي كند.
وي با اشاره به قرار گرفتن ملت ايران در آستانه انتخابات رياست جمهوري گفت: آنچه كه از نظر رهبري در اين انتخابات اهميت بيشتري دارد شركت فراوان و كثرت عددي فراوان مردم در پاي صندوقهاي راي است كه اين امر مهمي براي امنيت ما، ادامه راه ما است و براي قدرت كشور لازم است.
رئيس شوراي عالي امنيت ملي همچنين با اشاره به واكنش كشورهاي اروپايي در مقابل دانش هسته اي كشور افزود: ملت ما و جوانان و محققان ما اين فن آوري را كه چرخه علمي كشور را تكميل مي كند با اجازه و كمك كسي به دست نياورده اند تا به خواست نامشروع ديگران آن را متوقف كنند. وي اظهار داشت: ما اين راه را ادامه مي دهيم و اگر آن را تعليق كرديم به اختيار خود و براي مدتي موقت و براي نشان دادن حسن نيت و همكاري خود با جهان است و انتظار داريم جهان، آژانس و كشورهاي اروپايي نيز حسن نيت و نظر همكاري خود را نشان دهند تا با تفاهم بتوانيم اين مسير را طي كنيم. راهپيمايان يوم الله ۲۲ بهمن در سراسر كشور با صدور قطعنامه اي با آرمانهاي انقلاب اسلامي تجديد ميثاق كردند.

روحاني: احتمال استفاده از حق وتو براي
حمايت از ايران ضعيف است
ايسنا: روحاني تصريح كرد: برقراري بسياري از تعاملات  ما با كشورهاي منطقه و جهان منوط به پيشرفت در پرونده  هسته اي مان است.دكتر حسن روحاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در مراسم دانشجويي ستاد دهه فجر انقلاب اسلامي گفت: جمهوري اسلامي ايران در گزارش فعاليت هاي هسته اي اش به آژانس بين المللي انرژي اتمي ناقض NPT و معاهدات بين المللي نبوده بلكه حداكثر، در اين امر قصور كرده است.
دكتر روحاني گفت: متاسفانه شرايط فعلي در اين زمينه مناسب نيست؛ چرا كه روسها، آلمانها و فرانسويها در ماجراي عراق عليه آمريكايي ها وارد عمل شدند و اجازه مطرح شدن پرونده در شوراي امنيت را ندادند؛ اما امروز تلاش هر سه آنها نزديكي به آمريكا و به عبارتي جبران تلفات است؛ تعبير اين كشورها پر كردن شكاف دوسوي آتلانتيك در اين زمينه است و تعبير سياسي شان ادامه پيدا نكردن اين روند مخالفت هاست.وي خاطر نشان كرد: ما نمي توانيم رفتار سياسي كشورمان را بر اين مبنا تنظيم كنيم، به عبارت ديگر احتمال استفاده آنها از حق وتو براي ايران بسيار ضعيف است.

رئيس مجلس:
ما تسليم توقف كامل غني سازي نمي شويم
ايسنا: رييس مجلس شوراي اسلامي سه شنبه گذشته در سفري يك روزه به خراسان رضوي، ضمن شركت در مراسم افتتاح چند طرح به مناسبت دهه  فجر، در جمع مردم شهرهاي قوچان، چناران و طرقبه سخنراني كرد.
حداد عادل در جمع مردم قوچان با اشاره به اتهاماتي نظير تروريست از سوي آمريكا نسبت به ملت ايران و سعي آن ها در نشان دادن چهره  خشن از ايران دليل آن را قدرت انقلاب و مردم طي بيست و شش سال اخير دانست.
رييس مجلس شوراي اسلامي، هم چنين افزود: اگر مي بينيد كه برخي از مسئولان اروپايي سخنان نادرست به زبان مي آورند و مي خواهند ايران را از دستيابي به فناوري هسته اي باز دارند همه ناشي از عظمت انقلاب و پيشرفت جمهوري اسلامي است.
وي اظهار داشت: ما صريحا به دولت هاي اروپايي اعلام مي كنيم از دست يابي به فناوري صلح آميز هسته اي منصرف نخواهيم شد. مردم ما، مجلس ما، دولت ما و رهبر عزيز ما همه بارها اعلام كرده اند؛ ايران قصد ساختن سلاح نظامي از انرژي هسته اي ندارد. ما حسن نيت خود را براي اعتمادسازي نشان داده  و با آژانس همكاري كرده  و درهاي تاسيسات اتمي را به سوي بازرسان گشوده ايم تا بدانند قصد ما استفاده  صلح آميز است؛ اما اگر بخواهند به بهانه ي مذاكره و به بهانه تعليق فعاليت هاي علمي جوانان ما را متوقف كنند و راه را براي پيشرفت هاي علمي ببندند، ملت ما تسليم نخواهد شد.
رييس مجلس شوراي اسلامي، در جمع مردم چناران نيزبا بيان اينكه امروز در كشور ما آزادي وجود دارد، گفت: همين كه ما مي گوييم آزادي نيست يعني آزادي وجود دارد.
حداد عادل با تاكيد بر اين كه اگر از آزادي استفاده  صحيح كنيم و حقيقت را بگوييم كسي نمي تواند جلوي آن را بگيرد، گفت: ما طرفدار آزادي به نفع ملت و براي مبارزه با فقر، فساد و تبعيض هستيم.
حاجي بابايي:مجلس بودجه سال ۸۴ را از هشتم اسفند بررسي مي كند
فارس: عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفت: بودجه سال ۱۳۸۴ از هشتم اسفند ماه در صحن علني مجلس مطرح مي شود.
حميدرضا حاجي بابايي با اعلام اين خبر گفت: با توجه به تغييراتي كه در تقويم بررسي بودجه به دليل تعطيلات عيد غدير، ۲۲ بهمن و تاسوعا و عاشورا درمحرم به وجود آمد، كميسيون تلفيق بررسي كننده بودجه تا چهارم اسفندماه فرصت دارد كه مصوبات خود را به هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي اعلام كند.وي افزود: هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي نيز تا روز شنبه هشتم اسفند كليه مصوبات و پيشنهادات نمايندگان و كميسيونها را چاپ مي كند و از همان روز شنبه از ساعت هشت صبح بودجه سال آينده در صحن مجلس مطرح مي شود.به گفته نماينده همدان در مجلس شوراي اسلامي، مجلس از روز شنبه در ۲ شيفت و در صورت نياز در سه شيفت بودجه را بررسي خواهد كرد.
حاجي بابايي در پاسخ به اين سئوال كه آيا بررسي بودجه قبل از سال ۸۴ به پايان مي رسد، با بيان اينكه مجلس شوراي اسلامي كار بسيار فشرده اي را در پيش رو دارد، گفت: پايان يافتن بررسي بودجه به ميزان پيشنهادات نمايندگان و كميسيونهاي مجلس شوراي اسلامي بستگي دارد .همچنين از آنجا كه مصوبات مجلس شوراي اسلامي بايد به شوراي نگهبان ارجاع شود و دوباره براي اصلاح به مجلس باز گردد، پايان يافتن كار بودجه قبل از شروع سال ۱۳۸۴ كار مشكلي است.
قدرداني از حضور ميليوني مردم در راهپيمايي ۲۲ بهمن
ايسنا: شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي  و ستاد برگزاري مراسم دهه فجر انقلاب اسلامي  با انتشار اطلاعيه اي از حضور پرشكوه و دشمن شكن امت هميشه در صحنه و انقلابي ايران در راهپيمايي يوم الله ۲۲ بهمن تشكر و قدرداني كردند.
در اين اطلاعيه آمده است: حضور شورانگيز و غرورآفرين امت بزرگوار و رشيد ايران در راهپيمايي ۲۲ بهمن كه نشانگر وفاداري و پايبندي مردم به آرمان هاي خميني كبير (ره) و شهيدان پرافتخار ميهن اسلامي و تجديد بيعت با ولي امر مسلمين و رهبر معظم انقلاب اسلامي، حضرت آيت الله العظمي  خامنه اي (مدظله العالي) است، علاوه بر نمايش اقتدار، عظمت، صلابت و شكوه مردمي اين همايش بزرگ، بار ديگر استحكام انقلاب اسلامي  و عزم و اراده ملت سلحشور ايران را براي تمامي مستكبران و زورمداران جهان نمايان ساخت.

عيدي مستمري بگيران تامين اجتماعي
قبل از ۱۵ اسفند پرداخت مي شود
فارس: مديركل امور فرهنگي اجتماعي مستمري بگيران و بازنشستگان تامين اجتماعي از پرداخت عيدي مستمري بگيران تامين اجتماعي اعم از بازنشسته، از كار افتادگي كلي، بازمانده تك نفري و چند نفري تا قبل از ۱۵ اسفند سال جاري خبرداد. سيدحسين ميراعلايي در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي فارس گفت: سازمان تامين اجتماعي در راستاي مصوبه يكم ديماه سال ۸۳ هيات وزيران طي دستور اداري تمامي شعب سازمان را موظف نموده تا در چارچوب بخشنامه صادره عيدي مستمري بگيران را تا سقف يك ميليون و پانصد هزار ريال به آنها پرداخت كنند.
وي افزود: ميزان عيدي پرداختي متناسب با مدت دريافت مستمري در طول سال ۸۴ خواهد بود. وي ادامه داد: بطور مثال اگر فردي از پانزدهم شهريور ماه وارد سيستم تامين اجتماعي شده است براي دريافت عيدي تمام روزها محاسبه مي شود و بهمن ماه را به كسر روز حساب مي كنند كه بطور نمونه عيدي اين فرد براي ۶ ماه و ۱۵ روز محاسبه مي شود .
ميراعلايي در خصوص محاسبه ميزان عيدي بازماندگان تامين اجتماعي اظهار داشت: در پرونده هاي مستمري بازماندگان چند نفري كه مستمري به يك شخص واحد پرداخت نمي شود ميزان عيدي متعلقه به نسبت سهام مقرر در ماده ۸۳ قانون تامين اجتماعي بين آنها تقسيم مي شود به نحوي كه افرادي كه بازمانده چند نفري دارند به نسبت سهامشان عيدي دريافت مي كنند.

اخبار كوتاه
طي روزهاي آينده:
يك طرح ضدايراني ديگر در سناي آمريكا مطرح مي شود
ايسنا: بر اساس گزارش روزنامه  الحيات، يك سناتور آمريكايي طي روزهاي آينده لايحه «حمايت از جنگ با ايران» را به سنا ارايه مي دهد.
اين روزنامه  چاپ لندن افزود: ۶۲ تن از اعضاي كنگره نيز اين لايحه را تائيد كرده اند و اكنون اين لايحه در كميته  روابط خارجي سناي آمريكا در دست بررسي است و قرار است هفته  آينده ريك سانتورم، سناتور آمريكايي آن را براي تصويب به سنا ببرد.
اين روزنامه افزود كه اين لايحه شامل تشديد فشارها بر ايران مي باشد و رئيس جمهور آمريكا را ملزم مي كند كه دستور دهد هرگونه روابط اقتصادي از سوي آمريكا با ايران قطع شود و به موجب اين لايحه، رييس جمهور بايد به گروه هاي به اصطلاح «دموكراتيك و حامي حقوق بشر» در ايران كمك كند.
نيروهاي ناتو به نزديكي مرزهاي ايران و افغانستان مي آيند
ايسنا: بر اساس گزارش روزنامه  الشرق الاوسط، وزراي دفاع كشورهاي عضو پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) بر اعزام نيرو به منطقه هرات افغانستان، در مجاورت ايران، توافق كردند.
اين روزنامه  چاپ لندن ادامه داد: وزيران دفاع ناتو در خصوص افزودن به تعداد نيروهاي حافظ صلح در افغانستان توافق كردند.
اين روزنامه افزود كه اين كشورها درباره اعزام نيرو به منطقه  هرات در غرب افغانستان كه با ايران هم  مرز مي باشد، نيز به توافق رسيدند.
كمك ۵۰۰ ميليون ريالي دولت به كميسيون حقوق بشر اسلامي 
كميسيون حقوق بشر اسلامي  ۵۰۰ ميليون ريال كمك بلاعوض و خارج از شمول از دولت دريافت كرد. اين كمك مالي به پيشنهاد حميد رضا برادران شركا رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي و ابلاغ معاون اول رئيس جمهور در اختيار كميسيون حقوق بشر اسلامي  قرار گرفته است. كمك ۵۰ ميليون توماني دولت قرار است صرف تجهيز و مناسب سازي ساختمان اين كميسيون شود. كمك دولت به كميسيون حقوق بشر اسلامي برخلاف مصوبات جاري، از رديف هزينه هاي پيش بيني نشده و بدون تبادل موافقتنامه صورت گرفته است.
دولت پيش از اين نيز با تخصيص اعتبار مشابه  زمينه خريد يك ساختمان مجهز را براي كميسيون حقوق بشر اسلامي  فراهم كرده بود.
اعضاي كميته تحقيق و تفحص از قوه قضائيه در اين هفته مشخص مي شوند
فارس: مخبر كميسيون حقوقي و قضائي مجلس گفت: اعضاي كميته تحقيق و تفحص از قوه قضائيه تا پايان اين هفته توسط كميسيون حقوقي و قضائي مجلس شوراي اسلامي مشخص خواهند شد. محمد دهقاني  با اعلام اين خبر گفت: كميسيون حقوقي و قضائي مجلس شوراي اسلامي از نمايندگان مجلس درخواست كرده بود كه براي عضويت در كميته تحقيق و تفحص از قوه قضائيه تا پايان روز بيست و پنجم بهمن ماه اعلام آمادگي كنند و با توجه به اين كه اين مهلت پس فردا به اتمام خواهد رسيد، اعضاي كميته تا پايان هفته آينده مشخص خواهند شد.
وي افزود: كميسيون حقوقي و قضائي مجلس شوراي اسلامي  از بين داوطلبين عضويت در كميته تحقيق و تفحص از قوه قضائيه احتمالاً بين ۱۱ تا ۱۵ نماينده را انتخاب خواهد كرد و اين انتخاب ممكن است از بين اعضاي كميسيون حقوقي و قضائي مجلس و يا ساير نمايندگان مجلس شوراي اسلامي  صورت گيرد.
برگزاري جشن انقلاب در پاريس
گروه سياسي: سفارت جمهوري اسلامي در پاريس با ترتيب مراسم باشكوهي سالگرد پيروزي انقلاب بهمن ۵۷ راگرامي داشت.در اين مراسم علاوه بر سياستمداران برجسته و شاخص فرانسوي، مقاماتي از كاخ اليزه، نمايندگان مجالس ملي و سنا، مقامات بلندپايه احزاب سياسي و نيز سفرا و نمايندگان سياسي خارجي مقيم در پاريس؛ بيش از دو هزار نفر از شهروندان فرانسوي و نيز ايرانيان مقيم حضور داشتند.باوجود تشديد حملات لفظي و اتهامات مطرح شده از سوي آمريكا و اوج گيري جو تبليغاتي منفي عليه ايران همزمان با سفر كاندوليزا رايس، وزير امورخارجه آمريكا به پاريس؛ مقامات و مسئولين سياسي فرانسوي و نيز ديپلمات هاي خارجي مقيم، شركت چشم گير و گسترده اي در جشن پيروزي انقلاب داشتند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
حوادث
خارجي
سينما
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   سينما   |   داخلي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |