شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۶ - Feb 12, 2005
موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران روز جمعه را اول ماه محرم اعلام كرد
ديروز، انقلاب اسلامي به انقلاب حسيني متصل شد
000267.jpg
گروه اجتماعي: در حالي كه مؤسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران روز جمعه را اولين روز از ماه محرم الحرام و آغاز سال ۱۴۲۶ هجري قمري اعلام كرد، مسئولان عراقي هم خبر از بسته شدن مرزهاي اين كشور با همه همسايگان عراق دادند.
هفته هاي پاياني سال ۱۴۲۵ قمري كه امسال مصادف شده بود با جشنهاي سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايران، فرصتي كافي براي برپاكردن تكايا و حسينيه ها باقي نگذاشت.اما عاشقان اهل بيت و بويژه شيفتگان حضرت سيدالشهداء كه همه ساله در يكي دو هفته مانده به آغاز ماه محرم، علم و كتل ها را برپا و تكايا را سياهپوش مي كنند، ظرف بعد از ظهر روز پنجشنبه و روز جمعه، همه كارهاي به تاخيرافتاده را به پايان رساندند و بيوت الاحزان را برپا كردند.
آنچه در ساعات پاياني ديروز در شهر تهران قابل رؤيت بود، تلاش مضاعف جواناني بود كه براي به پا داشتن پرچم سياه حضرت سيدالشهدا (ع) كار مي كردند؛ پارچه هاي سياه با نوشته هايي از اشعار و مراثي محتشم كاشاني و ساير مرثيه سرايان اهل بيت، به سرعت روي ديوارهاي مساجد و تكايا و حسينيه ها بالا مي رفت تا شهر را عزادار آزاد مردي كند كه مظهر از خودگذشتگي و فداكاري و دين طلبي بود.
در حوالي همين اتفاقات، گزارش هاي مختلفي نيز از تلاش مسئولان شهرهاي مذهبي چون مشهد مقدس و قم درآماده كردن اين شهرها براي پذيرش زايران و عزاداران حسيني، حكايت دارد.
به گزارش ايرنا قائم  مقام  فرهنگي  سازمان  تبليغات  اسلامي خراسان  رضوي  در اين باره اعلام كرد: با شروع  ايام محرم  ۳۳۰۰ مبلغ  از مشهد به  ۲۱ استان  كشور اعزام  شدند.
حجت الاسلام  «حسين  حائري » روز جمعه  در گفت  و گو با خبرگزاري  جمهوري  اسلامي گفت : از اين  تعداد ۱۰۰ مبلغ  زن  مي باشند كه  به  ساير استانهاي  كشور از جمله شهرهاي  استان هاي  سه گانه  خراسان  عزيمت  كردند.
به گفته وي ، ۱۶۰۰ روحاني  شهرستانهاي  مختلف  استان  براي  پوشش  برنامه هاي  ويژه اين  ايام  و ترويج  فرهنگ  عاشورا و قيام  حسيني  در مناطق  خود مامور به  خدمت  شدند.
او گفت : با توجه  به  تقاضاي  مناطق  مختلف  نسبت  به  اعزام  مبلغ ، ۲۰۰ روحاني ديگر در روزهاي  آينده  به  نقاط مختلف  سه  استان  خراسان  عزيمت  مي كنند.
وي  يادآور شد: پارسال  بيش  از ۲۵۰۰ روحاني  و مبلغ  به  مناطق  مختلف  استان اعزام  شدند. همچنين معاون فرهنگي سازمان تبليغات اسلامي استان لرستان گفت: به مناسبت فرارسيدن ايام محرم ۵۰۰ نفر مبلغ و روحاني به مناطق مختلف شهري و روستايي اين استان اعزام شدند.
عبدالمجيد قاسم زاده در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: ۲۵۰ نفر از اين مبلغين از استانهاي قم و مشهد به لرستان اعزام شده اند و مابقي آنها بومي لرستان مي باشند.
گفتني است در خصوص اعلام روز جمعه به عنوان اولين روز ماه محرم، انجمن نجوم آماتوري ايران در اواسط هفته گذشته گفته بود روز پنجشنبه ۲۲ بهمن ماه اول ماه محرم است. ولي به گزارش خبرگزاري مهر موسسه ژئوفيزيك ضمن اعلام روز جمعه به عنوان اول محرم گفت: مطابق مصوبه هيات وزيران، مسئوليت استخراج و تنظيم تقويم كشور به عهده اين موسسه است.

اورژانس اجتماعي با شماره تلفن «۱۲۳» راه اندازي شد
گروه اجتماعي: خط تلفن «۱۲۳» اورژانس اجتماعي براي كمك رساني آسان و سريع و خدمات دهي رايگان به افراد در معرض آسيب اجتماعي راه اندازي شد.
به گزارش خبرنگار ما راه اندازي اين خط تلفن در حالي صورت مي گيرد كه به گفته كارشناسان وضعيت آسيب  هاي اجتماعي به مرز بحران نزديك شده است.
طي سالهاي گذشته بسياري از كارشناسان پيش بيني كرده بودند، دهه ۸۰ دهه بحرانهاي اجتماعي خواهد بود و حكومت مي بايد اقدامات پيشگيرانه اي را برنامه ريزي و اجرا كند. يكي از پيشنهادهاي مطرح شده براي كاهش آسيب هاي  اجتماعي راه اندازي خط تلفن اورژانس اجتماعي بود. هر چند اين عمل با تاخير صورت مِي گيرد، اما به عنوان حلقه تكميل كننده چرخه پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي اقدامي قابل توجه به شمار مي رود. كارشناسان مسايل اجتماعي اعتقاد دارند بسياري از آسيب ها با اقدامات مشاوره اي قابل پيشگيري هستند و خط تلفن اورژانس اجتماعي اين امكان را به خانواده ها و اطرافيان افراد در معرض آسيب مي دهد تا ضمن مشاوره با مددكاران از خدمات حضوري روانشناسان و مددكاران برخوردار شوند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران دكتر شريف زادگان، وزير رفاه و تأمين اجتماعي در جريان راه اندازي خط تلفن «۱۲۳» اورژانس اجتماعي، واگذاري بيش از پيش تصدي به خيريه ها و نهادهاي غيردولتي و عمومي را سياست اصلي وزارت رفاه در حوزه سازمان بهزيستي دانست و اظهار داشت: هنوز در كشور ما به مسائل اجتماعي به صورت كامل و مؤثر توجه نمي شود.
وي افزود: ممكن است افتتاح خط تلفن اورژانس اجتماعي در مقايسه با افتتاح طرح هاي عمراني كمرنگ جلوه كند، اما در واقع اجراي نظامات اجتماعي، تغييرات اجتماعي و تمهيدات بهبود شرايط زيست مردم، بسيار براي توسعه اجتماعي و حيات جامعه، مفيد و مؤثر است.
وي تأكيد كرد: راه اندازي خط تلفن اورژانس اجتماعي مي تواند منشأ كار مدرن و مؤثر اجتماعي و اقدام حمايتي براي پيشگيري از نفوذ و گسترش آسيب هاي اجتماعي جامعه كه مقداري از آن ناشي از گسترش شهرنشيني و زندگي نيمه مدرن جامعه ايران است، باشد.
دكتر محمدرضا راه چمني، رئيس سازمان بهزيستي نيز گفت: سالانه بيش از ۵۰۰ هزار نفر از خدمات مشاوره حضوري و تلفني بهزيستي استفاده مي كنند كه حدود ۶۰ درصد آنها در سنين ۱۰ تا ۳۰ سال، ۴۰ درصد كمتر از ۱۰ سال يا بيش از ۳۰ سال سن داشته و ۷۵ درصد نيز داراي مدرك ديپلم يا كمتر هستند.
وي اظهار داشت: در حال حاضر ۷۰درصد نقاط شهري و روستايي كشور تحت پوشش شبكه مشاوره حضوري و تلفني سازمان بهزيستي قرار دارند.
وي راه اندازي اورژانس اجتماعي را از جمله مراكز مداخله اي و هدف از آن را كاهش و كنترل آسيب هاي اجتماعي در كشور خواند و گفت: هم اكنون ۱۵۰ اورژانس اجتماعي در مراكز استانها و شهرستانها فعال است و تا پايان برنامه چهارم در همه شهرستانهاي داراي جمعيت بيش از ۲۰۰ هزار نفر اورژانس اجتماعي راه اندازي مي شود.
به گفته وي، با راه اندازي خط تلفن «۱۲۳» اورژانس اجتماعي، يكي از نواقص شبكه بزرگ خدمات اجتماعي سازمان بهزيستي برطرف شد؛ چراكه تا پيش از اين بايد اين سازمان منتظر مي شد موارد كودك آزاري توسط قوه قضائيه يا نيروي انتظامي گزارش شود كه در حال حاضر با تحقق اين امكان جديد، بهزيستي مستقيما با آسيب ديدگان اجتماعي در تماس و ارتباط خواهد بود.
راه چمني با بيان اين كه خط تلفن «۱۲۳» تنها مربوط به گزارشهاي «كودك آزاري» نمي شود، خاطرنشان كرد: اين خط تلفن جهت رسيدگي به همه مسائل اجتماعي كشور و ارتباط دهنده ميان مراكز اورژانس هاي اجتماعي با آسيب ديدگان يا افراد در معرض آسيب بوده و نگاه آن بيشتر، از نوع «مددكاري» است تا انتظامي و امنيتي؛ اما در عين حال «۱۲۳» كمك كننده ۱۱۰ با وظايف مشخص است و اين دو مجموعه با كمك يكديگر از آسيب هاي مختلف اجتماعي كه زمينه ساز جرائم امنيتي است، جلوگيري خواهند كرد.
به گزارش ايسنا دكتر سيدهادي معتمدي، مديركل دفتر آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي نيز خط تلفن اورژانس اجتماعي «۱۲۳» را يكي از مدرن ترين دستگاههاي موجود در دنيا و راه اندازي آن تا آخر فروردين ماه سال آينده در ۱۰ استان كشور را نيازمند ۳۰۰ ميليون تومان بودجه دانست و اظهار داشت: سراسري شدن خط تلفن «۱۲۳» نيازمند يك ميليارد تومان بودجه است كه اميد مي رود ۲۵۰ ميليون تومان آن در سال آينده محقق شود.
وي تأكيد كرد: طي سه سال گذشته ۸ هزار خشونت خانگي در كشور به بهزيستي گزارش شده كه اين روند طي ماههاي اخير افزايش زيادي يافته است.
معتمدي محل اجراي فاز دوم اورژانس «۱۲۳» را استانهاي گيلان، مازندران، قم، فارس، اصفهان، خراسان و هرمزگان اعلام و خاطرنشان كرد: با آغاز به كار خط تلفن امدادي ۷ رقمي  «۳۷۱۱۱۱۱» از سال ،۸۱ حجم بسيار زيادي از موارد كودك آزاري و ۸ هزار همسر آزاري و خشونت خانگي تنها در مدت چند ماه گزارش و ثبت شد كه يكهزار مورد آن مربوط به تجاوزات جنسي ثابت  شده بود.
مديركل دفتر آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي در پايان تأكيد كرد: اجراي آزمايشي اين طرح در دو سال گذشته نشان مي دهد بيش از ۹۳ درصد مشكلاتي كه براي كودكان بروز مي كند، توسط مددكاران بهزيستي قابل حل است و تنها در ۷ درصد موارد نيازمند كمك قوه قضائيه و نيروي انتظامي هستيم.

بخشنامه اخير وزارت آموزش و پرورش
غيرقانوني اعلام شد
فارس: معاون قضايي ديوان عدالت اداري گفت هيأت عمومي ديوان عدالت اداري بخشنامه آموزش و پرورش را در مورد استفاده اجباري از مرخصي اضافه و عدم پرداخت حقوق و فوق العاده آن به معلماني كه در مناطق محروم مشغول خدمت هستند باطل و دولت را ملزم به پرداخت حقوق و فوق العاده اين معلمان كرد.
مقدسي فر افزود: مطابق رأي هيأت عمومي ديوان، بخشنامه آموزش و پرورش بر خلاف تبصره ماده ۲ قانون جذب نيروي انساني در مناطق محروم تشخيص داده شده و باطل شد.
مقدسي فر در توضيح اين ماده گفت: مطابق تبصره ماده ۲ قانون جذب نيروي انساني در مناطق محروم دولت موظف است نسبت به معلماني كه در مناطق محروم مشغول به كار هستند علاوه بر ۱ ماه مرخصي استحقاقي ۱ ماه نيز اضافه مرخصي اعطا كند و در صورتي كه كساني نخواهند از اين مرخصي استفاده كنند، مي توانند ازحقوق و فوق العاده آن استفاده كنند.
وي تصريح كرد: آموزش و پرورش در سال ۷۷ طبق بخشنامه اي اعلام كرد به علت كمبود بودجه محل پرداخت حقوق و فوق العاده معلمان حذف و تمامي معلمان موظف به استفاده اجباري از مرخصي مي شوند.
مقدسي فر افزود: با ابطال اين بخشنامه دولت موظف شد تمامي حقوق و فوق العاده ۱ ماه مرخصي مازاد معلماني را كه در مناطق محروم مشغول خدمت مي باشند پرداخت كند.
مقدسي فر در پاسخ به سئوالي در خصوص اين كه منابع تأمين اعتبار پرداخت اين بخشنامه در بودجه دولت حذف شده است گفت: با توجه به رأي هيات عمومي ديوان دولت بايد از طريق منابع ديگر نسبت به تأمين اعتبار اقدام نمايد.

يادداشت
روزي كه آجرها و موزاييك ها به زبان مي آيند
ابراهيم زاهدي مطلق
مرد ميان سالي كه وظيفه راهنمايي بازديدكنندگان «موزه عبرت ايران» را به عهده داشت، در طبقه دوم ساختمان «كميته مشترك ضد خرابكاري» _ رو به حياط و پشت به بند۲ - ايستاد و گفت: «توضيحاتي كه من و بعضي از بازداشت شدگان در اين كميته مي دهيم، فقط يك هزارم از اتفاقاتي است كه در اين ساختمان مخوف رخ مي داد؛ اي كاش تك تك آجرها و موزاييك هاي اين ساختمان زبان در مي آوردند تا بگويند شاهد چه جنايتهايي بوده اند؟ چه مردان و زناني را ديده اند كه فقط به جرم حق خواهي، ناخنها يشان كشيده شد و به دليل آزادمنشي، به سلولهاي تنگ و تاريك انفرادي محكوم شدند.»
راهنما، توضيح مي داد و من مي ديدم كه چشمان بازديدكنندگان روي تك تك آجرها و موزاييك هاي سرد و برفي حياط و اطراف حوض آن مي چرخيد و گوش مي داد كه آيا شاهدان خاموش، به زبان خواهند آمد!
يك آموزه ديني مي گويد كه قطعا همه اجزاء هستي و وجود انسان روزي به شهادت گرفته مي شوند؛ آن روز كه قفل بر زبانها زده مي شود تا ساير جوارح آدمي از اعمال خود بگويند.
نام موزه را با ظرافت تعيين كرده اند: «موزه عبرت ايران» . عبرت حاكمان، عبرت محكومان، عبرت آزادانديشان، عبرت ظالمان، عبرت منكران روزحساب، عبرت آجرها و موزاييك هايي كه روزي به شهادت فراخوانده مي شوند.

در صورت نبود زمينه اشتغال و ادامه پذيرش دانشجو در رشته پزشكي
پزشكان متخصص به پزشكان عمومي بيكار مي پيوندند
مهر: افزايش تعداد فارغ التحصيلان پزشكي عمومي و عدم ايجاد زمينه مناسب براي اشتغال آنها، سبب شده كه اين پزشكان براي رهايي از بيكاري به تحصيل در رشته هاي تخصصي و فوق تخصصي روي آورند، غافل از اينكه زمينه اشتغال در اين رشته ها نيز بسيار محدود است.
رئيس جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران در اين باره گفت: پزشكان عمومي، به علت بيكاري به سوي تحصيل در رشته هاي تخصصي و فوق تخصصي روي آورده اند كه اين باعث افزايش تعداد پزشكان در رشته هاي مختلف تخصصي و فوق تخصصي شده است و با ادامه اين روند به طور حتم پزشكان متخصص نيز بتدريج به سرنوشت پزشكان عمومي بيكار دچار مي شوند.
دكتر ايرج خسرونيا ادامه داد: هم اكنون فارغ التحصيلان پزشكي در رشته هاي تخصصي و فوق تخصصي نظير رشته هاي جراحي عمومي، تخصصي داخلي، تخصص عفوني و تخصص كودكان افزايش يافته بنابراين متاسفانه اين متخصصان نيز با بيكاري روبرو هستند.

۷۱۲ نفر از بيماران هموفيلي ديه كامل مي گيرند
مهر: مدير عامل كانون هموفيلي ايران گفت: ضرر و زيان بيماران هموفيلي در حكم صادره از سوي دادگاه بالغ بر ۷۱۲ ديه كامل ارزيابي شده كه هزينه هاي درمان گذشته بيماران نيز به آن اضافه خواهد شد.
احمد قويدل در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر ضمن بيان اين مطلب افزود: هزينه درمان گذشته بيماران كه توسط سازمان پزشكي قانوني كارشناسي شده ۲ ميليارد و ۷۲۰ ميليون ريال بوده كه دررابطه با هزينه درمان بيماران مبتلا به ايدز در تاريخ كارشناسي جمعا ساليانه ۵۲۲ ميليون ريال برآورد شده است.
وي تصريح كرد: مبناي محاسبات در سال ۸۱ بر اساس هزينه ماهيانه ۱۵۰ هزار تومان بوده اما در شرايط كنوني هزينه درمان بيماران مبتلا به ايدز ماهيانه يك ميليون و ۳۰ هزار تومان خواهد بود، كه دادگاه خواندگان پرونده را موظف به تامين اين هزينه كرده است. وي در خصوص چگونگي روند اجراي حكم پرونده بيماران هموفيلي تصريح كرد: ۹۷۴ اجراييه توسط دادگاه صادر شده است و پس از انجام مرحله امضا، اين اجراييه ها به وكيل بيماران داده مي شود تا آن را در اختيار بيماران قرار دهد.
وي افزود: تحويل اجراييه ها به بيماران از هفته آينده آغاز خواهد شد و آنها مي توانند ضرر و زيان و هزينه هاي درماني خود را از خواندگان بگيرند.

۱۶ هزار نفر در آزمون كارشناسي ارشد پذيرفته مي شوند
گروه اجتماعي: معاون سازمان سنجش آموزش كشور از شركت ۳۳۰ هزار نفر در آزمون كارشناسي ارشد امسال خبر داد.
دكتر حسين توكلي ضمن تاكيد بر اين مطلب كه روزهاي پنجم، ششم و هفتم اسفندماه براي اين آزمون در نظر گرفته شده است، گفت: اين آزمون به صورت سراسري در ۱۲۱ رشته و در ۳۳ شهرستان كشور و آزمون رشته موسيقي فقط در تهران برگزار مي شود.
به گزارش فارس، توكلي، زمان توزيع كارت آزمون سراسري كارشناسي ارشد را سوم و چهارم اسفندماه از طريق روزنامه هاي كثيرالانتشار اعلام كرد و افزود: حدود ۱۶ هزار نفر از داوطلبان، در آزمون امسال پذيرفته مي شوند و نتايج آزمون نيز در ارديبهشت ماه از طريق روزنامه ها اعلام مي شود.

اجتماعي
اقتصادي
حوادث
خارجي
سياسي
سينما
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   سينما   |   داخلي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |