يكشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۷ - Feb 27, 2005
امام علي(ع): مردمان بيشتر بدان جهت از طلب علم دامن فرومي چينند كه مي بينند عالمان كمتر به علم خود عمل مي كنند.
غررالحكم ص ۱۳۴ِ
امروز با حافظ
ز كارستان او يك شمه اين است
خم زلف تو دام كفر و دين است
حديث غمزه ات سحر مبين است
جمالت معجز حسن است ليكن
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
سينماي معناگرا به جلوه  هاي ويژه و مهارت هاي نوين نياز دارد
احمد مسجدجامعي  وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي  به  توسعه  مناسب  بخش  توليد در سينماي  ايران  اشاره  كرد و افزود: بايد تعريف  منطقي  و مشخصي  از نحوه  توزيع  و بازار مصرف  آثار سينمايي  ايران  ارائه  شود.
وي  روز شنبه  در همايش  بين المللي  معرفي  شهرك  سينمايي  هشتگرد، افزود: استفاده  از تكنولوژي  روز دنيا مي تواند با ايجاد جذابيت  و استانداردسازي ، زمينه  تقويت  وجوه  اقتصادي  سينماي  ايران  را فراهم  كند.
وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي  تصريح  كرد: زيرساخت ها و بخش  سخت افزاري  سينما بايد به صورت  جرياني  متعادل  و متعامل  با بخش  نرم افزاري  سينما توسعه  يابد.
مسجدجامعي  بسترسازي  براي  رونق  اقتصادي  سينماي  ايران  وتأثير روي  مخاطبان جهاني  در بخش  تجاري  را دغدغه  اصلي  سينماي  ايران  عنوان  كرد و ادامه  داد: بابهره گيري  از فن آوري  جديد فيلم سازي  در قالب  برنامه هاي  مستمر ضمن  ايجاد بستري  براي  رقابت  فيلم هاي  ايراني ، مي توان  عرصه  جديدي  براي  سينماي  ايران  در معادلات  جهاني  تعريف  و تبيين  كرد.
وي  تصريح  كرد: بدون  استفاده  از ابزار آلات ، تجهيزات  و مهارت هاي  نوين  سينمايي  گونه هاي  مختلف  سينمايي  مثل  سينماي  معناگرا عقيم  خواهند ماند و فراموش  نشودكه سينماي  معناگرا براي  نمايش  عالم  معنا و ماورا نياز به جلوه هاي  ويژه  فراوان  دارد. وي  بااشاره  به  اين كه  سينماي  ايران  از ظرفيت  فكري  و معنوي  و پشتوانه  ارزشمندادبيات ، تمدن ، تاريخ  و هنر غني  ايران  زمين  برخوردار است ، افزود: اين  سينمابايد حافظ، پشتيبان  و ميراث دار تمدن  و فرهنگ  غني  كشور باشد.
وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي  به  منشا غربي  رسانه  سينما اشاره  كرد و گفت : صنعت سينما در كشور ايران  با جاذبه هاي  فرهنگ  غني  كشور آميخته  شده  و به  عنوان  ابزاري  در خدمت  بيان  هويت  بومي  و ملي  ما قرار گرفته  است .

نگارستان
001341.jpg
۱- نام اثر: بزم
۲- هنرمند: ميرزاآقا امامي: ميرزاآقا در سال ۱۲۶۱ هجري شمسي (۱۸۸۲ م) متولد شد. وي در اصفهان مي زيست و براي مدتي به منظور مرمت آثار نقاشي دوران صفوي در تهران اقامت گزيد. سپس به اصفهان بازگشت و با راه اندازي كارگاه نقاشي با همكاري شاگردانش آثار هنري به منظور صدور به خارج از كشور خلق مي كرد. امامي از نخستين هنرمنداني بود كه شيوه كار رضا عباسي را احياء كرد و به سبك مينياتور عصر صفوي نيز جاني تازه داد. از آثار معروف امامي مي توان به دو لنگه درب منقوش و مذهب داراي ۲۲ مجلس و چادرنشين اشاره كرد. وي در سال ۱۳۲۵ شمسي (۱۹۴۶ م) چشم از جهان فروبست.
۳- نام و مشخصات اثر: بزم / آب طلا و آبرنگ روي چرم / ۱۰۲ * ۸۳ سانتي متر / نيمه دوم قرن چهاردهم ه  ق /اثر از آثار منحصر به فرد و بسيار زيباي ميرزاآقا امامي به شيوه سوخت است. تصوير دو جوان نشسته زير درخت به شيوه هنرمندان صفوي كار شده است. اثر از جهت قلم گيري هاي بسيار ظريف و چرم منقوش برجسته (سوخت و ضربي) بي نظير بوده و صحنه شكار به زيبايي تصوير شده است. دربالاي اثر به خط ثلث نوشته شده: «برحسب امر همايون اعلي السلطان السلاطين شاهنشاه ايران امير تيمور گوركاني في ۸۲۴» (جالب اين كه در سال ۸۲۴ امير تيمور سالها بود كه درگذشته بود!) در گوشه ها و پايين اثر نيز اشعاري به خط ثلث با اين مضمون نوشته شده: «دنيا زني است عشوه گر و دلستان ولي / با كس بسر نمي برد او عهد شوهري و...»
۴- سبك اثر: سوخت: سوخت شيوه خاص نقاشي بر چرم است كه در آن با قالب زني قالب هاي داغ در اطراف صفحه چرم و نقاشي بر بخش هاي قالب زني شده و چسباندن مجدد اين بخش ها در مكان هايي كه با قالب داغ از صفحه چرم جدا شده بودند، اثر هنري به وجود مي آيد.
۵- محل نگهداري اثر: اداره كل موزه هاي بنياد / خزانه

بهارستان
پادشاهي به درويشي گفت: آن لحظه كه تو را به درگاه حق تجلي و قرب باشد، مرا ياد كن. گفت كه چون به درگاه آن حضرت رسم مرا از خود ياد نيايد، از تو چون ياد كنم؟
فيه ما فيه _ مولوي

پاسخ به پرسش پزشكي
آمفزيما
از دكتر روزنفلد راه نهايي درمان بيماري آمفزيما (نفخ ريه) سئوال شده و او گفته است: اگر با داروهاي موجود درمان نشود بايد به عمل جراحي پناه برد و با اين عمل و حذف بافت هاي آسيب ديده مسئله را حل كرد. دود سيگار از عوامل اين بيماري تنفسي است.

جشنواره سينمايي كيش گشايش يافت
ششمين  جشنواره  بين المللي  سينماي  مستند كيش  با حضور مسئولان  منطقه آزاد كيش  و جمعي  از هنرمندان  و دست اندركاران  حوزه  سينماي  مستند در دانشگاه كيش  گشايش  يافت .
به  گزارش  ايرنا، دبير جشنواره  سينماي  مستند كيش  در اين  مراسم گفت : امسال  براي  نخستين  بار ۱۳ كشور خارجي  از آسياي  ميانه ، حاشيه  درياي خزر، روسيه  به  همراه  افغانستان  در اين  رويداد هنري  حضور دارند.
كامران  شيردل  افزود: علاوه  بر كشورهاي  يادشده  برنامه  چشم انداز سينماي مستند سوئيس  در قالب  بخش هاي  اصلي  جشنواره  گنجانده  شده است .
دبير جشنواره  بين المللي  سينماي  مستند كيش  ادامه  داد: آثاري  از كشورهاي  قرقيزستان ، قزاقستان  و تاجيكستان  در اين  رويداد هنري  حضور دارند.

برگي از تاريخ
جنگ ايران و عثماني در قفقاز
۲۷ فوريه (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۱۷۹۷ بانك انگلستان پوند كاغذي (بانك نوت) به جريان گذارد و اين كار را از اسكناس يك پوندي آغاز كرد. در سال ۱۹۰۹ عثماني بر ضميمه شدن بوسني به قلمرو امپراتوري اتريش صحه گذارد. در سال ۱۹۱۶ گروهي از كارمندان دولت وقت ايران كه پرداخت مقرري آنان عقب افتاده بود، به منظور اعتراض و وصول آن، در سفارت روسيه در تهران متحصن شدند! آنان كه اغفال محركان شده بودند نمي دانستند كه چنين كاري، در تحليل بيگانگان به ضعف وطندوستي تعبير مي شود و نه تنها به تاريخ و سابقه درخشان ملت آسيب مي زند بلكه باعث تشويق خارجي به مداخله مي گردد. در سال ۱۹۵۸ (۱۳۳۶ هجري) گزارش هايي در تهران انتشار يافت كه نشان مي داد سرلشكر ولي قره ني معاون ستاد و رئيس اداره اطلاعات ارتش بازداشت شده و در يك محكمه نظامي محاكمه خواهد شد. طبق شايعات آن روز، اين ژنرال قصد حذف شاه را داشت. قره ني كه مدتي در زندان بود پس از پيروزي انقلاب، وزير دفاع شد و سپس به قتل رسيد و گروه فرقان متهم به طرح نقشه قتل او شد. در سال ۱۳۵۳ هجري و سه هفته مانده به نوروز (چهار سال پيش از پيروزي انقلاب) دولت وقت ايران به مناسبت نزديك شدن نوروز بهاي طلا را هر گرم ۴۲ تومان (هر كيلو ۴۱ هزار و ۸۷۵ تومان) اعلام داشت و تا تصميم بعدي آن را تثبيت كرد. بهاي امروز طلا را مي توانيد در روزنامه ها بخوانيد. در سال ۱۳۵۴ هجري در تهران اعلام شد كه از آغاز سال بعد مبدا تقويم رسمي ايران كه هجري خورشيدي بود، از هجرت پيامبر به سال ايجاد دولت واحد ايران به رياست كوروش تغيير خواهد يافت و بنابراين سال بعد، سال ۲۵۳۵ شاهنشاهي خواهد بود.اين مسئله با مخالفت مردمي روبرو شد و يكي از دلايل عمده رژيم گذشته در جهت اسلام ستيزي بود.
اينك برگ امروز: ۲۷ فوريه ۱۵۷۹ ميلادي پس از دو سال جنگ، ميان ايران و عثماني يك پيمان صلح امضاء شد. بيشتر صحنه هاي اين جنگ در قفقاز بود. سپاهيان ايران در قره باغ، شماخي و دربندقفقاز عساكر عثماني را شكست داده بودند. در اين جنگ ها حمزه ميرزا صفوي نيروهاي ايران را فرماندهي مي كرد. در اين رشته جنگ ها، تعرض از جانب عثماني ها بود كه نيروهاي ايران دست به حمله متقابل مي زدند.
www.iranianshistoryonthisday.com

تازه  هاي دنياي رسانه ها
بردگان عصر جديد
سازمان ملل كه در سال هاي اخير اعتبار آن به عنوان عامل حفظ صلح و ضامن حاكميت و استقلال كشورها كاهش يافته است در يك گزارش ۵۲ صفحه اي كه خلاصه آن در رسانه ها انتشار يافت خبر از وجود ۱۱ ميليون انسان داده كه روي كره زمين فاقد وطن هستند و هويت رسمي ندارند و در نتيجه مورد سوءاستفاده قرار مي گيرند و برخي از آنان به صورت برده (از نوع جديد) در آمده اند و از تبعيض و استثمار رنج مي برند. بسياري از آنها در كشورهاي ثروتمند و كم جمعيت از جمله امارات عربي متحده به سر مي برند. «مايك گروس» روزنامه نگار آمريكايي در گزارش ديگري از سوءاستفاده از آوارگان به عنوان «برده داري عصر جديد» نام برده و نوشته است كه باندهاي مشخص از بيچارگي اين آوارگان و نيازمندان كه بر اثر انحلال كشورها و تقسيمات جغرافيايي و نزاع قبايل و وضعيت هاي ديگر بي خانمان شده و آماده انجام هركاري براي سير كردن شكم خود هستند سوءاستفاده مي كنند و رفتاري كه با آنها مي شود مغاير حيثيت انساني است كه يكي از وظايف سازمان ملل محافظت از شئون انساني است. وي از وجود يكصد آواره از اين دست در شهر ريچموند آمريكا ياد كرده و نوشته است كه اين شمار توسط يك باند قاچاق انسان و به منظور استثمار به آمريكا وارد شده و نه تنها كار زياد از آنان كشيده مي شود بلكه در سايه ترس از برملا شدن و اخراج به سر مي برند و باند سوءاستفاده گر اين ترس را در آنان چند برابر مي كند تا بيشتر استفاده ببرد.
مسئله دور و دراز محدوده و جمعيت تهران
از اين روز در سال ۱۳۴۷ (فوريه ۱۹۶۹) مقررات مربوط به محدوده ۲۵ ساله تهران به اجرا در آمد و ايجاد ساختمان و دادن خدمات شهري در خارج از محدوده ممنوع گرديد و به همين سبب بهاي اين اراضي (خارج از محدوده) تا حد سقوط آزاد ارزان شد و اين سقوط بها ثابت كرد كه به رغم قانون بازرگاني كه خريد و فروش مستغلات را از رديف اين معاملات خارج ساخته بود، مستغلات در ايران بورسي و وارد اين داد و ستد ها شده بود. پس از پيروزي انقلاب در ۲۲ بهمن ،۱۳۵۷ اين مقررات ناديده گرفته شد و گروهي از موقع و فرصت به دست آمده استفاده كردند و بدون كسب پروانه، حتي در ساعات شب در اراضي خارج از محدوده از جمله اراضي متعلق به ديگران به ساختن خانه سرگرم شدند و بدون مجوز، آب و برق دولتي به اين ساختمان ها وصل كردند و مشكلات شهري تهران و گسترش بي رويه آن از همان زمان از سر گرفته شد و متعاقب آن سيل مهاجرت به پايتخت سرازير گرديد. محدود كردن جمعيت تهران و ايجاد منطقه مجاز براي ساختن مسكن در آن، ده ها سال پيش از طرح محدوده ۲۵ ساله توجه دولت هاي وقت را به خود جلب كرده بود. يك مورد از اين تلاش مربوط به نتايج سرشماري ۱۱ اسفند ۱۳۱۸ است. به تهراني ها دستور اكيد داده شده بود كه در اين روز از خانه هايشان بيرون نروند تا سرشماري (شمارش يكايك افراد توسط كاركنان اداره سرشماري) دقيق باشد. پس از انجام اين سرشماري اعلام شد كه جمعيت تهران ۵۴۰ هزار نفر است. اين رقم مورد تحليل كارشناسان و استادان دانشگاه تهران قرار گرفت و هشدار آنان نگراني دولت وقت را برانگيخت زيرا اشاره به مسئله تغذيه و بهداشت اين جمعيت در صورت بروز جنگ و نيز سيل و زلزله شده بود كه تهران در معرض هر دو خطر است و تأكيد شده بود كه تهران هر چه بزرگتر شود نقطه ضعف دولت هم ابعاد بيشتري به خود مي گيرد. در پي اين بحث قرار شد به منظور جلوگيري از افزايش جمعيت تهران و حومه طرحي با ضمانت اجرايي سخت تهيه شود كه ۱۸ ماه بعد ايران به اشغال نظامي متفقين در آمد و موضوع منتفي شد. اواخر دهه ۱۳۲۰ پيشنهاد شد كه از نفوس تهران ماليات سرانه بگيرند و زمين هاي ساختماني شهر ملي و براي ساختن خانه، تنها به صورت اجاره واگذار شوند كه هيچكدام به اجرا در نيامد كه هيچ، در دو سال اول دهه ۱۳۳۰ مسئله «مفت آباد» و هجوم شبانه مردم و تصرف اراضي شرق ميدان فوزيه (ميدان امام حسين فعلي) مزيد برعلت شد. پس از براندازي ۲۸ مرداد، دولت زاهدي با هدف قدرداني از مأموران پليس و كساني كه به او در ساقط كردن دولت مليون كمك كرده بودند پنج ميليون متر از اراضي دولتي اطراف شهر را به آنان بخشيد كه چون مورد اعتراض واقع شد قرار شد بهاي اين اراضي، هر متر چند قران تا چند تومان، شش ساله وصول شود. ظرف دو سال بعد براي راضي كردن كاركنان دولت كه بيشترشان هنوز به انديشه هاي مليون وفادار مانده بودند اراضي نارمك و يوسف آباد را ميان آنان قسمت كردند كه اين چند اقدام نادرست مسئله گسترش تهران را وارد مرحله وخامت كرد. زمين خواران از وضعيت دولت هاي پس از براندازي كه خود را مديون مي ديدند سوء استفاده كردند و با كمك برخي از مأموران ثبت اسناد مسيل ها، تپه ها و هر زمين بلامالك را به نام خود و بستگانشان به ثبت دادند و بورس بازي عجيبي به راه افتاد كه در نخستين سال دهه ۱۳۴۰ علي اميني به آن پايان داد و بهاي زمين و خانه پايين آمد. پس از انقلاب نيز، زمين بخشي دولت موقت و دادن اراضي به ديپلمه ها و پس از آن فعاليت هيأت هاي تقسيم زمين و... مسئله را زنده ساخت. بخشيدن زمين به ديپلمه ها مربوط به تهران نبود ولي اين ديپلمه ها بعداً آن زمين ها را به بهاي بالا فروختند و در تهران خانه خريدند و مسئله را پيچيده تر ساختند. اينك سال هاست كه تهران چند ميليون جمعيت دارد و اگر درآمد نفت براي تأمين تغذيه و رفاه تهراني ها نباشد (كه بهاي ناشي از فروش ثروت ملي نبايد در اين راه خرج شود) فاجعه انساني به وجود خواهد آمد. چند دولت و در صدر آنها دولت برزيل با چنين مسئله اي رو به رو بودند و آن را حل كرده اند كه بايد از تجربه آنها استفاده برد.

نمايش سمفوني عاشورا در فرهنگسراي بهمن
گروه ادب و هنر: نمايش سمفوني عاشورا كه به همت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و با ۳۰ نفر بازيگر و اركستري ۵۰ نفره آماده شده است از ۱۰ تا ۱۴ اسفند در دو نوبت ۱۸ و
۳۰/۱۹ در فرهنگسراي بهمن به صحنه مي رود.
موسيقي اين نمايش را رضا خسروي نگاشته و كارگرداني آن را ايرج كله جاهي برعهده دارد.

بر صحنه هاي تئاتر شهر
مجموعه تئاتر شهر فعاليت هاي خود را با اجراي ۷ نمايش در اسفند ماه ادامه مي دهد. به گزارش روابط عمومي تئاتر شهر، نام نمايشها، محل اجرا، نويسنده و كارگردان، ساعت اجرا، مدت اجرا و قيمت بليت به شرح زير است:
* «غريبه شام» - تالار اصلي، نويسنده: سيد حسين فدايي حسين، كارگردان: حسين پارسايي، ساعت: ۳۰/،۱۸ مدت: ۷۰ دقيقه، قيمت بليت ۲۰۰۰ تومان.
* «داغ پوست» - تالار چهارسو ، نويسنده و كارگردان : سيروس كهوري نژاد، ساعت ۱۹ ، مدت :۶۰ دقيقه، قيمت بليت ۱۵۰۰تومان.
* «بي قراري» - تالار قشقايي، نويسنده و كارگردان: سعيد شاپوري، ساعت: ۳۰/،۱۹ مدت: ۶۵ دقيقه، قيمت بليت ۱۵۰۰ تومان.
* «تلخ مثل عسل» - تالار سايه: نويسنده و كارگردان: آتيلا پسياني، ساعت: ۲۰ پنجشنبه و جمعه ساعت ۱۶ و ۲۰ ، مدت: ۵۰ دقيقه، قيمت بليت ۱۵۰۰ تومان.
* «مهاجران» - تالار كوچك (شماره ۲)، نويسنده: هدايت هاشمي، كارگردان: حميد پور آذري، ساعت: ،۱۹ پنجشنبه و جمعه ساعت ۱۷ و ۱۹ ، مدت: ۵۰ دقيقه، قيمت بليت ۱۵۰۰ تومان.
* «قايقران» - تالار نو، نويسنده: جلال تهراني، كارگردان: محبوبه بيات، ساعت: ،۲۰ مدت: ۹۰ دقيقه، قيمت بليت ۲۰۰۰ تومان.
* «روي ماه اسم تو را دستي نوشته است» - كارگاه نمايش، نويسنده: روزبه حسيني، كارگردان: مريم معيني، ساعت: ،۱۸ مدت: ۵۰ دقيقه، قيمت بليت ۱۵۰۰ تومان.

آزمون كارشناسي ارشد رشته موسيقي برگزار نشد
گروه ادب و هنر: آزمون كارشناسي ارشد رشته موسيقي كه قرار بود، عصر چهارشنبه(۵ اسفند) برگزار شود به دليل برخي ناهماهنگيها و نيز تغيير مكان در روز امتحان برگزار نشد.
يكي از شركت كنندگان در اين آزمون در تماس با همشهري گفت: پس از انتقال محل آزمون به دانشگاه هنر،قطع برق و برخي ناهماهنگي ها سبب شد كه اين آزمون برگزار نشود. در اين آزمون ۳۲۰ تن ثبت نام كرده بودند.

برپايي نمايشگاه كتاب استاني در يزد
آفتاب: به رغم ناموفق بودن تجربه برپايي نمايشگاه كتاب استانها معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هشتادو ششمين نمايشگاه كتاب استاني را در استان يزد برگزار مي كند.
به گفته روابط عمومي معاونت فرهنگي در اين نمايشگاه كه از روز پنج شنبه كارش را آغاز كرده است و تا ۱۳ اسفند ادامه خواهد داشت، ۴۰۰ ناشر با ۴۸ هزار عنوان كتاب حضور دارند.
كارشناسان حوزه كتاب و برخي از ناشران شناخته شده كشور پيش از اين و در دوره اول برپايي نمايشگاه كتاب استاني به ناكارآمدي اين نمايشگاه اشاره كرده بودند و به مسئولان ارشاد توصيه كرده بودند به جاي اين كار به تقويت و برپايي كتابفروشي ها در سطح كشور همت گمارند.
به اعتقاد اين گروه از ناشران برپايي نمايشگاه كتاب استاني  اندك رمق باقيمانده در نشر و كتابفروشي هاي شهرستان را نيز از آنها ستانده و تغيير شغل كتابفروشان را سبب خواهد شد.اگرچه در چند دوره اخير برپايي نمايشگاه كتاب استاني، آماري از كتابهاي به فروش رفته ارائه مي شود، اما كمتر اتفاق افتاده مجموعه دست اندركاران برپايي اين نمايشگاهها كه تعاوني ناشران هم در زمره آنهاست، آماري دقيق از هزينه و فايده هر ناشر در اين نمايشگاه ارائه كنند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
ناكام
در شهري زندگي مي كردم كه مردم آن كلاغ ها را خوش يمن مي دانستند و اگر كلاغي بر سر راهشان قرار مي گرفت و آواز سر مي داد، به او غذا مي دادند و قربان صدقه اش مي رفتند. بنا بر اين شهر پر از كلاغ شده بود، اما او دلش مي خواست خاص باشد و در ميان كلاغ هاي ديگر گم نشود. پس پر كشيد و رفت و رفت تا به شهر ديگري رسيد كه صداي كلاغي در آن شنيده نمي شد. بر كاج بلندي نشست، سينه را صاف كرد و زد زير آواز. هنوز داشت مي خواند كه زني با قلوه سنگ پر و بالش را شكست. حيرت زده فكر كرد: عجب موجودات عجيبي هستند اين آدم ها! همه يك جورند ولي مثل هم فكر نمي كنند.
خدا به داد آقاگاوه برسد كه از هندوستان راهي اينجاست!
آرين دخت فرنادپور

گشتي در دنياي خبرها
يخچال گرم
توكيو: مردم ژاپن در آينده اي نزديك صاحب يخچال هايي خواهند شد كه علاوه بر سرد نگاه داشتن مواد غذايي قادر است، اين مواد را گرم نيز نگاه دارد.در قسمت مياني اين يخچال يك فضاي ۲۰ ليتري وجود دارد كه مواد غذايي را مي توان تا دماي ۵۵ درجه سانتيگراد بالاي صفر گرم نگاه داشت. قيمت اين يخچال ۴۵۵ ليتري درحدود ۲۳۰۰ دلار خواهد بود.
مسواك موزيكال
نيويورك: يك شركت توليد اسباب بازي در آمريكا اقدام به ساخت مسواك موزيكال كرده است. در داخل اين مسواك يك ريزتراشه نصب شده كه موسيقي هاي مختلف در آن ذخيره شده است.هنگامي كه فرد شروع به مسواك زدن مي كند، امواج موسيقي از مسواك پخش شده و به استخوانهاي فك مي رسد كه در نهايت اين امواج به گوش داخلي منتقل مي گردد.مدت زمان پخش موسيقي ۲ دقيقه اي است يعني دقيقاً همان مدت زماني كه پزشكان براي مسواك زدن در هر بار توصيه مي كنند.جالب اين كه كيفيت موسيقي پخش شده بسيار بالاست. اين مسواك زير ۱۰ دلار قيمت خواهد داشت.
حذف توالت طلايي از نقشه جهانگردان
هنگ كنگ: چندي پيش يك مغازه طلافروشي در هنگ كنگ با صرف ۸/۴ ميليون دلار هزينه اقدام به ساخت يك توالت و دستشويي از جنس طلا كرد كه هر روز به طور متوسط ۵ تا ۶ هزار جهانگرد از اين توالت و دستشويي بازديد مي كنند.
به همين دليل مكان اين طلافروشي روي نقشه جهانگردي هنگ كنگ مشخص شده بود و در اختيار جهانگردان قرار مي گرفت.اما چون چند مورد بي احترامي از سوي كاركنان اين طلافروشي در برخورد با جهانگردان گزارش شد، مقامات شهر هنگ كنگ نام اين مغازه را از روي نقشه جهانگردان حذف كردند.
هتل زيرآبي
ميامي:قرار است در آينده، يك هتل در زير آب در نزديكي جزيره  باهاما ساخته شود كه هزينه يك شب اقامت در آن ۱۵۰۰ دلار خواهد بود. گفته مي شود كه هزينه ساخت اين هتل كه در عمق ۱۵متري آب ساخته خواهد شد بيش از ۴۰ ميليون دلار است. اين هتل ۲۰ اتاق بزرگ و چند رستوران خواهد داشت كه ديوارهاي اتاق ها شيشه اي است و از داخل اتاق مي توان موجودات زنده و گياهان زير آب را به  راحتي تماشا كرد.
فروش دايناسور در اينترنت
بانكوك:پليس تايلند مردي را كه از طريق اينترنت به فروش استخوان دايناسورها مي پرداخت، دستگير كرد. اين مرد، فسيل ها را در خانه خود پنهان كرده بود و به تدريج آنها را به انگليس، كانادا، هنگ كنگ، چين و ژاپن صادر مي كرد. در صورتي كه اتهام اين مرد ثابت شود، او بايد ۷ سال را پشت ميله هاي زندان سپري بكند.
مارگيري در خانه
ميامي: صبح روز پنج شنبه يك مرد در فلوريدا پس از ورود به توالت خانه اش شوكه شد؛ زيرا داخل كاسه توالت يك مار ۲ متري قرار داشت. به همين دليل، او بلافاصله با مركز دولتي نگهداري از حيوانات تماس گرفت و درخواست كمك كرد .اما چون مارگير اين مركز به مأموريت رفته بود، امكان كمك كردن به شهروند بهت زده وجود نداشت.
او سپس از يك مارگير غيردولتي كمك خواست اما وي خواهان ۱۵۰ دلار شد. به همين دليل، وي شخصاً اقدام به مارگيري كرد و آن را به دام انداخت.
او كه نتوانسته بود در موعد مقرر در محل كارش حاضر شود، علت تأخير خود را براي رئيس توضيح داد اما وي باورنكرد. در نهايت كارمند نگون بخت براي اينكه حقانيت خود را به اثبات برساند، مار ۲ متري را به اداره برد و به رئيس نشان داد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۱۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۸ و ۱۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۱۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۳۵ دقيقه

گل و گياه
برگ عبايي
001338.jpg
نام علمي: Aspidistra elatior
خانواده: LILIACEAE
اين گياه آپارتماني به بلندي ۶۰ و گستردگي ۴۵ سانتي متر رشد مي كند. گاهي گلهاي كرم _ ارغواني غيرقابل توجه روي ساقه هاي نزديك سطح زمين توليد مي كند.
نيازها: مكاني روشن دور از تابش مستقيم آ فتاب (كنار پنجره هاي شمالي و شرقي) نور آفتاب برگها را مي سوزاند، حداقل دماي موردنياز در زمستان ۷ درجه سانتي گراد است. نياز به مراقبت كمي دارد، آبياري متوسط (خاك هميشه نسبتا مرطوب)، در بهار و تابستان ماهي يك بار كود مايع با غلظت ۲ گرم در ليتر، مخلوط خاك معمول گلداني، درصورت نياز مي توان هر دو يا سه سال يك بار اول بهار گلدان آن را تعويض نمود.
ازدياد:  از طريق تقسيم بوته در بهار در زمان تعويض گلدان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |