يكشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۷ - Feb 27, 2005
دبير شوراي عالي امنيت ملي در پايان سفر به فرانسه و آلمان:
هر دولتي در ايران توقف غني سازي را بپذيرد همان روز سقوط مي كند
مهر: دبير شوراي عالي امنيت ملي در پايان سفر خود به فرانسه و آلمان، ضمن تشريح نتايج اين سفر، گفت: بخش عمده اي از مذاكرات پاريس و نيز تمام مذاكرات برلين مربوط به پرونده هسته اي بود.
دكتر حسن روحاني در مصاحبه اي كه شب گذشته با حضور خبرنگاران آلماني در محل سفارت جمهوري اسلامي ايران برگزار شد، با بيان اينكه پاريس و برلين بر اين نكته تاكيد دارند كه در پرونده هسته اي تنها راه رسيدن به نتيجه، صرفا پيگيري مذاكرات است، خاطر نشان ساخت: آلمان و فرانسه ضمن تاكيد دوباره بر حق مسلم ايران در استفاده صلح آميز از انرژي اتمي، اتفاق نظر داشتند كه مذاكرات به مرحله حساسي رسيده و بايد با دقت و سرعت بيشتري كار را دنبال كرد.وي افزود: با وجود اشتراك نظرهاي مهم درباره روند گفتگو ها، اما در عين حال پاريس و برلين پيشنهاد خاصي براي اصلاح روند فعلي در دست نداشتند و گفتند كه مذاكرات بايد به گونه اي پيش رود كه بقيه هم به نوعي از آن حمايت داشته باشند.
دكتر روحاني تاكيد كرد: ايران پيشنهادات عملي خود مبني بر سرعت بخشيدن به مذاكرات را ارايه كرده است و آنها براي پاسخ به زمان احتياج دارند.
وي افزود: ايران براي فعال شدن كميته هسته اي، فرمولي براي ساختار آن ارايه كرد.اين پيشنهاد در حال حاضر در دست آنهاست تا پاريس، برلين و همچنين لندن به آن جواب بدهند.
وي در ادامه گفتگوي خود با خبرنگاران آلماني، اظهار داشت: يك اشكال عمده مذاكرات اين بود كه طرف اروپايي در مذاكرات اختيار كامل نداشت؛ لذا ايران تاكيد كرد كه يا بايد اختيارات واگذار شود و يا اينكه سطح هيات ها بالا رود. يك پيشنهادي كه برخي به آن معتقد هستند اين است كه برخي موضوعات صرفا با حضور من و ۳ وزير خارجه دنبال شود.وي با بيان اينكه اروپا در بسياري از تصميم گيري هاي خود استقلال ندارد، گفت: خيلي از شركت هاي اروپايي بخشي از سرمايه شان متعلق به آمريكائي هاست و آنها بدون نظر واشنگتن مشكل دارند.
حتي برخي تكنولوژي هاي آنها هم وابسته به آمريكاست.
روحاني همچنين گفت: هر دولتي در ايران توقف را بپذيرد همان روز سقوط خواهد كرد. در كشور ما مردم و احزاب و همه مسئولان بر اين مسئله تاكيد دارند كه ما بايد سوخت را خودمان توليد كنيم.مردم ايران اين حرف را كه بايد فناوري مخصوص برخي كشورها باشد را نوعي آپارتايد تكنولوژيك مي دانند.روحاني اظهار داشت: مايل هستيم قبل از انتخابات رياست جمهوري موضوع پرونده هسته اي ايران حل شود.وي با اشاره به اينكه مسئله هسته اي زياد متصل به بحث انتخابات نيست، تاكيد كرد: اگر ما در ماه مارس پيشرفت ببينيم مي توانيم ادامه دهيم، اما روشن است در زمان انتخابات احزاب و گروه ها روي مسايل مهم بيشتر تكيه مي كنند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي تاكيد كرد: در مذاكرات، دوطرف هميشه ابتدا مواضع حداكثري خود را مطرح مي كنند و وقتي پيش مي رود مجبور مي شوند از مواضع حداكثري رها شده و به نقطه وسط بيايند ما نيز تلاش مي كنيم اروپا به نقطه وسط بيايد تا بتوانيم به نتيجه اي در مذاكرات دست يابيم.
وي در خصوص ورود آمريكا به مذاكرات هسته اي ايران و اروپا گفت: اروپايي ها در مذاكره با ما، با آمريكايي ها نيز در تماس هستند و در مسايل مهم موضوع را با آمريكا هماهنگ مي كنند، اگر آمريكا به اروپا براي حل مسئله كمك كند براي ما مي تواند رضايت بخش باشد اما اگر آمريكايي ها مانع ايجاد كنند براي ما يك علامت منفي تلقي مي شود. روحاني اظهار داشت: اروپا مواردي در خصوص نحوه كمك آمريكا به مذاكرات را اعلام كرده كه مثلا گفته شده آمريكا برخي موارد تحريم را بردارد و در مجامع بين المللي با نظرات ايران مخالفت نكند و خود به خود در شوراي حكام نيز با اروپا هماهنگ عمل كند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: پاريس و برلين برخي از حرف هاي آمريكايي ها را براي ما نقل كردند. از نظر اروپاييها حركات آمريكا جنبه مثبت داشته است، اما اكنون كه آمريكا پيشنهادي براي دخالت مستقيم در مذاكرات ندارد، البرادعي پيشنهاد داد در اين مذاكرات آمريكا، روسيه و چين و خودش نيز حضور پيدا كنند اما معلوم نيست اروپاييها در اين مذاكرات شريك را بپذيرند زيرا نسبت به البرادعي و روسيه نيز اروپاييها نظر مثبت نداشتند. بايد ببينيم اروپا در يك مساله بين المللي به تنهايي به كجا خواهد رسيد و اروپا اكنون امتحان پس مي دهد.
گفتگوي روحاني با لوموند
حسن روحاني رييس شوراي عالي امنيت ملي ايران در مصاحبه با روزنامه فرانسوي زبان لوموند، اعلام كرد ايران ممكن است تكنولوژي هسته اي خود را به دليل تهديد حمله از سوي آمريكا در تونل هاي ويژه اي پنهان كند.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا
گزارش هاي رسيده درباره وجود تونل ها در ايران صحت دارد، پاسخ داد: بله ممكن است اين گزارش ها صحيح باشد. روحاني اظهار داشت: از زماني كه آمريكا تاسيسات
هسته اي ما را تهديد كرده است، ما مجبوريم راه حلي براي اين موضوع بيانديشيم. به هر حال ما بايد اين تاسيسات را در جايي قرار دهيم. منابع رسمي آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام كردند كه از وجود تونل ها در غرب شهر اصفهان اطلاع دارند. روحاني همچنين در بخش ديگري از مصاحبه درباره سوريه گفت: چنانچه اين كشور مورد حمله قرار گيرد، ما از دمشق حمايت خواهيم كرد. روحاني در خصوص تهديدات اسرائيل گفت: تا هواپيماهاي اسراييل به ايران بيايند، هواپيماهاي ايران نيز به اسراييل خواهند رسيد.
روحاني به لندن نرفت
بي بي سي خبر داد يكي از مسئولان وزارت امور خارجه بريتانيا گفته است حسن روحاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران دعوت دولت بريتانيا براي سفر به لندن و ديدار و گفتگو با جك استراو، وزير خارجه اين كشور را نپذيرفته است.خبر در حالي عنوان شده است كه از ابتدا سفر به اين كشور در برنامه سفر روحاني نبود و براساس مذاكرات صورت گرفته قرار بود اين سفر در زماني مناسب صورت پذيرد.برخي خبرها حاكي از آن است كه حسن روحاني دعوت دولت انگليس را به دليل اظهارات مداخله جويانه اخير مقامات انگليسي عليه كشورمان نپذيرفته است .

رئيس جمهوري در زرند كرمان:
شوراي عالي مديريت بحران در كشور تشكيل مي شود
001245.jpg
ايسنا: رييس جمهور در بازيد از مناطق زلزله زده زرند اعلام كرد: شوراي عالي مديريت بحران تشكيل مي شود.
به گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا، خاتمي كه پيش از شروع جلسه ستاد غيرمترقبه استان كرمان با خبرنگاران گفت وگو مي كرد، در پاسخ به سوالي گفت: اين توفيق را پيدا كردم كه در معيت همكاران عزيزم از دولت، نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي، مسئولان استان و برخي همكاران ديگر براي عرض سلام، ادب و همدردي با مردم مصيبت ديده به اين منطقه بياييم.
وي افزود: گرچه بنده موفق نشدم از همه  روستاها و مراكز آسيب ديده ديدن كنم، اما الان هم كه اين جا نشسته ام آقايان مرعشي، انصاري و پزشكيان از حتكن - يكي از مناطقي كه آسيب اساسي ديده است -در حال بازديد هستند.
لذا فرانسه كه هميشه از تفاهم آمريكا و سوريه ناخرسند بود بيش و پيش از دو قدرت بين المللي به اين روند مي پيوست. حاصل آن شد كه قطعنامه ۱۵۵۹ كه پيش نويس آن مشتركا توسط فرانسه و آمريكا ارائه شده بود به تصويب شوراي امنيت سازمان ملل متحد رسيد. جالب آنكه در اين قطعنامه «دم خروس» فشار به سوريه نيز نمايان بود. چه كه موضوع خلع سلاح شبه نظاميان (منظور حزب الله است) در لبنان در يكي از بندها مورد تاكيد قرار گرفت.
بدين ترتيب سوريه در برابر يك دوراهي قرار گرفت. يا بايد در مسير خواست حقيقي آمريكا و اسرائيل به حركت درآيد و خلع سلاح حزب الله را آغاز كند يا آنكه ادامه حضور نيروهايش در لبنان با خطر جدي مواجه شود.
در اين ميان بايد گفت كه البته ايران نيز از اين معادله به دور نيست. اسرائيل بارها اعلام كرده است كه حمله به تاسيسات اتمي ايران وقتي ميسر خواهد بود كه احتمال عكس العمل حزب الله كه مي تواند با شليك موشك تمام شهرهاي بزرگ اسرائيل را با خطر مواجه كند، منتفي شده باشد.
با توجه به مطالب فوق الذكر درمي يابيم كه ترور رفيق الحريري در واقع زمينه ساز تشديد اقدامات آمريكا عليه سوريه گرديد و مسئله خروج نيروهاي سوري از لبنان اصلي ترين هدف آمريكا نيست و اگر سوريه حاضر به همكاري با آمريكا گردد و زمينه را براي تحقق هدف اصلي آمريكا و اسرائيل در خلع سلاح حزب الله مهيا سازد، آنگاه ديگر نه از دمكراسي سخني به ميان مي آيد و نه از غيرقانوني بودن حضور نيروهاي سوري در لبنان و ... جالب است بدانيم كه پيش از تمديد سه ساله دوران رياست جمهوري لحود، در يك اقدام مشابه در سال ۱۹۹۵ دوره رياست جمهوري الياس هراوي رئيس جمهور وقت لبنان به مدت سه سال تمديد شد و چون الياس هراوي با آمريكا مشكل نداشت، متقابلاً آمريكا نيز متعرض اين اقدام «غير دمكراتيك» نگرديد، بلكه از آن كه با خواست سوريه صورت پذيرفت، حمايت كرد.
سخنگويي وظيفه اي بس دشوار است آنهم براي كسي كه شايد در آينده رئيس جمهور ايران شود. پس بهتر آنكه عجول نباشيم و در انتظار روشن شدن صحنه بنشينيم و هم جهت با منافع بهترين دوست اسرائيل و جدي ترين دشمن جمهوري اسلامي ايران سخن نگوييم.

انتخاب نهم
توصيه هاي وزارت اطلاعات به كانديداها
مهر: وزارت اطلاعات با ارسال نامه اي خطاب به كانديداهاي رياست جمهوري، خواستار پايبندي آنان به منافع ملي در تبليغات انتخاباتي شد. مسئول ستاد انتخاباتي يكي از كانديداهاي رياست جمهوري اعلام كرد: وزارت اطلاعات با ارسال نامه اي خطاب به كانديداهاي احتمالي رياست جمهوري ، به آنان توصيه نموده است در فعاليتهاي انتخاباتي خود از دامن زدن به مسائل قومي و مذهبي پرهيز نمايند.دراين نامه همچنين آمده است كانديداهاي رياست جمهوري از دادن وعده هايي كه امكان جامه عمل پوشاندن به آن وجود نداشته و به طور غيرواقعي به مطالبات مردمي دامن مي زند پرهيز نمايند.
آبادگران با اصولگرايان هماهنگ اند
ايسنا:حجت الاسلام محمدخرسند گفت: هيچ اختلافي ميان اصولگرايان در شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب وجود ندارد، متاسفانه جناح رقيب براي تخريب چهره اصولگرايان بحث هاي صورت گرفته براي رسيدن به نامزد نهايي را اختلاف مي نامند و در جامعه نيز اين گونه تبليغ مي كنند كه اصولگرايان از حالا اختلاف دارند.
عضو شوراي مركزي مؤتلفه افزود: ممكن است افرادي كه با نام آبادگران وارد مجلس يا شورا شده اند بخواهند با همين نام در انتخابات رياست جمهوري فعاليت داشته باشند كه اين فعاليت هم در چارچوب شوراي هماهنگي و هماهنگ با اصولگرايان است.
تعدادي از احزاب به اپوزيسيون مي پيوندند
فارس: عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز گفت: جبهه و جريان ها خلق الساعه نيستند و لذا براي انتخابات خيلي بعيد است كه جبهه و حزب اثرگذار جديدي به وجود آيد.
رسول منتجب نيا گفت: احتمال داده مي شود در جناح موسوم به محافظه كار انشقاق و انشعابي ايجاد و از حالت جبهه به صورت صفوف متعدد و گرايش هاي مختلف خودنمايي كند كه تاكنون نيز آثارش را مشاهده كرديم.وي افزود:  در جريان اصلاحات بعيد نيست كه محوريتي به وجود آيد و به دنبال آن تعدادي از احزاب و گروه ها از صحنه خارج شوند و يا حالت اپوزيسيون پيدا كنند يا رفته رفته از جناح اصلاح طلب خارج  شوند.
از هيچ كانديدايي حمايت نمي كنيم
ايسنا: مسئول شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاههاي استان تهران گفت: بسيج دانشجويي در انتخابات رياست جمهوري با توجه به استراتژي خود از هيچ كانديدايي حمايت نمي كند و در شوراي هماهنگي نيز داراي نماينده اي نيست.
ولايتي: حجم زياد دولت عامل اصلي تورم است
ايسنا: دكتر ولايتي در جمع دانشجويان دانشگاه اصفهان در پاسخ به سوالي در خصوص برنامه اقتصادي مورد نظرش، گفت: توسعه اقتصادي همراه با عدالت اجتماعي اساس برنامه اقتصادي من است و در اجراي آن جدي هستم و معتقدم مقدمات اجراي اين برنامه كاهش حجم دولت و مهار تورم و توجه به توليد است. دكتر ولايتي حجم زياد دولت را عامل اصلي كسري بودجه، تورم و مشكلات اقتصادي دانست و برداشت موانع و كوچك كردن دولت و تلاش براي رونق توليد را الزامي خواند. دكتر ولايتي افزود: اگر دولت تصدي گري را رها كرده و به كار هدايت و نظارت بپردازد و موانع را مرتفع نمايد قطعا موفق خواهد بود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به مذاكرات هسته اي اشاره كرد و گفت: داوطلبي ما در تعليق غني سازي به معناي پذيرش محروميت از حق طبيعي ما در داشتن فناوري صلح آميز هسته اي نيست. وي افزود: آن چه كه ما در اين مدت انجام داده ايم، براي اعتمادسازي بوده است نه عقب نشيني. عضو مجمع تشخيص مصحلت نظام در بخش ديگري از سخنانش راه نجات كشورهاي اسلامي  را بهره گيري از الگوي مردم سالاري ديني خواند و افزود: هيچ كشور اسلامي نمي تواند از طريق سكولاريزم به جايي برسد. در ادامه پرسش و پاسخ آزاد دانشجويان دكتر ولايتي به پرسشي پيرامون خروج از شوراي هماهنگي، گفت: قرار بود كميته منتخب شوراي هماهنگي از پنج نفر يك نفر را انتخاب كند، اما چهار نفر مستقل وارد صحنه شدند و كميته اگر كانديدا معرفي مي كرد، انتخاب از يك نفر بود.
كروبي توانايي ادامه اصلاحات را دارد
ايسنا: سيدمحسن موسوي تبريزي، نماينده آذربايجان غربي در مجلس خبرگان، در ستاد كروبي در اين استان گفت: اگر اصلاح طلبان بتوانند اجماع را محقق كنند، پيروز ميدان خواهند بود ولي در صورت عدم اجماع بايد از كسي حمايت شود كه اصلاحات را با حداقل چالش و حداكثر تأكيد بر خط امام (ره) ادامه مي دهد.وي يادآور شد: چرا بايد بعد از ۲۵ سال افرادي در انتخابات مطرح شوند كه از اول انقلاب نيز مطرح بوده اند؟ مگر در عرض اين چند سال افراد قوي تربيت نشده اند؟اين عضو مجلس خبرگان در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به آنچه آن را موقعيت و شرايط برتر كروبي نسبت به ديگر كانديداي اصلاح طلبان خواند، تصريح كرد: كروبي شايد مانند خاتمي داراي امتيازات بسياري نباشد، اما توانايي تعامل و ادامه اصلاحات را دارد و شخصيتي مردمي  است.
ملي گراها بعد از عيد تصميم مي گيرند
ايسنا: اعظم طالقاني با بيان اينكه ملي مذهبي ها تا كنون هيچ گونه تصميمي درمورد انتخابات نگرفته اند، گفت: تصميم گيري ملي مذهبي ها به بعد از عيد موكول مي شود.
طالقاني درمورد كانديداتوري ابراهيم يزدي نيز گفت: اين مطلبي بود كه در مطبوعات منعكس شد و خود وي اين مطلب را تكذيب كرده است.
كريمي براي عضويت در شوراي هماهنگي پيشنهاد شد
ايسنا: جبهه پيروان خط امام و رهبري، احمد كريمي اصفهاني، دبير جامعه انجمن هاي اسلامي اصناف و بازار را براي عضويت در كميته منتخب شوراي هماهنگي به اين شورا پيشنهاد كرد.اين پيشنهاد بايد از سوي شوراي هماهنگي مورد بررسي قرار گيرد و در همين هفته اين بحث در اين شورا مورد بررسي قرار خواهد گرفت.به غير از احمد كريمي اصفهاني، چند نفر ديگر نيز به اين شورا براي عضويت در كميته منتخب پيشنهاد شده اند.
توكلي: شورا به اجماع مي رسد
فارس: نامزد احتمالي اصولگرايان در انتخابات گفت: با خدمت صادقانه نيروهاي اصولگرا به مردم مي توانيم زمينه حضور حداكثري مردم در پاي صندوق  راي را به وجود آوريم. احمد توكلي نماينده مردم تهران با بيان اين مطلب اظهار داشت: آنچه مشخص است شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب براي معرفي كانديداي نهايي خود براي حضور در انتخابات رياست جمهوري به اجماع خواهند رسيد.وي افزود: جريان نيروهاي اصولگرا بايد در همه حال مردم را در كنار خود داشته باشند تا زمينه حضور فعالتر مردم را در صحنه هاي سياسي كشور گسترش دهند.
ترديد هاشمي به دليل نگراني از كناره گيري ولايتي و جاسبي است
فارس: دبير كميته سياسي حزب كارگزاران سازندگي گفت: ترديد هاشمي رفسنجاني براي اعلام نامزدي در انتخابات، به دليل نگراني از انصراف برخي نامزدهاي ديگر ازجمله ولايتي و جاسبي است.محمد هاشمي در گفت وگو با روزنامه اماراتي الخليج در پاسخ به سوالي درخصوص دلايل ترديد آقاي هاشمي براي نامزدي در انتخابات گفت: وي معتقد است نامزديش ممكن است باعث انصراف شماري از نامزدها همچون ولايتي و جاسبي شود، ضمن اينكه زمان هم هنوز براي اين كار كمي زود است.هاشمي تاكيد كرد: نظرسنجي ها نشان داد نامزد اصلاح طلبان كمتر از ۱۲ درصد آراء را كسب كرده است و نامزد قوي نيروهاي محافظه كار ۱۰ درصد را به دست آورد.
هاشمي از خودمان است
ايسنا: دبيركل حزب مؤتلفه اسلامي گفت: جدايي يكي از گروههاي شوراي هماهنگي اتفاق مهمي نيست و موجب ضربه خوردن اصل و بدنه شورا نخواهد شد.
محمدنبي حبيبي كه در حاشيه اجلاس منطقه بانوان حزب مؤتلفه اسلامي در پاسخ به اين سؤال كه اگر بعد از اعلام نامزد نهايي شوراي هماهنگي، هاشمي به صحنه انتخابات بيايد شما چه مي كنيد؟ گفت: آقاي هاشمي تاكنون اعلام كرده كه نامزد انتخابات رياست جمهوري نخواهد شد مگر اينكه احساس وظيفه كند و اگر اينگونه شود، فصل جديدي در شوراي هماهنگي و مؤتلفه به وجود مي آيد.
وي افزود: برخي به اشتباه اين خط را دنبال مي كنند كه آقاي هاشمي از شوراي هماهنگي جداست، در حالي كه من آقاي هاشمي رفسنجاني را از خودمان احساس مي كنم.

در پايانه هاي مسافربري
دفاتر رسيدگي به شكايات مسافران نوروزي ايجاد مي شود
گروه اجتماعي: مدير عامل سازمان پايانه ها و پارك سوارهاي شهرداري تهران از تشكيل دفاتر ويژه رسيدگي به شكايات مسافران نوروزي در پايانه هاي مسافربري جهت رسيدگي به شكايات و تخلفات رانندگان، تعاوني ها و شركت هاي مسافربري خبرداد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مسعود رهنما با بيان اين مطلب درخصوص نحوه توزيع بليط هاي نوروزي در پايانه هاي مسافربري شهر تهران و نحوه كنترل اين شركت ها، گفت: بر اساس تدابير صورت گرفته توزيع بليط اتوبوس هاي مسافربري بين شهري در ۱۰ شركت و تعاوني سطح شهر از تاريخ ۸ اسفندماه آغاز مي شود.
به گفته وي در ترمينال ها نيز توزيع بليط اتوبوس هاي مسافربري از ۲۲ اسفندماه آغاز مي شود و مسافران نوروزي مي توانند با مراجعه به هر يك از پايانه هاي سطح تهران بليط هاي مورد نياز خود را تامين كنند.
مدير عامل سازمان پايانه ها و پارك سوارهاي شهرداري تهران در پايان تصريح كرد: در داخل هر پايانه مسافربري دفتري جهت استقرار مسئولان كنترل و بازرسي وزارت راه ايجاد شده تا در طول ايام نوروز اگر مسافران نوروزي با تخلفاتي از سوي رانندگان يا تعاوني ها برخورد كردند با مراجعه به اين دفاتر مشكل خود را رفع كنند.

براي توقف غني سازي در ايران
آمريكا تا خرداد ماه به اروپا مهلت داد
ايرنا: خبرگزاري رويترز روز گذشته از وين گزارش داد: آمريكا حاضر است به منظور جلوگيري از دستيابي ايران به هرگونه توانايي ساخت تسليحات هسته اي تا ماه ژوئن به متحدان اروپايي خود فرصت دهد تا ايران را راضي كنند.مقامات آمريكايي در وين روز پنجشنبه همزمان با به پايان رسيدن سفر جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا به اروپا، توصيه نامه اي را براي گفت وگو با اعضاي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي منتشر كردند.بوش در سفر هفته گذشته خود به اروپا بارها از تلاش ها و اقدامات اتحاديه اروپا براي متقاعد كردن ايران به صرفنظر كردن از غني سازي اورانيوم تشكر كرد.براساس پيش نويس توصيه نامه روز پنجشنبه مقامات آمريكايي، واشنگتن آماده است تا زمان برگزاري نشست ژوئن به شوراي حكام اتحاديه اروپا فرصت دهد تا در مذاكره با ايران به هدف خود دست يابد.
در اين توصيه نامه آمده است: ما معتقديم كه ضروري است مديركل آژانس قبل از نشست شوراي حكام در ماه ژوئن، گزارش جامع ديگري درباره فعاليت كامل بازرسان آژانس به شوراي حكام ارايه دهد.
براساس اين توصيه نامه، شوراي حكام در ماه ژوئن بايد براي انجام ديگر اقدامات مورد نياز آماده شود.
ريچارد بوچر سخنگوي وزارت خارجه آمريكا گفت كه اين توصيه نامه به معني تعيين ضرب الاجل براي مذاكرات نيست و آمريكا اميدوار است كه ايران تا نشست ژوئن به تعهدات خود پايبند بماند.در پيش نويس توصيه نامه مقامات آمريكايي خاطر نشان شده است كه تنها توقف كامل و دست كشيدن ايران از اقدامات مربوط به توليد مواد انشقاقي مي تواند اين اطمينان را ايجاد كند كه اين كشور از اهداف مربوط به تسليحات هسته اي خود صرفنظر كرده است.

عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس:
مقام معظم رهبري سقط درماني را در موارد ضروري مخالف شرع ندانستند
فارس: عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: بر اساس استفتائي كه از مقام معظم رهبري درمورد سقط درماني داشتيم، ايشان سقط جنين را در صورت عسر و حرج براي والدين، بلامانع دانستند.
رفعت بيات در گفتگو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود: اين استفتاء در پي مطرح شدن طرح سقط درماني در مجلس انجام شده و متن استفتاء به اين شرح است: آيا مي توان با تشخيص قطعي بيماري در جنين كه دچار عيوب ژنتيكي بوده باشد يا مادر طي دوره بارداري بر اثر ابتلا به بعضي بيماريهاي عفوني بيمار شده باشد قبل از دميده شدن روح ( چهار ماه و ۱۰روزگي) جنين را سقط نمود؟ لازم به ذكر است اين كودكان از بدو تولد تا پايان عمر دائما در وضع مشقت بار به سر مي برند و خانواده و جامعه از نظر مادي و رواني باري بر دوش مي كشند.بيات، پاسخ مقام معظم رهبري را چنين بيان كرد: اگر نگهداري و بزرگ كردن طفل معلول و عقب مانده و
ناقص الخلقه براي والدين داراي زحمت و مشقت بيش از متعارف باشد به مقداري كه عسر و حرج وارد شود، سقط جنين پيش از دميدن روح در او مانع ندارد.
بيات افزود: بر اساس طرح سقط درماني كه شور اول آن به تصويب مجلس رسيده است، در صورت تشخيص سه پزشك كه حتما يكي از آنان بايد متخصص پزشكي قانوني باشد در صورتي كه نارسايي جنين به حدي باشد كه تولد وي موجب عسر و حرج براي وي و والدينش بشود مي توان قبل از حلول روح در بدن وي حكم به سقط جنين داد.نماينده زنجان و طارم در مجلس شوراي اسلامي گفت: البته موارد عسر و حرج در اين طرح ذكر نشده است ولي بيشتر، معلوليتهاي عمده ذهني، فلج بودن نوزاد و نيز جراحات و نارسايي بزرگ جنين را شامل مي شود كه همگي آنها قبل از چهار ماه و ۱۰ روزگي جنين و قبل از حلول روح در بدن وي قابل تشخيص است.
بيات ادامه داد: با توجه به نظر مساعد مقام معظم رهبري مبني بر نبود مشكل شرعي در اجراي اين قانون و با توجه به تصويب آن در شور اول، به زودي اين طرح در شور دوم نيز به تصويب مجلس مي رسد.
وي درباره زمان طرح در شور دوم نيز گفت: قرار بود شور دوم طرح سقط درماني در هفته هاي گذشته در مجلس مطرح شود اما بررسي لايحه بودجه اين فرصت را از مجلس گرفت و با توجه به بررسي هاي طولاني لايحه بودجه در مجلس احتمالا اين طرح در هفته هاي آينده نيز در صحن علني مجلس مطرح نمي شود.

۴ ميليون سال عمر ايراني ها هر سال تلف مي شود
گروه اجتماعي: مدير تحقيقات راهبردي وزارت بهداشت اعلام كرد هر سال ۵/۳ تا ۴ ميليون سال عمر در كشور تلف مي شود.
دكتر نقوي در مصاحبه با شبكه اول سيماي جمهور اسلامي ضمن اعلام اين خبر گفت: اگر هزينه هر سال عمر سه برابر درآمد سرانه باشد ارزش عمر تلف شده در كشور هر سال به ۲۱ ميليارد دلار مي رسد.
وي در ادامه گفت: هر سال يك ميليون سال عمر به دليل حوا دث غيرعمدي، كه عمدتا ناشي از حوادث رانندگي است، در كشور از بين مي رود. سيگار، آلودگي هوا و مشكلات بهداشتي و بيماريها از ديگر عوامل تلف شدن عمر در ايران هستند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |