يكشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۷ - Feb 27, 2005
سخنگويي و دشواري هاي آن
در روزهاي اخير سخنگوي يكي از كانديداهاي مطرح جريان دوم خرداد كه مدعي تخصص در روابط بين الملل است صراحتا خواستار خروج نيروهاي سوريه از لبنان شد . اين در حالي است كه در ميان سئوالات كساني كه پيگير وضعيت كانديداها هستند بي ترديد مسئله خروج نيروهاي سوري يا وجود ندارد و يا در انتهاي فهرست سئوالات ايشان است .
جاي آن دارد كه برخي از فعالان سياسي كشور كه نه با اوضاع خاورميانه آشنايند و نه آنكه قادر به درك پيچيدگي هاي حاكم بر مسائل آنند و نه شناختي از منافع ملي دارند، در اظهار نظر خويش اندكي با دقت عمل كنند. بعيد است كه هيچ جريان و انديشه ملي در كشور ما اسرائيل را دشمن به شمار نياورد، حزب الله را متحد استراتژيك ايران نداند و روابط عميق ايران با لبنان و سوريه را نشناسد.
اما واقعيت حضور سوريه در لبنان چيست ؟
پس از ترور توطئه گرانه رفيق الحريري بحث فراواني در مورد خروج نيروهاي سوري از لبنان آغاز شد. گويي كه برخي قدرتهاي جهانيِ، اسرائيل و همچنين مخالفان حضور سوريه در لبنان در انتظار اين ترور نشسته بودند تا به بهانه آن فشار همه جانبه سياسي، بين المللي و رسانه اي عليه سوريه را شكل دهند. متاسفانه برخي محافل در كشور ما بدون آنكه به حقيقت امور واقف بوده و يا اطلاع دقيقي از وضعيت داشته باشند، تحت تاثير فضاي رسانه اي كه از سوي آمريكا، اسرائيل و متحدانشان شكل گرفته به اظهار نظر در اين ارتباط مي پردازند.
حضور نيروهاي سوري در لبنان كه اساسا از سال ۱۹۷۶ آغاز شد، بارها مورد تاييد آمريكا قرار گرفته است. شايد مهمترين فراز موافقت آمريكا با ايفاي نقش سوريه در لبنان از طريق نيروهايش در آن كشور، در سال ۱۹۹۱ صورت گرفت كه طي آن آمريكاييها در برابر مشاركت فعال سوريه در عمليات آزادسازي كويت، با حمله نيروهاي ارتش سوريه در كنار بخشي از نيروهاي ارتش لبنان _ كه در مناطق مسلمان نشين متمركز بود _ به كاخ بعبدا موافقت كردند. در نتيجه ميشل عون به سفارت فرانسه پناه برد و سپس بيروت را به مقصد پاريس ترك گفت. از آن هنگام براساس توافق نانوشته ميان آمريكا و سوريه، آمريكا نقش برترين نيروي بين المللي را در لبنان ايفا مي كرد و سوريه نيز نفوذ بالاي خود را در لبنان به عنوان برترين نيروي منطقه اي حفظ نمود.
اما با گذر زمان و تغييراتي كه در منافع طرفين حاصل شد اينك صفحه بگونه اي ديگر آراسته شده است. مهمترين مشكل آمريكا با سوريه در لبنان حضور شبه نظاميان حزب الله است كه در تاريخ منازعه اعراب و اسرائيل براي نخستين بار توانست طعم تلخ شكست را به كام اسرائيل بنشاند. از اين رو آمريكا به عنوان متحد استراتژيك اسرائيل كه رابطه اش با آن ارگانيك مي باشد، در صدد است تا از هر طريق ممكن زمينه خلع سلاح حزب الله لبنان را فراهم آورد. موضوع تمديد دوره رياست جمهوري اميل لحود نيز در همين چارچوب قابل بررسي است. همه مي دانند كه اميل لحود از زمان فرماندهي ارتش همواره مناسبات خوبي با حزب الله داشته است. استمرار حضور وي در كاخ بعبدا در واقع به منزله ادامه پشتيباني سياسي دولت لبنان از مبارزات اسلامي _ ملي اين نيروي مقاومت مي باشد.
در اين شرايط بود كه فشار آمريكا به سوريه رو به تزايد گذاشت اما از آنجا كه شايد موضوع فشار به حزب الله كه از يك مشروعيت تمام عيار مردمي در لبنان و اعتبار و پرستيژ بالا در منطقه و كشورهاي اسلامي و عربي برخوردار است، نتواند به يك محور اشتراك در ميان قدرتهاي بين المللي تبديل شود ،لذا فشار به سوريه در دستور كار قرار گرفت ،
بنده فقط توانستم از ريحان شهر، اسلام آباد و داهويه كه از مراكز مهم زلزله بود و نيز گت گويه بازديد و ديدار كنم و الان هم در زرند هستم كه تحت تاثير اين زمين لرزه بوده و تعدادي هم كشته و زخمي داشته است.
رييس جمهور با اشاره به ملاقات با مجروحان حادثه در بيمارستان زرند گفت: از مجموع بيش از ۳۰۰ روستاي شهرستان حدود ۱۴۰ روستا تحت تاثير شديد زلزله بودند. بعضي ها صد درصد تخريب و بعضي ها كمتر آسيب ديدند. تعداد كشته شدگان طبق آمار ۶۱۲ نفر است و كمتر از ۱۵۰۰ نفر مجروح داشته است، اما آسيب ها اساسي است و بعضي روستاها به كلي با خاك يكسان شده، بعضي ها هم آسيب اساسي ديده اند.
وي با قدرداني از سرعت عمل در استان كرمان، تهران و كل كشور پس از بروز حادثه گفت: ۲۰ دقيقه بعد از وقوع اين حادثه براي استاندار محترم و مسئولان استان مشخص بود كه كجا زلزله آمده، از اين رو بلافاصله در استانداري  نيروها آماده بودند و در كوتاه ترين زمان ممكن خود را به مناطقي كه حتي دسترسي به برخي از آنها به دليل كوهستاني بودن و بارش برف سخت بود، رساندند، البته يكي يا دو ساعتي كه فاصله مي افتد، طبعا خسارت ها را بيشتر مي كند، چون به خصوص در امداد نجات، ثانيه ها موثر هستند. خاتمي با بيان اينكه آن چه تحقق يافت نشان دهنده  آمادگي است كه در كشور بعد از حادثه  پرفاجعه  بم ايجاد شده، اظهار داشت: به ويژه در استان آمادگي بسيار درخور ستايشي وجود دارد.
رييس جمهور با قدرداني و تشكر از دستگاههاي فعال ارتش، سپاه، هلال احمر، بهزيستي، بهداشت و درمان، وزارت كشور و ساير ارگان ها به خصوص استاندار و نيروهاي داخلي استان گفت: البته اين امر به معني نبود مشكل نيست. مشكل بسيار بزرگ است. كشته ها و زخمي هاي بسيار داده و خانه ها ويران شده است. زندگي زير چادر مشكل است. اما مهم اين است كه توانستيم در لحظه هاي اول اين تلاش را انجام دهيم و ان شاءالله بتوانيم در آينده مشكل را به صورت اساسي حل كنيم. خاتمي در ادامه با اشاره به يك اتفاق نظر بين وزارت كشور، سازمان مديريت و برنامه ريزي، سازمان مسكن و شهرسازي و بنياد مسكن انقلاب اسلامي، گفت: طرح مناسبي وجود دارد كه ان شاءالله بتوانيم حداكثر ظرف دو برنامه، كل مناطق آسيب پذير كشور را به وضع مناسبي بازسازي يا بهسازي و درجه بندي كنيم كه كرمان هم جزو اولويت هاي جدي آن است. وي با بيان اينكه كار را از روستاها شروع خواهيم كرد، ادامه داد: ان شاءالله منابع حياتي زندگي مانند آب، برق، گاز و ساير امور در دستور كار قرار خواهد گرفت. رييس جمهور در پاسخ به سوالي درباره برنامه دولت براي مقابله با بحران هاي طبيعي گفت: برنامه به لحاظ تئوري و نظري وجود داشته؛ از جمله اساسنامه امداد و نجات كشور كه تصويب شده بود. مهم سازماندهي براي عملي شدن برنامه هايي است كه وجود دارد. كشور ما حادثه خيز است. ظرف اين مدت كوتاه زلزله  بم را داشتيم. در اين منطقه (زرند) دوباره زلزله داشتيم. در گيلان، برف مشكلات بزرگي ايجاد كرد. سيل و ساير مسائل وجود دارد و ما بايد آماده باشيم. وي تصريح كرد: خوشبختانه با نظر رهبر معظم انقلاب قرار شد كه «شوراي عالي بحران» را زير نظر معاون اول رييس جمهور تشكيل دهيم، همين شورا هدايت و هماهنگي مي كند و با اجازه اي كه از فرمانده كل قوا گرفته شد، در جريان گيلان و اخيرا اين جا (زرند) موثر بود. وزارت كشور هم بسيار فعال شد. خاتمي تصريح كرد: ما بايد به سوي پيشگيري برويم. مانند همه دنيا كه اين كار را كرده اند. البته هزينه  زيادي دارد ولي از ياد نبريم كه جان و سلامت مردم بزرگ ترين سرمايه اي است كه ما داريم. به علاوه اگر ما با تدبير اين كار را انجام دهيم، به لحاظ اقتصادي هم مي توانيم شاهد رونق عظيمي در زمينه  ساخت و ساز كه در واقع پشتيبان رونق اقتصادي در جامعه است، باشيم. رييس جمهور گفت: بعد از انقلاب، تلاش هاي فوق العاده زيادي در كشور صورت گرفت و دستاوردهاي خوبي داشتيم ولي بايد اعتراف كنيم كه نسبت به حوادث غيرمترقبه و آسيب هايي كه از اين جهت براي كشور پيش مي آيد، غفلت كرده ايم.
حجت الاسلام و المسلمين سيدمحمد خاتمي  بعد از ظهر روز گذشته پس از پايان جلسه رسيدگي به مناطق زلزله  زده استان كرمان، در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش يك خبرنگار كه ديپلماسي آمريكا در زمينه امدادرساني به زلزله زدگان بم و زرند را يادآور شد و گفت اگر آمريكا به ادعاي خودش صداقت دارد بيايد و دارايي هاي ايران را كه بلوكه كرده آزاد كند، اظهار داشت: اميدوارم كه آمريكايي ها صداي شما را بشنوند، ما هم صداي شهروند خود را مورد تأييد قرار مي دهيم. متاسفانه در اين موارد، ادعا بيش از عمل است و به ما در جريان بم هم خيلي وعده دادند، ولي آنچه كه عمل شد، خيلي كمتر بود و ما هم بايد روي پاي خود بايستيم و به آمريكا مي گوييم، مرا به خير تو اميد نيست، شر مرسان. در عين حال اگر هم بخواهند خير برسانند، از نظر ما همين كه دارايي هايمان را آزاد كنند، خيلي بهتر و بيشتر مي توانيم كار كنيم.

يادداشت
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |