يكشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۷ - Feb 27, 2005
عليرغم كاهش ميزان تولد
سالانه ۸۰۰ هزار نفر به جمعيت افزوده مي شود
001332.jpg
گروه اجتماعي- مريم غفاري: نرخ ازدواج و طلاق و مرگ و مير در سال جاري نسبت به سال گذشته افزايش و ميزان ولادت كاهش يافته است يعني يك مرگ به ازاي ۳/۳ تولد و يك طلاق در هر ۵/۹ ازدواج صورت گرفته است.
عبودي، معاون حقوقي و سجلي سازمان ثبت احوال كشور گفت: در ۹ ماه اول امسال ۸۵۷ هزار و يك تن در كشور متولد شدند كه اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ هزار و ۶۲۱ مورد، معادل ۵/۱ درصد كاهش يافته است. وي همچنين با اشاره به اين كه در همين مدت ۲۶۴ هزار و ۲۹۳ واقعه فوت در كشور به ثبت رسيده است،  تصريح كرد: اين رقم نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته، ۱۳ هزار و ۷۶۶ مورد برابر ۵/۵ درصد افزايش يافته است.
معاون سازمان ثبت احوال كشور شمار ازدواجهاي صورت گرفته در ۹ ماه اول امسال را نيز ۵۳۳ هزار و ۶۲۵ مورد و افزايش آن را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵ هزار و ۴۲۳ مورد و معادل ۱/۷ درصد عنوان كرد. به گفته عبودي، همچنين در همين مدت ۵۶ هزار و ۳۸۱ فقره طلاق ثبت شده كه اين رقم نسبت به مدت مشابه سال ،۸۲ ۶/۶ درصد -۳ هزار و ۵۲۳ مورد - افزايش داشته است.
براساس اين گزارش، جمعيت پايه كشور براساس مركز آمار ايران در سال ۱۳۸۳ ، ۶۷‎/۵ ميليون نفر مي باشد و سالانه حدود ۸۰۰ هزار نفر به جمعيت پايه ايران اضافه مي شود.
دكتر سهيلا خوشبين رئيس اداره جمعيت وزارت بهداشت در گفت وگو با همشهري افزود: عليرغم كاهش ميزان تولد نسبت به مرگ و مير باز هم با فرضيه باروري متوسط جمعيت در ايران، ۴۶ سال ديگر يعني در سال ،۱۴۲۹ جمعيت ايران به ۱۰۵ ميليون نفر مي رسد.وي با اشاره به روند رشد جمعيت در ايران گفت: انفجار جمعيتي كه ۱۵ سال پيش يعني نيمه اول دهه ۶۰ (سال هاي ۵۵ تا ۶۵) در هرم جمعيتي ايران به وجود آمد، معضلات و مشكلات زيادي را براي كشور به دنبال داشت و همه چيز را تحت تأثير قرار داد.
دكتر خوشبين گفت: اگر گروه سني كمتر از ۱۵ سال، ۴۰ درصد از كل جمعيت را تشكيل بدهد، جمعيت جوان است و اگر گروه سني ۶۰ سال به ۸ درصد كل جمعيت برسد، جمعيت پير محسوب مي شود. در حال حاضر كشور ما داراي جمعيت جوان است، همين جمعيت در ۵۰ سال بعد بحران سالمندي را ايجاد مي كند.دكتر خوشبين با ذكر اين كه گذر ايران از مرحله انتقال باروري از سوي مجامع بين المللي و كشورهاي منطقه به عنوان انقلابي ديگر ياد مي شود گفت: گذر از مرحله انتقال باروري درتمام كشورهاي پيشرفته و توسعه يافته در عرض ۵۰ تا ۱۰۰ سال اتفاق افتاده، اين در حاليست كه در ايران طي يك دهه اتفاق افتاد و از آن به عنوان يك انقلاب ديگر در گذر ايران در انتقال باروري ياد مي كنند ولي اين دوره هنوز به پايان نرسيده است.
وي افزود: بعد از فاصله زماني سال ۵۵ تا ۶۵ ميزان باروري به دلايل مختلفي نظير افزايش ميزان سواد، اشتغال و سن ازدواج بالا رفت و در اين مدت حمايت هاي مناسبي از سوي مسئولان صورت گرفت كه اين شروع ورود به مرحله انتقال باروري است و فاز انتهايي انتقال باروري كه هنوز در اين مرحله به سرمي بريم، روندي كند ولي ادامه دار است.
رئيس اداره جمعيت وزارت بهداشت يادآور شد: جمعيت كشور مرتباً در حال افزايش است و با وجود منابع محدود از نظر آموزش، آب، انرژي و اشتغال قطعاً با مشكل روبه رو خواهيم شد كه اين امر نيازمند همسويي برنامه ريزي ها و سياستگذاري ها با رويكرد جمعيتي است تا بتوانيم با ظرفيت سازي مناسب، هماهنگي بين بخشي گسترده اي را ايجاد كنيم.وي افزود: با توجه به اينكه ما در كل كشور جمعيت يكدست و يكساني نداريم و مناطق و استانهاي مختلف با توجه به سنتها، فرهنگ و امكانات و منابع، ميزان جمعيت متفاوتي دارند بايد سياست منطقه اي را براي جمعيت با توجه به توزيع متفاوت آن، در كل كشور داشته باشيم.

گزارش زنان شركت كننده ايراني در
اجلاس نيويورك به مردم اعلام نشده است
001335.jpg
فارس: دبير كل جمعيت زنان پيام آور گفت: شركت كنندگان ايراني در اجلاس كميسيون مقام زن بايد نظراتشان را به طور شفاف به مسئولان و نمايندگان مردم ارائه دهند در غير اين صورت يك اشكال بزرگ در كار آنان است.
فاطمه زعفراني كه قرار بود جزو شركت كنندگان ايراني در اين اجلاس باشد اما در اعتراض به قوانين محدودكننده ويزاي ورود به آمريكا در آن شركت نكرد، درباره نامشخص بودن اعضاي ايراني اجلاس كميسيون مقام زن و ديدگاه هاي آنان گفت: حق مسئولان و نمايندگان مردم است كه قبل از سفر اعضاي ايراني به اين اجلاس از نظرات و گزارششان درباره وضعيت زنان در جمهوري اسلامي مطلع شوند و من علت پنهان ماندن آن را در آستانه تشكيل اجلاس نمي دانم.
وي كه از شركت كنندگان ۱۰ سال پيش در اجلاس پكن بوده است درباره آنچه در سند پكن در تعارض با مسائل بومي و قانوني ايران وجود دارد گفت: ما بر مباني و اصول ديني پافشاري مي كنيم و بنابراين مواردي را كه در سند پكن به تساوي كامل زن و مرد تأكيد دارد قبول نداريم و معتقديم تساوي زن و مرد خود نوعي تبعيض عليه زنان است و همچنين اعتقاد داريم كه در مقابل تبعيض بايد عدالت را به اجرا درآورد.
دبير كل جمعيت زنان پيام آور درباره شركت نكردن خود در اجلاس كميسيون مقام زن كه در نيويورك برگزار مي شود گفت: موضوع عكس پاسپورت كه بايد به شكل خاصي گرفته مي شد و نيز موضوع انگشت نگاري مورد قبول ما نبود، بنابراين خودم براي رفتن به آن اجلاس اقدام نكردم.

معاون وزير بهداشت:
دولت سهم بيشتري از هزينه هاي درمان مردم را مي پردازد
گروه اجتماعي: معاون  پارلماني  وزير بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  گفت : دربرنامه  توسعه چهارم ، دولت  سهم  بيشتري  از هزينه هاي  درمان  مردم  را مي پردازد.
دكتر «حسن  امين  لو» ديروز در گفتگو با ايرنا با بيان  اينكه  هم اكنون  ۵۵ درصد هزينه هاي  درمان  را مردم  مي پردازند، افزود: تا پايان  برنامه  چهارم  هزينه هاي  پرداختي  مردم  به  ۳۰ درصد كاهش خواهد يافت .
وي  اظهار داشت : دولت  در لايحه  بودجه  سال  ۸۴ تنها چهار درصد اعتبارات بخش  بهداشت  و درمان  را افزايش  داده  بود كه  با هدف  برنامه  چهارم  سازگارنبود.امين  لو ادامه  داد: به  همين  دليل  در كميسيون  تلفيق  بودجه  مجلس  شوراي اسلامي تلاش  مي شود، ۶۰۰ ميليارد تومان  به  اعتبارات  بخش  سلامت  در سال  ۸۴ اضافه  شود.
وي ، از اين  امر با عنوان  بهبود در وضعيت  بهداشت  كشور ياد كرد و گفت : سلامت  به  عنوان  يك  محور توسعه  پايدار تعريف  و شناخته  شده  و هزينه هاي  سيستم بهداشت  و درمان  هر روز در حال  تحول  است  و بالا مي رود.
معاون  پارلماني  وزير بهداشت ، هزينه هاي  بهداشت  و درمان  را بسيار بالا دانست  و گفت : حدود ۱۷هزار خانه  بهداشت  در مناطق  شهري  و روستايي  كشور احداث  شده  است  و در مناطق  روستايي  برخي  از امور بهداشتي  و درماني  بصورت رايگان  انجام  مي شود.
امين  لو افزود: هم اكنون  ۱۰۸هزار تخت  بيمارستاني  داريم  و ۱۰هزار تخت ديگر نيز در دست  احداث  است .
معاون  وزير بهداشت ، گفت : در بخش  اورژانس  نيز ۳۳۰ پايگاه  در سطح  كشور وجود دارد كه  در نظر داريم  در طول  برنامه  چهارم  توسعه ، ۴۰۰ پايگاه  جديد نيز احداث  كنيم .

داوطلبان كنكور مي توانند از طريق اينترنت شكايت كنند
ايسنا: سايت رسيدگي به اعتراضات داوطلبان آزمونهاي سازمان سنجش آموزش كشور راه اندازي شد.
دكتر اسدالله آسرايي، مديركل آزمون سازي و روان سنجي سازمان سنجش آموزش كشور با اعلام اين خبر گفت: سازمان سنجش براي رسيدگي به اعتراض داوطلبان سايتي با عنوان «Educational Testing center» را به نشاني www.etc.ir داير كرده است كه لينك آن در سايت اصلي سازمان سنجش به نشاني www.sanjesh.org قرار دارد. وي افزود: داوطلبان مي توانند موارد اعتراض خود را از طريق اين سايت به سازمان سنجش اعلام كنند.
وي درباره اعتراض جمعي از داوطلبان به عدم امكان استفاده از ماشين حساب، با رد اين اعتراضات، گفت: سوالات آزمون كارشناسي ارشد به گونه اي طراحي شده بود كه پاسخگويي به سوالات نيازي به استفاده از ماشين حساب نداشته باشد و حتي در برخي از رشته ها مثل آمار كه نياز به محاسبات طولاني تر داشته زمان آزمون طولاني تر شد ولي با اين حال داوطلبان معترض مي توانند، موارد اعتراض خود را براي سازمان ارسال كنند و در صورت اثبات ضرورت استفاده از ماشين حساب، آن سوال حذف خواهد شد. وي با بيان اينكه تنها در ۲۰ كدرشته امتحاني استفاده از ماشين حساب مجاز اعلام شده بود، تصريح كرد: در اين راستا از مسئولين كليه گروه هاي تخصصي نامه اي كتبي مبني بر عدم ضرورت وجود ماشين حساب براي پاسخ به سوالات آزمون كارشناسي ارشد اخذ شده است.
آسرايي با بيان اينكه از سال آينده استفاده از ماشين حساب در كليه رشته هاي آزمون كارشناسي ارشد ممنوع مي شود، گفت: وجود كامپيوترهايي با ظاهر ماشين حساب و با قابليت برنامه ريزي گسترده و همچنين اطلاعات محرمانه در خصوص برنامه ريزي برخي داوطلبان براي تقلب با استفاده از ماشين حساب برخي از دلايل سازمان سنجش براي اعمال اين محدوديت و ممنوعيت بوده است.

امكان پرداخت كامل بن غير نقدي فرهنگيان تهراني وجود ندارد
مهر: رئيس اداره بازنشستگي فرهنگيان شهر تهران با تاكيد بر اينكه ۲ ميليارد تومان از بن غيرنقدي فرهنگيان پرداخت شده است، گفت: پرداخت ۶۰ هزار تومان بن غيرنقدي فرهنگيان تهراني نيازمند ۴ ميليارد تومان اعتبار است كه تاكنون فقط ۲ ميليارد تومان آن تامين اعتبار شده است، در فرصت باقي مانده از سال جاري امكان پرداخت و توزيع بن غيرنقدي فرهنگيان وجود ندارد.
علي فاضل با تاكيد بر اينكه توزيع مرحله اول بن هاي غيرنقدي فرهنگيان حدود يك ماه به طول انجاميد، افزود : به رغم اينكه مسئولان سازمان مديريت و برنامه ريزي قول پرداخت مابقي اعتبار لازم براي بن غيرنقدي معلمان بازنشسته را تا پايان سال جاري داده بودند، اما ضمن اينكه اين مبلغ تاكنون تامين اعتبار نشده است، در صورت تامين اعتبار نيز نمي توان در فرصت باقي مانده سال جاري مبلغ اختصاص يافته به بن غير نقدي معلمان بازنشسته را به فروشگاه هاي فرهنگيان پرداخت كرده و بن دريافتي را بين فرهنگيان توزيع كرد.
وي با تاكيد بر اينكه از سال جاري با تصويب دولت، بن هاي غيرنقدي به معلمان بازنشسته نيز تعلق گرفته است، گفت: در صورتي مي توان بن غير نقدي فرهنگيان را در سال جاري بين آنها توزيع كرد كه سازمان مديريت و برنامه ريزي ضمن تامين اعتبار، اجازه پرداخت نقدي ميزان اعتبار اختصاص يافته به بن غيرنقدي را بدهد كه در اين صورت مبلغ بن غيرنقدي تا پايان سال جاري به شماره حساب فرهنگيان بازنشسته واريز مي شود.
رئيس اداره بازنشستگي فرهنگيان شهر تهران با اشاره به اينكه ۷۵ هزار فرهنگي بازنشسته در شهر تهران وجود دارند، اظهار كرد: اعتباري بيش از ۱۰ ميليارد تومان براي عيدي ۱۵۰ هزار توماني معلمان بازنشسته اختصاص يافته و تمام معلمان بازنشسته تاكنون عيدي خود را دريافت كرده اند.

اظهارات متفاوت رئيس كانون وكلاي دادگستري مركز
و شيرين عبادي درباره پيش نويس قانون وكالت
گروه اجتماعي: روز جمعه مراسم گرامي داشت سالروز استقلال كانون وكلا و روز وكيل برگزار شد.
رئيس كانون وكلاي دادگستري مركز در اين مراسم گفت: استقلال كانون وكلا امري صنفي نيست بلكه امري ملي است و پيش نويس قانون وكالت نبايد خدشه اي به آن وارد كند.
جندقي كرماني پور با اشاره به پيش نويس قانون وكالت گفت: طي پنجاه و سه سال گذشته بحث استقلال وكلا همواره فراز و نشيب هايي را طي كرده اما متأسفانه اخيراً مشاهده مي شود كه با طرح شدن اين پيش نويس باز بحث ها در جامعه وكالت مطرح شده و به حق وكلاي دادگستري را نگران كرده است.
وي با اشاره به كميسيون بررسي پيش نويس قانون وكالت خاطر نشان كرد: تا كنون در هر جا از مواد پيش نويس احساس كرديم با استقلال كانون وكلا مغايرت دارد پيشنهاد حذف آنرا كرده ايم و مورد قبول قرار گرفته است.
وي افزود: ما به عنوان وكلاي دادگستري پيش نويسي تهيه خواهيم كرد كه نظرات كل وكلاي دادگستري را در جهت حفظ استقلال كانون تأمين مي كند.
همچنين شيرين عبادي طي سخناني استقلال فعلي كانون وكلا را نسبي خواند و تأكيد كرد ما به همين استقلال نسبي اكتفا مي كنيم و پيش نويس قانون وكالت را در جهت استقلال وكلا نمي دانيم.
وي با تطبيق نظام قضايي و وكالتي در كشورهاي جهان يادآور شد: استقلال كانون و استقلال وكلا اصلي پذيرفته شده در همه سيستم هاي جهاني است و منافع آن به وكيل بر نمي گردد بلكه به همه شهروندان ودادرسي عادلانه برمي گردد.

مراجعه مستقيم به بيمارستان ميلاد محدود مي شود
فارس: رئيس بيمارستان ميلاد گفت: تعداد مراجعه كنندگان به بيمارستان ميلاد بسيار زياد است كه به اين علت از اين پس بيمارستان محل ارجاع بيماراني مي شود كه به مراكز درماني ديگر تأمين اجتماعي مراجعه كرده و براي تكميل درمان به بيمارستان ميلاد معرفي مي شوند.
علي فتاحي افزود: روزانه حدود ۶۰ هزار بيمار در مراكز ملكي و طرف قرار داد تأمين اجتماعي در سطح تهران ويزيت مي شوند كه اكثر اين بيماران تمايل به پذيرش در بيمارستان ميلاد دارند كه برآورده كردن تمام خواسته هاي اين افراد امكانپذير نيست.
وي با اشاره به اينكه طرح ارجاع بيماران در بيمارستان ميلاد به سازمان تأمين اجتماعي تقديم شده است، گفت: طبق اين طرح هر فردي نمي تواند مستقيم به بيمارستان ميلاد مراجعه كند بلكه با مراجعه به مراكز ملكي و طرف قرارداد تأمين اجتماعي بخشي از مراحل درمان را سپري كرده و در صورتي كه درمان آنها تكميل نشود با اخذ نامه از مراكز درماني به بيمارستان ميلاد معرفي مي شود.

معاون سلامت وزارت بهداشت خبر داد:
اندام ۵۰ درصد كارگران ايراني متناسب با ابزار كار نيست
ايسنا: معاون سلامت وزارت بهداشت با اعلام اين كه ۵۰ درصد كارگران ايراني وضعيت ارگونومي مناسبي ندارند (عدم تطابق ميان بدن كارگر با ابزار كار) گفت:  ۱۸ درصد ابزار كار كارگران نامناسب و ۳۵ درصد كارگاه هاي كشور از نظر صدا وضعيت مطلوبي ندارند.
دكتر محمد اسماعيل اكبري ديروز در نخستين همايش بهداشت حرفه اي و آموزش عالي و نظام سلامت كشور با بيان اين مطلب تصريح كرد: ۱۶ ميليون كارگر در ايران در ۲ ميليون كارگاه در حال فعاليت اند كه هزينه سرباري آنها بسيار بالاست.
وي ادامه داد: بر اساس حداقل استانداردهاي تعريف شده، سالانه بايد ۲ بار بازديد از اين كارگاهها صورت گيرد، كه براي آن نياز به ۴ هزار نيروي متخصص بهداشت حرفه اي است؛ اين در حالي است كه فقط ۷۰۰ نيروي بهداشت حرفه اي در كشور وجود دارد.
معاون سلامت وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: براي معاينات ادواري سالانه كارگري نياز به ۱۶۰۰ متخصص طب كار است، در حالي كه فقط ۵۲ متخصص طب كار در كشور مشغول فعاليت اند ولي در عين حال حدود ۶۰ درصد كارگران شاغل در كارگاه هاي تعريف شده تحت پوشش هستند.
اكبري با اشاره به اين كه ۱۸ درصد كارگران ايراني معاينات ادواري مي شوند، يادآور شد: از اين تعداد، ۲۵ درصد شامل كارگران شاغل در خانه، ۱۵ درصد كارگران غير خانگي و يك چهارم شامل كارگران غير خانگي كارگاههاي رسمي است.
وي با اعتقاد به اين كه نظام سلامت كشور با هدف پيشگيري از بروز بيماريها و ناتوانايي هاي ناشي از كار و كنترل عوامل زيان آور و شرايط نامساعد كار، نبايد صرفا محدود به وزارت بهداشت باشد، خاطرنشان كرد: در حال حاضر از محورهاي مورد قبول در وزارت بهداشت، بهداشت حرفه اي است كه تمام نظام خدمات عهده دار سطحي از آن است.
به گزارش ايسنا، وي ادامه داد: در حال حاضر جاي خالي قانون جامع كار در كشور احساس مي شود و از اولويت هاي برنامه كاري وزارت بهداشت، كنترل و حذف سيليكوزيس كارگران معدن و مراقبت از سلامت شاغلين در بخش خدمات بهداشتي- درماني است.
اكبري در ادامه با يادآوري اين كه ۳ ميليارد نفر در دنيا (۵۰ درصد) كارگر هستند، اضافه كرد: ۲۵۰ ميليون كارگران جهان، كودك هستند كه به استناد قوانين بين المللي نبايد كار كنند و دوسوم نيروي كار، استاندارد قابل قبول بهداشت حرفه اي را رعايت نمي كنند.
معاون سلامت وزارت بهداشت در پايان بيان كرد:  يك ميليارد نفر در دنيا در اثر بيماريهاي ناشي از كار جان خود را از دست مي دهند كه اين جداي از مسائل و مشكلات ناشي از عوارض كار است.

۱۵ روز مرخصي نوروزي براي ۳ هزار زنداني تصويب شد
مهر:معاون دادستان تهران در امور زندان ها گفت: سه هزار زنداني مالي استان هاي تهران ايام نورزو را در كنار خانواده هاي خود سپري مي كنند .
محمود سالاركيا با بيان اين مطلب افزود : اكثر زندانياني كه در ايام عيد به مرخصي مي روند مربوط به افرادي است كه به دليل مسائل مالي در زندان به سر مي برند اما با مرخصي زندانياني كه بر اثر جرايمي همانند سرقت در زندان هستند موافقت نشده است. وي افزود : عمده زندانياني كه به دليل جرايم مالي ، ديه و چك در زندان به سر مي برند بنا بر تشخيص قضات ناظر زندانها، در مدت هاي تعيين شده در ايام عيد به مرخصي مي روند و پس از پايان زمان تعيين شده به زندان بر مي گردند.معاون امور زندانها در قوه قضاييه تصريح كرد : مدت زمان مرخصي زندانيان در ايام عيد ۱۵ روز است و اين افراد بايد پس از اين مدت خود را به زندان مربوطه معرفي كنند.

براي حمايت مالي از آسيب ديدگان دائمي
حوادث غيرمترقبه، دچار خلأ قانوني هستيم
فارس: رئيس ستاد حوادث غيرمترقبه استان تهران گفت: براي حمايت مالي از آسيب ديدگان جدي حوادث غيرمترقبه بعد از پايان دوران بحران دچار خلأقانوني هستيم و حادثه ديدگان براي ادامه زندگي بايد تمام اندوخته خود را صرف درمان و معالجات طولاني مدت خود كنند.
علي جهانبخش ضمن اعلام اين مطلب مبني بر نحوه حمايت از آسيب ديدگان حوادث غيرمترقبه تصريح كرد: متأسفانه تعريف مشخص و معيني در اين زمينه وجود ندارد و اين امر به خلأهاي قانوني موجود در اين زمينه بر مي گردد.
وي عدم توسعه صنعت بيمه در كشور را يكي از معضلات جدي در اين راستا عنوان كرد و افزود: متأسفانه در صنعت بيمه به طور دقيق ميزان و نحوه حمايت از افراد آسيب ديده از حوادث غيرمترقبه مشخص نشده است و بيمه گران همچنان در اين شرايط نيز مطابق شرايط عادي برخورد مي كنند و اين عادلانه و منطقي نيست.
رئيس ستاد حوادث غيرمترقبه استان تهران در پاسخ به سئوال ديگري مسئول تأمين هزينه درمان مجروحان ناشي از حوادث غيرمترقبه را ستاد حوادث غيرمترقبه كشور عنوان كرد و گفت: كليه هزينه هاي درمان اين مجروحان تا مدت زماني كه در بيمارستان ها هستند از محل اعتبارات حوادث استان يا كشور و يا وزارت بهداشت پرداخت مي شود، اما براي دوران بعد از آن براي افرادي كه دچار آسيب هاي جدي و مادام العمر مي شوند، حمايتي وجود ندارد.
رئيس ستاد حوادث غيرمترقبه استان تهران با تأكيد بر اين كه فقط با كمك صنعت بيمه مي توان استرس هاي موجود در سطح جامعه را كاهش داد، خاطرنشان كرد: در غير اين صورت افرادي كه دچار آسيب مي شوند كليه اندوخته خود را كم يا زياد از دست مي دهند. همانگونه كه در حال حاضر شاهديم كه مجروحين جنگ علي رغم فعاليت  سازمان هاي مختلف كه از لحاظ مالي در وضعيت مطلوبي بسر مي برند، براي تأمين داروهاي كمياب خود چه مشقاتي را مي كشند.

جسته ، گريخته
زمان اعزام حج عمره هفته آينده معلوم مي شود
ايلنا: هيأتي متشكل از مسئولان سازمان حج و زيارت، براي انجام مذاكرات نهايي در خصوص حج عمره ۸۴ به عربستان اعزام شد.
يك مسئول در سازمان حج و زيارت، گفت: نتايج مذاكرات نهايي اين هيأت با همتايان سعودي خود هفته آينده مشخص خواهد شد.
نصيري در خصوص تأخير اعزام متقاضيان حج عمره، توضيح داد: تغيير وزير حج عربستان سعودي و تشكيل كميته  اي جديد براي رسيدگي به قراردادهاي منعقد شده با اين كشور، موجب تأخير اعزام متقاضيان به حج عمره شد.
۱۱ نفر قاضي براي يكصد هزار نفر شهروند
فارس: دادستان كل كشور در حاشيه مراسم آغازين آموزش قضات روحاني گفت: به ازاي هر يكصد هزار نفر در كشور ايران يازده قاضي وجود دارد كه ۲۲ درصد آنها روحاني هستند.
دري نجف آبادي اظهار داشت: اگر بخواهيم ميانگين ۵۰ درصدي بگيريم، بايد قضات روحاني به بيش از دو برابر افزايش پيدا كنند. با توجه به رشد جمعيت هم پيش بيني كرده ايم در ۲۰ سال آينده كه جمعيت به ۹۰ ميليون نفر برسد اگر به ازاي هر صد هزار نفر ۱۴۰ قاضي نياز داشته باشيم به ۱۵ هزار نفر قاضي جديد نيازمند هستيم.
وي در خصوص عملكرد قضات روحاني گفت: عملكرد قضات روحاني اگر از قضات غيرروحاني بهتر نباشد، قطعاً بدترنيست.
پذيرش ۹۵ دانشجو بدون كنكور در دانشگاه تهران
ايسنا: معاون آموزشي دانشگاه تهران اعلام كرد: در سال جاري حدود ۷۰ دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد و ۲۵ دانشجو در مقطع دكتري بدون كنكور پذيرفته شده اند.
دكتر حسيني، گفت: دانشگاه تهران دانشجويان بدون كنكور را از ميان نخبگان و برگزيدگان جشنواره هاي بين المللي مانند جشنواره خوارزمي انتخاب مي كند.
معاون آموزشي دانشگاه تهران در ادامه با بيان اينكه رشته هاي مجازي دانشگاه از سال آينده داير مي شود، اظهار كرد: در حال حاضر تك در س هايي مانند آموزش زبان فارسي به صورت الكترونيكي به دانشجويان ارائه مي شود.
آرايشگرها در ميان ديگر كاركنان و كارمندان
از شادترين افراد هستند
ايلنا: يك نظرسنجي جديد نشان مي  دهد كه شادترين افراد در هنگام كاركردن آرايشگرها هستند. در انگليس از هر ۵ آرايشگر، دو نفر از شغلشان بسيار راضي و خرسند هستند.
همچنين در اين نظرسنجي مشخص شد كه كشيش  ها، سرآشپزها، لوله  كش  ها و مكانيك  ها به ترتيب در مكان  هاي دوم تا پنجم جاي دارند. كارگران خدماتي، نقشه كش  ها و كاركنان آژانس  هاي مسكن هم در انتهاي اين ليست قرار دارند.
در اين نظر سنجي آمده است كه تنها ۲ درصد از كارگران و نقشه كش  ها از شغل خود راضي هستند.

پيشنهاد مركز پژوهش هاي مجلس براي خاتمه
كسري بودجه وزارت آموزش و پرورش
ايلنا: دفتر مطالعات فرهنگي مركز پژوهش  هاي مجلس با انتشار جزوه  اي با عنوان «درباره لايحه بودجه سال ۱۳۸۴ كل كشور، آموزش و پرورش، نهاد مصرفي يا سرمايه  اي» خواستار اختصاص بودجه مناسب به آموزش و پرورش و عدم تكرار كسري بودجه براي اين نهاد زيربنايي كشور شد.
دفتر مطالعات فرهنگي در اين جزوه كه به درخواست كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس تهيه و در اختيار نمايندگان قرار گرفته است، با اشاره به اينكه از لايحه بودجه سال ۱۳۸۴ سهم اعتبارات امور اجتماعي كاهش و سهم اعتبارات رديف  هاي متفرقه و ساير موارد افزايش يافته است، افزود: بايد در خصوص اختصاص بودجه به آموزش و پرورش، اين نهاد زيربنايي توسعه، تدبيري انديشيده شود كه حداقل كسري در اين بخش را براي آخرين بار در لايحه بودجه ۱۳۸۴ داشته باشيم.
بر اساس گزارش دفتر مطالعات فرهنگي اين مشكل ساختاري كه از سوي كارشناسان سازمان مديريت هر ساله تكرار مي  شود، بايد حل شود.
دفتر مطالعات فرهنگي مركز پژوهش  هاي مجلس شوراي اسلامي، در خصوص بودجه استاني آموزش و پرورش به شوراي برنامه  ريزي استان پيشنهاد كرد كه بودجه سال ۱۳۸۴ آموزش و پرورش را بدون كسري تدوين كند و اگر نمايندگان مجلس نيز صلاح دانستند، اين پيشنهاد به صورت يك تبصره در قانون بودجه منظور شود.
سهم فصل آموزش از كل امور اجتماعي در سال ۱۳۸۴ حدود ۲ درصد افزايش يافته و اين در حالي است كه اين فصل از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۳ تقريبا ۶/۴۵ درصد رشد ثابت داشته است.
براساس اين گزارش، سهم واقعي آموزش و پرورش از كل بودجه دولت با احتساب يارانه  هاي ارزي، نفتي و حامل  هاي انرژي از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۱ به طور ميانگين حدود ۷ درصد بوده و اين مهم  ترين مشكل ساختاري بودجه آموزش و پرورش است و متأسفانه تمامي دست  اندركاران و آگاهان به نقش آموزشي در فرايند رشد و توسعه پايدار كشور، در اختصاص بودجه به آموزش و پرورش محدوديت ايجاد مي  كند.

هفته احسان و نيكوكاري ۱۴ الي ۲۰ اسفند ماه برگزار مي شود
گروه اجتماعي: منصور قمشه رئيس ستاد احسان و نيكوكاري كميته امداد امام خميني در آستانه بيست و ششمين سالگرد تأسيس كميته امداد امام خميني اعلام كرد: همزمان با ۱۴ اسفند ماه سالگرد تأسيس اين نهاد مقدس هفته احسان و نيكوكاري در سراسر كشور برگزار مي گردد و مراسم شور نيكوكاري با شعار عزت حسيني، عشق حسيني، شور نيكوكاري با هدف ترويج سنت حسنه انفاق و كمك به نيازمندان جامعه همزمان با ايام سوگواري سرور و سالار شهيدان حضرت حسين بن علي(ع) در روز پنج شنبه ۲۰ اسفند ماه با مشاركت سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران و در پايگاه هاي كميته امداد امام خميني و نيروي مقاومت بسيج در سراسر ميهن اسلاميمان برگزار خواهد شد.
رئيس ستاد احسان و نيكوكاري با قدرداني از عنايات مقام معظم رهبري، دولت و مجلس محترم و تشكر از كمك هاي خالصانه مردم نيكوكار و سخاوتمند كشورمان در ياري رساني به محرومان و نيازمندان، از امت هميشه در صحنه دعوت كرد تا در سال پاسخگويي به مردم با تمسك به سيره ائمه معصومين خصوصاً حضرت اباعبدالله الحسين (ع) دست ياري به نيازمندان جامعه دهند و در روز ۲۰ اسفند ماه شور نيكوكاري بار ديگر جلوه هايي از ايثار و فداكاري را به نمايش گذارند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |