كليات لايحه بودجه سال ۸۴ در مجلس شوراي اسلامي تصويب شد
* رييس كميسيون تلفيق:
لايحه دولت با گزارش كميسيون تلفيق تفاوت ماهوي دارد
* نماينده دولت :در بودجه سال آينده به نبايدها
بيش از بايدها توجه شده است
گروه اقتصادي: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ديروز در ادامه بررسي لايحه بودجه سال آينده كليات آن را كه در كميسيون تلفيق بررسي و با تغييراتي به صحن علني مجلس ارائه شده بود، تصويب كردند.
به گزارش خبرنگار ما در جلسه ديروز پس از سخنان محمدرضا باهنر، حسن سبحاني، الياس نادران و حسين نوش آبادي به عنوان موافق و ارائه نظرات محمدباقر بهرامي، احمد پيش بين و حسن زماني به عنوان مخالف محمدمهدي مفتح سخنگوي كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي از گزارش ارائه شده از سوي كميسيون و حميدرضا برادران شركاء رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي به عنوان نماينده دولت از لايحه دولت دفاع كردند.
پس از خاتمه اين مرحله از بررسي لايحه در رأي گيري به عمل آمده۲۰۴ نماينده حاضر با ۱۵۹ رأي موافق كليات لايحه بودجه را تصويب كردند.در جلسه ديروز محمدمهدي مفتح خواستار رأي قاطع نمايندگان مجلس به كليات بودجه سال ۸۴ شد و افزود: از بودجه بايد در حد آن انتظار داشته باشيم و سعي كنيم مشكلات را در حد ممكن حل نماييم. بحث هايي كه درباره غيرشفاف بودن، غيرعملياتي و عدم جامع نگري بودجه سال ۸۴ مطرح مي شود درست نيست.
وي گفت: جهتگيري كميسيون تلفيق در بودجه سال ۸۴ به سمت درآمدهاي مالياتي است و ما از تكيه بيش از حد به درآمدهاي نفتي جلوگيري كرده ايم و در لايحه بودجه ۲۵ درصد درآمدهاي دولت از ماليات پيش بيني شده است.
نماينده مردم رزن تصريح كرد: گفته مي شود برداشت از حساب ذخيره ارزي تورم زا است كه اين درست نيست چراكه بايد ديد اين برداشت ها در چه مصرفي هزينه مي شود و در جهت برنامه سوم و چهارم توسعه خواهد بود.
پس از دفاع مخبر كميسيون تلفيق، حميدرضا برادران شركاء رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي به عنوان نماينده دولت از لايحه دفاع كرد و گفت: در تدوين بودجه به جاي توجه به بايدها، نبايدها را در نظر گرفتيم. ما نبايد طرح ها و پروژه هاي جديد را آغاز كنيم، نبايد وام به شركت هاي دولتي را از طريق سيستم بانكي افزايش دهيم و نبايد انحصار فعاليت ها در اختيار بخش دولتي بماند.
شركاء تصريح كرد: نبايد حجم دولت افزايش يابد، نبايد اوراق مشاركت افزايش يابد، نبايد حساب ذخيره ارزي در بخش دولتي استفاده شود و نبايد رشد نقدينگي و نرخ ها را داشته باشيم. نبايد بودجه فقط صرف هزينه ها شود، نبايد بودجه فاقد جهتگيري باشد و نبايد درآمدها و هزينه ها غيرواقعي باشد.
وي افزود: بودجه ۲۰ تا ۲۸ درصد توليد ناخالص ملي كشور را تشكيل مي دهد و قرار نيست همه بخش ها را پوشش دهد لذا نبايد توقع ايجاد كنيم كه نتوانيم به آن جواب بدهيم.
حسن سبحاني رئيس كميسيون تلفيق بودجه نيز به عنوان موافق گفت: لايحه بودجه دولت با گزارش كميسيون تلفيق بودجه سال ۱۳۸۴ كل كشور، تفاوت ماهوي دارد وما آن را جراحي كرديم .
آنچه را كه اكنون مجلس بررسي مي كند لايحه دولت نيست بلكه گزارش كميسيون تلفيق بودجه سال ۱۳۸۴ كشور است .
سبحاني درادامه گفت : بودجه اي كه الان با آن مواجه هستيم از طريق ماليات ، درآمد نفت ، قرض از داخل و خارج و شيوه هاي ديگر سرپا نگه داشته شده است .
وي افزود: كميسيون تلفيق ميزان استفاده از منبع سالم يعني ماليات رادر بودجه افزايش داده ولي منابع غير سالم را افزايش نداده است .
سبحاني كاهش ۴ هزارميليارد تومان از هزينه هاي شركتهاي دولتي و افزايش ندادن قرض از خارج را از ديگر اقدامات كميسيون تلفيق ذكر كرد.
رئيس كميسيون تلفيق با اشاره به كم شدن يك هزار و ۷۰ ميليارد تومان از هزينه جاري دولت در بودجه سال آينده گفت : ما پيش بيني كرديم كه اين مبلغ صرف تقويت نيروي انساني شود.
سبحاني بابيان اين مطلب كه در راستاي انضباط مالي ۱۵۰۰ ميلياردتومان اعتبار خارج از شمول پيشنهادي دولت را به ۱۵۰ ميليارد تومان كاهش داده ايم ، گفت : اين انضباط مالي اگر در دستگاههاي اجرايي اعمال شود، تبعات خوبي براي اصلاح ساختاري اقتصاد كشور دارد.
رئيس كميسيون تلفيق همچنين از رسيدگي به بودجه شركتهاي دولتي دراين كميسيون خبرداد و گفت : دراين راستا بودجه شركتهاي گاز، نفت ، پتروشيمي ، مخابرات ، توانير و فولاد كه شامل ۲۰۰ شركت مي شوند، مورد بررسي قرارگرفت و كاهش ۴ هزارميليارد توماني دربودجه آنها نتيجه همين بررسي ها بود.
الياس نادران، نايب رئيس كميسيون تلفيق از رايزني و تعامل با دولت براي حذف بخش قابل توجهي از تبصره ها و بندهايي كه مربوط به بودجه نبود از لايحه دولت خبر داد و افزود: بايد بعضي قوانين اصلاح شوند تا بتوانيم بودجه را درست تنظيم كنيم تا بستر مناسب فعاليت هاي توليدي فراهم شود.
در جلسه ديروز محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز به عنوان موافق تأكيد كرد كه در لايحه بودجه دولت تغييرات زيادي از سوي كميسيون تلفيق انجام شده است ودراين لايحه شايد براي اولين بار، بيش از۲۰۰۰ ميلياردتومان درآمد مطمئن ايجاد كرديم .
وي اضافه كرد: ۳۵۰۰ ميليارد تومان هم درآمدهاي مشكوك پيش بيني شده كه در صورت تحقق به صندوق حساب ذخيره ريالي واريز خواهد شد، تا اگر درجايي تحقق درآمد نداشتيم از اين حساب برداشت كنيم .
باهنر ضمن انتقاد از كساني كه معترض برداشت دولت از صندوق حساب ذخيره ارزي براي توسعه صنعت هستند، گفت : اگر مي خواستيم اجازه ندهيم كه دولت از ۸ ميليارد دلار پيش بيني شده را از سهم خود بردارد، با ۱۷ هزار ميليارد تومان كسري مواجه مي شديم و اين موجب كاهش سهم بودجه عمراني مي شد.
نايب رئيس مجلس همچنين به دفاع از نرخ تعيين شده براي دلار پرداخت وگفت : درحالي كه نرخ تورم در سال آينده ۱۲ ، ۱۳ درصد است ما نرخ دلار را۹ هزار و ۹۵ ريال تعيين كرديم كه نسبت به نرخ سال جاري فقط ۳ درصدافزايش يافته است .
باهنر براي نمايندگاني كه خواستار كاهش نرخ دلار در سال آينده بودندتوضيح داد كه اگر مثلا ۱۰۰ تومان از نرخ دلار كاسته شود دولت با ۲۲ هزارميليارد تومان كسري بودجه مواجه مي شود.
وي افزود: تصميم نظام برتك نرخي كردن ارز است و اگر قيمت دلار راكاهش بدهيم موجب دونرخي شدن ارز مي شود.
در جلسه ديروز محمدباقر بهرامي نماينده اسدآباد به عنوان مخالف، عدم نظارت بر بودجه شركت هاي دولتي را از نكات منفي بودجه ۸۴ دانست و افزود: دوسوم بودجه دولتي را شركت هاي دولتي مي برند اما چه نظارتي بودجه ۸۴ بر روي آنها داشته است.
همچنين حسن زماني نماينده فارس نيز به عنوان مخالف كليات لايحه بودجه سال ۸۴ گفت: عدم همكاري كامل بودجه سال ۸۴ با برنامه چهارم توسعه، ديده نشدن سهم بودجه استان ها نسبت به محروميت آنها و عدم توجه به اقشار آسيب پذير از نقاط ضعف اين بودجه مي باشد.
نماينده ملاير، عدم توجه به بيكاري جوانان در كشور و عدم در اختيار داشتن منبع براي صندوق ذخيره ارزي كه به عنوان پس انداز كشور است را از نقاط ضعف بسيار مهم بودجه ۸۴ عنوان كرد.
|
|
با عدم تحقق هدف ۶/۸ درصدي برنامه سوم در نيمه اول امسال
رشد اقتصادي به ۴ درصد كاهش يافت
گروه اقتصادي: بانك مركزي اعلام كرد: رشد توليد ناخالص داخلي كشور در نيمه اول امسال كمتر از هدف برنامه سوم و در حدود ۴ درصد بوده است.
به گزارش خبرنگار ما بانك مركزي كه براي اولين بار رشد توليد ناخالص داخلي را با سه ماه تأخير اعلام مي كند، در گزارش خود آورده است كه اگر رشد توليد ناخالص داخلي را بدون نفت در نظر بگيريم رشد آن به ۳/۴ درصد افزايش خواهد يافت.
اين گزارش حاكي است كه براساس قانون برنامه سوم ،رشد توليد ناخالص داخلي در سال جاري بايد در حدود ۸/۶ درصد باشد كه به نظر مي رسد دولت در رسيدن به اين هدف تاكنون موفق عمل نكرده است.
بنابراين گزارش توليد ناخالص داخلي برابر مجموع كالاها و خدماتي است كه در يك سال در كشور توليد مي شود.
توليد ناخالص داخلي از جمله مهمترين شاخص هاي اقتصادي براي سنجش قدرت اقتصادي يك كشور است و در اين بين رشد توليد ناخالص داخلي مي تواند نشان دهنده رشد فعاليتهاي اقتصادي در كشور باشد.
گزارش بانك مركزي حاكي است كه در پايان ۶ ماهه اول سال جاري توليد ناخالص داخلي ايران برابر ۳۹۰ هزار و ۲۵۹ ميليارد ريال بوده است.
براساس قانون برنامه چهارم توسعه رشد توليد ناخالص داخلي كشور بيشتر از ۸ درصد در نظر گرفته شده است كه برخي صاحبنظران شرايط فعلي اقتصاد ايران را براي رسيدن به اين نرخ رشد مناسب ارزيابي نمي كنند.
به عقيده تهيه كنندگان برنامه چهارم يكي از مهمترين گزينه هاي كشور براي رسيدن به جهش اقتصادي، كاهش بيكاري و افزايش صادرات غيرنفتي رسيدن به نرخ رشد اقتصادي ۸ درصدي مي باشد.
در گزارش بانك مركزي آمده است كه در سه ماهه دوم سال جاري سهم تشكيل سرمايه از توليد ناخالص داخلي كشور حدود ۱۰۸هزار ميليارد ريال مي باشد كه در اين بين سهم هزينه هاي مصرفي بخش خصوصي ۱۴۹ هزار ميليارد ريال و سهم هزينه هاي مصرفي بخش دولتي ۴۷ هزار ميليارد ريال بوده است.
|
|
گفت وگوي امروز
تغيير اساسي در لايحه بودجه دولت ايجاد نشده است
گروه اقتصادي: كليات لايحه بودجه سال ۸۴ در مجلس شوراي اسلامي تصويب شد و نمايندگان مردم كار بررسي تبصره هاي لايحه بودجه را روز گذشته آغاز كردند.
با محمد كردبچه مديركل دفتر برنامه ريزي اقتصاد كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور پيرامون روند بررسي و تغييرات لايحه بودجه سال آينده گفت و گو كرده ايم:
***
عمده ترين تغييرات لايحه بودجه سال آينده در كميسيون تلفيق كدام است؟
گرچه هنوز نيز لايحه بودجه سال آينده در حال تغيير بوده و رديف ها هنوز قطعي نشده، اما شاخص ترين تغييرات مذكور در زمينه افزايش حدود ۳ هزار و ۶۰۰ ميليارد توماني درآمدها و منابع بودجه است. اين تغييرات در جلسه روز دوشنبه بين نمايندگان توزيع شده و بحث كليات لايحه بودجه سال آينده به اتمام رسيد و مقرر شد تا از بعدازظهر روز گذشته مجلس وارد تبصره هاي بودجه شود و در اين چارچوب ابتدا تبصره هاي درآمدي مورد بررسي قرار گرفته و اصلاحات و تغييرات لازم اعمال مي شود. فعلا مبناي بررسي گزارش ،كميسيون تلفيق است. در زمينه پيش بيني افزايش بيش از سه هزار ميليارد توماني منابع تغييرات عمده در مورد درآمدهاي مربوط به ماليات شركتهاي دولتي است كه يك هزار ميليارد تومان افزايش يافته همچنين درآمدهاي ناشي از آغاز به كار اپراتور دوم تلفن همراه نيز ۳۹۰ ميليارد تومان افزايش يافته، درآمد واگذاري شركتهاي دولتي بابت ديون دولت به سازمان حمايتي مانند تامين اجتماعي و بازنشستگي نيز ۱۵۰۰ ميليارد تومان در نظر گرفته شده است.
* با اين تغييرات آيا چارچوب كلي لايحه بودجه با تغيير مواجه شده است؟
معتقدم تغيير كلي كه منجر به برهم ريختن شاكله و تغيير چارچوب كلي بودجه سال آينده شود در بررسي كميسيون تلفيق صورت نگرفته است. بيشتر نگراني ما در زمينه بند «ر» تبصره ۱۱ بود كه خوشبختانه گرچه تغييراتي داشته اما چارچوب كلي آن حفظ شده است.
* بند «ر» تبصره ۱۱ با ارائه طرح جايگزين كميسيون تلفيق چه تغييراتي داشته است؟
با ارائه جايگزين بند «ر» تبصره ۱۱ تغييراتي با آنچه در لايحه پيشنهاد شده بود صورت گرفته اما روح كلي اين طرح كه تحت عنوان ارزش نفت خام توليدي در مخزن آمده، تغييرات اساسي نداشته، گرچه قبلا اين طرح با عناوين ديگري مانند بهره مالكانه مطرح شده است. تغييرات انجام شده با آنچه در لايحه بودجه پيش بيني شده بود بسيار نزديك است. تغييراتي در الفاظ و چارچوب كلي اين طرح صورت گرفته و مبالغي نيز كه به بودجه عمومي واريز خواهد شد، نسبت به آنچه دولت پيش بيني كرده بود افزايش يافته است. قبلا در بودجه دولت ۳/۸درصد اين درآمدها در اختيار شركت نفت قرار گرفته و مابقي به خزانه واريز مي شد، ولي اكنون حدود ۳/۷ درصد اين درآمدها در اختيار شركت نفت قرار گرفته و مابقي به خزانه واريز مي شود، حدود يك درصد از سهم شركت نفت كاسته شده و به سهم درآمد خزانه واريز گرديده است.
* با افزايش ۳۶هزار ميليارد ريالي منابع درآمدي دولت آيا در سال آينده با عدم تحقق درآمدهاي مذكور مواجه نخواهيم شد؟
بعيد مي دانم عدم تحقق را شاهد باشيم چرا كه با افزايش منابع درآمدي دولت الزامات آن نيز در تبصره ها در نظر گرفته شده است، مثلا اگر در مورد شركتهاي دولتي ماليات افزايش يافته از سوي ديگر پيش بيني شده تا هزينه هاي عملياتي اين شركتها به ميزان ۴۰ هزار ميليارد ريال كاهش پيدا نموده و به اين وسيله سود ويژه شركتهاي مذكور افزايش يافته تا قادر به پرداخت ۱۰ هزار ميليارد ريال ماليات در نظر گرفته شده باشند. گرچه برخي درآمدهاي ديگر مانند درآمد حاصل از واردات خودرو جزو درآمدهاي مشكوك الوصول در نظر گرفته شده و در چارچوب افزايش درآمد ۳۶ هزار ميليارد ريالي دولت خواهد بود. از آنجا كه افزايش منابع درآمدي دولت با پيش بيني تبصره هاي مربوطه صورت گرفته فكر نمي كنم زياد با عدم تحقق درآمدها مواجه شويم.
* تغييرات تبصره ۲ چگونه بوده است؟
تبصره ۲ تغييرات چنداني نداشته است. گرچه موارد فاينانسي اضافه شده كه پيشنهاد كرديم تا عنوان شود كه تسهيلات فاينانس در سقف برنامه چهارم انجام شود و چون جمله دولت تسهيلات فاينانس را تضمين مي كند لحاظ شده، بانك مركزي در قالب سقف تعيين شده در برنامه چهارم براي حفظ تعهدات ارزي اين كار را انجام خواهد داد و مشكلي بوجود نخواهد آمد.
|
|
صادرات گاز ايران به تركيه قطع نشده است
ركن الدين جوادي مدير عامل شركت ملي صادرات گاز ايران در مورد اظهارات سفير تركيه مبني بر قطع گاز ايران به اين كشور اظهار داشت: صادرات گاز ايران به تركيه حتي در مرحله افت فشار گاز در برخي شهرهاي ايران براي يك ساعت هم قطع نشده است.
جوادي گفت: هنوز مشكلات مربوط به قيمت گاز صادراتي به تركيه حل نشده است و كماكان اين پروژه تا حصول به مفاد تعريف شده در قرارداد دو طرف متوقف خواهد ماند.
|
|
قيمت نفت از ۵۲ دلار گذشت
گروه اقتصادي: با فراتر رفتن قيمت هر بشكه نفت خام سبك آمريكا از ۵۲ دلار خبرگزاري ها و منابع خارجي با اشاره به مواضع برخي اعضاي اوپك تلاش كردند تا عامل روند جاري در نفت را سازمان كشورهاي صادركننده نفت اوپك قلمداد كنند.
به گزارش خبرنگار ما خبرگزاري رويتر، بلومبرگ و برخي منابع ديگر در گزارش هايي كه منتشر كردند عليرغم اشاره به تأثير عوامل جوي در افزايش قيمت ها به مواضع علي نعيمي وزير نفت عربستان سعودي كه پيش تر گفته بود اوپك با قيمت هاي جاري بازار موافق است و برخي ديگر اعضاي اين سازمان از جمله كاظم پور اردبيلي نماينده ايران در اين سازمان از تمايل اوپك به قيمت هاي بالا و ادامه روند جاري در بازارها خبر داده است. اين منابع علاوه بر اين به نقل از برخي ديگر از اعضاي اوپك از عدم تمايل اين سازمان به قيمت هاي بالا و عدم كاهش توليد در اجلاس بعدي اين سازمان كه قرار است در اصفهان برگزار شود خبر داده اند. اگرچه عوامل جوي و سياسي از عمده ترين دلايل افزايش قيمت نفت خام در بازارهاي جهاني است ولي فقدان ظرفيت هاي اضافه توليد و عدم سرمايه گذاري در حوزه هاي نفتي خاورميانه به عنوان عمده ترين منطقه توليد نفت جهان عامل تهديدكننده اي است كه با توجه به رشد روزافزون تقاضا در جهان با ظهور كشورهاي تشنه نفت مانند چين و هند وقوع عدم تعادل در بازار نفت قابل پيش بيني است. اين روند عليرغم افزايش قيمت نفت خام و افزايش سرمايه گذاري در منابع نفت و گاز در جهان به دليل ناپايداري سياسي در خاورميانه هنوز به ميزان قابل توجه رشد نكرده است.
با توجه به شرايط جاري در بازار نفت خام به نظر نمي رسد كه قيمت نفت كاهش قابل توجهي را تا پايان سال ۲۰۰۵ تجربه كند.
ديروز قيمت نفت خام سبك آمريكا به ۲۷/۵۲ دلار رسيد، نفت خام برنت درياي شمال نيز ديروز با افزايش ۵۷ سنت ۵۰ دلار و ۱۸ سنت معامله شد.
|
|
قيمت طلا و ارز
|
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۳۲۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۰۲۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۳۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۲۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۳۷۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۸۲۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۸۵۴
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۱۶۷۸
|
|
|