سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۹ - Mar 1, 2005
عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران اعلام كرد:
تكميل پروژه هاي نيمه تمام و گسترش حمل و نقل عمومي
اولويت هاي بودجه شهرداري تهران
گروه شهري: لايحه بودجه ۱۳۷۰ ميليارد توماني سال ۸۴ شهرداري تهران در كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر و با حضور كارشناسان شهرداري در حال بررسي است.
مهندس اميررضا واعظي آشتياني خزانه دار و عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: لايحه بودجه سال ۸۴ كه اخيراً از سوي شهرداري به شوراي شهر تقديم شده  است به لحاظ اعتبارات عمراني حدود ۸۰۴ ميليارد تومان و به لحاظ اعتبارات جاري حدود ۵۶۷ ميليارد تومان است. وي پيش بيني كرد كه اين لايحه پس از بررسي در كميسيون برنامه و بودجه و مشاركت كميسيون هاي ديگر در نيمه دوم اسفند ماه جاري براي تصويب در صحن علني شوراي شهر مطرح شود.
آشتياني رقم پيشنهادي لايحه بودجه سال آينده شهرداري را معادل بودجه سال جاري عنوان كرد و گفت: در بودجه سال جاري ۱۲۰ ميليارد تومان بابت مطالبات شهرداري از دولت در نظر گرفته شده بود.ولي دولت با اينكه حدود ۳۱۸ ميليارد تومان به شهرداري بدهكار است تاكنون اقدامي براي پرداخت آن انجام نداده است. وي افزود: به رغم جلسات متعدد با مسئولان دولتي و تعهدات مربوط به پرداخت مطالبات شهرداري، متأسفانه وزارتخانه و سازمان هاي وابسته به دولت تاكنون هيچگونه وجهي را پرداخت نكرده اند و اين موضوع اجراي پروژه هاي عمراني شهرداري را با مشكل مواجه ساخته است. خزانه دار شوراي شهر در عين حال گفت: در لايحه بودجه سال ۸۴ شهرداري نيز حدود ۶۰ ميليارد تومان از مجموع ۳۱۸ ميليارد تومان بدهي دولت، بابت مطالبات شهرداري در نظر گرفته شده است كه اميدواريم دولت در پرداخت آن اقدامات لازم را انجام دهد ،زيرا شهرداري براي تكميل و اتمام طرح هاي عمراني نيمه كاره نيازمند دريافت مطالبات خود از تمامي دستگاه هاي دولتي است.
اولويت هاي بودجه سال آينده شهرداري
عضو هيأت رئيسه شوراي شهر، تكميل پروژه هاي نيمه تمام، آزادسازي املاك معارض به منظور بهره برداري كامل از ظرفيت شبكه ها، گسترش شبكه حمل و نقل عمومي براي كاهش معضلات ترافيكي را از جمله اولويت هاي مهم بودجه سال آينده شهرداري اعلام كرد.
وي همچنين تقويت تجهيزات و شبكه پيشگيري و مديريت بحران براي كاهش ريسك حوادث طبيعي، نوسازي بافت هاي فرسوده براي تأمين امنيت فيزيكي شهروندان با رعايت اصول شهرسازي، توسعه فضاي سبز را به عنوان ساير اولويت هاي در نظر گرفته شده در بودجه سال ۸۴ شهرداري نام برد.
آشتياني همچنين گفت: توسعه فعاليت هاي فرهنگي و مذهبي و توسعه  فضاهاي ورزشي، تفريحي براي ارتقاء نشاط روحي، رواني و جسمي شهروندان به ويژه جوانان نيز در بودجه شهرداري جزو اولويت هاي مهم در نظر گرفته شده است.
وي افزود: در اين لايحه همچنين اصلاح ساختاري براي تحقق مديريت واحد شهري و تدوين برنامه پنج ساله راهبردي شهرداري و تسهيل مراجعات مردم و هماهنگ سازي مقررات در راستاي نهادينه كردن خدمت رساني به مردم و مناسب سازي محيط شهري براي عبور و مرور جانبازان و معلولين به عنوان يك وظيفه اساسي مديريت شهري و احقاق حقوق اين قشر، در اولويت مي باشد.

فقرزدايي از محلات جنوبي تهران
محله جزيره به مجموعه ورزشي _ فرهنگي تبديل مي شود
001509.jpg
گروه شهري- جمشيد پوراسكندر: محله جزيره در منطقه ۱۷ تهران به عنوان يكي از فرسوده ترين بافت هاي فرسوده به يك مجموعه فرهنگي _ ورزشي تبديل شده و به زودي مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
براساس مطالعات علمي و تحقيقات شركت ژاپني جايكا، منطقه ۱۷ در بين ساير مناطق بيست و دو گانه از فرسوده ترين بافت هاي شهري و مسكوني برخوردار است و تخمين زده مي شود در زمان وقوع زمين لرزه اي به قدرت بيش از ۷ ريشتر، شاهد وسيع ترين خسارات در اين منطقه خواهيم بود.
مديريت شهري تهران با دستيابي به نتيجه تحقيقات، توجه ويژه اي به اين منطقه كه اصولاً فاقد زيرساختها و تأسيسات شهري و برخوردار از كمترين سرانه خدمات شهري است، معطوف داشته و از همين رو بودجه خاصي براي نوسازي منطقه ۱۷ تخصيص داده است. مهندس اسد فاضل ، شهردار منطقه ۱۷ اخيراً از دو برابر شدن اعتبارات خبر داده است كه اين مهم پيام آور اراده مديريت شهري براي ساماندهي و نوسازي خطرناكترين منطقه تهران در بحث زلزله مي باشد.
محله جزيره يا شهيد نباتي در دهه هاي ۴۰- ۳۰ به عنوان يك منطقه حاشيه اي در كنار دهستان يافت آباد شكل گرفته است به دليل ارزان بودن قيمت زمين ها كه اغلب كاربري كشاورزي داشتند عامل جذب مهاجرين كم درآمد از اقصي نقاط كشور شد. همچنين محصور بودن كوچه نباتي بين دو خط راه آهن تهران _ تبريز و تهران _ اهواز، تراكم بالاي منازل مسكوني، متراژ  پايين، بالا بودن سطح آبهاي زير زميني و عبور چند رشته قنات از زير پي هاي ساختمان، غيراصولي بودن ساخت وسازها و فرسودگي بناها، اهالي محروم اين محله را با خطر دائمي ريزش خانه ها رو به رو ساخته بود.
شهردار منطقه ۱۷ در اين باره مي گويد: افزون بر فقدان زيرساختها و شرايط گفته شده، فقر اقتصادي و كمبود امكانات فرهنگي، معضلات اجتماعي گوناگوني از جمله خريد و فروش مواد مخدر و اعتياد در اين محله رواج يافته بود و پيامدهاي آن به صورت يك تهديد جدي براي محله هاي همجوار درآمده بود.
به رغم شرايطي كه محله جزيره داشت و حداقل از ۱۵ سال پيش موضوع تملك و تخريب املاك اين محله در طرح هاي عمراني شهرداري ديده شده بود، اما به دليل حجم بالاي اعتبارات و نبود اراده جدي براي رفع اين معضل، در اين باره هيچ اقدامي انجام نشد. مهندس فاضل مي گويد: پس از بازديد دكتر احمدي نژاد _ شهردار تهران از محله جزيره، دستور خريد تمام املاك اين محله و تبديل آن به يك مجموعه فرهنگي _ ورزشي را صادر كرد و متعاقب آن براي خريد ۳۰ پلاك واقع در كوچه نباتي، حدود ۱۰۰ ميليارد ريال اختصاص داد.در پي تخصيص اعتبار ياد شده، عمليات اجرائي تبديل محله ۴۰ هزار متر مربعي جزيره به يك مجموعه ورزشي _ فرهنگي آغاز شد و به زودي فاز اول آن مورد بهره برداري قرار مي گيرد. معاون فني و عمراني شهرداري منطقه ،۱۷ فاز اول اين طرح را شامل ساخت فضاي سبز، محوطه سازي، ساخت ابنيه فرهنگي، ورزشي، اجتماعي و آبنما به مساحت ۶ هزار متر مربع و با هزينه  اي حدود يك ميليارد تومان اعلام كرد. اين طرح در نهايت برخوردار از انواع سالن هاي ورزشي، استخر، كتابخانه، پيست  دوچرخه سواري و پياده روي خواهد بود و اعتباري بالغ بر ۵۰ ميليارد ريال پيش بيني شده است. به نظر مي رسد با بهره برداري كامل از اين پروژه، سرانه فضاهاي فرهنگي، اجتماعي و ورزشي در اين نقطه از تهران به ميزان چشمگيري افزايش خواهد يافت و با رفع محروميت ها، شاهد شكوفايي استعداد شهروندان در تمامي حوزه ها و كاسته شدن از شمار ناهنجاريهاي اجتماعي خواهيم بود.

نگاه
۱۳۷ ميليارد تومان بودجه براي اطلاع رساني دولت در نظر گرفته شد
فريد مرتضوي
001500.jpg

حفاري معابر از ۱۵ اسفند ممنوع شد
001503.jpg
ايسنا: معاون فني عمراني شهرداري تهران گفت: حفاري معابر فرعي و اصلي از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردين ممنوع است.
مهندس محمدعلي آبادي در گفت وگو با خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با تأكيد بر اين كه تحت هيچ شرايطي مجوز حفاري در اين ايام صادر نخواهد شد، گفت: در صورت مشاهده هر گونه حفاري با متخلفان بدون اغماض برخورد جدي مي شود.وي افزود: حفاري فقط در موارد اضطراري و تركيدن لوله آب يا گاز، كه براي شهروندان ايجاد مشكل مي كند، مجاز است.

عمليات اجرايي تغيير كاربري زندان قصر
001512.jpg
خبرگزاري فارس: شهردار منطقه ۷ تهران از اتمام طراحي فضاي كاربريهاي زندان قصر طي سه ماه اول سال ۸۴ و آغاز عمليات اجرايي آن خبر داد.
حسين صادق عابدين درخصوص عدم آغاز عمليات اجرايي براي ايجاد كاربريهاي جديد در زندان قصر گفت: حدود ۶ ماه است كه زندان قصر بطور كامل در اختيار شهرداري تهران قرار گرفته است.
وي افزود: در اين مدت بررسي هايي توسط كميته راهبردي طراحي و اجرايي كه در راستاي اجراي اين طرح تشكيل شده، انجام گرفته است و مذاكرات بسيار خوبي نيز با سازمان ميراث فرهنگي و ساير مراكز مربوطه انجام شده است.

مانور مردمي مقابله با بلاياي طبيعي
001506.jpg
گروه شهري: همايش و مانور مردمي مقابله با بلاياي طبيعي با مشاركت شهرداري و سازمان هاي عضو ستاد بحران در مركز همايش هاي رازي برگزار شد.خانم دكتر دانيالي ، جانشين ستاد بحران منطقه ۶ تهران هدف از اجراي اين همايش و مانور را گسترش فرهنگ ايمني، ارتقاء آمادگي سازمان ها و دستگاه هاي خدمات رسان و تشويق شهروندان و ايجاد ساختارهاي مديريت بحران در اماكن به ويژه ساختمان هاي بلندمرتبه و داراي بيش از ۲۵ نفر جمعيت اعلام كرد.وي افزود: هنگام وقوع حوادث و بحران هاي ناشي از پديده هاي طبيعي، مردم از نقش قابل توجهي در ياري رساندن به يكديگر به ويژه قبل از حضور تيم هاي امدادگر برخوردارند .

يكسان سازي ضوابط و مقررات شهرسازي در تهران به اجرا درمي آيد
گروه شهري: به دنبال تاكيدات دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران در سي ويكمين جلسه معاونين شهرساز مناطق ۲۲گانه شهر تهران، طرح روان سازي، شفاف سازي و ايجاد وحدت رويه در اجراي ضوابط و مقررات شهرسازي مورد بحث و بررسي نهايي قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار ما، تعدد ضوابط مقررات و رويكردهاي مختلف نسبت به يك موضوع و متعاقب آن اعمال سليقه در اجراي آنها، انجام تغييرات مكرر و پي در پي بدون درنظرگرفتن فاصله زماني مناسب موجب پيچيدگي در اجرا و سرگرداني شهروندان و حتي پرسنل و كارشناسان حوزه شهرسازي و معماري و زمينه ساز سوءاستفاده برخي افراد فرصت طلب مي شد؛ به همين دليل از يكسال پيش به دستور شهردار تهران كميته اي تحت عنوان كميته روان سازي ضوابط و مقررات در حوزه معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران تشكيل شده اين كميته با تهيه يك برنامه كاري جامع دستورالعملهايي را در قالب اهداف كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت در چهار محور تهيه كرده است كه طي روزهاي آينده جنبه اجرايي به خود خواهد گرفت.
بنا به اين گزارش بهبود وضعيت ارايه خدمات و اطلاع رساني مطلوبتر به مراجعين حوزه شهرداري در قالب راه اندازي واحد راهنما و اطلاع رساني، ارايه خدمات آموزش به شهروندان از طريق بروشور و سيستمهاي آموزشي در مناطق، بازنگري فرمهاي مربوط به امور مهندسين ناظر و شيوه هاي موجود صدور برگ اعلام شروع عمليات ساختماني و گزارشهاي مرحله اي از مهندسين ناظر، توسعه سيستم مكانيزه هوشمند صدور مجوز ها به منظور كاهش نگراني از ابتلاي بعضي از پرسنل به فساد مالي و سالم سازي محيط كار، كاهش نيروي انساني، تسريع كار ارباب رجوع، كاهش حجم فيزيكي پرونده ها از اهداف اين برنامه كاري است. بازنگري ضوابط و مقررات شهرسازي و معماري با بهره گيري از نظام پيشنهادي، استفاده از توان كارشناسان مطلع و مسئول و پرسنل معاونت شهرسازي و همه علاقه مندان به مباحث شهرسازي به عنوان چهار محور كلي است كه در اين برنامه به منظور تنظيم هر چه مطلوب تر مناسبات شهروندان و شهرداري مي تواند تاثير به سزايي داشته باشد.

آخرين وضعيت آماري متقاضيان وام ازدواج
گروه شهري: ستاد اجرايي پيوند آسمان شهرداري تهران آمار مربوط به آخرين وضعيت و تغييرات انجام گرفته در مورد متقاضيان وام ازدواج تا ۸ اسفند ماه سال جاري را به شرح زير اعلام كرده است:اطلاعات ۱۱۱۵۵۱ نفر از متقاضيان وارد شبكه شده است.براي ۷۲۷۴۰ نفر از متقاضيان دعوتنامه فرستاده شده است. تعداد مراجعان به ستاد براي دريافت حواله وام ۶۲۱۲۸ نفر مي باشد. همچنين به ۵۶۷۹۰ نفر تا تاريخ پيش گفته وام پرداخت شده است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |