سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۹ - Mar 1, 2005
امضاي تفاهم نامه همكاري ميان وزير ICT و رييس قوه قضاييه
دادگاه هاي ايران ديجيتالي مي شوند
گروه انفورماتيك:دادگاههاي ايران به دنبال امضاي تفاهم نامه همكاري ميان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و قوه قضاييه ديجيتالي مي شوند .
به گزارش روابط عمومي قوه قضاييه، آيت الله هاشمي شاهرودي در ديدار با وزيرICT ،احمد معتمدي،با اشاره به تلاش قوه قضاييه براي استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات در محاكم قضايي، گفت: اتوماسيون دستگاه قضايي و نهادهاي شبه قضايي با تلاش و همكاري مشترك قوه قضاييه و استفاده از توانمندي هاي وزارت ارتباطات قابل دسترسي و به نفع مردم و مراجعان به دستگاه قضايي و در جهت خدمت رساني به آنان است. او گسترش همكاري قوه قضاييه و وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات را جهت دستيابي به نظام قضايي مكانيزه ضروري دانست و افزود: اتوماسيون كردن محاكم قضايي، اجراي سيستم قضايي يكپارچه و ذخيره سازي اطلاعات پرونده هاي قضايي از برنامه هاي مهمي است كه قوه قضاييه با هدف كوتاه شدن فرايند دادرسي درصدد تحقق آن است. رييس قوه قضاييه، با تاكيد بر نقش همه جانبه قوه قضاييه براي كاهش اطاله دادرسي از طريق گسترش نهادهاي شبه قضايي، گفت: دستگاه قضايي تاكنون بيش از ۱۶۰۰۰ شعبه از شوراهاي حل اختلاف را راه اندازي كرده است و اميدواريم تا پايان امسال اين تعداد به بيش از ۲۰ هزار شعبه افزايش يابد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز در اين ديدار بر آمادگي اين وزارتخانه براي همكاري با دستگاه قضايي تاكيد كرد.
در اين ديدار تفاهم نامه همكاري وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و قوه قضاييه با حضور رييس قوه قضاييه به امضاي مسوولان عالي دو طرف رسيد.
براي اجراي مناسب اين تفاهم نامه گروه هاي تخصصي متشكل از كارشناسان وزارت ارتباطات و معاونت حقوقي و توسعه قوه قضاييه با تعريف پروژه هاي اولويت دار در حوزه ICT مقدمات همكاري بيشتر را فراهم مي كنند و به اين منظور ۱۲ پروژه در ۳ حوزه مديريت راهبردي، كاربردها و زير ساخت ها تعريف شده است.

هديه مايكروسافت به كاربران؛
خدمات پيام فوري و ويندوز امن
001515.jpg
گروه انفورماتيك: مايكروسافت به مشتريان خبر داده است كه به زودي سرويس پك دو ويندوز XP را براي تمامي مشترياني كه از به روز رساني خودكار استفاده مي كنند، ارايه خواهد داد.
اين در حالي است كه انتظار مي رود رئيس اين شركت ، بيل گيتس، سرويس پيام فوري جديد و كلاينت ارتباطات زمان واقعي را طي چند هفته آينده معرفي كند.
به گزارش system group، در پاسخ به درخواست هايي از سوي كسب و كارها، سال گذشته مايكروسافت ابزاري را عرضه كرد كه به شركت ها امكان مي داد به استفاده از ويژگي به روز رساني خودكار ادامه دهند، اما دانلود روز آمد سازي مبتني بر امنيت را به صورت موقت متوقف ساخت.
مايكروسافت در تاريخ دوازدهم آوريل هشداري را بر روي وب سايت خود منتشر كرده و مشتريان را از مهلت نهايي براي توقف استفاده از به روز رساني ذكر شده آگاه ساخته است. مايكروسافت گفته است كه متوقف ساختن موقتي عرضه سرويس پك دو ويندوز تنها به مدت ۲۴۰ روز (هشت ماه) و تاريخ شروع آن، از ۱۶ آگوست سال ۲۰۰۴ بوده است. پس از پايان اين دوره (۱۲ آوريل ۲۰۰۵) سرويس پك دو ويندوز XP به تمامي سيستم هاي ويندوز XP و سرويس پك يك ويندوز XP عرضه خواهد شد.
مايكروسافت ابتدا ابزار مسدود كردن سرويس پك دو (SP2-blocking) را در ماه آگوست عرضه كرده و گفته است كه به مشتريان امكان مي دهد ارتقاي سيستم هاي خود را تا ۱۲۰ روز به تعويق اندازند. در ماه سپتامبر، مايكروسافت اعلام كرده است كه اين مدت را دو برابر كرده و به ۲۴۰ روز افزايش خواهد داد تا بدين ترتيب كسب و كارها زمان بيشتري براي آزمايش اين نرم افزار داشته باشند.
جان موركينسون، يكي از مديران محصول مايكروسافت گفته است: «سرويس پك دو، يك به روز رساني امنيتي رايگان براي مشتريان ويندوز XP است كه تاكنون به ۱۸۰ ميليون مشتري در سراسر جهان ارايه شده است.»
اين اقدام تنها كساني را تحت تأثير قرار مي دهد كه از به روز رساني خودكار ويندوز براي اتصال مستقيم به سرورهاي مايكروسافت استفاده مي كنند. برخي از كسب و كارها، روزآمد سازي خودكار را به طور مجدد پيكربندي كرده تا به سرورهاي به روز رساني شركت خود متصل گردند. اين شركت ها مي توانند به روزآمد سازي هاي برنامه هاي خود ادامه دهند.
از آن جايي كه مايكروسافت نياز مشتريان به تست نرم افزار را درك مي كند، كسب و كارها را ترغيب كرده تا از سرويس پك دو استفاده كرده و از مزاياي امنيتي بهبود يافته آن بهره مند شوند.
پيام فوري
همچنين اين شركت بزرگ نرم افزاري اين هفته دعوتنامه هايي را درباره ارايه محصول real-time جديد خود در تاريخ هشتم مارس براي روزنامه نگاران و ساير كارمندان داخلي ارسال كرده است. يكي از سخنگويان مايكروسافت گفته است كه Istanbul يكي از حركت ها و اقدامات اساسي مايكروسافت در باره real-time است؛ Istanbul يك نام كد داخلي است.مايكروسافت هنوز اعلام نكرده كه اين محصول جديد پس از عرضه شدن، چه نام خواهد گرفت. Istanbul كه چندين ماه در مرحله تست نسخه آزمايشي به سر مي برده، كلاينت جديدي براي سرور Live Communications، نرم افزار پيام فوري شركت مايكروسافت است.
قابليت هاي Istanbul فراتر از سرويس پيام فوري پيشين مايكروسافت است كه تعداد گوناگوني از عملكردهاي مبتني بر حضور را انجام مي دهد.

افزايش فروش راديوهاي ديجيتال
فروش راديوهاي ديجيتالي برخلاف انتظار سازندگان لوازم الكترونيكي و ديجيتالي به طرز چشمگيري افزايش داشته است.
به گزارش موج ،راديوهاي ديجيتالي به طرز قابل توجهي مورد استقبال ساكنان انگلستان قرار گرفته و تقاضا براي اين نوع ابزار الكترونيكي بيشتر شده است.تاكنون حدود ۲/۱ ميليون راديوي ديجيتالي در انگليس به فروش رسيده و با گذشت زمان و پايين آمدن قيمت اين راديوها اين ميزان فروش تا اواخر سال ۲۰۰۵به ۴/۲ ميليون دستگاه مي رسد .

زيردريايي روباتيك در دام يخ هاي قطب جنوب
يك زير دريايي روباتيك كه ۴۰۰ ماموريت دريايي را طي چهار سال گذشته با موفقيت انجام داده و حدنصاب برجسته اي را در اين زمينه از خود برجاي گذاشته است ، اكنون در زير توده اي عظيم از يخ محبوس شده و احتمالاً براي هميشه از بازگشت به سطح زمين محروم خواهد ماند.به گزارش ايرنا ،اين زيردريايي كه مورد بهره برداري مركز اقيانوس شناسي ساوت همپتون در انگلستان قرار دارد يكي از قديمي ترين زيردريايي هاي روباتيك است و تاكنون كمك هاي ارزشمندي در شناسايي اسرار اعماق اقيانوس ها به محققان كرده است.

نرم افزار
دومين نسخه آزمايشي اوپرا
گروه انفورماتيك: در پاسخ به افزايش نقايص مخرب در مرورگرهاي وب Opera Software ASA، دومين نسخه آزمايشي مرورگر بعدي خود را به همراه ويژگي ها و قابليت هاي امنيتي بيشتر ارايه داده است.
به گزارش SGNEC،نسخه آزمايشي جديد اوپرا كه روز چهارشنبه در دسترس قرار گرفته، اطلاعاتي را درباره وب سايت ها نمايش مي دهد و تنها از IDNs كه مطابق با راهنماهاي ضد تخريبي اوپرا است، پشتيباني مي كند.
اين به روز رساني جديد، به دنبال ارايه نخستين نسخه آزمايشي در ماه دسامبر عرضه شده است. اوپرا در حال تصميم گيري براي انتخاب نام اوپرا ۷.۶۰ براي اين مرورگر به روز شده بوده، اما سپس از اين تصميم صرف نظر كرده است. اين محصول جديد شامل ويژگي هاي جديدي نظير voice-activated browsing و پشتيباني براي RSS و Atom است.اوايل اين ماه، نقصي در مرورگرهاي وبي كه از IDNs پشتيباني مي كنند، يافت شده است. حمله كنندگان مي توانند از نسخه هاي غير انگليسي آدرس هاي وب براي تخريب و ايجاد حملات phishing استفاده كنند. اين مشكل، اكثر مرورگرهاي غير از اينترنت اكسپلورر را تحت تأثير قرار مي دهد.اوايل اين هفته، موزيلا برنامه اي براي روز آمد سازي مرورگر فايرفاكس خود ارايه داده تا نقص IDN و ديگر مشكلات امنيتي را برطرف سازد. در حال حاضر، نسخه آزمايشي مرورگر اوپرا از يازده دامين به ويژه كدهاي كشوري نروژ، دانمارك، ژاپن، آلمان، سوئد، كره، تايوان، چين، اتريش و سوييس پشتيباني مي كند.

امنيت
ويروس نويس وب كم دستگير شد
گروه انفورماتيك: چندي پيش نيروهاي پليس اسپانيا موفق به دستگيري مردي شدند كه مظنون به نگارش يك برنامه نرم افزاري ويژه است كه به وي امكان مي داد تا تصاوير وب كم كاربران اينترنت را ضبط كرده و اطلاعات محرمانه آنها را به سرقت ببرد.
به گزارش دفتر اطلاع رساني فناوري اطلاعات موسسه تحقيقات و توسعه ناجا، اين مظنون ۳۷ ساله كه يك برنامه نويس كامپيوتر و از اهالي شهر مادريد است متهم به جاسوسي در امور خصوصي بسياري از كاربران اينترنت است و در حين انجام فعاليت هاي غير قانوني در منزل شخصي خود دستگير شد.
برنامه نرم افزاري نگاشته شده توسط اين شخص از طريق شبكه هاي به اشتراك گذاري فايل قابل دسترسي است.
اين برنامه خود را به شكل يك فايل صوتي يا تصويري در مي آورد و در صورت بارگذاري و اجرا به هكر امكان مي دهد تا از راه دور كنترل كامپيوتر شخصي فرد قرباني را در دست بگيرد.
هكرها همچنين مي توانند از اين طريق به اطلاعات محرمانه ذخيره شده بر روي كامپيوترهاي شخصي افراد مانند كلمات عبور حساب هاي بانكي دسترسي يابند. اين برنامه همچنين امكان كنترل وب كم كاربر قرباني و مشاهده و ضبط تصاوير آن را فراهم مي آورد.
نيروهاي پليس اين ويروس را بسيار پيچيده توصيف كرده و معتقدند كه تاكنون هزاران كامپيوتر با استفاده از آن در سراسر جهان آلوده شده است. متأسفانه در حال حاضر هيچ يك از نرم افزارهاي ضدويروس قادر به شناسايي برنامه جاسوسي ياد شده نيستند.

آن لاين
ارتباط ۸ هزار مهدكودك از طريق اينترنت
سينا: مديرعامل موسسه جهاني كودكان اينترنتي اعلام كرد زيرساخت تكنولوژيك بر پايه فناوري اطلاعات براي ارتقاي كمي و كيفي مهدهاي كودك ايجاد و يك شبكه اينترنتي براي اتصال ۸ هزار مهد كودك و يا به عبارتي اتصال ۸۰۰ هزار خانواده به يكديگر راه اندازي شد.
«محمدرضا اباذري» هدف از راه اندازي اين شبكه را رساندن جامعه به جامعه اطلاعاتي، ايجاد بستر مناسب براي ارتباط ۸ هزار مهدكودك و ۸۰۰ هزار خانواده ايراني و مديريت ساده رفتارهاي اجتماعي از سوي مسئولان اجتماعي از طريق جمع آوري و پردازش اطلاعات ذكر كرد.به گفته وي، ايجاد شناسنامه جامع و چندمنظوره كودكان كشور كه شامل اطلاعات بهداشتي، رواني، اجتماعي، آموزشي و ارزشي است از ديگر اهداف راه اندازي اين شبكه است.اباذري با اشاره به اينكه اين شناسنانه داراي قابليت هاي فراواني است، ادامه داد: اين شناسنامه طراحي شده و بحث هاي نرم افزاري آن به پايان رسيده و آماده بهره برداري است.

آف لاين
روش جديد براي مبارزه با حشرات
گروه دانش: پژوهشگران به اين نتيجه رسيده اند كه بهترين راه مبارزه با حشرات، از كار انداختن حس بويايي آنها است .
به گزارش INN، پژوهشگران در تلاش هستند با استفاده از مواد شيميايي، گيرنده هاي بويايي حشرات را مختل و حساسيت آنها را به انسان يا محصولات كشاورزي از بين ببرند.پژوهش ها حاكي است هر حشره حس بويايي حساسي دارد كه گيرنده هاي آن به نوع متفاوتي از مولكول هاي بو حساس است و به همين علت، هر حشره به گياهان و يا حيوانات خاصي علاقه دارد.
بازسازي انگشت شست به كمك جراحي پلاستيك
سلام: پزشكان آمريكايي موفق شدند به كمك جراحي پلاستيك انگشت شست پسربچه ۴ ساله اي را كه به هنگام تولد، به نوعي اختلال نادر مبتلا بود بازسازي كنند.
پزشكان بيمارستان در هام شمالي طي يك عمل جراحي طاقت فرسا موفق شدند انگشت اضافي اين كودك را به انگشت شست تبديل كنند.اين پسر بچه در هنگام تولد در هر دست خود ۵ انگشت داشته كه البته دستان وي فاقد انگشت شست بوده است. اين كودك چنين اختلال نادري را از مادر خود كه دستان وي به هنگام چنين حالتي را داشت به ارث برده است.مادر ۲۷ ساله اين كودك كه حدود ۲۰ سال پيش با انجام چنين عمل جراحي توانسته بود انگشت شست خود را به دست بياورد، هم اكنون به آساني مي تواند از اين انگشت اضافي استفاده كند.
كودك ۴ ساله هنوز نحوه استفاده از اين انگشت جديد را فرا نگرفته است.
بازوهاي مكانيكي مدرن
ايلنا: بازوي روباتيك جديد كاملا از مغز فرمان مي  گيرد.
دانشمندان آمريكايي بازوي روباتيكي را طراحي كرده  اند كه مي  توان آن را به تنهايي از طريق پيام  هاي مغزي كنترل كرد.
اين بازوي روباتيك كه در دانشگاه پيسبرگ ساخته شده مانند يك دست عادي داراي شانه و آرنج كاملا متحرك است و توان گرفتن و نگه داشتن اشيا را دارد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |