سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۹ - Mar 1, 2005
واكنش هاي بين المللي به همكاري هسته اي ايران _ روسيه
ايسنا: واكنش ها نسبت به توافق هسته اي تهران _ مسكو در دو سوي اقيانوس اطلس با مخالفت آمريكا و ابراز رضايت اروپا كاملا متفاوت بود.
راديو آمريكا در اين باره نوشت: توافق به امضا رسيده ميان تهران _ مسكو از روسيه مي خواهد سوخت اورانيوم ايران را تامين كند و از ايران مي خواهد سوخت هسته اي مصرف شده را باز گرداند. ناظران مي گويند اين توافق فعاليت اولين نيروگاه برق هسته اي ايران را احتمالا ظرف چند ماه آينده تسهيل مي كند.اين گزارش حاكي است: دولت بوش به شدت با اين توافق مخالفت كرده است،  يكي از متحدان بوش در كنگره مي  گويد كه اين قرارداد ايران را يك پله به توانايي توليد سلاح هسته اي و نه تنها انرژي هسته اي نزديك تر مي كند.
راديو آمريكا ادامه داد: اما به نظر مي رسد دولتهاي اروپايي موضعي خنثي تر را دنبال مي كنند. ديويد منينگ، سفير انگليس در آمريكا در گفتگو با سي.ان.ان به شكل خاص از توافق تهران _ مسكو حمايت نكرد، اما نسبت به آن ابراز رضايت كرد.وي گفت: روسيه سوخت (ايران) را تامين خواهد كرد. ايراني ها از آن استفاده خواهند كرد و آنها اين كار را تحت پادمانها انجام خواهند داد. موضوع مهم اين است كه سوخت مصرف شده به روسيه بازگردانده شود.
ولفگانگ ايشينگر، سفير آلمان در واشنگتن نيز ديدگاهي مشابه را ارايه كرد. وي گفت: كشورهاي اروپايي و آمريكا همگي در خصوص ايران يك چيز را مي خواهند.
ايشينگر اظهار داشت: در خصوص نگراني هاي ما نسبت به ايران تفاوتي وجود ندارد. نگراني ما يكسان است.
اين گزارش حاكي است، در حالي كه كشورهاي اروپايي رويكردي ديپلماتيك را در قبال ايران دنبال مي كنند دولت بوش تمامي گزينه ها از جمله تحريم اقتصادي و تهاجم نظامي را باز نگه داشته است.زبيگنيو برژينسكي، مشاور امنيت ملي سابق آمريكا گفت: دولت بوش بايد تصميم گيري كند.وي ادامه داد: اما ما (آمريكا) در تلاش براي واداشتن ايران به عمل به تعهداتش تحت معاهده منع تكثير سلاح هاي هسته اي با اروپا همكاري مي كنيم و يا در حاشيه ايستاده ايم و به اروپا اجازه داده ايم مذاكره كند.
نگراني مقام آمريكايي
خبرگزاري نووستي گزارش داد، بولتون نسبت به فعاليت هاي نيروگاه اتمي بوشهر هشدار داد.
اين خبرگزاري روسي به نقل از جان بولتون، معاون وزير امورخارجه آمريكا در امور كنترل تسليحات با اشاره به توافق همكاري ايران و روسيه در بوشهر ادعا كرد: يك دليل نگران كنند باقي مي ماند كه آن احتمال توليد پلوتونيوم در بوشهر است.وي هشدار داد كه پروژه بوشهر مي تواند به عنوان نقطه آغازي براي فعاليت هاي ديگر در زمينه سوخت اتمي باشد.
حمايت اتحاديه اروپا
به نوشته خبرگزاري فرانسه، كميسيون اروپايي اعلام كرد كه هيچ مشكلي بر سر معامله هسته اي كه ميان ايران و روسيه انجام شده است،وجود ندارد.اما ادوين، سخنگوي بنيتا فررو والدنر، كميسر روابط خارجي اتحاديه اروپا اعلام كرد: درك ما اين است كه اين معامله ميان روسيه و ايران با رويكرد ما سازگاري دارد.اما در عين حال تصريح كرد: ما به عنوان اتحاديه  اروپا هيچ وقت اعتراضي به حق ايران براي گسترش برق هسته اي صلح آميز نداريم.سخنگوي اتحاديه اروپا اين مطلب را كه معامله هسته اي ايران و روسيه با مذاكرات ايران و اتحاديه اروپا ارتباط دارد را رد كرد.

گزارش سفر حداد عادل به هند
ما در آيينه هند ايران را تماشا مي كنيم
ايسنا: در دومين روز سفر دكتر غلامعلي حداد عادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي كشورمان به كشور هند، ايشان ضمن بازديد از مجلس هند و نثار گل به يادواره گاندي با جمعي از بزرگان زبان فارسي هند در محل خانه فرهنگي ايران در هند نيز سخن گفت.
رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين از كتابخانه و مركز مطالعه و پژوهش هاي مجلس هند بازديد كرد و بر ضرورت فراهم كردن نزديكي ساختمان كتابخانه مجلس، مركز پژوهش ها و ايجاد مركزي براي مطالعه نمايندگان در كنار ساختمان جديد مجلس شوراي اسلامي تأكيد كرد.
بر اساس اين گزارش دكتر حدادعادل در جمع بزرگان زبان فارسي هند هم شركت كرد و گفت: ما در آيينه هند، ايران را تماشا مي كنيم.
وي كه در محل خانه فرهنگي ايران در هند سخن مي گفت، توجه به زبان فارسي در هند را وظيفه دولت ايران دانست و گفت: اين همه شاعر كه در كشور هند با نام هاي اصفهاني، نيشابوري و غيره زندگي كرده اند و ديوان شعر دارند، هم به شما و هم به ما تعلق دارند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه هر يك از ما در حفظ زبان فارسي، زبان مشتركي داريم، يكي از انگيزه هاي سفر خود به هند را تجديد عهد با زبان و استادان زبان فارسي در هند دانست و افزود: فارسي را ميراث ارزشمند مشترك دو كشور مي دانيم. در عين اين كه هند به شناخت هويت خود محتاج است و به هويت خود افتخار مي كند.زيرا خودشناسي در هند ايجاب مي كند كه زبان فارسي حفظ و تعريف شود.
وي با بيان اين كه فارسي قبل از هر ملتي به هند تعلق دارد، گفت: فارسي بايد حفظ شود تا هويت تاريخي هند كشف شود.لذا شما براي شناخت تاريخ گذشته خود، بايد به خط فارسي تسلط داشته باشيد.
گفتني است رئيس مجلس شوراي اسلامي امروز بعد از ظهر با رئيس مجلس عوام هند نيز ديدار كرد.
وي در ملاقات خود با سومنات چاترجي، رؤساي مجلس شوراي اسلامي و لوك ساباي(عوام) هند مسائل دو جانبه منطقه اي و پارلماني در جهت گسترش روابط در تمام زمينه ها را مورد بحث و بررسي قرار داده و با ابراز خرسندي از حضور در مجلس هند، هند را كشوري بزرگ و قابل احترام دانست و گفت: براي من فرصت خوبي است كه در اولين سفر خارجي خود از كشوري آسيايي كه با جمهوري اسلامي ايران روابط فرهنگي و اقتصادي چند صد ساله دارد، ديدار مي كنم.
وي سفر مقامات دو كشور را در تحكيم روابط موثر دانست و با يادآوري اين كه نتايج توافقات به عمل آمده در سفر رئيس جمهوري اسلامي ايران در نتايج چهاردهمين كميسيون مشترك اقتصادي بين دو كشور به خوبي مشهود است، گفت: مسئله انرژي يكي از مهم ترين موضوعات مطرح بين دو كشور است و ما از نتايج مثبت به دست آمده در زمينه فروش گاز G N Lبه هند استقبال مي كنيم و گام هاي مثبت و موفقيت آميز برداشته شده در راه احداث خط لوله به هند را با اميدواري تعقيب مي نماييم.
ديدار رئيس مجلس شوراي اسلامي  با معاون رئيس جمهور و رئيس مجلس علياي هند نيز روز گذشته در برنامه كاري سفر حداد عادل قرار داشت.
شخات معاون رئيس مجلس راجيا سابا ضمن خوشامدگويي به حدادعادل و هيات همراه، روابط دو كشور را دوستانه، تاريخي و بسيار خوب توصيف كرد و خواستار گسترش آن در تمام زمينه ها شد.
وي از همكاري هاي ايران و هند در خصوص افغانستان به عنوان عامل مثبت در توسعه همكاري هاي منطقه اي ياد كرد و از اين كه آرامش در منطقه كشمير به وجود آمده ابراز خرسندي كرد و ابراز اميدواري كرد: مردم منطقه در صلح و دوستي با هم بسر ببرند.
رئيس مجلس علياي هند، در پايان خواستار همكاري هاي اقتصادي بين دو كشور در تمام زمينه ها شد.

دولت ايران از هرگامي كه مذاكرات هسته اي
رابه نتيجه برساند استقبال مي كند
گروه سياسي: عبدالله رمضان زاده سخنگوي دولت گفت كه ايران حاضر نيست اعلام كننده زمان تعيين شده تحويل سوخت هسته اي از روسيه به ايران باشد. او همچنين رسماً اعلام كرد كه دولت ايران از هر گامي كه مذاكرات هسته اي ايران و اروپا را به نتيجه برساند استقبال مي كند، حتي اگر اين گام پيوستن آمريكا به مذاكرات باشد.
رمضان زاده همچنين اظهارداشت كه دستگير شدگان القاعده در ايران اعضاي رسمي و تشكيلات آنها نيستند بلكه هواداران اين گروه مي باشند، سخنگوي دولت به اظهارات آيت الله جنتي در نماز جمعه تهران نيز پاسخ داد و خبر نشست مشترك دولت و استانداران براي تدارك برگزاري انتخابات رياست جمهوري نهم را نيز اعلام كرد.
بخشي از قرارداد ايران و روسيه محرمانه است
وي در مورد علت محرمانه بودن زمان تحويل سوخت مورد نياز نيروگاه هسته اي بوشهر از سوي روسيه به ايران گفت: بنابه توافق دو طرف وملاحظاتي كه وجود دارد بحث محرمانه بودن اين موضوع پيش آمده است كما اين كه بسياري از قراردادهاي بين المللي نيز محرمانه مي مانند، راهي كه براي جلوگيري از اقدامات رقباي تجاري مورد استفاده قرار مي گيرد.
وي با اشاره به اختلاف نظرهاي ايران و روسيه در مورد زمان پايان پروژه نيروگاه بوشهر گفت: اختلافات به پايان رسيده و اميدواريم نيروگاه در موعد مقرر به بهره برداري برسد.
زمان پايان مذاكرات با اروپا را ايران تعيين مي كند
سرنوشت مذاكرات ايران و اروپا و وضعيت رابطه ايران و آمريكا نيز از ديگر سئوالات مطرح  در جلسه ديروز سخنگوي دولت بود: رمضان زاده در مورد احتمال قطع مذاكرات ايران و اروپا با لغو سفر روحاني به انگليس گفت: ما هنوز به اين نتيجه نرسيده ايم كه مذاكرات را بايد قطع كنيم.
سخنگوي دولت در مورد نظر ايران راجع به واردشدن آمريكا به مذاكرات دوجانبه ايران و اروپا و نظر مثبت حسن روحاني در اين باره گفت: هر گامي كه مذاكرات را به نتيجه برساند مثبت است.وي تاكيد كرد كه آمريكا طرف مذاكره ما نيست اما اگر فشار آمريكا به اروپا طوري است كه اروپا بايد نظراتش را با آمريكا هماهنگ كند ما از آن حتماً استقبال مي كنيم.
پاسخ سخنگوي دولت به اعتراضات نمايندگان مجلس و دبير شوراي نگهبان
اعتراض نمايندگان مجلس به اظهارات سخنگوي دولت، اظهارات اخير دبير شوراي نگهبان در نماز جمعه تهران و بحث بودجه در مجلس از ديگر پرسش هاي خبرنگاران از رمضان زاده بود. وي در پاسخ گفت: دريكي از تذكرات نمايندگان اتهامي متوجه من بود كه انتظار داشتم آقاي حدادعادل موضعگيري كنند، فكر مي كنم كساني كه به سخنان من اعتراض دارند و احساس مي كنند خلافي را نسبت داده ام تذكر دهند و مصداق خلاف را نيز بيان كنند زيرا من وظيفه دارم براي اقناع افكار عمومي به همه مطالبي كه بين مجلس و دولت رد وبدل مي شود پاسخ دهم.وي در مورد اظهارات آيت الله جنتي كه شركت هاي دولتي را حياط خلوت وزيران دانسته بود گفت: ابتدا اظهار تاسف مي كنم از اينكه جايگاه نماز جمعه كه محلي براي دعوت به اخلاق، تقوا و پرهيز از اتهام به مومنين است به جايي تبديل شده كه بعضي از آن براي اتهام و اشاعه شايعه عليه كارگزاران حكومت استفاده مي كنند.
وي افزود: اين كه گفته شده شركت هاي دولتي حياط خلوت وزيران هستند رسما اتهام عليه اعضاي دولت است لذا از مدعي العموم مي خواهم تا تذكر لازم را بدهند. قبلا هم آقاي جنتي از اين گونه مطالب بدون ارائه سند و مدرك گفته اند. ايشان كه از حيات خلوت ها صحبت مي كنند آن زمان كه يك پيرمرد و يك پيرزن را در پروژه قتل هاي زنجيره اي مثله كرده و كشتند چرا نگران حيات خلوت بعضي افراد نشدند.
رمضان زاده اضافه كرد: وزيران و اعضاي دولت كه حتي در حريم خصوصي خود نيز به دليل دخالت اطلاعات موازي در امان نيستند چگونه مي توانند حيات خلوت براي خود درست كنند؟
سخنگوي دولت درمورد جوابيه رئيس ديوان محاسبات كشور كه اعتبار بخش اطلاع رساني رياست جمهوري را ۱۳۷ ميليارد ريال و نه ۳ ميليارد ريال ذكر كرده بود گفت: من به دليل پرونده مشتركي كه در دادگاه با رئيس ديوان محاسبات دارم مايل به ادامه اين بحث نيستم تا مسائل شخصي وارد بحث سخنگويي دولت نشود.
وي با يادآوري اصول ۱۳۸ و ۱۷۰ قانون اساسي تنها دو مرجع مجلس و هيأت عمومي ديوان عدالت اداري را مجاز به تشخيص مغايرت مصوبات دولت با قانون ذكر كرد.
نشست انتخاباتي در دولت
عبدالله رمضان زاده سخنگوي دولت از نشست مشترك استانداران سراسر كشور با هيأت دولت درمورد چگونگي برگزاري انتخابات رياست جمهوري نهم نيز خبر داد و گفت: رئيس جمهوري در جلسه دولت تأكيد كردند كه هيچ مقام دولتي حق ندارد از امكانات دولتي به نفع فردي خارج از دولت و يا خودش استفاده كند و تاكنون نيز گزارشي از سوءاستفاده از امكانات دولتي نرسيده است.
يكي از خبرنگاران از رمضان زاده درمورد نشست اصلاح طلبان كه وي در آن سخنراني كرده است پرسيد كه آيا اين نشست مصداق نامه يونسي وزير اطلاعات درمورد دامن زدن به قوميت گرايي نبوده است؟ رمضان زاده پاسخ داد: تاكنون نشنيده ام وزارت اطلاعات موردي را درمورد برگزاركنندگان و يا شركت كنندگان در اين نشست تذكر داده باشد.

اخبار كوتاه
روميانتسف: ۶ واحد ديگر انرژي مي تواند در بوشهر ساخته شود
ايسنا: خبرگزاري نووستي گزارش داد: الكساندر روميانتسف احتمال اينكه روسيه و ايران در آينده توافق جديدي را در خصوص همكاري در زمينه انرژي هسته اي صلح آميز منعقد كنند، منتفي ندانست.
الكساندر روميانتسف، رئيس سازمان آژانس انرژي اتمي روسيه كه با خبرگزاري نووستي صحبت مي كرد گفت: ما به سرعت در حال ساخت اولين واحد هسته اي نيروگاه هستيم و به ايران در اين زمينه كمك مي كنيم و پس از راه اندازي واحد اول، مساله همكاري بيشتر در اين زمينه را بررسي مي كنيم.روميانتسف گفت كه بوشهر مكان مناسبي براي ساخت نيروگاه هسته اي است و در منطقه اي امن از نظر زلزله شناسي قرار دارد.وي افزود: چهار يا شش واحد ديگر انرژي نيز مي تواند در بوشهر ساخته شود.همچنين چهار يا شش واحد نيز مي تواند در شهر اهواز ساخته شود كه عمليات تحقيق و بررسي آن به پايان رسيده است.روميانتسف با اشاره به قرارداد بوشهر گفت: ايران تمامي هزينه هاي انتقال سوخت هسته اي را بر اساس قيمتهاي بازارهاي جهاني در زمان انتقال آن پرداخت خواهد كرد.
البرادعي: درباره منشاء آلودگي در ايران پيشرفت كرده ايم
فارس: مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي در گزارش مراسم افتتاحيه اجلاس روز گذشته شوراي حكام اين آژانس در وين گفت: در دو مورد مهم منشاء آلودگي تجهيزات هسته اي و برنامه هاي سانتريفوژ ايران پيشرفت كرده ايم.محمد البرادعي گفت:   درمورد منشاء آلودگي تجهيزات در مكانهاي مختلف در ايران با همكاري با كشورهاي مربوطه و ارائه اطلاعات از سوي ايران درخصوص برنامه هاي سانتريفوژ آن پيشرفت كرده ايم. وي افزود: معاون مدير كل در امور پادمانها بعدا جزئيات بيشتري را درخصوص فعاليتهاي راستي آزمايي ما در ايران ارائه خواهد كرد.مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي با بيان اينكه نوامبر گذشته دبيرخانه آژانس گزارش جامعي را درمورد راستي  آزمايي اجراي تعهدات پادماني مربوط به NPT در ايران و تعليق داوطلبانه فعاليتهاي مربوط به غني سازي و بازفرآوري به شوراي حكام ارائه كرده است، افزود: از آن زمان تاكنون ايران دسترسي آژانس بر اساس توافق پادماني و پروتكل الحاقي به مواد و تاسيسات هسته  اي اش را تسهيل كرده و آژانس به ديگر مكانها در كشور از جمله بازديد از يك سايت نظامي به منظور شفاف سازي دسترسي پيدا كرده است.وي افزود: ما به اجراي قوانين پروتكل الحاقي با بازنگري اظهارنامه هاي ايران و انجام بازرسي هاي تكميلي و ديگر فعاليتهاي راستي آزمايي، ادامه داده ايم. در عين حال سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: پير گلداشميت، معاون البرادعي جزئيات بيشتري را درمورد كار بازرسان آژانس در ايران در نشست اخير آژانس مطرح كرده و سپس درمورد مسائل ديگر بحث مي شود.همچنين به گزارش رويتر، ديپلماتهاي نزديك به سازمان ملل اعلام كردند شوراي حكام در اجلاس امروز خود هيچ قطعنامه اي براي محكوم كردن ايران صادر نخواهد كرد.
انتشار«اعتدال و توسعه» با مديرمسئول جديد
ايسنا: كاظم جلالي خبر استعفاي خود از مدير مسئولي روزنامه اعتدال و توسعه را تأييد كرد.نماينده مردم شاهرود در مجلس شوراي اسلامي گفت: از آن جا كه مسئولين حزب اعتدال و توسعه تصميم گرفته اند، نشريه را به شكل روزانه منتشر نمايند و با توجه به كثرت مشغله ناشي از نمايندگي چه در ارتباط با كار قانون گذاري و چه در خصوص رسيدگي به حوزه انتخابيه، وقت نظارت بر كار روزنامه را نداشته ام. لذا استعفاي خود را تقديم كردم تا فرد جايگزين را معرفي نمايند.
محتشمي پور دبير اجلاس رابطه بين المللي پارلماني مدافع فلسطين شد
فارس: نماينده مردم تبريز گفت: سيد علي اكبر محتشمي پور به عنوان دبير اجلاس رابطه بين المللي پارلمانهاي مدافع حق مردم فلسطين انتخاب شد.
محمدرضا مير تاج الديني با اشاره به برگزاري اجلاس «حق بازگشت مردم فلسطين» توسط اعضاي اجلاس رابطه بين المللي پارلمانهاي مدافع حق مردم فلسطين در لبنان گفت: اين اجلاس به مدت سه روز در بيروت برگزار شد و ديروز به كار خود پايان داد.مير تاج الديني افزود: در اجلاس سه روزه در بيروت پايتخت لبنان اعضاي هيات اجرايي اجلاس رابطه بين المللي پارلمانهاي مدافع حق مردم فلسطين انتخاب شدند كه اينجانب از ايران به عنوان عضو هيات اجرايي انتخاب شدم و آقاي محتشمي پور نيز به عنوان دبير كل آن انتخاب شد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |