سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۹ - Mar 1, 2005
امام علي(ع): از آنچه نمي داني سخن مگوي؛ و هنگامي كه وظيفه اي در سخن گفتن نداري لب به سخن مگشاي.
نهج البلاغه
امروز با حافظ
خاك بر سر كن غم ايام را
ساقيا بر خيز و در ده جام را
بركشم اين دلق ازرق فام را
ساغر مي بر كفم نه تا ز بر
ديشب در هاليوود
برگزيدگان اسكار معرفي شدند
001473.jpg
001467.jpg
001470.jpg
001464.jpg
فيلم «دختر ميليون دلاري» جايزه اسكار بهترين فيلم سال ۲۰۰۴ را به خود اختصاص داد. اين فيلم كه كلينت ايستوود كارگرداني آن را بر عهده داشته است، جايزه بهترين كارگرداني را نيز براي او به ارمغان آورد. علاوه بر اين هيلاري سوانك و مورگان فريمن به دليل بازي در اين فيلم به ترتيب جايزه بهترين بازيگر زن و بهترين بازيگر مرد نقش مكمل را به خود اختصاص دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، رقابت اصلي براي دريافت جايزه اسكار بهترين فيلم، بين «دختر ميليون دلاري» و «هوانورد» ساخته مارتين اسكورسيزي جريان داشت. «هوانورد» داستان زندگي هوارد هيوز، ميليونر آمريكايي را كه عاشق هوانوردي بود بازگو مي كند. اين فيلم كه نامزد دريافت يازده جايزه اسكار بود، در مجموع پنج
جايزه، از جمله جايزه بهترين بازيگر نقش مكمل زن را براي كيت بلانشت (در نقش كاترين هپبورن) به ارمغان آورد. اين فيلم جوايزي را نيز براي تدوين، كارگرداني هنري، طراحي لباس و فيلمبرداري به خود اختصاص داد.جايزه بهترين بازيگر مرد امسال نصيب «جيمي فاكس» شد كه نقش ري چارلز، خواننده سياهپوست آمريكايي را در فيلم «ري» ايفا كرده است.
در اين ميان فيلم اسپانيايي «درياي درون» ساخته الخاندرو آمنابار، اسكار بهترين فيلم به زبان غير انگليسي را به دست آورد.
سوانك كه براي دريافت جايزه اسكار باستارگاني چون آنت بنينگ، كيت وينسلت و ايملدا استانتون رقابت كرده بود،گفت: نمي دانم در زندگي ام چه كرده ام كه مستحق يك چنين جايزه اي شده ام.من دختر ساده اي بودم كه هميشه اين آرزو را در سر داشتم.
مورگان فريمن نيز كه در اين رقابت هنرپيشه هايي همچون كليو اوون، جيمي فاكس و الن آلدا را براي كسب بهترين هنرپيشه مرد مكمل پشت سر گذاشته بود، از ايستوود تشكر كرد.او پيش از اين چهار بار نامزد دريافت جايزه اسكار شده بود ولي اين نخستين باري بود كه اسكار را به خانه مي برد.
بلانشت كه براي ايفاي نقش كاترين هپبورن (ستاره افسانه اي سينما) برنده اسكار شده بود گفت: اين جايزه براي من وصف نشدني است. وي درباره شخصيت هپبورن گفت: حرفه هپبورن براي همه جذاب بود.
در بخش پويانمايي اين مراسم، فيلم «باور نكردني» جايزه بهترين فيلم پويانمايي و بهترين مونتاژ صدا را از آن خود كرد.
فيلم كمدي «از پهلو» نيز جايزه بهترين فيلمنامه اقتباسي و فيلم «درخشش ابدي ذهن بي نقص» جايزه بهترين فيلم نامه غيراقتباسي را از آن خود كرد.
فيلم «مرد عنكبوتي۲» در بخش جلوه هاي ويژه گوي رقابت را برد و فيلم «ري» بهترين ميكس صدا و فيلم «يك سري حوادث ناخوشايند» به كارگرداني لموني اسنيكت جايزه بهترين گريم را از آن خود كرد.

اجراي شجريان در شاخص ترين تالارهاي آمريكا
آمريكايي ها به موسيقي ايراني گرايش دارند
گروه ادب و هنر: برگزاري موسيقي ايراني در مشهورترين سالن هاي كنسرت آمريكا نشان مي دهد كه مردم آمريكا واقعاً تحت تأثير موسيقي ايراني قرار گرفته اند. ايزابل سافر معاون اجرايي مؤسسه موسيقي جهان در نيويورك كه وظيفه سازماندهي تور و توليد آلبوم هاي گروه شجريان را بر عهده دارد، ضمن اعلام اين مطلب از روند صعودي گرايش به موسيقي ايراني در ميان مردم آمريكا سخن مي گويد و مي افزايد: كساني كه براي نخستين بار موسيقي سنتي ايران را مي شنوند با كيفيت سحرآميز آن مبهوت مي شوند.
همچنين خبرگزاري آفتاب در گزارشي از چگونگي دريافت ويزا توسط اين گروه در آمريكا به مشكلات چند سال قبل اين گروه ، از جمله حسين عليزاده كه به دليل سخت گيريهاي واشنگتن نتوانست در آمريكا حضور يابد و ۹ اجراي ابتدايي را از دست داد، اشاره كرده و مي آورد: اين بار استادان موسيقي ايراني ويزاي بلندمدت خود را به راحتي دريافت كردند.
در گروه يادشده همانند چند سال اخير حسين عليزاده، كيهان كلهر، همايون شجريان، استاد محمدرضا شجريان را در اجراها همراهي مي كنند. شجريان پيش از حركتش به اين سفر از ساخت و اجراي تصانيف و قطعات تازه در تور آمريكا و كانادا خبر داد . تور بعدي براي سال آينده برنامه ريزي شده و شهرهاي بيشتري در آمريكا ميزبان آنها خواهد بود. تور فعلي پيش از آمريكا در شهرهاي تورنتو و ونكوور كانادا كار خود را آغاز كرد.

پاسخ به پرسش پزشكي
تشنج معده
دكتر روزنفلد به سئوالي كه كدام غذاها تشنج دستگاه گوارش را تشديد مي كنند چنين پاسخ داده است: ادويه و غذاهاي داراي ادويه، شكلات، لبنيات، نوشابه هاي گازدار، لوبيا، پياز، كلم، پرتقال و شكر.

«راه  گرسنگان» بن اكري منتشر شد
گروه ادب  و هنر: رمان «راه گرسنگان» اثر بن اكري، كه جايزه بوكر را براي اين نويسنده به ارمغان آورد، با ترجمه جلال بايرام از سوي انتشارات نيلوفر به بازار كتاب عرضه شده است.
اين رمان ۶۰۰ صفحه  اي روايت پسركي اثيري است از زندگي خود و والدينش كه نويسنده آن را از اسطوره هاي آفريقايي وام گرفته است.
بن  اكري در نيجريه متولد شد، اما از ۱۹ سالگي ساكن انگليس شد و دو سال بعد اولين رمان خود به نام «گلها و سايه ها» را به چاپ رساند.
رمان راه گرسنگان ششمين اثر او محسوب مي شود كه بسياري از منتقدان، آن را مهمترين اثر وي ارزيابي مي كنند.

برگي از تاريخ
دمكراسي ايران در دو هزار و ۱۷۸ سال پيش
يكم مارس (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۷۱۴ ميلادي اعراب مسلمان كار تصرف اسپانيا را تكميل كردند. در سال ۱۸۱۱ محمد علي پاشا خديو مصر با هدف خلاص كردن خود از شر اشراف مصري بازمانده از دوران «مملوك»  ها، سران آنان را به كاخ خود براي شركت در ضيافت پسرش دعوت كرد و به سربازانش دستور داد كه همه آنان را كه نزديك به پانصد تن بودند بكشند و سپس به تخريب دژها و تصاحب اموالشان دست زد و به كار آنان پايان داد. در سال ۱۹۱۹ در اجراي دستور لنين همه نظاميان روس به استثناي آنان كه مخالف انقلاب بلشويكي بوده و به دولت ايران درخواست پناهندگي داده بودند از ايران خارج شدند تا بهانه ديگري در دست انگلستان براي تخليه ايران نباشد. در سال ۱۹۴۴ دولت ايران به صورت سمبوليك به امپراتوري ژاپن اعلان جنگ داد. در سال۱۳۳۴ هجري فرهنگيان ايران سومين روز درگذشت دهخدا را با شكوه بي مانندي بر سر مزارش برگزار كردند. وي روز هشتم اسفند در ۷۸ سالگي درگذشته بود. دهخدا سال ها عضو شوراي عالي معارف ايران و مدتي رئيس اين شورا بود. او كار نويسندگي را با نوشتن براي روزنامه ها آغاز كرده بود و تأليفات متعدد دارد كه بزرگترينشان لغتنامه دهخداست. طنز هاي ژورناليستي او تحت عنوان «چرند و پرند» معروفند. وي با امضاي مستعار «دخو» مطالب خود را در نشريات منتشر مي كرد. خدمات دهخدا به فرهنگ ايران بيش از اين توصيف ها است. در سال ۱۹۶۶ حزب سوسياليستي بعث حكومت سوريه را به دست گرفت.در سال ۱۹۸۲ «ونرا ۱۴» سفينه شوروي در ونوس فرود آمد و به مخابره اطلاعات از اين ستاره مظهر زيبايي پرداخت.
اينك برگ امروز: به نوشته مورخان رومي، يوناني و ارمني، مهرداد اول (ششمين شاه ايران از دودمان اشكاني) اول مارس در سال ۱۷۳ پيش از ميلاد در اجتماع بزرگان ايران اعلام كرد كه تصميم گرفته است كشور داراي يك قانون تغيير ناپذير (اساسي) شود تا حقوق و تكاليف همه در آن روشن باشد. اين تصميم به تأييد حاضران رسيد و ايران داراي دو مجلس شد كه مجموعه آن دو را «مهستان» مي گفتند (مه به كسر «ميم» به معناي بزرگ است). انتخاب وليعهد از ميان شاهزادگان، اعلان جنگ و پيشنهاد صلح، بسيج نيرو، عزل شاه درصورت ديوانه شدن و بيماري ممتد، تغيير اشل ماليات ها و صدور دستور ضرب سكه با تصوير تازه و تعيين شاهان ارمنستان و انتصاب فرمانده كل ارتش براي يك دوره معين و يا مديريت جنگ از جمله اختيارات مهستان بود. مهستان مجلسي معادل سناي روم بود. بنابراين ايران در دوران اشكانيان كه علاقه مند به انديشه هاي فلاسفه يونان بودند، از نوعي دمكراسي برخوردار بود.
www.iranianshistoryonthisday.com

تازه  هاي دنياي رسانه ها
اگر جورج بوش و همسرش در اروپا براي خريد به بازار رفته بودند
توماس فريدمن در نيويورك تايمز نوشته است: اگر جورج بوش و همسرش لارا در سفر پنج روزه اخير به اروپا سري به بازار زده و خريدي كرده بودند، به مشكل اساسي آمريكا پي مي بردند و اين مشكل «دلار» است كه ارزش خود را از دست مي دهد. اگر اين زن و شوهر آمريكايي براي سوغات سفر، از يك فروشگاه بلژيك يك جعبه معمولي شكلات خريده بودند مي ديدند كه بايد ۱۵ دلار بپردازند، حال آن كه چهار سال پيش بهاي اين شكلات به پول ما، تنها ده دلار بود. اين مقاله نويس آمريكايي افزوده است: براي نجات اقتصاد آمريكا راهي جز كاهش هزينه هاي دولت، افزايش ماليات ها و كاهش مصرف بنزين نيست.
مخاطبان امروز روزنامه ها
«مروين ليك» كه سال هاست در آمريكا در سمت «پابليك اديتور (دبير مخاطبان)» روزنامه فعاليت دارد و در اين سمت حرف خوانندگان را مي شنود و نظر آنان را درباره محتواي روزنامه مي پرسد، يكشنبه اين هفته در مقاله اي نوشته بود: خوانندگان روزنامه ها، ديگر مانند گذشته طالب گزارش هاي طولاني و كلمات نامأنوس و جمله هاي مركب نيستند و مي خواهند كه با يك نگاه و صرف كمترين وقت به عمق مطلب پي ببرند، لذا مطالب روزنامه بايد كوتاه و ژورناليستيك باشد تا مخاطب با هر درجه معلومات بتواند آنها را درك كند. مروين ليك اضافه كرده است كه مخاطبان امروز، مانند خوانندگان قديمي نيستند و اگر انتظارشان از روزنامه برآورده نشود از قيد روزنامه خواندن مي گذرند. اين مخاطبان مطلبي را كه از آن بوي حمايت از دولت به مشام برسد نمي خواهند. اين به معناي مخالفت با دولت نيست و به خاطر آن است كه نشريات به جاي يافتن مطالب از دفاتر دولتي، از زندگي مردم بنويسند. نخست بايد نياز نسل امروز و هدف آن از خواندن روزنامه را درك كرد و سپس روزنامه منتشر ساخت.

بهارستان
اي عزيز! بهشت را به بهانه مي دهند، اما به بها نمي دهند.
مناجات نامه- خواجه عبدالله انصاري

مدير موزه هنرهاي معاصر استعفا داد
گروه ادب و هنر: عليرضا سميع آذر، مدير موزه هنرهاي معاصر در نامه اي به ايماني خوشخو از سمت خود استعفا داد.
خبرنگار همشهري از منابع مطلع كسب خبر كرد كه استعفاي سميع آذر با موافقت ايماني خوشخو (معاون هنري) روبرو شده است و در صورت تاييد وزير ارشاد اين استعفا جنبه كاربردي مي يابد.
خبرنگار همشهري در تماس با آيدين آغداشلو از وي درباره اين رخداد پرسيد كه آغداشلو گفت: كمتر مديري در موزه هنرهاي معاصر در مدتي به اين كوتاهي توانست نتيجه اي چنين ماندگار از خود به جا بگذارد.

همايش شاهكارهاي نگارگري ايران
موزه هنرهاي معاصر تهران همزمان با نمايش گنجينه گرانبهاي نگاره هاي ايران در عصر تيموري و صفوي، يكي از مهمترين و گسترده ترين همايش هاي هنري پس از انقلاب را برگزار خواهد كرد.
در اين همايش كه حاصل دو سال تلاش جمعي است، براي اولين بار معروف ترين و معتبرترين هنرشناسان جهان در زمينه هنر ايراني يكجا گرد آمده اند و درباره مفاد مختلف نقاشي ايراني به سخنراني خواهند پرداخت.
غالب موضوعات ارائه شده توسط محققان جهان در اين همايش، براي نخستين بار مورد تحقيق و بررسي قرار گرفته اند.
اين همايش از ۱۶ الي ۱۸ اسفند از ساعت ۳۰/۹ الي ۱۸ در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار مي شود و ورود براي دانشجويان و كليه علاقمندان آزاد است.

عزت الله ضرغامي، رئيس سازمان صدا و سيما:
برنامه هاي ماه محرم با برنامه ريزي ارائه شد
مهر: برنامه هايي كه امسال به مناسبت عزاداري ماه محرم از تلويزيون پخش شد، بر اساس جدول زمان بندي منظم و از پيش اعلام شده بود.
در دومين مراسم تجليل از پيرغلامان امام حسين(ع) كه از سوي شبكه  راديويي تهران و با مشاركت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در حسينيه جماران برگزار شد، عزت الله ضرغامي  (رئيس سازمان صدا و سيما)، شهرام گيل آبادي (مدير شبكه  راديويي تهران)، حسن خجسته (معاون صدا) و اسفنديار رحيم مشايي (رئيس سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران) به سخنراني پرداختند و ۱۴ تن از پيرغلامان امام حسين ( ع) به پاس فعاليت هايشان مورد تقدير قرار گرفتند.
در اين مراسم عزت الله ضرغامي   گفت: بر اساس ديدگاه هاي مقام معظم رهبري برنامه ريزي جديدي در زمينه توليد برنامه در صدا و سيما صورت گرفته است و در اين زمينه قصد بهره گيري از نظرات كارشناسان را داريم.
بخشي از برنامه هايي كه امسال در ماه محرم پخش شد، بر اساس همين برنامه ريزي هاي جديد بوده است.به اين ترتيب كه زمان مشخصي به پخش مرثيه اختصاص داشت و براي ارايه ساير برنامه هاي مذهبي هم برنامه ريزي كاملي صورت گرفته بود.
وي درباره تجليل از پيرغلامان امام حسين (ع) و تاثير قيام عاشورا بر روحيه و فرهنگ ايراني گفت: احترام به اهل بيت در واقع بهانه اي است كه براي عرض عشق و محبت مردم و جامعه  ديني به خاندان پيامبر (ص) و ائمه معصومين به كار گرفته مي شود.
در ادامه اين مراسم، اسفنديار رحيم مشايي رئيس سازمان فرهنگي _ هنري شهرداري تهران گفت: امام حسين(ع) اگر چه در ميانه تاريخ زندگي مي كرد، ولي به گذشته و آينده نيز تعلق دارد و برگزاري مراسم تجليل از پيرغلامان موجب شناخت بهتر اين خط ارتباطي مي شود.
وي افزود: معارف زيادي وجود دارد كه در طول تاريخ براي مقابله با آن تلاش شده است و برخي علما نيز دانش خود را به پول فروخته اند.بنابراين آنچه كه موجب بقاي انديشه تابناك امام حسين(ع) مي شود، شور و عشق نهفته در اين مكتب است. قيام امام حسين (ع) تضمين كننده  آينده درخشان بشر است. ايشان براي استقرار نظام عادلانه  الهي قيام كرد و نمي توانست صلح كند و زير بار ظلم برود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
نگهبان
پدر نگهبان شب بود، اما چند روزي مي شد كه در بستر بيماري افتاده بود و نمي توانست سر كارش حاضر شود. پسرك بايد كاري مي كرد. شب به اتاقك نگهباني رفت و فتيله چراغ را بالا برد. مدتي بعد خواب او را بي قرار كرد. بلند شد تا گشتي بزند و نگاهي به اطراف بيندازد. تابلوي كوچكي را با خط پدر بر ديوار ديد: آئين چراغ خاموشي نيست.
رضا ايزي

گشتي در دنياي خبرها
پايان عصر يك رستوران
لندن: بزرگترين رستوران  زنجيره اي بين راهي كشور انگليس پس از ۵۰ سال فعاليت تعطيل خواهد شد. قرار است ۱۸۰ شعبه از اين رستوران به ارزش ۵۰ ميليون پوند به فروش برسد.
رانندگان در حين رانندگي در جاده ها در كنار اين رستوران هاي بين راهي توقف مي كردند و علاوه بر استراحت كوتاه به صرف غذا مي پرداختند.
اين رستوران دو سال به طور متوسط ۱۳ ميليون سوسيس، ۱۵ ميليون پرس گوشت، ۱۵ ميليون تخم مرغ و ۱۰ ميليون فنجان چاي در اختيار مشتريانش قرار مي داد.
از جمله مشتريان پروپاقرص اين رستوران، جان ميجر نخست وزير اسبق انگليس و توني بلر نخست وزير فعلي اين كشور بودند.
حمله تخم مرغي به بكهام
مادريد: در پي شكست دو بر صفر تيم فوتبال رئال مادريد مقابل دپورتيوو لاكرونا، يكي از تماشاگران تيم رئال مادريد تصميم گرفت با تخم مرغ به ديويد بكهام، بازيكن انگليسي اين تيم حمله كند.
به همين دليل هنگامي كه بكهام قصد ورود به هتل محل اقامت خود را داشت، تماشاگر شاكي به سوي وي تخم مرغ پرتاب كرد كه اين تخم مرغ در فاصله چند ميليمتري پاي بكهام فرود آمد.به هر حال محافظان بكهام بسيار سريع او را به داخل هتل بردند تا از گزند فرد مهاجم در امان بماند.
باز پس گرفتن حق
كارديف: يك خانم ۴۰ ساله در ولز سرانجام پس از چند ماه پيگيري ثابت كرد، يكي از دوربين هاي كنترل سرعت پليس به ناحق وي و ۶ هزار راننده ديگر را جريمه كرده است.چند ماه قبل يك قبض جريمه به خانه اين خانم ارسال شد كه وي به دليل رانندگي با سرعت غير مجاز جريمه شده بود.
اين خانم با بررسي محل وقوع تخلف به اين نتيجه رسيد كه در اين مكان يا در نزديكي آن، تابلويي كه حداكثر سرعت مجاز را به اطلاع  رانندگان برساند، نصب نشده بود.به همين دليل وي قضيه را به دادگاه كشاند و مشخص شد كه او و ۶ هزار راننده ديگر به ناحق جريمه شده اند.
بهترين كارتون هاي تاريخ
منچستر: بينندگان تلويزيوني در انگليس كارتون هاي برتر پخش شده از شبكه هاي تلويزيوني اين كشور را در طول تاريخ برگزيدند.
در اين رأي گيري، نام ۱۰۰ كارتون طرح شده بود كه بينندگان در نهايت كارتون خانواده سيمپسون ها را به عنوان برترين كارتون تاريخ برگزيدند و در رده دوم كارتون تام و جري قرار گرفت.
۱۲۰ نخ سيگار در روز
لندن: يك مرد ۵۷ ساله در انگليس روزانه ۱۲۰ نخ سيگار مي كشد به همين دليل پزشكان واقعا متعجب هستند كه او چگونه زنده مانده است.
وي كه صاحب ۴ فرزند است در روز ۱۲۰ نخ سيگار مي كشد و ۳۰ فنجان چاي مي نوشد و تنها ماده غذايي ديگري كه در طول روز استفاده مي كند، ساندويچ پنير است.
وي تاكنون سه بار با حمله قلبي مواجه شده اما برنامه اي براي ترك سيگار ندارد.
مرگ زير گلوله برفي
آبردين: يك پسر بچه در اسكاتلند با نهايت بدشانسي مواجه شد و زير يك گلوله برفي جان باخت.ا
ين پسر بچه همراه با دوستان خود پايين يك كوه مشغول برف بازي بود كه ناگهان يك گلوله برفي كه از بالاي كوه حركتش را آغاز كرده بود در طول مسير حجيم شد و روي سر پسربچه نگون بخت فرود آمد. او در اثر اين حادثه دچار خفگي شد و جان سپرد.حجم گلوله برفي به حدي بود كه دوستان پسر بچه نتوانستند او را از زير برف بيرون بكشند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۱۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۸ و ۱۸ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۳۲ دقيقه

گل و گياه
كاكتوس پاكي سرئوس
001461.jpg
نام علمي: Pachycereus priglei
خانواده: CACTACEAE
اين كاكتوس در شمال غربي مكزيك تا ۱۱ متر رشد مي كند و تنه آن به قطر ۲ متر مي رسد.داراي خارهاي بلند است، گل هاي سفيد رنگ و قيفي شكل آن در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملا آفتابي و خاك غني نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۰ درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار در دماي ۲۴-۱۹ درجه سانتي گراد و تهيه قلمه در تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |