سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۹ - Mar 1, 2005
رئيس جمهوري در مجلس دانش آموزي:
دفاع از آزادي و حقوق انسان عبادت است
001518.jpg
عكس:عليرضا بني علي
گروه اجتماعي: رييس جمهوري روز دوشنبه در مجلس دانش آموزي بر لزوم عام بودن، آزادانه بودن و سازمان يافته بودن مشاركت ها در تعيين سرنوشت مردم تأكيد كرد. حضور در عرصه  سرنوشت، مستلزم مشاركت در عرصه هاي مختلف است و اين امر جز با مشاركت همه جانبه در همه  سطوح و عرصه ها تحقق نخواهد يافت.
رييس جمهوري ادامه داد: مشاركت امري نيست كه به عنوان موضوع انشاء براي جوانان تعيين كنيم. منظور از مشاركت، فراهم آوردن زمينه ي حضور در عرصه هاي مختلف و رفع موانع مشاركت است. وي مهمترين بخش مشاركت را مشاركت در حكومت عنوان كرد و گفت: همه  شهروندان بايد اجازه داشته باشند كه در عرصه  سرنوشت مشاركت كنند و حكومت و قدرت نماينده  اين مردم باشند.
رييس جمهوري در ادامه اظهار داشت: همه  شهروندان آزاد بايد روش و خصوصيت حكمراني، حكومت كردن و حكومت شدن را بياموزند. در يك جامعه ي دموكراتيك انسان بايد بداند كه چگونه حكومت پذير باشد و چگونه حكومت كند.
وي همچنين با تاكيد بر سازمان يافته  بودن مشاركت، يادآور شد كه در جوامع امروز مشاركت هاي توده اي جوابگو نيست، بلكه اين مشاركت بايد سازماندهي شود و در اينجا سازمانهاي مردمي با سازماندهي خاص، شرط عبور سالم از مرحله  حساس كنوني است.
وي افزود: ذهن جوان ما كمتر آلوده است و در مرحله  گذر و ايجاد فرهنگي متناسب با وضعيت جديد، عبور از مرحله استبداد به مرحله  مردم سالاري ديني از مسير خاص و اراده  جوان ما تحقق مي يابد. خاتمي گفت: بايد به نسل جوان كه قلبهاي صاف، پاك و انعطاف پذير دارد و با هزينه  كمتر مي تواند وضع جديدي را ايجاد كند، اميد اصلي را داشت. وي در ادامه، مجلس دانش آموزي را از جمله دستاوردهاي اساسي كه مبناي حركت در آينده است، خواند و گفت: مي دانم كه مشكلات فراواني داريد اما مگر هيچ كار بزرگي بدون مشكل شكل مي گيرد.
رييس جمهور در پايان شركت بالاي ۸۰ درصدي دانش آموزان را در انتخابات، نشان دهنده  بيداري اين قشر دانست كه مي توان از آن طريق راه دموكراسي را تجربه كرد. براساس اين گزارش، سه دانش آموز ايراني شاغل به تحصيل در مدارس خارجي، به عنوان اعضاي ناظر اولين نشست سومين دوره مجلس دانش آموزي حضور خواهند داشت.به گزارش كميته اطلاع رساني مجلس دانش آموزي، عقيل صداق از قطر، علي حسيني از سوريه و علي دانشور از امارات سه دانش آموزي هستند كه در اين نشست حضور دارند.

بودجه و حقوق اعضاي هيأت علمي
دانشگاه ها افزايش يافت
ايسنا: بودجه دانشگاه هاي پزشكي و غيرپزشكي كشور در سال آينده ۲۴ تا ۲۹ درصد افزايش يافت.
دكتر صديقي، معاون سازمان مديريت و برنامه ريزي با اعلام اين خبر و با اشاره به تأمين اعتبار و كسري بودجه دانشگاه ها، اظهار كرد: دانشگاه هاي پزشكي و غيرپزشكي كشور امسال در پرداخت هاي سال جاري و بويژه پرداخت هاي پرسنلي با مشكلاتي مواجه بودند كه اغلب اين مشكلات با مصوبات سال جاري دولت در خصوص افزايش پرسنلي مرتبط است، زيرا برخي از اين مصوبات در اعتبارات دانشگاه ها پيش بيني نشده بود.
وي با بيان اينكه تمام تلاش دولت عدم مواجهه با مشكل در خصوص افزايش و پرداخت هاي پرسنلي بود، تصريح كرد: در اين راستا لايحه اي مبني بر امكان جابجايي رديف ها براي تأمين هزينه هاي پرسنلي به مجلس ارايه شد.
دكتر صديقي افزود: در دانشگاه هاي علوم پزشكي امسال با پرداخت ۱۰۰ درصدي اعتبارات تخصصي مشكلات موجود برطرف شد و باقي مشكلات هم با تصويب لايحه جديد در مجلس توسط سازمان مديريت تأمين مي شود.
به گفته وي، در حوزه آموزش عالي غيرپزشكي نيز با تكميل تخصيص ها و در حد امكان مشكل كسري ها حل خواهد شد و اميدواريم كه هيچ گونه پرداخت پرسنلي چه در حوزه آموزش عالي پزشكي و چه غيرپزشكي باقي نمانده و كليه عيدي و پاداش تا پايان سال پرداخت شود.
دكتر صديقي همچنين با بيان اينكه بودجه سال آينده بخش آموزش عالي پزشكي و غيرپزشكي با افزايش روبرو خواهد بود، گفت: بودجه دانشگاه ها براي سال آينده بين ۲۴ تا ۲۹ درصد افزايش يافته است كه بخشي براي هزينه هاي جاري و بخشي براي افزايش هاي پرسنلي به ويژه اعضاي هيات علمي پيش بيني شده است.
معاون سازمان مديريت در ادامه گفت وگو با ايسنا با اشاره به افزايش حقوق اعضاي هيأت علمي بر اساس شاخص هاي مشخص در آيين نامه تسهيلات، اظهار كرد: اين افزايش حقوق كه در گذشته شامل ۴۰ درصد اعضاي هيأت علمي بود به ۱۰۰ درصد اعضاي هيأت علمي افزايش يافت و پيش بيني مي شود با اين افزايش معيشت، سال آينده سال خوبي براي اعضاي هيأت علمي كشور باشد.
دكتر صديقي در خاتمه تصريح كرد: در اين آيين نامه ،فوق العاده ويژه اي براي اعضاي هيأت علمي پيش بيني شده كه اين فوق العاده ويژه تا دو برابر حقوق و مزايا را مي پوشاند.

برنامه ها و مقررات ترافيكي نوروزي در تهران اعلام شد
ايسنا: رئيس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ گفت: طرح ويژه راهور تهران بزرگ در روزهاي پاياني سال و ايام نوروز با استفاده از حداكثر توان پرسنلي و تجهيزاتي از روز شنبه آغاز مي شود.
سردار ساجدي نيا در گفت وگو با خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران در تشريح طرح ويژه نوروزي راهنمايي و رانندگي فرماندهي انتظامي تهران بزرگ افزود: اين طرح در سه مرحله از ۱۵ اسفند تا ۱۶ فروردين اجرا مي شود. وي با اشاره به اين كه در اين طرح تمامي امكانات و پرسنل راهنمايي و رانندگي با استقرار در نقاط پر تردد، مناطق خريد، ميادين، بزرگراه ها و... تسهيلات لازم را براي عبورو مرور شهروندان و روان سازي ترافيك فراهم مي كنند، تصريح كرد: مبناي كار راهنمايي و رانندگي هدايت و راهنمايي مردم است كه بر اين اساس به تمامي پرسنل دستور داده شد تا در حد امكان مسايل را با تذكر حل و تنها در موارد ضروري اقدام به اعمال قانون كنند.
از سوي ديگر شهروندان هم لازم است به دستورات پليس توجه و قوانين را رعايت كنند.
رئيس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ در خصوص تخلفاتي كه مأموران راهنمايي و رانندگي در طرح ويژه نوروزي با شدت بيشتري با آن برخورد مي كنند، گفت: برابر دستور صادره مأموران با تخلفاتي كه منجر به بروز ترافيك شود، همچون تخلفات ساكن، ايجاد سد معبر ناشي از تصادفات خسارتي، پارك دوبله، توقف در گذرگاه عابران پياده و... در اين طرح برخورد مي كنند. وي تمركز مأموران پليس راهنمايي و رانندگي در نقاط مركزي، مراكز خريد و مناطق پرجمعيت اعلام كرد و به ايسنا گفت: در عين حال تمهيدات لازم انديشيده شده كه حضور عوامل پليس در كل سطح شهر تهران مشهود باشد. وي درخصوص طرح ممنوعيت تردد در محدوده مركزي شهر تهران در ايام نوروز گفت اين طرح از اول تا ۱۳فروردين اجرا نخواهد شد.
رئيس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ تصريح كرد: با توافقات صورت گرفته، موضوعاتي همچون اصلاح هندسي، خط كشي معابر، لكه گيري خيابانها و... در طول ايام تعطيل عيد انجام مي شود تا مسافران نوروزي هنگام بازگشت به تهران با مشكلي مواجه نباشند، ضمنا اين امور در حال حاضر نيز شروع شده است.
وي در ادامه به شهرونداني كه قصد سفر دارند توصيه كرد كه پيش از آغاز سفر حتما نسبت به بازديد سيستم هاي كنترلي وسيله نقليه خود مانند موتور، گيربكس، عاج لاستيك، بخاري و برف پاك كن اقدام و برگ معاينه فني دريافت كنند.
سردار ساجدي نيا به ايسنا افزود: رانندگان بايد در طول سفر مدارك لازم از جمله گواهينامه، كارت شناسايي خودرو، بيمه نامه و برگ معاينه فني را به همراه داشته باشند.

به زودي اعزام پزشكان عمومي به آفريقاي جنوبي آغاز مي شود
گروه اجتماعي: كشور آفريقاي جنوبي در حال صدور ويزا براي پزشكان ايراني است و به زودي اعزام پزشكان به اين كشور آغاز مي شود.
دكتر محمد نوري، معاون اشتغال وزارت بهداشت افزود: به دليل اتمام زمان قرارداد بين ايران و  آفريقاي جنوبي براي اعزام پزشكان عمومي با تمديد قرارداد، كار اعزام مجدداً از سر گرفته شد. وي يادآور شد: در عين حال اعزام نيرو به آفريقاي جنوبي با ظرافت خاصي صورت مي گيرد تا دغدغه اي براي نيروهاي اعزامي ما وجود نداشته باشد.
وي با اشاره به تمايل كشور عمان براي اعزام ۸ متخصص زنان و زايمان به اين كشور خاطرنشان كرد: در اين ارتباط هماهنگي هاي لازم براي پذيرش انجام شده ولي در حال حاضر در انتظار اعلام آمادگي پزشكان ايراني براي اعزام هستيم. معاون اشتغال وزارت بهداشت يادآور شد: در بسياري از كشورها مقدمات كار فراهم شده، ولي تا حصول نتيجه نهايي و اعزام نيرو به خارج كشور چيزي اعلام نخواهد شد. وي با اعتقاد به اين كه توانمندي هاي نظام آموزشي ايران، با اعزام به كشورهاي مختلف جهان معرفي مي شودتصريح كرد: دولت در اين زمينه تنها وظيفه نظارت را برعهده دارد و در اين زمينه با آژانس هاي كاريابي ارتباط برقرار شده و كشورهاي هدف مشخص و قراردادهايي نيز منعقد شده است.

مرزبانان كشور سال گذشته ۶۰ درصد مواد مخدر و ۴۰ درصد سلاح قاچاق كشف كردند
مهر: معاون هماهنگ كننده و رييس بازرسي كل ناجا در جمع مرزبانان سراسر كشور با اشاره به افزايش ميزان كشفيات سلاح و مواد مخدر طي سال گذشته گفت: كشف ۶۰ درصد مواد مخدر و ۴۰ درصد سلاح قاچاق حاصل فعاليتهاي مرزباني مرزبانان كشور طي سال گذشته بوده است.
سردار سيد محمدهادي ايازي در دومين روز از همايش مرزباني مرزبانان سراسر كشور همچنين افزود: با توجه به تحولات اساسي صورت گرفته در بخش هاي مرزي اين نكته نيز نبايد مورد غفلت مرزبانان واقع شود كه هنوز كنترل كاملي بر مرزها وجود ندارد و بايد همچنان به منظور رفع كمبودها و اشكالات موجود گام هاي موثري برداشته شود.وي همچنين با تاكيد بر اين كه موقعيت كشور در وضعيت ژئوپولتيكي و حساس قرار دارد، ارتباط ميان مرزبانان كشور با ساير كشورهاي همسايه، تجهيزات كامل تر، افزايش حجم نيروهاي جوان و توانمند به هنگ هاي مرزي و پايگاههاي دريايي را از جمله اقدامات انجام شده اي دانست كه همچنان در جهت تكميل اين تجهيزات بايد اقدام شود.
جانشين درياباني نيروي انتظامي نيز با اشاره به عدم وجود ثبات در كشور عراق به خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر گفت: مناطق مرزي ايران و عراق طي سال گذشته در سه منطقه مياني، شمالي و تنگه هرمز نا امن بود به طوري كه طي يك روز چندين بار مرزها مورد تجاوز افراد عراقي قرار مي گرفت.
سرهنگ جلال ستاره همچنين افزود : ناامني مرزي در حال حاضر، همچنان در مرزهاي ايران و عراق مشاهده مي شود كه البته در اين راستا مذاكرات موثري انجام گرفته اما كويت هنوز اقدام مطلوبي در اين خصوص انجام نداده است.

كلينيك هاي طب سالمندي و بانك اطلاعات سالمندان راه اندازي مي شود
گروه اجتماعي-ليلا خاكسار: كلينيك هاي طب سالمندي و بانك اطلاعات سالمندان به منظور آموزش صحيح شيوه زندگي به سالمندان از سال آينده در برخي استان هاي كشور كه آمار جمعيتي سالمندان آنها بالاتر است، راه اندازي خواهد شد.
دكتر راه چمني، رئيس سازمان بهزيستي كشور در سمينار طرح توانمند سازي سالمندان افزود: اين كلينيك ها با هدف گسترش فرهنگ طب سالمندي به صورت آزمايشي در برخي استان ها راه اندازي و با توجه به اعتبارات در سطح كشور گسترش مي يابد.
وي افزود: با راه اندازي بانك اطلاعات سالمندان براي هر سالمند شناسنامه اي صادر خواهد شد و برنامه ريزي هاي بهداشتي، حمايتي، درماني، توانبخشي و ... براساس اين شناسنامه صورت مي گيرد.
رئيس سازمان بهزيستي، ضمن اشاره به تشكيل ۵ كميته تخصصي كه با تشكيل شوراي ملي سالمندان فعاليت خود را آغاز كرده است، گفت: اميدواريم كه نتايج اين فعاليت ها پس از تصويب به دستگاه هاي مرتبط ابلاغ شود.
وي گفت: بالا رفتن جمعيت سالمندي در كشور كه براساس آمار در سال ۱۴۰۰ به ۹ ميليون نفر و در سال ۲۰۵۰ به ۲۵ ميليون نفر خواهد رسيد، نيازمند آموزش صحيح و ويژه اي است كه مانع از كارافتادگي اين قشر شود.
راه چمني يكي از مشكلات اساسي در ارتباط با آموزش سالمندان را بي سوادي آنها دانست و گفت: در حال حاضر ۸۸ درصد زنان و ۶۰ درصد مردان سالمند بي سواد هستند و اين امر ارايه آموزش را به آنها با مشكل مواجه مي كند. همچنين وي از ديگر مشكلات سالمندان را بيماري ها و امراض گوناگون دانست كه به علت بي توجهي هاي آنها در دوره ميانسالي، به آن مبتلا مي شوند و مهم ترين آنها عارضه قلبي است كه بخشي ناشي از سيگاري بودن سالمندان است كه جمعيتي در حدود ۲۵ درصد سالمندان را تشكيل مي دهد.وي همچنين گفت: سالمندان بايد توجه جدي به نوع تغذيه خود داشته باشند زيرا مشكلات قلبي و عروقي و كاهش ۴۰ درصدي جريان خون در كبد و ۳۰ درصد سوخت و ساز بدن و افزايش قند خون و بسياري از مسايل ديگر به وجود مي آيد كه همه اينها نيازمند يك برنامه ريزي صحيح و دقيق است.
دكتر فريبا تيموري متخصص طب سالمندي نيز گفت: در كشور ما برنامه ريزي براي سالمندان در مراحل اوليه خود قرار دارد و ما نيازمند اين هستيم كه از تجربيات كشورهايي كه در اين زمينه به موفقيت هايي رسيده اند استفاده كنيم. در حال حاضر به دليل همين قرار گرفتن در مراحل اوليه هنوز نظام هماهنگ بين بخشي در مورد سالمندان وجود ندارد و انسجام برنامه هاي سازمان ها بسيار ضروري است. وي افزود: در كشورهاي پيشرفته ساختار هرم سني را در نظر گرفته و براساس آن تحقيقاتي انجام مي دهند و ساختار جواني هرقدر به سمت سالمندي مي رود قانون هايي وضع مي كنند كه بتوانند جوابگو باشند. اطلاعات اين هرم سني به طور مرتب به اطلاع عموم رسانده مي شود و با بالا رفتن جمعيت سالمند، خدمات مراقبتي افزايش پيدا مي كند.
وي افزود: علي رغم اين كه در كشور ما اميد به زندگي در افراد به ۷۱-۷۲ سال رسيده اما اميد داشتن به زندگي سالم و بدون بيماري در بين آقايان ۵۶ و خانم ها ۵۹ سال است؛ يعني اين كه عده زيادي از سالمندان ۱۰-۱۵ سال آخر زندگي خود را با بيماري و مشكلات، پشت سر مي گذارند كه به طور طبيعي مشكلات آنها هزينه هاي اقتصادي و درماني و اجتماعي به جامعه تحميل مي كند.
دكتر تيموري يكي از مشكلات عمده سالمندان را قرار نگرفتن تحت هيچ نوع بيمه اي دانست و گفت: در حدود ۲ ميليون و ۸۰۰ هزار سالمند در كشور ما تحت پوشش هيچ بيمه اي نيستند و اكثر اين افراد علاوه بر مشكلات اقتصادي، از تنهايي رنج مي برند.
وي گفت: آنچه مسلم است كشور ما نيازمند يك برنامه ريزي توام با آموزش است، ضمن اين كه بايد مبادله علمي بين المللي وجود داشته باشد و همه پرسنل درگير با مسايل سالمندان آموزش هاي لازم را ببينند و شبكه هاي طب سالمندي در كشور گسترش يابد.

تكليف معلمان حق التدريس تا ۲۲ اسفند مشخص مي شود
موج: نماينده مردم زاهدان در مجلس شوراي اسلامي در تذكري آئين نامه اي به عدم استخدام معلمين حق التدريس توسط وزارت آموزش و پرورش انتقاد كرد.حسينعلي شهرياري نماينده مردم زاهدان با بيان اينكه هفته قبل رئيس مجلس شوراي اسلامي حاجي بابايي عضو هيأت رئيسه را مأمور كردند تا تكليف مسئله معلمين حق التدريس را مشخص كنند گفت: ما اميدواريم كه تا قبل از سال نو احكام معلمان به دستشان برسد.

نيمي از دانش آموزان پايه اول راهنمايي
شناسنامه سلامت گرفته اند
گروه اجتماعي: طرح آموزش پيشگيري از ايدز همزمان در مدارس راهنمايي و دبيرستان هاي هفت منطقه آموزش و پرورش در حال اجراست.
كارشناس مسئول بهداشت و تغذيه مدارس شهر تهران با اعلام اين مطلب و ضمن بيان اين كه مناطق ۲ ، ۷ ، ،۸ ۱۲ ، ۱۴ ، ۱۵ و ۱۷ شهر تهران شامل اين طرح مي شود، گفت: در يك ماه اخير ۵۰ درصد دانش  آموزان پايه اول راهنمايي شهر تهران شناسنامه سلامت دريافت كرده  اند.
به گزارش ايلنا سهيلا تبريزي، افزود: ما سعي كرده  ايم كه ۷۰ درصد دانش  آموزان اول راهنمايي را تحت پوشش طرح شناسنامه سلامت ببريم و تاكنون نيز حدود ۵۰ درصد آنها، شناسنامه سلامت خود را دريافت كرده  اند.
وي، با اشاره به اهميت شناسنامه سلامت در تأييد سلامت دانش  آموزان، افزود: نتايج مطرح شده در شناسنامه سلامت براي ما بسيار مهم است؛ زيرا مسائل مربوط به دهان و دندان، اختلالات رفتاري، سنجش بينايي و ... در آن نشان داده مي  شود.به گفته وي، اصل كار صدور شناسنامه سلامت، معاينه، غربالگري پزشكي دانش  آموزان و بيماريابي در آنها است.
كارشناس مسوول بهداشت و تغذيه مدارس شهر تهران، افزود: بر اساس شناسنامه  هاي سلامت، هر گونه بيماري يا اختلال در دانش  آموزان را به مراكز ذي  صلاح ارجاع مي  دهيم تا نسبت به رفع مشكل آنها، اقدام شود.وي، به صدور شناسنامه سلامت براي دانش  آموزان پايه پنجم ابتدايي اشاره و تصريح كرد: تاكنون براي تعدادي از مدارس ابتدايي پسرانه در پايه پنجم ابتدايي نيز، شناسنامه سلامت صادر شده است.
تبريزي، اظهار اميدواري كرد: شناسنامه سلامت براي تمام دانش  آموزان پنجم ابتدايي تهران صادر شود، به نحوي كه ثبت نام هر دانش  آموز در مقطع راهنمايي منوط به داشتن شناسنامه سلامت باشد.
كارشناس مسوول بهداشت و تغذيه مدارس شهر تهران، گفت: دانش  آموزان در حال حاضر در پايه اول ابتدايي و دبيرستان، واكسينه مي  شوند و در صورت پوشش كامل طرح شناسنامه سلامت در پايه پنجم ابتدايي به تمام مدارس راهنمايي بخشنامه مي  شود كه بدون داشتن اين شناسنامه دانش  آموزي را ثبت نام نكنند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |