سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۹ - Mar 1, 2005
ليگ برتر فوتبال ايران
... پس از حوادث بازي پرسپوليس و استقلال
001443.jpg
گروه ورزشي _ جهانگير كوثري: هيجانات فرو مي نشيند و پس از يك هفته داستاني تازه آغاز مي شود و ذهنيت ها نيز تغيير مي يابد.
فوتبال است و هزاران حادثه و اتفاق كه شايد هيچ يك قابل پيش بيني نباشد. كجا باور مي كرديم كه سايپا مربي خود را تغيير بدهد.
در فوتبال زماني كه به بن بست رسيدي و مستاصل شدي دست به هر كار مي زني و در نهايت شايد چون يك غريق، دست به هر وسيله اي بياندازي تا خود را نجات بدهي، حتي به نجات غريق خود آويزان مي شوي تا شايد از مرگ و سقوط فرار كني.
قصه پرسپوليس و استقلال كمي با ديگر تيم ها تفاوت دارد، شخصيت ها و قهرمانان پرسپوليس و استقلال نيز شرايط متفاوتي دارند، پس بايد در پي هر پيروزي و شكست رديف هاي صحبت خود را تنظيم كنند تا مبادا چند تن از اركستر خارج شوند و ساز خود را بزنند. پرسپوليس براي پشت سر گذاشتن حادثه شكست و فراموش كردن اين خاطره از استقلال تنها يك بهانه خوب دارد و آن ادامه بالانشيني و قرار گرفتن در بين سه تيم اول جدول است، به همين دليل بايد امروز در انزلي در مقابل ملوان خوش تركيب، جوان و دونده به پيروزي برسد، پرسپوليسي ها خوب مي دانند كه استقلال در تهران با پگاه بازي چندان سختي نخواهد داشت و اگر كمي در انزلي بلغزند، استقلال بالاي سر آنها قرار مي گيرد. پرسپوليس بدون انصاريان و تقريبا توجيه يا تنبيه شده بايد به هر شكل با سه امتياز از انزلي بازگردد تا موقعيت خود را در بين تماشاگران پراشتياق خود از دست ندهد. خط دفاعي متزلزل پرسپوليس را كدام بازيكن هدايت خواهد كرد؟ اشتباهات رهبري فر شايد ديگر تكرار نشود. اما فاكتورهاي مثبت پرسپوليس براي پيروزي در اين ميدان هم كم نيست. پژمان جمشيدي يك بازيكن كامل است، كاظميان، مهدوي، شايد گل محمدي، باقري، اسدي، جباري، اولادي و... اين جمع مي توانند پرسپوليس را نجات دهند. ملوان نيز بي انگيزه نيست و با قصد سي ويك امتيازي شدن به ميدان مي آيد تا بالاتر از پاس قرار گيرد.
استقلال در ترافيك
استقلال در تهران در نسيم پيروزي باارزش در مقابل پرسپوليس با پگاه روبه رو مي شود. اگر غرور از پنجره شادي استقلال در فضاي اين تيم پراكنده نشود، استقلال قادر است بدون فكري و منصوريان به سه امتياز حساس دست پيدا كند. قلعه نويي كاظمي را جانشين فكري خواهد كرد و شايد «بائو» دوباره به ميدان برود. قلعه نويي در خط دفاع با ترافيك سختي روبه رو شده است. قرباني، لطفي، صادقي، حق دوست، گيلائوري، شهبازيان، انصافي و ياورزاده. با اين همه بازيكن آماده قلعه نويي چگونه بايد خط دفاعي خود را آرايش دهد. استقلال براي پيروزي در اين ميدان بيشتر متوجه خط مياني و حمله خود است.
خطي كه فرزاد مجيدي يكي از بهترين هافبك هاي فعلي فوتبال ما در آنجا قرار دارد. او در بازي با پرسپوليس گوشه هايي از سمفوني مدرن فوتبال را ارائه داد، او اگر هميشه اينگونه باشد، در تيم ملي نيز بي رقيب خواهد بود.
فولاد در تهران
صدرنشين با تمام ستاره هايش به تهران مي آيد. ميزبان سايپاست. تيمي كه چندين هفته ديهيم صدرنشيني بر سر داشت و چه زود از آن محروم شد. سايپا به دكتر نياز پيدا كرد و حالا ذوالفقارنسب با آن همه اندوخته علمي قصد دارد، اين تيم را نجات دهد. اگر سايپا در مقابل فولاد دست به شگفتي بزند، چندين اتفاق رخ خواهد داد. اول اين كه اكثر تماشاگران شاد خواهند شد، دوم، بيژن ذوالفقارنسب تأييد و تثبيت مي شود، سوم، استقلال و پرسپوليس مصمم تر بازي ها را دنبال خواهند كرد. آيا فولاد صدرنشين شكست خواهد خورد؟
برق و ياوري
ذوب آهن تيم دوم جدول به شيراز مي رود. حافظيه مي خواهد شاهد پيروزي برق باشد، اما در مقابل كدام تيم؟ ذوب آهني كه از نظر كار گروهي و نظم تيمي مثال زدني است، اما در فوتبال هر اتفاقي مي تواند رخ دهد. برق و ياوري در اين بازي اعتماد تماشاگران خود را به دست مي آورند. ذوب آهن قصد دارد فاصله خود با فولاد را به يك امتياز برساند، اگر تماشاگران حافظيه اجازه بدهند.
سپاهان و جام در جام
سپاهان يكي از دو نماينده فوتبال ما در جام باشگاه هاي آسيا امروز ميزبان فجر سپاسي است. پيروزي سپاهان يعني دو پله صعود و فجر هم دوست دارد جاي صباباتري را درجدول بگيرد و شايد هم بالاتر و رسيدن به ملوان. سپاهان در واقع بايد در دو جام به رقابت بپردازد، شايد تمام نيروي سپاهان براي باشگاه هاي آسيا ذخيره شده باشد و شايد هم حضور مؤثر در ليگ اعتبار ديگري براي سپاهان بياورد.
دردهاي پيكان
پيكان تيره روز در تهران بايد ميزبان ابومسلم باشد كه به طور نامرئي پيش مي آيد. پيكان با فرهاد كاظمي هم هنوز تيم نشده است. درد پيكان چيست؟ آيا پيكان از رده خارج خواهد شد و ديگر در ليگ برتر جايي نخواهد داشت. نام پيكان كه يكي از ستون هاي پرسپوليس است بايد قوي تر از اين تيمي باشد كه وجود دارد. تا امروز متوجه شديم درد پيكان مربي نيست و بازيكن هم. پس چرا چاره اي نمي انديشيد، دادرس هم كه ديگر دخالتي ندارد. پيكان امروز بايد نقطه آغاز ديگري را نشان دهد.
پاس در هفته ۲۲
پاس كه در هفته نوزدهم بايد به نوشهر مي رفت و با شموشك بازي مي كرد، به دليل دشواري اين بازي و نزديك بودن مسابقات باشگاه هاي آسيا با كمك فدراسيون و ليگ، يك بازي خانگي در مقابل استقلال اهواز را انتخاب كرد تا دچار آسيب نشود. ديدار پاس و استقلال اهواز در تهران هم ديدني است.
برنامه هفته نوزدهم
ساعت ۳۰/۱۵
* سايپا _ فولاد
* برق _ ذوب آهن
* سپاهان _ فجر سپاسي
* پيكان _ ابومسلم
* پاس _ استقلال اهواز
* ملوان _ پرسپوليس
ساعت ۳۰/۱۷
استقلال _ پگاه گيلان

با ۱۹ رأي موافق
بازرس پيشنهادي سازمان تربيت بدني
براي كشتي رأي اعتماد گرفت
گروه ورزشي: صبح ديروز در جلسه مجمع عمومي ساليانه فدراسيون كشتي تقويم سال ۱۳۸۴ فدراسيون كشتي به تصويب مجمع رسيد و غلامرضا جعفري به عنوان بازرس جديد اين فدراسيون انتخاب شد.در اين نشست همچنين مقرر شد؛ ۶ بند در تقويم سال ۱۳۸۴ فدراسيون بررسي و گنجانده شود. اما در انتخاب بازرس فدراسيون بحث و تبادل نظرهاي مختلفي صورت گرفت كه در پايان ۱۹ نفر به بازرس جديد راي دادند. يكي از موارد قابل توجه در انتخاب بازرس، تغيير تصميمات قبلي بود.در مجامع گذشته بازرس از بين اعضاي مجمع پيشنهاد و انتخاب مي شد اما با تصميم جديد سازمان تربيت بدني، مقرر شد بازرس جديد از بين اعضاي مجمع نباشد و سازمان تربيت بدني فردي را پيشنهاد كند تا مجمع به آن راي دهد كه در اين باره اختلاف نظرهايي بين روساي هياتها صورت گرفت و برخي بر اين باور بودند كه بازرس بايد از بين اعضاي مجمع انتخاب شود.
نمايندگان هياتهاي كشتي كرمانشاه، اصفهان و گيلان از غايبين مجمع ديروز بودند كه رئيس هيات كشتي اصفهان دوره ۴ ساله آن به پايان رسيده و براي دوره بعدي كانديدا شده است و هيات كشتي گيلان نيز سرپرست موقت دارد.
 
001497.jpg
دكتر توكل نماينده فني فيلا در جام جهاني
فدراسيون بين المللي كشتي (فيلا)، دكتر «محمد توكل» نايب رئيس فيلا و عضو هيات رئيسه فدراسيون كشتي ايران را به عنوان نماينده فني اين فدراسيون در رقابت هاي جام جهاني كشتي آزاد برگزيد.رقابت هاي جام جهاني كشتي آزاد طي روزهاي ۲۱ تا ۲۳ اسفندماه جاري در تاشكند پايتخت ازبكستان برگزار خواهد شد.همچنين فدراسيون بين المللي كشتي، در پي انصراف تيم تركيه از شركت در رقابت هاي جام جهاني كشتي آزاد سال ،۲۰۰۵ آمريكا را براي شركت در اين مسابقات برگزيد.كوبا، روسيه، اوكراين، ازبكستان، آمريكا و ايران شش تيم شركت كننده در اين مسابقات خواهند بود.

خبرهاي فوتبال جهان
فنر باغچه بدنبال جذب وحيد هاشميان
001440.jpg
گروه ورزشي: باشگاه دسته اولي فنر باغچه تركيه خواستار به خدمت گرفتن «وحيد هاشميان» مهاجم ايراني تيم بايرن مونيخ است.
قرارداد فعلي هاشيمان با باشگاه بايرن تا تابستان سال ۲۰۰۷ مهلت دارد اما وي هنوز موفق نشده است جايي در تركيب اصلي اين تيم بيايد.
هاشميان در تابستان گذشته در ازاي ۲ ميليون يورو از باشگاه بوخوم به بايرن پيوست.براساس اين گزارش، باشگاه بايرن آمادگي خود را براي فروش هاشميان در پايان رقابت هاي فصل جاري اعلام كرده بود.گفته مي شود تيم هاي ديگري مثل بوخوم، هرتابرلين، بروسيامونشن گلادباخ و تيم دسته دومي كلن نيز خواستار به عضويت گرفتن هاشميان هستند.
ابراز اميدواري «مورينيو» براي قضاوت «كولينا»
در ديدار برابر بارسلونا
«خوزه مورينيو» سرمربي پرتغالي تيم فوتبال چلسي انگليس پس از انتقاد از قضاوت «آندره فريسك» در ورزشگاه نيوكمپ اظهار اميدواري كرد، ديدار برگشت برابر بارسلونا در چارچوب رقابتهاي جام قهرمانان باشگاه هاي اروپا كه روز ۸ مارس برگزار مي شود، شاهد يك داوري بي عيب و نقص باشد.
وي در اين باره گفت: من براي اين كار دليل دارم. اين داور در لندن «كولينا» يعني بهترين داور جهان خواهد بود.

علي انصاريان و پژمان جمشيدي به كميته انضباطي فرا خوانده شدند
گروه ورزشي: كميته انضباطي فدراسيون فوتبال، پژمان جمشيدي و علي انصاريان را به دليل اهانت فرا خواند.توهين پژمان جمشيدي به رضا عنايتي در جريان بازي و اهانت علي انصاريان به بازيكنان هم تيمي اش پس از پذيرش شكست برابر استقلال، باعث واكنش كميته انضباطي فدراسيون فوتبال شده است.كميته انضباطي فدراسيون فوتبال اعلام كرد: توهين جمشيدي به عنايتي و گفته هاي نامتعارف و غيراخلاقي علي انصاريان به ساير بازيكنان تيم پرسپوليس قابليت پي گيري انضباطي را دارد. بر اين اساس كميته انضباطي در هفته آينده اين موضوع را بررسي خواهد كرد.كميته انضباطي پيش نويس احضار جمشيدي و انصاريان را تهيه كرده و به آنان ابلاغ خواهد كرد.

صنام قهرمان ليگ برتر واليبال كشور شد
گروه ورزشي _ علي شاكري: ديدار برگشت فينال ليگ برتر واليبال را هم صنام در اروميه برد تا قاطعانه با پيروزي در مجموع دو ديدار رفت و برگشت قهرمان ليگ برتر شود. صنام در بازي ديروز با پگاه در سالني كه مي توان آن را به ديگ جوشاني تعبير كرد هرگز احساس ياس و نااميدي نكرد و در سايه اعتماد به نفس و روحيه بالا ناشي از پيروزي قاطعانه ديدار رفت در همان ست اول بار خود را بست.صنام تنها در گيم دوم آن تيم واقعي نبود و با بازگشت به شرايط اوليه در گيم هاي سوم و چهارم به تيمي مقتدر مبدل گشت و در پايان نيز با پيروزي (۱-۳) قهرماني دوره قبل خود را تكرار و نماينده ايران در جام باشگاه هاي آسيا شد. در مسابقه ديروز صنام و پگاه باز هم محمد تركاشوند موثرترين بازيكن صنام بود و در پيروزي اين تيم نقش تعيين كننده را ايفا كرد. نتايج گيم هاي بازي ديروز:
۲۵-۲۷ صنام ۱۵،-۲۵ پگاه اروميه۲۱،-۲۵ صنام، ۲۰-۲۵ صنام

بزرگترين همايش دو همگاني
گروه ورزشي: بزرگترين همايش دو همگاني روز جمعه اين هفته به همت فدراسيون دووميداني و با مساعدت شركت ملي نفت، شهرداري و آموزش و پرورش در پنج نقطه ايران برگزار مي شود.
اين همايش بزرگ در شهرهاي تهران،  اهواز، مسجدسليمان، آبادان و منطقه عسلويه برگزار مي شود و قرار است به ۱۰ نفر اول اين مسابقات جايزه نفيس داده شود و همچنين ۱۳۸۳ سكه بهار آزادي ميان دونده ها قرعه كشي خواهد شد.
اما خبر جالب اينكه در افتتاح دو همگاني در شهر تهران كه ساعت ۱۰ صبح روز جمعه چهاردهم اسفندماه از مجموعه ورزشي تختي آغاز مي شود قرار است فوتباليست هاي معروف و هنرمندان نيز حضور داشته باشند.
امير قلعه نويي، رضا عنايتي، عليرضا منصوريان، داود حق دوست، پژمان جمشيدي، حامد كاويانپور، پژمان بازغي و... از ستاره هاي حاضر در استارت (شروع )مسابقات دو همگاني تهران هستند.

۴ روز به جام ديويس- تهران
كويت با نفر سوم آسيا به ميدان مي آيد
گروه ورزشي: مسئولان سازمان تربيت بدني اعلام كردند كه ايران بايد از شرايط ميزباني اش در جام ديويس به خوبي استفاده كند و اين سازمان با فدراسيون تنيس نهايت همكاري را خواهد داشت. شايان ذكر است كه اين مسابقات روز جمعه برگزار مي شود و نفرات تيم با تمام وجود در تمرينات شركت كردند و آماده حضور در مسابقات هستند.تيم ملي تنيس ايران در كمپ سانچز كشور اسپانيا ۳۰ روز اردوي سطح بالايي را زير نظر مربيان اسپانيايي انجام دادند و در كنار تنيسورهاي حرفه اي جهان نيز تمرينات خيلي خوبي انجام دادند.هرچند حريف ايران، تيم ملي تنيس كويت از نفر سوم آسيا _قريب- بهره مي برد اما اميدواري بسياري است تا تيم ملي تنيس كشورمان از سد كويت عبور كند.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |