پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۳ - Mar 17, 2005
امير المومنين علي (ع):... (پروردگار عالم)آفرينش را آغاز كرد و آفريدگان را به يكباره پديد آورد، بي آنكه انديشه اي به كار برد، يا از آزمايشي سودي بردارد، يا جنبشي پديد آرد... از هر چيز به هنگام بپرداخت، و اجزاي مخالف را با هم سازوار ساخت، و هر طبيعت را اثري بداد و آن اثر را در ذات آن نهاد. از آن پيش كه بيافريند به آفريدگان دانا بود، و بر آغاز و انجامشان بينا، و با سرشت و چگونگي آنان آشنا.
نهج البلاغه / خطبه اول
امروز با حافظ
گرت مدام ميسر شود زهي توفيق
مقام امن و مي بي غش و رفيق شفيق
هزار بار من اين نكته كرده ام تحقيق
جهان و كار جهان جمله هيچ در هيچ است
معاون امور سينمايي:
بودجه وزارت فرهنگ متناسب با تورم، رشد نداشته است
حركت امسال حوزه سينما نيز همچون گذشته، در راستاي برنامه پنج ساله بود.
محمدمهدي حيدريان، معاونت امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در آخرين روزهاي پاياني سال در پاسخ به اين پرسش كه چقدر به اهداف اوليه كه در ابتداي سال در حوزه معاونت براي سينماي ايران ترسيم كرده بود دست يافته است به ايسنا گفت: مكانيزه كردن سينماها از جمله اقدامات انجام شده است و هم اكنون نزديك به ۴۰ سالن مكانيزه شده اند.
بنابراين اكنون اطلاعات را به روز داريم و مي توانيم در اختيار سينماگران قرار دهيم و در بخش تخصصي كردن نيز، سازمان مصوبات پخش بين الملل و پخش هاي تخصصي و سازمانهاي توليد تصويب شده و همچنين در مجموع فكر مي كنم تنوع توليد امسال راضي كننده بود.
وي افزود: در بخش تجهيزات و صنعتي كردن سينماي ايران به بخشي از اهداف ترسيم شده رسيده اما اميدواريم كه سال آينده قدمهاي بعدي را بلندتر برداريم، به شرطي كه حوزه سينما بتواند بودجه مناسبي از دولت و مجلس بگيرد.
محمدمهدي حيدريان درباره وام ۶۰ ميليون دلاري گفت: بخشي از آن بودجه را در مجلس احياء كرديم اما نسبت به انتظاري كه از دولت داشتيم خيلي در اين باره توجيه نيستيم، چون حوزه فرهنگ رشد داشته است اما بودجه وزارت فرهنگ متناسب با تورم رشد نداشته است.

فراخوان جايزه جهاني كاريكاتور خليج فارس
ايسنا: كميته  برگزاري «جايزه جهاني كاريكاتور خليج فارس» در فراخواني عمومي، كليه  كاريكاتوريست هاي داخلي و خارجي را دعوت كرد تا در مسابقه اي  جهاني با عنوان خليج فارس به رقابت بپردازند.
اين جايزه كه با همكاري سازمان جهاني ويتي وورد در ايران برگزار مي شود، در دو بخش موضوعي در نخستين دوره: خليج فارس و بخش آزاد برگزار مي شود.بر پايه اعلام فراخوان اوليه، در اين مسابقه به برگزيدگان اول تا سوم، چهار، دو و يك هزار دلار همراه با تنديس و لوح ويژه  مسابقه و تور اقامت در سواحل خليج فارس اعطا خواهد شد.قرار است در بخش هاي جنبي نيز جوايز نقدي از سوي سازمان ها و نهادهاي همكار، به چند كاريكاتوريست تعلق گيرد.ميزان اين جوايز، ۵۰۰ ، ۳۰۰ و ۲۰۰ دلار اعلام شده است.
همچنين به ۱۰ اثر برگزيده  ديگر نيز لوح تقدير و تنديس ويژه  جايزه  جهاني خليج فارس اهدا خواهد  شد.
اين جايزه كه از اين پس ساليانه و به صورت بين المللي در ايران برگزار خواهد شد، با نام خليج فارس، هر سال به يك موضوع مشخص مي پردازد كه سوژه  نخستين دوره  آن نيز خليج فارس انتخاب شده است.
كميته  برگزاري اين دوره را محمدجواد حق شناس (رئيس كميته)، كيانوش رمضاني (دبير هنري) و عليرضا بهرامي (دبير اجرايي) تشكيل مي دهند.بنا بر اعلام، در دور نخست، حداكثر آثار ارسالي در هر بخش ۵ اثر، حداقل اندازه A4 و حداكثر اندازه A3 با تكنيك آزاد اعلام شده است كه بايستي اصل كار بوده و در كاتالوگ ساير مسابقات و نمايشگاه ها نيز به چاپ نرسيده و برنده نشده باشد.آثاري كه به صورت فايل ارسال مي شود، با فونت jpg و از فايل اصلي با دقت dpi ۳۰۰ بايد باشد (اين آثار در بخش مسابقه شركت داده نمي شوند، اما از آنها در كاتالوگ و نمايشگاه جايزه استفاده خواهد شد).ضروري است فرم تكميل شركت در جايزه همراه آثار ارسال و برچسب هاي تكميل ويژه  جايزه در پشت آنها نصب شده باشد ؛ آثار بايد بدون فريم و پاسپارتو و نيز با پوشش مناسب به منظور جلوگيري از آسيب احتمالي ارسال شوند.
براساس اين اعلام، آثار ارسالي بازگردانده نمي شود.
ضمن آنكه كليه  حقوق مادي و معنوي آثار شركت كننده در جايزه  جهاني خليج فارس به كميته  برگزاركننده تعلق دارد؛ اين كميته مجاز است از آثار دريافتي به منظور تبليغات جايزه، نمايشگاه ها و ساير محصولات مربوط به آن استفاده كند.
به گزارش ايسنا، آراي هيات داوران جايزه  جهاني كاريكاتور خليج فارس علاوه بر اطلاع رساني مستقيم به برندگان، از طريق وب سايت ويتي وورد (سازمان جهاني كاريكاتور) و وب سايت بين المللي جايزه، به اطلاع همگان خواهد رسيد.بنابر اين گزارش، هيات داوران جايزه متشكل از معتبرترين كاريكاتوريست هاي ايراني و خارجي است و آخرين مهلت دريافت آثار ۳۱ خرداد ۸۴ اعلام شده است.
نمايشگاه آثار منتخب و مراسم مربوط به آيين افتتاح نمايشگاه و اعلام برندگان، در مرداد ماه سال آتي برگزار خواهد شد.صندوق پستي ۴۱۱۴ - ۱۵۸۷۵ براي دريافت آثار در نظر گرفته شده است.
اخبار و اطلاعات تكميلي، پس از تعطيلات نوروزي، از طريق دبيرخانه و واحد اطلاع رساني جايزه، به اطلاع عموم خواهد رسيد.

آخرين تغييرات پخش فيلم هاي
سينمايي شبكه اول اعلام شد
جدول پخش فيلم هاي سينمايي شبكه اول با حذف فيلم عروس افغان و جايگزيني شاه خاموش و همچنين جابجايي فيلم هاي من ترانه ۱۵ سال دارم با پاي چپ من دستخوش تغييراتي شد.
به گزارش روابط عمومي صدا و سيما جدول كامل فيلم هاي نوروزي شبكه اول با توجه به تغييرات انجام شده اعلام شد: پنج شنبه (۲۷/۱۲/۸۳) توفان محصول آمريكا، جمعه (۲۸/۱۲/۸۳) كي پكس محصول آمريكا، شنبه (۲۹/۱۲/۸۳) شاه خاموش محصول ايران، يكشنبه (۳۰/۱۲/۸۳) ويژه برنامه سينماي يك دوشنبه (۱/۱/۸۴) فرش باد محصول ايران، سه  شنبه (۲/۱/۸۴) دفتري از آسمان محصول ايران، چهارشنبه (۳/۱/۸۴) مخمصه محصول آمريكا، پنجشنبه (۴/۱/۸۴) نهنگ سوار محصول مشترك نيوزلند و آلمان، جمعه (۵/۱/۸۴) من ترانه ۱۵ سال دارم محصول ايران، شنبه (۶/۱/۸۴) شجاع دل محصول آمريكا، يكشنبه (۷/۱/۸۴) پروانه محصول ايران، دوشنبه (۸/۱/۸۴) قاتلان پيرزن محصول آمريكا، سه شنبه (۹/۱/۸۴) جنگجوي دره سونگ محصول هنك كنگ، چهارشنبه (۱۰/۱/۸۴) من سام هستم محصول آمريكا، پنجشنبه (۱۱/۱/۸۴) ظهر روز دهم محصول ايران، جمعه (۱۲/۱/۸۴) دوقلوها محصول هلند، شنبه (۱۳/۱/۸۴) پاي چپ من محصول مشترك انگلستان و ايرلند

اخبار روزانه وضعيت راه ها در راديو
شبكه سراسري صداي جمهوري اسلامي ايران در طول روز و «به طور مستمر از تاريخ ۲۸/۱۲/۸۳ تا ۱۳/۱/۸۴ اخبار وضعيت»، «تمامي جاده هاي كشور و همچنين مهمترين اطلاعات آب و هوا» ، را به اطلاع مردم مي رساند.

كودكان ايراني برگزيده مسابقه نقاشي تيان جين
مهر: يك دختر ۷ ساله تهراني جايزه طلايي سومين مسابقه بين المللي نقاشي تيان جين كشور چين را از آن خود ساخت.
در اين مسابقه علاوه بر كتايون مهردادي برنده جايزه طلايي، چهار كودك و نوجوان ديگر تهراني نيز با نام هاي شايان گردپور ۱۲ ساله،  كيانا اسدي ۸ ساله، نگار نقش مستي ۷ ساله و مليكا ربيعي ۶ ساله جايزه برنزي اين رقابت هنري را به دست آوردند.
سومين دوره مسابقه بين المللي نقاشي تيان جين توسط يك موسسه دولتي در كشور چين با موضوع هاي صلح، دوستي و آينده برگزار شد.
براساس اعلام روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان اين مركز ۲۸ اثر اعضاي خود را به اين رقابت هنري ارسال كرده است.

۱۲۰ فيلم سينماي جوان در تلويزيون به نمايش درمي آيد
به گفته شيرين نادري مدير بخش بازرگاني انجمن سينماي جوانان، انجمن سينماي جوانان با رايزني و تعامل با صدا و سيما، بيش از ۱۲۰ فيلم كوتاه به شبكه دو سيما عرضه كرده است.
وي افزود: فيلمسازاني كه در توليد اين فيلمها مشاركت داشته اند پس از پايان تعطيلات نوروز مي توانند با مراجعه به انجمن، سهم خود را از اين مشاركت دريافت كنند.به گفته نادري پس از اعلام فراخوان فروش آثار كوتاه به تلويزيون آثار متعددي از فيلمسازان جوان به انجمن ارسال شد كه انجمن آنها را به تلويزيون عرضه كرد.

نوروز و آيين هاي باشكوه آن عامل مشترك
ساكنان ايران زمين و ايراني تبارها
نوروز و آيين هاي باشكوه آن، مسيري سه هزار ساله و پرپيچ و خم را پيموده تا به ما رسيده است. «نوروز» كهنسال ترين آيين ملي در جهان است كه جاودانه مانده و يكي از عوامل تداوم فرهنگ ايرانيان (آرين هاي جنوبي) است. آيين هاي برگزاري اين جشن بزرگ در عصر حاضر با سه هزار سال پيش تفاوت چشمگير نكرده و به همين دليل عامل وحدت فرهنگي ساكنان ايران زمين به شمار مي رود كه آن را در هر گوشه از جهان كه باشند، يكسان برگزار مي كنند و بزرگ مي دارند و به همين جهت است كه انديشمندان، «نوروز» را مظهر پايدار هويت ايراني خوانده اند كه مورخان در قوه محركه اش ترديد ندارند؛ زيرا در طول تاريخ نيروي عظيم و كارايي فراوان آن را مشاهده كرده اند.«نوروز» روز ملي و جشن همه كساني است كه در فلات ايران (ايران زمين) خود با نياكانشان به دنيا آمده اند و تاريخ و فرهنگ مشترك دارند، از جمله تاجيك ها، افغان ها، قفقازي هاي جنوبي، كردها و ساكنان سرزمين هايي كه در طول قرون و اعصار،  امپراتوري ايران را تشكيل داده بودند.نزديك به دو قرن است كه امپراتوري ايران بر اثر توطئه هاي استعمارگران اروپايي از ميان رفته است، اما فرهنگ مشترك و مدنيت غني قوم ايراني باقي مانده و نوروز همچنان روز ملي همه مردمي است كه از كوه هاي پامير و بدخشان تا انتهاي كوه هاي كردستان سوريه و از قفقاز تا رود سند و منطقه خليج فارس سكونت دارند.نوروز، هدف هاي آن و وقايعي كه در طول قرون و اعصار در اين روز روي داده است درخور توجه فراوان است.نوروز در بسياري از آثار گذشته نگاران، ازجمله در تاريخ طبري، شاهنامه فردوسي و آثار بيروني؛ به جمشيد، شاه افسانه اي و در پاره اي ديگر به كيومرث نسبت داده شده و آن را به دليل آغاز بهار، برابر شدن روز و شب و از سر گرفته شدن درخشش خورشيد و اعتدال طبيعت، بهترين روز سال دانسته اند.
به نوشته برخي از مورخان برپايه افسانه ها، سه هزار سال پيش در چنين روزي، جمشيد از كاخ خود در جنوب درياچه اروميه (منطقه باستاني حسنلو) بيرون آمد و عميقا تحت تأثير آفتاب درخشان  و خرمي و طراوت محيط قرار گرفت و آن روز را «نوروز» ، روز صفا، پاك شدن زمين از بدي ها و روز سپاسگزاري از خداوند بزرگ ناميد و خواست كه از آن پس، بدون وقفه، هر سال در اين روز آيين ويژه اي برگزار شود آييني كه هنوز ادامه دارد و از گزند زمانه و هرگونه تحول سياسي و اجتماعي مصون مانده است.لازم است بدانيم كه مهاجرت آرين ها به صورت سه دسته مادها، پارس ها و پارت ها به سرزمين ايران در قرن هشتم پيش از ميلاد تكميل شد. اين گروه از آرين ها از گروهي كه به اروپا رفتند، جدا شده بودند كه مورخان آنان را آرين هاي جنوبي مي خوانند.ترويج آموزش هاي زرتشت _ تنها پيامبري كه از ميان آرين ها برخاست _ به نوروز جنبه معنوي تري بخشيد، زيرا زرتشت بر كردار، گفتار و پندار نيك تأكيد داشت و هر عمل خلاف عدالت را نفي مي كرد و تحولات تاريخ را نتيجه كشمكش بدي و خوبي مي دانست كه سرانجام با شكست قطعي بدي؛ آرامش، صفا، شادي، صميميت و عدالت جهانيان تأمين خواهد شد. بر اين اساس نوروز فرصت خوبي براي زدودن افكار بد از روح، پايان دادن به دشمني ها از طريق تجديد ديدارها و نيز شادكردن دوستان و بستگان. مخصوصا سالخوردگان با دستبوسي آنان و مبادله هديه بوده است.
كوروش مؤسس امپراتوري ايران كه از مادر ماد و از پدر پارس بود نخستين حكمران ايراني بود كه به نوروز جنبه رسمي داد و در سال ۵۳۴ پيش از ميلاد دستورالعملي براي آن تدوين كرد كه شامل ترفيع نظاميان، ابلاغ انتصابات تازه،  سان ديدن از سربازان، عفو مجرمان پشيمان، ايجاد فضاي سبز و پاكسازي محيط زيست (از منازل شخصي گرفته تا اماكن عمومي) بود. چهار سال پيش از آن، كوروش پس از تصرف بابل، نوروز را در آنجا جشن گرفته بود و به اين سبب برخي از مورخان، زمان اعلام رسمي و عمومي شدن نوروز به عنوان عيد ملي را سال ۵۳۸ قبل از ميلاد نوشته اند. بابل در ۲۹ اكتبر سال ۵۳۹ پيش از ميلاد به تصرف ايران درآمد.
در نوروز، مردم نخست به ديدن سالخوردگان خانواده، بيماران و از كارافتادگان مي رفتند و اداي احترام مي كردند (احترام و رعايت احوال سالخوردگان و نسل بازنشسته، در ميان ايرانيان همواره نهايت اهميت را داشته است). سپس «عيد ديدني» آغاز مي شد. پيش از ديد و بازديدها در لحظه تحويل سال هر فرد از خدا مي خواست كه در سال نو روان او را پاك و آرام نگهدارد. اين مراسم پس از ۲۵ قرن به همين صورت ادامه دارد و باعث اعجاب ملل ديگر شده است. همه دولت ها «نوروز» را به عنوان روز ملي به رسميت شناخته اند. يعني ايراني تبارها در هر كشوري كه باشند مي توانند در اين روز سر كار حاضر نشوند و دستمزد بگيرند و سزاوار دريافت كارت تبريك و دسته گل از سوي دولت و كارفرما و همسايگان هستند.
سران دولت هخامنشي در آداب و رسوم و قوانين سرزمين هاي غيرآريايي نشين كمتر مداخله مي كردند ولي در مصر كه بيش از يك قرن يكي از ايالات ايران به شمار مي رفت، آيين هاي نوروز را رواج داده بودند و با اعزام سفير به حبشه (اتيوپي) از پادشاه انتخابي اين كشور خواسته بودند كه نوروز را به رسميت بشناسد و برگزار كند، آلودن محيط زيست (آب و هوا و زمين) را منع و براي دروغ گفتن و سوءنيت مجازات در نظر بگيرد.
داريوش كه در گسترش آيين هاي نوروزي در ميان متصرفات غيرآرين امپراتوري ايران سعي بليغ داشت در مراسم نوروز ۵۱۵ پيش از ميلاد (هفت سال پس از آغاز فرمانروايي اش) تصميم خود را در زمينه ايجاد سنگ نبشته بيستون _ حاوي آرزوها، اندرزها و شرح قلمرو ايران _ اعلام كرد كه مورخان با توجه به اين سنگ نبشته گفته اند كه ايران تنها كشور جهان است كه سند مالكيت دارد. بزرگترين آرزوي داريوش كه در اين كتيبه آمده اين است كه خداوند ايران را از آفت دروغ و خشكسالي مصون سازد، پس از تكميل ساختمان عظيم و زيباي تخت جمشيد در پارس و گشايش آن، آيين هاي رسمي نوروز، با شكوه بي مانندي در آنجا برگزار مي شد. مراسم نخستين نوروز در تخت جمشيد دو هفته طول كشيد. مردم عادي در تالار صدستون و سران ايالات و مقامات تراز اول در تالارهاي ديگر اين كاخ حضور مي يافتند. كار ساختن تخت جمشيد (كه يوناني ها آن را پرسپوليس = شهر پارس خوانده اند) ۵۱ سال طول كشيد. داريوش اول تصميم به ساختن آن در محلي نه چندان دور از پاسارگاد گرفت. ولي پادشاه سوم بعد از او آن را گشود و به اين ترتيب ايران داراي سه پايتخت شد: شوش پايتخت اداري و تخت جمشيد پايتخت سياسي و شهر همدان پايتخت تابستاني (نسبت به شوش) عنوان «تخت جمشيد» را قرن ها بعد، عوام الناس به آن دادند. حال آن كه اين كاخ با جمشيد افسانه اي ارتباطي نداشته است. از اين كاخ كه گوياي تمدن و پيشرفت ايرانيان باستان است بر قلمروي ميان سند، دانوب، مديترانه و نيل فرمانروايي مي شد. حسادت اسكندر مقدوني نسبت به اين شكوه و عظمت، عامل عمده ويراني اين كاخ به دست او شد، افراد خاندان سلطنت و درباريان در هر كجاي كشور كه بودند پيش از فرا رسيدن نوروز خود را به تخت جمشيد مي رسانيدند و بهار را در آنجا به سر مي بردند.نوروز ايراني برحسب سال مصادف است با يكي از اين سه روز در تقويم ميلادي: ۲۰ ، ۲۱ و ۲۲ مارس (مارچ).
در دوران اشكانيان ايام نوروز از ۱۱ روز به پنج روز كاهش يافته بود اما اردشير به تقاضاي «تنسر، Tansar» موبد موبدان (روحاني ارشد زرتشتيان) روز ششم فروردين _ زادروز زرتشت _ را بر آن اضافه كرد و چون ايرانيان روز هفتم فروردين را خوش يمن مي دانستند و بيشتر ازدواج ها را به اين روز موكول مي كردند، از آن زمان ايام نوروز كه روزهاي روحي ابدي، شادي ها و پاكي ها به شمار مي آمدند، به هفت روز افزايش يافت و ايرانيان در اين هفت روز دست از كار مي كشيدند.
در طول حكومت ساسانيان اهميت نوروز افزايش يافت. نه تنها يك عيد ملي بود بلكه ايام تميز كردن محيط زيست، پوشيدن لباس نو، تميز كردن بدن، استغفار از گناهان، دلجويي از پيران، تجديد دوستي ها، استحكام خانواده، و بيرون كردن افكار بد و پليدي ها از روح و روان به شمار مي آمد. در اين عهد، تشريفات نوروزي مفصل شد، از اين رسم به روشن كردن شمع سر سفره هفت سين تبديل شده است.
بعد از اسلام، تا مدتي مراسم نوروز در ايران به صورت خصوصي و خانوادگي برگزار مي شد. در ميان روايات شيعه سخنان معصومان به خصوص علي (ع) در تمجيد از اين جشن زياد آمده است. طبق اين روايات روز غدير كه روز ولايت است مصادف با نوروز بوده است. با وجود اين، نوروز ايراني از طريق مسلمانان تا اندلس (اسپانيا) گسترش يافت. از زمان عباسيان به دليل بسط نفوذ ايرانيان در دستگاه خلفاي اين دودمان، مراسم نوروز به اين دستگاه راه يافت. احياي كامل آيين هاي ايراني ازجمله نوروز از سال ۹۳۰ ميلادي و به دست «مردآويز» است.مردآويز زياري (مازندراني)، امير شيعه و از قهرمانان ملي ايرانيان كه بر قسمت بزرگي از ايران زمين حكومت مي كرد و اصفهان را پايتخت خود قرار داده بود. كمر به برگزاري آيين هاي ملي ايران از جمله نوروز و مهرگان و سده بست. با روي كارآمدن صفويه نوروز رفته رفته به آييني رسمي تبديل شد و تا به امروز چنين بوده است امروزه نوروز علي رغم فشار دستگاههاي امنيتي در برخي از كشورهاي اسلامي در ميان كردهاي تركيه و عراق و در جمهوري آذربايجان، تركمنستان و تاجيكستان به عنوان يك جشن مردمي برگزار مي شود.
نوشيروان كيهاني زاده

بهارستان
من در هر نوروز از نو كودك مي شوم، در مشت هاي كوچكم براي جوجه ها شعر و دانه مي برم، در هر نوروز لبم كودك مي شود و مثل بوسه اي روي دست پدر مي نشيند.
نوروزها و بادبادك ها - ثمين باغچه بان

پاسخ به پرسش پزشكي
كلسيم و فسفر
دكتر روزنفلد در پاسخ به پرسشي درباره نسبت كلسيم و فسفر در بدن گفته است: اين نسبت مطابق «دو» و «يك» است. يعني كلسيم دو برابر فسفر بايد باشد. رعايت اين نسبت لازم است تا كارايي داشته باشند. محافظت از استخوان و دندان نيازمند موازنه اين دو ماده معدني در بدن است، كه اين موازنه براي قلب و كليه نيز فايده بخش است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
سياهي
شنيده بود بعضي ها با سياه كردن ديگران پول درمي آورند، ولي اهل اين كارها نبود. بي پولي بدجوري فشار مي آورد. براي شب عيد بچه ها نمي توانست چيزي بخرد و از آنها خجالت مي كشيد. سرانجام ناچار شد سياهكاري كند...
روي خودش را سياه كرده بود و با هزار خجالت و لكنت مي خواند: ارباب خودم سلام و عليكم...
عليرضا پوراميد

گشتي در دنياي خبرها
سرقت آدامس
برلين: سارقاني كه عاشق آدامس جويدن بودند به يك انبار نگهداري دستگاه هاي فروش آدامس دستبرد زدند و ۲۰۰ دستگاه مملو از آدامس را به سرقت بردند.
به گفته پليس، ارزش دستگاه هاي دزديده شده در حدود ۱۰ هزار يورو برآورد مي شود.ماموران حدس مي زنند كه سارقان با يك كاميون بزرگ، اين دستگاه ها را به سرقت برده اند.
لغو جشنواره برف
كپنهاگ: با وجود اينكه برف و سرما در طول ماه گذشته سراسر اروپا را در بر گرفته بود و مردم كشورهاي اروپايي از سرما به خود مي لرزيدند اما جشنواره برف گرينلند به دليل گرماي هوا لغو شد.
براثر گرم شدن هوا و بارش شديد باران، برف هاي محل برگزاري جشنواره آ ب شد و به همين دليل برگزاري آن تا اطلاع ثانوي به تعويق افتاد.
معمولا در اين موقع از سال، دماي هواي گرينلند چند درجه زير صفر است اما در روزهاي اخير درجه هوا حتي به ۱۵ درجه سانتيگراد بالاي صفر هم رسيده است.
دردسرهاي چشم هاي بسته
فيلادلفيا: يك دادگاه در فيلادلفيا اعلام كرد، ماموران صدور گواهينامه رانندگي حق دارند از متقاضيان بخواهند با چشم هاي باز در برابر دوربين ظاهر شوند.
چندي پيش يك خانم ۴۹ ساله براي دريافت گواهينامه رانندگي به مركز دريافت گواهينامه مراجعه كرد اما پس از اينكه ماموران از وي خواستند كه با چشم هاي باز در برابر دوربين هاي عكاسي ظاهر شود به شدت اعتراض كرد و داد و فرياد به راه انداخت.
در پي اين حادثه، خانم شاكي به دادگاه مراجعه كرد و قاضي پرونده نيز پس از مطالعه پرونده راي داد، ماموران صدور گواهينامه حق دارند از متقاضيان بخواهند كه با چشم هاي باز در برابر دوربين حاضر شوند.
۵۸ ساعت زندگي زير آوار
پكن: ۶ كارگر معدن در چين كه ۵۸ ساعت زير آوار مدفون شده بودند، زنده بيرون آمدند.در پي ريزش تونل زيرزميني معدن، تعداد زيادي كارگر زير آوار مدفون شدند كه سرانجام ۱۰۰ نيروي امدادي با تلاش بي وقفه خود، كارگران را از داخل معدن بيرون آوردند.جالب اينكه تونل فوق در عمق ۱۳۰ متري زمين واقع بود.
تولد ۱۱۵
مسكو: يك پيرزن كه در شمال غرب روسيه زندگي مي كند روز گذشته يكصد و پانزدهمين سالگرد تولدش را جشن گرفت. در اين روز، فرماندار محل اقامت اين خانم پيام تبريكي براي او ارسال كرد كه در بخشي از آن آمده است: راز طول عمر شما، عشق ورزيدن به مردم و كارتان و لذت بردن از تمام دقايق زندگي است و اميدوارم كه چندين سال ديگر هم زنده بمانيد.
المپيك پنير
ميلواكي: هر دو سال يكبار «المپيك پنير» در آمريكا برگزار مي شود كه ايالت هاي مختلف اين كشور اقدام به ارسال انواع مختلف پنير براي هيات داوران مي كنند.
۱۴ داور اين المپيك پس از ميل كردن پنيرهاي ارسال شده، در نهايت يك پنير را به عنوان پنير برگزيده معرفي مي كنند. براي اين انتخاب، ۵۰ عامل مختلف مورد ارزيابي قرار مي گيرد.امسال نيز بيش از هزار نوع پنير مختلف از ۲۵ ايالت براي داوران المپيك پنير ارسال شده است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۲ و ۱۴ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۸ و ۳۱ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۴۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۱۰ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه كمال الدين بهزاد: نمايشگاه نقاشي يوسف علي محمدي /تا ۲۷ اسفند / بلوار كشاورز، نبش ۱۶ آذر، پلاك ۲۱۲ / تلفن: ۸۹۶۰۴۵۳
* نگارخانه ثالث: نمايشگاه نقاشي مريم تاجيك / تا ۲۷ اسفند / خيابان كريمخان زند، ضلع جنوبي پل كريم خان، بين ايرانشهر و ماهشهر، شماره ۱۶۰ / تلفن: ۸۳۲۵۳۷۶
*نگارخانه بامداد: نمايشگاه هنر ديجيتال بهنود طغرائي، تا ۲۸ اسفند / خيابان مطهري، خيابان جم، كوچه ماگنوليا، پلاك ۳۵ / تلفن: ۸۸۳۰۳۱۷

گل و گياه
پرنده بهشتي
002868.jpg
نام علمي: Strelitzia regina
خانواده: MUSACEAE
زمان گلدهي: بهار و پاييز
نيازها: مكان سايه _ آفتاب، مخلوط خاك سبك گلداني، محيط گرم و مرطوب با رطوبت متوسط ۷۰-۵۰ درصد. درجه حرارت ۱۵-۱۳ درجه سانتيگراد جهت تكميل دوره استراحت گياه در زمستان ضروري است. آبياري متوسط (خاك مرطوب باشد ولي غرقابي نشود) در فصل رشد هر دو هفته يك بار از كود مايع با غلظت ۲ گرم در ليتر استفاده كنيد.
ازدياد: تقسيم بوته در بهار و تابستان، كاشت بذر در بهار در حرارت ۲۱-۱۸ درجه سانتيگراد .سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |