پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۳ - Mar 17, 2005
آغاز بهره برداري از تقاطع غير هم سطح رسالت -بزرگراه كردستان
شهردار تهران: قطار هوايي صادقيه ـ فرودگاه
سال آينده آغاز به كار مي كند
گروه شهري: ديروز با حضور دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران تقاطع غير هم سطح بزرگراههاي رسالت - كردستان با هزينه ۲۸ ميليارد تومان به بهره برداري رسيد.
به گزارش خبرنگار ما بزرگراه رسالت - بزرگراه حكيم يكي از مهمترين شريانهاي شرقي _ غربي تهران است. قسمت اعظم اين بزرگراه حد فاصل بزرگراه اشرفي اصفهاني تا تقاطع شيخ بهايي در سال ۱۳۸۲ افتتاح شد، در شرايط فعلي اين بزرگراه از آنجايي كه در محل تقاطع با خيابان شيخ بهايي به بن بست مي رسد از كاربرد لازم برخوردار نيست اما افتتاح بخش ديگري از اين بزرگراه حد فاصل خيابان شيخ بهايي تا بزرگراه كردستان از نظر خروج بزرگراه حكيم از بن بست و امكان هدايت ترافيكي شرقي _ غربي به هر دو محور شمال و جنوب بزرگراه كردستان اهميت ويژه اي دارد. ضمن اينكه مسير شمالي بزرگراه كردستان نيز به باند شمالي بزرگراه حكيم متصل شده است و هدايتگر ترافيك كردستان به سمت غرب خواهد بود به گفته كارشناسان اين دو بخش مي تواند به كاهش بار ترافيكي كليه بزرگراه هاي شرقي _ غربي تهران به ويژه بزرگراه همت كمك كند.
احمدي نژاد در مراسم افتتاحيه تقاطع غير هم سطح دو بزرگراه رسالت و كردستان با تأكيد بر تكميل زيرساختهاي تهران در عرض ۱۰ سال آينده و در قالب دو برنامه ۵ ساله گفت: توسعه شبكه ريلي و تمركززدايي از شهر تهران دو كار اساسي است كه بايد با هماهنگي همه سازمانها در تهران نهادينه شود تا كار سازندگي در اين شهر به نقطه مطلوب برسد. وي در توضيح اين مطلب گفت: با توجه به روند ورود بي رويه خودرو به شهر تا ۱۰ سال آينده تمام شهر تهران بايد تبديل به بزرگراه شود كه در اين صورت ديگر چيزي از شهر باقي نمي ماند همين الان هم تمام بافتهاي شهري در حال برش خوردن و تمام ارتباطات اجتماعي در حال گسسته شدن است و اين به معناي صدمه ديدن هويت ها و ارتباطات انساني است.
شهردارتهران افزود: ادامه روند رو به تزايد تعداد خودروهاي سواري در شهر يعني اينكه ظرف ۱۰ سال آينده ما سالي ۲۰۰ كيلومتر بزرگراه بسازيم، بزرگراهي كه هر كيلومتر آن بيش از ۳۰ ميليارد تومان هزينه دارد و اين نشدني است.
احمدي نژاد به عنوان نكته دوم به توضيح برنامه تمركززدايي از شهر تهران پرداخت و گفت: اگر بنا باشد كليه امور تنها در تهران رتق و فتق شود معنايش اين است كه يك جريان حركت سيل آساي جمعيت همواره از اقصي نقاط كشور به سمت تهران باشد كه اين امر نه تنها فرصتها را از تهران مي گيرد بلكه امكان رسيدن به يك شهر باثبات را كاهش مي دهد. به اعتقاد احمدي نژاد توسعه شبكه حمل و نقل عمومي،  تثبيت جمعيت، توزيع اختيارات در بين همه شهرها و شريك كردن آنها در تصميم گيريهاي كشور و خروج برخي شركتهايي كه وجودشان در تهران غير ضروري است از جمله راهكارهاي قابل ارايه به دولت جهت رسيدگي است.
احمدي نژاد از ميان مهمترين پروژه هايي كه در سال آينده قابل بهره برداري است به تونل رسالت اشاره كرد و ادامه تونل رسالت بوستان بزرگ آزادگان، توسعه شهيد همت شرق و غرب و بزرگراه نور،  احداث پل ملاصدرا و اجراي پروژه ميدان نور را از جمله طرحهاي بزرگي دانست كه در بهار سال آينده به بهره برداري مي رسد.شهردار تهران همچنين از آغاز به كار خط قطار هوايي صادقيه به فرودگاه مهرآباد در سال آينده خبر داد و اظهار داشت: خطوط اين طرح در حال اجراست و واگن ها نيز در داخل كشور ساخته خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما مهندس علي آبادي معاون فني عمراني شهرداري تهران نيز در مراسم افتتاحيه تقاطع غير هم سطح كردستان _ رسالت گفت: بزرگراه رسالت با ۴۰ كيلومتر طول شرقي ترين نقطه تهران را از سرخه حصار به غربي ترين نقطه شهر يعني بزرگراه ايران خودرو در منطقه ۲۲ متصل مي كند كه البته در نظر داريم طي مذاكراتي با وزارت راه و ترابري و شهرداري كرج اين بزرگراه را تا كرج امتداد دهيم.

توصيه هاي زيست محيطي براي استفاده بهينه از بوستان ها
۱۲۳۰ بوستان براي فصل بهار
و روز طبيعت ساماندهي شدند
002808.jpg
گروه شهري _ جمشيد پوراسكندر: ۱۲۳۰ بوستان در آستانه سال نو و روز طبيعت (سيزدهم فروردين) تجهيز و ساماندهي شدند.
مديريت شهري تهران در راستاي اجراي طرح استقبال از بهار، تمام بوستان هاي محلي، منطقه اي، شهر و جنگلي را به منظور گذران اوقات فراغت شهروندان، ايمن سازي، تجهيز و ساماندهي كرد. شهرداري تهران با آگاهي نسبت به اين موضوع كه شهروندان با فرارسيدن فصل بهار و تعطيلات نوروزي، بخشي از اوقات فراغت را در مراكز فراغتي و تفريحي و بوستان ها سپري مي كند، همچون سال هاي گذشته بوستان ها را تجهيز و ساماندهي مي كند و متعاقب آن شهروندان را به رعايت نكاتي كه منجر به ماندگاري بوستان ها و سرسبزي آنها مي شود، توصيه مي كند.
مهندس عباس قديري _ متخصص مديريت شهري و شهردار منطقه ۱۳ تهران با بيان اين مطلب كه بوستان ها ازجمله اندامواره هاي شهري پويا و سرسبز تلقي مي شوند، مي افزايد: استفاده اصولي از امكانات و تجهيزات ازجمله وسايل بازي كودكان و حفظ پاكيزگي بوستان ها و نيز جلوگيري از آلودگي فضاي سبز، ابتدايي ترين موضوعي است كه رعايت آن از سوي شهروندان انتظار مي رود.
وي، بوستان ها را ثروت ملي و متعلق به تمام شهروندان عنوان كرد و افزود: بوستان جنگلي سرخه حصار به رغم واقع شدن در شرق تهران، كاركرد فرامنطقه اي دارد و همواره پذيراي شهروندان بي شماري است، ازاين رو رفت و روب اين بوستان براي نخستين بار در كشور به صورت مكانيزه انجام مي شود. همچنين به منظور رفاه حال شهروندان و به مناسبت سيزدهم فروردين (روز طبيعت)، سرويس هاي بهداشتي سيار در بوستان هاي بزرگ شهر نصب و راه اندازي مي شوند.
از سوي ديگر دكتر ابوالفضل ابراهيمي مديرعامل سازمان بازيافت مواد شهرداري تهران با تأكيد بر رعايت نكات بهداشتي و زيست محيطي شهروندان به ويژه در دو هفته نخست سال نو، گفت: باتوجه به نصب سطل و مخازن و توزيع كيسه هاي زباله در نقاط مختلف بوستان ها، توصيه مي شود به راهنمايي هاي زيست محيطي شهرداري توجه و عمل كنند.
دكتر ابراهيمي با بيان اين مطلب كه اصولا طرفدار محيط زيست، مكاني را كه در آن حضور داشته، به نحوي ترك مي كند كه گويي آنجا نبوده است، افزود: طرح توزيع كيسه هاي زباله به منظور جمع آوري و تفكيك زباله در مبادي ورودي اجرا مي شود و به شهروندان توصيه مي كنيم زباله ها را تفكيك و در مخازن زباله قرار دهند.
وي افزود: به مناسبت روز سيزدهم فروردين و روز طبيعت كه شهروندان به دامن طبيعت مي روند، كيسه هاي ويژه جمع آوري زباله در مبادي ورودي بوستان ها بين شهروندان توزيع مي شود.
مدير عامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران افزود: افزون بر توزيع كيسه هاي زباله، هزاران سطل زباله در مناطق ۲۲ گانه و بوستانها و مراكز فراغتي نصب شده تا بدين وسيله از پخش زباله در سطح معابر جلوگيري شده و سيماي شهر در اين ايام زيبا و پاك بماند.
همچنين به شهروندان توصيه شده است در ايام ياد شده از شكستن سرشاخه ها و درختان و آتش زدن آنها، امتناع كنند.

يك بازار ميوه و تره بار، براي هر محله در تهران
002805.jpg
گروه شهري: تا پايان سال ۸۴ در هر محله يك بازار ميوه و تره بار ايجاد مي شود.
مهندس محمدي زاده معاون خدمات شهري شهرداري تهران، در حاشيه افتتاح بازار ميوه و تره بار پارك موزه قصر در منطقه ۷ و كريمي شيرازي در منطقه ۲۰ به خبرنگار ما گفت: به منظور دسترسي آسان شهروندان به مايحتاج روزمره و كاهش معضلات ترافيكي در سطح شهر، شهرداري در نظر دارد افزون بر ميادين موجود، در هر محله يك بازار ميوه و تره بار ايجاد نمايد كه اين كار از نيمه دوم سال ۸۳ آغاز شده و تا پايان سال ۸۴ به فرجام خواهد رسيد.

بهره برداري از طرح مشاركتي در جنوب تهران
002817.jpg
گروه شهري: مجموعه فرهنگي - ورزشي طرح مشاركتي مسكوني، اداري، تجاري و ورزشي جوانه از مجموعه طرح هاي در حال اجراي شهرداري منطقه ،۱۹ با حضور جمعي از مسئولين و مقامات محلي و اهالي منطقه به بهره برداري رسيد.به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، پروژه مشاركتي مسكوني، اداري، تجاري و ورزشي جوانه داراي سه فاز اصلي اعم از مسكوني (۶ بلوك با ۱۱ واحد مسكوني)، مركز تجاري (۶ طبقه با ۴۲۰ باب مغازه) و اداري _ ورزشي است و فازي كه مورد بهره برداري قرار گرفته بين ۲۵۰۰ تا ۱۰ هزار متر مربع مساحت آن است و بيش از يك ميليارد تومان براي آن هزينه شد.

خروج۲۴ هزار خودروي فرسوده
002814.jpg
آسمان آبي ايران -در حال حاضر حدود ۲۴ هزار خودروي فرسوده از ناوگان حمل و نقل كشور خارج شده است.يوسف حجت معاون توسعه و محيط انساني سازمان حفاظت محيط زيست گفت: «طبق مكانيزم جديد براي خروج خودروهاي فرسوده تاكنون ۱۶ تا ۱۷ هزار خودرو از رده خارج شده است كه با در نظر گرفتن مكانيزم قبلي مجموعا ۲۳ تا ۲۴ هزار خودرو از رده خارج شده است.»وي افزود: «روند خروج خودروهاي فرسوده از ناوگان حمل و نقل تاكنون خيلي سريع بوده است.»حجت اضافه كرد: «صد سال طول كشيده است تا ۶ ميليون خودرو در كشور توليد شود و نمي توان انتظار داشت يك شبه يك ميليون از اين خودروها از رده خارج شوند.»

درخت سر فراز محله در آتش
002811.jpg
سه شنبه شب در گير و دار آتش افروزي ها و ترقه اندازي ها در كمركش كوچه تنديس خيابان آفريقا، كاجي زيبا، سرزنده و شاداب كه در واقع يكي از بلندترين كاج هاي محله بود، غرق در آتش شد و در ميان ديدگان حيرت زده دهها نفر، تبديل به چوبي خشكيده و مرده گرديد. همه آنهايي كه دغدغه آيين ها و سنت ها را دارند، با چنين رفتارهاي دور از منش انسان و انسانيت، مخالف اند. هنوز شور و حال روز درختكاري فروكش نكرده است كه درختي زنده و سرسبز اين چنين در آتش مي سوزد. مسئوليت حفظ درختان بر عهده تك تك ماست.

خبر و نظر
تقاضاي اهالي پونك
در پي درج خبر مربوط به طرح احداث پايانه مسافربري در محله پونك (مكان پيشين خريد و فروش خودرو) جمعي از اهالي پونك، با مراجعه به همشهري طي نامه اي، خاطرنشان كرده اند كه مركز خريد و فروش خودرو به اين دليل كه مشكلات عديده اي از جمله آلودگي صوتي در اين منطقه ايجاد مي كرد بنا به تقاضاي مردم تعطيل شد. شايسته است، در مكان فعلي، يك مركز فرهنگي، احداث گردد. چون احداث پايانه، همچنان مشكلات پيشين را تكرار مي كند و ساكنان پونك را با مسائل تازه اي روبرو مي سازد.

معاونت مالي و اداري شهرداري تهران اعلام كرد:
تمديد زمان پرداخت عوارض نوسازي و پيشه سال ۸۳
معاونت مالي و اداري شهرداري تهران طي اطلاعيه اي به شهرداري هاي مناطق بيست  ودوگانه تهران زمان پرداخت عوارض نوسازي و كسب و پيشه را تا تاريخ ۱/۳/۸۴ تمديد كرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، اين معاونت در اطلاعيه ياد شده با اشاره به تماس هاي متعدد شهروندان با واحد ۱۳۷ شهرداري تهران مبني بر افزايش مهلت پرداخت اين عوارض اعلام كرد زمان پرداخت فيش هاي عوارض با هدف تأمين رفاه حال شهروندان تا تاريخ ۱/۳/۸۴ تمديد مي شود.

رئيس كميته ايمن سازي شوراي شهر تهران:
«اتاق امن» باعث كاهش تلفات زلزله مي شود
گروه شهري: طرح ايجاد «اتاق امن» به لحاظ فني، كارشناسي شده و مقاوم و از حيث اقتصادي مقرون به صرفه است و ميزان تلفات ناشي از وقوع زلزله احتمالي را تا حد زيادي كاهش مي دهد.
رئيس كميته ايمن سازي ابنيه شوراي اسلامي شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار ما خاطرنشان كرد كه اجراي اين طرح با توجه به رعايت تكنيك هاي مقاوم سازي و ضوابط و معيارهاي در نظر گرفته شده در شرايط موجود به عنوان يك طرح مقطعي و موقتي بسيار راهگشا و كليات آن مورد تأييد است.
دكتر حمزه شكيب با اشاره به سهولت و كم هزينه بودن اجراي «اتاق امن» (حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان) گفت: اجراي «اتاق امن» در ساختمان ها به ويژه ساختمان هاي يك طبقه و همچنين مناطق روستايي از نظر مقاومت در برابر زلزله به خوبي جواب مي دهد.
عضو كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر در اين رابطه از دولت و سازمانها و دستگاه هاي ذيربط از جمله بنياد مسكن خواست از تجارب اين طرح براي ايمن سازي بناهاي مناطق زلزله خيز كشور به ويژه خانه هاي روستايي استفاده كنند.
وي افزود: بهتر است اين طرح در وهله نخست در ساختمان هاي يك طبقه اجرا شود و پس از بررسي همه جانبه و رفع نواقص احتمالي آن براي ساختمان هاي ۲ ، ۳ و ۴ طبقه مورد استفاده قرار گيرد.
رئيس كميته ايمن سازي شوراي شهر در عين حال سياستگذاري و توجه اصلي را به مقاوم سازي اساسي تمام قسمت هاي ساختمان معطوف دانست و گفت: شهرداري و مهمتر از آن دولت بايد در اين زمينه تسهيلاتي را در اختيار مردم قرار دهند تا با مشاركت خود مردم مقاوم سازي كل قسمت هاي خانه كه يك راهكار اصولي است حاصل شود. گرچه در حال حاضر ايجاد اتاق امن به عنوان يك طرح موقتي بسيار خوب است.
گفتني است كه روزنامه همشهري فروردين ماه آينده درباره ويژگي هاي فني و علمي «اتاق امن» يك راهنماي كاربردي را منتشر مي كند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |