پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۳ - Mar 17, 2005
توليد نفت اوپك ۵۰۰ هزار بشكه در روز افزايش يافت
002865.jpg
گروه اقتصادي: وزراي نفت اوپك در اجلاس ديروز خود در اصفهان ضمن تصويب پيشنهاد علي نعيمي وزير نفت عربستان در مورد افزايش ۵۰۰ هزار بشكه به سقف توليد اين سازمان و امكان افزايش ۵۰۰ هزار بشكه ديگر در صورت ادامه روند رو به رشد قيمت ها در سه ماه آينده و تا پيش از اجلاس بعدي اين سازمان در مورد دبيركلي اوپك به توصيه بيژن زنگنه وزير نفت كشورمان به ادامه وضع موجود و خالي بودن صندلي دبيركلي اين سازمان راي دادند.
در اجلاس اصفهان، علاوه بر اين يك تصميم مهم نيز گرفته شد و اعضاي اوپك با تغيير سبد نفتي و افزايش تعداد انواع نفت اين سبد از ۷ نوع نفت به يازده نوع از نفت يازده عضو اين سازمان و افزون به ميزان نفت سنگين اين سبد كه به كاهش سقف قيمتي سبد نفت اوپك منجر مي شود راه تعيين محدوده قيمت جديد اوپك را كه در اجلاس قبلي به تعليق درآمده بود، هموار كردند. با تغيير سبد نفتي اوپك در واقع قيمت نفت اين سازمان واقعي تر شده و در صورت تعيين محدوده قيمتي جديد با توجه به اينكه ميزان توليد نفت سنگين اعضاي اين سازمان بيشتر است نقش نوسان قيمت نفت هاي سبك كه قيمت هاي بالاتري دارند در سبد قيمتي اوپك كاهش يافت.
تأثير افزايش توليد
در پي انتشار خبر افزايش توليد اوپك همانگونه كه پيش بيني مي شد، بازار نفت واكنش سردي نسبت به آن نشان داد و قيمت نفت سبك آمريكا با ۴۲ سنت كاهش ۶۳/۵۴ دلار معامله شد و نفت برنت درياي شمال نيز با ۴۴ سنت كاهش ۴۱/۵۳ دلار داد و ستد شد. عدم تاثير تصميم ديروز اوپك به افزايش سقف توليد از ۲۷ ميليون بشكه به ۵/۲۷ ميليون بشكه در روز در شرايطي كه طبق برخي گزارشها كشورهاي عضو اين سازمان تا ۳۰ ميليون بشكه نفت نيز توليد و به بازار عرضه مي كنند قابل پيش بيني بود و اعضاي اوپك با اين اقدام تنها حسن نيت خود را براي رد اين ادعا كه اين سازمان موجب افزايش قيمت ها در سال جاري بوده است نشان دادند. در عين حال و عليرغم اين اقدام اعضاي اصلي اين سازمان از جمله علي نعيمي وزير نفت عربستان سعودي تاكيد كرده اند كه قيمت مورد نظر اين سازمان بين ۴۰ تا ۵۰ دلار براي هر بشكه است.
قيمت هاي جاري بازار نفت واقعيتي در اقتصاد جهان است كه انكارناپذير است و همه مصرف كنندگان نفت بايد خود را با اين روند هماهنگ كنند.
بيانيه پاياني يكصدو سي پنجمين اجلاس اوپك
اجلاس يك صد و سي و پنجم كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) عصر ديروز با انتشار بيانيه اي به كار خود پايان داد.در بيانيه وزراي نفت اوپك آمده است: اوپك پس از بررسي بازار نفت به اين نتيجه رسيد كه نياز بازار نفت براي توليد و مصرف به خصوص در پايان فصل چهارم بالا مي رود و احتياج به نفت بيشتري خواهد داشت.
اگرچه تمام شاخص ها نشان مي دهد كه بازار توليد زياد است اما قيمت ها همچنان به دليل فشارهاي بيروني بالا مي رود و اخيرا دلايلي مثل صندوق رفاه و بازنشستگي و نيز عوامل ژئوپلتيكي تاثير بسياري روي قيمت ها داشته است.كشورهاي توليدكننده نفت نسبت به خلاء موجود بين نفت خام و نفت قابل استفاده آگاه هستند و از كشورهاي مصرف كننده مي خواهند از سياست استفاده مفيد از انرژي بهره ببرند.
همچنين كشورهاي عضو اوپك در بيانيه خود نسبت به محدوديت هايي كه در بخش پايين دستي و پالايشگاه ها وجود دارد اشاره كرده و مي افزايند: نوعي افزايش توليد در چهار ماه اول براي توليد به وجود خواهد آمد و بازار نفت دنيا نياز به ذخاير كافي خواهد داشت.بنابراين توليد نفت اوپك به ۷/۲۷ ميليون بشكه خواهد رسيد و كنفرانس كشورهاي صادركننده نفت به رئيس خود اين اختيار را مي دهد تا پس از مشاوره با اعضاي كنفرانس كه تا ماه مه ۲۰۰۵ ادامه خواهد داشت در مورد افزايش ۵۰۰ هزار بشكه اي نفت تصميم بگيرد.
همچنين در اين بيانيه آمده است: صد و سي و پنجمين كنفرانس كشورهاي توليدكننده نفت نشان داد كه نسبت به ثبات در بازار نفت متعهد است و براي همين هدف كشورهاي عضو طرح هايي را براي افزايش توليد و ظرفيت بندي و نيز سرمايه گذاري هاي جديد ارائه كردند و اين نشان از نگاه كلان اوپك براي تهيه و توزيع نفت مصرف كنندگان است.
همچنين بيانيه فوق، نسبت به پيشنهاد افزايش سبد نفتي تا ۱۱ شاخص اشاره كرده و مي افزايد: اين ۱۱ شاخص دربرگيرنده نفت هاي اصلي كشورهاي توليدكننده است و دبيرخانه اين سبد را روزانه بررسي مي كند و نتايج آن را در كنفرانس آتي اوپك كه پنجم ژوئيه در وين برگزار مي شود، اعلام خواهد كرد.همچنين در پايان، اين بيانيه از رئيس جمهور، دولت و مردم ايران به دليل ميزباني اين كنفرانس در اصفهان تشكر كرده است.

مصوبات شوراي عالي كار براي كارگران در سال آينده
افزايش ۱۵ تا ۲۰ درصدي حقوق،
تعيين ۱۲۲ هزار تومان به عنوان حداقل حقوق
گروه اقتصادي: شوراي عالي كار سرانجام ديروز مصوبات مهم خود در مورد افزايش حقوق و حداقل حقوق كاركنان در سال آينده را اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار ما، براساس مصوبات شوراي عالي كار، حقوق كارگران در سال آينده بين ۱۵ تا ۲۰ درصد افزايش مي يابد. همچنين حداقل حقوق كارگران در سال آينده ۱۲۲ هزار و ۵۹۲ تومان تعيين شد. حداقل حقوق در سال جاري ۱۰۶ هزار و ۶۰۰ تومان بود.
به گزارش خبرنگار ما، محسن خواجه نوري در پاسخ به اين پرسش خبرنگار ما كه اين حداقل دستمزد بر چه اساس تعيين شده است اظهار داشت: اين رقم با توجه به نرخ تورم تعيين شده كه براساس آن ۱۵ درصد به حداقل حقوق كارگري افزوده مي شود.وي همچنين گفت: از سال ۸۴ حداقل دستمزد روزانه كارگران ۴۰ هزار و ۸۶۴ ريال خواهد شد كه اين رقم در سال جاري روزانه ۳۵ هزار و ۵۳۴ ريال بود.وي افزود: حقوق ساير سطوح مزدي براساس طرح طبقه بندي مشاغل اعلام مي شود.وي تأكيد كرد: كارگراني كه در سال ۸۴ يك سال سابقه كار داشته باشند و يا يك سال از آخرين پايه خدمت آنان گذشته باشد روزانه ۱۰۲۲ ريال علاوه بر مزد به آنان تعلق مي گيرد.وي گفت: اين رقم ماهانه معادل ۳۰ هزار و ۶۶۰ ريال مي شود.
براساس اين گزارش تصميم فوق در شوراي عالي كار گرفته شد كه در اين جلسه نمايندگان كارفرما خواستار ۱۲ درصد افزايش حقوق و نمايندگان كارگر، كارگران وزارت كار و امور اجتماعي خواهان ۱۵ درصد افزايش حقوق بودند كه نهايتاً رقم ۱۵ درصد تصويب شد.
در همين زمينه محمد عطارديان رئيس كانون عالي كارفرمايان نيز گفت: در جلسه فوق نمايندگان كارگران خواهان رسيدن حداقل دستمزدها از ۱۰۶ به ۱۴۵ تا ۱۵۰ هزار تومان بودند كه نهايتاً رقم حدود ۱۲۳ هزار تومان مقرر گرديد.وي افزود: به نظر مي رسد اين ميزان افزايش حقوق كارگري با توجه به تورم كنوني نتواند پاسخگوي نيازهاي اين قشر باشد.
شايان ذكر است بن ماهانه كمك هاي غيرنقدي كارگران براي سال ۸۴ نيز با ۱۰۰ درصد افزايش ۴۰ هزار ريال تعيين شد.

مشكل مالي بهره برداري از فرودگاه امام مرتفع شد
گروه اقتصادي -علي ابراهيمي: در آخرين جلسه شوراي اقتصاد در سال ۸۳ تخصيص يك ميليارد دلار و ۲۰ ميليارد تومان اعتبار به وزارت راه و ترابري به تصويب رسيده است.
وزير راه و ترابري در گفت وگو با خبرنگار ما در زمينه تأمين اعتبارات مورد نياز وزارت راه و ترابري، گفت: در جلسه اخير شوراي اقتصاد يك ميليارد دلار اعتبار براي خريد ۲۰۰ لوكوموتيو، واگن هاي مسافري، ترانسز، تجهيزات، قطعات و وسايل يدكي خطوط ريلي كشور به تصويب رسيده است. محمد رحمتي در حاشيه مراسم بهره برداري از نخستين سري واگن هاي خريداري شده چيني و راه اندازي رام دوم قطار خصوصي كوير، در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در زمينه زمان و چگونگي تأمين اعتبار راه اندازي فرودگاه امام ، گفت: گرچه براي بازگشايي فرودگاه امام خميني از دولت درخواست اعتبار كرديم اما هيچگاه بازگشايي فرودگاه را به تأمين اعتبار يا شرط ديگري موكول نكرديم و بنا بر آنچه قبلا نيز اعلام شده، فرودگاه امام در ارديبهشت ماه راه اندازي خواهد شد و مشكلي در اين خصوص وجود ندارد.وي افزود: همچنين در آخرين جلسه شوراي اقتصاد در سال ۸۳ اعتبار مورد نياز براي راه اندازي فرودگاه امام تأمين شده و بر اين اساس ۲۰ ميليارد تومان اعتبار به اين امر اختصاص يافته است كه شرايط را براي راه اندازي فرودگاه امام در موعد اعلام شده سهل تر مي كند.
به گزارش خبرنگار ما در مراسمي با حضور وزير راه و ترابري، سفير چين در كشورمان، برخي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، مديران عامل شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران رجاء و بهره برداري از نخستين سري واگن هاي خريداري شده چيني و همچنين راه اندازي رام دوم قطار خصوصي كوير با استفاده از واگن هاي جديد توليدي واگن سازي پارس آغاز شد.همچنين در مراسم مذكور بهره برداري از ۲۲ واگن مسافري، رستوران و دستگاه واگن مولد برق خريداري شده از چين آغاز شد.

گفت وگوي امروز
افزايش توليدنفت اوپك بيشتر اثر رواني دارد
گروه اقتصادي:  يكصد و سي پنجمين اجلاس وزراي كشورهاي توليدكننده نفت اوپك ديروز درحالي به كار خود پايان داد كه باوجود اظهارنظرهاي برخي از وزراي مذكور مبني بر عدم افزايش توليد نفت اوپك بازهم به اصرار و درخواست وزير نفت عربستان ميزان توليد اوپك روزانه به ميزان ۵۰۰ هزار بشكه از اول آوريل (دوهفته آينده) افزايش خواهد يافت. هنوز اظهارنظر شناختي پيرامون علل اين افزايش توليد مطرح نشده است.
با حجت الله غنيمي فرد معاون امور بين الملل شركت ملي نفت ايران پيرامون اين اجلاس و نتايج آن گفت وگو كرده ايم.
***
* روند مذاكرات اخير اوپك چگونه بوده است؟
- مهمترين موضوع نشست روز گذشته اوپك ثابت نگهداشتن يا افزايش سقف توليد بود كه در نهايت اوپك تصميم به افزايش توليد به ميزان روزانه ۵۰۰ هزار بشكه از اول آوريل (دو هفته آينده) گرفته است. روز سه شنبه نيز در جلسه كميته نظارت بر بازار مذاكرات اوليه پيرامون افزايش يا ثابت ماندن سهميه كل توليد اوپك صورت گرفت.
* چه عواملي در افزايش قيمت و توليد نفت اوپك نقش داشته است؟
- باتوجه به روند افزايشي رشد اقتصادي برخي كشورهاي اصلي مصرف كننده نفت و افزايش تقاضا در بازار شاهد افزايش قيمت ها بوده ايم.
گرچه نفت خام سنگين (ترش) به ميزان كافي در بازار وجود داشته و حتي مقداري از آن به ذخاير استراتژيك و بازرگاني منتقل شده ولي به طور كلي برخي از نفت خام مانند نفت خام سبك و شيرين كه نوع مرغوبتري نسبت به نفت خام توليدي در خليج فارس يا ساير كشورها ست در بازار كم بوده و اين امر باعث افزايش قيمت نفت خام خصوصا در آمريكا و اروپا شده و درنتيجه پايه قيمتي بقيه نفت ها نيز افزايش يافته است.
از سوي ديگر برخي فرآورده هاي موردنياز بازار در زمينه سوخت هاي حرارتي باتوجه به سرماي حاكم بر اروپا و آمريكاي شمالي با كمبود مواجه شده و سبب افزايش قيمت اين فرآورده ها و درنتيجه افزايش قيمت نفت شده همچنين گرچه هنوز زمان مصرف بالاي بنزين در كشورهاي اروپايي و آمريكا فرا نرسيده اما اين موضوع نيز باعث تشديد قيمت فرآورده هاي نفتي و افزايش قيمت نفت خام شده است.
* آيا افزايش ۵۰۰ هزار بشكه اي نفت اوپك كاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني را به دنبال خواهد داشت؟
- به نظر مي رسد عملا بخش عمده اي از ۵۰۰ هزار بشكه نفت كه افزايش آن از اول آوريل مورد توافق قرار گرفته اكنون در بازار وجود دارد و اين امر بيشتر به عنوان يك عامل رواني در بازار مطرح است تا بتواند بخشي از افزايش قيمت ها را كه به علت كمبود توليد عنوان مي شده را از بين ببرد. اين افزايش بيشتر افزايش رسمي بوده و گرچه به نظر مي رسد در دوره كوتاهي موجب كاهش قيمت ها شود اما به نظر مي رسد عملا برخي از عوامل بازار هنوز اثرگذار بوده و قيمت را از رفتن به سمت كاهشي كه موردنظر بازار براي ايجاد ثبات بوده بازمي دارد و امكان تحقق زودهنگام آن بعيد به نظر مي رسد.
* تلاش براي جلوگيري از نوسان قيمت ها از اهداف اجلاس اخير اوپك ذكر شده آيا اين اهداف محقق خواهد شد؟
- زماني كه بازار از عرضه كافي برخوردار باشد عملا بخشي از عوامل تاثيرگذار بر بازار مي تواند تحت تاثير اين عرضه كافي قرار گرفته و قيمت هايي كه به صورت ناگهاني افزايش مي يابد را كنترل كند. در بازار نفت صرفا عرضه و تقاضا تعيين كننده قيمت نبوده و تنها با عرضه كردن بيشتر نفت نمي توان به سمت قيمت هاي تعادلي پايين تر يا بالاتر حركت كرد. كاري كه اوپك در اين زمينه كرده آن بوده كه با افزايش عرضه ۵۰۰ هزار بشكه اي توليد نشان دهد كه به دنبال ايجاد ثبات در بازار است و عوامل ديگر بازار مانند تضعيف ارزش دلار كه كماكان نيز ادامه دارد و مي تواند در افزايش قيمت نفت موثر بوده و يا تقاضاي بيشتر برخي از كشورها مانند چين يا هند كه قابل كنترل به وسيله اوپك نيست مي تواند ازجمله عواملي باشد كه علي رغم تصميم اوپك به افزايش ميزان توليد منجر به ناتواني در ثبات قيمت ها در محدوده قيمتي مدنظر اوپك باشد تا اضطراب در اين زمينه كاملا برطرف شود.

آمريكا با پروژه خط لوله گاز ايران - هند مخالف است
وزير خارجه هند: حتماً از ايران گاز مي خريم
فارس: كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا مي گويد اين كشور هنوز با پروژه خط لوله گاز ايران -هند مخالف است.
خبرگزاري فرانسه ضمن اعلام اين خبر افزود: رايس كه در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با ناتوار سينگ وزير خارجه هند شركت كرده بود اظهارداشت: مسئله تأمين انرژي هند طي دهه هاي آينده يكي از مسائل مهم و قابل توجه براي دولت هند است ولي در عين حال آمريكا با پروژه ۵/۴ ميليارد دلاري خط لوله گاز ايران- هند مخالف است. رايس گفت: در ديدار با وزير خارجه هند نگراني شديد آمريكا را از انعقاد اين قرار داد گازي بين ايران ،هند و پاكستان اعلام كردم. من فكر مي كنم در حال حاضر نگرانيهاي آمريكا در مورد برنامه هاي هسته اي ايران به خوبي در بين افكار عمومي جهان شناخته شده باشد.
در همين حال ناتوارسينگ وزير خارجه هند در پايان اين ملاقات عليرغم اظهارات رايس ابراز داشت كه هند براي توسعه اقتصادي سريع خود نياز به گاز ايران دارد و حتماً از ايران گاز خواهد خريد.
وي با اشاره به روابط ديرينه دو كشور ايران و هند اظهار نمود كه عضويت ايران در پيمان NPT رفع كننده نگراني ها از فعاليت هاي غير نظامي هسته اي ايران است با اين حال به ايران توصيه نمود كه از مقررات اين پيمان كاملاً تبعيت نمايد.
ديويد مالفورد سفير آمريكا درهند نيز مي گويد: آمريكا در مورد مسائل هسته اي ايران با اين كشور اختلاف نظرهاي شديدي دارد و گويا هيچ راه حل سريعي براي حل اين مشكلات تا كنون پيدا نشده است.

يادداشت
دستاورد اجلاس اصفهان
يك صد و سي و پنجمين اجلاس اوپك ديروز در شرايطي در اصفهان برگزار شد كه ايران پس از ۳۵ سال ميزبان وزيران نفت كشورهاي عضو اوپك بود و به طور طبيعي خواست هايي آشكار و پنهان داشت.پايان اين اجلاس فرصتي براي طرح اين سئوال است كه ايران تا چه حد در تحقق اهداف و خواست هاي خود موفق بود؟
به طور قطع برگزاري اين اجلاس در ايران اين شرايط را فراهم ساخت كه براي مدتي نگاه هاي بازارهاي انرژي و تحليل هاي محافل سياسي، اقتصادي و رسانه اي به روي ايران، تصميمات اتخاذشده در اين اجلاس و مذاكرات و حواشي آن متمركز باشد. علاوه بر اين اجلاس فوق و حواشي آن بهانه اي براي افزايش اعتبار نفتي ايران در بازارهاي جهاني، فراهم كردن بستر اجراي برخي سياست هاي انرژي در كشور ازجمله ايجاد بازار بورس منطقه اي نفت در ايران، كمك رواني به اجراي برخي طرح هاي نفت و گاز ملي و منطقه اي و... بود.
اما علي رغم اين آثار و پيامدها كه تحليل هاي مختلفي درپي دارد، به نظر مي رسد، ايران نتوانست قدرت نسبي تاثيرگذاري و تعيين كنندگي خود را باوجود اينكه ميزباني اين اجلاس را برعهده داشت، نشان دهد و دو هدف اصلي خود يعني تثبيت سقف توليد كنوني اوپك و همچنين انتخاب نماينده ايران به عنوان دبيركل اوپك را به كرسي بنشاند. در مقابل عربستان سعودي باتوجه به جايگاهي كه در بازار جهاني نفت دارد در اين اجلاس نقش فعالي بازي كرد و سياست اعلامي خود قبل از برگزاري اجلاس را به سياست كلي اوپك تبديل نمود.وزير نفت عربستان قبل از ورود به ايران قاطعانه اعلام كرد كه به دنبال افزايش ۵۰۰ هزار بشكه اي توليد نفت اوپك است.
اين درحالي بود كه وزير نفت ايران هرگونه افزايش توليد را رد كرده و ديگر مقام هاي اوپك نيز به ويژه كشورهاي الجزاير، ونزوئلا، ليبي و اندونزي ديدگاهي نزديك به ايران داشتند. قبل از اجلاس نيز باتوجه به موضعگيري وزيران نفت اوپك پيش بيني مي شد كه اختلاف نظر بين كشورهاي عضو اوپك درمورد افزايش يا تثبيت قيمت ها بالا گرفته شود. اما نتيجه اجلاس چيزي جز تصويب طرح عربستان براي افزايش توليد نبود.
همچنين به اعتقاد برخي كارشناسان، اجلاس اصفهان مي توانست زمينه مناسبي براي تحكيم دبيركلي نماينده ايران در اوپك پس از چندين دهه با شد كه اين مساله مهم نيز به دليل مخالفت برخي كشورها به تعويق افتاد و به اين ترتيب مي توان اينگونه نتيجه گرفت كه فرصت هاي ايران براي دبيركلي اوپك پس از اجلاس اصفهان بسيار ضعيف شد و همچنان نماينده كويت تا زمان تعيين دبيركل جديد كه تاريخ آن نامعلوم است، بر مسند دبيركلي اوپك نشسته است.

وزير نفت: اجلاس اصفهان موفق بود
ايسنا: وزير نفت كشورمان عصر ديروز (چهارشنبه ) در جمع خبرنگاران حاضر در محل برگزاري اجلاس وزراي اوپك در اصفهان درباره تصميمات مهم اجلاس ديروز گفت: درباره توليد تصميم گرفته شد تا چرخه توليد رسمي ۵۰۰ هزار بشكه افزايش يابد و به رئيس كنفرانس اختيار داديم تا در صورتي كه در آينده نياز ببيند با مشورت با ساير اعضا بتواند در صورت بالاماندن قيمت و نياز بازار حجم توليد را ۵۰۰ هزار بشكه ديگر افزايش دهد.
بيژن نامدار زنگنه ديروز پس از امضاي توافق نامه با همتاي اندونزيايي خود درخصوص نشست ديروز اوپك در جمع خبرنگاران اظهار كرد: سبد اوپك نيز تغيير كرد و از هفت نفتي كه قبلا بود و به خوبي بيانگر ارزش توليد نفت اوپك نبود، به ۱۱ نفت خام افزايش يابد كه قيمت نفت اوپك را به خوبي اعلام مي كند. وي اظهار كرد: تصميم بعدي اين بود كه نشست اضطراري در هفتم ژوئن داشته باشيم و فكر مي كنم ديروز ما اجلاس موفقي را برگزار كرديم كه با يك وحدت نظر صحيح به نتيجه رسيديم و اميدواريم آثار آن براي ديگر اعضاي اوپك مفيد باشد.
زنگنه درخصوص تاثير اين تصميم بر بهاي نفت گفت: نمي توانيم اكنون درمورد قيمت صحبت كنيم، قيمت را بازار تعيين مي كند.
عرضه، بخشي از عامل تعيين كننده قيمت است ولي تنها عامل نيست. اكنون عوامل اقتصادي، فني و هم غيراقتصادي يعني سياسي بر بازار نفت تاثير مي گذارد، ما نمي توانيم به طور قاطع بگوييم كه چه اثري دارد بايد منتظر ماند و ديد بازار چه واكنشي نشان مي دهد.
وزير نفت كشورمان در ادامه درباره تاثير نشست بر اقتصاد كشور گفت: هر كشوري در اوپك به دنبال منافع خودش است؛ ضمن اينكه منافع جمعي نيز حتما بايد تامين شود.
ما فكر مي كنيم اگر قيمت پايداري را داشته باشيم كه هم توليد نفت با آن صرف بكند ما درآمد خوبي را مي توانيم براي اقتصاد كشورمان تامين كنيم.
در اين چند سال اخير با وحدت نظري كه در اوپك به وجود آمد، ما در واقع بالاترين قيمت هاي نفت را در طول ۴۰ سال اخير طي شش سال اخير داشته ايم و اميدواريم بتوانيم ادامه پيدا كند كه اگر اين درآمدها به درستي خرج شود مي تواند به اقتصاد كشور كمك كند.
وي در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا درخصوص مذاكره درباره دبيركلي اوپك گفت: صحبت درخصوص دبيركلي اوپك به تعويق افتاد، چون همان طور كه قبلا هم گفته بودم احتمال به اجماع رسيدن كم است از اين جهت هميشه بحث خيلي كوتاهي در جلسات درباره آن مي شود.
وي در پاسخ به اين سوال كه بهاي نفت بايد به چه ميزان برسد تا ۵۰۰ هزار بشكه ديگر وارد بازار شود؟ گفت: ما هيچ عددي را براي اين مورد تعيين نكرده ايم.بر اساس برداشتي كه رئيس سازمان مي كند و تفاهمي كه كل اعضا بايد بكنند، اين ميزان افزايش وارد بازار خواهد شد.
به گفته او در اجلاس درخصوص محدوده قيمت صحبتي شد، اما تصميمي درباره آن اتخاذ نشد.زنگنه گفت: آنچه مي توانم بگويم اين است كه محدوده ۲۲ تا ۲۸ دلار اكنون معلق شده است.
وزير نفت كشورمان در ادامه درخصوص اينكه تصميم ديروز اوپك تا چه ميزان اقتصادي بوده است، گفت: تا حدود بسياري اقتصادي بوده است چراكه با توجه به اينكه از شب گذشته تاكنون حدود ۷۰ سنت افزايش يافته است پس نشان مي دهد كه تقاضاي بالاي جهاني همچنان وجود دارد.يكسري نگراني هايي نيز براي آينده وجود دارد.بازار نگران اين است كه در آينده عرضه به ميزان كافي نباشد.
بخصوص در سال هاي ۲۰۰۶ به بعد البته اين فرصتي است كه اعضاي اوپك بايد در طول آن سرمايه گذاري هاي لازم را انجام دهند.
از اين طريق اثرگذاري اوپك نيز بر بازار نفت افزايش خواهد يافت.
بيژن نامدار زنگنه، وزير نفت جمهوري اسلامي ايران، همچنين ساعتي قبل در آغاز نشست عمومي اجلاس اوپك تصريح كرد: اوپك تصميم گرفته نيم ميليون بشكه نفت به سقف رسمي توليد اوپك از ابتداي ماه مي  بيافزايد و اختيار افزايش ۵۰۰ هزار بشكه ديگر را به رئيس كنفرانس داده است تا با مشورت اعضا در پايان نشست ديروز آن را تأييد كند.
به گزارش خبرنگار ايسنا در اصفهان، وي در رابطه با اجماع بر سر اين تصميم تصريح كرد: آن چه به تصويب رسيده است نظر همه اعضاي اوپك است و در اين مورد نظرمان با بقيه اعضا نزديك بوده است. وي افزود: انتظار داريم كه بازار نفت از افزايش ۵۰۰ هزار بشكه اي رضايت داشته باشد.
وي به تلاش اوپك بر داشتن بازاري پايدار با حداقل نوسانات براي اعضا تأكيد كرد و افزود: فراموش نكنيم كه همه ابزارهاي بازار در دست اوپك نيست و اميدوار هستيم كه قيمت ها در ماه هاي آينده به سمت قيمت هاي واقعي حركت كند.

قيمت طلا و ارز
نوع -----فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۲۶۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۰۳۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۲۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۵۸۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۹۰۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۸۶۱
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۱۸۶۰


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |