پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۳ - Mar 17, 2005
تأكيد رهبران عراق بر وحدت ملي در جلسه افتتاحيه مجلس
002859.jpg
واحد مركزي خبر: نخستين  جلسه  مجمع  ملي  منتخب  عراق  با گذشت  كمتر از دو ساعت  از افتتاح آن ديروز به  كار خود پايان  داد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از بغداد جلسه  افتتاحيه  ساعت  ۵/۱ بعدازظهر به  وقت  محلي  در بغداد افتتاح  شد و ۲۷۵ نماينده  عضو مجمع  ملي  عراق  سوگند ياد كردند.
مدحت  محمود سوگند قانوني  را قرائت  كرد و ديگر نمايندگان  نيز به  تبع  او سوگند ياد كردند.
اياد علاوي  نخست  وزير دولت  موقت  عراق  در سخناني  در مراسم  آغاز به  كار مجمع  ملي  عراق  بر ضرورت  مشاركت  همه  قشرهاي  مردم  در تدوين  قانون  اساسي دائم  اين  كشور تأكيد كرد.
فؤاد معصوم  رئيس  مجلس  ملي  موقت  عراق  طي  سخناني  در جلسه  افتتاحيه مجمع  ملي  عراق ، ضمن  اشاره  به  پايان  رسمي كار اين  مجلس ، تشكيل  مجمع  ملي  را دستاوردي  بزرگ  براي  عراق  توصيف  كرد.
در ادامه  اين  مراسم ، غازي  الياور رئيس  جمهور دولت  موقت  عراق  طي سخناني  افتتاح  مجمع  ملي  منتخب  مردم  عراق  را اولين  اقدام  دموكراتيك  و اولين  مجلس  در طول  نيم  قرن  گذشته  خواند.
عبدالعزير الحكيم  رئيس  فهرست  ائتلاف  يكپارچه  عراق  و رئيس  مجلس اعلاي  انقلاب  اسلامي عراق  در ادامه  مراسم ، طي  سخناني  شركت  در انتخابات  عراق را يك  حماسه  بزرگ  توصيف  كرد و در زمينه  فاجعه هاي  اخير در شهرهاي  حله  و موصل  و همچنين  برگزاري  مراسم  بزرگداشت  فرد انتحاري  اردني  (در اردن ) كه عملياتي  عليه  ملت  عراق  انجام  داد، سخن  گفت .وي  اظهار داشت  كه  خواسته  ملت  عراق  از دولت  اردن ، متوقف  كردن  بسيج  و بكارگيري  تروريست هاي  اردني  و ورود آنها به عراق  و اجراي  عمليات  تروريستي است .
وي  همچنين  بر ضرورت  تسريع  در محاكمه  صدام  و يارانش ، بقاياي  نظام سابق  و افرادي  خائن  به  اموال  عمومي تحت  پيگرد تأكيد كرد.
حكيم  ضمن  شكرگزاري  به  درگاه  الهي  به  خاطر وجود مراجع  در عراق  و در راس  آنها آيت الله   سيستاني  و ضمن  آرزوي  آمرزش  براي  شهدا و آيت الله  سيد محمد باقر حكيم  و شهداي  كشتار فجيع  مردم  حلبچه  و شهداي  انتخابات  و انتفاضه  شعبانيه  از خداوند خواست  به  او و تمامي نمايندگان  در اداي وظايف  ديني  و قانوني  خود كمك  كند.
در ادامه  مراسم  افتتاحيه  مجمع  ملي  عراق  جلال  طالباني  رئيس  فهرست ائتلاف  كردستان  عراق  و رئيس  حزب  اتحاديه  ميهني  كردستان  عراق  سخنراني  كرد.
وي  تحقق  وحدت  ملي  عراق  با تكيه  بر توافق  و آشتي  ملي  را اولويت  كار عراقي ها ناميد و گفت : بايد نبود اعراب  اهل  سنت  در مجمع  ملي  به  گونه اي  در ساير نهادهاي  دولتي  جبران  شود.شيخ  ضاري  الفياض  رئيس  جلسه  مجمع  ملي  عراق  در ادامه  مراسم  افتتاحيه مجمع  ملي  عراق  از نقش  فعال  و روشن  آيت  الله  سيستاني  در پشتيباني  از برگزاري  انتخابات  و همچنين  از همه  مردم  عراق  به  خاطر مشاركت  در انتخابات تشكر كرد.الفياض  اظهار اميدواري  كرد كه  تدوين  قانون  اساسي  در خدمت  همه  مردم  و در جهت  منافع  همه  گروهها باشد.
ايتاليا نيروهاي  خود را از عراق 
خارج  مي كند
سيلويو برلوسكني  نخست  وزير ايتاليا روز سه شنبه  گفت  كه  ممكن  است  خروج نيروهاي  خود از عراق  را آغاز كند.به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  سي .ان .ان و بي .بي .سي ، برلوسكني  به  عنوان  يكي  از متحدان  و حاميان  اصلي  جورج  بوش  در جنگ  عراق  افزود: خروج  نيروهاي  ايتاليايي  از عراق  قبل  از پايان  سال  و از ماه  سپتامبر (شهريور _ مهر) آغاز خواهد شد.
وي  با اشاره  به  گفت  و گو  با توني  بلر همتاي  انگليسي  خود درباره استراتژي  نهايي  در عراق  گفت : مردم  اين  دو كشور خواستار بازگشت  نيروهاي خود به  كشور هستند.
عمليات انتحاري
عليه سربازان آمريكايي
سرتيپ  سرحد قادر رئيس  پليس  ناحيه  كركوك  در شمال  عراق  گفت : در حمله انتحاري  به  يك  كاروان  نظاميان  آمريكايي  در جاده  رياض  به  الحويجه  دو دستگاه  خودرو زرهي  آمريكايي  از نوع  هامر منهدم  شد و تعدادي  آمريكايي  كشته  يا زخمي شدند.
به  گزارش  خبرگزاري  آلمان  از كركوك ، اين  مسئول  عراقي  گفت  فردي  يك  خودرو بمب گذاري  شده  را به  سوي  كاروان  نظاميان  آمريكايي  هدايت  و آن را منفجركرد.
هنوز گزارشي از تعداد قربانيان اين عمليات دريافت نشده است.
ديروز همچنين بر اثر انفجار يك خودروي بمب گذاري شده در بعقوبه دو نفر كشته و سه تن ديگر مجروح شدند.

ديدار پادشاه اردن با بوش
002862.jpg
ايسنا: ملك عبدالله دوم پادشاه اردن كه براي ديدار با بوش به آمريكا رفته در واشنگتن اظهار داشت، با توجه به تحولات مثبت در مناقشات فلسطينيان و اسرائيل، درك منفي از آمريكا در خاورميانه مي تواند بهبود يابد.به گزارش خبرگزاري فرانسه، پادشاه اردن در گفت وگو با شبكه خبري اي.بي.سي اظهارداشت: با توجه به تصوير منفي آمريكا در سال هاي اخير در خاورميانه، استنباطي در اين منطقه وجود دارد كه اسرائيل تنها طرفي است كه تحت حمايت آمريكاست؛ بنابراين يك نگرش جانبدارانه درباره خاورميانه دارد. به همين دليل اين احساس وجود دارد كه فلسطينيان تغييرات كمي را انجام داده اند اما من معتقدم در صورتيكه ما به تغييرات در مساله فلسطينيان - اسرائيل و عراق بنگريم، آنگاه ديدگاه ها تغيير مي كند.جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا نيز در ديدار با ملك عبدالله دوم درباره عراق و اصلاحات دموكراتيك در خاورميانه و تلاش ها براي پايان دادن به مناقشات فلسطينيان و اسرائيل گفت وگو كرد.
پادشاه اردن با اشاره به تغييراتي از جمله انتخابات عراق اظهار داشت: من اميدوارم هر اقدامي كه آمريكا به انجام مي رساند، در پايان اعتبار بيشتري به خاورميانه بدهد.
خبرگزاري رويتر نيز به نقل از ملك عبدالله دوم اعلام كرد: بوش با درخواست براي برقراري دموكراسي در خاورميانه، نيرويي را در منطقه مجددا به جريان انداخت.وي افزود: من فكر مي كنم در صورتيكه بوش روند اصلاحات در اذهان مردم را آغاز نمي كرد، ما افرادي مغرور و خودخواه ديده مي شديم.اما اكنون با توجه به فشار خارجي، مردم مجبور هستند در آيينه بنگرند و به چگونگي حركت رو به جلو بيانديشند.

رايس: آمريكا از تدارك نظامي پكن نگران است
002856.jpg
كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا گفت: به دليل افزايش تنش ميان چين و تايوان، آمريكا از تداركات نظامي پكن نگران است.
به گزارش رويتر، از دهلي نو رايس كه در آ غاز سفر آسيايي خود به هند رفته است، اظهار داشت: بودجه  نظامي چين نيز موجب نگراني است؛ زيرا اين افزايش زماني روي داده است كه مساله  چين و تايوان هنوز حل نشده و آمريكا به حل و فصل مسالمت آميز آن متعهد است. چين كه به دليل بنيه  اقتصادي قوي، طي سال هاي اخير بودجه  نظامي اش را افزايش داده، تايوان را جزو خاك اصلي خود مي داند.
آمريكا نيز به چين هشدار داده است كه قانون ضد جدايي چين كه اخيرا به تصويب رسيده و بر اساس آن حمله  نظامي چين به تايوان در صورت اعلام استقلال اين جزيره مشروع است، بر خلاف پيشرفت اخير در مناسبات پكن - تايپه است.
رايس در اولين مرحله از سفر آسيايي خود به هند رفت و در ديدار با مقامات اين كشور در دهلي نو، بر روند صلح هند _ پا كستان و ديگر مسايل منطقه اي و تجاري دوجانبه تاكيد كرد.وزير خارجه آمريكا در مرحله دوم از سفر آسيايي خود به پاكستان مي رود و در آ نجا با پرويز مشرف و ديگر مقامات پاكستاني ديدار و گفتگو مي كند.
روزنامه نيويورك تايمز ديروز نوشت، ايران محور اصلي مذاكرات رايس با مشرف است. وزير خارجه آمريكا در گفتگو با مشرف قصد دارد از تمام جزئيات همكاري هسته اي پاكستان و ايران آگاه شود .

كوتاه از سياست جهان
بحرين به افغانستان نيروي نظامي مي فرستد
ايرنا: كمال صالح الصالح سفير بحرين در كابل در ديدار با حامد كرزاي رئيس جمهوري افغانستان از اعزام نيروهاي نظامي بحريني به اين كشور خبر داد.
وي ديروز در اين ديدار افزود: اين نيروها در قالب نيروهاي بين المللي كمك به امنيت افغانستان (ايساف) به اين كشور اعزام مي شوند.
الصالح بدون اشاره به تعداد اين نيروها تصريح كرد: آنان به كمك امارات متحده عربي به افغانستان اعزام خواهند شد.
نيروهاي بين المللي كمك به امنيت افغانستان (ايساف) به فرماندهي پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) كه از سه سال بدين سو دولت افغانستان را در تامين امنيت ياري مي كند كه علاوه بر شهر كابل و هفت ولايت شمالي افغانستان اكنون در غرب افغانستان نيز مستقر مي شوند.
جهاد اسلامي: مصر مي خواهد مقاومت فلسطين خلع سلاح شود
ايرنا: حسن الباش عضو جنبش جهاد اسلامي فلسطين در گفت وگو با ايرنا، مصر را به تلاش براي خلع سلاح مقاومت فلسطيني متهم كرد.
حسن الباش تصريح كرد: مصري ها براي تحقق اهداف مورد نظر آمريكا و اسرائيل تلاش مي كنند، در حالي كه مردم فلسطين مصمم به مبارزه تا نابودي اشغالگران هستند.وي معتقد است، با آنكه شرايط كنوني منطقه و جهان به نفع فلسطينيان نيست، اما گروههاي فلسطيني به درخواست مصر پاسخ مثبت نخواهند داد مگر آن كه رژيم صهيونيستي درخواستهاي مشروع آنان را برآورده سازد.الباش، موضع گيري مصر را ناشي از اوضاع داخلي و خارجي اين كشور دانست و افزود: مصري ها ديدگاه خود را تشريح مي كنند اما درصدد تحقق اجباري آن نيستند.
عكاظ: روابط نصرالله و جنبلاط بحراني شد
ايرنا: روزنامه عكاظ چاپ عربستان ديروز نوشت: بحران بزرگي در روابط سيدحسن نصرالله رهبر حزب الله و وليد جنبلاط رهبر معارضان لبناني ايجاد شده است.عكاظ به نقل از منابع سياسي در بيروت افزود: جنبلاط از همه مسئولان و نمايندگان حزب سوسياليست ترقي خواه خواسته است از تماس با رهبران حزب الله تا زمان عذرخواهي رسمي آنان، خودداري كنند.
به نوشته اين روزنامه ، جنبلاط خواستار عذرخواهي حزب الله از شعارهايي است كه در تظاهرات شهر نبطيه عليه وي داده شد.
عكاظ به نقل از منابع لبناني نوشت: در تظاهرات يكشنبه گذشته نبطيه، جنبلاط به خيانت متهم و به خاخام اسرائيلي تشبيه شد،  در حالي كه او همزمان در اروپا به خلع سلاح حزب الله اعتراض مي كرد و از اقدام اروپا در قرار دادن نام حزب الله در ليست گروه هاي تروريستي بسيار ناراحت بود.
كره شمالي: آمريكا حرف هايش را پس بگيرد
ايسنا: كره شمالي هرگونه امكان بازگشت به مذاكرات متوقف شده شش جانبه در مورد برنامه هاي هسته اي اين كشور را مشروط به پس گرفتن اظهارات آمريكا مبني بر ناميدن پيونگ يانگ به عنوان «پايگاه استبداد» اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري رويتر، سخنگوي وزارت امورخارجه كره شمالي در اين رابطه اعلام كرد: اظهارات اخير كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا در گفت وگو با خبرگزاري رويتر و روزنامه واشنگتن تايمز حاكي از آن است كه آمريكا نمي خواهد اين مذاكرات برگزار شود.
فرانسه ۶ الجزايري را به زندان محكوم كرد
ايسنا: يك دادگاه فرانسوي شش الجزايري الاصل را در ارتباط با طرحي كه از سوي القاعده براي اعزام يك بمب گذار انتحاري و انفجار سفارت آمريكا در پاريس عنوان شده، محكوم كرد.
به گزارش آسوشيتدپرس، اين دادگاه جمال بقال، ۳۹ ساله و رهبر اين گروه را به ۱۰ سال زندان محكوم كرد. وي در سال ۲۰۰۱ در ليبي دستگير شد. كمال داوودي، ۳۰ ساله و كارشناس كامپيوتر به دليل نقش ارتباطي اش با اعضاي القاعده كه اين عمليات را از افغانستان هدايت مي كردند، به ۹ سال زندان محكوم شد. چهار متهم ديگر نيز به محكوميت هايي بين يك تا شش سال محكوم شدند.

رافارن در ديدار با شارون:
روابط فرانسه و اسراييل در حال بهبودي است
ايسنا: آريل شارون در ديدار با نخست وزير فرانسه از تلاش هاي اين كشور براي مقابله با يهود ستيزي و توقف پخش برنامه هاي تلويزيوني حزب الله لبنان از سوي فرانسه تقدير كرد.
به گزارش روزنامه   هاآرتص، ژان پير رافارن، نخست وزير فرانسه در ميان ده ها مقام جهاني بود كه در مراسم افتتاح موزه  هولوكاست در سرزمين هاي اشغالي حضور داشت.
رافارن به شارون گفت، رابطه  فرانسه با اسرائيل در تمام زمينه ها در حال بهبود است. شارون در اين نشست به رافارن گفت، اتحاديه  اروپا بايد حزب الله لبنان را يك سازمان تروريستي معرفي كند و اعلام كرد، اين گروه ثبات دولت محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان را تهديد مي كند و به دنبال از خط خارج كردن تلاش هاي عباس براي برقراري آتش بس ميان گروه هاي مبارز فلسطيني و رژيم صهيونيستي است.

افشاي حساب هاي بانكي مخفي پينوشه در بانك هاي آمريكا
ايسنا: آگوستو پينوشه، ديكتاتور سابق شيلي بيش از ۱۰۰ حساب بانكي در آمريكا ازجمله ۶۳ حساب سيتي گروپ براي پنهان كردن و پول شويي حداقل ۱۵ ميليون دلار استفاده كرده است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري رويتر، كميته فرعي تحقيقات سناي آمريكا در تحقيقاتي فاش ساخت كه پينوشه با استفاده از سيستم مالي آمريكا به پنهان كردن تبادلات مالي اش پرداخته است.فعاليت هاي مالي پينوشه در بانك ريگ آمريكا، اسپريتو سانتو بانك و بانك دو شيلو بوده است.

تأكيد وزيران اروپايي بر لزوم تفكيك تروريسم و اسلام
واحد مركزي خبر: وزيران  كشور پنج  كشور اروپايي  در پايان  نشست  غير رسمي دو روزه  خود در شهر گراناداي  اسپانيا بر لزوم  تفكيك  اسلام  و تروريسم  تأكيد كردند.
به  گزارش  خبرگزاري  آلمان  از گرانادا، وزيران  كشور، اسپانيا، ايتاليا، فرانسه ، آلمان  و انگليس  در پايان  نشست  خود تأكيد كردند بايد بين  عاملان  حملات  خشونت آميز و هواداران  آنها با مسلمانان  تفكيك  قائل  شد.
خوزه  آنتونيو الونسو، وزير كشور اسپانيا گفت : از نظر منطقي  مي توان  اسلامگراياني  را كه  سابقه  آموزش  ديدن  در اردوگاههاي  آموزشي  سازمان  القاعده  در افغانستان  را دارند به  عنوان  تروريست  بالقوه  فرض  كرد.
وزيران  كشور اروپايي  در اولين  روز نشست  خود در گرانادا با صدوربيانيه اي  بر اهميت  همكاري  بين المللي  و كمك  به  قربانيان  تروريسم  وگفتگوي  پيروان  اديان  و تفكيك  اسلام  از آنچه  كه  شبكه  القاعده  انجام مي دهد تأكيد كرده بودند.
مالك  رويز، از رهبران  جامعه  مسلمانان  اسپانيا روز سه شنبه  با استقبال از اين  اقدام  وزيران  پنج  كشور اروپايي  تأكيد كرد درتاريخ  اسلام  مطلقا مفهوم  تروريسم  وجود نداشته  است . وي  تأكيد كرد اسامه  بن  لادن ، سركرده شبكه  القاعده ، از نظر ما بي ارزش  است  و هيچ  ارتباطي  با اسلام  ندارد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |