پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۳ - Mar 17, 2005
سيزدهمين اجلاس مجلس خبرگان به كار خود پايان داد
گروه سياسي -ياسر مرادي: دومين و آخرين روز سيزدهمين اجلاس رسمي دوره سوم مجلس خبرگان روز گذشته با حضور آيات عظام عضو اين مجلس برگزار شد . در ابتداي جلسه روز گذشته آيت الله اميني نائب رئيس دوم مجلس خبرگان گزارشي از فعاليت دبيرخانه اين مجلس ارائه كرد.در ادامه جلسه ديروز حجت الاسلام دري نجف آبادي ديگر عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان انتخابات آتي رياست جمهوري را يكي از حساس ترين مقاطع پيش روي كشور دانست.
وي همچنين با اشاره به جنايات اسرائيل در فلسطين و نقشه شوم آمريكا در مورد خاورميانه بزرگ، اتحاد جهان اسلام را بهترين گزينه براي مقابله با دشمنان اسلام دانست و در خصوص حوادث عراق گفت: مردم پايبند به اهل بيت در عراق بايد كشوري آباد، آزاد و سربلند را در همسايگي جمهوري اسلامي ايران داشته باشند.
در ادامه اين جلسه آيت الله قرباني نماينده مردم گيلان، آيت الله بهشتي نماينده استان فارس و مجيد انصاري نماينده مردم تهران در مجلس خبرگان در مورد مسائل مهم كشور و منطقه به ايراد نطق پرداختند.
آيت الله هاشمي رفسنجاني نائب رئيس اول اين مجلس نيز در جلسه روز گذشته تاكيد كرد: دولت برنامه چهارم را منطبق با چشم انداز ۲۰ ساله تعيين كرد اما تغييرات پس از آن باعث شد كه برنامه چهارم مقداري از اهداف چشم انداز دور شود كه بايد فكري به حال آن كرد.
هاشمي رفسنجاني با اشاره به جمعيت جوان و ذخاير معدني ايران، وسعت سرزمين و وجود زيربناها را مورد تاكيد قرار داد و گفت: سيستم ديوان سالاري ناكارآمد و عدم وجود سيستم نوين اداري، نرخ رشد بالاي بيكاري، كاهش قدرت خريد اقشار متوسط و ضعيف، بهره وري پايين نيروي كار و سرمايه و عوامل توليد ملي، سهم پايين منابع انساني در توليد ثروت، وابستگي درآمدهاي نفتي، تمركز و انحصار اقتصاد دولتي، عدم تعميق انديشه هاي اسلامي در بين نسل جوان، عدم جامعيت نظام تامين اجتماعي،  عدم تعادل در پهنه سرزمين، روند تشديد منابع خاك، كاربردي نبودن تحقيقات و عدم كارآمدي مراكز آموزشي، نهادينه نشدن مؤسسات نظريه پردازي اقتصادي و تكنولوژيكي از نقاط ضعف ما در رسيدن به چشم انداز ۲۰ ساله است.
نايب رئيس مجلس خبرگان در عين حال تصريح كرد: تمايل به استفاده از نيروي كار ايران، موقعيت مناسب ژئوپلتيكي فرهنگ اسلامي غني ايراني، نياز جهاني به ذخاير معدني موجود در ايران، وجود منابع مالي قابل جذب از ايرانيان خارج از كشور، تقاضاي كشورهاي همسايه جنوبي به استفاده از منابع غذايي ايران، وجود ظرفيت هاي متفاوت براي همكاري هاي كشورهاي ديگر در بازارهاي منطقه اي و جهاني، وجود زمينه هاي متعدد توسعه و وجود بازار مناسب براي محصولات ايران از نكات مثبت بين المللي در تحقق اهداف چشم انداز ۲۰ ساله است.
وي در ادامه سخنانش با اشاره به اوضاع لبنان خاطرنشان كرد: همه شرارت هايي كه در لبنان انجام مي شود با هدف محدود كردن شيعيان است همين مساله در عراق هم وجود داشته و دارد و امروز براي تشكيل مجلس شيعيان در عراق كارشكني مي كنند.
هاشمي رفسنجاني در ادامه با اشاره به تلاش قدرت هاي استكباري براي رويارويي كشورهاي عرب با اسرائيل و سپس رويارويي ايران با رژيم صهيونيستي گفت: پس از انقلاب، تمام تلاش ها اين بود كه شرايط را به گونه اي فراهم كنند كه ايران به جاي اعراب در تقابل با رژيم صهيونيستي قرار گيرد.
وي در ادامه سخنانش با ابراز نگراني از مهاجرت نخبگان ايراني به خارج از كشور گفت: جذب نخبگان ايراني يك برنامه حساب شده و برنامه ريزي شده است كه بايد مراقب باشيم، البته نمي توان منشاء داخلي اين مساله را ناديده گرفت.وي تصريح كرد: صندوق ذخيره ارزي به دليل برداشت هاي متعدد از آن، كارآمدي خود را از دست داده است،  به عنوان مثال در بودجه سال ۸۴ مقدار زيادي كسري بودجه وجود دارد كه براي جبران آن از صندوق ذخيره ارزي برداشت مي شود،  نبايد فراموش كنيم كه سبك بودجه نويسي با شعار و تحت فشار لابي ها زيان آور است.
لازم به ذكر است كه اعضاي مجلس خبرگان همچنين سه شنبه شب در دفتر مجمع تشخيص مصلحت نظام با آيت الله هاشمي رفسنجاني ديدار كردند.
در اين ديدار ابتدا حسن روحاني گزارشي از روند مذاكرات هيات ايراني با نمايندگان اتحاديه اروپايي ارائه كرد و تاكيد كرد هيأت مذاكره كننده جمهوري اسلامي ايراني به صراحت به طرف اروپايي خود اعلام كرده كه به هيچ قيمت حاضر به تعليق دائمي غني سازي سوخت هسته اي نيست و اين مهم موضع رسمي و دائمي ايران است.
وي افزود: ما به دنبال ادامه مذاكرات منطقي و عزتمند با اروپا هستيم و در عين حال از حق و حقوق خود به هيچ وجه كوتاه نخواهم آمد.
لازم به ذكر است كه ابراهيم شيباني رئيس كل بانك مركزي نيز به عنوان شخصيت دعوت شده، گزارشي از فعاليت هاي بانكي كشور را ارائه كرد. وي درباره عمليات بانكي كشور گفت: ۶۷ درصد عمليات بانكي كشور، عقد مبادله اي و ۳۳ درصد عقد مشاركتي و ساير عقود است .در اين جلسه چند تن از نمايندگان سئوالات انتقادي شان را مطرح كردند و شيباني نيز به سئوالات آنها پاسخ داد.
از سوي ديگر آيت الله هاشمي رفسنجاني در اين ديدار تاكيد كرد كه اميدواريم روند امور با عزت و اقتدار و تدبير و حكمت مسئولان نظام به سمت و سويي پيش رود كه مصالح و منافع نظام اسلامي به طور كامل حفظ شود.

در گزارش از مبارزه با مفاسد اقتصادي در سال ۸۳ مطرح شد:
برخي وزراي سابق هم متهم هستند
ايسنا: سخنگوي ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي در اولين مصاحبه  مطبوعاتي خود در پايان سال پاسخگويي اقدامات ستاد را امري ملي برشمرد كه نيازمند تلاش همه جانبه  مسؤولان، مردم و رسانه هاي گروهي است و در همين باره اظهار داشت: مبارزه با مفاسد اقتصادي امري پيچيده است و نبايد انتظار داشته باشيم كه با برخورد با چند پرونده  اقتصادي اين امر تمام خواهد شد بلكه بايد در اين زمينه اقدام فرهنگي، فكري انجام شود و مردم و كارگزاران نظام نسبت به فساد اقتصادي حساسيت داشته باشند.
ايزدپناه درباره لوايح تنظيم شده در راستاي مبارزه با مفاسد اقتصادي، گفت: گريزگاه هايي كه در قوانين و مقررات كه به روي سوءاستفاده كنندگان بيت المال باز بود يكي از مشكلات حوزه  مبارزه با مفاسد اقتصادي است كه ستاد از آغاز به كار خود به اين مسأله توجه خاصي داشت و قوانيني مانند قانون مناقصات و لايحه  اصلاح قوانين ناظر بر مقررات بازرگاني، قانون تجميع عوارض، قانون سرمايه گذاري خارجي، قانون ديوان محاسبات و لايحه  اصلاح قانون تجارت و همچنين لايحه  مبارزه با پولشويي از جمله اصلاحاتي بود كه به پيشنهاد ستاد در اين قوانين صورت گرفت.
وي همچنين از تدوين لايحه  منع مداخله  كاركنان دستگاه هاي اجرايي و نهادها و مؤسسات عمومي غيردولتي در معاملات دولتي خبر داد و در توضيح اين لايحه، اظهار داشت: يكي از مشكلات در حوزه  مسائل اقتصادي دخالت زياد دولت در امور اقتصادي كشور بود كه با تدوين لايحه  خصوصي سازي ،بخشي از اين مشكل حل شد اما با اين حال اين احتمال وجود داشت كه خود مقامات دولتي با پارتي و نفوذي كه دارند به نفع خود از فرصت هاي اقتصادي كشور بهره برداري كنند كه در همين راستا لايحه  منع مداخله  كاركنان دستگاه هاي اجرايي و نهادها و مؤسسات عمومي غيردولتي در معاملات دولتي به تصويب رسيد.
ايزدپناه، همچنين خاطرنشان كرد: در راستاي مبارزه با مفاسد اقتصادي، يكسان سازي نرخ ارز، قانون ماليات هاي مستقيم، قانون تنظيم بازار غيرمتشكل پولي، اجراي برنامه هاي هفت گانه  تحولات اداري در جلوگيري از ارتشاء، اصلاح ساختار دولتي نظام هاي استخدامي و آموزش نيروهاي انساني در سازمان ها از جمله اقدامات ديگر ستاد است.
ايزدپناه در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران در مورد علت عدم اعلام اسامي مفسدان اقتصادي، اظهار داشت: بعد از طرح موضوع فقهي تشهير از سوي رياست قوه قضاييه ما با بررسي قوانين به اين نتيجه رسيديم كه مقررات موجود اين نظريه را برنمي تابند. بر همين اساس معاونت حقوقي و توسعه  قوه  قضاييه با دستور رييس قوه  قضاييه موظف شدند تا زمينه هاي اجراي مجازات تشهير را بررسي كنند و در صورت لزوم قانوني در اين زمينه به تصويب برسانند. رييس قوه  قضاييه نيز در جلسه اي با فقهاي شوراي نگهبان به بررسي اين موضوع پرداختند. در همين حال، سرپرست مجتمع ويژه مبارزه با مفاسد اقتصادي نيز در جمع خبرنگاران حاضر در اين مصاحبه مطبوعاتي، بالاترين سطح محكومين در پرونده هاي مفاسد اقتصادي را مربوط به برخي از وزراي سابق دانست و گفت: حكم  اين افراد قطعي شده و بعضي از محكوميتها در اين سطح نيز در حال حاضر در جريان رسيدگي است.
حميدرضا موحدي تعداد پرونده هاي مطرح شده در سال ۸۳ در اين مجتمع را ۳۲۲ فقره ذكر كرد.
وي مهمترين پرونده هاي مورد رسيدگي در اين مجتمع را پرونده هاي مربوط به زمين خواري، قاچاق كالا و ارز، اختلاس و تحصيل مال نامشروع برشمرد

خاتمي: بخشي از بحران هاي منطقه
ناشي از سياست هاي غلط آمريكاست
002883.jpg
رئيس  جمهوري  اسلامي ايران  در پاسخ  به  سئوال  يك  خبرنگار خارجي  درباره  درخواست  بوش  داير بر توقف  كامل  برنامه  غني سازي  اورانيوم  توسط ايران ، گفت : خواست  ما هم  از بوش  توقف  سياستهاي  نادرستي  است  كه  درباره  ايران  و منطقه  خاورميانه  دارد.
 سيد محمد خاتمي  كه در حاشيه اجلاس اوپك در جمع  خبرنگاران  داخلي  و خارجي  در اصفهان  سخن مي گفت ، افزود: معتقدم  كه  بخش  قابل  توجهي  از بحرانهاي  موجود كه  گريبانگير منطقه  ما و خود آمريكا شده ، ناشي  از همين  سياستهاي  غلط است .وي  اظهار داشت : خطر سلاحهاي  هسته  اي  كاملا روشن  است ، اگر آمريكا براي  متوقف كردن  توليد سلاحهاي  اتمي تلاش  مي كند، بايد به  سراغ  كشورهايي  برود كه  عضو «ان  پي  تي » نيستند و در عين  حال  صاحب  زرادخانه هاي  بزرگ  اتمي مي باشند كه خطرناكترين  آنها در منطقه  ما «اسرائيل » است .
وي  تصريح  كرد: صرفنظر از اغراض  آمريكا در طرح  اين  مطالب ، اصل  نگراني  از توليد سلاح  اتمي ، نگراني  بجايي  است  و ما هم  از آن نگران  هستيم .
خاتمي تأكيد كرد: ما به  هيچ  وجه  در پي  توليد سلاح  اتمي نيستيم  چرا كه  به لحاظ اعتقادي  و باوري  كه  داريم  و آنچه  در دنيا مي گذرد، سلاحهاي  اتمي  را بزرگترين  خطر و تهديد براي  دنيا مي دانيم  و در دكترين  سياسي  و نظامي  ما، اين  سلاحها نيز جايگاهي  ندارند.رئيس  جمهوري  گفت : ما گفته ايم  و دنيا نيز قبول  دارد كه  بايد به  فناوري  صلح  آميز هسته اي  دسترسي  داشته  باشيم .
وي  افزود: دستاوردهاي  ما تنها به  كمك  هوش  و شايستگي  دانشمندان  خودمان حاصل  شده  است .
رئيس  جمهوري  خاطرنشان  كرد: قبل  از انقلاب  بر اساس  تحقيقات  خود دانشمندان  آمريكايي ، براي  ايران  هفت  تا ۱۰ هزار مگابايت  برق  حاصل  از نيروگاه  اتمي پيش  بيني  شده  بود.
وي  در عين  حال  با بيان اينكه  بخش  قابل  توجهي  از انرژي  دنيا ناشي  از انرژي هسته اي  است ، گفت : ما هم  حق  داريم  كه  صاحب  اين  انرژي  باشيم  اما براي  سوخت آن  نمي توان  منتظر ديگران  شد تا ما را هر روز از بهره برداري  از سرمايه هاي  خودمان  محروم  كنند.رئيس  جمهوري  خاطرنشان  كرد: عليرغم  فشار غيرعادلانه  آمريكا در يكي  دو سال  گذشته ، خوشبختانه  در قطعنامه  ماه  نوامبر شوراي  حكام ، حق  ما براي  داشتن  تكنولوژي  صلح آميز هسته اي  به  رسميت  شناخته  شده  است .
آقاي  خاتمي  در ادامه  اظهار داشت : «توافقنامه  پاريس » ميان  ايران  و سه  كشور اروپايي  حول  دو محور دور مي زد: اول  اينكه  ايران  تضمين  عيني  دهد كه  فعاليت هايش  بسوي  توليد سلاح  اتمي  منحرف  نشود، دوم  اينكه  اروپا نيز تضمين  محكمي براي  حفظ امنيت  ما و كمك  به  توسعه  كشورمان  بدهد.
وي  افزود: با اينكه  ما عضو «ان  پي  تي » هستيم  و عضويت  در «ان  پي  تي » نيز كافي  است  تا مسير ما به  سوي  غير صلح آميز بودن  برنامه هايمان  منحرف  نشود، اما ما براي  نشان  دادن  حسن  نيت  خود، داوطلبانه  فعاليتهايمان  را تعليق  وبا آژانس  و كارشناسان  آن كاملا همكاري  كرديم ، اما تعليق  داوطلبانه  ما مادامي  ادامه  خواهد داشت  كه  مذاكرات  نيز ادامه  داشته  باشد.
رئيس  جمهوري  در پاسخ  به  سئوال  خبرنگار ديگري  كه  پرسيد، «آيا در مقابل امتيازات  اروپاييها، برنامه هاي  آنها را قبول  مي كنيد يا نه ، گفت : ما به  هيچ  وجه  فناوري  هسته اي  خود را در مقابل  چيز ديگري  قرار نمي دهيم  و به  تكنولوژي  هسته اي  خود ادامه  مي دهيم .
آقاي  خاتمي افزود: آنچه  كه  به  دست  آورده ايم  سرمايه  ملي ، پشتوانه  توسعه  و خواسته  ايرانيان  است  و هيچ  امتيازي  را در مقابل  آن قرار نمي دهيم .
رئيس  جمهوري  همچنين  به  سئوال  يك  خبرنگار خارجي  داير براينكه » آيا امتيازي هست  كه  آمريكا بتواند به  ايران  بدهد تا در ازاي  آن توقف  كامل  غني سازي  صورت  بگيرد «، پاسخ  منفي  داد.

انتظار ۵۲ درصد مردم از رئيس جمهور
آينده حل مشكلات اقتصادي است
مهر: يافته هاي جديدترين نظرسنجي ملي كه در نيمه نخست اسفندماه توسط يك دستگاه معتبر صورت گرفته، نشان دهنده آن است كه ۵۹ درصد سئوال شوندگان قطعا در انتخابات شركت مي كنند؛ ۱۲ درصد حضورشان احتمالي است و ۱۹ درصد هم در اين باره تصميم گيري نكرده اند.در اين نظرسنجي كه در جامعه آماري با ۱۳۷۴۷ عضو صورت گرفته، شركت كنندگان درباره پيش بيني خود از ميزان مشاركت مردم در پاي صندوق هاي راي؛ ۴۱ درصد آن را تا ۲۵ ميليون نفر، ۳۳ درصد تا ۳۰ ميليون نفر، ۳/۱۸ درصد بيش از ۳۰ ميليون راي دهنده خوانده و نيز ۴/۲ درصد پاسخي به اين سئوال نداده اند.
۴۹ درصد از شركت كنندگان در اين نظرسنجي تاكيد كرده اند كه اگر نامزدهاي بيشتري در اين انتخابات حضور پيدا كنند مشاركت مردم بيشتر خواهد شد؛ ۲۳درصد اين موضوع را نسبي ارزيابي كرده، ۲۱ درصد آن را بي تأثير خوانده و ۴/۵ درصد نيز درباره آن اظهارنظري نكرده اند.
۳۵ درصد از اين شركت كنندگان در بيان شرايطي كه يك رئيس جمهور بايد حائز آن باشد، دلسوزي را مورد اشاره قرار داده و ۲۸ درصد آينده نگري وي را بالاتر از ديگر گزينه ها انتخاب كرده اند. گزينه «با ايمان بودن» ،  «تحصيلات عالي» و «مديريت» هر سه با ۲۷ درصد در يك رديف قرار گرفته اند و عبارت «مهارت در ديپلماسي خارجي» با ۱۵ درصد در رتبه بعد قرار دارد.
مهمترين انتظار مردم از رئيس جمهور ديگر گزينه اي بوده كه از اين گروه پرسيده شده است؛ ۵۲ درصد حل مشكلات اقتصادي؛ ۷/۵۰ درصد رسيدگي به مطالبات جوانان ؛ ۴۳ درصد اشتغال زايي؛ ۱۹ درصد رسيدگي به اوضاع عمومي كشور؛ ۱۷ درصد مبارزه با فساد و بي بندوباري؛ ۳/۱۶ عمل به وعده ها؛ ۷/۴ درصد اجراي عدالت؛ ۸/۵ درصد بهبود روابط خارجي؛ ۶/۵ درصد توسعه سياسي و گسترش آزادي ها؛  ۴ درصد شجاعت و مردمي بودن را برگزيده و ۱درصد نيز گفته اند كه هيچ انتظاري از رئيس جمهور آينده ندارند.

هاشمي رفسنجاني امروز از بم ديدن مي كند
فارس: امروز در سفري يك روزه رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به استان كرمان سفر مي كند.
بنابر اين گزارش، هاشمي رفسنجاني در اين سفر يك روزه از مناطق زلزله زده بم و زرند بازديد كرده و با مردم اين مناطق ديدار خواهد كرد.
در اين سفر همچنين مسئولان بازسازي اين مناطق گزارش روند بازسازي مناطق زلزله زده را در اختيار رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام قرار خواهند داد.

ارتش رزمايش بزرگ آبي برگزار مي كند
فارس: رئيس ستاد مشترك ارتش از برگزاري رزمايش آبي ارتش جمهوري اسلامي ايران خبر داد.امير عبدالعلي پورشاسب با بيان اين كه نيروهاي سه گانه ارتش در نهايت هماهنگي عملياتي هستند، افزود: اين هماهنگي در رزمايش بزرگ پيروان ولايت كه ستاد مشترك ارتش هماهنگي و طراحي هاي عمده را برعهده داشت، نمود يافت.وي با اشاره به اينكه بخشي از تهديدات عليه ايران از تهديدات درياپايه است گفت: در يك تا دو ماه گذشته ارتش رزمايشي زير سطحي داشت و ظرف سه يا چهار ماه آينده نيز رزمايشي آبي خواهيم داشت.

مهر تأييد شوراي نگهبان بر بودجه سال ۱۳۸۴
ايسنا: شوراي نگهبان قانون اساسي «لايحه بودجه سال  ۱۳۸۴ كل كشور» را مغاير شرع و قانون اساسي ندانست.
شوراي نگهبان طي نامه اي به رئيس مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد كه لايحه بودجه سال ۱۳۸۴ كل كشور كه با اصلاحاتي در جلسه ۸۳‎/۱۲‎/۲۵ به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده است، در جلسه شوراي نگهبان مطرح شد كه با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغاير با موازين شرع و قانون اساسي شناخته نشد.

اخبار كوتاه
استقبال ايران از افتتاح مجلس ملي عراق
ايسنا: سخنگوي وزارت امور خارجه ضمن ابراز خرسندي از افتتاح مجلس ملي انتقالي عراق اظهار داشت: افتتاح مجلس ملي انتقالي عراق تبلور اراده ملت در اعاده حاكميت و به دست گرفتن سرنوشت خويش است.
دكتر آصفي ابراز اميدواري كرد: مجلس ملي انتقالي عراق در تدوين قانون اساسي و شكل گيري نهادهاي قانوني بتواند مسئوليت خطير خود را ايفا نمايد.
سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: جمهوري اسلامي ايران آماده هر گونه همكاري و مساعدت به ملت عراق و دولت منتخب آن كشور است و اميدواريم مجلس ملي انتقالي عراق بتواند در مسير سربلندي، عزت و استقلال عراق گامهاي موثري را بردارد.همچنين روز گذشته حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: انتخابات عراق را پيروزي ملت عراق مي دانيم و شروع به كار مجمع ملي عراق را نمونه و ظهور اين پيروزي محسوب مي كنيم.
وي ابراز اميدواري كرد صلح و امنيت در عراق حاكم شود و اشغالگران سريعتر از اين كشور خارج شوند.
برگزاري دور جديد مذاكرات سند همكاري تجاري و سياسي ايران واروپا
مهر:  هياتهاي جمهوري اسلامي ايران و اتحاديه اروپا طي ديروز و امروز - ۲۵ و ۲۶ اسفند - دور تازه اي از مذاكرات مربوط به سند همكاريهاي سياسي و موافقتنامه تجارت و همكاري را در تهران برگزار مي نمايند.
يك مقام آگاه در وزارت امور خارجه با اعلام اين مطلب گفت: دور پنجم مذاكرات مربوط به سند همكاريهاي سياسي همزمان با دور ششم مذاكرات مربوط به موافقتنامه تجارت و همكاري في ما بين ايران و اتحاديه اروپا بطور جداگانه و توسط هياتهاي مختلف از ايران و اتحاديه برگزار مي شود.
خاتمي بعد از عيد به اروپا مي رود
ايسنا: رئيس جمهور كشورمان به فرانسه و اتريش سفر مي كند.برپايه اين گزارش قرار است، حجت الاسلام والمسلمين خاتمي از ۱۵ فروردين ماه طي سفري سه روزه، به فرانسه و اتريش سفر كند.
پاسخ ايران، سخت و ويرانگر خواهد بود
ايلنا: منابع نزديك به رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، از ديدار چند هفته پيش يك ديپلمات غربي با اكبر  هاشمي  رفسنجاني در تهران درباره مسأله هسته  اي ايران خبر دادند.پايگاه اينترنتي روزنامه فرامنطقه  اي الحيات چاپ لندن نوشت: منابع نزديك به  هاشمي   رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفتند كه در هفته  هاي اخير ديداري بين  هاشمي  رفسنجاني و يك ديپلمات غربي كه به احتمال زياد فرانسوي بوده و از تهران ديدار كرد، صورت گرفته است.
به نوشته الحيات، اين ديپلمات از  هاشمي  رفسنجاني سؤال كرد: «آيا ايران از برنامه هسته  اي خود دست برخواهد داشت؟» كه وي به اين سؤال قاطعانه پاسخ منفي داد.الحيات مي  افزايد: اين ديپلمات غربي اشاره كرد كه آمريكا ۳۲۵ هدف را در داخل ايران مشخص كرده است كه به مثابه اهداف اوليه براي هرگونه حمله نظامي احتمالي خواهد بود اما  هاشمي   رفسنجاني بي  درنگ خطاب به مهمان خود تأكيد كرد كه پاسخ ايران نيز سخت و ويرانگر خواهد بود.
به نوشته اين روزنامه، در اين هنگام اين ديپلمات پرسيد: «حتي اگر همين سراي مرمر كه در آن نشسته  ايد و تنها ده  ها متر از مقر رياست  جمهوري ايران فاصله دارد مشمول اين اهداف باشد؟» كه  هاشمي  رفسنجاني پاسخ داد؛ حتي اگر من هم هدف باشم [ايران از برنامه هسته  اي خود دست برنخواهد داشت].
مذاكره كننده ارشد پرونده هسته اي سفير ايران در مالزي شد
ايسنا: اميرحسين زماني نيا بنا به پيشنهاد دكتر خرازي، وزير امور خارجه و تصويب سيد محمد خاتمي، رئيس جمهور، به سمت سفير جمهوري اسلامي ايران در كوالالامپور منصوب شد.وي پيش از اين مديركل امور سياسي و بين المللي وزارت امور خارجه، رايزن ارشد و مسئول مباحث سياسي و شوراي امنيت در نمايندگي دايم جمهوري اسلامي ايران نزد دفتر سازمان ملل متحد در وين و مسئول كميسيون حقوقي نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل متحد در نيويورك بوده است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |