پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۳ - Mar 17, 2005
عدم موفقيت در توسعه لينوكس فارسي
ايرنا: دبير شوراي عالي انفورماتيك اعلام كرد:  نتوانستيم پروژه هاي مورد نظر را براي سازگاري سيستم عامل لينوكس با زبان فارسي انجام دهيم و به اين ترتيب در توسعه اين سيستم عامل موفق نبوده ايم.
محمد سپهري راد افزود: يكي از دلايل اين عدم موفقيت، كمبود منابع اعتباري است اما عامل مهمتر محدوديت شديد در زمينه نيروي متخصص در زمينه سيستم عامل لينوكس براي اجراي پروژه هاي مرتبط است.
به گفته وي در زمينه فرهنگسازي نيز از آنچه كه پيشي بيني مي كرديم عقب تر هستيم.
سپهري راد كارهاي انجام شده توسط شوراي عالي انفورماتيك را شامل تدوين استانداردهاي توليد و توسعه نرم افزار كه به تصويب موسسه استاندارد رسيده و سازگار با استاندارد يوني كد (استاندارد مديريت حفاظت اطلاعات ) است، عنوان كرد.
سپهري راد افزود: از ديگر فعاليت هاي اين شورا تشكيل نظام صنفي كامپيوتري است كه بر اساس قانون حمايت از پديدآورندگان نرم افزارهاي كامپيوتر اي انجام شده است.
وي يكي ديگر از اقدامات شوراي عالي انفورماتيك را تدوين نظام ارجاع كارهاي انفورماتيكي عنوان كرد و گفت: اين تدوين توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي تحت عنوان نماتن منتشر شده است.
به گفته وي در نماتن سعي شده براي اجراي پروژه هاي انفورماتيكي يك قالب منسجمي ارائه شود كه انجام پروژه هاي انفورماتيكي با ضريب موفقيت بالاتري مواجه باشد.
به گفته وي اين اقدام توسط رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور انجام و به دستگاه هاي اجرايي بخشنامه شده است.
وي يكي ديگر از اقدامات سال جاري شوراي عالي انفورماتيك را دنبال كردن پروژه سيستم عامل ملي بر مبناي لينوكس كه در مسايل فني كار با زبان فارسي آماده تر شود، ذكر كرد.
او افزود: تدوين ضوابط جديد احراز صلاحيت كه اوايل سال ۸۴براي اجرا عملياتي مي شود، مطالعات حقوقي انفورماتيكي مطابق گذشته و ترجمه كتابي در رابطه با قانون حق مولف در فرانسه و آلمان كه در حال انتشار است از ديگر اقدامات شوراي عالي انفورماتيك است.
به عقيده وي ساماندهي وضعيت آي تي كشور از مهمترين وظايف اين شوراست كه روزگاري اقتضائاتي داشته اما اكنون بيشتر جنبه زير ساختي پيدا كرده است.
وي تاكيد كرد: مطالعه پروژه هاي انفورماتيكي، فراهم كردن بستر عمومي براي آي تي و ارائه گزارش وضعيت ديجيتالي كشور در سال جاري از ديگر فعاليت هاي شورا در سال جاري است.
هماهنگي و نظارت بر امور شركت ها و سازمان هاي كامپيوتري به ويژه در زمينه چگونگي تامين قطعات يدكي و تعمير و نگهداري تجهيزات كامپيوتري و انجام بررسي هاي لازم براي وحدت امور آمار و انفورماتيك كشور از ديگر وظايف انجمن شركت هاي انفورماتيك عنوان شده است.

ژاپني ها روبات آدم نماي جديد ساختند
جانشين ماشيني انسان
002823.jpg
يك شركت ژاپني روبات جديد خود به نام EMIEW را به نمايش گذاشت. اين روبات كه جديدترين محصول گروه صنعتي هيتاچي ژاپن است براي حركت از دوچرخي كه در ساختار اين وسيله كار گذاشته شده است استفاده مي كند. EMIEW قادر است از صداي انسان فرمان پذيرد و در كارهاي روزمره به افراد كمك كند.
002820.jpg
دو شركت SGI و FlowerRobotics ژاپن اولين روبات مانكن مشترك خود را به نمايش گذاشتند. اين روبات مانكن كه با نام «Pallete»  شناخته مي شود قادر است دسته هاي زيادي از حركات را ضبط و بازسازي كند. اين روبات همچنين قابليت دارد كه بر روي لباس هاي روز زوم كند. اين روبات كه كاركرد اصليش در صنعت پوشاك و طراحي لباس است، قرار است تا اواخر سال جاري به فروش رسد.

گروه انفورماتيك: شركت هاي ژاپني  در ساخت روبات هاي انسان نما از يكديگر سبقت مي گيرند تا جانشين ماشيني انسان را به نام خود ثبت كنند.
ساخت روبات هاي جديد هوشمند، با احساسات انساني و قابليت ادراك از جمله مهمترين اقدامات علمي سال گذشته محسوب مي شود.
به تازگي نيز يك شركت ژاپني روبات انسان نماي جديدي معرفي كرده است كه در مقايسه با نمونه هاي مشابه بسيار سريعتر عمل مي كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، تاكنون روبات هاي بسياري توسط سازندگان لوازم الكترونيكي ساخته شده است كه به شكل هاي مختلفي بودند. بسياري از آن ها ساختماني شبيه به بدن انسان داشتند و حتي طرز راه رفتن و ساير حركت هاي اين دستگاه ها همانند انسان ها بوده اما سرعت حركت آنها بسيار كند بوده است.
اين شركت براي اولين بار روباتي انسان نما معرفي كرده است كه در نوع خود سريعترين است و هيچ شركتي تاكنون نتوانسته است روباتي با سرعت عمل بالايي مانند آن طراحي كند.
مسئولان بر اين باور هستند كه شركت ها بايد در صدد ايجاد روبات هايي باشند كه سرعت عمل بالايي از خود داشته باشند زيرا در صورتي كه روباتي كند باشد صاحب خود را خسته مي كند به همين دليل اين شركت به جاي ساختن پاهايي براي اين روبات چرخ هاي ويژه اي را به منظور حركت سريع آن ساخته است.
اين روبات ۳/۱متر طول دارد و همچنين چرخ هايي در قسمت پاييني اين روبات به منظور حركت آن قرار داده شده است.
و توانايي حركت با سرعت ۶ كيلومتر در ساعت را داراست.
كارشناسان معتقدند اين روبات هم اكنون داراي ذخيره لغتي ۱۰۰ كلمه است و هنوز براي استفاده دراداره ها و كارخانه ها مناسب نيست و در پنج يا شش سال ديگر نوع پيشرفته تر اين روبات با كارايي بيشتر به بازار ارائه خواهد شد.

همكاري جديد آمريكا و اروپا
كاوش در قمر سياره مشتري
ايرنا: اروپا و آمريكا پس از همكاري موفقيت آميز براي فرود يك كاوشگر روي سطح قمر تايتان سياره كيوان، در زمينه اقدامي مشابه در قمر يخ زده يوروپاي سياره مشتري همكاري خواهند كرد.
كارشناسان آژانس هوانوردي و فضايي آمريكا ناسا و همچنين آژانس فضايي اروپا در واشنگتن و پاريس سرگرم بررسي نوعي فضاپيماي مناسب براي سفر به يوروپا و تقسيم وظايف اروپا و آمريكا در اين زمينه هستند.
ناسا و آژانس فضايي اروپا در ماموريتي بي نظير موفق شدند با همكاري يكديگر فضاپيماي بدون سرنشين كاسيني را به مدار سياره كيوان فرستاده و كاوشگر هويگنز را از كاسيني در مدار اين سياره جدا نموده و به سوي قمر تايتان پرتاب كرده و با موفقيت روي سطح آن فرود بياورند.
بسياري از دانشمندان عقيده دارند قمر يوروپاي سياره مشتري، هدف مناسبي براي همكاري بعدي اروپا و آمريكا خواهد بود.
يوروپا كه نخستين بار توسط گاليله كشف شد، اندكي كوچكتر از قمر ماه سياره زمين است.
سطح اين قمر كاملا پوشيده از يخهاي سفيد و قهوه اي رنگ است كه اين يخها احتمالا به علت جاذبه شديد ناشي از سياره عظيم مشتري، ترك خوردگي هاي فراوان پيدا كرده اند.
محققان عقيده دارند حرارت ناشي از جزر و مد حاصل از جاذبه سياره مشتري، ممكن است سبب ذوب بخش بزرگي از يخهاي يوروپا و پيدايش اقيانوسهاي وسيع زير پوشش يخي آن شده باشد و حتي احتمال وجود حيات ميكروبي در اين اقيانوسها نيز وجود دارد.
در صورت توافق ناسا و آژانس فضايي اروپا، ماموريت مشترك براي اكتشاف قمر يوروپا احتمالا پس از سال ميلادي ۲۰۱۵صورت خواهد گرفت.

توليد كارتهاي حافظه جديد با ابعاد بسيار كوچك
گروه انفورماتيك: شركت سن ديسك نوع جديدي از حافظه هاي كامپيوتر ي به نام ترنس فلش توليد كرده كه از نمونه هاي فعلي كوچكتر بوده و به زودي به صورت استانداردي جديد در صنعت حافظه هاي كامپيوتري جهان مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
به گزارش پي سي ورلد، حافظه جديد ترنس فلش كه در ۲ مدل ۶۴و ۱۲۸مگابايتي عرضه مي شوند، ۱۰برابر كوچكتر از كارتهاي حافظه اس دي و سه برابر كوچكتر از ميني اس دي است و در ابعادي مشابه يك سيم كارت موبايل، عرضه مي شود.
اين كارت حافظه جديد به رغم ظهور تازه، از هم اكنون از سوي برخي توليدكنندگان گوشي هاي موبايل مورد استفاده قرار گرفته است.
كارتهاي حافظه اس دي توسط سه شركت سن ديسك، توشيبا و پاناسونيك به صورت يك استاندارد معرفي شده اند و تا پيش از اين داراي دو فرمت اس دي و ميني اس دي بودند كه از اين پس فرمت جديد مايكرو اس دي يا ترنس فلش نيز به صورت استاندارد در خواهد آمد.

روش جديد مبارزه با سرطان مغز
پژوهشگران روش جديدي در مبارزه با سرطان مغز ابداع كردند كه طول عمر افراد مبتلا به اين بيماري را افزايش مي دهد. به گزارش سي ان ان، پيش از اين مبارزه با سرطان مغز در گذشته شامل تابش اشعه به تومورهاي سرطاني بود در اين روش جديد شيمي درماني و تابش اشعه با هم تركيب شده كه به طور متوسط حدود ۲ سال به طول عمر مبتلايان به اين بيماري مي افزايد. پزشكان معتقدند كه روش جديد به عنوان درمان تلقي نمي شود بلكه صرفاً روشي براي به تعويق انداختن گسترش تومورهاي سرطاني به سراسر مغز بيماران است.

تشخيص ام اس با آزمايش خون
پژوهشگران درصدد هستند در آينده نزديك با آزمايش ساده خون، بيماري ام اس را تشخيص دهند. به گزارش INN، پژوهشگران دانشگاه و يك فارست اعلام كردند با يافتن الگوي خاصي در بيماران مبتلا به ام اس و شناسايي ۳ شاخص خوني در آنها، تشخيص اين بيماري با آزمايش خون ممكن شده است. هم اكنون تشخيص بيماري ام اس با استفاده از ام آر آي صورت مي گيرد و معاينه فيزيكي و شرح حال بيمار نيز در آن نقش زيادي دارد. ام اس از بيماري هاي دستگاه عصبي مركزي است كه مغز و نخاع را مبتلا مي كند.

آف لاين
كاهش آلاينده هاي هسته اي با راكتورهاي نوتروني
ايسنا: دانشمندان با بررسي هاي علمي به اين نتيجه رسيده اند كه راكتورهايي با نوترون سريع و با استفاده از چرخه سوخت بسته مي تواند مشكل زيست محيطي راكتورهاي هسته اي را حل كنند.
هم اكنون راكتورهاي هسته اي به دو گروه راكتورهاي با نوترون هاي حرارتي و راكتورهاي با نوترون هاي سريع، دسته بندي مي شوند كه در راكتورهايي با نوترون هاي سريع، سوخت اتمي پس از سوختن مجدداً به نوع جديدي از سوخت هسته اي تبديل مي شود. به اين ترتيب ميزان تفاله هاي هسته اي در اين گونه راكتورها به مراتب كمتر است.

سرطان معده با مغز استخوان در ارتباط است
سلام:  محققان دريافته اند سرطان معده به وسيله بافت هاي دروني آن ايجاد نمي شود بلكه به طور كلي اختلالات ايجاد شده در مغز استخوان چنين عواقبي را در پي خواهد داشت.
به طور كلي اين سلول ها به منظور از بين بردن عفونت هاي باكتريايي، خود را به معده مي رسانند.
يافته هاي جديد، بسياري از نتايج تحقيقات گذشته كه نشان مي داد سرطان ها از بافت هاي اصلي خود ايجاد مي شوند را از بين برده اند.
دانشمندان معتقدند اين بررسي ها مي تواند به عنوان راه حلي مناسب براي كشف روش هاي درماني جديد محسوب شود.

از كار انداختن خط توليد ويروس اچ آي وي
گروه دانش: محققان نخستين مرحله از سوار كردن قطعات ويروس ايدز را در سلول شناسايي كردند كه در صورت از كارانداختن آن با داروهاي جديد مي توان از تكثير اين ويروس جلوگيري كرد.
به گزارش IRIB، ويروس ايدز پس از آلوده كردن سلول ايمني بدن انسان از تجهيزات و امكانات طبيعي آن براي تكثير خود استفاده مي كند و پس از تكثير با تخريب سلول ميزبان به سلول هاي ديگر گسترش مي يابد. محققان مي گويند سوار كردن قطعات ويروس تنها بخشي از كل چرخه سلولي ويروس اچ آي وي است.
با اين حال نكته مهم آن است كه عيب هر يك از مراحل خط توليد ويروس اچ آي وي براي تكميل اين ويروس الزامي است و نقص هر يك از مراحل ،از توليد ويروس جديد جلوگيري خواهد كرد.
محققان مي گويند پروتئيني به نام گگ كه مهم ترين پروتئين ساختمان ويروس اچ آي وي است با پروتئين سلولي به نام اي پي سه تعامل دارد و به كمك همين پروتئين به محل سر هم شدن قطعات ويروس در سلول هدايت مي شود . در صورتي كه بتوان اين تعامل را از بين برد ورود پروتئين گگ به محل سوار شدن قطعات ويروس مختل مي شود و ساخت ويروس غير ممكن خواهد شد .
داروهايي كه به اين منظور ساخته مي شوند نبايد عملكرد طبيعي پروتئين اي پي سه را در سلول مختل كنند.

آن لاين
كاهش ۵۰ درصدي تعرفه اينترنت قطعي مي شود
ايتنا: مديركل دفتر توسعه IT وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات از قرار گرفتن كاهش تعرفه هاي اينترنتي در دستور كار مجمع مخابرات ايران خبر داد.نقوي با اعلام اين خبر گفت: كاهش ۵۰ درصدي تعرفه هاي اينترنتي در وزارتخانه به تصويب رسيده و وزير نيز با آن موافقت كرده و اين موضوع در حال حاضر به شركت مخابرات ايران ابلاغ شده است كه آنها نتايج را به زودي اعلام مي كنند.
ارائه سرويس SMS از نيمه دوم فروردين به مشتركان
گروه انفورماتيك:  رئيس هيات مديره شركت ارتباطات سيار از امكان ارائه سرويس SMS به مشتركان در نيمه دوم فروردين آينده خبر داد.
به گزارش شبكه فناوري اطلاعات ايران، هوشنگ همتي، افزود: بايد بگويم مشتركاني كه مايل به دريافت اين سرويس هستند بايد چند هفته اي را صبر كنند.
وي در ادامه در خصوص تمهيداتي براي رفع مشكلات شبكه در ايام عيد، به خصوص در منطقه شمال كشور بيان داشت: در اين خصوص منطقه مازندران به صورت كلي ديده شده و بخش سوئيچ آن نيز براي مسافران در اين ايام پيش بيني شده است. بخش BTS نيز در حال ظرفيت سازي براي حضور مسافران است و در منطقه گمان نمي كنم مشكل خاصي وجود داشته باشد. همتي در پاسخ به اين سئوال كه فكر نمي كنيد امسال نيز موقع تحويل سال نو، شبكه قفل شود، گفت: ان شاءالله كه قفل نمي شود، اما بايد مشتركان نيز توجه داشته باشند كه اگر در يك زمان و به خصوص موقع تحويل سال نو بخواهند، ارتباط برقرار كنند با مشكل مواجه خواهند شد، چرا كه شبكه براي ظرفيت مشخصي پيش بيني شده لذا بهتر است، پس از تحويل سال نو ساعاتي را براي برقراري ارتباط صبر كنند.
فناوري صوتي جديد مبتني بر پروتكل اينترنت
گروه انفورماتيك: شركت تأمين كننده خطوط ارتباطي، MCI در حال همكاري با مايكروسافت بوده تا فناوري داده و سيستم صوتي مبتني بر پروتكل اينترنت جديدي را توليد و راه اندازي كند.
به گزارش SGNEC، اين دو شركت، همكاري خود را بر روي فناوري Session Initiation Protocol، برنامه هاي كاربردي مبتني بر حضور صوت بر روي پروتكل اينترنت، ارتباطات مبادله شده و راهكارهاي سرويس پيام فوري ايمن متمركز كرده اند.اين فناوري جديد به مشتريان امكان مي دهد تا با يكديگر همكاري كرده و ارتباطات لازم را در زمان واقعي برقرار كنند. به عنوان مثال، فناوري مبتني بر حضور به كاربران امكان مي دهد تا بتوانند افرادي را كه به شبكه متصل مي گردند مشاهده كرده و بنابراين به سرعت با آن ها تماس برقرار كنند.
نانسي گوفاس، نايب رييس مديريت محصول MCI گفته است: «مشتريان ما از مزيت هاي نسل بعدي راهكارهاي MCI Net Conferencing كه مجهز به Microsoft Office Live Meeting است بهره مند خواهند شد.»

هوش مصنوعي
مشتريان بانك ها در معرض حملات فيشينگ
گروه انفورماتيك:  نت كرافت هشدار داده است كه بسياري از بانك هاي بزرگ، در آزمايش و كنترل تسهيلات بانكي آنلاين و مراقبت جدي از سيستم هاي خود غفلت كرده و بنابراين، مشتريان خود را در معرض حملات فيشينگ(phishing) قرار مي دهند.
به گزارش SGNEC، نت كرافت گفته است كه بانك هاي مشهور، باعث ايجاد و پيدايش حمله  باگ هاي برنامه  كاربردي و آسيب پذيري ها در سراسر اينترنت شده اند كه به افراد مخرب امكان مي دهد تا بتوانند فرم ها و مجموعه هاي مخرب خود را در ميان سايت هاي بانكي معتبر وارد كنند و نيز حيله هايي را به كار برند كه شناسايي و آگاهي از آن ها براي اكثر مشتريان امكان پذير نيست.
نت كرافت گفته است كه نگراني اين شركت درباره  ادامه  يافتن تهديدهاي حملات فيشينگ به سوي مشتريان بانك هاي بزرگ، با افزايش گزارش هايي درباره  هرزنامه ها كه از سوي كاربران ميله  ابزار امنيتي اين شركت كه به صورت خودكار تهديدهاي امنيتي جديد را شناسايي و كشف مي كند، افزايش يافته است.
نت كرافت اعلام كرده است كه ميله ابزار اين شركت، اخيراً از يكي از حملات فيشينگ جلوگيري كرده است كه بانك آنلايني را مورد هدف قرار داده و حمله كنندگان از ايميل فيشينگي براي اجراي برنامه هاي مخرب بر روي وب سايت بانك ياد شده، استفاده كرده اند.
طي وقوع اين حمله، جاوا اسكريپتي كه از سوي سرور هكرها بوده، صفحه اي را در برابر مشتريان بانك به نمايش گذاشته كه حاوي URL بانك مورد نظر در فهرست آدرس ها بوده، در حالي كه پنجره مرورگر، فرمي را كه از سوي سرور هكر ارسال شده و از كاربر درخواست ارايه اطلاعاتي درباره مشخصات log-in كردن وي پرسيده، در برابر كاربران نمايش داده است.

سخت افزار
ژاكت چند رسانه اي در سبيت
گروه انفورماتيك: در جريان برگزاري نمايشگاه سبيت در آلمان كه با حضور ۶۳۰۰ شركت از ۶۹ كشور جهان برگزار شده است، جديدترين توليد موسسات مختلف به نمايش درآمده است، اما بدون شك عرضه ژاكت چند رسانه اي يكي از چشمگيرترين محصولاتي است كه در اين نمايشگاه قابل مشاهده است.
به گزارش تراشه ، شركت آلماني اينفئون با همكاري شركت روزنر كه در زمينه توليد پوشاك فعال است دست به طراحي يك ژاكت زده اند كه از توانايي هاي صوتي و تصويري برخوردار است. اين لباس مجهز به يك دستگاه پخش mp3 و يك تلفن همراه است كه از قابليت بلوتوث بهره مند است و براي استفاده از آن نيازي به استفاده از دست نيست.
اينفئون اعلام كرده كه اين محصول را پس از تكميل و انجام آزمايش هاي نهايي تا چند ماه آينده روانه بازار خواهد كرد.

نرم افزار
Great Plains 0.8 هوشمند
گروه انفورماتيك: مايكروسافت add-on هاي هوشمندي تجاري را براي پلت فرم نرم افزار كسب و كار Great Plains8/0 بازار مياني را براي بهبود گزارش گيري و عمليات انبار داده در محصولات، ارايه داده است.
به گزارش system group، جف يانگ، مدير Micrsoft Great Plains گفته است: «module هاي توسعه، نشانگر تعهد و تصميم قطعي ما در عرضه ارزش افزوده و رو به افزايش به مشتريان، در استفاده از روش هاي جديد است.»
مؤلفه هاي هوشمندي تجاري در Microsoft Great Plains ۰.۸ Professional Edition، قابل دسترس است. اين مؤلفه ها شامل Microsoft Great Plains Analysis Cubes براي Excel، شاخص هاي اجراي كليدي براي پورتال كسب و كار راهكارهاي تجاري مايكروسافت و يكپارچگي باMicrosoft Office Solution Accelerator براي Sarbanes-Oxley است.
يك add-on كليدي و اساسي در اين محصول، Analysis Cubes براي Excel، كدي است كه مايكروسافت آن را از يكي از شركا و همكاران راهكارهاي كسب و كار مايكروسافت، Professional Advantage به دست آورده است.
مايكروسافت گفته است كه اين كد با استفاده از فرايند و پردازش تحليلي آنلاين (Olap)، به ارايه و عرضه هوشمندي تجاري با ارزش در سراسر سازمان كمك خواهد كرد. Olap به سازمان ها امكان مي دهد تا داده ها را از زواياي گوناگون مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار داده و بدين ترتيب، ديدي وسيع و عميق تر از اطلاعات مهم و اساسي در كسب و كار خود به دست آورند.
يكي ديگر از ابزارهاي جديد Great Plains ۸‎/۰ شامل يك گزارش خدمات و سرويس هاي گزارشي SQL Server ۲۰۰۰ مايكروسافت و SmartList Builder است. مايكروسافت گفته است كه با استفاده ازSmartList Builder، كسب و كارها از قابليت تغيير نامحدودي در تعيين و تعريف query هاي تك كاره SmartList خود برخوردار خواهند شد و بنابراين، داده هاي Microsoft Great Plains ۸‎/۰ و برنامه هاي كاربردي third-party مي توانند به طور كامل و با دقت بيشتري مورد بررسي قرار گيرند.
پك گزارش خدمات و سرويس هاي گزارشي۲۰۰۰ SQL Server مايكروسافت در دسترس قرار خواهد گرفت و به مشتريان امكان خواهد داد تا اطلاعات را از Microsoft Great Plains كسب كرده و گزارش هاي تحليلي ويژه براي نيازهاي كسب و كار خود تهيه كنند.
يكي ديگر از add-on ها، Grant Management بوده كه هدف آن كمك به سازمان هاي بدون سود بوده تا بتوانند نياز به انجام محاسبات دستي را برطرف سازند. مجموعه Microsoft Business Portal Human Resources Management (HRM) Self-Service Suite، به مديران و سرپرستان سيستم هاي حقوقي امكان مي دهد تا بتوانند تعيين كنند چه كارمنداني از كارت هاي تعيين زمان استفاده كرده و چه تعدادي از آن ها از اين كارت ها استفاده نكرده اند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |