چهارشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۷ - Apr 6, 2005
توسط سخنگوي قوه قضاييه اعلام شد
نحوه رسيدگي و معرفي مقصران حادثه ورزشگاه آزادي
براساس مواد ۲۰۵ و ۲۱۶ قانون مجازات اسلامي با افرادي كه در اين حادثه سهل انگاري كرده اند برخورد خواهد شد
003216.jpg
گروه اجتماعي: زهرا رفيعي- سخنگوي قوه قضاييه صبح ديروز به سؤالات خبرنگاران در مورد مسائلي چون پرونده متهمان فروش سؤالات كنكور، مقصران حادثه ورزشگاه آزادي، پرونده شركت گلدكوئست و برخورد با گرانفروشان پاسخ داد.
جمال كريمي راد در مورد مقصران حادثه ورزشگاه آزادي گفت: مديريت اين ورزشگاه، برگزاركنندگان و مسئولان انتظامي ورزشگاه آزادي با درصدهاي متفاوت، مقصران اين حادثه هستند.وي در ادامه گفت: قوه قضاييه تاكنون تعدادي از مسئولان اصلي ورزشگاه را به دادسرا احضار كرده است. همچنين از برخي افراد نيروي انتظامي و پرسنل ورزشگاه به عنوان مطلع تحقيقاتي به عمل آمده است. براساس ماده هاي ۲۰۵ و ۲۱۶ قانون مجازات اسلامي با افرادي كه در اين حادثه سهل انگاري كرده اند برخورد خواهد شد.
وي در توضيح قصورهاي صورت گرفته در ورزشگاه آزادي گفت: نيروهايي كه انتظامات را برعهده داشتند در مديريت واحد نيروهاي خود مشكل داشتند. همچنين برخي از دستگاههاي اجرايي در زمان خروج تماشاگران مانعي را بر سر راه قرار داده بودند. اين مانع تماشاگران را به جاي راهنمايي به سمت در خروجي ۶۰ متري، به دري با پهناي ۷ متر منتقل كرده است. مشكل ديگر عدم روشنايي كافي در محل خروج تماشاگران و وجود حصار فلزي در محل هاي نامناسب است.
جمال كريمي راد ادامه داد: به گفته كارشناسان تعداد تماشاچيان بيش از ميزان مصوب شوراي تأمين استان تهران بوده است. حضور بيش از حد تماشاگران در طبقه رايگان استاديو، عدم تجهيز درمانگاه استاديوم، عدم هماهنگي با بيمارستانهاي نزديك ورزشگاه از جمله قصور مسئولان است.
سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهري در مورد دادگاه متهمان فروش سؤالات كنكور گفت: تا جايي كه من خبر دارم كيفرخواست آنها صادر شده ولي هنوز شعبه رسيدگي كننده تعيين نشده است.
دادسراي ناحيه ۱ تهران پس از بررسي و تحقيقات لازم زمستان سال گذشته بيش از ۸۰ نفر از متهمان را پيش از صدور كيفرخواست به دادگاه معرفي كرد. اتهام كليه متهمان كلاهبرداري بوده و تحت اين مورد تفهيم اتهام شده اند.
كريمي راد در مورد برخورد قوه قضاييه با مسأله گرانفروشي ميوه گفت براساس قانون جديد نظام صنفي يك هيأت سه نفره مسئوليت نظارت بر قيمت كالاها را دارد. يكي از اعضاي اين هيأت توسط دادگستري هر استان معرفي مي شود. بررسي اين مسأله به خود وزارت بازرگاني و امور صنفي مربوط مي شود و مسئوليت قوه قضاييه در حد معرفي يك نماينده به هر كدام از اين هيأت هاي رسيدگي به تخلفات صنفي است.
وي در مورد پرونده شركت گلدكوئست هم توضيح داد: شركت گلدكوئست با توجه به پيگيري هاي مسئولان قوه قضاييه تاكنون خسارت ۱۰۰۰ نفر از شاكيان پرونده را پرداخت كرده است. اين شركت در سازمان ثبت شركتها به ثبت رسيده اما هنوز مجوز فعاليت نگرفته است.
كريمي راد در مورد خبر شكايت از نمايندگان مجلس گفت:رئيس بيمارستان رجايي شهر كرج در خصوص پرونده جانباز شهيد رجبي ثاني از يكي از نمايندگان مجلس شكايت كرده است. در همين ارتباط ۴ نفر ديگر از نمايندگان به عنوان شاهد و براي دادن توضيح به دادسرا دعوت شده اند.
وي همچنين در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران از سخنگوي قوه قضاييه كه «نگاه قوه قضاييه به معتادين به عنوان مجرم است يا بيمار» گفت: قوه قضاييه از هر دوگزينه استفاده مي كند و در وهله اول معتادين را به عنوان مجرم تحت تعقيب قرار مي دهد و در وهله بعدي فرصت درمان را به معتادين مي دهد.
وي گفت: با توجه به رويكرد جديدي كه وزارت بهداشت در خصوص معتادين ارائه داده است به نظر مي رسد قوه قضاييه پذيراي پيشنهادات وزارت بهداشت باشد.

احداث واحدهاي مسكوني در هفته وقف
003219.jpg
گروه علمي فرهنگي: رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه در نشستي با خبرنگاران برنامه هاي هفته  وقف ( ۱۸ تا ۲۴) فروردين را تشريح كرد.
به گزارش خبرنگار همشهري حجت الاسلام والمسلمين نظام زاده رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه در گفت وگو با خبرنگاران از برگزاري همايش از واقفان سراسر كشور خبر داد و گفت: همايش تجليل از واقفان سراسر كشور در روز ۲۴ فروردين در سراسر كشور برگزار مي شود.
وي توضيح داد: همه خيريني كه در طي سال گذشته تمام يا قسمتي از اموال خود را وقف كرده اند به اين همايش دعوت شده اند و در اين مراسم لوح تقدير مي گيرند.
رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه افزود: در حاشيه همايش تجليل از واقفان كشور نمايشگاهي از وقف نامه هاي قديمي، نسخه هاي خطي قديمي و كتب وقفي به منظور آشنايي نسل جوان با فرهنگ وقف برگزار خواهد شد. وي هدف از برگزاري اين همايش و نمايشگاه را انتقال سنت حسنه وقف از نسل هاي گذشته به نسل امروز ذكر كرد و اظهار داشت: وقف در ايران علاوه بر پيشينه تاريخي فراوان، از تنوع زيادي نيز برخوردار است. به طوري كه برخلاف كشورهاي عربي كه تنها وقف مساجد رايج است، وقف در ايران در زمينه هايي چون كمك به دانش آموزان بي بضاعت و مدرسه سازي، پشتيباني از يتيمان، ترويج دانش، چاپ كتاب، خريد قرآن و توزيع آن در ميان مردم، تأسيس پاسگاههاي انتظامي و حتي در زمينه هاي زيست محيطي نيز صورت مي گيرد.
وجود ۱۰۳ هزار موقوفه در كشور
نظام زاده در بخش ديگري از سخنانش به وجود ۱۰۳ هزار موقوفه در ايران اشاره كرد و گفت: بخش اعظم موقوفه هايي كه در ايران وجود دارد مربوط به قرن هاي گذشته است.
رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه افزود: در حال حاضر ۷۰۰ هزار مستأجر در اراضي وقفي با كاربري هاي گوناگون در كشور وجود دارد. بنابراين وقف از نظر مستأجر با يك درصد از جمعيت كشور به طور مستقيم در ارتباط است.
وي در بخش ديگري از سخنانش به اجراي طرح ترويج فرهنگ وقف براساس ماده ۱۰۶ قانون برنامه چهارم توسعه اشاره كرد و گفت: براساس اين طرح اميدواريم مسئله وقف در ۵ سال آينده بيشتر مطرح شود و با حمايت دولت در ايجاد نهادهاي خيريه و تشويق افراد نيكوكار و برداشتن موانع موجود در پيش روي آنها بتوانيم به ترويج فرهنگ وقف در كشور بپردازيم.
۵۲ ميليارد تومان درآمد موقوفات كشور در سال ۸۳
رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه در بخش ديگري از سخنانش به درآمدهاي حاصل از فعاليت موقوفات در كشور اشاره كرد و گفت: در سال ۸۳ درآمد مجموع موقوفات كشور ۵۲ ميليارد تومان بوده است كه اين درآمد مربوط به هر موقوفات متصرفي و غيرمتصرفي است. به عبارتي اين درآمد مربوط به هر موقوفاتي است كه بخشي از آنها داراي متولي هستند و بخش ديگري نيز متولي ندارند. چرا كه متوليان برخي از موقوفات طي سال هاي مختلف درگذشته اند و سازمان اوقاف و امور خيريه متكفل اين موقوفات شده است.
كلنگ احداث ۱۰۰ واحد مسكوني با حضور وزيران ارشاد و مسكن و شهرسازي
نظام زاده يكي از مشكلات مهم جوانان را مسئله مسكن ذكر كرد و گفت: طرح هايي در اين خصوص در سازمان اوقاف اجرا مي شود كه يكي از آنها ساخت واحدهاي مسكوني در بندرعباس است كه طي دو يا سه ماه آينده واحدهاي ساخته شده واگذار خواهد شد.
وي گفت: همچنين قرار است صبح روز يكشنبه ۲۱ فروردين طي مراسمي با حضور وزراي مسكن و شهرسازي و فرهنگ و ارشاد اسلامي كلنگ احداث ۱۰۰ واحد مسكوني ويژه زوج هاي دانشجو در روستاي كرشت از توابع بومهن به زمين زده شود. احداث اين واحدهاي مسكوني در آن منطقه كه يك محيط دانشجويي محسوب مي شود بسيار ضروري است.

كتاب نشت نشا (جستاري در پديده فرار مغزها) منتشر شد
003213.jpg
كتاب «نشت نشا» نوشته رضا اميرخاني كه جستاري بر پديده فرار مغزها دارد، منتشر شد.
درباره فرار مغزها نوشته هاي زيادي چاپ و تحليل هاي فراواني تقرير شده است؛ اما تفاوت عمده- و قابل اعتناي- آخرين كتاب اين رمان نويس با ساير نوشته ها، قرابت و همنشيني نويسنده با بسياري از اين مغزهاي به اصطلاح فراري است.
رضا اميرخاني در اين كتاب اصرار دارد كه با عبارت «فرار مغزها» موافق نيست؛ چرا كه واژه «فرار» بار معنايي تلخي دارد كه برازنده افرادي نيست كه به علت هاي فراوان از كشور كوچ مي كنند. به گمان نويسنده نشت نشا، نظام آموزشي نامناسب در آموزش و پرورش و دانشگاهها و همچنين بي برنامگي در جذب دانشمندان جوان، موجب نشت آنها به نقاط ديگر جهان مي شود.
اميرخاني كه داستان نويس است، در اين اثر هم با زباني كه تكيه گاهش «ادبيات داستاني» است، پديده مهاجرت دانشمندان جوان را تحليل كرده است؛ دانشمندان جواني كه بسياري از آنها يا در دبيرستان علامه حلي (مدرسه تيزهوشان) همكلاسي و يا در دانشگاه صنعتي شريف همدرس او بوده اند.
اين كتاب مقاله اي است مفصل كه با سر فصل هاي مناسب در يك كتاب ۱۰۴ صفحه اي و با شمارگان ۳۳۰۰ نسخه توسط انتشارات قدياني به بازار كتاب آمده است.

۳۰ درصد مسافران نوروزي در خيابان ماندند
گروه اجتماعي: در حاليكه امسال ستاد تسهيلات نوروزي با اين شعار كه هيچ مسافر و گردشگري د ر خيابان نمي ماند آغاز به كار كرد اما باز هم به گفته رييس ستاد تسهيلات نوروزي ۳۰ درصد مسافران در خيابان مانده و مكاني براي اقامت خود پيدا نكردند.
علي رحيم پور در نشست مطبوعاتي در جمع خبرنگاران گفت : تعداد كل مسافران نوروزي امسال ۴۰ ميليون و ۴۷۱هزارو ۷۷۰ نفر بوده ، اين آمار درمقايسه با تعداد گردشگران نوروزي سال گذشته كه ۲۰ ميليون نفر بوده اند ، ۹۵ درصد رشد داشته است.
وي افزود: تعداد وروديهايي كه در موزه ها ، كاخ موزه ها و محوطه هاي تاريخي از مردم دريافت شده نشاندهنده بازديد ۳ ميليون و۸۲۱ هزارو ۵۷۷ نفر از اين مراكز بوده كه اين آمار نيز نسبت به سال گذشته از رشد ۲۱۸ درصدي برخوردار بوده است.وي خاطر نشان كرد: همچنين براساس سرشماري انجام شده از سوي ماموران ستاد تسهيلات گردشگري امسال ۲۴ ميليون و ۲۸۳ هزارو ۶۲ نفر سفر فاميلي ، ۳ ميليون و ۲۳۷ هزارو ۷۴۱ نفر اقامت در تاسيسات گردشگري ، ۱۲ ميليون و ۹۵۰ هزارو ۹۶۶ اقامت موقت در كلاس درس ، چادر و كمپينگ ، داشته اند كه البته مي توان اين تعداد را بدون اقامت ذكر كرد.
رييس ستاد تسهيلات كل كشور با اشاره به اينكه آمارهاي ارايه شده واقعي نيست ، تاكيد كرد: اين آمارها با سرشماري اعضاي ستاد تسهيلات و همكاري وزارت راه و ترابري ، هواپيمايي و.. اعلام شده و اصلا واقعي نبوده و نسبي است .
رحيم پور گفت: در ايام تعطيلات نوروز ۱۳ هزارو ۵۳۲ بازرسي مورد بازرسي از واحدهاي اقامتي، پذيرايي بين راهي ، دفاتر خدمات مسافراتي و موزه هاي كشور صورت گرفته كه نتيجه آن ۹۲۵ مورد تذكر ، ۳۸۰ مورد اخطار ، ۴۴ مورد تعطيلي مركز و ۱۸۳ مورد تشويق بوده است.

شوراي عالي حفاظت محيط زيست تصويب كرد:
الزام ارزيابي زيست محيطي
پروژه هاي بزرگ راه و راه آهن
فارس: ارزيابي زيست محيطي طرح ها و پروژه هاي بزرگ راه و راه آهن در كشور قبل از احداث آنها الزامي شد.
شوراي عالي حفاظت محيط زيست با اصلاح يكي از مصوبات خود طبق ماده ۱۰۵ قانون برنامه سوم توسعه، ضرورت ارزيابي زيست محيطي طرح ها و پروژه هاي بزرگ راه و راه آهن كشور را قبل از اجرا و در مرحله امكان سنجي تصويب كرد.
براساس اين مصوبه همچنين سازمان حفاظت محيط زيست مامور تشخيص و اعلام تعريف طرح ها و پروژه هاي بزرگ راه و راه آهن گرديد.

آزمون كارشناسي ارشد دومرحله اي شد
شرط معدل در گزينش دانشجويان اعمال مي شود
گروه علمي فرهنگي: رئيس سازمان سنجش آموزش كشور بر ايجاد تغييرات در اجراي آزمون ها و نحوه ثبت نام تأكيد كرد.
به گزارش ايسنا، دكتر حسين رحيمي، از ايجاد تغيير در اجراي آزمون كارشناسي ارشد در سال ۸۴ خبر داد و گفت:  در اين طرح قرار است آزمون در دو بخش اجرا شود، بخش اول، آزمون عمومي اختصاصي و بخش دوم، آزمون اختصاصي خواهد بود.
وي افزود: داوطلبان پس از كسب حد نصاب لازم به دانشگاه ها معرفي مي شوند و دانشگاه ها طبق دستورالعمل ابلاغ شده و با توجه به معدل دوره كارشناسي داوطلب و فعاليت هاي علمي انجام شده، دانشجويان خود را گزينش مي كنند.
تا سال ۶۷-۶۶ اين آزمون به طور غيرمتمركز از سوي دانشگاه ها برگزار مي شد از سال ۶۸ اجراي اين آزمون به سازمان سنجش محول گرديد كه از اين سال به بعد هر ساله به طور متمركز اجرا مي گردد.
راه اندازي سيستم اسكن  عكس هاي تقاضانامه ثبت نام
معاون وزير علوم راه اندازي سيستم اسكن  عكس هاي تقاضانامه ثبت نام را در سال ۸۴ از ديگر تغييرات انجام شده ذكر كرد و اظهار داشت: در گذشته فرم هاي ثبت نام دستي پر مي شد و پس از پانچ آنها، فايلي ايجاد شده و در اختيار قسمت خدمات ماشيني قرار مي گرفت كه كار پرزحمت و وقت گيري بود.
در حال حاضر براي اولين بار در ايران، سازمان سنجش توانست سيستم اسكن عكسها را راه اندازي كند تا بدين وسيله فرم هاي ثبت نام در حداقل زمان ممكن مورد بررسي قرار گيرد.
طبق گفته دكتر رحيمي، با اجراي اين سيستم حتي مي توان در اجراي آزمون به طراحي سوالات كوتاه جواب فكر كرد.
ايجاد پيج اطلاع رساني
براي هر داوطلب
وي همچنين ايجاد پيج اطلاع رساني براي هر داوطلب را از جمله اقدامات سازمان در سال جاري اعلام كرد و خاطر نشان كرد: چنانچه در مندرجات كارت ورود به جلسه داوطلب اشتباهي ايجاد شود، مي توان با استفاده از اين پيج به تصحيح آن اهتمام ورزيد.
ضمن آنكه از اين طريق مي توان با ايجاد آدرس براي هر داوطلب كارنامه هاي آنها را قابل دسترسي كرد.
برگزاري آزمون ها
به طور رايانه اي
براساس گزارش ايسنا و به نقل از پيك سنجش، دكتر رحيمي اعلام كرد: سازمان سنجش قصد دارد آزمون ها را به طور رايانه اي اجرا كند كه در گام اول اين آزمون ها از آزمون هاي آزمايشي شروع مي شود.
اين شيوه بيشتر براي آزمون هايي اجرا خواهد شد كه تعداد داوطلبان آنها كم باشد.
ايجاد شوراي IT به منظور بهينه كردن فعاليت هاي سازمان سنجش از ديگر اقدامات سازمان است كه دكتر رحيمي بر آن تأكيد كرد و ادامه داد: اين شورا با هدف تثبيت و استقرار نظام هاي مبتني بر اصول فناوري در امور داخلي سازمان همچون امور مربوط به آزمون ها، گردش كار بين واحدها،
زير ساخت هاي سخت افزاري و نرم افزاري و بانك اطلاعاتي مورد نياز ايجاد شد تا به منظور رفاه حال داوطلبان آزمون هاي مختلف گام هاي موثري بردارد.
رئيس سازمان سنجش همچنين ضمن افتتاح اداره ثبت نام در مشكين دشت كرج، ماموريت سازمان سنجش را سنجش و ارزشيابي آموزشي ذكر كرد و گفت: مساله كنترل و بررسي نهايي در سازمان بايد به طور جدي پيگيري شود تا نقص و ضعفي در حين كار ايجاد نشود، چرا كه اشتباهات ما هرچند كه كوچك باشد، متوجه داوطلبان خواهد بود.

پيام رئيس جمهور به مناسبت آغاز هفته سلامت:
بهداشت،لازمه ارتقاي شاخص هاي توسعه يافتگي است
گروه اجتماعي: حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي رييس جمهور طي پيامي به مناسبت فرا رسيدن «روز جهاني بهداشت» و آغاز «هفته  سلامت» تصريح كرد: اساس توسعه  پايدار «سلامت» است و تنها با وجود انسان هاي سالم، شاداب و بانشاط است كه مي توان در مسير توسعه  پايدار گام نهاد و به موفقيت و پيشرفت اميدوار بود.
در بخش ديگري از اين پيام كه توسط وزير بهداشت و درمان قرائت شدآمده است: امروزه تلاش براي رسيدن به شاخص هاي توسعه يافتگي براي همه  كشورها امري لازم است. جمهوري اسلامي ايران به عنوان كشوري در حال توسعه در تلاش است تا مسير توسعه يافتگي را با سرعت و به بهترين نحو بپيمايد. لازمه  اين امر ارتقاي كليه  شاخص هاي توسعه يافتگي به ويژه در بخش سلامت است.
ترديدي نيست كه هيچ توسعه اي دست يافتني و پايدار نخواهد بود مگر آنكه بر توسعه  انساني استوار باشد و توسعه  انساني زماني تحقق مي يابد كه «انسان سالم» به عنوان محور اين توسعه مورد توجه قرار گيرد. انساني كه در كليه  ابعاد به ويژه جسم، روان، اجتماع و معنويت شاخص هاي لازم را دارا باشد.
رييس جمهوري گفت:جاي خوشحالي دارد كه سازمان جهاني بهداشت امسال در شعار خود به سلامت تك تك مادران و كودكان توجه داشته است. مادران و زناني كه بار اصلي تربيت جامعه را بر دوش دارند، بايد بيش از پيش مورد توجه قرار گيرند، چراكه مادران سالم و بانشاط مي توانند نسلي سالم را پرورش دهند.
دكتر مسعود پزشكيان،  وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز به شعار امسال سازمان بهداشت جهاني (به سلامت تك تك مادران و كودكان اهميت دهيم) اشاره و تصريح كرد:  سلامت كودكان و مادران و كاهش مرگ و مير آنها به عنوان يكي از شاخص هاي توسعه در دنيا شناخته شده است. وي افزود: امروزه در دنيا مسايل اقتصادي به عنوان شاخص توسعه محسوب نمي شوند، بلكه اين توسعه بايد بتواند انسان را آگاه، بي عدالتي و فقر را در جامعه ريشه كن كند و مادران، كودكان و اقشار آسيب پذير را زير چتر مراقبت ويژه قرار داده و سلامت آنها را تضمين نمايد. وي با بيان اين كه در حال حاضر كشور ما از نظر سلامت همسطح كشورهاي توسعه يافته است، افزود: در حال حاضر سيستم بهداشت و درمان كشور تمامي مناطق دور افتاده در روستاها را پوشش مي دهد و در صورت نگاه و برنامه ريزي منطقي مي توانيم به سطح كشورهاي پيشرفته برسيم.
وزير بهداشت با اشاره به افزايش اعتبار وزارت بهداشت گفت: قسمتي از اين اعتبار به مناطق محروم و اقشار آسيب پذير و بخش مهم آن به توانمندسازي و بهداشت و درمان اختصاص داده خواهد شد زيرا زماني كه يك نفر ازقشر آسيب پذير بيمار مي شود تمام زندگي خود از دست مي دهد و اگر تلاش كنيم مردم جامعه بيمار نشوند بسيار اثر بخش تر عمل كرده ايم تا زماني كه افراد بيمار هستند و بايد به فكر درمان آنها باشيم. وي همچنين افزود: بخش ديگري از اين اعتبارات به اورژانس اختصاص داده خواهد شد و تلاش خواهيم كرد با تغييرات اساسي مشكلاتي كه در سال گذشته در بخش اورژانس داشتيم ديگر با  آن مواجه نشويم.
پزشكيان با بيان اين كه حقوق پرسنل بهداشت و درمان در حقيقت كمترين حقوق ممكن در سيستمهاي پرداختي است و قطعاً قسمتي از اين بودجه به جبران حقوق كليه پرسنل بهداشت و درمان اختصاص خواهد يافت، گفت: در صورتي كه اين مقدار بودجه در زمان مقرر به وزارتخانه پرداخت شود قطعا هم كسري حقوق پرستاران پرداخت خواهد شد و هم روند حقوقي آينده آنها بهتر مي شود.
اين گزارش مي افزايد، دكتر محمد اسماعيل اكبري، معاون سلامت وزارت بهداشت همچنين اعلام كرد: هر ساله سوء  تغذيه كودكان حدود۵۵۰ ميليون دلار بار اقتصادي به كشور تحميل مي  كند. وي افزود:  فقر آهن و كم  خوني از بيماري  هاي هزينه  بر هستند كه سالانه۳۷۰ ميليون دلار بار اقتصادي براي كشور دارند. وي تصريح كرد: يكي از مشكلات عمده مردمان كشور عدم تحرك فيزيكي مناسب است، به گونه  اي كه۸۰ درصد مردم ايران، تحرك فيزيكي مناسب ندارند.
به گفته اكبري، در سال ۵۵ ، ۲۴۷ كودك در هر يك صد هزار تولد زنده فوت مي  كرد كه اين رقم در سال ۸۳ به ۲۸ در هر يك  صد هزار نفر رسيده است.

آزمون كارشناسي ارشد دو مرحله اي مي شود
ايسنا: رييس سازمان سنجش آموزش كشور بر ايجاد تغييرات در اجراي آزمون ها و نحوه ثبت نام تاكيد كرد.
دكتر حسين رحيمي، در نشست با مديران و كاركنان اين سازمان از ايجاد تغيير در اجراي آزمون كارشناسي ارشد در سال ۸۴ خبر داد و گفت:  در اين طرح قرار است آزمون در دو بخش اجرا شود، بخش اول، آزمون عمومي اختصاصي و بخش دوم، آزمون اختصاصي خواهد بود.
وي با بيان اينكه كار سازمان، گزينش دانشجو نيست،  افزود: داوطلبان پس از كسب حد نصاب لازم به دانشگاه ها معرفي مي شوند و دانشگاه ها طبق دستورالعمل ابلاغ شده و با توجه به معدل دوره كارشناسي داوطلب و فعاليت هاي علمي انجام شده، دانشجويان خود را گزينش مي كنند.
گفتني است تا سال ۶۷-۶۶ اين آزمون به طور غيرمتمركز از سوي دانشگاه ها برگزار مي شد و از سال ۶۸ اجراي اين آزمون به سازمان سنجش محول گرديد كه از اين سال به بعد هر ساله به طور متمركز اجرا مي گردد.

جسته ، گريخته
ثبت نام در آزمون مدارس دولتي تا ۱۵ ارديبهشت
ايلنا: معاون آموزش و پرورش عمومي شهر تهران، اعلام كرد مهلت ثبت نام در آزمون مدارس نمونه دولتي تا ۱۵ ارديبهشت ماه ادامه دارد.عراقي  نيا، گفت: آزمون مدارس نمونه دولتي، ويژه مناطق جنوبي شهر است كه در سال جاري اين آزمون در ۶ منطقه تهران برگزار خواهد شد. وي افزود: ۱۱ مدرسه در مناطق ۹ ۱۵، ، ۱۶ ۱۷ ، ۱۸ و ۱۹ آزمون نمونه دولتي را برگزار خواهند كرد.
تمديد اعتبار دفترچه هاي درماني صندوق ساير اقشار
گروه اجتماعي: تمامي دفاتر درماني بيمه شدگان صندوق بيمه اي ساير اقشار سازمان بيمه خدمات درماني شامل بهزيستي، بنياد شهيد، بنياد جانبازان، آزادگان و طلاب تا تاريخ ۳۱/۲/۱۳۸۴ (پايان ارديبهشت ماه سال جاري) تمديد شد.
مالزي از كشورهاي مختلف كارگر مي گيرد
ايرنا: دولت مالزي به كارفرمايان اجازه داد براي كمبود نيازهاي خود از هر كشوري كه مي خواهند كارگر بگيرند.اين تصميم كوالالامپور در پي مواجه شدن بخش هاي مختلف صنايع اين كشور با كمبود كارگر گرفته شده است.براساس آمارهاي رسمي، نزديك به يك ميليون كارگر غيرقانوني در مالزي مشغول به كار بودند كه بيش از دو سوم آنان را اندونزيايي ها تشكيل مي دادند.پس از يك كشمكش طولاني ميان مالزي و اندونزي، سرانجام شمار زيادي از كارگران غيرقانوني اندونزيايي به كشور خود بازگشتند و با بازگشت كارگران، كارفرمايان مالزيايي با كمبود نيروي كار مواجه شدند.هم اكنون بيشترين كارگران خارجي در مالزي را به ترتيب شهروندان اندونزي، نپال، ويتنام، فيليپين؛ بنگلادش، پاكستان، هند و تايلند تشكيل مي دهند.
طرحي تازه براي جلوگيري از افزايش
كودكان خياباني
ايلنا: معاون اجتماعي سازمان بهزيستي، اعلام كرد: طرح كاهش «فقر اجتماع محور» يكي از روش  هاي پيشگيري از ورود كودكان كار به خيابان  ها است. حسن علم الهدا، معاون اجتماعي سازمان بهزيستي، گفت: طرح كاهش فقر اجتماع محور طرحي است كه باعث مشاركت خانواده  هاي بي  بضاعت در پيشبرد برنامه  هاي فقرزدايي مي  شود.به گفته علم الهدا، طرح مذكور در وزارت رفاه در حال پيگيري است و مسوولان بهزيستي نيز عضو كميته آن هستند.
معتادان چين ۷۹۱ هزار نفر اعلام شد
ايرنا: براساس آمار رسمي، تا پايان سال گذشته ميلادي ۷۹۱ هزار نفر در سراسر چين به انواع مواد مخدر اعتياد داشته اند.كميسيون مبارزه با مواد مخدر چين اعلام كرد تعداد معتادين به انواع مواد مخدر در سال ۲۰۰۴ در چين ۸/۶ درصد افزايش داشته است.۶۷۰ هزار و ۹۰۰ نفر از اين معتادين به هروئين اعتياد دارند كه ۸/۸۵ درصد از كل معتادين چين را شامل مي شوند.نوجوانان، كشاورزان و افراد بيكار همچنان بيشترين تعداد معتادان در چين را تشكيل مي دهند و آمار رسمي حاكي است كه ۴/۷۰ درصد كل معتادان چين نوجوان، ۲۰ درصد كشاورز و ۴۵ درصد بيكار هستند.
بررسي لايحه قضايي پيشگيري و مبارزه با مواد مخدر
مهر: لايحه پيشگيري و مبارزه با مواد مخدر و روان گردان روز گذشته در جلسه مسوولان عالي قضايي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز در اين جلسه با ارائه توضيحاتي در خصوص اين لايحه گفت: بحث كاهش آسيب و كم كردن تقاضا در بازار مصرف مواد مخدر به عنوان يك عامل عمده برخورد و مبارزه با مواد مخدر در دستور كار قرار دارد.لايحه قضايي پيشگيري و مبارزه با مواد مخدر و روان گردان در ۷ فصل و ۱۲۲ ماده در خصوص چگونگي مبارزه با جرائم سازمان يافته بين المللي و مواد مخدر، پيشگيري از جرائم مواد مخدر، برنامه ريزي براي ترك اعتياد به مواد مخدر و همكاريهاي بين المللي قضايي و پليسي پيش بيني و تنظيم شده است.

آغاز ساماندهي ازدواج جوانان و اعطاي وام بلندمدت به زوجين بيكار
ايسنا: رييس سازمان ملي جوانان از آغاز اجراي طرح ساماندهي ازدواج جوانان همزمان با شروع سال جديد و واگذاري امكانات و تسهيلات ويژه در اين زمينه خبر داد.
رحيم عبادي با اشاره به تصويب طرح «ساماندهي ازدواج جوانان» در شوراي عالي جوانان و آيين نامه اجرايي آن در هيأت دولت گفت:  اجراي اين طرح كه توسط سازمان ملي جوانان و بر اساس ماده ۱۱۲ قانون برنامه چهارم توسعه تهيه شده از ابتداي سال جاري آغاز و مقرر شد تا پايان اين برنامه (سال ۸۸) متوسط رشد سالانه ازدواج از ۷۵/۲ درصد به ۵/۵ درصد افزايش و متوسط رشد سالانه طلاق از ۱۱/۹ درصد به ۵ درصد كاهش يابد.
مشاور رييس  جمهوري فعال كردن بيش از ۲ هزار و ۵۰۰ مركز خيريه ازدواج در كشور كه ۲۵ مركز آن در تهران است و ساماندهي و تقويت ۲ هزار فرد حقوقي شناخته شده را كه به صورت فردي در بخش ازدواج جوانان فعاليت مي كنند را از جمله اقدامات بخش غير دولتي برشمرد.وي همچنين از تشكيل صندوق حساب پس انداز ازدواج جوانان و بسيج امكانات بيمه اي از سوي وزارت رفاه جهت تسهيلات ويژه ازدواج جوانان خبر داد.
وي از تخصيص ۲۰ ميليارد ريال اعتبار جهت تقويت ساماندهي و تسهيل ازدواج جوانان خبر داد و ادامه داد: اميدواريم با پيش بيني ظرفيتها شاهد افزايش اعتبارات باشيم .

اعتباري براي ساخت كلاس در بودجه امسال پيش بيني نشده است
مهر:در پي اظهارات روز گذشته استاندار تهران مبني بر مخالفت سازمان مديريت با تخصيص اعتبار براي ساخت ۲۰ هزار كلاس درس در استان تهران ، مدير كل سازمان نوسازي ، توسعه و تجهيز مدارس استان تهران در اين زمينه گفت : ساخت ۲۰ هزار كلاس درس با اعتبارات آموزش و پرورش ۱۶ سال زمان مي برد.
محمد اصلاني افزود : به رغم اينكه مي بايست طبق ۱۰ محور مصوب شده از سوي دولت و با ابلاغ معاون اول رئيس جمهوري به عنوان اهداف بودجه ۸۴ براي جبران عقب ماندگي استان تهران كه از نظر سرانه آموزشي رتبه آخر كشور را داراست طي ۴ سال آينده ۲۰ هزار كلاس درس احداث مي شد، اما در لايحه بودجه امسال هيچ اعتباري براي احداث اين كلاس هاي درس لحاظ نشده است.
وي با اشاره به اينكه عدم اختصاص اعتبار در بودجه سال جاري براي ساخت ۱۰ هزار كلاس درس به دولت اعلام شده و طي نامه اي از رئيس جمهور درخواست پيگيري شده است ، گفت : به دستور معاون رئيس جمهور قرار بود كه طي چهارسال براي حل بحران كمبود مدارس در استان تهران ۲۰ هزار كلاس درس ساخته شود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |