چهارشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۷ - Apr 6, 2005
شوراي شهر ديروز تصويب كرد
مشاركت شهرداري براي ساماندهي
بافت هاي مذهبي تاريخي و فرهنگي در تهران
003276.jpg
گروه شهري: طرح چگونگي مشاركت شهرداري در ساماندهي بافت ها و اماكن تاريخي، مذهبي و فرهنگي شهر تهران در جلسه ديروز شوراي اسلامي شهر تهران تصويب شد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين مصوبه از شهرداري خواسته شده است كه به منظور كمك و مشاركت در ساماندهي وضعيت اماكن فرهنگي، مذهبي و تاريخي تهران با اتخاذ ساز و كار مديريتي و همكاري با ساير دستگاههاي ذيربط به ويژه سازمان ميراث فرهنگي دستورالعمل مشخصي را به منظور هماهنگي و كمك به حفظ و نگهداري اين گونه اماكن تهيه و به شوراي شهر ارايه دهد.
مهندس مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران در اين باره گفت: تصويب اين طرح نقش موثري در حفظ و نگهداري اماكن تاريخي خواهد داشت.
وي گفت: شكي نيست كه بايد هماهنگي و همكاري شهرداري براي بازسازي اماكن تاريخي و فرهنگي وجود داشته باشد ولي تشكيلاتي كه در شهرداري براي اين كار ايجاد مي شود نبايد منافاتي با مسئوليت ساير ارگانها و نهادهاي ذيربط داشته باشد.
وي گفت: حفظ و نگهداري و مرمت اماكن تاريخي و فرهنگي وظيفه سازمان ميراث فرهنگي است و از اين بابت شهرداري دخالتي در آن نمي تواند داشته باشد.
چمران افزود: حتي اگر مديريت واحد شهري نيز به شوراي شهر سپرده شود بايد از سازمان ميراث فرهنگي كه سازماني تخصصي است بخواهيم كه براي حفظ ميراث فرهنگي اقدام كند.
حبيب كاشاني عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر، امكانات موجود براي نگهداري و مرمت بناهاي تاريخي تهران را ناكافي دانست و خواستار كمك و حضور جدي دولت در اين زمينه شد.
وي گفت: احياء و نوسازي بافت هاي تاريخي نيازمند امكانات ملي است و براي انجام اين كار دولت بايد پيشقدم شود.
كاشاني با اشاره به گستردگي بناهاي تاريخي و كمبود بودجه براي بازسازي آنها گفت: براي نمونه بازسازي دارالفنون حدود ۲ ميليارد تومان هزينه نياز دارد.
منظر خير حبيب اللهي عضو كميسيون فرهنگي اجتماعي نيز شهر تهران را به دليل اقدامات و برخوردهاي نسنجيده با اين گونه اماكن طي ساليان گذشته و بي توجهي و عدم همكاري دستگاههاي ذيربط، فاقد هويت مناسب دانست و گفت: اين مسايل در گذشته فراموش شده بود و هدف اين طرح انجام يك سري اقدامات فوري در اين زمينه است.
از سوي ديگر مهندس مسعود زريبافان در مخالفت با اين طرح گفت: با تصويب اين طرح عملاً براي كاري كه سازمان مشخص دارد شريك درست مي  كنيم و بهانه مي دهيم كه براي كم كاري خود مشكل را به شهرداري نسبت دهد و از برخي مسئوليت ها شانه خالي كند.
رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شورا در دفاع از اين طرح گفت: اين طرح به منظور هماهنگي و همكاري شهرداري در اين زمينه ارايه شده و براساس قانون، شوراي شهر مسئول برنامه ريزي در رابطه با مسايل مختلف از جمله بافت هاي تاريخي است.
خادم افزود: براي حفظ و نگهداري فضاهاي تاريخي و مذهبي بايد سياست واحد و دستورالعمل  هاي هماهنگ داشته باشيم.
از سوي ديگر مهندس اميررضا واعظي آشتياني عضو هيات رئيسه شوراي شهر گفت: در حال حاضر شوراهاي شهر در سراسر كشور شوراي شهرداري هستند نه شوراي شهر.
همين موضوع اين تصور را در اذهان ايجاد كرده كه شهرداري پولدار است و بايد در ساير اماكن هزينه كند.
خزانه دار شوراي شهر افزود: اصلا دعواي ما همواره اين بوده است كه اجازه بدهيد ما شوراي شهر باشيم و مديريت واحد شهري شكل بگيرد. از اين رو اگر شوراي شهر شديم و مديريت واحد شهري اتفاق افتاد در اين صورت بايد نظارت روي هر كاري داشته باشيم.
مهندس حسن بيادي نايب رئيس شوراي شهر نيز با بيان اينكه تصويب اين طرح به منظور هماهنگي بين شهرداري و سازمان ميراث فرهنگي است، با تاكيد بر لزوم تصويب آن تصريح كرد: در مواردي شهرداري ميلياردها تومان بدون داشتن دستورالعمل خرج كرد و سپس لايحه ۲ فوريتي آن را به شوراي شهر ارايه داده و بدون هيچگونه اعتراض تصويب شده است از اين رو هزينه اين طرح را بايد پذيرفت.
دكتر نادر شريعتمداري رئيس كميسيون برنامه و بودجه نيز گفت: اصل اين طرح به منظور هماهنگي بين شهرداري و سازمان ميراث فرهنگي است.
وي افزود: شوراي شهر هماهنگي و همكاري با ساير دستگاهها به منظور پيشبرد طرح  هاي شهري را از يكسال و نيم پيش شروع كرده و در اين زمينه از هيچگونه اقدامي فروگذار نكرده است. به گونه اي كه حتي براي تهيه طرح جامع و تفصيلي كه وظيفه شهرداري هم نبود تاكنون ۸ ميليارد تومان هزينه كرده است و اين در حالي است كه وزارت مسكن و شهرسازي حتي يك ريال متحمل نشده است.
از سوي ديگر رئيس شوراي شهر تهران گفت: ۱۶۰ ميليون دلار وام فاينانس اصلاح بافت هاي فرسوده به حساب بانك ملت (بانك عامل) واريز شده است.مهندس چمران افزود: پروژه هاي عمران شهر تهران چندين برابر شهرهاي ديگر است ولي به دليل كمبود بودجه نمي توانيم بسياري از پروژه ها را انجام دهيم.
وي همچنين گفت: بخش  هايي از بودجه سال گذشته شهرداري تهران در بخش درآمدها محقق نشده است و اميدواريم در سال ۸۴ با برنامه ريزي دقيق و منسجم تر اين امر محقق شود.
در جلسه ديروز شوراي شهر همچنين يك فوريت لايحه فروش ساختمان نيمه تمام بيمارستان شهرداري واقع در خيابان ميرداماد رأي نياورد و قرار شد اين لايحه به صورت عادي در دستور قرار گيرد.

آسفالت جديد پل دردسرساز يك دهه احتياج به مرمت ندارد
پوشش ده ساله براي پل حافظ
003261.jpg
گروه شهري: ديروز صبح با حضور حسن بيادي نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران پل حافظ _ جمهوري كه به مدت دو هفته به منظور روكش اساسي آسفالت بر روي خودروهاي عبوري مسدود شده بود مجددا بازگشايي شد. به گزارش خبرنگار ما، آسفالت پل ۶۴۰ متري حافظ- جمهوري دستكم به مدت ۱۰ سال نيازمند مرمت و بازسازي نخواهد بود.
حسن بيادي نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در مراسم بازگشايي پل حافظ _ جمهوري طي سخناني، گرچه از تعويض روكش پلها به عنوان كاري ماندگار نام برد اما تأكيد كرد: ترافيك تهران مسأله اي نيست كه شهرداري بتواند آن را با آسفالت و روكش معابر حل و فصل كند.
به اعتقاد بيادي علاوه بر تلاش و جديت مديريت شهري در قالب اجراي طرحهاي ترافيكي، اصلاحات هندسي، احداث تقاطعات و توسعه بزرگراهها و... حل معضل ترافيك شهر تهران نيازمند همكاري تمام دستگاههاي مربوطه است تا بتواند تأثيري محسوس و ماندگار از خود به جا مي گذارد.
وي ادامه داد: بايد شرايطي فراهم شود تا دستگاههاي مختلف با نگاهي كارشناسانه مديريت شهري را در رفع مشكل ترافيك و تحقق تردد روان در شهر تهران ياري رسانند.
در اين مراسم همچنين مهندس علي آبادي معاون فني عمراني شهرداري تهران نيز گفت: از آنجايي كه تمامي پلهاي فلزي تهران نيازمند تعويض روكش هستند لذا امسال ۸ عرشه از پلهاي فلزي تهران در طرح تعويض روكش آسفالت قرار خواهند داشت.

معاون بهره برداري شركت راه آهن شهري تهران و حومه:
مترو روزانه معادل ۴ هزار دستگاه اتوبوس
و ۲۰ هزار سواري ، مسافر جابه جا مي كند
003264.jpg
معاون بهره برداري شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو ) با بيان اينكه بيش از دو هزار نفر در ساعات اوج مسافرت با مترو جابجا مي شوند ، گفت : اين در حالي است كه نهايت ظرفيت اتوبوس براي سوار كردن مسافر۵۰ نفر است و بر اساس محاسبه كارشناسان قطارهاي مترو در ساعات شبانه روز معادل ۴ هزار دستگاه اتوبوس و ۲۰ هزار دستگاه سواري مسافر جا به جا مي كنند .
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران مهندس بهرام عبابافي با بيان اينكه اين عملكرد معادل يك چهارم ظرفيت واقعي متروي تهران است ، اظهار داشت : در صورت تامين واگن و كاهش فاصله زماني حركت قطارها، ظرفيت جا به جايي مسافران به ۴ برابر ميزان فعلي رسيده و به اين ترتيب مترو معادل بيش از۱۰ هزار دستگاه اتوبوس و ۱۰۰ هزار دستگاه سواري در روز سرويس ارائه خواهد داد .
وي تصريح كرد : بر اساس محاسبه كارشناسان متوسط طول سفر با مترو تقريبا دو برابركمتر از متوسط طول سفر با ساير وسايل است ، به طوري كه اگر فردي از كرج سوار قطار شود مي تواند در اين مسير به ايستگاه حرم مطهرو يا ميرداماد نيز برود و به اين ترتيب معادل ۶۰ كيلومتر مسير را با يك وسيله نقليه در كمترين زمان طي مي كند كه با در نظر گرفتن طول مسير، سهم مترو در كاهش ترافيك شهربه ۱۰ درصد مي رسد.

تا پايان خردادماه
۴۰ پل عابر پياده مكانيزه در تهران ساخته مي شود
003258.jpg
گروه شهري: معاون خدمات شهري شهرداري تهران از نصب و راه اندازي ۴۰ پل مكانيزه عابر پياده در نقاط مختلف شهر تهران تا پايان خرداد ماه امسال، با همكاري معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران و سازمان زيبا سازي خبرداد.
ديروز با حضور جمعي از مسئولان شهري، پل مكانيزه عابر پياده ضلع جنوبي شهرك اكباتان واقع بر روي جاده قديم تهران - كرج مورد بهره برداري قرار گرفت و بنابه گفته مدير عامل سازمان زيبا سازي تا پايان بهار اين سازمان تعداد ۲۰ پل مكانيزه را در نقاط مختلف شهر نصب و راه اندازي مي كند.
عرشه اين پل ۱۰۰ تن وزن داشته و براي ساخت آن ۵۳۰ ميليون تومان هزينه شده است و بر اساس برآورد هاي صورت گرفته روزانه ۵ هزار نفر بر روي آن تردد خواهند كرد.
لازم به ذكر است كه همزمان با افتتاح اين پل مكانيزه، دو پل عابر پياده غير مكانيزه نيز ساخته و تقديم شهروندان ساكن منطقه ۵ تهران شد.
بر پايه اين گزارش معاون خدمات شهري شهرداري تهران در اين مراسم با اشاره به تاكيد شهردار تهران بر نصب پل هاي مكانيزه عابر پياده در سطح شهر، اظهار داشت: با توجه به استقبال زياد شهروندان تا پايان خرداد ماه امسال بالغ بر ۴۰ عدد از اين پل ها توسط سازمان زيبا سازي و معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران احداث و نصب مي شود و همزمان در كنار آن روزانه ۴ تا ۵ پل غيرمكانيزه در سطح شهر تهران نصب مي شود.
وي در بخش ديگري از اين مراسم اقدامات شهرداري منطقه ۵ در حوزه زيبا سازي را بسيار مطلوب توصيف كرد و افزود: شهرداري منطقه امسال براي اجراي طرح هاي زيبا سازي در زمينه بهسازي معابر، احداث سرويس هاي بهداشتي، نصب ساعت و تابلو هاي فرهنگي و معرف ميادين، بهسازي ايستگاههاي اتوبوس، نصب سطل هاي زباله و...بالغ بر ۱۷ ميليارد ريال هزينه خواهد كرد.

تعريض و اصلاح معابر شمال تهران
003270.jpg
شهرداري منطقه ۳ به منظور روان سازي ترافيك معابر عمومي شمال تهران، دهها طرح ترافيكي اجرا مي كند.دكتر علي اصغر تهراني _ شهردار منطقه ۳ با اعلام مطلب فوق افزود: در راستاي تسهيل در سفرهاي درون شهري و روان سازي عبور و مرور خودروها، بزرگراه رسالت در حدفاصل بزرگراه حقاني تا بزرگراه مدرس تعريض مي شود.
وي افزود: همچنين در راستاي افزايش ضريب ايمني عبور و مرور حاشيه ايستگاه مترو واقع در بلوار حقاني، عمليات اجرايي اصلاح راستگرد بزرگراه رسالت به سمت بزرگراه مدرس آغاز شد و به زودي مورد بهره برداري قرار مي گيرد.

تقويت ناوگان حمل و نقل عمومي
003273.jpg
مدير كل دفتر حمل و نقل و ترافيك سازمان شهرداري هاي كشور گفت: ۴۷ درصد بودجه عمراني شهرداري ها در حوزه حمل و نقل و ترافيك هزينه مي شود.مهندس عبادالله فتح اللهي با اشاره به اجراي طرحهاي اصلاح هندسي، تقاطع هاي غير همسطح و... در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري «مهر» افزود: دولت عملكرد مناسبي در خصوص اجراي ماده ۱۳۶ قانون برنامه سوم توسعه مبني بر ايجاد مديريت واحد شهري صورت نداده است.وي با انتقاد از نگاه بخشي وزارتخانه ها به مقوله مديريت واحد شهري گفت: دخالت هاي بي مورد وزارتخانه ها در امور شهري مانع از تحقق اهداف مردم در رسيدن به خواسته هاي برآورده نشده آنها گرديده است.

توليد خشت براي بازسازي ارگ بم
003267.jpg
گروه زمين شناسي و كارشناسان آزمايشگاه پروژه ارگ بم، خشت هاي مورد نياز براي بازسازي و مرمت اين ارگ تاريخي را تهيه مي كنند.به گزارش ايسنا، گروه هاي زمين شناسي و آزمايشگاه پروژه ارگ بم، در سال گذشته با بررسي منابع خاك منطقه، بهترين منابع را براي توليد خشت، شناسايي و در مراحل مختلف آزمايشگاهي بررسي كردند.همچنين توليد محدود خشت در ماه هاي گذشته با موفقيت روبرو شد و امسال اين توليد، افزايش مي يابد.علي ملك عباسي - كارشناس زمين شناسي پروژه ارگ بم - در اين باره، گفت: كارشناسان اين دو گروه با كنترل خاكي كه از معدن ها براي توليد خشت منتقل مي شود، تلاش مي كنند تا كيفيت خشت هاي توليدي، يكنواخت باشد.

توسط سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران انجام شد
توليد و عرضه كود كمپوست گرانوله
بسته بندي شده در ايران
گروه شهري:براي نخستين بار سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران با همكاري جمعي از متخصصان و اساتيد دانشگاهي موفق به توليد كود كمپوست گرانوله در بسته بندي هاي ۲۵ و ۵۰ كيلويي جهت مصارف كشاورزي شده است.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر ابراهيمي با اعلام اين خبر افزود: روز دوم ارديبهشت ماه به مناسبت روز زمين پاك پروژه منحصر به فرد تبديل كود كمپوست به گرانول و عرضه آن در بسته بندي هاي ۲۵ و ۵۰ كيلو گرمي به بهره برداري مي رسد.
وي با تاكيد بر فوايد استفاده ازكود كمپوست گرانوله به جاي كود هاي شيميايي در مزارع و مصارف كشاورزي، اظهار داشت: در اين كود موادي اضافه شده كه موجب آبرفتي شدن خاك و ذخيره گذاري مواد مغذي در كودها براي گياه به مدت ۵ تا ۶ ماه مي شود و اين كار تقريبا در دنيا بي سابقه است.
مدير عامل سازمان بازيافت همچنين ارزان قيمت بودن اين كودها را از ديگر شاخص هاي آن بر شمرد و اظهار داشت: قيمت هر كيلو از كود كمپوست گرانوله يك دهم قيمت كودهاي شيميايي است لذا مي تواند براي مصرف كننده و كشاورزان بسيار با صرفه تر باشد.
به گفته وي فاز اول اين پروژه به ظرفيت توليد روزانه ۱۰۰ تن كود كمپوست گرانوله از روز دوم ارديبهشت ماه به بهره برداري مي رسد و بتدريج بر ظرفيت آن افزوده مي شود.
دكتر ابراهيمي در ادامه همچنين به بهره برداري از سه خط هزار تني تبديل زباله به كمپوست در منطقه كهريزك خبر داد و افزود: اين پروژه نيز همزمان با روز زمين پاك در روز دوم ارديبهشت ماه افتتاح خواهد شد و با اجراي آن ديگر دفن مستقيم زباله در كهريزك نخواهيم داشت.
گفتني است تكنولوژي و ماشين آلات به كار گرفته شده در اين پروژه كاملا ساخت مهندسان و صنعتگران داخلي بوده و سازمان بازيافت و واحد تحقيقات آب و خاك نيز در اين زمينه همكاري داشتند.

تعريض دو بزرگراه صدر و فدائيان اسلام
مديرعامل شركت كنترل ترافيك شهرداري تهران از اجراي عمليات اصلاح هندسي و تعريض بزرگراههاي فداييان اسلام و آيت الله صدر زير پل مدرس خبرداد.
وي با تاكيد بر تاثير اصلاحات هندسي بزرگراهها در كاهش حجم بار ترافيكي شريان ها و بزرگراههاي سطح شهر تهران، اظهار داشت: ايجاد دوربرگردان ها و اصلاحات هندسي، تاثير چشمگيري بر روان سازي بار ترافيك دارد چرا كه با اجراي اصلاح هندسي و تعريض بزرگراهها در حد يك و يا دو خط عبور به ظرفيت شبكه اضافه شده و به اين ترتيب با ايجاد مسير جديد، ۱۸۰۰ وسيله نقليه در هر ساعت به ظرفيت معابر اضافه مي شود.
وي به اجراي اصلاح هندسي بزرگراه فداييان اسلام و بزرگراه آيت الله صدر زير پل مدرس اشاره كرد و افزود: در حال حاضر عمليات اصلاح هندسي بزرگراه فداييان اسلام در دست اجرا است كه با تعريض دو طرفه اين بزرگراه، از هر طرف دو خط به ظرفيت عبوري اين شبكه اضافه خواهد شد، همچنين در بزرگراه آيت الله صدر زير پل مدرس نيز عمليات تعريض رمپ و لوپ و تعريض معابر اين بزرگراه نيز در حال اجراست كه در كنار هر عمليات اصلاح هندسي در صورت نياز چراغ هاي موجود در تقاطع نيز اصلاح خواهد شد.

افزايش يا تثبيت نرخ تاكسي خردادماه مشخص مي شود
مديرعامل سازمان تاكسيراني تاكيد كرد: بر اساس سياست متخذه از سوي مجلس شوراي اسلامي در سال ۸۴ مبني بر ثابت ماندن قيمتها و به تبع آن ثابت ماندن نرخ خدمات دولتي مانند آب، برق، گاز و... در صورتيكه قيمت كالاهاي موثر در سبد هزينه رانندگان تاكسي در سال جاري ثابت بماند، دليلي براي افزايش نرخ كرايه تاكسي ها در سال ۸۴ وجود نخواهد داشت.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، اميرمحمود دهلوي با بيان اينكه تا خردادماه تكليف افزايش يا عدم افزايش نرخ كرايه تاكسي ها در سال جديد روشن خواهد شد، افزود: در حال حاضر بررسي وضعيت كالاهاي روزمره در سبد هزينه رانندگان تاكسي از سوي كارشناسان ذيربط در حال بررسي است كه پيش بيني مي كنيم تا پايان فروردين ماه به نتايج قابل قبولي در اين زمينه دست يابيم و سپس بر اساس نتايج به دست آمده در صورت افزايش قيمت كالاهايي كه در نرخ گذاري موثر هستند، سازمان تاكسيراني نيز پيشنهاد احتمالي افزايش نرخ كرايه ها را در قالب طرحي به شهرداري تهران ارائه و شهرداري نيز آن را طي لايحه اي به شوراي اسلامي شهر تهران ارسال خواهد كرد كه در آنجا پس از بررسي و كارشناسي دقيق، شوراي اسلامي شهر تهران نظر نهايي خود مبني بر افزايش و يا عدم افزايش نرخ كرايه ها در سال ۸۴ را به ما ابلاغ خواهد كرد.
وي تاكيد كرد: تا آن زمان رانندگان تاكسي هاي گردشي و يا خطي حق افزايش خودسرانه نرخ كرايه ها را نخواهند داشت.
دهلوي با تاكيد بر اينكه سواركردن چهار سرنشين بهانه قابل قبولي براي افزايش نرخ كرايه هاي تاكسي نيست، اظهار داشت: از شهروندان درخواست مي كنيم با فرا رسيدن سال جديد در صورت مشاهده موارد تخلف در تاكسي هاي خطي و گردشي ضمن برداشتن شماره پلاك تاكسي ،موارد را با شماره تلفن هاي ۳۷۳۶۶۶۶ و ۳۷۳۷۷۷۷ واحد نظارت و بازرسي سازمان تاكسيراني گزارش داده و مطمئن باشند كه بلافاصله پس از تماس، واحد هاي گشت سيار بازرسي سازمان تاكسيراني به خطوط متخلف اعزام و در مورد تاكسي هاي گردشي نيز راننده تاكسي متخلف براي رسيدگي به سازمان تاكسيراني احضار خواهد شد.

شهر مجازي از بار سنگين ترافيك
در شهرهاي بزرگ مي كاهد
خبرگزاري مهر: عضو هيئت علمي گروه برق دانشگاه علم و صنعت گفت: ايجاد شهر مجازي در ايران از بار سنگين ترافيك در شهرهاي بزرگ خواهد كاست اما براي ايجاد چنين شهري وضع قوانين اينترنتي و ايجاد امنيت در سيستم هاي بانكي ضروري است.
دكتر محمد شهري گفت: ايجاد شهر مجازي مي تواند در حل بسياري از مشكلات و معضلات ومسائل شهري به خصوص در شهرهاي بزرگ مانند تهران كه روز به روز هم به حجم مشكلاتشان افزوده مي شود، نقش مثبتي داشته باشد.
وي تصريح كرد: پياده سازي صحيح شهر مجازي، بسياري از معضلات ايجاد شده در شهرهاي كنوني را مرتفع مي سازد.
معضل ترافيك كه در تهران روز به روز بيشتر شده و تبديل به مشكلي غير قابل حل گشته است، بيش از هر چيز ديگري به دليل سفرهاي درون شهري شهرونداني است كه براي انجام كارهاي ساده روزانه مانند پرداخت قبض هاي بانكي، دريافت پول از بانك، تمديد پاسپورت و گواهينامه و... از منزل خارج و در داخل شهر رفت و آمد مي كنند.
به طور حتم اين عبور و مرور براي انجام كارهاي روزمره در ايجاد ترافيك هاي سنگين شهري تاثير بسيار زيادي دارد.
استاد برق دانشگاه علم و صنعت خاطر نشان كرد: يكي از مهمترين تاثيراتي كه شهر مجازي يا شهر اينترنتي مي تواند داشته باشد كم كردن اينگونه سفرهاي درون شهري است.
هنگامي كه بتوان كارهاي روزانه را با استفاده از اينترنت و كامپيوتر به انجام رساند دليلي براي خروج از محل كار يا منزل وجود ندارد و در نتيجه از بار ترافيكي و ازدحام جمعيت در درون شهر كاسته مي شود.
وي افزود: براي برقراري اين سيستم ارتباط شهري نياز به يكسري برنامه ريزي هاي ابتدايي و بنيادي است.
همچنين يكسري سياست گذاري هاي وسيع در سطح كشور لازم است تا بتوان به اجراي شهر مجازي در كشور نزديك شد.
مثلا در رابطه با معاملات مالي و امور بانكي نياز به تغييراتي در زيرساختهاي پولي، قوانين اينترنتي و ايجاد امنيت در سيستم هاي بانكي كشور است تا امكان تخلفات بانكي و دزدي هاي اينترنتي به حداقل كاهش يابد.
اين شيوه در بسياري از كشورهاي پيشرفته اجرا مي شود كه از بار ترافيكي آنها كاسته است.
اين استاد دانشگاه يادآور شد: با فراهم آوردن زير ساخت هاي لازم بانكي و ايجاد امنيت تبادل اطلاعات مالي در سيستم هاي بانكي اطمينان و اعتماد مردم كشور براي استفاده از اين شيوه زندگي افزايش مي يابد.در صورتي كه اين اطمينان حاصل شود و تخلفات اينترنتي به صفر نزديك شود، مي توان در اين فضاي مجازي به راحتي و اطمينان به مبادلات مالي پرداخت.وي افزود: همچنين از ملزومات ايجاد شهر مجازي دسترسي آسان به شبكه مركزي اينترنت براي همگان و ايجاد هماهنگي بين مراكز اجرايي و سيستم هاي ارزي كشور با ديگر كشورهاست تا موانع اجرايي اين شيوه زندگي شهري كاهش يابد.

هزينه قبر، كفن و دفن متوفيان در سال ۸۴
ايسنا: مديرعامل سازمان بهشت زهرا هزينه شست و شو و كفن متوفيان را ۸۰ هزار تومان و قيمت قبر را ۱۲۰ هزار تومان اعلام كرد.
محمود رضاييان گفت: در مجموع هزينه كفن و دفن متوفيان ۲۰۰ هزار تومان مي شود كه اين رقم نسبت به سال گذشته تغييري نيافته است.
وي گفت:   با توجه به اين كه بر اساس ماده ۵۵ قانون ، شهرداري مسئول جمع آوري متوفيان است، لذا در صورتي كه افراد توان پرداخت اين مبلغ را هم نداشته باشند ۵۰ درصد تخفيف قايل مي شويم و يا هزينه اي بابت ارائه خدمات و قبر دريافت نمي كنيم.
رضاييان با اشاره به اين كه «ندارم» در سازمان بهشت زهرا معنا دارد و بدون هيچ سئوالي از بازماندگان بي بضاعت متوفيان كفن و دفن مي شوند در پاسخ به اين كه آيا احتمال سوء استفاده در اين زمينه نيز وجود دارد گفت: دفن متوفيان جزو وظايف شرعي و قانوني است و احتمال سوءاستفاده وجود ندارد؛ چرا كه هيچ فرد مسلماني متوفي خويش را در زمين غصبي دفن نمي كند.
مدير عامل سازمان بهشت زهرا با بيان اين كه به منظور جبران هزينه هاي قبور رايگان تدابيري در سازمان انديشيده شده است به ايسنا گفت: بهشت زهرا ۵۰۰ هكتار وسعت و فضاي سبز و حدود يكهزار پرسنل دارد و درآمدش از محل فروش قبر و ارائه خدمات سالانه به ميزان ۱۰ ميليارد تومان تأمين مي شود.
به گفته وي براي تامين منابع قبوري هم با ميانگين قيمت ۱ ، ۳ و ۵ ميليون تومان بنا به درخواست متقاضيان عرضه مي شود.وي افزود: اين قبور در قطعات قديمي است و افراد در انتخاب آن آزاد هستند؛ اما اگر مسائل عاطفي مطرح شود به گونه اي كه فردي تمايل به دفن در كنار خويشاوندان داشته باشد تخفيفي براي آنها قائل مي شويم، اما در برخي موارد افراد داراي تمكن مالي تقاضاي قبور با قيمت هاي مذكور را بدون هيچ مشكلي دارند، لذا سازمان بهشت زهرا براي جبران هزينه ها ، اين قبور را به فروش مي رساند.

معرفي شهرداران و دهياران نمونه
مديركل  روابط عمومي و امور بين الملل  سازمان  حفاظت  محيط زيست  گفت : درپي  ارزيابي  فعاليتها، شهرداران  و دهياران  فعال  در زمينه  مديريت  پسماند از سراسر كشور در روز زمين  پاك  (دوم  ارديبهشت ) معرفي  مي شوند.پروين  معروفي  روز سه شنبه  در سومين  جلسه  ستاد روز زمين  پاك  بااشاره  به  لزوم  فرهنگ سازي  درجامعه  نسبت  به حفاظت  از محيط زيست ، برنامه هاي امسال  مربوط به  اين  روز را مفصل  تر از سالهاي  پيش  ذكر كرد كه  برگزاري جشنواره  روز زمين  پاك  از سوم  تا هشتم  ارديبهشت  ماه  در پارك  طبيعت  پرديسان از جمله  آنهاست .بهرامي دبير جشنواره  زمين  پاك  در تشريح  برنامه هاي  اين  روز گفت : روز سوم ارديبهشت  مراسمي در تالار علامه  توسط سازمان  بازيافت  انجام  مي شود كه  بيشتر به  مباني  نظري  و مباحث  علمي مي پردازد.

شماره گذاري ۱۵ مدل خودرو ديزلي ممنوع شد
ايسنا: سازمان حفاظت محيط زيست اعلام كرد: توليد و شماره گذاري ۱۵ مدل كاميون، كاميونت، اتوبوس، ميني بوس و ميدل باس ممنوع شد.
دكتر سعيد متصدي، مديركل دفتر بررسي آلودگي هواي سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اجباري بودن استاندارد آلايندگي «يورو يك» از ابتداي سال جاري براي خودروهاي ديزلي توليد داخل گفت: بر اين اساس به راهنمايي و رانندگي اعلام شده كه شماره گذاري كليه كاميونها و اتوبوسهاي داراي موتور OM355، كاميونت با موتور OM314 و PERKINS236/4 ميدل باس زرين خودرو، موتور ايدم، با موتورهاي ۳۵۵ و ۳۱۴ به دليل عدم ارائه مدارك مستند مبني بر رعايت استانداردهاي آلايندگي مورد نظر مورد تأييد ممنوع است.
به گفته وي اين خودروها محصول كارخانجات ايران خودرو ديزل، زرين خودرو، تراكتورسازي و ايدم هستند.
مديركل دفتر بررسي آلودگي هواي سازمان حفاظت محيط زيست يادآور شد: براساس مصوبه دولت از ابتداي سال جاري تمامي خودروهاي سواري توليدي موظف به رعايت استاندارد آلايندگي «يورو دو» ، ديزلي «يورو يك» و موتورسيكلت ها «ECE- ۴۰-۰۱» هستند.

نگاه
003255.jpg
فريد مرتضوي
ترافيك تهران در سال ۱۳۹۰ قفل مي شود

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |