چهارشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۷ - Apr 6, 2005
وزير راه خبر داد
خط آهن هزار كيلومتري بافق-مشهد
۱۳ ارديبهشت راه اندازي مي شود
هيچ نقطه ابهامي در راه اندازي فرودگاه امام وجود ندارد
003279.jpg
گروه اقتصادي: با گذشت بيش از يك سال از چالش هاي پيش روي راه اندازي فرودگاه امام و اعلام زمان هاي مختلف براي راه اندازي اين فرودگاه به نظر مي رسد محمد رحمتي وزير جديد راه و ترابري به قول خود به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مبني بر راه اندازي فرودگاه امام در ارديبهشت ماه سال جاري عمل خواهد كرد و به گفته وي اين فرودگاه دهم ارديبهشت با انجام روزانه ۲۰ پرواز به حوزه خليج فارس به بهره برداري خواهد رسيد.
به گزارش خبرنگار ما، وزير راه و ترابري كه صبح ديروز به همراه معاونين و مديران هوايي كشور پس از برگزاري جلسه اي به منظور آخرين هماهنگي ها براي راه اندازي فرودگاه امام در محل اين فرودگاه حاضر شده بود،از افتتاح  خط آهن  بافق  - مشهد در سيزدهم  ارديبهشت خبر داد و گفت: اهميت  راه آهن  بافق - مشهد به  ميزان  اهميت  كل  شبكه  راه آهن  كشور قابل ارزيابي  است و راه آهن  ۱۰۰۰ كيلومتري  بافق - مشهد شبكه  ترانزيت ريلي  كشور را تكميل  مي كند.وي  با اشاره  به  اينكه  دولت  در چهار سال  گذشته  سالانه  بيش  از ۱۰۰۰ميليارد ريال  به  اين  طرح  اختصاص  داده  است ، گفت:  تا پايان  فروردين نخستين  قطار از خط آهن  مشهد- بافق  - بندرعباس  عبور مي كند.
وزير راه  و ترابري  گفت:  راه آهن  بافق - مشهد ۱۰۰۰ كيلومتر مسير مشهد - بندر عباس  را كوتاه  مي كند و به  ميزان  دو سوم  در زمان  ترانزيت  كالاي كشورهاي  آسياي  ميانه  به  جنوب  كشور و آبهاي  خليج  فارس  صرفه جويي  مي شود.
رحمتي  ترانزيت  بار از طريق  شبكه  ريلي  را حدود يك  ميليون  تن  ارزيابي  و پيش  بيني  كرد در دو سال  آينده  حجم  و درآمد ترانزيت  كالا از طريق راه آهن  ۵۰ درصد افزايش  يابد.
رحمتي  افزود: سه  معدن  بزرگ  كشور از اين  مسير استفاده  خواهند كرد و راه آهن  تهران - مشهد بيشتر به  قطارهاي  مسافربري  اختصاص  خواهد يافت .رحمتي راه اندازي راه آهن ۱۰۰۰ كيلومتري بافق _ مشهد را مهمتر از راه اندازي مجدد فرودگاه امام دانست و گفت: اين راه آهن مسير كشورهاي آسياي مركزي و قفقاز به خليج فارس را ۸۰۰ كيلومتر كاهش داده و ترافيك ريلي مسير مشهد تهران را كمتر مي كند.
وزير راه  و ترابري  گفت: آشيانه و خط تعميرات هواپيما بايد به تدريج به فرودگاه امام منتقل شود و هماهنگي هاي لازم با نيروي انتظامي، گمرك جمهوري اسلامي ايران، سپاه پاسداران و ساير دستگاه هاي ذيربط براي راه اندازي فرودگاه امام انجام و مقرر شده است تا در هفته جاري دستگاه هاي مذكور نيروهاي خود را در فرودگاه مستقر كنند.
رحمتي گفت: كارهاي باقي مانده فرودگاه امام بسيار مختصر بوده و در ۲۵ روز باقي مانده اين نواقص برطرف مي شود و براين اساس هيچ نقطه ابهامي براي بازگشايي دوباره فرودگاه امام وجود نخواهد داشت.
رحمتي آغاز به كار فرودگاه را در ابتدا با انتقال پروازهاي حوزه خليج فارس (امارات، قطر، بحرين و ..) كه اكنون از فرودگاه امام انجام مي شود به فرودگاه امام عنوان و اظهار اميدواري كرد تا پايان سال ۸۴ كليه پروازهاي خارجي فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام منتقل شود، اما وزارت راه فعلا برنامه اي براي انتقال پروازهاي داخلي فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام ندارد.
وي در زمينه انجام خدمات فرودگاهي (هندلينگ) فرودگاه امام گفت: در مرحله اول خدمات هندلينگ و كارگو در فرودگاه امام توسط شركت هواپيمايي هما انجام مي شود و در مرحله دوم شركت جديدي در كنار شركت هما تأسيس و در زمينه ارائه خدمات هندلينگ فعاليت خواهد كرد كه بخشي از سهام اين شركت را شركت فرودگاه هاي كشور و بخش ديگر متعلق به شركت هواپيمايي خصوصي داخلي خواهد بود.
همچنين خدمات كترينگ به هواپيماي داخلي توسط شركت هاي ايران هما، آسمان و ماهان و اين خدمات به هواپيماهاي خارجي توسط خودشان ارائه خواهد شد.
وزير راه و ترابري پيش شرط فعاليت شركتهاي داخلي در ارائه خدمات هندلينگ فرودگاه امام را دارابودن استانداردهاي بين المللي ايكائو عنوان و اعلام كرد همچنين سازمان هواپيمايي كشوري بر فعاليت اين شركتها نظارت خواهد كرد.
وي در زمينه نحوه سوخت رساني به فرودگاه امام گفت: مشكلي براي سوخت رساني فرودگاه از طريق پالايشگاه ري وجود ندارد. همچنين براي انتقال مسافران از سطح شهر به فرودگاه نيز شركت مسافربري سير و سفر با اختصاص ۱۰۰ دستگاه خودرو سواري نو و تعداد زيادي اتوبوس، مسافران را از ۷ نقطه مشخص در سطح شهر تهران به فرودگاه و بالعكس منتقل مي كنند.
همكاري يا قطع فعاليت شركت تركيه اي تاو از ديگر مسائل مطرح در زمينه راه اندازي دوباره فرودگاه امام است. در حالي كه وزير راه و ترابري درباره آخرين وضعيت شركت مذكور براي سرمايه گذاري در فرودگاه بين المللي امام خميني عنوان كرد، اين وزارتخانه در مورد تاو همچنان منتظر تصميم نهايي مجلس و دولت است و از تجهيزات تاو هيچ استفاده اي نخواهد شد.
مدير عامل شركت فرودگاه هاي كشور خبر از تشكيل جلسه و انجام مذاكرات با شركت تركيه اي براي پرداخت خسارت از هفته آينده داد. كتابچي گفت: در هفته آينده مذاكراتي با مقامات تركيه اي در مورد شركت تاو خواهيم داشت تا وارد مقوله پرداخت خسارت به آنها شويم و همچنين اكنون تجهيزات شركت تاو در انبار فرودگاه بين المللي امام خميني است و تاكنون مذاكره يا صحبتي براي پرداخت خسارت با اين شركت نداشته ايم.
اين ديدگاه ها در حالي مطرح مي شود كه بنا به گفته هاي پيش وزير راه و ترابري هنوز ادامه همكاري يا قطع فعاليت شركت تركيه اي تاو مشخص نشده و شركت هاي داخلي با قرارداد موقت كار هندلينگ فرودگاه امام را انجام داده و در صورت تصويب مجلس تاو دوباره فعاليت خود را آغاز خواهد كرد. از سوي ديگر سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري در گفت و گو با خبرنگار ما عنوان كرد: هيچ قراردادي با شركت تركيه اي تاو به امضا نرسيده اما اطلاعي در زمينه پرداخت يا عدم پرداخت خسارت به تاو ندارم. اين اظهارنظرها در حالي مطرح مي شود كه پيش از اين اعلام شده بود نظر به اينكه قراردادي با شركت تركيه اي تاو به امضا نرسيده، پرداخت هاي خسارت به اين شركت نيز منتفي خواهد بود.

گزارش همشهري از ادامه روند كمبود و گراني ميوه در بازار
مسئولان كنترل و نگهداري ميوه و مركبات كوتاهي مي كنند
003195.jpg
گروه اقتصادي: افروز پورهاشمي: وضعيت نابسامان حاكم بر بازار ميوه و مركبات كشور كه از پيش از فرارسيدن ايام نوروز آغاز شد، همچنان ادامه دارد. چنانچه برخي از اقلام مانند گوجه فرنگي در خارج از ميادين ميوه و تره بار به نرخ هر كيلو ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان فروخته مي شود و در ميادين نيز در حد بسيار ناچيز و فاقد كيفيت عرضه مي گردد.
با توجه به وعده هاي مكرري كه از سوي مسئولان ذي ربط در وزارتخانه هاي جهاد كشاورزي و بازرگاني به مردم داده مي شد، ادامه اين روند موجي از نارضايتي عمومي را به دنبال داشته است. نارضايتي كه خود زمينه اعتراض نمايندگان مجلس به روند گراني ، تشكيل كميته اي ويژه از سوي دولت براي رسيدگي به مساله و فراخوان ۲ وزير بازرگاني و جهاد كشاورزي شده است.
وزير بازرگاني در روزهاي پاياني سال گذشته اعلام كرد كه مردم نگران تامين ميوه شب عيد خود نباشند، چرا كه در ميادين ميوه و تره بار مايحتاج آنها در حد وفور تامين خواهد شد.
علي رغم سخن شريعتمداري مردم با مراجعه به ميادين ميوه و تره بار فقط توانستند قسمت اندكي از ميوه مورد نياز خود را با كيفيت تا حدي مطلوب و نرخي مناسب تهيه كنند و ناچار شدند ساير اقلام مورد نياز را به چندين برابر قيمت از خارج ميادين تامين نمايند.
حتي خوشحالي مردم به اميد كاهش نرخ موز به دنبال تقليل ۵۰درصدي سود بازرگاني حاصل از واردات اين محصول نيز عملا تحقق نيافت. چنانچه موز هم اكنون مانند گذشته و حتي بيشتر از گذشته به نرخ هر كيلو ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان عرضه مي شود.
مديركل سازمان ميوه و تره بار در اين زمينه به خبرنگار ما گفت: با توجه به اختصاص مبلغي معادل ۳۰ ميليارد ريال از سوي شهردار تهران به منظور ذخيره سازي سيب و پرتقال در ۷۳ بازار ميوه و تره بار از ۲۵ لغايت ۳۰ اسفند سال ،۸۳ جمعا ۱۰ هزار تن انواع ميوه شامل پرتقال تامسون ۳ هزار و ۵۰۵ تن، ساير انواع پرتقال ۲ هزار تن، نارنگي و كيوي ۶۰۰ تن، سيب زرد و قرمز ۲۵۰۰ تن، خيار ۴۰۰ تن و موز ۵۰۰ تن عرضه شدند.
محمود صلاحي در پاسخ به اين پرسش كه وضعيت عرضه ميوه در ميادين از نظر قيمتي چگونه خواهد بود افزود: تاكنون هيچ گونه افزايش قيمتي در زمينه ميوه و مركبات در بازار ميوه و تره بار نداشته ايم و نداريم، چنانچه خياري كه روز يكشنبه در حد ۱۰۰ هزار تن با نرخ هر كيلو ۳۸۰ تومان عرضه كرديم روز دوشنبه همين هفته نيز در حد ۷۰ هزار تن با همان نرخ به فروش رسانديم.
وي درباره علت كاهش كيفيت ميوه هاي قابل عرضه در ميادين اظهار كرد: وقتي قيمت ميوه و مركبات در ميادين گاه تا حد ۱۰۰درصد با بيرون تفاوت دارد و طبيعي است كه بهره بردار، كيفيت ميوه مورد نظر ميادين را تامين نكند.
وي گفت: وقتي درون ۷۳ بازار ميوه و تره بار قيمت ها كنترل مي شوند اما در بيرون از ميادين اين اتفاق نمي افتد، طبيعي است كه كيفيت ميوه هاي قابل عرضه در ميادين كاهش يابد.
وي مقصر اصلي اين معضل را مسئولان كنترل و نگهداري ميوه و مركبات دانست و افزود: كشور ما ميوه كم ندارد لذا اگر در فصل برداشت ميوه ها به طريق عملي برداشت و در سردخانه ها نگهداري شوند با كاهش ميوه هاي توليدي مواجه نخواهيم شد.
وي تاكيد كرد: وجود ۲۵ تا ۳۰درصد ضايعات از زمان چيدن تا استفاده از ميوه و مركبات، يكي از علل مهم كمبود ميوه باكيفيت در كشور به شمار مي رود.
وي تاكيد كرد: سازمان ميادين ميوه و تره بار كه در شبكه توزيع شهرداري تهران فعال است هيچ افزايش قيمتي در بخش عرضه ميوه و مركبات نداشته است و اميد مي رود كه در آينده نيز نداشته باشد.
وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه آيا ۵ هزار تن سيب ذخيره  سازي شده از سوي سازمان ميادين كلا عرضه شده است نيز گفت: با توجه به احتمال كاهش عرضه سيب اين سازمان اقدام به ذخيره سازي اين ۵ هزار تن سيب كرد كه بخشي از آن در ايام عيد عرضه شدند و مابقي نيز به صورت روزانه ۱۵۰ تن در حال عرضه است.

امسال هشت ميليارد دلار در بخش
صادرات سرمايه گذاري مي شود
ايرنا: وزير بازرگاني  از اختصاص  هشت  ميليارد دلار اعتبار از محل  حساب  ذخيره  ارزي  به عنوان  تسهيلات  سرمايه گذاري  در بخش  صادرات  و تامين  بخشي  از اعتبارات مورد نياز بخش  غيردولتي  در بودجه  سال  ۸۴ خبر داد.
محمد شريعتمداري  درگفت  و گو با ايرنا، اظهار داشت : اين اعتبار به  موجب  بند ذ تبصره  دو بودجه  امسال  تعيين  شده  است .وي  گفت : در جهت  كاهش  نرخ  موثر تسهيلات  براي  صادركنندگان  نيز به  دولت اجازه  داده  شده  تا به  منظور تشويق  و حمايت  از صادرات  غيرنفتي ، معادل  ۵۰۰ميليون  دلار از اين  منابع  را دراختيار بانك هاي  عامل  قرار دهد.
شريعتمداري  اظهارداشت : بانكهاي  عامل  موظف  هستند اين  اعتبار را در جهت توسعه  صادرات  غيرنفتي  و تامين  هزينه هاي  صادركنندگان  و براساس  شرايط مصوب هيات  وزيران ، دراختيار صادركنندگان  قرار دهند.
وي  گفت : با توجه  به  اينكه  نرخ  كارمزد اين  تسهيلات  دو درصد در نظر گرفته شده ، قرار شد بانك هاي  عامل  نيز به  طور همگن  در اقدامي توام  و مشترك  مبلغ يك  ميليارد و ۵۰۰ ميليون  دلار تسهيلات  با نرخ  سود ۱۴ درصد را صرف  رونق صادرات  كشور كنند.
وزير بازرگاني ، مجموع  اين  تسهيلات  را افزون  بر دو ميليارد دلار و درمجموع  با نرخ  سود كمتر از ۱۰ درصد عنوان  كرد.

پژو ۲۰۶ كم مصرف ترين خودروي توليد داخل در سال ۸۳
گروه اقتصادي: براساس اطلاعات ميزان مصرف سوخت خودروهاي سواري توليد داخل پژوه ۲۰۶ تيپ ۲ و ۵ بطور متوسط با مصرف ۵/۶ ليتر بنزين در هر ۱۰۰ كيلومتر (ميانگين مصرف سوخت شهري و برون شهري) كمترين ميزان مصرف سوخت را در ميان خودروهاي توليد داخلي دارند.
به گزارش دفتر فرهنگ سازي و ارتباطات سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور، پژو ۲۰۶ از نوع كلاس (اندازه كوچكتر sub compact) به شمار آمده و براساس معيار مصوب سال ۱۳۸۳ از رتبه انرژي D برخوردار است.
ميانگين مصرف انرژي (شهري و برون شهري) خودروي پرايد انژكتوري ۵/،۷ پي كي انژكتوري ۸/۷ ، زانتيا ۳/،۸ سمند ۶/،۹ پژو پارس ۲/،۹ پژو ۴۰۵ حدود ۹ و پژو آردي ۱۰ ليتر بنزين در صد كيلومتر ارزيابي شده است.
ارزيابي ها نشان مي دهد، در سال ۱۳۸۳ خودروي مزدا ،۳۲۳ در بين خودروهاي داخل (اندازه متوسط MID SIZE) با رتبه انرژي C ، مطلوبترين رتبه انرژي را دارا بوده كه به طور متوسط ۴/۷ ليتر بنزين در هر ۱۰۰ كيلومتر مصرف داشته است.

تا ۳ ماه آينده:
قرارداد تكميلي صدور گاز ايران به كويت نهايي مي شود
003198.jpg
ايسنا: مدير عامل شركت ملي صادرات گاز خبر داد كه قرارداد تكميلي صادرات گاز به كويت تا ۳ ماه آينده نهايي مي شود.
مهندس ركن الدين جوادي افزود: افزايش حجم ميزان قرارداد تا بيش از ۵/۹ ميليون مترمكعب در روز قطعي است و شايد اين ميزان به مقادير بيشتري افزايش يابد. وي تأكيد كرد: افزايش ميزان اين قرارداد منوط به نياز و خواست كويت است.
جوادي همچنين از احتمال افزايش ميزان گاز صادراتي به عمان در چارچوب قرارداد تا سقف ۷۰ ميليون مترمكعب خبرداد و افزود: «حجم گاز صادراتي به عمان طبق تفاهم نامه ۳۰ ميليون مترمكعب است.»
وي در ادامه قرارداد صادرات گاز به ارمنستان را قطعي و نهايي شده خواند و افزود: «كار اجرايي پروژه توسط شركت ملي گاز آغاز شده است و فعاليت كارشناسان شركت گاز پروم روسيه در مورد اين خط لوله ربطي به قرارداد ايران براي صادرات گاز به ارمنستان ندارد.»
جوادي گفت: «فعاليت اجرايي صادرات گاز ايران به ارمنستان و تحويل آن در مرز به اين كشور در حال اجراست و فعاليت گاز پروم در ارمنستان مربوط به مسائل داخلي و نيز توسعه شبكه داخلي خواهد بود.»
تمايل هند عليرغم مخالفت آمريكا به خريد گاز از ايران
از سوي ديگر وزير نفت هند نيز گفت: عليرغم مخالفت آمريكا پروژه خطوط گاز «ايران _ پاكستان _ هند» اجرا مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري يونايتدپرس اينترنشنال، ماني شانكار ايار افزود: هيچ شكي در احداث خط لوله گاز از ايران وجود ندارد و من در آينده نزديك به تهران و اسلام آباد سفر مي كنم و اميدوارم كه اين پروژه نهايي شود.
آمريكا پيشتر از احداث اين خطوط لوله گاز ابراز نگراني كرده بود.

يادداشت
دو رويكرد اساسي به سند چشم انداز
رهبر معظم انقلاب در پيام نوروزي خود يكي از وظايف مسؤولان ارشد كشور در سال جديد را تبيين و تدوين روشهاي اجرايي و آغاز حركت به سمت تحقق چشم انداز ۲۰ ساله نظام اعلام كردند.
در آستانه نخستين گامها براي تحقق چشم انداز، به نظر مي رسد دو رويكرد كاملاً متمايز از اين سند در ذهنيت مسؤولان ارشد كشور سايه انداخته است.
رويكرد اول، رسيدن ايران به مقام اول علمي، فناوري و اقتصادي در منطقه را مستلزم جلب و جذب فناوري و سرمايه «خارجي» مي داند و در مقابل ، رويكرد دوم، رسيدن به هدف بلند پروازانه ولي قابل تحقق چشم انداز را مستلزم اعتماد به دانشمندان، فناوران و توليد كنندگان «داخلي» دانسته و معتقد است براي رسيدن به اين مقام بلند، بايد «خودمان» به مرزهاي دانش و فناوري برسيم و خودمان اين مرزها را بشكافيم و جلو ببريم. كاري كه در عرصه فناوري هسته اي و از آن بهتر، در فناوري سلولهاي بنيادي كرده ايم.
طرفداران رويكرد اول، مي گويند براي پيشرفت اقتصادي و عرض اندام در اقتصاد جهاني، در ايران به اندازه كافي سرمايه نداريم و اصولاً چاره اي جز جذب سرمايه و فناوري خارجي، «حل شدن» در اقتصاد جهان و ايفاي نقش منطقه اي مان به عنوان جزيي از تقسيم كار جهاني نداريم.
طرفداران رويكرد دوم معتقدند ابتدا موانع متعدد موجود را از دست و پاي توليد كننده ايراني باز كنيد و بگذاريد سرمايه گذاري توليدي در ايران «اقتصادي» شود، بعد به دنبال سرمايه خارجي باشيد. ضمناً فناوري اي كه خارجي بخواهد به ما بدهد، هرگز ما را به مقام اول منطقه نخواهد رسانيد چرا كه رقباي منطقه اي ما در جذب فناوري دست دوم و سوم، بسيار پرسابقه تر و با تجربه تر از ما هستند و در اين راه نه تنها حريف آنها نمي شويم، بلكه حتي اگر هم در جذب فناوري از همه رقباي منطقه اي مان پيشي بگيريم، كشورهاي پيشتاز علم و فناوري، قطعاً فناوري درجه يك شان را بما نخواهند داد چرا كه كليد هژموني غرب، در فناوري برتر آن است، پس تنها راه رسيدن واقعي به مقام اول علمي، فناوري و اقتصادي در ۲۰ سال آينده، اعتماد به نخبه هاي علمي و فني ايراني و توليد علم و فناوري بومي در داخل كشور خواهد بود.
دو برداشت متمايز موجود از چشم انداز ۲۰ ساله نظام، صرفاً در حيطه هاي نظري محصور نمانده، بلكه خود را در عيني ترين سياستگذاري هاي حال و آينده كشور نشان داده است. چالش هايي نظير اعطاي امتياز بهره برداري از اپراتور دوم تلفن همراه به يك شركت از تركيه، كنار گذاشتن طراحي خودروي ملي NP و جايگزين كردن آن با يك نوع خودرو تحت ليسانس پژوي فرانسه، قرارداد ال ۹۰ و توسعه فرودگاه امام (ره) و ... .
تداوم و تقابل اين دو نگرش مي تواند تحقق اهداف سند چشم انداز بيست ساله و برنامه چهارم توسعه را با مشكل مواجه سازد. اين مشكل از آنجا اهميت پيدا مي كند كه سال هاي اول سند چشم انداز و برنامه  چهارم، سالهاي زيربنايي و زيرساختي براي فراهم كردن زمينه هاي تحقق اهداف مورد نظر است.
بديهي است توسعه پايدار و كارآمد و موثر در شرايط كنوني مستلزم بهره گيري هر چه بيشتر و بهتر از مجموعه نيروها و تواناييهاي داخلي و فرصتها و توانمنديهاي بين المللي است كه رابطه اي تكميلي و توامان دارند و به توانمندي رقابتي اقتصاد ملي در عرصه جهاني كمك مي كند.

امسال نيازمند واردات ۵/۱ميليون تن سيمان هستيم
ايسنا: عضو هيات مديره انجمن سيمان گفت: ميزان نياز كشور به واردات سيمان در سال جاري ۵/۱ ميليون تن تخمين زده شده است.ادهمي همچنين خبر داد: به نظر مي رسد با توجه به ظرفيت سازي انجام شده براي توليد سيمان، بازار اين محصول در كشور تا ۳ سال آينده اشباع شود.وي گفت: اين امر تسريع در صادرات را ضروري مي سازد.

گفت وگوي امروز
جهانگيري: قيمت سيمان از سال ۸۵
براساس عرضه و تقاضا تعيين مي شود
گروه اقتصادي: مصوبه هيأت دولت مبني بر خروج سيمان از سبد كالاهاي حمايتي كه در اواخر سال گذشته به تصويب رسيد، با طرح پيشنهادي از سوي وزارت بازرگاني مبني بر ورود اين كالاي استراتژيك به سبد كالاهاي حساس، ابهامي در وضعيت كنوني و آينده سيمان به وجود آورده است. در شرايطي كه معاون وزير بازرگاني اعلام كرده كه طبق مصوبه شوراي اقتصاد قرار است سيمان به سبد كالاهاي حساس وارد شود، دبير اين شورا با صراحت تأكيد كرده است كه شورا طي ۴ سال گذشته هيچ مصوبه اي در اين باره نداشته و اين سخن صرفاً پيشنهادي از سوي وزارت بازرگاني بوده است. در اين زمينه با اسحاق جهانگيري وزير صنايع و معادن گفتگو كرده ايم.
***
* نظر شما در مورد پيشنهاد اخير وزارت بازرگاني مبني بر ورود سيمان به سبد كالاهاي حساس چيست؟
اين پيشنهاد صرفاً در حد گفته اي در يك مصاحبه بوده است كه نمي توان آن را وقتي رسمي نيست قانوني قلمداد كرد. مصوبه اخير هيأت دولت مبني بر خروج سيمان از سبد كالاهاي حمايتي براي تمام دستگاه هاي ذي ربط به ويژه وزارت بازرگاني و وزارت صنايع لازم الاجراست.
* چرا طرح جامع سيمان آن طور كه بايد عملي نشد؟
اين طرح با توجه به ۲ مصوبه اخير دولت به صورت نهايي عملي خواهد شد با توجه به مصوبه دولت مبني بر خروج سيمان از سبد كالاهاي حمايتي از آنجايي كه اين مصوبه هم اكنون به دستگاه هاي اجرايي ذي ربط نيز ابلاغ شده است لذا به نظر مي رسد طرح جامع سيمان به طور كامل عملي گردد اگر هم تاكنون آن طور كه بايد مصوبه خروج سيمان از سبد كالاهاي حمايتي اجرايي نگرديده علت آن صرفاً به تصويب مصوبه فوق در روزهاي پاياني سال گذشته مربوط مي شود.
* آيا واردات ۵/۱ ميليون تني سيمان در سال جاري محقق خواهد شد؟
طي هفته آينده جلسه اي پيرامون سيمان با حضور نهادهاي دخيل در اين زمينه انجام خواهد گرفت كه پس از برپايي اين جلسه مي توان پاسخ دقيقي به اين پرسش داد.
* نظارت بر نحوه توليد و توزيع سيمان توسط چه ارگاني انجام پذيرد، مناسب تر خواهد بود؟
حداكثر تا پايان سال جاري ممكن است در زمينه توليد و توزيع سيمان مشكل داشته باشيم. به طور يقين مي توانم بگويم از اوايل سال ۱۳۸۵ عرضه سيمان بر تقاضاي موجود براي آن پيشي خواهد گرفت و در چنين شرايطي فقط بايد به صادرات و دستيابي به بازارهاي جهاني انديشيد.
* ميزان مازاد توليد سيمان در سال ۸۵ چقدر خواهد بود؟
باتوجه به طرح هايي كه در دست اقدام است، در سال ۸۵ مازاد توليد خواهيم داشت كه ميزان آن به طرح هايي كه به توليد نهايي برسند بستگي خواهد داشت. تاكنون از حساب ذخيره ارزي براي اجرايي شدن طرح هاي سيمان به ميزان ۳۰ ميليون تن، مبالغي تخصيص داده شده است كه به دنبال آن از امسال به ترتيب اين طرح هاي صنعتي وارد چرخه توليد خواهند شد.
* وضعيت تعيين نرخ سيمان با اين اوصاف چگونه خواهد بود؟
به نظر مي رسد ديگر نيازي نباشد دولت با كنترل هاي اعمالي، خود را محدود كند و در واقع قيمت سيمان از آن به بعد بايد براساس عرضه و تقاضا تعيين شود (پس از اطمينان از افزايش عرضه نسبت به تقاضا) كه احتمالاً در سال ۱۳۸۵ اين امر محقق خواهد شد.

۱۰ اولويت سيم كارت هاي ثبت نامي
تلفن همراه تا پايان ماه جاري واگذار مي شود
فارس: مخبر شركت مخابرات ايران اعلام كرد: در هفته آخر فروردين ماه جاري ۱۰ اولويت از سيم كارتهاي ثبت نامي تلفن همراه واگذار مي شود.
داود زارعيان افزود: سعي مي كنيم كه اين تعداد اولويتها را به موقع به دست مردم برسانيم.
در اين واگذاري ۱۰ اولويت ۳۵ تا ۴۴ واگذار مي شود.
همچنين طالبي نژاد معاون فني و مهندسي شركت ارتباطات سيار گفت: طبق يك برنامه كوتاه مدت تا پايان خرداد و يا اوايل تيرماه يك ميليون شماره به ظرفيت شبكه پيام كوتاه (SMS) افزوده مي شود.

ادغام ۱۸ ميليارد دلاري دو غول نفتي آمريكا
گروه اقتصادي: شركت شوران تگزاكو، شركت اكتشافي اونوكال را در قراردادي به ارزش ۱۸ ميليارد دلار خريده است.
اين قرارداد به شوران تگزاكو كمك مي كند تا ذخاير نفت و گاز طبيعي خود را در منطقه آسيا و اقيانوسيه تقويت كند. دومين شركت نفتي بزرگ آمريكا توانست بر رقابت چند رقيب بزرگ از جمله گروه نفت فلات قاره ملي چين فايق آيد و اونوكال را بخرد.
به گزارش بي بي سي، تحليلگران مي گويند دسترسي  اونوكال به بازارهاي تشنه آسيا كه تقاضا براي  انرژي  در آنها بالاست، اين شركت را «وصله اي  مناسب» براي  شوران تگزاكو مي سازد.
شوران تگزاكو اعلام كرد كه پيش بيني مي كند توليد نفتش به حدود سه ميليون بشكه در روز بالغ شود و اونوكال توليد و ذخاير اين شركت آمريكايي را حدود ۱۵ درصد افزايش خواهد داد.
با اعلام خبر اين ادغام حدود سه درصد از ارزش سهام شوران تگزاكو كاسته شد و به ۵۷ و نيم دلار رساند، و ارزش سهام اونوكال در وال استريت نيز هفت و سه دهم درصد سقوط كرد و به ۵۹ دلار و۶۵ سنت رسيد، هرچند همزمان با اين خبر قيمتهاي  نفت از مرز ۵۸ دلار گذشت.
انتظار مي رود پس از اين قرارداد فروش ساليانه شوران تگزاكو به ۱۶۳ ميليارد دلار برسد.با اين وجود، شركت جديد كماكان از اكسون موبيل كه سال پيش بيش از۳۰۰ ميليارد دلار درآمد داشت، كوچك خواهد بود.
سود شوران تگزاكو سال گذشته۱۳ ميليارد و سيصد ميليون دلار بود كه سودآورترين سال براي اين شركت از زمان تاسيسش در ۱۸۷۹ بود.
اين شركت آمريكايي۴۷ هزار كارمند دارد و شمار كاركنان اونوكال حدود شش هزار نفر اعلام شده است. اونوكال نهمين شركت بزرگ انرژي  آمريكاست.

سياستهاي حمايتي و تشويقي صادرات
غيرنفتي در سال ۸۴ اعلام شد
سي ينا: وزيران عضو شوراي عالي توسعه صادرات سياستهاي حمايتي و تشويقي صادرات غير نفتي در سال ۸۴ را تصويب كردند.
بر اين اساس مقرر شد سازمان توسعه تجارت ايران هزار ميليارد ريال اعتبارات پيش بيني شده براي بخش صادرات در لايحه بودجه سال ۱۳۸۴ كل كشور را به پرداخت جوايز، يارانه ها و هزينه هاي اجرايي برنامه هاي جهش صادراتي مربوط به سال ۱۳۸۳ و سنوات قبل اختصاص دهد.
همچنين سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور موظف شد در لايحه بودجه سال ۱۳۸۵ كل كشور حداقل هزار ميليارد ريال براي پرداخت جوايز، يارانه ها و ساير برنامه هاي حمايتي و تشويقي صادرات در سال ۱۳۸۴ پيش بيني نمايد.
به گزارش سي ينا سياستهاي حمايتي و تشويقي صادرات غير نفتي در سال ۱۳۸۴ به شرح زير تعيين شد: حداكثر ده درصد از اعتبارات بخش صادرات در سال ۱۳۸۴ در راستاي اجراي سياستهاي مربوط به توانمندسازي بنگاههاي صادراتي و ايجاد ظرفيتهاي جديد صادراتي (كمكهاي غير مستقيم به صادركنندگان) هزينه گردد. الف ـ پوشش بخشي از هزينه بازاريابي بنگاههاي صادراتي و صندوقهاي غير دولتي توسعه صادرات. ب _ پرداخت بخشي از هزينه هاي حمل و نقل آن دسته از كالاهاي صادراتي كه هزينه حمل و نقل در قيمت تمام شده آنها تأثير قابل ملاحظه اي دارد. پ ـ پرداخت بخشي از هزينه هاي بسته بندي آن دسته از كالاهاي صادراتي كه منجر به ارزش افزوده قابل ملاحظه در آنها مي گردد. ت ـ پوشش بخشي از هزينه هاي برگزاري و حضور بنگاههاي توليدي و صادراتي در نمايشگاههاي خارج از كشور. ث ـ پرداخت دو درصد جايزه اضافي به صادر كنندگان محصولات نساجي نسبت به ساير كالاها. ج ـ تشويق شركتهاي بزرگ و توانمند صادراتي. چ ـ حمايت از شركتهايي كه داراي جهش صادراتي بوده و صادرات آنها در سال ۱۳۸۴ نسبت به سال ۱۳۸۳ بيش از پنجاه درصد رشد داشته باشد. ح _ ادامه سياست پرداخت هشت درصد جايزه صادراتي به صادركنندگان خدمات فني و مهندسي. خ ـ پرداخت بخشي از هزينه هاي هيئتهاي تجاري بازاريابي اعزامي به بازارهاي هدف. د ـ  تقويت توانمنديهاي صادراتي استانها . ذ ـ پرداخت يارانه ها و جوايز صادراتي بر اساس ارزش افزوده و مزيت رقابتي. رـ دستيابي به بازارهاي جديد و صدور كالاهاي جديد و افزايش سهم در بازارهاي هدف صادراتي مورد تشويق قرار گيرد.
با توجه به عدم تعيين قيمت پايه ارز جهت محاسبه و پرداخت جوايز صادراتي مربوط به سال ۱۳۸۳ در آيين نامه اجرايي بند «پ» تبصره (۱۹) قانون بودجه سال ۱۳۸۳ كل كشور، قيمت پايه ارز جهت محاسبه و پرداخت جوايز صادراتي سال ۱۳۸۳ به صادركنندگان كالاها و خدمات غيرنفتي بر مبناي هر دلار ۸۷۰۸ ريال تعيين مي شود. چنانچه صادرات به ساير ارزها صورت گرفته باشد، طبق نرخ برابري دلار و ارز مورد نظر در زمان صدور (تاريخ مندرج در اظهار نامه صادراتي يا تاريخ قرارداد صادرات خدمات فني و مهندسي) اقدام خواهد شد.

طي سال گذشته صورت گرفت:
واگذاري ۱۰۰ ميليارد تومان سهام
واحدهاي تابعه سازمان گسترش به بخش خصوصي
گروه اقتصادي: مديرعامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران گفت:  در سال گذشته ۱۰۰ ميليارد تومان سهام واحدهاي تابعه اين سازمان به بخش خصوصي واگذار شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت صنايع، رضا ويسه افزود: همچنين ۲۱ طرح سرمايه گذاري به ارزش ۲۴۱ ميليارد تومان در واحدهاي اين سازمان طي سال گذشته پايان يافت و به بهره برداري رسيد.وي همچنين تاكيد كرد: ۸ طرح سرمايه گذاري با مشاركت شركت هاي خارجي در صنايع پيشرفته هاي تك و ساير صنايع به ارزش حدود ۲۵۰ ميليون دلار و ۷۸۰ ميليارد ريال در سال گذشته انجام شده است.

كاهش بهاي نفت در بازارهاي جهان
گروه اقتصادي: بهاي نفت روز سه شنبه در بازارهاي جهان كاهش يافت. اين كاهش درپي آن رخ داد كه اتحاديه اروپا پيش بيني رشد اقتصادي خود را كاهش داد و اوپك مذاكره درمورد افزايش توليد را آغاز كرد.
به گزارش خبرنگار ما، با اين حال، تحليلگران معتقدند همچنان تقاضاي زيادي براي نفت خانگي و بنزين وجود دارد و به نظر مي رسد توليد كمتر از تقاضاست. در اروپا، بهاي هر بشكه نفت سبك شيرين با ۴۵ سنت كاهش به ۵۶ دلار و ۵۶ سنت رسيد. بهاي هر گالن نفت خانگي با يك سنت كاهش به ۶۳۰۵/۱ دلار رسيد درحالي كه بهاي هر گالن بنزين بدون سرب با ۲ سنت كاهش به ۶۹۹۷/۱ دلار رسيد.
بهاي هر بشكه نفت برنت در بازار لندن به ۹۶/۵۵ دلار، كاهش يافت. كاهش جديد بهاي نفت پس از آن حاصل شد كه بهاي نفت در بازار نيويورك به ۲۸/۵۸ دلار رسيد.
برخي تحليلگران خاطرنشان مي كنند با كاهش رشد اقتصادي در اروپا، تقاضا براي نفت پايين آمده و به طبع آن، بهاي نفت روند نزولي را آغاز خواهد كرد. كميسيون اروپا ميزان پيش بيني رشد اقتصادي را در سال جاري ميلادي به ۶/۱ درصد تقليل داد.

قيمت طلا و ارز
نوع ---------- فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۲۱۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۹۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۱۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۳۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۸۹۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۸۸۵
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۱۳۸۹


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |