پنجشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۳ - Apr 14, 2005
حضرت امام صادق(ع): سزاوار شخص عاقل آن است كه راستگو باشد تا مردم به گفتارش اطمينان داشته باشند و سپاسگزار نعمت ها باشد تا مستوجب فزوني نعمت گردد.
تحف العقول ص ۲۶۸
امروز با حافظ
وين دفتر بي معني غرق مي ناب اولي
اين خرقه كه من دارم در رهن شراب اولي
در كنج خراباتي افتاده خراب اولي
چون عمر تبه كردم چندانكه نگه كردم
با اجراي ۱۵ نمايش در فضاهاي باز شهر تهران
جشنواره تئاتر دانشگاهي آغاز به كار كرد
هشتمين  جشنواره  بين المللي  تئاتر دانشگاهي  عصر ديروز در سه  بخش  نمايش هاي  صحنه اي ، خياباني  و نمايشنامه خواني  كار خود را آغاز كرد.
در نخستين  روز از اين  جشنواره  چهار اثر نمايشي  در بخش  صحنه اي  و يك  نمايش  در بخش  نمايشنامه  خواني  اجرا  شد.
«يك  اصل  بد» به  نويسندگي  و كارگرداني  «شبنم  شمس  مقدم » در كارگاه  مركزي سينما تئاتر، «كابوها به  پايين  نگاه  نمي كنند» نوشته  «جان  بيگز» و به  كارگرداني  «غلامحسين  بهمني » در سالن  استاد سمندريان ، «شب  سراب » به  نويسندگي و كارگرداني  «محسن  جسور» در سالن  شماره  دو تالار مولوي  «و نمايش  در بيشه » نويسنده  و كارگردان  «سياوش  جلاليان » در سالن  شماره  يك  تالار مولوي  به  صحنه  مي رود.
در بخش  نمايش نامه  خواني  هشتمين  جشنواره  بين المللي  تئاتر دانشگاهي  ايران  نمايش  «گفت  و گوي  روزانه» به  نويسندگي  و كارگرداني   «علي  حسين  پوريا» در خانه  هنرمندان  ايران  اجرا مي شود.
در بخش  خياباني  هشتمين  جشنواره  تئاتر دانشگاهي  روزانه  ۱۵ اثر نمايشي  در بوستانها و فضاهاي  باز شهر تهران  اجرا مي شود.
هشتمين  جشنواره  بين المللي  تئاتر دانشگاهي  ايران  تا سوم  ارديبهشت  ماه سال  جاري  در تهران  ادامه  دارد.
پنج اثر نمايشي در بخش صحنه اي امروز پنجشنبه در دومين روز از برگزاري هشتمين جشنواره بين المللي تئاتر دانشگاهي ايران اجرا مي شود.
نمايش «دعوت» در كارگاه مركزي سينما تئاتر، «كمدي اكتشافات» در تالار هنر، «جايي در ميان خوك ها» در سالن استاد سمندريان، «پرده پنجم» در سالن شماره ۲ تالار مولوي و «گاليله» در سالن شماره ۱ تالار مولوي به صحنه مي رود.
در بخش نمايشنامه خواني نيز نمايشنامه «چه غريب كهكشاني كه ما فقط در آن چرخ مي خوريم» نوشته «مريم فرنگي» و كارگرداني «امير خاكي پور» در خانه هنرمندان ايران اجرا مي شود.
شهره  لرستاني ، پرستو گلستاني  و ليلي  مقيمي داوران  بخش  خياباني  هشتمين  جشنواره  بين  المللي  تئاتر دانشگاهي  ايران  شدند. وحيد لك  مسئول  بخش  خياباني  هشتمين  جشنواره  بين  المللي  تئاتر دانشگاهي  ايران  در گفتگو با ستاد خبري  اين  جشنواره  اعلام  كرد در روزهاي  برپايي  اين  جشنواره ، كارگاه  هاي  آموزشي  با حضور استادان  تئاتر از جمله  رحمت  اميني ، مهرداد راياني  مخصوص ، خسرو بامداد، علي يعقوب  زاده ، همايون  علي آبادي  و حميد كاكاسلطاني  هر روز از ساعت ۱۰تا ۱۲ در محل  خانه  تئاتر ايران  برگزار مي شود.
وي  در ادامه  گفت  ۸ گروه  از استان  هاي  مركزي ، بوشهر، خراسان  رضوي ، خوزستان ، گيلان ، اردبيل  و كرمانشاه  و ۷ گروه  از استان  تهران  در ۱۴فضاي  باز تهران  به  اجراي  آثار خياباني  خود مي پردازند. مسئول  بخش  خياباني  هشتمين  جشنواره  بين  المللي  تئاتر دانشگاهي  ايران  افزود فضاي  باز خانه  هنرمندان  ايران ، تالار فارابي ، دانشكده  سينما تئاتر، تالار مولوي ، دانشكده  هنرهاي  زيبا، دانشكده  علوم اجتماعي  و دانشكده  مديريت  دانشگاه  علامه  طباطبائي ، مقابل  مجلس  شوراي  اسلامي ، ايستگاه  مترو ميرداماد، بوستان  گفتگو، بوستان  شهر، فضاي  بيروني  كوي  دانشگاه ، فرهنگسراي  دانشجو و فضاي  باز حوزه  هنري  از مكان  هاي  اجراي  نمايش  هاي  خياباني  هستند.

نمايش، مشكل اساسي سينماي ايران است
ايرنا: سيدجمال  ساداتيان  تهيه كننده  سينما معتقد است  كه  مشكلات  اساسي  سينماي ايران  به  حوزه  نمايش  فيلم  مربوط است .
وي  ديروز در گفت وگو با ايرنا افزود: زماني كه  سالن  براي  نمايش  فيلم  وجود ندارد، تاسيس  سازمان هاي  توليدي  و ساماندهي حوزه  تهيه  و توزيع  فيلم ، بي معني  است .
آيين نامه  تاسيس  سازمان هاي  توليد و تشكل هاي  حقوقي  توليد، موسسه هاي  توزيع و پخش  فيلم  در داخل  و موسسه هاي  عرضه  فيلم  ايراني  در عرصه  بين المللي  اواخر سال  گذشته  تصويب  شد.
ساداتيان  گفت : توليد و توزيع  فيلم  بدون  سينما كمرنگ  خواهد بود، بايد براي  ساخت  و يا افزايش  سالن  سينما تدابيري  انديشيده  شود.وي  كه  تهيه كنندگي  فيلم هاي  شوريده  و چهارشنبه  سوري  را در سال  جديد برعهده  دارد، افزود: فيلم برداري  اين  طرح ها اواسط ارديبهشت  ماه  پايان  مي يابد و پس  از شركت  در جشنواره  فجر آماده  اكران  مي شود.
ساداتيان  همچنين  به  فيلم  به  رنگ  ارغوان  اشاره  كرد و گفت : وضعيت  اكران اين  اثر همچنان  نامشخص  است  اما اميدوارم  با رايزني  مشكلات  نمايش  آن برطرف شود.فيلم  سينمايي  به  رنگ  ارغواني  ساخته  ابراهيم  حاتمي كيا به  دليل  پاره اي  از مشكلات  و به درخواست  تهيه كننده  آن  در آستانه  بيست  و سومين  جشنواره  بين المللي  فجر از جدول  نمايش  اين  رويداد خارج  شد.
اين  فيلم  يازدهمين  اثر بلند حاتمي كيا است  كه  با مضموني  اجتماعي  به  رابطه عاطفي  ميان  زن  و مردي  جوان  مي پردازد.

انتقاد نماينده كليميان در مجلس از تلويزيون
ايسنا :موريس معتمد _ نماينده كليميان در مجلس شوراي اسلامي _ نسبت به برخي برنامه ها و سريال هاي تلويزيوني كه بر ضد يهوديان و نه صهيونيست ها ساخته و پخش مي شود، انتقاد كرد.وي خاطرنشان كرد: از مسئولان اين سازمان نمي خواهيم كه همچون اقليت هاي مذهبي ديگر كه در ايام جشن هايشان براي آنها برنامه مي سازند و به آنها تبريك مي گويند ما را نيز خوشحال سازند، بلكه ما زماني خوشحال مي شويم كه احساس كنيم دوران ساخت چنين سريال هايي كه جز آب به آسياب دشمن ريختن چيزي ندارد، به پايان برسد.
حداد عادل رييس مجلس شوراي اسلامي نيز با تاييد گلايه اين نماينده نسبت به ساخت و پخش چنين سريال هايي تصريح كرد: به صدا و سيما تذكر مي دهم كه در برنامه هايي كه تهيه مي كنند حقوق اقليت هاي ديني محترم را كه هموطن ما هستند، رعايت كنند.

۶ جلد كتاب به مناسبت همايش بين المللي سلطان محمد منتشر مي شود
۶ جلد كتاب به زودي و همزمان با همايش بين المللي سلطان محمد (نگارگر مكتب تبريز) از سوي فرهنگستان هنر منتشر خواهد شد.
اين كتاب ها عبارتند از: «سيماي سلطان محمد» و «مكتب نگارگري تبريز» نوشته دكتريعقوب آژند، «نقاشي ايراني» نوشته استوارت كري ولش و به ترجمه احمدرضا تقاء، «تاريخ تحول نگارهاي ايراني» نوشته م.م اشرفي و به ترجمه زهره فيضي، «شاهنامه شاه تهماسبي» به كوشش فرهنگستان هنر و همكاري موزه هنرهاي معاصر تهران و چاپ مجموعه آثار نقاشي معاصر با موضوع «سلطان محمد در خاطر و خيال من» از روي اسلايد آثار.
بيش از ۴۰ مقاله علمي داخلي و خارجي نيز به دبيرخانه همايش بين المللي سلطان محمد (نگارگر مكتب تبريز) ارسال شد.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، ۲۵ نظريه پرداز و محقق نگارگري ايراني از كشورهاي مختلف جهان براي شركت در همايش سلطان محمد اعلام آمادگي كرده اند كه از آن جمله مي توان به چهره هاي برجسته اي چون ارنست جي گروبه، الگ گرابار، فرانسيس ريشارد، ملكيان شيرواني و آكيموشكين اشاره كرد.
همايش بين المللي سلطان محمد نگارگر صاحب نام قرن هفتم هجري قمري به همت فرهنگستان هنر و با مشاركت استانداري آذربايجان شرقي، دانشگاه هنر اسلامي تبريز و بنياد رودكي از ۱۸ تا ۲۲ ارديبهشت ماه در تهران و تبريز برگزار خواهد شد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
خبرهايي كه تفسير شدند
تفسيرهاي ديروز درباره كشيدن لوله گاز تركمنستان از طريق افغانستان به پاكستان، ادامه تظاهرات عراقي ها، زد و خورد ترياك كاران افغان با مأموران دولت و مخالفت با انتصاب جان بولتن بود.
درباره لوله گاز تركمنستان به طول ۱۶۰۰ كيلومتر از حوزه دولت آباد تركمنستان به پاكستان، ادامه مذاكرات موكول به بازديد كارشناسان پاكستاني از محل شد. دولت تركمنستان اعلام كرده بود كه ذخاير گاز طبيعي منابع دولت آباد بالغ بر يك تريليون و ۷۰۰ ميليارد متر مكعب است ولي پاكستاني ها مي خواهند خودشان مطمئن شوند كه ميزان ذخيره تا به آن حد است كه ارزش كشيدن ۱۶۰۰ كيلومتر لوله را داشته باشد. هزينه كشيدن اين لوله سه ميليارد و سيصد ميليون دلار برآورد شده است. طرح كشيدن اين لوله مربوط به زمان حكومت طالبان است، ولي شركت آمريكايي كه قرار بود آن را بسازد نسبت به ميزان ذخاير گاز تركمنستان و نيز امنيت افغانستان ترديد كرد و كنار رفت.
در پي مقاومت كشاورزان افغان در ناحيه «ميوند» در جنوب افغانستان در برابر مأموران مسلح افغاني آمريكايي كه رفته بودند تا مزارع كشت خشخاش آنها را تخريب كنند، زد و خوردي روي داد و در آن يك تن كشته و شماري مجروح شدند و عمليات تخريب مزارع متوقف شد. مقامات آمريكايي از دولت كابل خواستند كه از هلي كوپتر و هواپيما براي تخريب استفاده كنند كه دولت افغانستان موافقت نكرد و اعلام داشت كه نخست بايد براي كشاورزان منبع درآمد فراهم آيد و غرامت تخريب پرداخت شود و سپس تخريب اراضي صورت گيرد. افغانستان پس از سقوط دولت طالبان بار ديگر به صورت بزرگترين مركز توليد ترياك در جهان درآمده و از اين ترياك هروئين استخراج و در سراسر جهان به ويژه اروپاي غربي توزيع مي شود. نگراني آمريكا همچنين از باندهاي مسلحي است كه اين ترياك را قاچاق مي كنند و سود سرشار مي برند.
تظاهرات عراقي ها كه در آن خواستار خروج آمريكا از كشورشان هستند ادامه دارد. اين تظاهرات از شنبه اين هفته آغاز شده است. برخي از تظاهركنندگان خواهان تخليه فوري آمريكا و پاره اي ديگر خواستار تعيين جدول زماني براي خروج هستند، ولي مقامات عراقي گفته اند كه خروج آمريكا تا قطع عمليات ترور و تخريب به مصلحت نيست. برخي از مفسران نوشته اند: خروج كامل آمريكا از عراق تصوري كودكانه است. آمريكا براي استقرار در كشورهاي نفت خيز عربي و آب هاي خليج فارس، از سال ۱۹۷۳ به تهيه طرح و نقشه پرداخته بود و اين طرح در سال ۱۹۷۸ به تصويب مقدماتي جيمي كارتر رسيده بود و ترغيب صدام حسين در حمله نظامي به ايران و بعداً تحريك او به تصرف كويت در اجراي همان طرح است كه نتيجه اش استقرار نيرو در كشورهاي سعودي، كويت و قطر و سرانجام در عراق بوده است. سياست كلي آمريكا اين است كه بر صدور نفت كنترل و نظارت كامل داشته باشد كه هم برايش نفع مالي دارد و هم اهميت استراتژيك. ايالات متحده به اين وسيله مي تواند بر كشورهاي مصرف كننده نيز، مخصوصاً بر ژاپن و اروپاي غربي، اعمال قدرت كند.
تأييد انتصاب «جان بولتن» به سمت نماينده آمريكا در سازمان ملل در سناي اين كشور با مشكل روبه رو شده است زيرا نيمي از سناتورها حتي تني چند از سناتورهاي جمهوريخواه وي را با توجه به كارهاي گذشته اش فردي افراطي، تندخو و سختگير مي دانند كه ممكن است هنگام طرح مسائل حساس در شوراي امنيت، با رفتار خود كار را بر آمريكا دشوار سازد. سناتورها نظر مسئول امنيتي سابق وزارت خارجه آمريكا را در اين زمينه جويا شدند و وي علناً گفته است كه بولتن كه از سوي جورج بوش منصوب و به سنا معرفي شده، شايسته اين مقام نيست.
زبان بين المللي و سرنوشت اسپرانتو
امروز سالگرد در گذشت دكتر «لودويگ لازاروس زامنهوف» مبتكر زبان جهاني «اسپرانتو» است كه واژه هاي آن از بسياري زبان هاي رايج گرفته شده است و به اين مناسبت رسانه ها به انتشار گزارش هاي مشروح در مورد او دست زده اند. وي ۱۴ آوريل سال ۱۹۱۷ در گذشت. زامنهوف عقيده داشت كه وجود زبان هاي متعدد در جهان باعث جدايي مردم از هم، بروز اختلاف ها و جنگ ها مي شود. او تأكيد بر اين داشت كه اگر يك زبان (ولو به صورت زبان دوم و يا زبان رسانه ها به ويژه كتاب) ميان مردم در سراسر جهان مشترك باشد، به دليل بسط تفاهم و تبادل انديشه، دانش، هنر و اطلاعات، بسياري از مسائل به وجود نمي آيد و انسان ها موفق خواهند شد از ميراث مشترك كه همانا تجربه گذشتگان (تاريخ) است و نيز احساس و عواطف يكديگر آگاه شوند و درد و شادي هم را درك كنند و عقايد به جاي منطقه اي محدود در همه جهان انتشار يابد و مشكلات حل شود. به باور زامنهوف، وجود يك زبان واحد جهاني در كنار زبان مادري، مردم را در گوشه و كنار جهان به هم مربوط مي كند، رسوم يكنواخت و فرهنگ غني مي شود و مسائل ناشي از تفاوت و اختلاف فرهنگ ها از ميان مي رود. وي گفته است كه زبان اسپرانتو را به اين دليل به وجود آورد كه ساده تر از همه زبان ها است و فراگيري آن زحمت زياد ندارد. زامنهوف كه يك پزشك بود ۱۵ دسامبر سال ۱۸۵۹ در شهر بياليستوك لهستان كه در آن زمان در قلمرو روسيه بود به دنيا آمده بود. چهار گروه مختلف الزبان و با فرهنگ هاي متفاوت در اين شهر زندگي مي كردند كه به همين سبب با هم تفاهم نداشتند و در نزاع و كشمكش دائمي بودند. اين چهار گروه عبارت بودند از: روس ها، لهستاني ها، آلماني ها (ژرمن ها) و يهوديان. زامنهوف از نوجواني از اين وضعيت در رنج بود. بعداً از اين اختلاف پي به اختلافات ملل و كشورها برد و راه حل را وجود يك زبان دوم بين المللي يافت و به ساختن اين زبان همت گماشت. وي كه در دانشگاه هاي مسكو، ورشو و برلن تحصيل كرده بود زبان انگليسي، لاتين و يوناني را هم فراگرفت و به ساختن زبان بين المللي اسپرانتو سرگرم شد. او ساده ترين گرامر (دستور زبان) را براي اسپرانتو تدوين كرد و واژه هايي انتخاب كرد كه با پسوند و پيشوندها و افزودن ريشه كلمات بشود با هر واژه ده ها كلمه ساخت و ياد گرفتن اين زبان و به كار بردن آن را آسان كرد. زامنهوف در كتابي كه در سال ۱۸۸۷ تحت عنوان «لينگوو انترناسيا» منتشر ساخت، نوشته است كه اطمينان مي دهد اگر اسپرانتو جهاني شود عدم تفاهم، نفرت و تبعيض از جهان رخت برخواهد بست و همزيستي مسالمت آميز و صلح پايدار برقرار خواهد شد و بشر با استفاده از بهترين استعدادها به پيروزي هاي بزرگ و سعادت و رفاه دست خواهد يافت. زامنهوف نوشته است كه زبان دوم مشترك باعث گسترش ارتباط طبيعي انسانها و دوستي و وفاق خواهد شد. وي تحقّق اين آرزو را تشكيل جنبش هاي ترويج اسپرانتو و حمايت دولت ها از آن ذكر كرده است. به اظهار بسياري از جامعه شناسان، در آغاز كار توجه به زبان اسپرانتو زياد بود، در بيشتر كشور ها در آموزشگاه هاي غير دولتي آن را تدريس مي كردند و زماني بيش از پنج ميليون نفر آن را مي دانستند ولي انگليسي زبان ها كه سعي داشته اند زبان و در نتيجه فرهنگ و روش زندگاني خودشان جهاني شود به اسپرانتو پشت كردند و ديگران هم نسبت به آن بي اعتنا شدند و امروز بسياري هستند كه حتي نام اين زبان و زحمتي را كه براي ساخت آن كشيده شد نشنيده اند.

وارطان آهنگر در تماشاخانه مهر
نمايش  وارطان  آهنگر نوشته  سمانه  كاظمي به  كارگرداني  حسين  سحرخيز از امروز ۲۵ فروردين  در تماشاخانه  مهر حوزه  هنري  به  روي  صحنه  مي رود.
به  گزارش  ستاد خبري  حوزه  هنري ، اين  نمايش  سرآغاز دوره  جديد فعاليت  هاي  مركز هنرهاي  نمايشي  حوزه  هنري  در توليد و اجراي  نمايش  هاي  متعدد، فراخور مناسبت  هاي  تقويمي  است .كاظم  افرندنيا، بازيگر پيش  كسوت  سينما، تئاتر و تلويزيون ، پس  از مدتها، به  همراه  بازيگران  ديگري  از جمله  بيتا عباييان  و امير بختياري  با اين نمايش به  صحنه  تئاتر بازگشته  است .اين  نمايش  ساعت  ۱۹ در سالن  اصلي  تماشاخانه  مهر حوزه  هنري واقع  در تقاطع  خيابانهاي  حافظ و سميه  به  اجرا درمي آيد.

بهارستان
اگر خنياگري باشي كه شاعري داني، عاشق شعر خود مباش [كه] خنياگران راويان شاعرانند.
قابوسنامه - عنصرالمعالي قابوس بن وشمگير

انتشار كتاب ادبيات فارسي قرن بيستم در روسيه
ايسنا: ادبيات فارسي در قرن بيستم عنوان كتابي است كه در اين هفته به اهتمام رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در روسيه منتشر شد.
اين كتاب توسط پروفسور جهانگير حبيب الله ويچ دري استاد دانشگاه زبان شناسي مسكو به نگارش درآمده است.
كتاب يادشده اولين اثر در نوع خود است كه به سير نثر فارسي در قرن بيستم و به ويژه پس از دهه ۱۹۵۰ ميلادي پرداخته است. در اين كتاب كه حاصل تلاش ۱۰ ساله مؤلف است، مراحل شكل گيري و رشد نثر نوين تشريح شده و انواع گونه هاي نثر فارسي و سبك هاي آن در پرتو تغييرات سياسي، اجتماعي و فرهنگي مورد مطالعه قرار گرفته شده است.
نويسنده براي تدوين اين اثر، بيش از ۴۵۰ منبع فارسي و روسي را مورد استفاده قرار داده و ضمن بررسي هر دهه از تاريخ ۱۰۰ ساله اخير نثر فارسي به معرفي نثر نويسان برجسته ايراني و تاثير آنها بر ادبيات ايران پرداخته است.كتاب ادبيات فارسي در قرن بيستم دهمين كتابي است كه توسط اين محقق در زمينه زبان و ادبيات فارسي به رشته تحرير درآمده است.

تجليل از علي نصيريان در فرهنگستان هنر
مجمع عمومي فرهنگستان هنر از «علي نصيريان» هنرمند حوزه تئاتر و سينما در مراسم نام آوران عرصه علم، ادب و هنر ۱۳۸۴ تجليل مي كند.نشست مجمع عمومي سالانه اين نهاد با حضور رئيس، دبير، مديران و اعضاي پيوسته و وابسته فرهنگستان هنر به تازگي برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، مجمع سالانه اين فرهنگستان به اتفاق آرا «علي نصيريان» را به عنوان منتخب اين نهاد براي تجليل در مراسم نام آوران عرصه علم، ادب و هنر برگزيد.
همچنين مطابق رأي گيري انجام شده در اين مجمع، «محمود فرشچيان» عضو پيوسته، «ايرج نعيمايي عالي» ، «صداقت جباري» و «مهرداد قيومي» عضو وابسته و «اشرف عيني» از تاجيكستان عضو افتخاري فرهنگستان هنر شدند.

زنان بيش از مردان مخاطب برنامه هاي تلويزيون هستند
يافته هاي پژوهشي نظرسنجي پيام گيران سيما در سال ۸۱ و ۸۲ كه در ۳۰ شهر كشور انجام شده است نشان مي دهد كه تلويزيون در ساعت ۲۱ تا ۲۲ بيشترين ميزان بيننده را داراست. همچنين زنان بيش از مردان بيننده برنامه هاي تلويزيون بوده اند.
بنابر گزارش مركز تحقيقات، مطالعات و سنجش برنامه اي صداوسيما از نظر بينندگان، تلويزيون در زمينه «اخبار و برنامه هاي خبري» بيش از پخش «برنامه هاي تفريحي سرگرم كننده» و «علمي - آموزشي» موفق بوده است.
در سال ،۸۱ هشتاد و چهار درصد و در سال ۸۲ هشتادوسه درصد مردم حداقل يك روز و حداكثر۷ روز در هفته به تماشاي برنامه هاي تلويزيون پرداخته اند و ميانگين تماشاي تلويزيون حدود ۵ روز در هفته بوده است.
همچنين در ميان برنامه هاي پخش شده از تلويزيون، سريال هاي تلويزيوني و مجموعه هاي طنز، در تمامي فصل هاي سال ۸۱ و ۸۲ بيشترين بيننده را به خود اختصاص داده است.
از نظر بينندگان تلويزيون در زمينه پخش اخبار و برنامه هاي خبري (۸۵ درصد)، پخش برنامه هاي تفريحي و سرگرم كننده (۷۰ درصد)، و پخش برنامه هاي علمي و آموزشي و همچنين برنامه هاي ارشادي و تربيتي (۵۹ درصد) در حد خيلي زياد و زياد موفق بوده است.

برگي از تاريخ
شبي كه ابراهام لينكلن كشته شد
چهاردهم آوريل (روزي چون امروز) جهان در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۱۸۴۷ ايران و عثماني با امضاي قرار داد ارزروم، معروف به قرارداد دوم، به اختلاف هاي مرزي فيمابين پايان دادند. در سال ۱۸۸۹ «ارنولد توين بي» مورخ و مؤلف «مطالعه تاريخ» به دنيا آمد. در سال ۱۹۰۹ تأسيس شركت نفت انگلستان و ايران در لندن به ثبت داده شد. نخستين چاه ۲۶ ماه مه ۱۹۰۸ در عمق كمتر از ۴۰۰ متر در مسجد سليمان به نفت رسيده بود و متعاقب آن دو چاه ديگر. در سال ۱۹۱۲ كشتي مسافربر تايتانيك كه با ۲۲۰۰ مسافر و خدمه از ساوتهمپتون انگلستان عازم نيويورك بود در حوالي كانادا به يك قطعه يخ سرگردان برخورد كرد و چند ساعت بعد به زير آب فرو رفت و بيش از ۱۵۰۰ تن جان باختند. در سال ۱۹۱۴ (۲۵ فروردين ۱۲۹۳ هجري) در تهران اعلام شد كه دولت درصدد استقراض يكصد هزار ليره از بانك انگلستان با بهره متعارف است تا در تاريخ معين (سي ام تيرماه) كه سلطان احمد شاه به سن قانوني خواهد رسيد، مراسم تاجگذاري رسمي وي را برگزار كند. در سال ۱۳۳۰ هجري حسن جعفري كارمند شركت نفت انگلستان كه به جرم قتل احمد دهقان نماينده مجلس، ناشر مجله تهران مصور و صاحب تماشاخانه تهران به مرگ محكوم شده بود اعدام شد. در سال ۱۹۷۱ دولت آمريكا به تحريم اقتصادي چين پايان داد. در سال ۱۳۵۷هجري (۲۴ فروردين) امير اسدالله علم نخست وزير اسبق و دوست و همنشين شاه در ۵۹ سالگي در آمريكا از بيماري سرطان درگذشت. در سال ۱۹۸۶ و سه روز پس از انفجار بمب در يك كلوب شبانه (ديسكوتك) در برلن كه پاتوق نظاميان آمريكايي بود، آمريكا به ليبي حمله هوايي برد. در اين حملات چند مركز نظامي و نيز شهرهاي ترابلس و بنغازي از جمله چادر هاي محل سكونت معمر قذافي رهبر ليبي هدف بمب و موشك قرار گرفته بود. جمع تلفات ليبي در اين حملات ۱۵ كشته گزارش شده بود كه يكي از مقتولان دختر خوانده خردسال قذافي بود.
و اينك برگ امروز: ۱۴ آوريل ۱۸۶۵ (ساعت ۱۰ و چند دقيقه شب)، پنج روز پس از پايان جنگ داخلي ۴ ساله آمريكا، ابراهام لينكلن رئيس جمهوري وقت اين كشور در جايگاه شماره ۷ تماشاخانه فورد در مركز شهر واشنگتن هدف گلوله «جان ويلكس بوث» يك بازيگر ۲۶ ساله تئاتر و از هواداران كنفدراسيون آمريكا ( «جنوبي ها» يا طرفداران كاهش قدرت دولت مركزي) قرار گرفت و چند ساعت بعد (ساعت ۷ و ۲۲ دقيقه بامداد ۱۵ آوريل) درگذشت. ضارب موفق شد از پنجره فرار كند و با اسبي كه از قبل زير پنجره آماده بود از محل دور شود. ضارب پس از تيراندازي به لينكلن كه در كنار همسرش نشسته بود و صحنه بازي را تماشا مي كرد فرياد زد: جنوب انتقام گرفت. بوث از فاصله يك متر و نيمي، تنها يك گلوله به پشت جمجمه لينكلن شليك كرده بود. همزمان با تير اندازي به لينكلن، در جاي ديگر به ويليام سيوارد وزير خارجه او با چاقو حمله شد و او بر اثر ضربات چاقو مجروح گرديد. پس از درگذشت لينكلن كه دومين دور رياست جمهوري خود را آغاز كرده بود، معاون وي اندرو جانسون برجايش نشست. بوث كه به پورت رويال (ويرجينيا) فرار كرده بود ۱۳ روز بعد در درگيري با مأموران سواره نظام فدراسيون (اتحاديه) كه در جستجوي او بودند كشته شد و همدستش دستگير گرديد.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
درباره منافع سلنيوم
دكتر روزنفلد در پاسخ به اين سئوال كه آيا ماده سلنيوم مانع از حمله قلبي و سكته مغزي مي شود گفته است: تا حدي. سلنيوم كه در خاك بسياري از مناطق وجود دارد، از طريق نان خالص گندم به بدن مي رسد و در مناطقي كه زمينش فاقد اين ماده باشد بايد آن را به صورت قرص مصرف كرد. سلنيوم خواص ديگري هم دارد از جمله ضد سرطان بودن و ضد تورم مفاصل. تا حدي مانع انسداد رگ ها مي شود و با محافظت از طراوت پوست ظاهري جوانتر به افراد مي دهد. اگر از آن شامپو بسازند، اين شامپو مانع ريزش مو، موخوره و ايجاد پوسته و قارچ در پوست سر مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
سكوت
با نگاه هميشه مهربانش چشم دوخته بود به زنش كه مدام غرغر مي كرد.
- آخر مرد! اين چه كاري بود كردي؟ تمام دلخوشي بچه ها همين تلويزيون بود، آنوقت تو بدون اينكه چيزي بگويي آن را بردي و فروختي؟ براي چي؟
- ببخشيد! ان شاءالله به زودي يكي ديگر مي خرم.
دو هفته بعد وقتي به خانه آمد برادر زنش آنجا بود.
- خيلي نوكرتم! بابت پولي كه دو هفته پيش به من دادي ممنونم. مشكلم حل شد. حقوق گرفتم، آمدم پولت را بدهم. خيلي آقايي!
نگاه مهربان مرد با نگاه خيس و شرمنده زنش گره خورد.
پرستو عوض زاده

گشتي در دنياي خبرها
باز شدن در هواپيماي نخست وزير
ولينگتن: در هواپيماي حامل نخست وزير نيوزلند در آسمان باز شد و به همين دليل خلبان ناچار به فرود اضطراري شد.
البته پس از باز شدن در هواپيما، دو محافظ نخست وزير آن را در جاي خود نگاه داشتند تا اين كه بتواند اوضاع را كنترل بكند. در پي اين حادثه نخست وزير به بيمارستان منتقل شد، نتيجه عكسبرداري نشان داد كه وي دچار شكستگي نشده است.
به گفته كارشناسان، اگر محافظان از لحاظ فيزيكي قوي نبودند، احتمال سقوط هواپيما وجود داشت.
راننده متخلف
ميامي: ۱۰ نوجوان در فلوريدا كه براي حضور در يك ميهماني مجلل يك دستگاه خودرو ليموزين با راننده اجاره كرده بودند، مجبور شدند با راننده گلاويز بشوند و سوئيچ خودروي او را توقيف كنند. باتوجه به اين كه راننده ۴۹ ساله تحت تأثير مشروبات الكلي قرار داشت از تمام چراغ قرمز ها عبور كرد و حتي در جهت خلاف خيابان ها به رانندگي پرداخت.
به همين دليل دانش آموزان با او درگيري فيزيكي پيدا كردند و براي متوقف كردن خودرو، سوئيچ خودرو را توقيف نمودند. البته پليس بلافاصله وارد محل شد و راننده متخلف را به زندان برد.
المپيك خوك ها
شانگهاي: ده ها هزار نفر از شهروندان شهر شانگهاي چين براي تماشاي رقابت هاي المپيك خوك ها در پارك مركزي شهر گرد هم آمده اند. اين خوك ها كه نژاد تايلندي دارند از سن يك سالگي براي شركت در اين المپيك آموزش مي بينند و در موارد مختلف با هم به رقابت مي پردازند. به گفته تماشاگران، دويدن، شنا كردن و عبور خوك ها از موانع بسيار جالب است چون تصور مي شود كه خوك ها، حيوانات تنبلي هستند.
رفيق صميمي
لندن: يك سگ در ولز كه از يك دره ۵۰ متري سقوط كرده بود توسط دوست صميمي اش از خطر مرگ نجات يافت. پس از اين كه سگ سفيد رنگ به اعماق دره سقوط كرد و بيهوش روي زمين افتاد، رفيق صميمي اين حيوان كه سگي مشكي رنگ بود به خانه صاحب سگ بيهوش رفت و او را با پارس كردن پياپي به محل وقوع حادثه برد. سرانجام با كمك مأموران امداد، اين سگ پس از ۴۰ دقيقه از اعماق دره بيرون آورده شد و از خطر مرگ نجات يافت.
مزايده آخرين سيگار روشن
ولينگتن: از روز دهم دسامبر سال ،۲۰۰۴ سيگار كشيدن در اماكن سرپوشيده در كشور نيوزيلند ممنوع شد. اما سيگاري كه در ساعت ۲۳ و ۵۹ دقيقه روز ۹ دسامبر سال ۲۰۰۴ روشن شد و درواقع آخرين سيگار روشن نيوزلند پيش از اعمال قانون جديد به شمار مي آيد به مزايده گذاشته شده است.
قيمت پايه اين مزايده يك دلار نيوزلند تعيين شد اما هم اكنون قيمت آن به ۷۵۷۴ دلار رسيده درحالي كه قيمت يك پاكت سيگار در نيوزلند، ۱۰ دلار است.
فردي كه اين سيگار را بخرد، تأييديه رسمي از دولت دريافت خواهد كرد تا مشخص شود كه اين نخ سيگار واقعا آخرين نخ سيگار روشن پيش از اعمال قانون ممنوعيت سيگار كشيدن در اماكن سرپوشيده بوده است.
جمع آوري امضاء براي جلوگيري از اعدام پدر
سنگاپور: يك جفت دوقلو ۱۴ساله در سنگاپور با اقدامي جالب سعي دارند از اعدام شدن پدرشان جلوگيري بكنند. پدر اين دو پسربچه به دليل قاچاق يك كيلوگرم ماده مخدر ماري جوآنا به اعدام محكوم شده و در فهرست انتظار زندانيان اعدامي قرار دارد.اما فرزندان اين متهم روز گذشته در يك مركز خريد بزرگ حاضر شدند و اقدام به جمع آوري امضاء از شهروندان جهت جلوگيري از اعدام پدرشان كردند.
اين دو پسر در توجيه عملكرد خود مي گويند: اگر ما يتيم شويم، ديگر هيچ كس را براي تأمين مخارج زندگي مان نداريم و از گرسنگي خواهيم مرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳ و ۵ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۹ و ۵۵ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و ۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۳۳ دقيقه

گل و گياه
زنبق
003951.jpg
نام علمي: Iris Katharine Hodgkin'
رده: IRIDACEAE
گياهي است ريزوم دار با برگهاي باريك و محكم، گلهاي آن كه در اواخر زمستان تا اوايل بهار ظاهر مي شوند به رنگ آبي با خطوط زرد و آبي تيره مي باشند.
نيازها: مكان سايه مقابل ديوارهاي روبه جنوب يا غربي را ترجيح مي دهد. نسبت به كاهش دما مقاوم بوده و حداقل ۱۵- درجه سانتيگراد را تحمل مي كند.
ازدياد: از طريق تقسيم ريزوم در اواخر تابستان يا كاشت بذر در پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |