پنجشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۳ - Apr 14, 2005
پرطرفدارترين سهام بورس در سال جديد
003918.jpg
003921.jpg
گروه بورس: سهامداران آتيه دماوند از ابتداي سال ۸۴ تاكنون بالاترين بازده را از بورس تهران به خانه بردند.
به گزارش خبرنگار ما قيمت سهام شركت آتيه دماوند در دوره ۲۴ روزه گذشته ۶۲ درصد افزايش يافته. اين شركت به تازگي به بورس تهران پيوسته است. در دوره سپري شده از سال جديد بيش از ۱۵۰۰ نفر معادل ۴۰ ميليون سهم آتيه دماوند را به سبد دارايي هاي خود افزوده اند. ارزش كل معاملات صورت گرفته بر سهام اين شركت طي دوره ياد شده به ۵۴ ميليارد ريال رسيد.
طبق آمار استخراج شده دومين سهم سودآور بورس تهران در آغاز سال ۸۴ كابل باختر بوده است. ارزش هر سهم اين شركت تا ۲۴ فروردين ماه ۴۱ درصد افزايش يافته است. ۴۵ نفر در صعود قيمت سهام كابل باختر شريك بوده اند.
ليزينگ صنعت و معدن نيز سومين شركت بورس بود كه در دوره يادشده بيش از ۴۰ درصد سود را نصيب سهامداران خود ساخت.
۲۱۰۰ نفر در هفته هاي اخير براي خريد ۵/۲۱ ميليون سهم ليزينگ صنعت و معدن مقابل كارگزاري ها صف كشيدند.
شركت پارس قوطي هم در اين دوره با ۳۴ درصد رشد قيمت مواجه شد، سهام اين شركت فقط با استقبال ۱۵ خريدار روبه رو بود.
سرمايه گذاري پتروشيمي امسال را نيز چون سال گذشته با صعود قيمت سهام آغاز كرده، ارزش سهام اين شركت در هفته هاي آغازين سال جديد ۳/۳۳ درصد بالا رفته، طي اين دوره ۲۵۰۰ نفر ۵/۹ ميليون سهم سرمايه گذاري پتروشيمي را خريده اند.
آمار دريافتي نشان مي دهد: از ابتداي امسال تاكنون ۴۷ هزار نفر در ۸۲ هزار نوبت ۶۸۰ ميليون سهم پذيرفته شده در بورس تهران را در مجموع با قيمتي معادل ۳ هزار و ۷۰۰ ميليارد ريال به نام خود تغيير مالكيت داده اند. در اين دوره بيشترين تعداد خريداران به سوي سهام شركت هاي آتيه دماوند، سرمايه گذاري پتروشيمي، ليزينگ صنعت و معدن، سرمايه گذاري ملت و ايران خودرو روانه شده اند؛ ضمن اين كه شركت هايي چون كربن، غدير، سرمايه گذاري بانك ملي، سرمايه گذاري بهمن و هپكو نيز در جمع پرطرفدارهاي بورس جاي داشتند.

جزئيات انتشار اوراق مشاركت خصوصي در بورس
گروه بورس: ۶ شركت پذيرفته شده در بورس تهران درخواست خود را براي عرضه اوراق مشاركت خصوصي در تالارهاي مبادلات ارائه كردند.
به گزارش خبرنگار ما تاكنون يكي از اين درخواست ها پس از بررسي در هيأت پذيرش اوراق بهادار مورد موافقت قرار گرفته و ۹ درخواست ديگر كه از سوي ۵ شركت به سازمان بورس ارسال شده در نوبت بررسي قرار دارد.
تاكنون شركت هاي ايران خودرو و سرمايه گذاري غدير بيشترين حجم درخواست ها را براي عرضه اوراق مشاركت ارائه كرده اند.
ايران خودرو قصد دارد در دو نوبت به ترتيب با انتشار يكهزار و دو هزار ميليارد ريال اوراق مشاركت طرح هاي توليد خودرو را به اجرا درآورد.
سرمايه گذاري غدير هم در چهار نوبت انتشار اوراق مشاركت در بورس به اجراي پروژه هايي چون طرح هاي ساختماني و ايجاد ليزينگ خودرو سواري و كار خواهد پرداخت.
در كنار اينها فروسيليس ايران هم درخواست انتشار ۳۷ ميليارد ريال اوراق مشاركت را به بورس ارسال كرده است.
مبلغ درخواست شده جهت انتشار اوراق مشاركت
عنوان طرح
نام شركت
۱۰۰۰ ميليارد ريال
تكميل طرح ايران خودرو خراسان
ايران خودرو
۳۰۰ ميليارد ريال
افزايش ظرفيت ۳۳۰۰ تني
سيمان سپاهان
۳۰۰ ميليارد ريال
پروژه مسكوني عرفان
سرمايه گذاري غدير
۳۷ ميليارد ريال
طرح احداث كوره ذغال چار
فروسيليس ايران
۳۰۰ ميليارد ريال
طرح جايگزيني واحد ۳۴۰۰ تني تهران
سيمان تهران
۵۰۰ ميليارد ريال
طرح ليزينگ خودروهاي سواري و كار
سرمايه گذاري غدير
۱۰۰۰ ميليارد ريال
پروژه مسكوني برج تهران
سرمايه گذاري غدير
۱۰۰۰ ميليارد ريال
پروژه مسكوني برج تهران
سرمايه گذاري غدير
۱۸۰ ميليارد ريال
طرح پروژه ۲۰۰۰ واحدي پرديس
سرمايه گذاري ساختمان ايران
۲۰۰۰ ميليارد ريال
توليد خودرو NP
ايران خودرو

انجام دادوستد الكترونيك در بورس فلزات
فارس:  عضو هيات مديره بورس فلزات گفت: گرچه در ماههاي پاياني سال ۸۳ بورس فلزات با ركود مواجه بود ولي بسته به ميزان تقاضا، به تدريج حجم بيشتري از بازار فلزات را به خود اختصاص داده و به جذب آنها اقدام مي كند.
محمد حسين ديده ور اضافه كرد: بورس فلزات به تدريج به وضعيت عادي خود نزديك مي شود كه اين مساله تا نيمه اول ارديبهشت قابل تحقق است.
عضو هيات مديره بورس فلزات يادآور شد: با باز شدن اعتبارات دولت در سال جديد اين بورس از وضعيت مطلوبتري برخوردار خواهد شد.
ديده ورگفت: مجلس شوراي اسلامي لايحه بازار اوراق بهادار را در شور دوم مورد بحث و بررسي قرار خواهدداد و به زودي تكليف آن مشخص مي شود.
وي در خصوص وضعيت بورسهاي كالا در اين لايحه گفت: براساس اين لايحه تغيير چنداني در وضعيت بورس هاي كالا صورت نخواهد گرفت ولي اميدواريم در مراحل تصويب لايحه مذكور، نيازهاي اين بورسها نيز در آن لحاظ شود.
عضو هيات مديره كارگزاران بورس فلزات همچنين از انجام معاملات به صورت online در اين بورس خبر داد و گفت: با گسترش فعاليتهاي الكترونيك در بورسهاي كالا، اميد مي رود تا بازار سرمايه كشور توسعه يابد و ارتباط بين بورسهاي كشور تسهيل شود.

صعود ۲۱۸ واحدي شاخص بورس تهران
003915.jpg
گروه بورس: شاخص كل قيمت سهام در بورس تهران روز گذشته به بالاترين ركود صعود در ۶ ماه گذشته دست يافت.
به گزارش خبرنگار ما، ديروز شاخص كل بورس ۲۱۸ واحد بالا رفت و از مرز ۱۲ هزار و ۶۰۰ واحد گذشت. بورس تهران در زمستان پارسال شاهد افت پي در پي شاخص ها بود اما از ابتداي امسال روند بازار دوباره مثبت شده است.
روز گذشته شاخص مالي ۴۴۵ واحد رشد نشان داد. اين در حالي بود كه شاخص صنعت نيز با افزايشي ۱۱۸ واحدي در صعود سريع بازار سهيم شد.
در آخرين روز معاملات هفتگي بورس تهران، شاخص عملكرد تالار اصلي ۲۴۸ واحد افزايش يافت و شاخص تالار فرعي ۴۹ واحد پايين آمد. شاخص ۵۰ شركت فعال تر هم ۵۰۶ واحد رشد را تجربه كرد.
در گروه هاي صنعتي هم شاخص نفت و پتروشيمي ۴۹۶ واحد افزايش يافت، ضمن اين كه سهامداران شركت هاي فعال در گروه هاي ساختمان و وسائل نقليه هم به ترتيب شاهد رشد ۱۳۰ واحدي و ۱۴۰ واحد شاخص عملكرد بازار بودند.

لايحه جديد بازار اوراق بهادار
هفته آينده به صحن مجلس مي رود
فارس: رئيس هيات مديره بورس اوراق بهادار گفت:  لايحه بازار اوراق بهادار هفته آينده در صحن علني مجلس مطرح خواهد شد.
حيدر مستخدمين حسيني افزود: هفته آينده در خصوص اين مطلب تصميم گيري مي شود كه آيا تصويب لايحه مذكور روال عادي خود را طي خواهد كرد و يا اينكه به صورت تصريح شده در قالب اصل ۸۵ قانون اساسي و ارجاع آن به كميسيونهاي تخصصي مجلس مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
وي در خصوص جايگاه بورس هاي «فلزات» و «كالاي كشاورزي» در اين لايحه اظهار داشت: موارد قانوني لازم براي بورس هاي فعلي و آتي در لايحه جامع فوق در نظر گرفته شده است.
رئيس هيات مديره بورس اوراق بهادار افزود: اين لايحه براساس شرايط ايران و در نظر گرفتن نواقص قانون فعلي و همچنين بررسي تطبيقي آن با قوانين بورس ساير كشور تدوين شده است.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا خبر اضافه شدن سه فقيه به جمع اعضاي شوراي اسلامي بورس صحت دارد؟ گفت: اين مساله اي بود كه توسط يكي از اعضا در مركز پژوهشهاي مجلس مطرح شده بود كه با عدم موافقت مواجه شد. دليل مخالفت نيز اين بود كه با وجود شوراي نگهبان نيازي به اين مساله نيست.
وي افزود: درست نيست كه در يك لايحه به خرد كردن وظايف شوراي نگهبان اقدام شود.

سهامداران نفت بهران
به ازاي هر سهم ۴۶۱ تومان سود دريافت مي كنند
گروه بورس: شركت نفت بهران امسال قصد دارد به ازاي هر سهم مبلغ ۴ هزار و ۶۱۱ ريال سود بين سهامداران خود تقسيم كند.
به گزارش خبرنگار ما بر اين اساس مجموع سود تقسيمي شركت امسال به رقم ۴۱۵ ميليارد ريال مي رسد.
بنابر اين گزارش نفت بهران درآمد خالص هر سهم خود را براي سال مالي ۸۴ مبلغ ۴ هزار و ۸۳۷ ريال پيش بيني كرد.
همچنين اين شركت امسال درآمد حاصل از فروش و بهاي تمام شده كالاي فروش رفته خود را به ترتيب يك هزار و ۷۳۷ ميليارد ريال و يك هزار و ۴/۱۰۸ ميليارد ريال پيش بيني كرده است.
براساس اين پيش بيني ها در سال مالي جاري سود عملياتي و سود خالص نفت بهران به ترتيب به رقم ۵/۵۲۸ ميليارد ريال و ۳/۴۳۵ ميليارد ريال خواهد رسيد.
اين گزارش نشان مي دهد نفت بهران در سال ۸۳ مبلغ يك هزار و ۱۰۱ ميليارد ريال درآمد حاصل از فروش ۴/۶۶۳ ميليارد ريال بهاي تمام شده كالاي فروش رفته، ۳۷۰ ميليارد ريال سود عملياتي و مبلغ ۴/۳۰۱ ميليارد ريال سود خالص داشته و به ازاي هر سهم ۳ هزار و ۳۴۹ ريال سود خالص كنار گذاشته است.
پيش بيني عملكرد نفت بهران در سال مالي ۸۴ نسبت به پيش بيني عملكرد شركت در سال مالي گذشته به ترتيب به لحاظ فروش ۳۰ درصد افزايش، بهاي تمام شده كالاي فروش رفته، ۴۴ درصد افزايش، سود عملياتي ۸ درصد افزايش و سود پس از كسر ماليات ۵ درصد افزايش داشته كه شركت دلايل اين تغييرات را اعلام نكرده است.

صدرا به صف عرضه پيوست
گروه بورس: ديروز براي ۸۴۸ هزارو ۴۳۳ سهم صدرا توسط بازارگردانان دستور فروش صادر شد.
به گزارش خبرنگار ما طي معاملات ديروز بازارگردانان به منظور سيال شدن بازار براي تعداد سهام ياد شده به ارزش ۷/۴۰ ميليارد ريال دستور فروش در سيستم هاي معاملاتي خود به ثبت رساندند.
بنابراين گزارش روز گذشته ۱۴۴ سهامدار پارس خودرو ۷۶۱ هزار و ۷۶۳ سهم اين شركت به ارزش كل ۵/۱ ميليارد ريال را در بازار عرضه كردند.
در اين روز كاري خدمات انفورماتيك و مقره سازي به ترتيب رديف سوم و چهارم جدول عرضه را اشغال كردند. پارس متال،  گروه صنعتي بوتان، پارس خزر و داملران نيز از جمله شركت هاي حاضر در جدول عرضه روز گذشته بودند.
براساس اين گزارش ديروز تقاضا براي خريد سهام ليزينگ صنعت و معدن به يك هزار و ۳۲۶ تقاضا كاهش يافت. در اين روز فعالان بازار براي خريد ۱۳ ميليون و ۱۲۳ هزار و ۶۲۴ سهم اين شركت به ارزش ۷/۴۰ ميليارد ريال به شركت هاي كارگزاري مراجعه كردند.
در اين گزارش آمده است: روز گذشته ۲۶۹ دستور خريد براي تعداد ۵ ميليون و ۲۸ هزار و ۵۷۱ سهم بانك پارسيان به ارزش ۲۸ ميليارد ريال صادر شد.
ديروز حجم زياد تقاضا براي خريد سهام سرمايه گذاري رنا اين شركت را در رديف سوم جدول تقاضا قرار داد. طي اين روز ۲۳۶ برگه دستور خريد براي تعداد ۳ ميليون و ۸۲۴ هزار و ۶۲۲ سهم اين شركت پر شد.
ارزش تقاضاهاي موجود بر روي سهام اين شركت ديروز به رقم ۳/۱۵ ميليارد ريال رسيد.

دادوستد ۲۸ ميليارد ريالي در تالار كرج
ايرنا: مدير تالار معاملات شهرستان كرج اعلام كرد: از زمان راه اندازي تالار معاملات كرج، بطور متوسط روزانه حدود ۲۸ميليارد ريال در اين مركز اقتصادي خريد و فروش شد.
تالار معاملات شهرستان كرج ۲۸شهريور ماه سال ۸۳ به طور رسمي فعاليت خود را آغاز كرد.
علي صالح آبادي گفت: از ابتداي فعاليت بورس در اين شهرستان تاكنون ۲۶۲ميليون و ۱۰۲هزار و۴۱۹ سهم در اين مركز اقتصادي داد و ستد شده است.
وي افزود: ارزش خريد و فروش سهام در اين مدت، دو هزار و۲۵ميليارد ريال و سرانه معاملات كارگزاري در اين تالار ۱۰۶ميليارد ريال بوده است.
صالح آبادي، تعداد خريداران در اين تالار را۱۴هزار و ۳۰۴ نفر و تعداد كدهاي جديد باز شده در اين شهرستان را سه هزار و۶۵۹ مورد عنوان كرد.
مدير تالار معاملات شهرستان كرج، تعداد كارگزاران داراي مجوز را۲۱ شركت برشمرد كه از اين تعداد ۱۹شركت فعال است.
به گفته صالح آبادي، سال گذشته تالار بورس در كشور به علت گرايش شركت ها و سرمايه گذاران به امر توليد، با كمبود نقدينگي مواجه بود.
وي افزود: با وجود ركود نسبي در بازار بورس، اين شهرستان در زمينه خريد و فروش سهام از وضعيت اقتصادي خوبي برخوردار بوده است.

۸۲ درصد پيش بيني هاي پتروشيمي اصفهان محقق شد
گروه بورس: شركت پتروشيمي اصفهان طي ۹ ماه نخست سال ۸۳ توانست ۸۲ درصد پيش بيني هاي خود را محقق سازد.
به گزارش خبرنگار ما اين شركت در مدت ياد شده ۳/۱۶۲ ميليارد ريال سود خالص كسب كرد و به ازاي هر سهم يك هزار و ۸۲ ريال سود كنار گذاشت.
بنابراين گزارش پتروشيمي اصفهان در ۹ ماه نخست سال گذشته ۶/۷۳۸ ميليارد ريال درآمد حاصل از فروش، ۸/۵۲۷ ميليارد ريال بهاي تمام شده كالاي فروش رفته، ۵/۳۶ ميليارد ريال هزينه عملياتي و ۳/۱۷۴ ميليارد ريال سود عملياتي داشته است.
اين گزارش حاكي است: پتروشيمي اصفهان در اسفند ماه ،۸۳ سرمايه را از ۱۰۰ ميليارد ريال به ۱۵۰ ميليارد ريال افزايش داد.
براين اساس ۳۸ ميليارد ريال از مبلغ ياد شده از محل اندوخته طرح و توسعه و مبلغ ۱۲ ميليارد ريال آن نيز از محل سود انباشته تأمين شده است.
اين شركت قصد دارد ۷۰ درصد سود خود در سال ۸۳ را بين سهامداران خود تقسيم كند.

يادداشت
نگاهي به بورس بهاره
* دكتر حسين زارعي
سال ۱۳۸۳ خورشيدي با همه ناملايماتش براي سهامداران و تحليلگران اوراق بهادار به تاريخ پيوست. سرمايه گذاران آينده نگرند و از گذشته تنها به منظور ابزاري براي پيش بيني وضعيت و عملكرد آتي سود مي جويند. پيش از آنكه به تحليل وضعيت آينده بپردازيم ضروري است نگاهي كلي به آنچه كه گذشت بيندازيم.
شاخص كل سهام در سال ۸۳ كمترين رشد را در بين ۶ سال گذشته از خود نشان داد. اين شاخص طي سال قبل از ۱۳۸۳ هرگز كمتر از ۲۶ درصد رشد نداشته است. شاخص صنعت وضعيت بسيار نامناسب تري را به نمايش مي گذارد به نحوي كه طي۵ سال ۸۳ حدود ۳۴ درصد از حداقل رشد شاخص صنعت در ۶ سال گذشته (۱۳۸۰) كمتر شده است. هرچند رشد شاخص مالي عمدتاً ناشي از تغيير در طبقه بندي ها و تغييرات متعدد شركت هاي اين صنعت بوده است اما به هر حال بيانگر رشدي بيش از شاخص كل و صنعت است.
عليرغم پذيرش حدود ۴۰ شركت جديد و افزايش سرمايه بسياري از شركت هاي بورسي، ارزش بازار كل سهام فقط ۲۴ درصد رشد داشته است. اين در حالي است كه نرخ رشد ارزش بازار در سالهاي ۸۱ و ۸۲ به ترتيب ۴۲ و ۶۴ درصد بوده است. دليل عمده چنين گرايشي، كاهش قيمت سهام شركتها طي نيمه دوم سال ۸۳ مي باشد. بررسي ها نشان مي دهد ميانگين نرخ رشد تعداد شركتهاي معامله شده در يك روز طي سال گذشته نسبت به سنوات قبل بسيار رشد كرده است به نحوي كه از ۸ درصد در سال ۸۲ به ۲۴ درصد براي سال ۸۳ رسيده است. همچنين تعداد خريداران و ميانگين يك روز تعداد خريداران، رشد بسيار قابل توجهي داشته است. مثلاً تعداد خريداران سال ۱۳۸۳ نسبت به سال قبل ۱۱۶ درصد افزايش يافته است در حالي كه در سال ۱۳۸۲ اين نرخ رشد حدود ۷۰ درصد بوده است. رشد پارامترهاي فوق بيانگر گرايش نقدشوندگي بازار است. در سال گذشته عليرغم كاهش قيمت ها، بازار كمتر با مسأله ناتواني فروش سهام برخورد كرد. سال ۱۳۸۳ را مي توانيم سال افزايش سرمايه شركتها نامگذاري كنيم. افزايش سرمايه هاي سال ۸۳ نسبت به سال قبل حدود ۳۰۰ درصد رشد داشته است در حالي كه اين نسبت براي سال ۱۳۸۲ فقط ۸۰ درصد بوده است.
در اين يادداشت قصد نداريم به مرور رويدادهاي سال گذشته بپردازيم. به نظر مي رسد رويكرد كمي و خلاصه فوق براي منظور ما كفايت نمايد. همانگونه كه گفتيم، تحليلگران اوراق بهادار و سرمايه گذاران نهادي و انفرادي بدنبال پيش بيني رويدادهاي آتي هستند. در ابتداي سال نو غالباً سهامداران با تأسي از فرهنگ ديرين خود، اقدام به «پرتفوي تكاني»   مي كنند. گرايش بازار، صنعت و شركت را در سال جديد را در مي يابند، سهام كم پتانسيل را از سبد سهام (پرتفوي) خود خارج مي كنند و اقدام به خريد سهام آتيه دار مي كنند.
به نظر نگارنده، هنوز دو پارامتر سبد تكاني روشن نشده است. اول گرايش تعاملات مذاكرات هسته اي در پرده ابهام است. دوم، گرايش سهامداران به صنعت معين، مشخص نشده است. پارامتر اول خارج از كنترل است اما تحليلگران مي بايد عمده وقت خود را صرف يافتن صنايع و شركت هاي رشدي و پتانسيل دار نمايند. در هر صورت به منظور دستيابي به اهداف مديريت پرتفوي، ضروري است در شرايط فعلي به بررسي و تحليل پارامترهاي كلان بازار، صنعت و شركتها براي سال ۱۳۸۴بپردازيم. در اين بخش از مقاله توصيه هايي عملي بر مبناي تئوري هاي سرمايه گذاري ارائه مي گردد :
۱- تحليل پارامترهاي كلان بازار : به منظور پيش بيني وضعيت كلان بازار ضروري است. پارامترهاي زير را بررسي كنيد.
الف) شاخص هاي كل و صنايع متفاوت را از لحاظ روند و تغييرات زماني و در مقايسه با يكديگر تحليل كنيد.
ب) با مطالعه و استخراج متغيرهاي اثرگذار در بودجه سال ۱۳۸۴ و قانون برنامه توسعه چهارم شامل ماليات، مخارج دولت، روش هاي تأمين مالي دولت، حجم پول و نرخ بهره به تحليل ابعاد اين متغيرها در سودآوري و قيمت سهام شركتها و صنايع بورسي اقدام كنيد
.ج) نسبت قيمت به درآمد بازار را در مقايسه با گذشته بررسي كنيد.
د) نهايتاً با توجه به جايگاه اقتصاد كشور در چرخه تجاري، پارامترهاي سودآوري،نسبت قيمت به درآمد و گرايش هاي كلي بازار را پيش بيني نماييد.
۲- تحليل صنعت : به منظور بررسي صنايع، فعاليت هاي زير را انجام دهيم :
الف) شاخص هر صنعت را طي زمان و با يكديگر در يك زمان، بررسي كنيد.
ب) با مطالعه روزنامه ها مجلات تخصصي و غيره صنايع در حال رشد را پيدا كنيم.
ج) صنايعي را كه براساس بند الف و ب رشدي ارزيابي مي شوند، مرحله چرخه عمر آنرا در يابيم. صنعت مربوطه در كدام مرحله رشد، توسعه، تثبيت يا افول قراردارد؟
د) بررسي كنيم كه آيا حركت صنعت مورد نظر تحت تأثير چرخه اقتصادي كل بازار است؟ معكوس چرخه اقتصادي است؟ يا رابطه اي با چرخه اقتصادي ندارد.
              ه) خريداران محصول، عرضه كنندگان مواد اوليه، رقبا و محصولات جايگزين صنعت را بررسي كنيم.
و) نسبت قيمت به درآمد صنعت را تجزيه و تحليل نماييم.
براساس مجموع بررسي هاي فوق، چشم اندازهاي صنعت را تعيين و ميزان رشد آنرا در مقايسه با ديگر صنايع پيش بيني نماييم.
۳- تحليل شركت : در اين مرحله مي بايد با استفاده از تركيب تحليل هاي بنيادي و تكنيكي اقدام به ارزيابي شركتها نمود. از آنجا كه نگارنده در خصوص اين دو روش تحليلگري قبلاً مقالات جداگانه اي عرضه كرده است، امسال را با تحليلگري و مآلاً باديد باز شروع كنيم. بخش مهمي از كارايي بازار بستگي به فعاليت هاي تحليلگري ما دارد. روش مريد و مرادي را به كنار بگذاريم. سال گذشته سال فروريختن ابهت بزرگان و حركت هاي گله وار بود. به نظر نگارنده در سال آتي دنباله روي از بزرگان شكست خورده حاصلي جز فريب خوردگي نخواهد داشت. وقت بگذاريم، مطالعه كنيم، تحليلگر اوراق بهادار گرديم، از نامهاي بزرگان سنتي بازار نهراسيم تا بورس اوراق بهادار كارا گردد.
* عضو پيوسته انجمن حسابداري ايران

تغييرات قيمت سهام
چهارشنبه ۲۴ فروردين
درصد تغيير
تغيير قيمت
قيمت
نام شركت
۴.۹۴
۶۸
۱,۴۴۴
آبسال
۳.۷۴-
۱۱۰-
۲,۸۳۰
آبگينه
۳.۲۵
۴۴
۱,۳۹۷
آزمايش
۱.۵۲-
۶۴-
۴,۱۵۰
آهنگري تراكتورسازي ايران
۵
۹۷۱
۲۰,۴۰۲
افست
۱.۱۵
۶۵
۵,۷۲۵
الكتريك خودرو شرق
۴.۳۷
۱۹۸
۴,۷۲۷
ايران خودرو
۰.۸۲
۳۷
۴,۵۴۹
ايران خودروديزل
۰.۰۴
۴
۱۰,۰۰۰
ايران گچ
۴.۹۹-
۲۸۱-
۵,۳۴۹
ايران ياساتايرورابر
۱.۵-
۲۱۳-
۱۳,۹۹۵
بازرسي فني وكنترل خوردگي تكين كو
۲.۷۸-
۲۲۹-
۸,۰۱۱
باما
۰.۸۹
۷۶
۸,۵۹۰
بانك اقتصادنوين
۴.۹۸
۲۶۳
۵,۵۳۹
بانك پارسيان
۱.۲۵
۷۲
۵,۸۱۷
بانك كارآفرين
۰.۰۶
۳
۴,۷۴۶
بسته بندي پارس
۴.۷۲-
۱۰۱-
۲,۰۴۰
بهپاك
۴.۹۹
۲۹۹
۶,۲۸۶
بهنوش ايران
۰.۷
۱۶
۲,۳۰۰
بيسكويت گرجي
۲.۳
۱۶۴
۷,۳۰۱
بين المللي توسعه ساختمان
۴.۹۳-
۳۷-
۷۱۳
پارس الكتريك
۴.۹۹-
۱۳۴-
۲,۵۴۹
پارس پامچال
۴.۹۹-
۲۳۵-
۴,۴۷۹
پارس خزر
۱.۰۶
۸۷
۸,۳۳۱
پارس دارو
۰.۰۹
۴
۴,۵۲۱
پارس سرام
۰.۱۱
۴
۳,۶۱۷
پارس سويچ
۵
۳۴
۷۱۴
پارسيلون
۳.۵۱-
۱۶۱-
۴,۴۲۵
پاكسان
۰
۰
۱۱,۶۰۰
پايساز
۴.۹۹
۶۴۸
۱۳,۶۲۳
پتروشيمي آبادان
۲.۷۳
۳۵۰
۱۳,۱۵۰
پتروشيمي اراك
۳.۳۴
۴۶۱
۱۴,۲۷۹
پتروشيمي اصفهان
۵
۶۷۵
۱۴,۱۷۵
پتروشيمي خارك
۵
۸۰۵
۱۶,۹۱۳
پتروشيمي فارابي
۴.۹۹-
۲۴۹-
۴,۷۴۵
پشم شيشه ايران
۰
۰
۱,۱۴۳
پلاستيك شاهين
۱.۹۵
۳۴
۱,۷۷۵
پمپ پارس
۰.۰۷
۲
۲,۸۳۱
پمپ سازي ايران
۴.۹۹
۵۱۲
۱۰,۷۶۵
تامين ماسه ريخته گري
۴.۷
۱۳۹
۳,۰۹۹
تجهيزنيروي زنگان
۱.۸۳-
۸۸-
۴,۷۱۰
تراكتورسازي ايران
۳.۹۵
۱۲۵
۳,۲۸۹
تكنوتار
۰.۴۹-
۲۳-
۴,۷۰۲
توسعه صنايع بهشهر(هلدينگ )
۰.۸-
۵۰-
۶,۱۷۴
توسعه معادن روي ايران
۵
۳۵۷
۷,۴۹۷
توليد سموم علف كش
۲.۶۷-
۱۰۸-
۳,۹۳۰
توليد مواد اوليه الياف مصنوعي
۰.۳-
۹-
۳,۰۴۱
توليدتجهيزات سنگين هپكو
۵
۲۱۰
۴,۴۱۱
توليدي پارس قوطي
۰.۱۱
۲
۱,۸۱۸
توليدي كاشي تكسرام
۵-
۷۳-
۱,۳۸۷
توليدي گرانيت بهسرام
۰.۰۵
۲
۴,۰۰۰
جام دارو
۵
۴۶۲
۹,۷۰۵
حمل ونقل پتروشيمي
۵-
۳۲۶-
۶,۱۹۴
خاك چيني ايران
۵
۸۵۳
۱۷,۹۱۴
خدمات دريايي تايدواترخاورميان
۴.۹۵
۲۶۵
۵,۶۲۱
خوراك دام پارس
۳.۵۶-
۱۳۳-
۳,۵۹۹
داده پردازي ايران
۰.۲۲
۲۰
۹,۰۰۰
داروپخش (هلدينگ )
۰.۰۸
۶
۷,۱۵۰
داروسازي اسوه
۱۸.۹۷
۲۵۰۳
۱۵,۷۰۰
داروسازي اكسير
۰
۰
۸,۶۰۱
داروسازي زهراوي
۱.۸۶
۹۳
۵,۱۰۱
داروسازي كوثر
۴.۹۹
۱۹۶
۴,۱۲۱
دارويي امين
۵
۸۵۰
۱۷,۸۶۳
دارويي رازك
۰
۰
۴,۳۰۱
دارويي لقمان
۴.۹۹-
۲۴۲-
۴,۶۱۲
داملران
۰.۰۲-
۱-
۴,۰۴۱
دشت مرغاب
۰
۰
۱۱,۲۵۸
ذغال سنگ نگين طبس
۴.۹۶-
۸۰-
۱,۵۳۲
رادياتور ايران
۴.۹۸-
۱۱۶-
۲,۲۱۲
روغن نباتي پارس
۴.۹۶-
۱۱۲-
۲,۱۴۵
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۴.۸۹
۱۱۱
۲,۳۷۹
رينگ سازي مشهد
۲.۶۴
۲۵۷
۱۰,۰۰۰
زامياد
۰
۰
۱۰,۹۷۶
سازه پويش
۴.۹۷
۸۰
۱,۶۸۹
ساسان
۳.۹۹
۱۲۹
۳,۳۶۰
سامان گستراصفهان
۵
۲۷۵
۵,۷۷۸
سايپا
۴.۲۳
۳۹۱
۹,۶۲۸
سايپاديزل
۳.۵۹-
۹۵-
۲,۵۴۹
سايپاشيشه
۰.۲۱-
۷-
۳,۳۰۰
سپنتا
۱.۰۳
۵۳
۵,۱۹۳
سراميك هاي صنعتي اردكان
۰.۶
۱۲
۲,۰۱۶
سرما آفرين
۵
۸۱
۱,۷۰۱
سرمايه گذاري آتيه دماوند
۴.۸۸
۲۶۳
۵,۶۵۰
سرمايه گذاري بانك ملي ايران
۰.۰۷
۱
۱,۵۰۰
سرمايه گذاري بهمن
۵
۱۰۵
۲,۲۰۵
سرمايه گذاري بوعلي
۳.۸۹
۱۱۶
۳,۱۰۰
سرمايه گذاري پارس توشه (هلدينگ )
۴.۲۲
۲۰۹
۵,۱۶۰
سرمايه گذاري پتروشيمي (هلدينگ )
۵
۲۷۹
۵,۸۵۹
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۱.۱۳-
۲۲-
۱,۹۲۹
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۴.۹۸
۱۷۱
۳,۶۰۴
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات
۰.۷۹
۹۷
۱۲,۴۰۰
سرمايه گذاري توكافولاد(هلدينگ )
۴.۹۸
۱۹۰
۴,۰۰۹
سرمايه گذاري رنا(هلدينگ )
۴.۰۵-
۱۵۶-
۳,۶۹۸
سرمايه گذاري ساختمان ايران (هلدينگ )
۰.۷۶
۱۶
۲,۱۲۰
سرمايه گذاري سپه
۱.۳
۳۸
۲,۹۵۰
سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي كشوري
۴.۹۹
۱۰۵
۲,۲۱۰
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۴.۹۹
۲۱۵
۴,۵۲۷
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ )
۴.۹۷
۱۴۳
۳,۰۲۰
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۴.۹۹
۱۴۴
۳,۰۲۹
سرمايه گذاري كارآفرين (هلدينگ )
۴.۱۱
۱۵۴
۳,۹۰۰
سرمايه گذاري مسكن
۲.۱-
۳۹-
۱,۸۲۰
سرمايه گذاري ملت
۰.۰۵
۱
۲,۱۶۹
سرمايه گذاري ملي ايران
۴.۹۷
۱۴۵
۳,۰۶۴
سرمايه گذاري نيرو
۴.۹۹
۴۷۵
۹,۹۸۸
سنگ آهن گل گهر
۰.۰۳-
۶-
۲۳,۴۹۹
سيمان اردبيل وآهك آذرشهر
۰.۰۱
۳
۵۰,۰۷۸
سيمان اروميه
۳.۹۵
۷۶۲
۲۰,۰۶۳
سيمان بهبهان
۵
۸۲۶
۱۷,۳۴۸
سيمان تهران
۵-
۹۲۸-
۱۷,۶۳۲
سيمان خاش
۵
۱۲۸۴
۲۶,۹۶۵
سيمان خزر
۰.۳۳
۲۲
۶,۷۰۰
سيمان داراب
۳.۵۸-
۱۱۱۴-
۳۰,۰۰۰
سيمان دورود
۵
۸۵۲
۱۷,۹۰۲
سيمان سپاهان
۱.۲۴
۳۵۵
۲۸,۹۲۰
سيمان شاهرود
۵
۷۸۰
۱۶,۳۹۴
سيمان شرق
۵
۱۲۶۱
۲۶,۴۸۴
سيمان شمال
۱.۷۹
۴۷۶
۲۷,۰۰۰
سيمان غرب
۲.۰۶
۱۶۲
۸,۰۲۰
سيمان كارون
۵
۱۰۴۹
۲۲,۰۴۲
سيمان كرمان
۵
۳۶۶
۷,۶۸۷
سيمان هگمتان
۳.۲۹
۲۴۲
۷,۶۰۰
سينا دارو
۳.۷۸-
۱۱۸-
۳,۰۰۰
شهد ايران
۰
۰
۷,۲۶۶
شيرپاستوريزه پگاه آذربايجان غربي
۰.۳۲
۲۳
۷,۱۵۰
شيرپاستوريزه پگاه اصفهان
۰
۰
۱۵,۵۹۱
شيرين دارو
۲.۶
۹۹
۳,۹۰۰
شيشه قزوين
۰.۹۷-
۵۰-
۵,۰۹۹
شيشه همدان
۴.۹۸
۹۹
۲,۰۸۸
شيشه و گاز
۲.۵۸-
۱۲۲-
۴,۶۰۲
شيمي داروئي داروپخش
۰
۰
۳,۸۳۴
شيميايي سينا
۰.۹۲-
۱۶-
۱,۷۲۴
صنايع آذرآب
۳.۵۴-
۳۰۹-
۸,۴۱۲
صنايع جوشكاب يزد
۰
۰
۱۰,۳۴۲
صنايع ريخته گري ايران
۳.۱-
۲۹۳-
۹,۱۵۰
صنايع شيميايي ايران
۴.۹۷
۱۴۲
۳,۰۰۰
صنايع فلزي ايران
۴.۹۸
۷۷
۱,۶۲۴
صنايع گالوانيزه فجرسپاهان
۴.۸۹-
۵۲۷-
۱۰,۲۵۲
صنايع لاستيكي سهند
۴.۹۸-
۹۶-
۱,۸۳۳
صنايع مخابراتي راه دورايران
۳.۶۳
۱۲۷
۳,۶۲۷
صنايع مس شهيد باهنر
۳.۹۵
۱۰۵
۲,۷۶۲
صنعتي آما
۴.۲۱-
۲۳۱-
۵,۲۵۹
صنعتي بهشهر
۴.۹۹
۳۷۵
۷,۸۸۵
صنعتي دريايي ايران
۱.۴۹
۱۰۰
۶,۷۹۹
عمران وتوسعه فارس
۴.۹-
۹۳-
۱,۸۰۴
فارسيت اهواز
۴.۹۹
۳۴۰
۷,۱۵۵
فرآورد ه هاي غذايي وقند پيرانشهر
۴.۸۷
۱۱۴
۲,۴۵۴
فرآورده هاي تزريقي ايران
۰.۶۱-
۱۶-
۲,۶۰۱
فرآورده هاي نسوزآذر
۴.۹۷-
۱۱۷-
۲,۲۳۵
فراورده هاي غذايي وقندتربت جام
۰.۹۷
۷۱
۷,۴۰۱
فروسيليس ايران
۰.۱۲-
۲-
۱,۶۵۱
فنرسازي خاور
۲.۱۲-
۱۳۴-
۶,۲۰۱
فولادكاويان
۰.۸۱
۱۹
۲,۳۵۵
فيبر ايران
۴.۹۷
۶۷
۱,۴۱۶
قند پارس
۴.۹۹-
۹۶-
۱,۸۲۹
قند شيرين خراسان
۴.۹۵-
۹۱-
۱,۷۴۷
قند مرودشت
۴.۹۹-
۲۱۳-
۴,۰۵۲
كابل البرز
۰.۹۴-
۵۱-
۵,۳۷۱
كابل باختر
۰
۰
۴,۸۱۷
كابلسازي تك
۰.۱۷
۱۲
۶,۹۰۰
كارتن ايران
۴.۹۶
۱۱۴
۲,۴۱۲
كارخانجات صنعتي پيام
۰.۱۲
۱۱
۹,۲۹۸
كارخانجات مخابراتي ايران
۰.۰۴
۱
۲,۵۸۴
كارخانه فارسيت درود
۳.۷۸-
۲۵۲-
۶,۴۰۷
كربن ايران
۴.۹۹
۱۸۸
۳,۹۵۴
كشت وصنعت پياذر
۰.۹۶-
۲۹-
۳,۰۰۱
كف
۳.۲۳-
۱۵۷-
۴,۷۰۳
كمباين سازي ايران

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |