پنجشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۳ - Apr 14, 2005
بيمه درماني رايگان تمامي روستائيان
نيمه اول امسال آغاز مي شود
ايرنا: معاون  حقوقي  و امور مجلس  وزارت  رفاه  و تامين  اجتماعي ، گفت : بر اساس  قانون  بودجه  سال  ،۸۴ روستاييان  و اهالي  شهرهاي  كمتر از ۲۰ هزار نفر بطور رايگان  تحت  پوشش  بيمه  خدمات  درماني  قرار مي گيرند.
مهندس  طاهر موهبتي  ديروز   در
گفت  و گو با خبرنگار حوزه  رفاه  و تامين  اجتماعي  ايرنا، افزود: وزارت  رفاه  مكلف  شده  است  تمامي  روستاييان  و اهالي  شهرهاي  با جمعيت  كمتر از ۲۰ هزار نفر را كه  تحت  پوشش  هيچ  نوع  بيمه خدمات  درماني  نيستند به  طور رايگان  و از محل  اعتبار مشخص  شده  در قانون بودجه ، تحت  پوشش  خدمات  درماني  قرار دهد.
به  گفته  وي ، اين  وزارتخانه  بايد حداكثر ظرف  نيمه  اول  سال  جاري  براي اين  افراد دفترچه  بيمه  درمان  صادر و تحويل  دهد.
موهبتي ، در ادامه  با اشاره  به  هدفمند كردن  يارانه ها، افزود: تفاوت يارانه  ناشي  از هدفمند كردن  يارانه  آرد در اختيار شوراي  عالي  رفاه  و تامين  اجتماعي  قرار مي گيرد تا در برنامه هاي  جامع  فقرزدايي  مصرف  شود.
به  گفته  وي ، همچنين  مقرر شده  وزارت  رفاه  با انجام  مطالعات  تفصيلي  و ايجاد پايگاه هاي  اطلاعاتي  لازم  براي  شناسايي  اقشار آسيب  پذير، پيشنهادهاي لازم  را در خصوص  نحوه  اختصاص  يارانه  سال  ۸۵ به  شوراي  عالي  رفاه  و تامين اجتماعي  ارائه  كند.
موهبتي ، با اشاره  به  تلاش  دولت  و مجلس  براي  حمايت  موثرتر از اقشار آسيب پذير جامعه  در سال  جاري ، گفت : امسال  دولت  مكلف  شده  است  سهم  مددجويان  تحت پوشش  كميته  امداد و سازمان  بهزيستي  كشور از كالاهاي  كالا برگي  را از محل تعديل  سهميه  يارانه  عموم  مردم ، معادل  ۴۰ درصد نسبت  به  سهميه  مصوب  سال  ۸۳ افزايش  دهد.

در گفت وگو با نمايندگان مجلس و پزشكان متخصص تشريح شد
فوايد و معايب سقط درماني
003900.jpg
گروه اجتماعي: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بالاخره پس از مدتها بحث و بررسي روز سه شنبه اين هفته طرح سقط درماني را تصويب كردند.
براساس اين طرح با تشخيص قطعي سه پزشك متخصص و تأييد پزشكي قانوني مبني بر بيماري جنين كه پس از تولد به علت عقب ماندگي يا ناقص الخلقه بودن موجب عسر و حرج والدين، طفل يا بيماري و تهديد جاني مادر مي شود،سقط جنين قبل از دميده شدن روح (چهارماه) با رضايت زن و شوهر مجاز مي باشد و مجازات و مسئوليتي متوجه پزشك مباشر نخواهد بود. گزارش امروز صفحه اجتماعي (۶) پيامدها و آثار تصويب اين طرح را مورد بررسي قرار داده است.
گروه اجتماعي: سقط جنين از پديده هاي شومي است كه در سال هاي گذشته به طور كم سابقه اي رو به افزايش گذاشته است. افزايش اين پديده - كه از منظر برخي صاحب نظران به قتل نفس تعبير مي شود- علت هاي متفاوت و قابل اعتنايي دارد. از جمله علل آن، افزايش خانواده هاي آشفته و نابسامان است كه گاه به صورت قانوني و شرعي و گاه به صورت نامشروع، بارداري را تجربه مي كنند.
عامل بسياري از تقاضاها براي سقط جنين- به گفته پزشكان متخصص زنان و زايمان- ناخرسندي از بارداري و پذيرش تبعات آن براي تربيت و بزرگ كردن فرزند است. اين دسته، زناني هستند كه داراي خانواده بود و هيچ مشكل قانوني و شرعي در بارداري ها نداشته و فقط عدم تمايل به حفظ جنين، آنان را به سمت سقط سوق مي دهد. دسته ديگر، خانواده هايي هستند كه به تشخيص پزشكان، صاحب جنين معلول شده اند. گروه ديگري كه متقاضيان پنهان و غيرقانوني سقط جنين هستند، دختران فراري يا زنان خياباني را شامل مي شود.
تصويب قانون «سقط درماني» در صحن علني مجلس شوراي اسلامي توسط نمايندگان مردم، اگرچه با هدف درمان و پيشگيري از تولد نوزادان معيوب و معلول به انجام رسيده، اما پاره اي شايعات و شبهات را به دنبال داشته است. خبرگزاري فارس در گزارشي مشروح به اين مصوبه و حواشي آن پرداخته است.
به گزارش اين خبرگزاري در حال حاضر بيش از ۹۰ درصد سقط هايي كه در كشور صورت مي پذيرد به صورت غير قانوني و در اماكن غير بهداشتي است ، هر چند كه بر اساس دستورات الهي سقط پس از چهارماه - حلول روح به جسم جنين - حرام است و قتل عمد محسوب مي شود اما سقط هاي درماني قبل از چهارماهگي مي تواند حداقل سالانه از تولد بيش از ۶۰۰ نوزاد معلول و مرگ بسياري از مادران پيشگيري كند.
يك عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس با تاكيد بر اينكه بر اساس تحقيقات جهاني سالانه ۵۰ ميليون سقط جنين در دنيا صورت مي گيرد كه از اين تعداد يك سوم آن به صورت غير قانوني انجام مي شود ، گفت: از ميان تعداد سقط جنين غير قانوني در دنيا به طور متوسط ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر از زنان باردار جان خود را از دست مي دهند.
دكتر عابد فتاحي درباره پيگيري مجلس در خصوص لايحه سقط درماني افزود: در حال حاضر براي سقط جنين مواردي نظير تولد ناقص نوزادان و در خطر بودن جان مادران در صورت تولد نوزاد، قوانين سختي وجود دارد و اعضاي مجلس به دنبال آسان تر كردن اين قوانين هستند تا از اين طريق مشكلات مرگ و مير مادراني كه شامل حال اين قانون مي شوند، پايان پذيرد.
وي در خصوص آمار سقط جنين در كشور گفت: به علت اينكه سقط جنين در ايران قتل عمد محسوب مي شود، هيچ كس در اين مورد آماري ندارد اما متاسفانه سقط جنين در كشور بشدت شايع شده است اما مردم از دادن اطلاع در اين خصوص مي ترسند.
منع قانوني
مخبر كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي نيز با تاكيد بر اينكه سقط درماني به خاطر منع قانوني در محل هاي غيربهداشتي و توسط افراد فاقد تخصص انجام مي شود و سبب مرگ بسياري از زنان باردار مي شود، توضيح داد: در متن قانون سقط درماني قيد شده است در صورتي كه جنين دچار عارضه باشد و سلامت مادر را به خطر بيندازد تا قبل از ۴ ماهگي كه حلول روح در جنين صورت مي گيرد اجازه سقط درماني داده مي شود.
دكتر خاتمي با اشاره به اينكه اجازه سقط درماني بايد توسط سه پزشك كه يكي از آنها پزشك قانوني است صادر شود ، افزود: در حال حاضر شوراي نگهبان سقط درماني را منوط به اجازه مرجع مطرح زمان نموده است و در صورتي كه پزشكي اين كار را انجام دهد مورد پيگرد قانوني قرار مي دهد .
دلايل تصويب طرح
يكي از اعضاي كميسيون بهداشت و درمان مجلس تأييد كرد: طرح سقط درماني يك طرح كاملا كارشناسي و علمي است كه از دوره ششم مجلس به جامانده و رد آن از سوي شوراي نگهبان به هيچوجه مانع سقط هاي غيرقانوني نمي شود و زيان آن فقط به اقشار فقير جامعه مي رسد .
كيانوش صادق دقيقي مي افزايد: افراد پولدار و متمول جامعه مي توانند به طور مرتب آزمايش آمينوسنتر را در دوران بارداري انجام دهند و در صورت آگاهي از نقص جنين روش هاي سقط جنين را هم مي دانند اما در صورتي كه سقط جنين در موارد اضطراري به روش قانوني امكانپذير نباشد اين قشر فقير و كم درآمد جامعه هستند كه باز هم بايد تاوان اين نقص قانوني را در كشور بپردازند.
وزير بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي نيز درباره سقط درماني گفت: در شرايطي كه روح در كالبد جنين دميده نشده باشد و تولد نوزاد موجب خطر جاني براي مادر شود و يا براي جامعه خطر ساز باشد،مداخله پزشكي يك مداخله معقول و منطقي است.
دكتر مسعود پزشكيان با تاكيد بر اينكه بايد تلاش شود كه مداخلات كاملا مطالعه شده ، علمي و حفاظت شده باشد، مي افزايد : حساسيت و دقت در اين موضوع امري مهم است زيرا درصورتي كه اين مسئله به صورتي حفاظت شده نباشد و فردا هركس بخواهد تحت هر شرايطي اقدام به سقط جنين كند، امري ناپسند و غير قابل تاييد است.
طرحي غيرمؤثر
اما از سوي ديگر كارشناس سازمان جهاني بهداشت كشور تاكيد كرد كه قانون سقط درماني به تصويب مجلس رسيده است و ليست بيماري هاي اعلام شده هيچ تاثيري در كاهش تولد نوزادان معلول نخواهد داشت.
پروفسور داريوش فرهود، متخصص ژنتيك گفت: ليستي كه براي اجازه سقط درماني قانوني ارائه شده، ۵۰ بيماري مختلف را شامل مي شود اما مبتلايان به بيماريهايي كه در اين قانون به آنها اشاره شده است به طور طبيعي چند روز پس از زايمان مي ميرند و سقط آنان تاثيري در كاهش معلوليت هاي مادرزاد ندارد.

طرح به كارگيري فارغ التحصيلان دانشگاهي
به عنوان «دهيار» در دوره سربازي
فارس: مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي با ارائه يك گزارش كارشناسي ديدگاه هاي خود را پيرامون طرح بكارگيري فارغ التحصيلان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي به عنوان «دهيار» در دوره خدمت سربازي تشريح كرد.
به گزارش واحد اطلاع رساني مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي ، در گزارش كارشناسي اين مركز كه توسط دفتر مطالعات سياسي تهيه شده، آمده است: طرح بكارگيري فارغ التحصيلان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي به عنوان دهيار در دوره خدمت سربازي كه با هدف افزايش تاثير حضور دهياران و بكارگيري فارغ التحصيلان دانشگاهي در دوره سربازي واستفاده از قابليت  آنها طراحي شده، داراي نكات مثبت و منفي مي باشد.
مركز پژوهش ها از طرح مسائلي نظير بومي بودن «دهيار سربازي» و ارتباط داشتن رشته تحصيلي وي با شغلي كه عهده دار مي شود به عنوان وجوه مثبت طرح مزبور ياد كرد و افزود: استفاده از سربازان در قالب اين طرح احتمالاً با هدف كاهش بار مالي دولت در نظر گرفته شده است كه اين امر تا حدودي مثبت مي باشد.
در ادامه گزارش كارشناسي مركز پژوهش ها پيرامون نكات منفي و قابل تامل طرح بكارگيري فارغ التحصيلان دانشگاهي به عنوان «دهيار» در دوره خدمت سربازي آمده است: آن چه در نگاه نخست به نظر مي آيد، اين است كه سرباز بودن دهيار با حجم و نوع وظايفي كه قانون براي او مشخص كرده است و به صورت امين مردم و به نوعي عامل كارگزار بخشداري و شورا در روستاعمل مي كند، شايد نوعي تضاد و تعارض نقش براي وي ايجاد كند و از سوي ديگر براي جامعه روستايي چندان قابل قبول نباشد.
اين گزارش مي افزايد: به همين سبب شايد بهتر باشد كه سربازان امريه اي در زمينه «دهياري» زير نظر يك فرد دهيار كه عادتاً و بنا به اشاره اساسنامه ، تشكيلات و سازمان دهياري ها مي تواند از ميان كارمندان بومي مامور به خدمت انتخاب شود، به كار اشتغال يابد و خود «دهيار» نباشد .
لزوم پرداخت حقوق مناسب به فارغ التحصيلان مامور به دهياري در دوره خدمت سربازي از ديگر نكاتي است كه مورد توجه مركز پژوهش ها قرار گرفته و اين مركز هشدار داده است كه در صورت عدم پرداخت حقوقي در خور و شايسته ، بيم آن مي رود كه با توجه به مسئوليت و اختياراتي كه سرباز دهيار روستا به دست مي آرود، در صدد تأمين نيازهاي خود از طريق روستائيان برآيد و اين امر باعث بدنامي نظام مي شود.
آخرين توصيه مركز پژوهش ها پيرامون لزوم تجديد نظر در مدرك تحصيلي ذكر شده دراين طرح مي باشد كه هم دارندگان مدارك فوق ديپلم و بالاتر را در برمي گيرد.

نظارت اوليا بر مدارس غيرانتفاعي افزايش مي يابد
003897.jpg
گروه اجتماعي: هدف از طرح درجه بندي مدارس غيرانتفاعي و چگونگي اجراي اين طرح سراسري، اعلام شد.
مديركل مدارس غير انتفاعي با اشاره به اينكه فعاليت مدارس غير انتفاعي با اجراي طرح درجه بندي مدارس شفاف سازي مي شود، اعلام كرد: مدارس غير انتفاعي در طرح درجه بندي مدارس به سه درجه و دو رتبه تقسيم مي شوند كه رتبه يك درجه يك بايد بين ۹۵۱ تا ۱۰۰۰ امتياز، رتبه يك درجه دو بين ۸۰۱ تا ۸۷۵ امتياز، رتبه يك درجه سه بين ۶۲۶ تا ۷۰۰ امتياز و رتبه دو درجه يك بين ۸۷۶ تا ۹۵۰ امتياز، رتبه دو درجه دو بين ۷۰۱ تا ۸۰۰ امتياز و رتبه دو درجه سه بين ۵۰۰ تا ۶۲۵ امتياز به دست آورد و ميزان شهريه نيز بر اساس رتبه حاصله تعيين مي شود.
حسن مسعودي در گفت وگو با «مهر» با تاكيد بر اينكه در طرح درجه بندي مدارس غير انتفاعي به ميزان فعاليت مدارس به طور شفاف ارزيابي و نمره گذاري مي شود، افزود: طرح درجه بندي مدارس غير انتفاعي با اهدافي همچون ايجاد رقابت سالم بين مدارس غيرانتفاعي، افزايش نقش نظارتي اوليا و دانش آموزان بر فعاليت هاي مدرسه، شفاف سازي فعاليت ها و كاهش سوءتعبيرها نسبت به مدارس غير انتفاعي، ارايه الگوي برتر و معرفي مدارس پيشرو برگزار مي شود.
وي گفت: به منظور اجراي مناسب طرح درجه بندي مدارس غير انتفاعي، گروههاي ارزياب متشكل از كارشناسان خبره عملكرد مدارس را مورد ارزيابي قرار داده و در چهار حيطه فعاليت ها و خدمات آموزشي و پرورشي با ۴۲۰ امتياز، نيروي انساني با ۱۶۰ امتياز، فضا و تجهيزات با ۲۶۰ امتياز، اداري و مالي با ۱۱۰ امتياز مدارس را درجه بندي مي كنند.
مدير كل مدارس غيرانتفاعي ادامه داد: در طرح درجه بندي مدارس غير انتفاعي كميته اي در منطقه متشكل از مسئولان و معاونين تخصصي منطقه فرمهاي طرح درجه بندي مدارس غير انتفاعي را بررسي كرده و پس از جمع بندي نظر خويش را جهت بررسي و صدور گواهي درجه مدرسه به كميته استان اعلام مي نمايد و استان نيز حداكثر ظرف مدت يك ماه نسبت به اعلام درجه مدرسه و صدور گواهي مربوطه اقدام خواهد كرد.
وي با تاكيد بر اينكه مدت اعتبار گواهي طرح درجه بندي مدارس غيرانتفاعي سه سال است، گفت: اگر موسسين نسبت به درجه اعلام شده اعتراض داشته باشند درخواست اعتراض مستقيماً به كميته استان منعكس و در آنجا مورد ارزيابي مجدد قرار مي گيرد ضمن اينكه در طول سه سال مذكور كه گواهي درجه صادر شده است مدرسه مورد نظارت و ارزيابي مجدد نيز قرار مي گيرد.
مسعودي با اشاره به اينكه ۴۷ درصد از امتياز طرح درجه بندي مدارس غيرانتفاعي مربوط به فعاليت هاي آموزشي و تربيتي است، اظهار كرد: ۱۱ درصد از كل امتياز طرح درجه بندي مدارس به شاخص اداري مالي ، ۲۶ درصد به شاخص فضا و ۱۶ درصد نيز به شاخص نيروي انساني اختصاص دارد.
وي با تأكيد بر اينكه مدارسي كه كمتر از ۵۰۰ امتياز به دست مي آورند از سيستم آموزشي كشور حذف مي شوند ، گفت: در سال تحصيلي آينده ۲۵ درصد از مدارس غيرانتفاعي دو منطقه هر استان تحت پوشش طرح درجه بندي مدارس قرار مي گيرد و تا سه سال آينده تمام مدارس غير انتفاعي تحت پوشش طرح درجه بندي مدارس غير انتفاعي قرار مي گيرند.

تجمع دانشجويان در مقابل بنياد شهيد
003903.jpg
گروه اجتماعي:  گروهي از دانشجويان شاهد دانشگاه آزاد اسلامي صبح ديروز مقابل ساختمان بنياد شهيد تجمع كردند.اين گروه كه تعداد آنان بالغ بر۴۰ نفر مي  شد اعلام كردند نسبت به وضع معيشتي و خوابگاهي و ساير مسائل رفاهي خود اعتراض دارند.به گفته اين دانشجويان كه در مقابل ساختمان بنياد شهيد (خيابان طالقاني) تجمع كرده بودند، هيچ موضوع سياسي در ميان نبوده و اين تجمع فقط جنبه صنفي و رفاهي دارد.گفتني است، يكي از مسئولان در دفتر بنياد شهيد و امور ايثارگران در پاسخ تلفني به خبرنگار همشهري درباره تجمع كنندگان گفت: ما كه كسي را نمي بينيم؛ در اين جا كسي تجمع نكرده است!

تسهيلات برگزيدگان المپيادهاي علمي اعلام شد
ايسنا: تسهيلات برگزيدگان المپيادهاي علمي دانش آموزي و دانشجويي كشور اعلام شد. برگزيدگان المپياد در هر يك از رشته هاي المپياد در دو مرحله معرفي مي شوند كه تسهيلاتي براي اين برگزيدگان در هر يك از مراحل مصوب شده است.
دانشجويان سال سوم به بالايي كه در آزمون كارشناسي ارشد قبول مي شوند و در المپياد علمي دانشجويي شركت كرده اند و در بين نفرات انتخابي باشند - بين ۱۵ نفر به طور متوسط كه حدنصاب لازم نمره علمي را كسب كرده باشند - قبولي آنها در آزمون كارشناسي ارشد تا زمان فارغ التحصيلي از دوره كارشناسي محفوظ باقي مي ماند. اين افراد مي توانند پس از اخذ مدرك كارشناسي خود در مقطع كارشناسي ارشد ادامه تحصيل دهند.
اعطاي بورس كارشناسي ارشد
دانشجويان رتبه هاي اول تا سوم المپيادهاي دانشجويي در صورت قبولي در دوره دكتري (PhD) يا دكتري تخصصي مي توانند از بورس تحصيلي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري يا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي (حسب مورد) بهره مند شوند و برابرمدت استفاده از بورس تحصيلي به وزارت مربوط تعهد خدمت دهند. گفتني است، محل خدمت اينگونه دانشجويان با توجه به اولويت ها و علايق خودش تعيين مي شود. همچنين برگزيدگان المپياد علمي دانشجويي كشور رتبه هاي اول تا سوم مي توانند پس از اتمام دوره كارشناسي ارشد، با كسب پذيرش از دانشگاه در دوره دكتري ادامه تحصيل دهند.
استخدام بدون آزمون
طبق آيين نامه جذب و نگهداري نيروي انساني نخبه مصوب هيات وزيران برگزيدگان المپيادهاي علمي و تخصصي رسمي كشور، با داشتن حداقل مدرك تحصيلي كارشناسي مي توانند در دستگاه هاي اجرايي براساس سهميه هاي استخدامي و بدون شركت در آزمون ادواري از طريق آزمونهاي تخصصي و مصاحبه و احراز شرايط عمومي گزينشي به صورت پيماني استخدام شوند.
معافيت از خدمت سربازي
به موجب اوامر مقام معظم رهبري و فرماندهي كل قوا مقرر است «نفرات برتر المپيادهاي داخلي كه مسابقات جهاني ندارند (سه نفر اول) و همچنين نفرات اصلي كه به مسابقات جهاني اعزام مي شوند و سه نفر اول ذخيره المپيادهاي جهاني از خدمت سربازي معاف گردند.»

جسته ، گريخته
دانش آموزان مشكل گشا در مدارس
فارس: وزير آموزش و پرورش در خصوص كمبود مربي بهداشت در مدارس گفت: مشكل كمبود مربي بهداشت را با مشاركت دانش آموزان بهداشتيار حل مي كنيم.
مرتضي حاجي همچنين اعلام كرد: مديران و معلمان مدرسه در كنار وظايف خود، سلامت دانش آموزان را در محيط داخل و بيرون مدرسه با كمك دانش آموزان و والدين آنها پيگيري مي كنند كه جاي تقدير بسيار دارد. وي اضافه كرد: در حال حاضر دانش آموزاني نيز به عنوان بهداشتيار در مدارس در كنار مواظبت از سلامتي خود به دانش آموزان ديگر كمك مي نمايند و ما از تمام اين دانش آموزان قدردان هستيم.
تعمير مدارس با ۱۲۶ ميليون تومان
ايلنا: در سال ،۸۳ بيش از ۱۲۶ ميليون تومان براي انجام تعميرات اساسي در مدارس توسط سازمان آموزش و پرورش تهران، هزينه شد.
معاون مالي و پشتيباني آموزش و پرورش شهر تهران، گفت: مهمترين تغييراتي كه مدارس به آن نياز دارند، تعميرات سقف، ايزوگام پشت بام و شيرواني  هاي قديمي است.وي افزود: تعميرات چاه، فاضلاب، سيستم  هاي تاسيساتي و لوله  كشي گاز، از موارد ديگر تعميرات اساسي در مدارس محسوب مي  شود.
قاسمي تصريح كرد: نقاشي مدارس در مرحله آخر تعميرات مدارس قرار دارد و به طور متوسط هر ۵ سال يكبار هر مدرسه نياز به نقاشي دارد.وي، با اشاره به اينكه بودجه تعمير مدارس افزايشي نداشته است، افزود: ما با صرفه  جويي در هزينه  ها سعي مي  كنيم كه مبلغ بيشتري را براي تعميرات مدارس اختصاص دهيم و از منابع ديگر براي اين اقدامات استفاده كنيم.معاون مالي و پشتيباني آموزش و پرورش تهران، گفت: در سال ،۸۲ ۱۱۲ ميليون تومان به تعميرات مدارس اختصاص داده شد كه اين رقم در سال ۸۳ با ۱۴ ميليون افزايش به ۱۲۶ ميليون تومان رسيد.
اختصاص حق پرستاري به جانبازان
ايلنا: جانبازان شيميايي و اعصاب و روان بالاتر از ۲۰ درصد، از حق پرستاري برخوردار مي  شوند كه تعدادي از اين جانبازان در سال جاري شناسايي شده و بخشي نيز در سال آينده شناسايي خواهند شد و بر اساس درصد جانبازي حق پرستاري خواهند گرفت.
پرداخت هزينه هاي تازه به هموفيلي ها
مهر:مديرعامل كانون هموفيلي از موافقت سازمان تامين اجتماعي با پرداخت كليه هزينه هاي مفصل مصنوعي بيماران هموفيلي خبر داد.
احمد قويدل با اعلام اين خبر گفت: متاسفانه در اثر كمبود فرآورده هاي انعقادي به خصوص در سالهاي قبل از ۷۸ تعداد كثيري از بيماران هموفيلي در ناحيه زانو به معلوليت هاي مفصلي دچار شدند. وي ادامه داد: در گذشته سازمانهاي بيمه گر با اين ادعا كه عمل پروتز، زيبايي محسوب مي شود از پرداخت پروتز بيماران هموفيلي خودداري مي كردند، كه با هماهنگي هاي انجام شده با معاونت درمان سازمان تامين اجتماعي پرداخت هزينه پروتز در صورتي كه بيمار در يكي از بيمارستانهاي دانشگاه علوم پزشكي و يا بيمارستانهاي طرف قرارداد تامين اجتماعي اقدام به جراحي نمايد تقبل مي كند و اين اقدام ارزنده مي تواند در بهبود وضعيت جسمي بيماران هموفيلي تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي نقش مهمي را ايفا نمايد.

ترميم كيفيت كار ديوان عدالت اداري
ايسنا: ديوان عدالت اداري در نظر دارد براي سال ۸۴ از قضاتي كه حداقل بالاي ۱۵ سال سابقه قضايي دارند استفاده كند.
مقدسي فر معاون قضايي ديوان عدالت اداري، با اعلام اين خبر گفت: اين تصميم باعث مي شود جنبه كيفيت آراء بالا رفته و ديوان از استحكام قضايي و حقوقي برخوردار شود. در سال گذشته قضات ۱۰ سال سابقه خدمت هم جذب شده بودند.
وي در ادامه گفت: درسال ۸۳ در راستاي اجراي فرمان مقام معظم رهبري ابتدا پرونده هاي مربوط به سال هاي ۷۹ تا ۸۲ در اولويت رسيدگي قرار گرفت و توانستيم پرونده هايي را كه تا سال ۸۱ به اين ديوان ارجاع داده شده بود، رسيدگي كنيم. بخش عمده اي از اين پرونده ها در سال ۸۲ نيز رسيدگي شد. در سال ۸۳ چون كار مانده زياد داشتيم تلاش عمده ما اين بود كه از لحاظ كمي بتوانيم پاسخگوي مردم باشيم و پرونده هاي مانده را تمام كنيم. به همين منظور اين ديوان، شعبات خود را از ۲۳ شعبه به ۳۱ شعبه افزايش داد و در تجديد نظر ۴شعبه اضافه كرد تا بتواند جوابگوي مردم باشد.

با هدف تسريع رشد نوزادان نارس
طرح «مراقبتهاي مادرانه آغوشي» در كشور اجرا شد
ايسنا: طرح «مراقبت هاي مادرانه آغوشي» (Kangoroo Mother Care) به همت محققان بيماستان ۲۹ بهمن تبريز با موفقيت اجرا شد.
دكتر ماشاءالله ارشاد منش، مجري اين طرح با بيان اينكه اجراي اين طرح براي نخستين بار در سطح كشور و در بين كشورهاي اسلامي اجرا شده، خاطرنشان كرد: طرح KMC با مشاهده علمي رشد نوزاد نارس كانگورو در داخل كيسه اين حيوان بر روي نوزاد نارس انسان به اجرا گذاشته شد. در اين روش با قرار دادن نوزاد نارس بر روي سينه مادر امكان تغذيه انحصاري از شير مادر و حمايت بيشتر مادر از نوزاد فراهم مي شود.
دكتر ارشادمنش ادامه داد: در طرح «مراقبت مادرانه آغوشي» گرماي مناسب براي نوزاد فراهم مي شود و وزن گيري سريع تر نوزاد ميسر مي شود.
مجري طرح «مراقبت  مادرانه آغوشي» در خصوص ديگر مزاياي اين طرح نسبت به نگهداري كودك نارس در انكوباتور اظهار داشت: بچه هاي نارس معمولا دچار وقفه هاي تنفسي (آپنه) مي شوند كه در اين طرح به دليل تحريك مناسب و طبيعي قفسه سينه كودك توسط قفسه سينه مادر در حين دم و بازدم وقفه هاي تنفسي به هيچ وجه مشاهده نمي شود.
دكتر ارشادمنش خاطرنشان كرد: روش KMC روي بيش از ۳۰ مورد از نوزادان نارس متولد شده در بيمارستان ۲۹ بهمن تبريز اجرا شده و در تمامي موارد ۱۰۰ درصد موفقيت آميز بوده است. وي ادامه داد: از سال آينده اين روش در دانشگاه علوم پزشكي تبريز براي دانشجويان پزشكي، پرستاري و مامايي تدريس خواهد شد.
وي تصريح كرد: با توجه به اينكه كشور افغانستان سيستم انكوباتور قوي ندارد قرار شده كه اين طرح به تعدادي از پزشكان افغاني جهت اجرا در آن كشور نيز تعليم داده شود.

نمي توانيم كمكي به انجمن هاي بيماريهاي خاص كنيم
ايسنا: رييس بنياد امور بيماريهاي خاص كشور گفت: تنها ۱۰ درصد از بودجه بنياد در تهران هزينه مي شود و بقيه آن به مراكز استانها اختصاص مي يابد. هرچند ما نمي توانيم كمكي به انجمن هاي بيماريهاي خاص نماييم اما براي تجهيز مراكز بنياد بدون هيچ سقف مشخصي كمك مي كنيم.
فاطمه هاشمي رفسنجاني كه در استانداري همدان و در جمع اعضاي انجمن هاي بيماريهاي خاص استان سخن مي گفت، با بيان اين مطلب تصريح كرد:  بنياد هرگونه كمكي را در راستاي سياستهاي خود انجام مي دهد و پيشنهاد مي كنيم در همدان يك كارگروه ويژه بيماريهاي خاص براي حل مشكلات عديده اين افراد تشكيل شود.
وي با بيان اين كه هر بيمار دياليزي سالانه ۷۰ ميليون ريال براي دولت هزينه دارد، گفت:  داروهاي بيماران دياليزي، هموفيلي و تالاسمي رايگان در اختيار آنها قرار مي گيرد اما برخي از داروها براي اين افراد رايگان نيست. بنياد امور بيماريهاي خاص، هزينه هاي يك دارو را قبول كرد اما وزارت بهداشت از آن سوءاستفاده كرد و هزينه دارو را بالا برد كه باعث شد ما در اين امر متوقف شويم. هاشمي ادامه داد: در هفته گذشته فدراسيون ورزش بيماريهاي خاص در تربيت بدني تشكيل شد و اميدواريم به زودي هيات هاي آن نيز در استانها تشكيل شود؛ ما معتقديم ورزش براي درمان و روحيه اين بيماران ضروري است. همچنين رييس بنياد امور بيماريهاي خاص كشور گفت:  بيماران سرطاني، هپاتيتي و ديابتي جزو بيماران خاص محسوب نمي شوند بنابراين ما نمي توانيم كمكي به آنها نماييم اما با اين وجود در سال گذشته ۸۰۰ ميليون تومان به اين افراد كمك شد.

با حضور متخصصاني از ايران و ۱۰ كشور جهان
سومين كنفرانس منطقه اي پيشگيري از سرطان
گروه علمي فرهنگي: سومين كنفرانس منطقه اي (آسيايي، اقيانوسيه) با هدف پيشگيري از سرطان پنجم تا هفتم ارديبهشت در گيلان برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري اين كنفرانس توسط مركز تحقيقات بيماريهاي گوارشي و كبد دانشگاه علوم پزشكي گيلان و مركز تحقيقات سرطان انستيتو كانسر ايران و با مشاركت صدا و سيماي مركز استان گيلان برگزار مي شود. اين كنفرانس با حضور متخصصين صاحب نامي از ايران و كشورهاي فرانسه، ژاپن، چين، كره، هند، قزاقستان، تايلند، تركيه، عربستان و پاكستان برگزار خواهد شد.

پيام رئيس جمهوري به همايش وقف واقفان،
تجلي گاه بخشندگي خداوند هستند
ايسنا: حجت الاسلام  والمسلمين سيدمحمد خاتمي، رييس جمهور، در پيامي به نهمين همايش سراسري وقف و امور خيريه تصريح كرد: گراميداشت هفته وقف و تجليل از نيكوكاران و بانيان خير، كمترين تقديري است كه مي توان از انسانهاي نوع دوست و باگذشت و نيز خدمات ارزنده و بي چشمداشت كساني كه تنها اميد به فضل آفريدگار مهربان دارند، به عمل آورد.
در بخشي از اين پيام آمده است: دستهاي بخشنده و نگاههاي مهرباني كه از اقشار محروم جامعه دست گيري مي كنند و با وقف بخشي از دسترنج خود، گره هاي بسياري را از مشكلات زندگي نيازمندان مي گشايند، حقيقتاً خود را مجراي فيوضات رباني و تجلي گاه اوصاف بخشندگي و رحمانيت پروردگار قرار داده اند و بر اين توفيق بي نظير شاكر هستند.
خداوند بزرگ كه خود فياض علي الاطلاق و معطي وجود و منبع همه خيرها و خوبي هاست، كساني را كه واجد چنين صفاتي باشند، گرامي داشته و در قرآن مجيد با آيه كريمه «ان الله يحب المحسنين» و آيات بسياري ديگر ستوده است. از اين رو تلاش در جهت تقويت روحيه ايثارگري و توسعه فرهنگ نوع دوستي از اهداف هميشگي نظام جمهوري اسلامي ايران و از وظايف اساسي همه اركان آن است. در اين مسير لازم است، گسترش فرهنگ ايثار و انفاق همواره و در همه مراحل از سوي برنامه ريزان و مسوولان مورد توجه قرار گيرد. مي توان از طريق صدور دستورالعمل ها و آيين نامه هاي مناسب، موانع انجام امور خير را برطرف كرد و نيز با وضع قوانين راهگشا زمينه خدمت رساني نهادهاي خيريه و مردمي را فراهم ساخت.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |