پنجشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۳ - Apr 14, 2005
گزارش همشهري از وضعيت قيمت ميوه
در بازارهاي ايران و جهان
003984.jpg
گروه اقتصادي: وزير بازرگاني در پاسخ به انتقاداتي كه در مورد گراني ميوه مطرح شده است مي گويد اگر شرايط واردات ميوه فراهم مي شد بهاي آن در كشور كنترل مي شد و افزايش نمي يافت اما گزارش صندوق بين المللي پول حاكيست در اسفند ماه گذشته بهاي جهاني ميوه افزايش داشته و واردات آن تأثيري در بازار داخلي نداشت.
گزارش خبرنگار ما به نقل از سايت صندوق بين  المللي پول حاكي است كه قيمت هر تن پرتقال در بازارهاي جهاني در فوريه (اسفند) حدود ۷۴۲ دلار بوده كه اين ميزان با افزايش شديد به هر تن ۱۱۲۹ دلار در ماه مارس (۴ فروردين) رسيده است.اين گزارش حاكي است كه اگر قيمت هر دلار را در اين دوماه به طور متوسط ۸۸۰ تومان محاسبه كنيم به قيمت هر تن پرتقال در بازارهاي جهاني در ماه فوريه برابر ۶۵۲ هزار و ۹۶۰ و در ماه مارس برابر ۹۹۳ هزار و ۵۲۰ تومان خواهد شد.
به اين ترتيب مي توان پي برد كه در اوايل اسفند هر كيلو پرتقال در بازارهاي جهاني حدود ۶۵۲ تومان و در اوايل سال جاري نيز اين قيمتها با جهش زيادي به هر كيلو ۹۹۳ تومان رسيده است.
اين گزارش حاكي است كه مسلماً اين آمارها متوسط قيمت ميوه در سطح جهان است به طوري كه در برخي مناطق قيمتها بيشتر از اين ميزان در مناطق ديگر بالاتر بوده است.
با توجه به شرايط فعلي بازار ميوه يكي از ابهامات موجود اين است كه چرا وزارتخانه هاي مربوطه اقدامي جهت واردات انجام نداده اند.
به هر حال اين آمار و ارقام حاكي از آن است كه افزايش قيمت مركبات فقط مخصوص به ايران نبوده است.
اين گزارش همچنين حاكي است كه طي دو ماه مورد گزارش قيمت هر تن موز با كاهش مواجه بوده است به طوري كه در ماه فوريه هر تن موز برابر ۸۹۰ دلار در ماه مارس برابر ۸۱۷ دلار بوده است.
اين گزارش همچنين درخصوص قيمت مواد غذايي چون گندم و برنج در سطح جهاني حاكي است كه قيمت هر تن گندم در فوريه سال جاري برابر (۵) دلار بوده است كه در ماه مارس قيمت گندم تغييري نداشته است.
درخصوص قيمت برنج نيز نگاهي به آمارهاي صندوق بين المللي پول حاكي از افزايش جزيي قيمت اين ماده غذايي است. به طوري كه قيمت هر تن برنج از ۲۹۲ دلار در ماه فوريه به ۲۹۵ دلار در ماه مارس افزايش يافته است. براساس اين گزارش قيمت هر كيلوگرم ماهي در ماه فوريه برابر ۹/۳ دلار بوده كه در ماه مارس به ۴ دلار رسيده است.
قيمت ميوه هاي تازه بيش از ۵۵ درصد
افزايش يافته است
متوسط قيمت ميوه هاي تازه در هفته منتهي به نوزدهم فروردين ماه نسبت به هفته قبل ۶/۵۵ درصد افزايش داشت.
به گزارش بانك مركزي متوسط قيمت سبزيهاي تازه نيز در هفته منتهي به نوزدهم فروردين ماه ۶/۳۸ درصد افزايش داشت.
همچنين متوسط قيمت گوشت مرغ ۷/۱۲ درصد ، گوشت قرمز ۹/۲ درصد ، چاي ۸/۲۳ درصد، حبوب ۵/۱ درصد ، برنج ۶/۱ درصد و قند و شكر ۸/۵ درصد افزايش داشت.
در عين حال بهاي تخم مرغ ۹/۱۹ درصد و روغن نباتي ۸/۴ درصد كاهش پيدا كرد و بهاي لبنيات ثابت بود كاهش و يا افزايشي نداشت .
اين گزارش حاكي است، قيمت سيب قرمز لبنان در هفته جاري يازده هزار و ۸۶۰ ريال ، سيب زرد لبنان ۹ هزار و ۸۰ ريال ، پرتقال در جه يك ۱۱ هزار و ۳۴۰ ريال ، پرتقال درجه دو ۷ هزار و ۱۹۰ ريال و ليمو شيرين ۷ هزار و ۵۷۰ ريال بود، در حالي كه در هفته مشابه ماه قبل قيمت سيب قرمز لبنان ۸ هزار و ۸۰ ريال، سيب زرد لبنان ۶ هزار و ۵۲۰ ريال، پرتقال درجه يك ۷ هزار و ۸۵۰ ريال، پرتقال درجه دو ۳ هزار و ۶۷۰ ريال و ليمو شيرين ۵ هزار و ۶۳۰ ريال بوده است .
به نظر مي رسد در صورتي كه واردات هم انجام مي شد نوسان بازار ميوه همچنان ادامه پيدا مي كرد و به عبارتي كشش تاثيرپذيري بازار ميوه داخلي از واردات چندان بالا نبود. از سوي ديگر اين مساله نيز بايد مورد توجه قرار گيرد كه كيفيت و ميزان قرارگرفتن ميوه در سبد خانواده در كشورهاي خارجي در مقايسه با ايران اندك است.
واقعيت اين است كه نابساماني بازار ميوه در طول هفته هاي اخير عمدتا ريشه در مديريت توليد و توزيع دارد. ميوه توليد داخل به گفته مقام هاي مسئول جوابگوي نيازهاي داخلي كشور است و حتي ايران توانايي صادرات برخي محصولات را نيز دارد، اما آنچه در اين زمينه ناديده انگاشته شده عدم وجود سيستم هاي كارآمد براي نگهداري ميوه براي ورود به بازار در فصل هاي مختلف است. علاوه بر اين سيستم توزيع ميوه نيز ناكارآمد جلوه كرده است به گونه اي كه در اين زمينه تنها دلالان و سوداگران منتفع شده و توليدكنندگان و مصرف كنندگان متضرر شده اند.

وزير صنايع در مراسم بهره برداري از كارخانه فروكروم سبزوار بيان كرد:
بيش از ۱۰ ميليارد دلار طرح منتظر گشايش اعتبار داريم
003882.jpg
گروه اقتصادي - افروز پورهاشمي: با وجود اعلام مكرر مسئولان براي نيل به توسعه صنعتي و تدوين استراتژي در اين عرصه كه البته هنوز عملي نشده است، متقاضيان اجراي طرحهاي مصوب شده به ارزش بيش از ۱۰ ميليارد دلار، همچنان در بانكهاي كشور در انتظار گشايش اعتبار باقي مانده اند.
وزير صنايع و معادن در مراسم افتتاح بزرگترين كارخانه فروكروم كشور در منطقه جغتاي سبزوار با تاكيد بر اين موضوع گفت: سال گذشته اصرار داشتيم حجم بيشتري از طرحهاي مصوب گشايش اعتبار شوند، ولي در حدقابل انتظار به علت محدوديت هاي سيستم بانكي اين مهم عملي نشد و تنها ۷/۱ ميليارد دلار در سال ۸۳ گشايش اعتبار صورت گرفت.
اين در حاليست كه بنا به گفته اسحاق جهانگيري متقاضيان دريافت وام ارزي و ريالي از حساب ذخيره ارزي، بايد مراحل تشخيص توجيه اقتصادي بودن طرح، تصويب آن توسط بانك، استعلام از وزارت صنايع و نهايتا اخذ تاييد از اين وزارتخانه را طي كنند تا به مرحله گشايش اعتبار كه باز هم به كندي انجام مي پذيرد، برسند. وي با اشاره به اينكه كارخانه فروكروم سبزوار با ۳۰ ميليارد تومان سرمايه گذاري به مرحله بهره برداري رسيده است اظهار كرد: به نظر مي رسد با راه اندازي اين كارخانه معادن كروميت منطقه فعال شوند چرا كه اين كارخانه براي توليد سالانه ۲۵ هزار تن فروكروم نيازمند ۷۰ هزار تن مواد كروميت و معدني است.
وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه با وجود موانع موجود، طرح جامع فولاد نمي تواند عملي شود گفت: در اين طرح كه توليد فولاد در حد ۲۵ ميليون تن در آن لحاظ شده است بار اصلي به دوش شركتهاي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني، سرمايه گذاران خارجي و بخش خصوصي گذاشته شده است.وي حضور بخش خصوصي در صنعت فولاد كشور را خوب اما اندك دانست و افزود: با حل مشكلات موجود تا پايان برنامه چهارم توسعه اين طرح اجرايي خواهد شد.
همچنين در اين مراسم قوانلو مجري طرح راه اندازي كارخانه فروكروم سبزوار گفت: براي توليد ۱۰ ميليون تن فولاد در سال نيازمند حدود ۷۰ ميليون تن فروكروم هستيم كه اميدواريم با راه اندازي اين كارخانه و كارخانه فولاد اسفراين اين امر تحقق يابد.

توليد پيكان ۳۰ فروردين متوقف مي شود
003876.jpg
ايسنا: معاون توليد سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران تاريخ دقيق توقف توليد پيكان را ۳۰ فروردين ماه اعلام كرد.
مهندس دانش فهيم افزود: قرار است در روز ۳۰ فروردين ماه خط توليد پيكان توسط رياست جمهوري طي مراسمي تعطيل شود.
وي تاكيد كرد: البته باتوجه به اينكه برنامه فوق توسط رييس جمهور بايد انجام گيرد، لذا بسته به برنامه ايشان شايد مراسم توقف خط توليد پيكان چند روزي تغيير كند.
يك مقام مسوول در سازمان بهينه سازي نيز در اين باره گفت: «عقب انداختن دوباره توقف توليد پيكان قابل تحمل نيست و شامل اعمال سنگين موارد تنبيهي مالي از سوي وزارت نفت خواهد شد.»
براساس قرارداد وزارت نفت و وزارت صنايع قرار بود از ابتداي سال ۸۴ توليد پيكان متوقف شود و وزارت نفت نيز ۳۰۰ ميليون دلار به ايران خودرو بابت اين كار بپردازد.
اما بنا به درخواست ايران خودرو براي پاسخگويي به وعده هاي داده شده براي فروش پيكان و خالي شدن انبار اين مدت تا ۲۷ فروردين تمديد شد.
قرار بود خط ۳ پيكان از اول فروردين براي توليد ال _ ۹۰ تعطيل شود تا مقدمات توليد ال _ ۹۰ فراهم گردد، اما اين كار نيز تاكنون صورت نپذيرفته و مديران رنوپارس از عدم تحويل سالن در زمان مقرر براي آماده شدن توليد ال-۹۰ در زمان پيش بيني شده در سال ۸۴ نگران هستند.
در اين باره دانش فهيم مي گويد: «كارهاي توليد ال ۹۰ كه قرار است جايگزين پيكان شود به خوبي پيش مي رود و در شركت تام ايران خودرو وسايل توليد ازجمله جيگوفيكچر درحال ساختن است و كارهاي خارج از سالن درحال پيگيري است و بعد از توقف پيكان نسبت به تغيير كاربري سالن اقدامات لازم صورت مي گيرد.»

مطالعات توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبي
به زودي نهايي مي شود
003879.jpg
فارس: مدير برنامه ريزي و توسعه شركت پتروپارس گفت: با تكميل مدارك و مطالعات مربوط به پروژه توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبي، به زودي برنامه زمان بندي انتخاب پيمانكاران زير بخشي توسط شركت ملي نفت ايران اعلام خواهد شد.
محمد همايون صدر افزود: شركت پتروپارس با اتمام مطالعات جامع پروژه به عنوان پيمانكار اصلي اين طرح، شركتهاي فعال و توانمند بخشهاي مختلف اين پروژه را دعوت خواهد كرد.
وي با بيان اين كه بسياري از شركتهاي داخلي و خارجي مطرح جهت همكاري با شركت پتروپارس ابزار علاقمندي كرده اند گفت: بيش از سه ميليارد دلار صرف توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبي مي شود. وي يادآور شد: اين عمليات شامل استخراج گاز از فاصله ۳۰ كيلومتري سواحل خليج فارس با حجم ۳ ميليارد فوت مكعب در روز، انتقال به غرب شهر عسلويه و نيز پالايش، توليد و انتقال گاز شيرين به خط سراسري گاز خواهد بود.
به گفته صدر، بخشي از توليدات فاز ۱۲ به منظور توليد ال. ان. جي به مجتمع هاي مربوط انتقال داده مي شود.
معاون برنامه ريزي و توسعه شركت پتروپارس در خصوص توليد LNG با اعلام حمايت از حضور شركتهاي نفتي خارجي در ايران گفت: حضور شركاي خارجي فعال در عرصه بين المللي، زمينه بهره گيري از تخصص آنان را در عرصه هاي مختلف صنعت نفت امكان پذير مي سازد. صدر افزود: اگرچه توسعه نيافتگي فناوري توليد «ال ان جي» در ايران از ميزان مشاركت شركتهاي مطرح بين المللي جهت حضور در ايران كاسته است، اما ايجاد مشاركت و فعاليت شركتهاي خارجي مي تواند توان لازم را در اين زمينه به وجود آورد.

گفت وگوي امروز
تشكيل كميته مشترك كمكي به كاهش قيمت ميوه نمي كند
گروه اقتصادي: روز سه شنبه هفته جاري جلسه غير علني مجلس درباره بررسي علل گراني ميوه با حضور ۲ وزير بازرگاني و جهاد كشاورزي برگزار شد. به نظر مي رسد در اين جلسه كه وزيران وزارتخانه هاي فوق دلايل خود را درباره علل گراني بيان كردند، نمايندگان مجلس قانع نشده و ناچار به تشكيل كميته اي مشترك متشكل از وزارتخانه  هايي كه در فاصله توليد محصولات كشاورزي تا مصرف خانوار مسئوليت دارند به همراه تعدادي از نمايندگان براي رسيدگي به اين موضوع تن دادند. با مرتضي تمدن عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات درباره تشكيل اين كميته و تاثير آن در روند كاهش قيمت ميوه گفتگو كرده ايم.
***
* تشكيل كميته مشترك تا چه حد مي تواند در رفع معضل گراني ميوه مثمر ثمر باشد ؟
بايد گفت وجود كميته مشترك به تنهايي مشكل گشا نيست. چون بحث گراني ارتباط مستقيمي با مجلس ندارد. مجلس در جهت مهار گراني يا تبعات ناشي از آن مستقيما نمي تواند وارد شود و فقط با وضع قوانيني كه دولت بخواهد يا طرح هايي كه خود مجلس ارائه مي كند مي تواند به دولت در جهت مهار گراني كمك كند.
از آ نجايي كه مجلس در ارتباط با پيدايش يا رفع گراني ها نقش مستقيم ندارد، لذا در بحث گراني ها تشكيل اين كميته را نمي توان حل كننده اين مشكل دانست.
دولت اگر در چارچوب وظايف قانوني خود برخورد برنامه ريزي شده و از قبل پيش بيني شده اي را در مورد گراني ها به عمل مي آورد شايد امروز شاهد چنين وضعي نبوديم. دولت نه قانون كم داشته، نه با اهرم هاي بازرسي و نظارتي خود مشكلي داشته و نه با دستگاه قضايي و نيروي انتظامي مشكل داشته است. در واقع دولت با استفاده از تمام اين مؤلفه ها مي توانست گراني را مهار كند. در نهايت مي توان گفت تشكيل اين كميته به تنهايي راه گشا نيست و بايد از طريق علمي و قانوني به سمتي پيش رويم كه دولت به وظايف قانوني خود به درستي عمل كند تا قيمت ها مهار شوند.
مجلس هم در جلسه غيرعلني خود درباره علل  گراني ها از وزرا سئوال كرد كه پاسخ آن ها قانع كننده نبود و در واقع مجلس از روي ناچاري به تشكيل كميته مشترك تن داد.
در واقع تغيير در وضع موجود اگر ناشي از گراني تصنعي و برنامه ريزي شده باشد با كميته مشترك به هيچ وجه حل نمي شود. اگر هم ناشي از نوسانات بازار و مسائل مربوط به عرضه و تقاضا باشد، باز هم دولت بايد از قبل برنامه  ريزي مي كرد و وظيفه خود را انجام مي داد چرا كه اين كميته نمي تواند اقدام به برنامه ريزي كند. خاصيت اين كميته فقط يك چيز است كه در ارتباط با دولت كارهاي انجام گرفته را به عنوان رابط سريعا به مجلس انتقال كند و نمايندگاني را از آخرين وضعيت بازار آگاه سازد تا آنها بتوانند به موكلين خود پاسخ دهند.در نهايت مي توان گفت تشكيل اين كميته تاثيري در كاهش قيمت ميوه نمي گذارد.
* برخي تصويب طرح تثبيت قيمت ها را در بروز نابساماني هاي اخير دخيل مي دانند؟
اگر طرح تثبيت قيمت ها نبود وضع به مراتب بدتر مي شد چرا كه با تصويب اين طرح قيمت اقلام اساسي چون نفت، گاز، آب، برق و بنزين ثابت ماند. با توجه به اينكه اين كالاها واسطه اي محسوب مي شوند لذا افزايش بهاي آنها مسلما تاثير فزاينده اي در رشد گراني ها داشت. در واقع بايد گفت مجلس خوب پيش بيني كرده بود كه اين طرح را سال گذشته به تصويب رساند.
از نظر علمي نيز تاكنون كسي نتوانسته است ثابت كند كه علت اين گراني هاي اخير مربوط به طرح تثبيت قيمت ها مي شود.
* علت اصلي افزايش قيمت برخي اقلام به ويژه ميوه را در چه مي دانيد؟
علت اصلي و ريشه اي اين مشكل را بايد در سوءمديريت، عدم انجام وظايف قانوني، عدم آينده نگري و برنامه ريزي از سوي دست اندركاران و فقدان پيش بيني ساز و كارهاي لازم براي رفع گراني  ها بدانيم. چرا كه با تثبيت قيمت كالاهاي واسطه اي باز هم قيمت ساير اقلام افزايش يافته است.اين نكته را نبايد از نظر دور داشت كه دولت هم اكنون روزهاي پاياني خود را طي مي كند، لذا وضعيت رسيدگي به وظايف با كندي همراه شده است.همچنين جريانات حزبي در آستانه انتخابات هفتم رياست جمهوري با دامن زدن به گراني ها در صدد هستند تا مشاركت مردمي را كمرنگ كنند.
در واقع عوامل سياسي و اقتصادي به صورت توأم باعث بروز گراني هاي اخير شده اند.

با حضور رئيس جمهوري
مجتمع صنعتي اسفراين افتتاح شد
گروه اقتصادي: مجتمع صنعتي اسفراين شامل كارخانجات توليد فولاد آلياژي، ريخته گري و آهنگري قطعات سنگين و همچنين شركت لوله گستر با حضور رئيس جمهوري و وزير صنايع و معادن صبح ديروز در خراسان شمالي راه اندازي شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت صنايع و معادن، در مراسم افتتاح اين طرح ها مهندس جهانگيري با ارائه گزارشي با اشاره به اين كه در برنامه پنج ساله سوم شاهد تحولات اساسي در بخش صنعت و معدن كشور بوده ايم و شاخص هاي مهمي نظير ميزان سرمايه گذاري و ارزش افزوده صنعتي در طول اين برنامه به عدد دورقمي رسيده است گفت: رشد صادرات غيرنفتي به ويژه در بخش صنعت و معدن بيش از ۷۰ درصد بوده و با رشد اشتغال مستمر و پايدار در اين بخش در سال گذشته بيش از ۲۰۰ هزار شغل ايجاد شده است.وي افزود: در حال حاضر توان طراحي و مهندسي تا مرحله نصب و راه اندازي بسياري از صنايع در كشور توسط متخصصان ايراني به وجود آمده است.وزير صنايع و معادن در ادامه از مجتمع افتتاح شده به عنوان يكي از طرح هاي بزرگي كه توسط متخصصان كشور ايجاد شده است نام برد و افزود: با بهره برداري از كارخانه فولاد آلياژي كه طي ۴ سال راه اندازي شده است كشور در زمينه توليد قطعات فولاد آلياژي در حد استانداردهاي جهاني به خودكفايي خواهد رسيد، ضمن آن كه با بهره برداري از كارخانه لوله گستر به عنوان واحد مكمل فولاد اسفراين، لوله مورد نياز صنعت نفت كه جهت انتقال نفت و گاز مورد استفاده قرار مي گيرد و قبلا از خارج خريداري مي شد، تأمين خواهد شد.
بهره برداري از سد شيرين دره  خراسان  شمالي  با حضور رئيس  جمهوري
سد شيرين  دره  در شهرستان  مانه  و سملقان  از توابع  استان  خراسان  شمالي روز چهارشنبه  با حضور سيدمحمد خاتمي رئيس  جمهوري ، وزير نيرو و مسئولان اين  استان  به  بهره برداري  رسيد.سد شيرين  دره  در ۶۵ كيلومتري  بجنورد، بر روي  يكي  از سرشاخه هاي  رود اترك  ساخته  شده  و توان  تنظيم  ۶۵ ميليون  متر مكعب  آب در سال  را دارد.
اين  سد كه  از نوع  خاكي  با هسته  رسي  است ، به  لحاظ اهميت  پس  از سد دوستي ، دومين  سد در خطه  پهناور خراسان  محسوب  مي شود و براي  ساخت  آن ۲۴۰ ميليارد ريال  اعتبار ملي  هزينه  شده  است .با بهره برداري  از اين  سد، علاوه  بر تامين  آب مورد نياز شش  هزار و ۳۰۰هكتار زمين  كشاورزي  پايين  دست ، سالانه  ۱۸ ميليون  متر مكعب  آب آشاميدني شهرهاي  بجنورد و آشخانه  و برخي  روستاهاي  اطراف  نيز تامين  مي شود.
گنجايش  مخزن  اين  سد ۹۱ ميليون  و ۵۰۰ هزار متر مكعب ، ارتفاع  تاج  آن از كف رودخانه  ۶۳ متر و طول  تاج  آن نيز ۴۲۳ متر است .

تلاش كارگران براي افزايش مزد
كانون كار استان تهران ۵ روز ديگر فرصت دارد
گروه اقتصادي: علي رغم ابلاغ بخشنامه افزايش دستمزد كارگران در سال ،۸۴ كارگران خواهان دستيابي به مزد واقعي خود هستند.
به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته جلسه شوراهاي اسلامي كار برگزار شد كه در اين جلسه كارگران اعتراض خود را نسبت به عدم توجه به خواسته هايشان اعلام كردند.
در اين جلسه ۵ روز به هيأت مديره كار استان تهران فرصت داده شد تا طي صحبت با مسئولان و رسيدن به يك نتيجه مشخص، مجددا جلسه اي تشكيل دهند.
در همين رابطه احمدي پنجكي رئيس كانون شوراهاي اسلامي كار تهران به ايسنا اظهار كرد: به دليل مشكلات معيشتي موجود در زندگي كارگران بايد دستمزد و حقوق كارگران و همچنين كارمندان افزايش يابد.

مدل جديد سايپا ۱۴۱ به زودي وارد بازار مي شود
گروه اقتصادي: مدير فروش سايپا گفت: مدل جديد سايپا ۱۴۱ دولوكس با مصرف سوخت اندك به زودي به بازار عرضه مي شود.
به گزارش ستاد خبري خودروسازي سايپا، حسن عموزاده افزود: اين خودرو با تغييراتي كلي در تريم داخلي سايپا ۱۴۱ اعم از تغيير كيلومترشمار به ديجيتالي و درب بازكن صندوق عقب برقي عرضه مي گردد. وي گفت: به زودي شرايط خريد اين خودرو اعلام خواهد شد.

در دو ماه اول سال ۲۰۰۵ ميلادي
ايران و آ مريكا ۵/۳۸ ميليون دلار كالا مبادله كردند
فارس: مركز آمار آمريكا اعلام كرد: ايران و آمريكا در دو ماه اول سال ۲۰۰۵ ميلادي ۵/۳۸ ميليون دلار كالا مبادله كردند.
در حالي كه آمريكا در اولين ماه سال ۲۰۰۵ ميلادي (ژانويه - دي ) ۶/۵ ميليون دلار كالا به ايران صادر كرده بود، صادرات آمريكا به ايران در دومين ماه امسال (فوريه - بهمن) به ۵ ميليون دلار كاهش يافت.
بنابراين گزارش، صادرات ايران به آمريكا نيز از ۵/۱۴ ميليون دلار در دي ماه به ۴/۱۳ ميليون دلار در بهمن ماه كاهش يافته است.
اين گزارش حاكي است: مبادلات تجاري ايران و آمريكا در دو ماه اول سال ۲۰۰۴ ميلادي ۴۴ ميليون دلار بوده است كه اين رقم در دو ماه اول سال جاري ميلادي حدود ۱۵ درصد كاهش نشان مي دهد.تراز تجاري ايران و آمريكا كه در سال گذشته برابر مثبت ۶۵ ميليون دلار به نفع ايران بوده است، اين رقم در دو ماه سال جاري مثبت ۳/۱۷ ميليون دلار به نفع ايران اعلام شده است.

سيدعلينقي خاموشي:
رئيس جمهور در هشت سال رياست جمهوري
در اتاق بازرگاني حاضر نشد
فارس: رييس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران با انتقاد از عدم حضور رييس جمهور در مدت هشت سال رياست جمهوري در اتاق بازرگاني، گفت: تا زماني كه رييس جمهور در خانه بخش خصوصي حاضر نشود، وضعيت اقتصاد كشور به شكل فعلي ادامه دارد.
سيد علينقي خاموشي در نخستين نشست گروههاي دوستي پارلماني و مسئولان اتاقها و شوراهاي مشترك بازرگاني افزود: كشورهايي كه داراي روابط اقتصادي نزديكي با يكديگر هستند، تنشهاي سياسي كمتري دارند.
وي با انتقاد از نبود هماهنگي مناسب در سياستهاي داخلي كشور براي برقراري ارتباط اقتصادي با ساير كشورها و كمرنگ نشان دادن حضور بخش خصوصي در مذاكرات دولتي افزود: اتاقهاي بازرگاني نقش ويژه اي در پيوند و گسترش روابط سياسي كشورها دارند.
خاموشي تصريح كرد: روابط تجاري ميان كشور ها مي تواند فشارهاي پنهان و آشكار بر روابط ميان كشورها را به لحاظ سياسي خنثي كند.
وي تاكيد كرد: درخواست اتاق بازرگاني ايران از مجلس و دولت اين است كه در كنار اعزام هياتهاي دولتي به ساير كشورها اجازه حضور فعال بخش خصوصي را نيز بدهند، ضمن اين كه اتاق بازرگاني نيز خواستار حضور اعضاي مجلس در سفرهاي تجاري خود و اطلاع از مشكلات موجود است.

بيمه، كيفيت ساختمان را بالا نمي برد،
خسارت هاي احتمالي را جبران مي كند
سي ينا: رئيس كل بيمه مركزي گفت: نظارت بر كيفيت ساخت و ساز وظيفه شركت هاي بيمه اي نيست.
دكتر عبدالناصر همتي، با اشاره به ده ها هزار مهندس تحت نظارت وزارت مسكن و شهرسازي، نظام مهندسي و شهرداري ها بر مسئوليت وزارت مسكن و اين نهادها در نظارت بر كيفيت ساخت و ساز تأكيد كرد و اظهار داشت: اين سئوال مطرح است كه چرا وزارت مسكن و شهرسازي اصرار دارد كه وظيفه مهم نظارت بر كيفيت ساخت و ساز را كه مورد غفلت بوده است و داراي وجوه متعدد تخصصي و فني است به گردن شركت هاي بيمه و بيمه مركزي بيندازد.
همتي تأكيد كرد: وظيفه شركت هاي بيمه اصلاً تضمين كيفيت ساخت و ساز نيست و تخصص و تجربه و توانايي اين كار را نيز ندارند، اما براي سازندگان ساختمان هايي كه با مسئوليت نظارت اين دستگاه ها ساخته شود مي توانند بيمه مسئوليت صادر كنند و مسئوليت سازندگان را در برابر خريداران ساختمان بيمه كنند، اما نمي توانند راساً به تضمين و ارزيابي كيفيت ساخت و ساز بپردازند.
دكتر همتي افزود: هيچ شركت بيمه بازرگاني در دنيا وظيفه اش صدور ضمانت نامه كيفيت نيست و در كشورهاي پيشرفته نيز اين كار را صندوق هاي تضمين انجام مي دهند، نه شركت هاي بيمه.
رئيس كل بيمه مركزي ايران تأكيد كرد: صدور ضمانت نامه كيفيت با عمليات بيمه اي كاملاً متفاوت است و شركت هاي بيمه بازرگاني بر اساس مقررات مجاز به صدور اين گونه ضمانت نامه ها نيستند.
همتي افزود: همه طرفدار ساخت مسكن با كيفيت هستيم.
مردم كه خريدار ساختمان هستند مي خواهند مطمئن باشند كه اين ساختمان ها به نحوي ساخته مي شوند كه لااقل طي ۲۰ سال بر اثر زمين لرزه و سيل خراب نشوند.
در مرحله نخست اهميت دارد كه ساختمان ها به صورت مقاوم ساخته شوند.
رئيس كل بيمه مركزي گفت: بيمه، كيفيت ساختمان را بالا نمي برد و سبب جلوگيري از خرابي ساختمان تلفات وخسارت نمي شود.اما خسارت هاي احتمالي را جبران مي كند.
اگر منظور از بيمه كيفيت ساختمان،بيمه كردن مسئوليت سازندگان در برابر اشخاص ثالث باشد اين امر در چارچوب مقررات انجام پذير است و در حال حاضر شركت هاي بيمه مي توانند چنين بيمه نامه هايي صادر كنند.
در بسياري از كشورهاي صنعتي بر طبق قانون، سازندگان ساختمان ملزم هستند كه پس از پايان كار ساخت و تحويل آن به كارفرما و يا خريدار استحكام ساختمان را به مدت ده سال تضمين كنند.
پس از آن سازندگان ساختمان به شركت هاي بيمه مراجعه مي كنند و مسئوليت خود را در برابر اتفاقات احتمالي بيمه مي كنند.
شركت بيمه بر اساس ريسك، حق بيمه را محاسبه و دريافت مي كند و در صورت وقوع خسارت هزينه آن را مي پردازد.
شركت هاي بيمه مي توانند براي متقاضيان بيمه نامه هاي مسئوليت، تمام خطر، آتش سوزي با پوشش در برابر زمين لرزه و سيل، بيمه نامه هاي ۱۰ ساله و بيشتر نيز صادر كنند.

وزير اقتصاد و دارايي:
مدير جديد بانك جهاني نمي تواند
سياست هاي بانك جهاني را به چالش بكشد
مهر :وزير اقتصاد ودارايي گفت: ساختار بانك جهاني اجازه نمي دهد ولفوويتس مدير جديد بانك جهاني سياست هاي اين نهاد را درقبال ايران به چالش بكشاند.
صفدر حسيني وزير اقتصاد ودارايي گفت: به دليل ساختار بانك جهاني و صندوق بين المللي پول رييس جديد بانك جهاني نمي تواند خيلي سياست هاي اين بانك را به چالش بكشد و مواضع اين بانك در مورد ايران تغيير خاصي نخواهد كرد.
دكتر سيد صفدر حسيني با اشاره به برگزاري اجلاس بهاره بانك جهاني وصندوق بين المللي پول،افزود: به طورمعمول بانك جهاني سياست هاي بلند مدت وميان مدتي را دنبال كرده و احتمال تغيير اين سياست ها به دليل تغييردر سطوح مديريتي بسيار كم است.
وي با بيان اينكه ولفوويتس رييس جديد بانك جهاني اعلام كرده كه من به سياست هاي قبلي بانك جهاني پايبند خواهم بود،اظهار داشت:ارزيابي تغيير و تحولات بانك جهاني وصندوق بين المللي پول نيازمند گذشت زمان بوده وپس ازآن است كه مي توان در مورد تحت تاثير قرارگرفتن سياست هاي اين بانك اظهارنظركرد.

اطلاعات تازه درباره خريداري بزرگترين
شركت پتروشيمي توسط ايران
ايرنا:خبرگزاري آلمان (د.پ.آ) روز چهارشنبه اعلام كرد كه شركت ملي پتروشيمي ايران (ان.پ.سي) براي خريد بزرگترين شركت پتروشيمي جهان در آلمان موسوم به شركت «بازل» در اولويت است.
اين خبرگزاري با استناد به برخي محافل نزديك به شركت بازل نوشت: هم اكنون مذاكرات براي فروش شركت «بازل» به پيشرفتهاي قابل ملاحظه اي رسيده است.
اين در حاليست كه روزنامه هندلزبلات نيز روز چهارشنبه در گزارشي با عنوان «شل» و «ب.آ.اس.اف» ، شركت ملي پتروشيمي ايران را به عنوان خريدار بازل ترجيح مي دهد . گروه شل علاقه دارد كه بازل به «هالديان» پتروشيمي هند فروخته شود.
قرار است مسئله فروش «بازل» كه مشتركا از سوي شركت هاي شل انگليسي، هلندي و «ب.آ.اس.اف» آلمان اداره مي شود طي سه ماه دوم سال جاري پايان يابد.
بازل يكي از بزرگترين و مهمترين شركت هاي توليد كننده و دارنده دانش فني توليد انواع پليمر و ديگر محصولات پتروشيمي در جهان است.
شركت بازل حدود ۸/۶ ميليارد يورو گردش مالي در سال دارد.

قيمت طلا و ارز
نوع ----فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۲۱۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۰۰۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۱۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۲۷۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۹۱۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۸۸۸
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۱۵۰۱


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |