چهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۸۴
نگاهي به برنامه هاي تلويزيوني فارسي زبان
... تمنا مي كرد
000045.jpg
محمد اميري
اخيراً كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در مباحث محوري خود به استفاده بهينه از شبكه هاي تلويزيوني ماهواره اي پرداخته  است.
البته ناگفته نماند كه در طول اين سال ها بحث ورود يا خروج ماهواره از زندگي ما ايراني ها موافقان و مخالفاني داشته است، لذا در اين مطلب سعي نداريم كه به ارزيابي نگاههاي موجود بپردازيم، ولي در صدد هستيم با توجه به بضاعت موجود شبكه هاي تلويزيوني داخلي به اين نكته بپردازيم كه جاذبه و دافعه شبكه هاي تلويزيوني ملي و فارسي زبان كجاست؟ شايد اين پرسش هم اينك كليدواژه مديران رسانه اي كشور است، به گونه اي كه آنان نيز هم چنان در پي اين پرسش هستند كه چگونه با وجود سرمايه، امكانات فني و حتي نيروهاي كيفي نتوانسته اند همچنان برخي از مخاطبان داخلي را جذب خود كنند؟ مطلبي در اين زمينه تهيه شده كه مي خوانيد:

در طول سال هاي اخير صدا و سيما توانسته است با اختصاص بخش اعظم بودجه هاي دولتي خود به توليد مجموعه هاي تلويزيوني خانوادگي، تاريخي و طنز بپردازد، شايد از منظر دست اندركاران شبكه هاي تلويزيوني اول، دوم، سوم و تهران اين نوع برنامه  سازي نوعي مقابله با شبيخون فرهنگي باشد، اما هرچند اين نوع توليدات فرهنگي توانسته است در كوتاه مدت مانعي براي دستيابي برخي از مخاطبان تشنه و كنجكاو ايراني به برنامه هاي تلويزيوني ماهواره اي باشد ولي نمي تواند در بلند مدت تأثيرگذار باشد.
امروزه مديران و تهيه كنندگان تلويزيوني در ايران به اين نكته اذعان دارند كه مخاطبان نقش محوري در تهيه خوراك فكري براي شبكه  هاي تلويزيوني دارند ولي آنان به دلايلي نمي توانند نيازها و سليقه هاي آنها را به خوبي برآورده سازند، حال معلوم نيست چه طور شبكه هاي تلويزيوني فارسي زبان ماهواره اي، با يك دوجين آدم بلد و نابلد مي توانند شبكه هاي كوچك خود را اداره كنند؟
با ارزيابي شتابزده برخي از برنامه هاي تلويزيوني مي توان به اين واقعيت پي برد كه اغلب كساني كه توانايي توليد و ساخت برنامه هاي ملي براي شبكه هاي تلويزيوني ايران را دارند معمولاً در چنبره قوانين سليقه اي ناظران پخش شبكه هاي تلويزيوني دست و پا مي زنند. بي گمان قصد آن را نداريم كه به مديران و تهيه كنندگان تلويزيوني توصيه كنيم كه شيوه سياست گذاري و مصالح ملي خود در زمينه رسانه اي را زير پا گذارند اما مي توانيم اين نكته را پيشنهاد دهيم كه فارغ از هرگونه خودسانسوري به توليد برنامه هايي پرمحتوا، متنوع و پرتحرك جوان پسند دست يازند. بازنگري برنامه هاي تلويزيوني شبكه هاي فارسي زبان نشان مي دهد كه شيوه برنامه سازي آنان آن چنان هم از چارچوب هاي پيش بيني شده فعلي خارج نيست:
۱- برخي از برنامه هاي تلويزيوني فارسي زبان با استفاده ابزاري از زنان مجري و ارائه صحبت هاي پيش  پا افتاده و سطحي در مورد زندگي ستاره هاي هنري ايراني و خارجي سعي مي كنند كه مطالب قابل توجهي را به بينندگان تلويزيوني خود ارائه كنند، هرچند كه اين رويه هم اينك به شكلي گسترده در روزنامه هاي زرد وطني نيز موج مي زند، ولي با توجه به سياست هاي صدا و سيما اين نوع گفتمان ها، محلي براي عرضه در شبكه هاي تلويزيوني را ندارد، با اين حال مي توان با استناد به برخي از قوانين پخش رسانه اي نسبت به اطلاع رساني شفاف و بدون حاشيه در زمينه زندگي هنرمندان، ورزشكاران و مسئولان سياسي، اجتماعي و اقتصادي دست زد به گونه اي كه موجب حاشيه پردازي منفي در ميان مخاطبان نشود.
۲- اغلب برنامه هاي تلويزيوني شبكه هاي فارسي زبان، با دست آويز قرار دادن برخي از اخبار منفي اجتماعي، سياسي و اقتصادي ايران به حرافي در مورد اين گونه اخبار مي پردازند و چه بسا كه برخي از مخاطبان ايراني نيز صرفاً براي شنيدن چند كلامي از زبان مخالفان رسانه اي به اين نوع برنامه ها گوش فرا مي دهند. تجربه نشان داده كه گوش فرا دادن به اين نوع تبليغات سياسي منفي آن هم از رسانه شنيداري- ديداري در بلند مدت موجب گريز مخاطبان مي شود. بديهي است كه ما اين نوع برنامه سازي را توصيه نمي كنيم و انتظار هم نداريم كه مخالفان رسانه اي نظام، از اين نوع برنامه سازي ها دست بردارند، اما با اين حال انتظار داريم كه برنامه سازان تلويزيوني داخلي، فارغ از تنش هاي رسانه اي و با توليد برنامه هاي پرسشگرانه مردم با مسئولان يا گفت وگوهاي جدي در زمينه مسائل مطرح اجتماعي، سياسي و اقتصادي با خط قرمز هاي مشخص، ابتكار عمل رسانه اي را به دست بگيرند. به طور مثال گفت وگوهاي جدي كارشناسانه از طيف نگاه هاي مذهبي، سياسي و اجتماعي و همچنين جوانان مخالف و موافق روابط بين دختر و پسر مي تواند ضمن طرح نگاه هاي فعلي جوانان، شرايط مطلوبي را براي گفتمان نسل سوم در بين شبكه هاي تلويزيوني ملي رقم بزند، بي شك چنين رفتارهاي هنجارشكن رسانه اي، طبل توخالي رسانه هاي معارض را نيز رسوا خواهد كرد.
۳- پخش برنامه هاي موسيقي و نماهنگ از مردان و زنان خواننده از جمله جذبه هاي مطرح در بين شبكه هاي تلويزيوني فارسي زبان است، اخيراً چنين برنامه هايي به طور فراگير در بين تمامي شبكه هاي فارسي زبان رو به گسترش است، به همين خاطر در گفت وگوي مجريان برنامه ها، بخش بيشتر برنامه، صرف پخش آواز و ارائه موسيقي لوس آنجلسي مي شود.
در حالي كه با توجه به بضاعت توليد موسيقي در صدا و سيما، موسيقي نواحي و بومي ايراني و با تنوع آن بدون خدشه دار كردن خطوط قرمز عرف و شرع مي توان برنامه هاي قابل توجهي را براي بينندگان داخلي و خارجي توليد كرد. امروزه شبكه هاي تلويزيوني بين المللي كشورهاي پاكستان و تركيه هم فارغ از خطوط رسانه اي داخلي، اغلب سعي مي كنند كه براي جذب مخاطبان خارجي خود خط قرمزهاي خاصي را تعريف كنند كه براساس آن بتوان شهروندان همان كشورها را نسبت به فرهنگ و هنر جامعه علاقه مند كرد.
طبيعي است كه كشور ايران به خاطر تنوع فرهنگ و خرده فرهنگ ها مي تواند دستمايه خوبي براي توليد كنندگان آثار موسيقايي قلمداد شود. كافي است كه در اين زمينه متوليان برنامه سازي شبكه هاي تلويزيوني جام جم نسبت به تهيه چنين برنامه هاي زنده و جذاب نگاهي جديد نسبت به خط قرمزها داشته باشند.
۴- اغلب شبكه هاي تلويزيوني فارسي زبان براي تهيه يك برنامه نيم ساعته از حمايت هاي مالي برخي شركت هاي توليدي، بازرگاني و مواد غذايي بهره مي گيرند، بنابراين آنها ابايي ندارند كه در كنار دكور برنامه به طرح عنوان يا تبليغ كالاي مورد نظر بپردازند؛ در حالي كه در شبكه هاي تلويزيوني ملي اداره كل بازرگاني تمامي هم و غم خود را صرف جلوگيري از طرح كلامي يك كالا يا عنوان آن در برنامه هاي تلويزيوني مي كند، به همين خاطر متوليان ناظر پخش شبكه هاي تلويزيوني، علاوه بر رعايت اصول مدون پخش، همواره در تكاپوي آن هستند كه در پس زمينه تصاوير حركتي يا ثابت مجموعه هاي تلويزيوني، اثري از سازمان، مؤسسه، آرم و نشانه هاي تبليغي نباشد، در حالي كه مي توان تهيه كنندگان ايراني را مجاب كرد كه با جذب حاميان مالي نسبت به توليد برنامه هايي از اين دست اقدام كنند. هرچند كه خيلي از شركت هاي دولتي و غيردولتي در طول اين سال ها با توليد مشاركتي مجموعه هاي تلويزيوني پرهزينه سعي كردند كه تبليغ مستقيمي را عرضه كنند اما متأسفانه اين نوع برنامه ها نيز در بين مخاطبان بازخوردي منفي در پي داشت.
برگزاري مسابقه هاي تلفني، زنده، اجراي برنامه هاي بهداشتي، خانواده، اجتماعي و ساير برنامه هاي مرتبط با فعاليت مؤسسات خصوصي و دولتي صرفاً با طرح نام و ارائه كالاي ياد شده در قسمتي از برنامه بهتر از قطع برنامه هاي پربيننده و تبليغ آشكار آن كالاست.
۵- بد نيست براي بازنگري در شيوه هاي توليد و پخش برنامه تلويزيوني نيم نگاهي به ذائقه مخاطبان فعلي داشت. تجربه نشان داده است كه اغلب تهيه كنندگان، مديران شبكه هاي تلويزيوني و دست اندركاران صدا و سيما مجموعه توليدات خود را از منظر مخاطبان تماشا نمي كنند بلكه آنان صرفاً از نگاه حرفه اي خود، در زمينه شيوه تصويربرداري، كارگرداني، بازيگري، سليقه هاي پخش و بازخورد رسانه اي مديران و كارشناسان به اين گونه برنامه ها توجه مي كنند. حال اگر صرفاً به عنوان يك تماشاچي، آنها را تماشا كنند مطمئناً وضعيت برنامه هاي تلويزيوني متفاوت خواهد بود.
امروزه چندين شبكه تلويزيوني مخاطبان ايراني را پوشش مي دهند اما حجم گسترده تبليغات سياسي دولتي و غيردولتي و شعارزدگي موجود در برنامه ها آن چنان مردم را اشباع كرده است كه اخيراً مخاطبان قبل از پخش برنامه ها و يا ديدن شبكه هاي تلويزيوني سعي مي كنند كه ابتدا برنامه مورد علاقه خود را انتخاب كنند كه اين مسئله نيز گاهي در خانواده هاي پرجمعيت چالش برانگيز است. علي رغم اين انتخاب، گاهي هر شبكه تلويزيوني داخلي فاقد جذابيت برنامه اي است بنابراين مخاطبان نيز از خير ديدن برنامه هاي گفت وگويي و خسته كننده پرهيز مي كنند.
در حالي كه شبكه هاي تلويزيوني فارسي زبان فارغ از خطوط قرمز تعريف شده و سياست هاي رسانه  اي خود دست به توليد برنامه هايي در زمينه طنز آشپزي، لطيفه گويي، نقد طنز گونه سياسي،  گپ و گفت وگوي ساده مي پردازند كه معمولاً مي توان با تغييري اندك در شيوه لباس پوشيدن، نوع گفتار و رعايت مصالح ملي و قوميت ها به توليد چنين برنامه هايي دست زد.
متأسفانه شبكه هاي تلويزيوني ايراني سعي مي كنند كه از شيوه برنامه  سازي تلويزيون هاي خارجي تقليد كنند كه ناخواسته كپي ناقص اين برنامه ها، موجب بدگماني مخاطبان مي شود، چرا كه اغلب مخاطبان تنوع پسند، معمولاً اين نوع برنامه ها را قبلاً از طريق شبكه هاي تلويزيوني ماهواره اي ديده اند و كپي وطني آنها نيز نمي تواند براي آنها جاذبه برانگيز باشد.
همه ساله شاهد هستيم كه رسانه ملي به خاطر برخي مصالح ملي، رعايت نگاه هاي قوم گرايانه، اعتراض آن و اين، همچنان محدوديت گسترده اي را نسبت به توليد برنامه هاي تلويزيوني اعمال مي كند كه به خودي خود از ميزان جذبه اين برنامه ها مي كاهد. در حالي كه همين شبكه هاي تلويزيوني داخلي مي توانند با طرح مسئوليت پذيري مجريان برنامه و نويسندگان خود را از تركش هاي مخاطبان رسانه اي فارغ سازند.
در خاتمه قصد نداريم كه با اين مطلب به تهيه يا الگوبرداري از شبكه هاي تلويزيوني فارسي زبان بپردازيم اما مي توانيم اين موضوع را توصيه كنيم كه مديران رسانه اي به بررسي نقاط دافعه و جاذبه شبكه هاي تلويزيوني ايران بپردازند، تا كمتر دچار آفت هاي توليد برنامه هاي پرهزينه و كم فايده شوند. درست است كه اغلب شبكه هاي تلويزيوني فارسي زبان، بدون هزينه كردي و صرفاً با تهيه يك كپي ناقص از فيلم هاي سينمايي و مجموعه هاي تلويزيوني ايراني سعي مي كنند از اين فرصت ها بهره بگيرند اما معمولاً در لابه لاي همين برنامه هاي وطني نيز به تبليغ برنامه هاي سياسي و رسانه اي خود مي پردازند.
برنامه سازي تلويزيوني شبكه هاي فارسي زبان در آمريكا و اروپا آن چنان سهل و ساده است كه برخي از افراد با تهيه مقاديري امكانات فني و حمايت مالي برخي مؤسسات غيردولتي و دولتي كشورهاي ياد شده مي توانند به راحتي به تهيه و پخش برنامه هاي تلويزيوني بپردازند.
ناگفته نماند كه برخي از شبكه هاي تلويزيوني فارسي زبان ايراني نيز بي ميل نيستند كه در خفا با هماهنگي مسئولان رسانه اي ايران و با كمك فيلمسازان تلويزيوني جوان دست به راه اندازي چنين شبكه هاي تلويزيوني بزنند. بي گمان اگر مديران رسانه اي بتوانند با ارزيابي نقاط قوت و ضعف اين شبكه ها با كمترين هزينه، فايده رسانه اي را نصيب كشور سازند بي راه هم نرفته اند.

نگاهي به مجموعه هاي تلويزيوني سال ۸۳
سالي كه گذشت
000042.jpg
اگر چه مجموعه هاي تلويزيون در مقايسه با حجم انبوه برنامه هاي اين رسانه، سهم اندكي را به لحاظ مدت زمان پخش به خود اختصاص مي دهند، اما بايد اذعان كرد كه گروه ها فيلم و سريال شبكه هاي مختلف بيش از ساير گروه ها مورد توجه عام و خاص بوده و بخش اعظمي از بودجه سازمان صدا و سيما را به خود اختصاص مي دهند.
به گزارش ايسنا، پريسا بخت آور كه پيش از اين مجموعه موفق «پشت كنكوري ها» را براي شبكه تهران ساخته بود، با اتمام تعطيلات نوروز ،۸۳ تدوين آخرين ساخته خود با نام «من يك مستاجرم» را آغاز كرد. اين مجموعه داستاني كه مانند ديگر آثار وي از فضايي طنز برخوردار بود، تابستان گذشته از شبكه سه سيما پخش شد.
منوچهر عسگري نسب نيز خبر از ساخت سري دوم مجموعه تلويزيوني «بوي ريحون» داد. ساخت اين مجموعه همچنان در هاله اي از ابهام قرار دارد.
حسين سهيلي زاده، در سه ماهه اول سال ۸۳ «عشق گمشده» را كليد زد. اين مجموعه كه با بازي جمشيد مشايخي، آتيلا پسياني و ستاره اسكندري براي پخش از شبكه سه سيما در نظر گرفته شده  بود، پخش آن پيش از آغاز تعطيلات نوروز ۸۴ به پايان رسيد.
سهيلي زاده هم اينك ساخت مجموعه داستاني ديگري با نام «پيله هاي پرواز» را بر عهده گرفته است.
بنابر اين گزارش، احمد اميني در سه ماهه  نخست سال ۸۳ ساخت مجموعه تلويزيوني، در دل شهر را با موضوع ايدز آغاز كرد. اين مجموعه كه بعدها «بيگانه اي در ميان ما» نام گرفت، با بازي «آتنه فقيه نصيري» و «رامبد شكرابي» نيمه دوم سال ۸۳ از تلويزيون پخش شد.
مجموعه داستاني «در چشم باد» كه هم اينك به تهيه كنندگي حبيب الله كاسه ساز در مرحله  فيلمبرداري قرار دارد، در اواخر فروردين ماه سال ۸۳ پس از فيلمبرداري ۲۳۵ دقيقه اي توسط مسعود جعفري جوزاني متوقف شد. تهيه اين مجموعه را پيش از اين رضا انصاريان بر عهده داشت كه به دليل اختلاف با كارگردان از سمت خود بركنار شد.
در فروردين ماه سال ،۸۳ جابر قاسمعلي، نويسنده مجموعه داستاني «طلسم شدگان» با اعلام اين كه اين مجموعه تلويزيوني در مرحله  مونتاژ قرار دارد، از مهدي هاشمي، زيبا بروفه، امين زندگاني، بيتا فرهي و شهرام حقيقت دوست به عنوان برخي بازيگران آن ياد كرد. پخش اين مجموعه اواخر تير ماه سال ۸۳ از تلويزيون آغاز شد و تا اواسط بهمن ماه به طول انجاميد.
جابر قاسمعلي و داريوش فرهنگ هم اينك با همكاري يكديگر قصد ساخت مجموعه داستاني ديگر را دارند.
در اواخر فروردين ماه سال ،۸۳ اميد نجيب زاده، تهيه كننده مجموعه هايي چون مزرعه خوب كودكي و سرزمين روياها كه با حضور عروسك هاي دارا و سارا ساخته شده است، خبر از ساخت مجموعه تلويزيوني ديگر با نام من و پوتي داد. فيلمبرداري اين مجموعه تا ۲ ماه ديگر به پايان مي رسد.
اكبر منصور فلاح، كارگردان مجموعه «فقط به خاطر تو» ، ساخت مجموعه تلويزيوني «مردان كوچك» را از اوايل فروردين ماه سال ۸۳ آغاز كرد. وي اعلام كرد كه حدود ۶۵ درصد از تصويربرداري اين مجموعه به پايان رسيده است.
پخش «مردان كوچك» تا بهمن ماه سال ۸۳ به طول انجاميد و فلاح هم اينك ساخت مجموعه اي ديگر با نام «آقاي گرفتار» را بر عهده گرفته است.
اصغر هاشمي كارگردان سينما و تلويزيون نيز در ارديبهشت ماه سال ،۸۳ از ساخت مجموعه اي با نام «دادگر» براي سيما فيلم خبر داد. وي كه پيش از اين مجموعه داستاني «آپارتمان» را ساخته است، ابراز اميدواري كرد كه توليد «دادگر» تا اواخر سال ۸۳ به پايان برسد.
در اواسط ارديبهشت ماه سال ۸۳ ، عليرضا رييسي از همكاري با گروه تلويزيوني شاهد براي ساخت يك فيلم تلويزيوني خبر داد. اين فيلم قرار بود كه بر اساس داستان «قهرمان من»  اثر خود رييسي تهيه شود.
به گزارش ايسنا، مدير گروه فيلم و سريال شبكه تهران، در ۱۵ ارديبهشت ماه، اعلام كرد كه مجموعه طنز جديدي با نام «باجناق ها» ساخته مي شود.
اين مجموعه كه پخش آن به پايان رسيده است، پس از حرف و حديث هاي بسيار و اختلاف ميان عوامل سازنده نتوانست با اقبال عمومي مناسبي از سوي مردم مواجه شود.
شفيع آقا محمديان، مدير گروه فيلم و سريال شبكه قرآن، در اواخر ارديبهشت ماه ۸۳ مجموعه چهار قسمتي خود با نام «برگ هاي سفيد» را به مراحل پاياني ساخت رساند. اين مجموعه براي پخش از شبكه سحر تهيه شد و درباره  خانم محققي است كه پدرش ايراني و مادرش فرانسوي است.
فيلم تلويزيوني «آسماني» ارديبهشت ۸۳ مراحل تدوين را طي مي كرد. اين فيلم كه بعدها در قالب مجموعه اي با همين نام از شبكه اول سيما پخش شد، توسط بهرام صادقي فريدي كارگرداني شده است.
000039.jpg
مجيد جوانمرد فيلمبرداري مجموعه تلويزيوني «هنگامه» را در اواخر ارديبهشت ماه ۸۳ به پايان رسانيد. اين مجموعه كه به موضوع طلاق اختصاص دارد، تا كنون از تلويزيون پخش نشده است. جوانمرد بعدها اعلام كرد كه پخش «هنگامه» به سال ۸۴ موكول شده است.
با آماده شدن بخش عمده اي از دكورهاي مجموعه تلويزيوني «حضرت يوسف (ع)» ، توليد اين مجموعه از ۲۵ ارديبهشت ماه سال ۸۳ آغاز شد.
اين مجموعه داستاني- تاريخي كه بر اساس فيلمنامه اي از فرج الله سلحشور، به كارگرداني و تهيه كنندگي وي در مركز سيما فيلم توليد مي شود، پيش بيني مي شود كه فيلمبرداري آن حداقل ۲۴ ماه به طول بيانجامد.
همچنين ساخت مجموعه «شب هاي زندان» به تهيه كنندگي مهران رسام و كارگرداني محمدرضا آهنج از ۱۹ ارديبهشت ماه آغاز شد. اين مجموعه كه هم اينك با نام «سايه آفتاب» از شبكه سه سيما پخش مي شود.
مجموعه داستاني «قصه هاي مزرعه كوچك» به كارگرداني سيروس مقدم، در اوايل خرداد ماه ۸۳ مراحل تدوين را طي مي كرد.
اين مجموعه تلويزيوني كه ساخت آن در شبكه اول سيما به پايان رسيده است، تا كنون پخش نشده است.
اوايل خرداد ماه سال ،۸۳ مجموعه «آهوي ماه نهم» در مرحله  تدوين قرار گرفت. اين مجموعه تلويزيوني به كارگرداني مسعود نوابي كه پيش از اين مجموعه «دردسر والدين» را از وي شاهد بوده ايم، هم اينك از شبكه اول سيما پخش مي شود. تهيه كنندگي «آهوي ماه نهم» را علي لدني عهده دار است كه در حال حاضر تهيه «روشنايي هاي شهر » مسعود كرامتي را بر عهده دارد.
فيلم تلويزيوني «سفر» ساخته عليرضا سبزواري در تاريخ هشتم خرداد ماه ۸۳ آماده نمايش شد. اين فيلم به تهيه كنندگي سيما فيلم در تاريخ ۲۹ تير ماه سال گذشته از شبكه اول سيما پخش شد.
وضعيت «الفباي فراموش شده» حسينعلي ليالستاني همچنان نامعلوم است. وي كه به هنگام پخش مجموعه تلويزيوني «آواز مه» از شبكه اول سيما (۹ خرداد) از نگارش مجموعه داستاني ديگري خبر داده بود، اما همچنان ساخت اين مجموعه تلويزيوني را هنوز شروع نكرده است. در نيمه خرداد ماه ،۸۳ پوران درخشنده از ساخت اولين مجموعه داستاني خود براي صدا و سيما با عنوان «زماني براي زيستن» خبر داد.
اين كارگردان همچنين در تاريخ هشتم آذر ماه، اعلام كرد كه در صورتي كه شرايط لازم براي ساخت مجموعه «زماني براي زيستن» فراهم نشود، از ساخت آن انصراف خواهد داد.
مسعود كرامتي پيش توليد مجموعه تلويزيوني «بادبان ها» را در تاريخ ۱۶ خرداد ماه آغاز كرد. اين مجموعه كه بعدها «روشنايي هاي شهر» نام گرفت، هم اينك با بازي فاطمه گودرزي، بابك حميديان و مريم عبدالملكي در مرحله تصويربرداري قرار دارد.
«روشنايي هاي شهر» به تهيه كنندگي علي لدني با موضوع اقتصادي در شبكه دو سيما توليد مي شود.
توليد مرحله  دوم مجموعه تاريخي مختار نامه به كارگرداني داوود ميرباقري و تهيه كنندگي محمود فلاح، از ۱۶ ارديبهشت ماه ۸۳ طي مراسمي با حضور رييس سازمان صدا و سيما و جمعي از هنرمندان سينما و تلويزيون در احمدآباد مستوفي آغاز شد.
پيش بيني شده است كه توليد اين مجموعه تا مرداد ماه ۸۵ به طول بيانجامد.

شبكه پيشتاز كودك
روزانه حدود ۷ ساعت برنامه كودك و نوجوان از شبكه هاي تلويزيوني ايران، پخش مي شود و اين تعداد ساعت حدود ۹ درصد از كل ساعات پخش برنامه ها را شامل مي شود.
به گزارش ايسنا، شبكه هاي يك، دو و تهران از ميان هفت شبكه سيما، به توليد و پخش برنامه هاي كودك و نوجوان اقدام ورزيده اند.
در اين بين شبكه اول با ساخت حدود ۵/۳ ساعت برنامه در روز براي كودك و نوجوان پيشگام است. پس از شبكه اول، شبكه دو سيما با پخش حدود دو ساعت و نيم برنامه در مكان بعدي قرار دارد.
شبكه تهران نيز با ساخت برنامه هايي تحت عنوان «رنگين كمان» و «شهرك اعداد» مخاطبان كودك را روزانه دعوت به تماشاي تلويزيون مي كند.
از جمله برنامه هايي كه بيشترين مدت زماني را در بين برنامه هاي كودك و نوجوان به خود اختصاص داده اند، كارتون هاي خارجي هستند.
اين كارتون ها كه بسياري از آن ها تكراري اند، بعضا بدون داشتن يك روش آموزشي مناسب و صرفا با هدف ايجاد لحظه اي فرحبخش براي مخاطبان پخش مي شوند.
اغلب اين كارتونها با فرهنگ و شيوه زندگي ايراني نزديكي چنداني ندارند و كودكان كمتر با شخصيت هاي آنها همراه مي شوند.
اين در حاليست كه كودكان دهه هاي گذشته هنوز به خوشي از كارتونهاي آن دوران ياد مي كنند.
«ماجراهاي دو دل و دوستان» ، «كوچولوهاي شيطون» ، «بابالوها» ، «آن شرلي» ، «جك و مارسل» ، «هيپوكوپولو» ، «جزيره گنج» ، «فريكي» از كارتونهاي خارجي هستند كه اين روزها از شبكه هاي يك و دو سيما پخش مي شوند. اين تعداد در مقايسه با انيميشن هاي ايراني پخش شده از تلويزيون، سهمي چند برابر را به لحاظ كمي به خود اختصاص داده است.
طبق نظرسنجي اداره كل سنجش كه در شهريور ماه سال ۱۳۸۲ انجام شده است، بيش از نيمي از كودكان با حدود ۷۵ درصد، علاقه دارند برنامه هاي كودك عصرها پخش شود و تنها ۲۵ درصد به پخش برنامه هاي كودك در صبح تمايل نشان داده اند.
اين در حاليست كه شبكه اول سيما با اختصاص حدود ۵/۳ ساعت از آنتن خود به برنامه هاي كودك، تنها يك ساعت و چهل دقيقه در برنامه عصر آگاهي پخش مي كند. البته اين وضعيت در روزهاي جمعه تغيير كرده و برنامه هاي كودك پس از اخبار ساعت ۱۴ بر روي آنتن مي روند.
به نظر مي رسد شبكه دو سيما توجه بيشتري به اين نظرسنجي نشان داده است.
چرا كه از دو ساعت ونيم برنامه كودك و نوجوان اين شبكه، بيش از نيمي از آن عصرها پخش مي شود.
شبكه تهران نيز كه تنها يك ساعت در روز برنامه دارد، اصلي ترين برنامه خود ، «رنگين كمان» را صبح ها پخش مي كند. از نكات قابل توجه ديگر پخش كارتون توسط شبكه اول سيما در ساعت ۳ بامداد است كه ۱۰ دقيقه در نيمه شب پخش مي شود.

تازه هاي رسانه
ساز ايراني
موسيقي يكي از دريچه هاي مهم ارتباطي با جهان پيرامون و زبان گفتگويي است كه در اجتماعات كوچك از تاكسي گرفته تا ميان خانواده ها مي تواند رابطه ايجاد كند. راديو نيز به عنوان يك رسانه صرفا شنيداري نسبت به موسيقي غني و پربار اين سرزمين كه نقش موثري در شكل دادن به هويت فردي و جمعي تك تك افراد آن دارد بسيار حساس است.
به گزارش ايسنا، شبكه هاي مختلف راديويي غير از استفاده مكرر از موسيقي در ميان  برنامه ها، برنامه هاي مستقل مختلف موسيقيايي را در همين رابطه پخش مي كند.
«آواها و نواها» يكي از برنامه هاي گروه ادب شبكه سراسري صدا است كه موسيقي شهرهاي مختلف را به مدت ۳۰ دقيقه پخش مي كند.
«شب و موسيقي» نيز برنامه ۵۵ دقيقه اي شبكه سراسري صداست كه به پخش تصنيف هاي سنتي و موسيقي پاپ و موسيقي اصيل و موسيقي كلاسيك ايران و جهان مي پردازد.
«گلبانگ» يكي ديگر از برنامه هاي اين شبكه است كه هر روز به مدت ۳۰ دقيقه آهنگ هاي درخواستي پخش مي كند. شبكه راديويي جوان نيز برنامه هايي را در معرفي و پخش موسيقي ايران و جهان دارد.
«ساز ايروني» يكي از برنامه هاي هر روز شبكه جوان است كه به مدت ۱۵ دقيقه به موسيقي سنتي و مشخصات آن مي پردازد.
«ني لبك» نيز از برنامه هاي موسيقيايي است كه موسيقي نواحي را بررسي مي كند و از اقصي نقاط كشور موسيقي پخش مي كند.
«دهكده موسيقي» از برنامه هاي زنده و هر روز شبكه جوان است كه شامل پخش آهنگهاي درخواستي، اخبار موسيقي، مصاحبه با خوانندگان است.
«هارموني»، برنامه ديگري است كه يك روز در هفته از شبكه جوان به مدت ۱۵ دقيقه پخش مي شود و به ارائه بيوگرافي موسيقيدانهاي مطرح جهان و موسيقي مدرن جهان مي پردازد.
همچنين اين برنامه فيلم هايي راكه اين موسيقي هاي جهان به عنوان موسيقي فيلم در آنها استفاده شده معرفي مي كند. جعبه موسيقي نيز، صندوق صوتي شبكه راديويي جوان است كه به پخش آهنگهاي درخواستي مي پردازد.
بخشي از برنامه هاي شبكه راديويي تهران نيز اختصاص به موسيقي انتخابي دارد.
«جهان موسيقي» نيز سه روز در هفته به مدت ۳۰ دقيقه پخش مي شود و به بررسي موسيقي ملل مي پردازد. ضرب و اصول نيز عنوان برنامه اي از اين شبكه است كه به موسيقي ايراني مي پردازد.
جامه دران كه هفته اي يك بار به مدت ۶۰ دقيقه پخش مي شود به تحليل موسيقي با كارشناسي مي پردازد.
موسيقي كلاسيك نيز از شبكه فرهنگ قطعات موسيقي از موسيقيدانهاي جهان را با اجراي شاهين فرهت پخش مي كند.
«حرفهاي جواني» ، يكي از برنامه هاي گروه جوان و جامعه شبكه راديويي جوان است كه به صورت زنده از شنبه تا چهارشنبه پخش مي شود.
بنا بر اين گزارش، حرفهاي جواني از شنبه تا دوشنبه اختصاص به موضوع اجتماعي و روانشناسي دارد و در اين هفته نقش متقابل خانواده و جوان در افزايش و يا كاهش آسيب هاي اجتماعي از لحاظ روحي و در معرض قرار گرفتن خطرهاي جامعه بررسي مي شود.
همچنين در اين سه روز به آسيب هايي كه در اثر سوء رفتار در خانواده و يا از هم پاشيدن خانواده، نامناسب بودن بستر خانواده به جوان تحميل مي شود و جوان را به انواع بزه ناهنجاري هاي رفتاري مبتلا مي كند بررسي خواهد شد.
«حرفهاي جواني» به سردبيري مريم سيدغفوري و تهيه كنندگي دانش صبح هر روز از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰الي ۴۵/۱۰ دقيقه پخش مي شود.
«گام نهم» ويژه برنامه انتخابات شبكه  راديويي جوان است كه روزهاي زوج به مدت ۱۵ دقيقه از اين شبكه پخش مي شود.
مشاركت مردم در انتخابات با تاكيد بر حضور جوانان، حضور و دخالت بيگانگان، فضاي سياسي حاكم بر جامعه، خصوصيات يك رييس جمهور،  بررسي انتخابات دوره  اول تا هشتم، اطلاع رساني درباره  انتخابات، موضوعات محوري اين برنامه را تشكيل مي دهد.
000036.jpg
شبكه سحر و برنامه هاي آتي
به گفته مدير شبكه سحر در سال ،۸۴ سيماي عربي توسعه يافته و به شكل شبكه مستقل، ۲۴ ساعته فعاليت خود را ادامه خواهد داد.
شريف زاده در گفت وگو با ايسنا، درباره سياست هاي شبكه  برون مرزي سحر در سال ،۸۴ اظهار كرد: در سال جديد نيز همانند سالهاي گذشته بر اساس سياست ها و اهداف كلاني كه از قبل در شبكه ترسيم شده، حركت خواهيم كرد.
وي با بيان اين كه در سال جديد، توسعه كمي و كيفي برنامه هاي توليدي منطبق با نيازهاي مخاطبان در برنامه داريم، عنوان كرد: از سه سال گذشته توليد برنامه هاي نمايشي را آغاز كرديم كه مي توان گفت، در مجموع در حدود ۲۰ فيلم و سريال در اين شبكه ساخته شده است. همچنين فيلم سينمايي «زخم زيتون» ، تله تئاتر «زير گنبد كليسا» ، و مجموعه برنامه فقه و زندگي از جمله توليدات سال گذشته شبكه بوده كه پخش شده است.
مدير شبكه جهاني سحر مي افزايد: فيلم سينمايي «افسانه هلوكاست» به كارگرداني عبدالحسن برزيده و به تهيه كنندگي سعيد سعدي و «روياهايت را به خاطر بسپار» به خاطر كارگرداني حسن فتحي و تهيه كنندگي همايون فر از جمله فيلم هايي است كه در سال ۸۴ از شبكه سحر پخش خواهد شد.
با توجه به اين كه اين شبكه براي مخاطبان غير ايراني در آن سوي مرزهاي ايران پخش مي شود، اهداف شبكه نيز در جهت پاسخ به نيازهاي آنهاست كه به طور كل به معرفي ويژگي هاي ممتاز دين اسلام و تبيين مسائل اعتقادي مسلمانان براي مخاطبان و مشتاق به دين اسلام در آسيا و اروپا مي پردازيم.
وي با اشاره به اين كه معرفي سرزمين، فرهنگ و آداب و رسوم ايراني و ويژگي هاي جاذبه هاي توريستي يكي ديگر از اهداف شبكه است، گفت: در حقيقت سعي داريم ايران را به معناي عام به مخاطبان غير ايراني در سراسر دنيا نشان دهيم، همچنين تبيين آرمان ها و سياست هاي انقلاب و نشان دادن دستاوردهاي انقلاب اسلامي يكي ديگر از اهداف اصلي اين شبكه است.

سينما
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |