چهارشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۳ - Apr 27, 2005
حضرت رسول اكرم(ص): به برادر خود علمي صدقه دهيد كه راهنماي او شود،
و اظهارنظري كه او را در راه حق و عمل به آن، استوار دارد.
عده الداعي / ۶۳
امروز با حافظ
سود و سرمايه بسوزي و محابانكني
اي كه در كشتن ما هيچ مدارا نكني
قصد اين قوم خطا باشد هان تا نكني
دردمندان بلا زهر هلاهل دارند
با تصويب كميسيون جشنواره ها
جشنواره تئاتر فجر از تهران خارج شد
خبرگزاري فارس: معاون فرهنگي، هنري اداره ارشاد استان يزد گفت: يكي از تصميم هاي تصويب شده در كميسيون «جشنواره ها» خارج شدن جشنواره بين المللي تئاتر فجر از تهران و برگزاري آن در استان ها است.
سيد جواد رفائي، معاون فرهنگي، هنري اداره ارشاد استان يزد درباره برنامه هاي تصويب شده در كميسيون «جشنواره ها» كه در روز جهاني تئاتر در اصفهان برگزار شد به خبرگزاري فارس گفت: در جلسه كميسيون جشنواره ها ۳ برنامه به تصويب رسيد.
يكي از برنامه هاي مطرح شده كه در كميسيون به تصويب رسيد، خارج شدن جشنواره تئاتر فجر از پايتخت است.
كميسيون به اين نتيجه رسيد تا محل برگزاري جشنواره بين المللي تئاتر فجر از تهران خارج شود و اين جشنواره در مناطق مختلف كشور برگزار گردد.
به طور مثال بخش آييني و سنتي در يك استان و بخش بين الملل در استان ديگر برگزار شود.
اين برنامه توسط كميسيون به تصويب رسيد و نتيجه نهايي آن را مركز هنرهاي نمايشي مشخص مي كند.
وي افزود: در اين كميسيون تصميم گرفته شد تا جشنواره ها از حالت استاني بيرون آمده و هر كدام از مراكز و سازمان ها بتوانند از جشنواره ها حمايت كنند و به جاي جشنواره هاي استاني، جشنواره هايي با عناويني چون مبارزه با اعتياد، صنايع دستي و... با حمايت از سازمان ها برگزار شود.
رفائي بيان داشت: همچنين در اين كميسيون تصميم گرفته شد تا به جاي جشنواره تئاتر استاني، جشنواره تئاتر شهرستان برگزار شود تا شهرهاي كوچك نيز به عرصه تئاتر كشانده شوند و در حوزه هنرهاي نمايشي فعاليت كنند.

راه اندازي بزرگترين بانك اطلاعات آثار هنري
ايسنا: مجموعه آثار هنري كشور در فضايي ديجيتالي و در عرصه هاي مختلف، اعم از تاريخ، اطلاعات تصويري، موقعيت هاي جغرافيايي، محل نگهداري و نيز كليه اطلاعات مورد نياز محققان، هنرمندان و علاقه مندان آثار هنري، گردآوري و عرضه مي شود.
پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي، با ارايه طرحي جامع در اين باره، مجري ايجاد چنين فضايي است؛ اين پروژه كه رشته هاي مختلف هنري را در بر مي گيرد، از يك سال پيش با معماري آغاز شده است و به هنرهاي تجسمي، فرش، خوشنويسي، مجسمه و غيره ختم خواهد شد.
مرتضي گودرزي ديباج - رئيس پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي- توضيح داد: اين مجموعه براساس نياز طبقه علمي و نوع درخواست به  ساده ترين شكل و دست يافتني ترين حالت، دقيق ترين اطلاعات را در زمينه آثار هنري كشور، از لحاظ كمي و كيفي در اختيار محققان، پژوهشگران و هنرمندان قرار مي دهد.
گودرزي ديباج طرح يادشده را نقطه عطفي در مطالعات هنر ايران و هنر اسلامي در ايران دانست و افزود: سيستم جست وجوگري براي اين بانك ها در حال طراحي است كه قرار است آثار هنري را يك به يك درون بانكها قرار دهد، تا بتواند بخشي از نيازهاي مطالعاتي و پژوهشي كشور را در عرصه هنر ايراني، اسلامي و در حوزه فلات بزرگ ايران، مرتفع سازد.
او خبر داد: ۱۰ بانك در حوزه معماري در حال آماده سازي است كه به زودي در دسترس همگان قرار مي گيرد.
وي گفت: تصويرهاي مختلف بنا، نماي بيروني و داخلي، كليه جزئيات اعم از تزئينات، نقوش، ساختارهاي مختلف، نما، پلان، نقشه مقاطع مختلف، تصاوير هوايي با كليه ابعاد و موقعيت هاي جغرافيايي همراه با كليه اطلاعات مكتوب و تاريخچه  بناها در بانك هاي معماري قرار داده خواهد شد.

پاسخ به پرسش پزشكي
راه هاي درمان سنگ كيسه صفرا
دكتر روزنفلد در پاسخ به سئوالي گفته است: درمان بيماري سنگ كيسه صفرا، امروزه به صورت سابق دشوار نيست و راه هاي آسان تري براي آن وجود دارد. علاوه بر راه طولاني سابق، سنگ كيسه صفر را مي توان با مصرف داروي «اكتي گال» حل كرد و از ميان برد البته نه همه سنگ ها را. همچنين از طريق عمل لاپاروسكوپيك كلسيستكتومي (فرستادن لوله و خارج ساختن سنگ) و بالاخره با ليتوتريپسي (استفاده از امواج الكترو مگنتيك). استفاده از يكي از اين سه روش و روش سنتي (جراحي مفصل) بستگي به نوع سنگ و طرز قرار گرفتن آن دارد. اگر سنگ كيسه صفرا درمان نشود، فرد دچار يرقان و تورم كبد خواهد شد زيرا كيسه صفرا انبار بايل (صفرا) است كه براي هضم غذاي چرب در كبد ساخته مي شود و هنگام لزوم از كيسه به روده كوچك فرستاده مي شود و نبايد مجاري دريافت و ارسال بسته باشد كه با تشكيل سنگ اين مجاري تنگ يا بسته مي شوند و توليد عوارض ناخواسته مي كنند..

فروش فيلم ها در سينماهاي تهران
ايسنا: «شاخه گلي براي عروس» با بازي جواد رضويان و مجيد صالحي با فروش ۱۶۲ ميليون توماني بعد از ۳۶ روز نمايش در ۲۲ سينما پرفروشترين فيلم اين دوره تا سوم ارديبهشت ماه است.
به گزارش خبرنگار هنري ايسنا، «مجردها» با حضور محمدرضا فروتن، مجيد صالحي، مريلا زارعي بعد از ۳۹ روز نمايش در ۱۷ سينما۱۶۰ ميليون فروش داشت و در رده دوم فروش قرار دارد.
براساس همين گزارش «گل يخ» با بازي محمدرضا گلزار، الناز شاكردوست، ويشكا آسايش و بازيگر كودك آلما اسكويي بعد از چهل و دو روز نمايش ۱۳۰ ميليون تومان فروخت.
«ازدواج صورتي» نيز با حضور بهرام رادان، فاطمه گودرزي و خسرو شكيبايي در ۱۲ سينما بعد از ۳۶ روز نمايش ۳۹ ميليون تومان فروش داشت.
«در به درها» كه در گروه كودك به نمايش درآمده است  با در اختيار داشتن ۹ سينما طي ۳۶ روز نمايش ۲۷ ميليون فروخته است.
به گزارش ايسنا، «عاشق مترسك» نيز كه در گروه آسمان باز آخرين روزهاي نمايش خود را سپري مي كند طي ۱۱ روز نمايش در ۴ سينما ۳ ميليون و ۵۰۰ هزار فروخت.
در فيلمهاي خارجي اين دوره «هوانورد» مارتين اسكورسيزي بعد از ۳۱ روز نمايش در يك سينما ۱۶ ميليون فروخته كه رقم قابل توجهي به شمار مي رود.
«قهرمان» نيز در ۳۴ روز نمايش در ۳ سينما ۷ ميليون و «در جهنم» در ۴۳ روز نمايش در يك سينما ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار فروش داشته اند.

۴۲ نمايش در جشنواره تئاتر فتح خرمشهر
ايرنا: مسئول  روابط عمومي اداره  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  خرمشهر گفت : از ۵۳ متن  نمايشي  ارسال  شده  به  دبيرخانه  هشتمين  جشنواره  تئاتر فتح  خرمشهر ۴۲ متن  پس  از بازخواني  تأييد شد.
«رضا مرداني » در گفت  و گو با ايرنا افزود: در مرحله اول  ۱۲ نمايش  خياباني  و ۳۰ نمايش  صحنه اي  بازخواني  شد و در مرحله  بعدي  نيز۲۴ ارديبهشت  ۸۴ اين  نمايش ها بازبيني  مي شود.وي  اضافه  كرد: اين  آثار از اهواز، آبادان ، خرمشهر، دزفول ، شوش ، باغملك ، رامهرمز، انديمشك ، سوسنگرد و شادگان  ارسال  شده  است .هشتمين  جشنواره  تئاتر گراميداشت  فتح  خرمشهر از سوم  تا هفتم  خرداد در اين  شهر برگزار مي شود.

رضا كيانيان:
فارغ التحصيلان تئاتر جذب شغل هاي كاذب مي شوند
ايرنا: رضا كيانيان بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون گفت: مهمترين معضل فراروي تئاتر ايران، عدم تعادل بين نيروي كار و فرصت هاي شغلي است.
وي روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: اين عدم تعادل، باعث شده تا دانش آموختگان تئاتر جذب مشاغل كاذب شوند.
اين بازيگر تئاتر تصريح كرد:  سالانه دانش آموختگان زيادي در رشته تئاتر از دانشگاه هاي كشور فارغ التحصيل مي شوند و متاسفانه هيچ سازمان يا نهادي جوابگوي خيل تحصيل كردگان تئاتر نيست.
كيانيان افزود: آمار ۱۶۰۰ نفري فارغ التحصيل از دانشكده هاي تئاتر كشور كه چهار برابر فارغ التحصيلان رشته تئاتر در اروپا مي باشد، نگران كننده است.
وي با اشاره به كمبود امكاناتي چون سالن نمايش و فضاهاي تئاتري در كشور افزود: جايگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان متولي امر فرهنگي در كشور، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و ديگر سازمانهاي متولي امور فرهنگي در توسعه تئاتر كشور كجاست؟
كيانيان نبود برنامه ريزي در سطوح مختلف را يكي ديگر از نگراني هاي اهالي تئاتر دانست و افزود: نگاه مقطعي به رفع مشكلات تئاتر، بدون برنامه ريزي درازمدت تنها يك مسكن است.
وي ابراز اميدواري كرد: متوليان امور فرهنگي كشور به دل نگراني هاي خانواده تئاتر توجه بيشتري داشته باشند.

تازه هاي دنياي رسانه ها
هند به جاي صدور پزشك، بيمار وارد مي كند
يكشنبه شب اين هفته، شبكه تلويزيوني سي.بي.اس آمريكا در برنامه خود معروف به «۶۰ دقيقه» گزارشي پخش كرد كه نشان داد هند به جاي صدور دكتر به كشورهاي ديگر دست به ابتكار مهم و پولساز و شهرت خيز تازه اي زده و آن واردات بيمار از كشورهاي ديگر به ويژه آمريكاست. هند براي جلب اين بيماران دست به ساختن بيمارستان هاي ويژه و تجهيز آنها به بهترين وسايل و پزشك و جراح زده و بيماران با پرداخت يك دهم تا يك سي ام هزينه آمريكا در آنجا تحت عمل جراحي و درمان قرار مي گيرند. اين بيماران در مصاحبه گفته بودند كه از وضعيت درمان خود خيلي راضي هستند. يك بازرگان آمريكايي ساكن كاليفرنيا گفته بود كه به بيماري قلب دچار شده بود و چون او هم مانند پنجاه ميليون آمريكايي ديگر فاقد بيمه درماني بود براي عمل قلب از او سيصدهزار دلار مطالبه شده بود كه وي با هزينه اي كمتر از يك سي ام اين مبلغ خود را درمان كرد. هزينه پرواز رفت و آمد به هند از نيويورك حدود نهصد دلار است. در آمريكا سهم بيمه شده در هر ماه به طور متوسط ۲۰۰ دلار است و بايد ده تا بيست درصد هزينه را هم خود شخص بپردازد كه درمان در هند به مراتب كمتر از ده تا ۲۰ درصد مي شود و نظام خوابيدن در بيمارستان و پرستاري هم بهتر است و غرامت درمان غلط را هم دولت هند پرداخت مي كند كه معتبرتر از شركت هاي بيمه است. قبلاً امور حسابداري و كارهاي كامپيوتري بسياري از كشورها به هندي ها واگذار شده بود كه اينك طبابت هم بر آنها اضافه شده است. داروهاي بدون نسخه كه در كشورهاي ديگر مصرف مي شود عمدتاً ساخت هند است. طبق برآورد، ده درصد از ششصد هزار پزشك فعال در آمريكا هندي هستند.
رويدادهاي روز، سوژه تفسير مطبوعات
مفسران روزنامه ها چند موضوع را از ميان خبرهاي روز كه اهميت بيشتري داشته اند، سوژه تفسير هاي خود قرارداده اند از جمله: وليعهد كشور سعودي به جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا كه از او در مزرعه خود استقبال و پذيرايي بي سابقه به عمل آورد، قول داد كه توليد نفت خام را به تدريج در چهار سال آينده با هدف كاهش بهاي بنزين در آمريكا تا روزي ۱۲ و نيم ميليون بشكه افزايش دهد كه ۳ ميليون بشكه بيش از توليد امروز است. در تفسير ها اعلاميه نشست سران و نمايندگان كشورهاي آسيايي  -آفريقايي در جاكارتا يك رويداد تاريخساز خوانده شده است كه در آن دولت هاي شركت كننده، متعهد به همكاري و هماهنگي اقتصادي، فرهنگي و سياسي و معاضدت به ويژه در برابر سوانح طبيعي با يكديگر شده اند و قرار گذاشته اند كه هر چهار سال يك بار نشست سران داشته باشند. به اين ترتيب اين مشاركت استراتژيك كشورهاي دو قاره كه سه چهارم نفوس جهان را در خود جاي داده اند مي رود جاي جنبش بين المللي غير متعهدها را بگيرد كه نشست اخير به ياد پنجاهمين سالروز تأسيس آن (كنفرانس باندونگ آوريل سال ۱۹۵۵) برپا شده بود. پوتين براي دومين بار در دو سال متوالي در نطق سالانه خود در «دوما» فروپاشي شوروي را يك فاجعه و بدترين رويداد قرن بيستم خواند. با وجود اين، هنوز اقدامي براي جبران آن نكرده است. دولت مسكو هنوز در اقمار سابق ستون هاي پنجم چشمگير و اقليت روس دارد و فرهنگ و اقتصاد و نظام ارتش همچنان مشرك است ولي پوتين در طول زمامداري خود از اين اهرم ها استفاده نكرده و خيلي آسان اجازه داده است كه اوكراين و گرجستان بروند و سه كشور بالتيك شوروي به ناتو بپيوندند و آينده گروه مشترك المنافع در پرده ابهام قرار گيرد. در عوض، چين با سفر جاري «لين چان» رهبر حزب «كومين تانگ» به پكن يك قدم به وحدت نزديك مي شود. «كومين تانگ» حزبي بود كه در سال ۱۹۴۹ تايوان را جمهوري ملي چين اعلام داشت.
در زمينه ادامه داغ بودن قيمت خانه و زمين در آمريكا، در يك گزارش تفسير گونه از قول مالك يك آپارتمان دو اطاقه نوشته شده بود كه وي آپارتمان ۳۵ ساله اش را ۱۸۵ هزار دلار آگهي كرده بود كه ظرف سه ساعت پس از انتشار آگهي، آن را به ۲۰۰ هزار دلار فروخت زيرا خريداران همانند «مزايده حضوري» محاصره اش كرده بودند. اين گزارش، وضعيت معاملات مستغلات در ايران سال ۱۳۳۵ را در ذهن تداعي مي كند. در همين گزارش آمده بود كه پول هاي سرگردان به جاي بورس سهام، به جاي رفتن در كار خريد اوراق قرضه دولتي و يا پس انداز دراز مدت در بانك ها، به بازار مستغلات ايالت فلوريدا سرازير شده و بهاي آپارتمان در شهر ميامي در طول يك سال از دو برابر تجاوز كرده و ديگر زمين خالي براي ساخت آسمانخراش (برج) به دست نمي آيد و اين آپارتمان ها همه خالي است و تنها به منظور معامله و دست به دست شدن ساخته شده اند و بهاي آنها به چند برابر هزينه ساخت رسيده است. برخي از اين پول ها متوجه بازار عتيقه شده و قيمت ها را بالا برده است به گونه اي كه چند روز پيش در حراج كريستي يك ويولن سيصد و پنجاه ساله دو ميليون و ۳۲ هزار دلار بفروش رفت.

سگ ولگرد در تالار مولوي
خبرگزاري فارس: نمايش «سگ ولگرد» برداشتي از كتاب صادق هدايت است كه بيژن چوبينه آن را نوشته و به زودي در تالار مولوي يا حوزه هنري به روي صحنه مي رود. نمايش «سگ ولگرد» به كارگرداني محمد غزازاني، براي اجراي عمومي در تهران و شهرستان ها در حال تمرين در اداره تئاتر است.اين نمايش، اقتباس از كتاب «سگ ولگرد» نوشته صادق هدايت است كه بيژن چوبينه آن را نوشته و بازيگراني چون امير رجبي، عرفان رباطي، ميلاد زارع، محمد قمشه، نوشين مجيدي، راحيل پارس مهر، عفت آقا لري، علي فخاري، مريم دريايي، مجيد شعباني و محسن شعباني در آن به ايفاي نقش خواهند پرداخت.

مدير انجمن سينماي دفاع مقدس:
سينماي دفاع مقدس سينماي ملي ايران است
مهر: مدير انجمن سينماي دفاع مقدس معتقد است ژانر دفاع مقدس به دليل زيرساخت معنوي خود بايد به منزله سينماي ملي كشور قلمداد شود.
به گزارش مهر، محمد رضا شرف الدين گفت: براي تداوم افكار انقلابي و ارزشي در سينما، لازم است كه سينماي دفاع مقدس، همچنان زنده و پويا به فعاليتهاي خود ادامه دهد.وي با اشاره به تاثيرات دوران دفاع مقدس در حوزه هاي گوناگون كشور يادآور شد: پس از دوران دفاع مقدس، جامعه ما با يك تحول اساسي در زمينه هاي مختلف روبه رو شد و سينما نيز به عنوان موثرترين ابزار هنري از چنين تاثيري بي بهره نبود.
شرف الدين ورود فيلمسازان صاحب انديشه در اين عرصه را، عاملي براي ارتقاي سطح كمي و كيفي آثار دفاع مقدس دانست و در اين باره گفت: ورود سينماگران انديشمند كه داراي سوابق درخشان انقلابي و مبارزاتي در دوران دفاع مقدس بوده اند، منجر به بوجود آمدن ژانر دفاع مقدس شد، ژانري كه تاكنون توانسته باعث گسترش افكار و انديشه هاي معنوي و انقلابي باشد.
مدير انجمن سينماي دفاع مقدس، در بخش ديگري از صحبت هايش در خصوص حمايت از فيلمسازان در اين ژانر سينمايي افزود: اگر انجمن سينماي دفاع مقدس را به عنوان مركزي براي پشتيباني ابزاري از اين ژانر تلقي كنيم، سخت در اشتباه هستيم، چرا كه وظيفه اين انجمن حمايت از توليد تفكر و انديشه فيلمسازان و همچنين برگزاري همايش ها، نظر سنجي ها براي هدايت انديشه ها در چنين ژانري است.
دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس سوم تا هفتم خرداد ماه سال جاري در تهران و خرمشهر برگزار خواهد شد.

بهارستان
اگر عشق، عشق باشد، زمان حرف احمقانه است.
فروغ فرخزاد - نامه ها

برگي از تاريخ
اخطار انگلستان به ايران، كناره گيري علاء و انفجار انبار اسلحه
جهان در روز ۲۷ آوريل (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۵۳ پيش از ميلاد ايران و روم در آستانه جنگ كارهه (حران) قرار گرفته بودند كه «دوپوي» در صفحه ۱۲۹ تأليف خود (  تاريخ جنگ ) از آن به عنوان قاطعترين نبرد نظامي بشر در قرون قديم نام برده است. در اين جنگ، كراسوس كنسول اول روم كشته شد و از ارتش آن كشور كمتر از پنج هزار تن موفق به فرار شدند. در سال ۱۵۲۱ فرديناند ماژلان، دريانورد اروپايي كه نام پاسيفيك را بر بزرگترين پهنه آبي جهان گذارد، در جزاير فيليپين به دست يك بومي اين جزاير كشته شد زيرا فيليپيني ها احساس كرده بودند او مي خواهد با ايجاد تفرقه ميان آنان سرزمينشان را تصاحب كند. او و همراهانش نخستين اروپايي ها يي بودند كه راه عبور از اقيانوس اطلس به اقيانوس آرام را شناسايي كردند كه بر تنگه مربوط (منتهي اليه قاره آمريكا) نام ماژلان گذاشته شده است. در سال ۱۵۲۶ «بابر» از اميرزادگان تيموري با تشويق و كمك ايران در جنگ بر پادشاه هند فائق آمد، دهلي را تصرف و دودمان تيموريان هند (معروف به مغولان) را بنياد گذارد. در سال ۱۷۱۱ سپكتيتور (ناظر) كه گفته مي شود نخستين مجله جهان به زبان انگليسي است شماره اول خود را منتشر كرد و جوزف اديسون ناشر آن در سرمقاله اش نوشت كه مي خواهد آموزگار همه مردم باشد. از همين رو يكي از مهمترين وظايف جرايد، «آموزش عمومي» شناخته شده است. در سال ۱۸۲۸ روسيه بر سر كشتار يوناني ها به عثماني اعلان جنگ داد. در سال ۱۹۰۹ (۱۲۸۸ هجري خورشيدي) چند واحد ارتش روسيه به بهانه محافظت از جان و مال خارجيان مقيم تبريز وارد اين شهر شد و در امور آذربايجان به مداخله پرداخت. روسيه و انگلستان ايران را طبق موافقتنامه اوت ۱۹۰۷ سن پترزبورگ ميان خود به دو منطقه نفوذ تقسيم كرده بودند و به زعم آن دو دولت فرستادن نيرو به ايران كاري خلاف قاعده نبود! در سال ۱۳۰۷ هجري دولت وقت «دكتر والدر» سوئيسي را براي اداره خزانه داري ايران استخدام كرد. هفته پيش از آن، دكتر «كورت ليندن بلات» آلماني براي رياست بر بانك ملي ايران استخدام شده بود. در سال ۱۹۴۵ پارتيزان هاي كمونيست ضمن بازرسي چند كاميون نظامي آلمان كه در حال حركت به شمال ايتاليا براي خروج از اين كشور بودند موسوليني رهبر سابق (دوچه) را كه در ميان بار كاميون ها مخفي شده بود يافتند و بيرون كشيدند. موسوليني از سال ۱۹۴۳ عملاً يك زندگي مخفي در حال فرار داشت. وي در همين روز در سال ۱۹۱۹ حزب فاشيست ايتاليا را تأسيس كرده بود. در سال ۱۳۳۲ هجري جنازه سرتيپ افشار طوس، رئيس شهرباني كل كشور منصوب از جانب دولت مصدق كه از اول ارديبهشت ناپديد شده بود در غار «تلو» در بلندي هاي شمال تهران كشف و متعاقب آن گروهي از افسران كه دولت مليون آنان را بازنشسته كرده بود به اتهام ربودن و شكنجه و قتل او بازداشت شدند. در سال ۱۹۷۸ حزب كمونيست افغانستان در اين كشور كودتا كرد و قدرت را به دست گرفت. در جريان اين كودتا محمد داود خان كه خود با انجام كودتا بر ضد محمدظاهرشاه به رهبري افغانستان دست يافته بود، كشته شد.
و اينك برگ امروز: ششم ارديبهشت ۱۳۳۰ دولت انگلستان به ايران اخطار داد كه پافشاري در اجراي قانون ملي كردن نفت عواقبي بس ناگوار براي اين كشور در بر خواهد داشت. چند ساعت بعد حسين علاء از نخست وزيري كناره گيري و روز بعد مجلس به نخست وزير شدن دكتر مصدق ابراز تمايل كرد و او رئيس دولت شد و اجراي قانون ملي شدن نفت را سرلوحه برنامه خود اعلام داشت. همزمان با اخطار انگلستان به ايران و ساعاتي پيش از نخست وزير شدن مصدق، انبار مهمات ارتش در فارس منفجر شد و يك سوم كل اسلحه و مهمات ايران از جمله شصت هزار تفنگ و توپ از دست رفت. رئيس تسليحات ارتش، فرمانده لشكر فارس و عده اي ديگر مورد سوءظن قرار گرفتند و بازداشت شدند.
iranianshistoryonthisday.com
نوشيروان كيهاني زاده

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
سال ها آزمايش كرد تا تجربه كند، حالا وقتش بود
كه تجربه هايش را آ زمايش كند.
اشرف منصوري مقدم

گشتي در دنياي خبرها
نگهبان بدون گوش
نيوكاسل: نگهبان يك رستوران در شهر نيوكاسل انگليس كه قصد پايان بخشيدن به كتك كاري دو مشتري را داشت در بيمارستان بستري شد.
هنگامي كه اين دو مشتري با هم كتك كاري كردند،  نگهبان براي جدا كردن آنها وارد عمل شد كه يكي از مشتريان زن با دندان، گوش راست وي را گاز گرفت و كند. پزشكان گفتند، امكان پيوند زدن تكه گوش جدا شده به سر نگهبان نگون بخت وجود ندارد.
رقابت جهاني سوت زني
نيوكلمبيا: سي و دومين دوره رقابتهاي جهاني سوت زني با شركت ۱۳ كشور در آمريكا برگزار شد كه در قسمت زنان يك خانم از آمريكا و در بخش مردان شركت كننده اي از كشور هلند به مقام قهرماني دست يافتند . شركت كنندگان در اين مسابقه با سوت زدن به نواختن آ هنگ ترانه هاي مشهور پرداختند كه داوران، شركت كننده  اي را كه بهتر از سايرين به نواختن، آهنگ ترانه مورد نظر پرداخته بود، برگزيدند.
نتيجه نااميد نشدن
لندن:  خانواده يك خانم ۵۸ ساله، اين بيمار سرطاني را از خطر مرگ نجات دادند. چندي پيش پزشكان يك بيمارستان در انگليس، اين خانم را به خانه فرستادند و به صراحت اعلام كردند كه او تا چند روز ديگر خواهد مرد.
اما خانواده اين زن نااميد نشدند و او را به بيمارستاني ديگر انتقال دادند. از قضا در آن بيمارستان، پزشكان اعلام كردند درصورت انجام عمل جراحي،  وي از خطر مرگ رهايي خواهد يافت.به هر حال آنها با عمل جراحي،  تومور سرطاني را از شكم پيرزن خارج كردند و او در حال حاضر دوران نقاهت را پشت سر مي گذارد.
پيرزن قصد دارد از پزشكي كه او را به خانه فرستاده بود شكايت كند.
هشدار به پيرزن
منچستر: پليس به يك پيرزن بازنشسته دستور داد از غذادادن به كلاغ ها و مرغ هاي دريايي در باغچه خانه اش خودداري كند. اين پيرزن ۶۰ ساله هر روز تعداد زيادي كلاغ و مرغ دريايي را در باغچه خانه اش جمع آوري مي كند و به آنها غذا مي دهد كه سر وصداي اين پرندگان، همسايه ها را كلافه كرده است.در پي شكايت همسايه، پليس به اين خانم دستور داد كه ديگر به اين پرندگان غذا ندهد.
زندگي تا ۱۳۰ سالگي
برلين: محققان مي گويند انسان ها در آينده اي نزديك قادر خواهند بود تا سن ۱۳۰ سالگي عمر كنند. با توجه به پيشرفت هاي به دست آمده در علم پزشكي، تغذيه بهتر و همچنين كاهش خطر مرگ در جنگ ها و سوانح ،نوزاداني كه در كشورهاي پيشرفته جهان به دنيا مي آيند شانس زندگي تا بيش از سن ۱۰۰ سالگي را خواهند داشت.به گفته محققان، عوامل ژنتيك تنها در ۲۵ درصد طول عمر يك فرد مؤثر است و بقيه عوامل موثر عبارتند از دارو، بهداشت، ورزش، تغذيه مناسب و اميدوار بودن به زندگي.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۲ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و ۶ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۴۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۱۷ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
گالري ماني: نمايشگاه طراحي و نقاشي پرويز اميري / ۹ تا ۱۴ ارديبهشت / فرمانيه، كامرانيه جنوبي، خيابان دژم جو، پلاك ۴۳ / تلفن: ۲۸۳۳۱۱۰.
نگارخانه هفت پيكر: نمايشگاه نقاشي و زيورآلات سنتي گروهي / ۱۰ تا ۱۹ ارديبهشت / يوسف آباد، انتهاي خيابان ،۵۳ پارك نظامي گنجوي، باشگاه شهروندان جوان / تلفن: ۸۸۸۱۸۴۴.
نگارخانه نوا: نمايشگاه نقاشي و خط نقاشي گروهي از استادان به مناسبت روز معلم / ۱۱ تا ۱۶ ارديبهشت.
نگارخانه نياوران: نمايشگاه آثار هنري هنرمندان كشورهاي آفريقايي فرانسه زبان / از ۷ ارديبهشت به مدت يك هفته / انتهاي پاسداران، مقابل پارك نياوران فرهنگسراي نياوران.
گالري طراحان آزاد: نمايشگاه نقاشي ناهيد دوستدار / تا ۷ ارديبهشت / ميدان فاطمي، ميدان سلماس، شماره ۴۲ / تلفن: ۸۰۰۸۶۷۶.
گالري سيحون: نمايشگاه نقاشي محسن درخشان / تا ۸ ارديبهشت / خيابان خالد اسلامبولي، خيابان چهارم، پلاك ۳۰ / تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵.
گالري  آسياب: نمايشگاه آثار محسن وزيري مقدم / ۹ تا ۱۸ ارديبهشت / خيابان اسدآبادي، روبروي گل فروشي رز، شماره ۴۷۸/ تلفن: ۸۰۶۸۳۹۴.
گالري ثروت: نمايشگاه نقش برجسته ها و مجسمه هاي ايران باستان / ۸ تا ۱۳ ارديبهشت / خيابان آفريقا، بابك مركزي، شماره ۳۵ / تلفن: ۸۷۹۸۷۰۷.
گالري برگ: نمايشگاه گروهي از آثار انجمن هنرمندان مجسمه ساز ايران / تا ۸ ارديبهشت / بالاتر از ميدان ونك، دامن افشار، پلاك ۱/۱۲/ تلفن: ۸۷۸۵۳۳۴.
نگارخانه لاله: نمايشگاه نقاشي پريچهر سهيلي / تا ۸ ارديبهشت / خيابان فاطمي،  جنب هتل لاله / تلفن: ۸۹۶۰۴۹۲.
مان هنر نو: نمايشگاه آثار گرافيك و هنري ايران و جهان و نمايشگاه مروري بر آثار گرافيك فرشيد مثقالي / خيابان شريعتي، بالاتر از پل صدر، خيابان سهيل، پلاك ۳۳ / تلفن: ۲۲۰۴۲۷۱.
نگارخانه هنر: نمايشگاه نقاشي عليرضا ملك جعفريان / ۱۰ تا ۲۰ ارديبهشت / خيابان نجات اللهي، نبش ورشو، مركز سازمانهاي غيردولتي، شماره ۲۶.

گل و گياه
قرنفل
000723.jpg
نام علمي: Dianthus barbatus
خانواده: CARYOPHYLACEAE
گياهي دو ساله، كند رشد، داراي برگهاي سرنيزه اي كه گلهاي رنگارنگ آن در اواخر بهار ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۴۵ و گستردگي آن به ۳۰-۲۰ سانتيمتر مي رسد. واريته هاي كوتاه قد آن داراي بلندي ۱۵ سانتيمتر هستند.
نيازها: مكان آفتابي، خاك نسبتاً قليايي و سبك، جهت افزايش طول دوره گلدهي گلهاي خشك را مرتباً مي چينند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در اواخر شهريورماه امكان پذير است
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |