چهارشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۳ - Apr 27, 2005
كدام نرم  افزار براي سير در اينترنت بهتر است
مبارزه با bugكامپيوتري
000690.jpg
گروه دانش: امير بهادري نژاد- هيچ برنامه كامپيوتري، ايده آل نيست و تمام برنامه ها حاوي bug مي باشند اما bugهاي موجود در نرم افزارهاي opensource بسيار كم خطرتر هستند.
در حدود يك ماه پيش يك شركت دانماركي كه در حوزه امنيت اينترنتي فعاليت مي كند مدعي شد، ۸bug در نرم افزار فاير فاكس يافته است كه احتمال دارد برخي از اين bugها باعث از دست رفتن اطلاعات محرمانه كاربر بشود و برخي ديگر راه را براي ورود هكرها به داخل كامپيوتر هموار سازد.
در واقع هر روز bug هاي جديدي در نرم افزارها ايجاد مي شود و به همين دليل است كه حداقل هر هفته يك بار، نرم افزار به كاربر توصيه مي كند با مراجعه به سايت هاي خاصي به update (به روز) كردن نرم افزار بپردازد- تا اين گونه امنيت لازم براي مقابله با bugهاي جديد بوجود بيايد.
يكي از دلايل عمده اي كه اين روزها كاربران اينترنت به جاي استفاده از نرم افزار مايكروسافت براي گردش در اينترنت از نرم افزار فايرفاكس استفاده مي كنند، مملو بودن نرم افزار اينترنتي مايكروسافت ازbugها است كه اين bugها، كامپيوتر كاربر را آسيب پذير مي كنند.
يكي از ويژگي هاي مثبت نرم افزار فايرفاكس در مقايسه با نرم افزار مايكروسافت اين است كه كاربر به راحتي به كدهاي برنامه فايرفاكس دسترسي دارد و مي تواند شخصاً به تنظيم و به روز كردن اين نرم افزار بپردازد و مهم تر از همه متوجه شود كه ايراد برنامه چه بوده و چگونه اين ايراد برطرف شده است.علاوه بر اين كاربر مي تواند با استفاده از برنامه، نسخه جديدي از آن را طراحي كند تا مطابق با نيازهاي روزانه اش باشد.
اما هنگامي كه كاربر از نرم افزار اينترنتي مايكروسافت(IE) استفاده مي كند، به دليل قفل بودن كد نرم افزار، به آن دسترسي ندارد و نمي داند كه چه مشكلي براي برنامه اش بوجود مي آيد و اين مشكل چگونه برطرف مي شود. البته شما براي به روز كردن نرم افزارهاي Opensource مانند فايرفاكس لازم نيست كه شخصاً با برنامه نويسي كامپيوتري آشنايي داشته باشيد چون ده ها هزار نفر از برنامه نويسان كامپيوتري در جهان به صورت داوطلبانه اين كار را براي شما انجام خواهند داد.
و باز هم به دليل عرضه نرم افزارهاي Open source است كه شركت هاي بزرگ توليد كننده نرم افزارهاي كامپيوتري (با كد قفل شده) نگران وضعيت اقتصادي خود در آينده هستند چون با ادامه اين روند، فروش آنها كاهش خواهد يافت.با آن كه ويژگي هاي فاير فاكس بسيار بيشتر از (IE) مايكروسافت مي باشد اما در حال حاضر، ۶ درصد از كاربران اينترنت در جهان از اين برنامه استفاده مي كنند در حالي كه ۹۰ درصد كاربران، نرم افزار IE را در كامپيوتر خود نصب كرده اند.
گفته مي شود، تعداد كاربراني كه از فاير فاكس استفاده مي كنند در هر ماه يك درصد رشد خواهد كرد به همين دليل شركت مايكروسافت در پي عرضه نسخه هاي جديدتر از نرم افزار IE است تا اين كه در رقابت با فايرفاكس عقب نماند. با آن كه پيش بيني مي شود با عرضه نسخه جديد IE به بازار، فروش فايرفاكس و ساير نرم افزارهاي Open source كاهش يابد اما تولد همين نرم افزارها باعث شده تا مايكروسافت بسيار شفاف تر با مشتريان خود برخورد كند و ضريب امنيتي برنامه هاي خود را افزايش بدهد.
نرم افزار Open Source
نرم افزار Open source به نرم افزاري گفته مي شود كه كد منبع برنامه در اختيار كاربر قرار دارد كه با استفاده از اين كد مي تواند در آن تغييرات ايجاد كرده، آن را به روز كند و يا نسخه جديدي از نرم افزار را تهيه نمايد.
Bug كامپيوتري چيست؟
Bug كامپيوتري يك خطا، اشتباه و نقصان در يك برنامه كامپيوتري است كه اين خطا مانع از عملكرد صحيح برنامه مي شود و يا نتايج به دست آمده از اجراي برنامه كامپيوتري نادرست خواهد بود.
Bug چگونه بوجود مي آيد؟
وجود bug به دليل خطاها و اشتباهاتي است كه برنامه نويس هاي كامپيوتري در طراحي برنامه ها و يا كدگذاري منبع برنامه مرتكب مي شوند.گفته مي شود، در تمام برنامه هاي مفيد كامپيوتري، bug وجود دارد اما برنامه هايي كه بسيار خوب و با دقت نوشته مي شوند، حاوي bug كمتري هستند و اگر هم bug وجود داشته باشد در عملكرد برنامه، اختلال ايجاد نمي كند.

ربات درماني
هوش مصنوعي
000675.jpg
گروه دانش: ژاپن براي كمك به كاستن از رنج تنهايي دوران پيري به تكنولوژي روي آورده است.
تا سال ،۲۰۵۰ تعداد افراد بالاي ۶۵ سال احتمالا يك سوم جمعيت ژاپن را تشكيل خواهند داد و اصلاً بعيد نيست كه فن آوري هاي تازه براي كمك به نگهداري و مراقبت از آنها به كار گرفته شود.عمر متوسط زنان در ژاپن ۸۵سال، يعني ۷سال بيش از عمر متوسط مردان است. كانال دوم بي بي سي سلسله برنامه هايي تحت عنوان «سال هاي طلايي» تهيه كرده است كه يكي از قسمت هاي آن «دوست صميمي من» نام دارد.آكينو اوكانو، بيوه اي ۷۸ ساله است كه تنها زندگي مي كند. آكينو از ۲۲ سالگي با والدين شوهرش و ۱۱ عضو ديگر خانواده او زندگي مي كرد. اما آنها همگي مرده اند يا نقل مكان كرده اند و او اكنون در مزرعه اي بزرگ تنها زندگي مي كند.آكينو مي گويد: «وقتي غروب به خانه برمي گردم احساس تنهايي و غصه مي كنم. مصاحبت ديگران شادم مي كند. بعضي وقت ها دلم مي خواهد با كسي حرف بزنم.»
رفيق نزديك
يك عروسك سخنگو به نام «پريمو پيوئل» به خانم آكينو معرفي شده است كه مي خندد و حتي از صاحبش مي خواهد او را بغل كند.اين عروسك تا حدودي نياز شديد او به همدم به ويژه در ساعات تنهاي غروب را برطرف مي كند.
اين وسيله به طور غيرمنتظره اي در سراسر ژاپن در ميان سالخوردگان محبوبيت پيدا كرده است.طي پنج سالي كه اين دستگاه ها وارد بازار شده، بيش از يك ميليون از آن فروش رفته است.با اين حال، ايده خلق چنين همدم بديعي براي انسان، از مدت ها پيش از آن در آزمايشگاه ها دنبال مي شد.مؤسسه ملي علوم پيشرفته به شدت سرگرم طراحي يك خوك آبي (سيل) مصنوعي به نام «پارو» به ويژه براي افرادي مانند آكينو بوده است.
روبات درماني
خلق «پارو» (Paro) دوازده سال زمان و پنج ميليون پوند هزينه برده است.
پارو با تكيه بر اصول شناخته شده «حيوان درماني» براي ايجاد آرامش، سرگرمي و همنشيني طراحي شده است.
هوش مصنوعي اين روبات بدان معني است كه مي تواند رفتار حيوانات را تقليد كند و حتي در طول زمان شخصيت خاصي پيدا كند.حسگرهايي كه زير پوست و موهاي صورتش تعبيه شده باعث مي شود كه به نوازش واكنش نشان دهد. چشمانش باز و بسته مي شود و باله هايش نيز حركت مي كند.ساير حسگرهاي تعبيه شده در «پارو» اجازه مي دهد به تصوير، صدا، درجه حرارت و حتي حالت هاي مختلف انسان واكنش نشان دهد.هرچند اين موجود قدرت تكلم ندارد اما آخرين مدل هاي آن مي تواند هفت زبان مختلف را درك كند.آزمايش هاي كلينيكي نشان داده است كه پارو مي تواند باعث كاهش فشار عصبي، افسردگي و اضطراب در افراد سالخورده شود، چرا كه به آنها فرصت مي دهد از خود محبت نشان دهند و در مقابل كمي هم محبت ببينند.
امنيت
اما ماجرا به همين جا ختم نمي شود. اين همنشينان ماشيني پيشرفته، تنها فن آوري هايي نيستند كه به ياري سالخوردگان ژاپني شتافته اند.آكينو همچنين با يك سيستم بي سابقه رايانه اي زندگي مي كند كه بي وقفه ناظر سلامت اوست.
اين سيستم به جز وضعيت سلامتي آكينو، حركات او در اطراف خانه را ضبط و الگوي عادات روزمره او را براي خود تعريف مي كند.اين اطلاعات به طور منظم به يك رايانه مركزي كه داده هاي دريافتي را با يكديگر مقايسه و آنها را تحليل مي كند، منتقل مي شود.اگر رايانه متوجه پديده اي غيرعادي در عادات روزمره خانم آكينو شد، مستقيما با او يا با يكي از اقوامش تماس گرفته خواهد شد تا از سلامت او اطمينان حاصل شود.اين دستگاه نيز مانند عروسك كوچك خانم آكينو، به وي آرامش خاطر مي دهد.او مي گويد: «باعث مي شود راحت باشم. باعث مي شود احساس امنيت كنم.»

سخت افزار
رقابت تنگاتنگ در توليدتراشه
000678.jpg
گروه دانش: دو شركت اينتل و (AMD) دور جديدي از رقابت با يكديگر را در هفته جاري آغاز كردند. اين دو شركت قصد دارند كه زودتر از همه به عرضه تراشه هاي دو هسته اي بپردازند. اين تراشه ها بسيار سريع تر نسبت به تراشه هاي قديمي داده ها و اطلاعات پردازش مي كنند.
روز دوشنبه اين هفته، شركت اينتل، تراشه دو هسته اي پنتيوم را به بازار عرضه كرد و قرار است شركت AMD فردا تراشه هاي دو هسته اي خود را براي سرورها معرفي نمايد.
تراشه هاي دو هسته اي با آنكه از لحاظ حجم كوچكتر هستند اما قدرت بيشتري دارند. به عبارتي ديگر اين تراشه ها باعث مي شوند تا كامپيوتر بتواند به طور همزمان چندين كار را انجام بدهد. مثلاً با اين تراشه ها، كامپيوتر مي تواند در حالي كه برنامه ضد ويروسي را اجرا مي كند به اديت كردن تصاوير ويديويي و محاسبات رياضي نيز بپردازد. تراشه هاي يك هسته اي در حين پردازش اطلاعات بسيار داغ مي شوند و به همين دليل انرژي زيادي در قالب گرما از دست مي رود، اما در تراشه هاي دو هسته اي، با توجه به اينكه حجم كار ميان دو هسته تقسيم مي شود، اتلاف انرژي به حداقل مي رسد.
معمولاً هنگامي كه كاربر مشغول تماشا كردن برنامه تلويزيوني از طريق كامپيوتر خود است و همزمان قصد باز كردن يك نامه الكترونيكي را دارد، تصاوير تلويزيوني دچار اختلال مي شود در صورتي كه اگر از تراشه دو هسته اي استفاده شود، چنين مشكلي به وجود نخواهد آمد.
گفته مي شود كه تراشه هاي AMD نسبت به تراشه هاي اينتل برتري دارد چون ارتباط سريع تري ميان تراشه و حافظه كامپيوتر برقرار مي كند.

فضا
سازمان كنفرانس اسلامي ماهواره به فضا مي فرستد
گروه دانش: سازمان كنفرانس اسلامي قصد دارد از تكنولوژي  ماهواره اي براي مشاهده ماه و تعيين زمان آغاز و پايان ماه هاي قمري استفاده كند.
قرار است طي دو سال آينده با صرف ۸ ميليون دلار، ماهواره اي به فضا ارسال شود تا اينكه با ارسال تصاوير ماه، تقويم قمري را تنظيم كند.
در حال حاضر، مشاهده ماه با چشم غيرمسلح انجام مي شود اما پس از راه اندازي اين ماهواره مي توان هر لحظه به تصاوير ماه دسترسي داشت و با قاطعيت اعلام كرد، آغاز ماه هاي قمري در چه روزهايي است.
بودجه لازم براي اجراي اين پروژه را سازمان كنفرانس اسلامي تأمين خواهد كرد و مجري آن دانشگاه علوم فضايي قاهره مصر خواهد بود.
در اين ماهواره، دوربيني نصب شده كه تصوير بسيار شفافي از ماه شكار مي كند و سپس اين تصاوير را به زمين ارسال مي نمايد.
البته اين ماهواره كه توسط يك شركت ايتاليايي ساخته خواهد شد به رصد اجرام آسماني ديگر نيز خواهد پرداخت. هنوز مشخص نيست كه چند كشور اسلامي از اين تكنولوژي استفاده خواهند كرد، چون برخي از كشورها معتقدند بايد ماه را از زمين مشاهده كرد نه از فضا.

ايران
راه اندازي شبكه جامع كتاب شهري
گروه دانش: همزمان با هجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، شبكه جامع كتاب شهري با هدف ايجاد امكان دسترسي بهتر به كتاب از سوي مؤسسه نشر (وابسته به شهرداري تهران) راه اندازي مي شود.
به گزارش روابط عمومي مؤسسه نشر شهر، مديرعامل اين مؤسسه با اعلام اين مطلب گفت: با راه اندازي اين شبكه جامع امكان جست وجوي كتاب و شناسايي مراكز عرضه كننده كتاب فراهم مي شود و شهروندان مي توانند بدون مراجعه حضوري به كتاب فروشي ها و كتابخانه ها در سطح شهر و با برقراري ارتباط تلفني با سايت اينترنتي به جست وجوي كتاب مورد نظر خود بپردازند.
اميرمسعود شهرام نيا گفت: استفاده از اين شبكه رايگان است و با راه اندازي مرحله اول اين طرح، نخستين شبكه «شخص به شخص» در سطح كشور ايجاد مي شود و از آن طريق افراد مي توانند كتاب هاي خود را معرفي و عرضه كنند.
در مرحله اول اين طرح، همه فروشگاه هاي شهر كتاب، مؤسسه نشر شهر و كتابخانه هاي زير نظر سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به شبكه جامع كتاب شهري مي پيوندند.
طراحي سيستم «كنترل از راه دور» وسايل الكتريكي از طريق تلفن و اينترنت
گروه دانش: دو دانش آموز مبتكر اراكي موفق به طراحي و ساخت سيستمي شدند كه با بهره گيري از آن امكان كنترل وسايل برقي از طريق تلفن و اينترنت فراهم مي شود.
به گزارش ايسنا، اين دستگاه كه توسط امين سليماني و سهيل سحابي ساخته شده مي تواند تمامي وسايل برقي متصل به خود را از طريق اينترنت يا تلفن از هر فاصله اي كنترل كند. به گفته آنها براي كنترل دستگاه از طريق اينترنت نياز به هيچ نرم افزار خارجي نبوده و ارتباط آن از طريق يكي از نرم افزارهاي ويندوز موسوم به Tel Net انجام مي شود.
ساماندهي بازي هاي رايانه اي
گروه دانش: معاونت امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان با هدف حمايت از پديدآورندگان نرم افزارهاي بازي (GAME ) و ساماندهي مراكز بازي هاي رايانه اي و همچنين نظارت بهتر بر مراكز عرضه، پيشنهاداتي به شوراي هنر ارائه كردند.
به گزارش ايسنا، روابط عمومي معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گزارش داد: با انجام تغييراتي در متن اساسنامه شوراي نظارت بر ساخت، طراحي، واردات و توزيع اسباب بازي  كودكان مصوب سال ۷۷ شوراي عالي انقلاب فرهنگي، بازي هاي ويديويي و رايانه اي نيز مشمول ضوابط پيش بيني شده در اين اساسنامه و آيين نامه اجرايي آن مي شوند.
بر اساس اين گزارش، از جمله اصلاحات پيشنهادي ارائه شده، تشكيل شوراي بازبيني و بررسي محتوايي بازي هاي رايانه اي و طبقه بندي طيف مخاطبان و كاربران آنها بوده است كه در اين زمينه واردكنندگان نوارهاي بازي و مراكز تكثير و عرضه مي بايست قبلاً نظريه و تأييديه شوراي مذكور را براي آثار مورد نظر دريافت كنند.

پايان عمر ويندوز ۲۰۰۰
گروه دانش: شركت نرم افزاري مايكروسافت اعلام كرد شمارش معكوس براي پايان عمر نرم افزار ويندوز ي ۲۰۰۰ شروع شده است.
به گزارش يك پايگاه اينترنتي، ۳۰ ژوئن (نهم تيرماه) امسال به عنوان پايان مرحله اصلي عمر نرم افزار ويندوز ۲۰۰۰ تعيين شده است. اين زمان براي هر دو نمونه كلاينت و سرور ويندوز ۲۰۰۰ است. شركت مايكروسافت براي پشتيباني از محصولاتش دو دوره عمر تعريف كرده است كه اولي را «جريان اصلي» يا Mainstreamمي نامد و به دومي نام «بسط داده شده» يا Extendedداده است.
وقتي يك محصول وارد دوره بسط داده شده مي شود، مايكروسافت بابت پشتيباني آن محصول پول مي گيرد.
مايكروسافت همچنان در طول اين دوره به ارايه اصلاحيه هاي امنيتي حاد مي پردازد، اما براي تهيه اصلاحيه هاي غير امنيتي بايد هزينه پرداخت كرد.
اينك كه گروه ويندوز مايكروسافت توجه خود را معطوف به لانگهورن كرده است هنوز بسياري از كاربران ويندوز از محصولات قديمي آن استفاده مي كنند و اين در حالي است كه ساعت معكوس عمر اين محصولات زده شده است.
پشتيباني جريان اصلي ويندوز NT40 در دسامبر به پايان رسيد و اينك مايكروسافت ۳۰ژوئن پشتيباني جريان اصلي ويندوز ۲۰۰۰ را نيز قطع خواهد كرد.

مورچه هاي تله ساز
براساس تحقيقات  دانشمندان  درباره  نوعي  از مورچه  هاي  وحشي  آمازون  اين  مورچه  ها براي  به  دام  انداختن  طعمه  خود از تله هايي  شبيه  تله  ساخت  دست  انسان  استفاده  مي كنند. به  گزارش  پايگاه  اينترنتي  نشريه  نيچر پژوهشگران  فرانسوي  با تحقيق  درباره  مورچه اي  به نام « الو مروس  دسمارتيكولاتوس»  دريافته اند اين  مورچه ها با كندن پرزهاي  تند برخي  گياهان  از آنها براي  ساخت  تله  به  منظور به  دام  انداختن  طعمه  خود استفاده  مي كنند.

فضاپيماي سايوز به زمين نشست
فضاپيماي  سايوز روسيه  صبح  روز دوشنبه  در جلگه  وسيع  قزاقستان  به  زمين  نشست  و سه  فضانورد روس ، آمريكايي  و ايتاليايي  را از ايستگاه  فضايي  بين المللي  سالم  به  زمين  بازگرداند. اين  فضاپيما حدود دو ساعت  قبل  از طلوع  آفتاب ، در روشنايي  كامل  نور ماه  در زمينهاي  وسيع  و تختي  كه  بيشتر آسياي  ميانه  را دربرگرفته  است ، به  زمين  نشست .سه  فروند از۱۰ فروند بالگردهاي  جستجو، به  فوريت  در زمين هايي  كه  بر اثر برف  و بارانهاي  اخير خيس  بود فرود آمدند و سرنشينان  اين  فضاپيما را بيرون  آوردند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |