چهارشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۳ - Apr 27, 2005
علي رغم تكذيب شركت هاي خودروسازي داخلي
وزير صنايع مذاكره براي خريد «ام-جي-روور» را تأييد كرد
000708.jpg
گروه اقتصادي: اگرچه مديران صنايع خودروسازي كشور اعلام كرده اند براي خريد شركت ام-جي-روور انگليس با صدسال سابقه توليد خودرو در اروپا تمايلي ندارند اسحاق جهانگيري وزير صنايع و معادن كشورمان از توانايي صنعت خودروسازي ايران براي اصلاح رفع مشكلات اين توليدكننده خودرو اروپايي و عرضه خودرو به بازارهاي جهاني تحت نام تجاري ام _ جي و روور سخن گفته است.
جهانگيري در نخستين واكنش رسمي به گزارش مذاكره براي خريد اين شركت از سوي ايران اين مساله را تاييد كرد و آن را در مرحله كارشناسي دانست.
وي با رد مشابه بودن مساله خريد خط توليد پيكان با خريد شركت ام _ جي _ روور تاكيد كرد كه دولت انگليس در تلاش براي ادامه كار اين شركت و جلوگيري از بيكاري ۵ هزار نفر از كاركنان آن است.
به گزارش خبرنگار ما شركت ام _ جي _ روور، ازجمله توليدكنندگان خودرو اروپا است كه به دليل عدم كفايت مديران فعلي اين شركت با مشكلات مالي روبه رو شده و با حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ ميليون يورو امكان پرداخت بدهي و ادامه فعاليت دارد و اين وضعيت توان رقابتي خود را در بازارهاي اروپايي از دست داده است.
دولت انگليس قصد ندارد تا اين شركت كه دو مارك معروف خودرو را در جهان در مدت حدود يك قرن توليد كرده اند متوقف كند ولي از پرداخت كمك مالي به اين شركت نيز خودداري كرده است.
اين شركت خصوصي توليد خودرو در حال حاضر از سوي حسابداران رسمي دولت در مرحله رسيدگي مالي و مشخص شدن عوامل تخلف مالي و ميزان دارايي است.
هنوز نحوه واگذاري يا ارزش آن اعلام نشده است ولي خريداران آن به طور قهري صاحب مجموعه اي از فن آوري ها و تجربيات فعاليت صدساله اين شركت و نام تجاري دو خودرو انگليسي مي شوند كه تنها توليدكننده بزرگ خودرو در انگليس است و درصورت اعلام ورشكستگي قطعي دارايي هاي آن براي فروش عرضه خواهد شد و خودروسازان داخلي كه علاقمند به خريد بخشي از دارايي هاي اين شركت مثل خط توليد بدنه، موتور و يا ديگر امكانات هستند مي توانند در اين زمينه اقدام كنند.
طبق گزارش هاي رسيده در حال حاضر تلاش سهامداران فعلي شركت و مقامات دولت انگليس ادامه فعاليت اين شركت است.
بازار جهاني
اقتصاد ايران در ماه هاي اخير در راستاي تلاش براي حضور در بازارهاي جهاني و پيوستن و تعامل با آن در مناقصه خريد يك شركت اروپايي ديگر نيز شركت كرده است كه مخالفت احتمالي دولت آمريكا اين تلاش را طولاني كرده است.
در اين راستا شركت ملي پتروشيمي براي خريد شركت «بازل» توليدكننده مواد شيميايي و پتروشيمي در آلمان در مناقصه اي شركت كرده و بالاترين قيمت را پيشنهاد داده است ولي به دليل مشكلات احتمالي ناشي از تحريم آمريكا روند عادي مناقصه طولاني شده است.
يكي از راه هاي استفاده بهينه از حساب ذخيره ارزي كه در طول برنامه سوم ايجاد شده، سرمايه گذاري در طرح هاي سودده خارجي بوده است كه از سوي برخي كارشناسان اقتصادي پيشنهاد شده بود، ولي مشكلات رخ داده در جريان سهم اندك ايران در شركت كروپ آلمان و فروش اجباري آن به دليل مخالفت آمريكا امكان بهره برداري ايران از فرصت هاي اقتصادي در خارج از كشور را با موانعي روبه رو كرده است.
خريد شركت خودروسازي ام-جي-روور نيز از سوي ايران به اعتقاد برخي ناظران با وجود موانع يادشده تا حدي مشكل است. خريد اين شركت انگليسي از سوي ايران امكان دسترسي بخشي از اقتصاد ايران را به شبكه گسترده توزيع و فروش اين شركت در اروپا ممكن مي كند و فرصتي است كه بي شك و درصورت استفاده صحيح از آن به سود اقتصاد جمهوري اسلامي ايران خواهد بود.
توليد با ليسانس روور عاقلانه نيست
در همين حال رئيس پژوهشكده مهندسي خودرو گفت:  استفاده از خط توليد روور انگليس براي توليد خودروي ديگر كار خوبي است، ولي توليد خودروي رورو با گواهي (ليسانس) آن شركت در ايران، كار عاقلانه اي نيست.
محمد حسن شجاعي فرد افزود: اگر امكانات خط توليد كارخانه ام جي روور انگليس و نه اين كه شركت ورشكسته روور خريده شود، چون تجهيزات توليد اتوماتيك است، كار خوبي است.
وي افزود: ممكن است خود شركت ورشكسته روور به قيمت خيلي ارزان حتي به قيمت ۱۰ پوند هم فروخته شود، ولي تعهدات مالي و بدهي شركت به مالك جديد منتقل خواهد شد و هيچ شركتي در ايران وجود ندارد كه بتواند آن تعهدات را جبران كند.

انتظار براي آغاز كار فرودگاه امام ادامه دارد
دولت با حضور شركت تركيه اي در فرودگاه امام مخالفت كرده است
000711.jpg
گروه اقتصادي: در حاليكه روز دهم ارديبهشت ماه قرار است فرودگاه امام براي سومين بار افتتاح شود و فعاليت محدود خود را براي كاهش بار ترافيك فرودگاه قديمي مهرآباد آغاز كند حوادث پي درپي هوايي نيز توجه افكار عمومي را به صنعت حمل و نقل كشور معطوف كرده است.
به گزارش خبرنگار ما روز دوشنبه براي دومين بار يك هواپيماي ايرباس هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران به دليل نقص فني در فرودگاه مهرآباد به صورت اضطراري فرود آمد و برخي گزارش ها علت آن را آتش گرفتن موتور هواپيما اعلام كردند.
هفته گذشته نيز يك هواپيماي بوئينگ ساها دچار نقص فني شد و در هنگام فرود در فرودگاه مهرآباد دچار سانحه گرديد كه منجر به مرگ ۳ نفر از مسافران و جراحت ديگر مسافران گرديد.اين رويدادها نشانه هاي فرسودگي شبكه حمل و نقل هوايي كشور و احتمال تداوم اين حوادث و بروز رويدادهاي ناگوارتر است.
يكي از مشكلات شبكه حمل و نقل هوايي كشور در حال حاضر نبود يك فرودگاه با استانداردهاي خدماتي لازم است كه به دليل تاخير چندين ساله در بهره برداري فرودگاه امام ايجاد شده است.
فرودگاه مهرآباد در حال حاضر امكانات لازم براي ارايه خدمات به همه پروازهاي داخلي و خارجي كشور را ندارد و حجم بالاي تقاضاي موجود در اين فرودگاه عليرغم اداره مناسب و بدون حادثه آن توسط دست اندركاران خدمات پروازي با مشكلاتي روبروست.
لايحه تاو در دست وزير
با مخالفت هيات دولت با لايحه ارايه شده براي فعاليت شركت تركيه اي تاو در فرودگاه امام كه قرار بود پس از تصويب هيات دولت براي بررسي به مجلس ارسال شود، اين لايحه در روي ميز وزير راه باقي ماند.
وي به خبرگزاري مهر گفته است كه هيات دولت با واگذاري خدمات فرودگاهي فرودگاه امام به شركت تركيه اي تاو به روش بي _ او _ تي مخالفت كرده است و تاكيد كرده كه اين شركت در فازهاي ساخته شده فرودگاه نمي تواند حضور داشته باشد. اين شركت صرفا مي تواند قرارداد جداگانه اي براي حضور در فازهاي ديگر با شركت فرودگاه هاي كشور امضاء كند.
در همين حال يك مقام شركت تركيه اي تاو به خبرگزاري مهر گفته است: وزارت راه و ترابري بايد تكليف اين شركت و تجهيزات آن را كه در فرودگاه قرار دارد مشخص كند.طبق گزارش هاي منتشر شده در حال حاضر براساس قراردادي كنسرسيومي متشكل از شركت هاي داخلي، كار بهره برداري از خدمات فرودگاهي در فرودگاه امام را بر عهده گرفته اند.

ضوابط اجرايي بودجه سال ۸۴ كل كشور اعلام شد
ممنوعيت ايجاد پست سازماني جديد
تعيين ۸۰ هزار تومان كمك نقدي و غيرنقدي به كاركنان دولت
ايسنا: هيات وزيران بر اساس پيشنهاد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، ضوابط اجرايي بودجه سال ۱۳۸۴ كل كشور را براي وزارتخانه ها و موسسات دولتي تصويب كرد.
به موجب اين تصويب نامه، گسترش تشكيلات اداري و ايجاد پست سازماني جديد ممنوع بوده و در موارد ضروري با پيشنهاد اين سازمان و تصويب هيات وزيران امكان پذير است.
بر اساس ضوابط اجرايي بودجه سال ۸۴ كل كشور، بكارگيري نيروي انساني به هر شكل در چارچوب مفاد قانون برنامه چهارم توسعه و آيين نامه هاي اجرايي مربوط به همين قانون امكان پذير است.
اين تصويب نامه تمديد قرارداد كاركنان غيررسمي شاغل در سال ۸۳ در صورت نياز دستگاه از محل اعتبار هزينه اي (جاري) ملي و استاني را مجاز دانسته و ايجاد هرگونه تعهد استخدامي براي سال هاي بعد را صرفا در قالب سهيمه هاي مربوط و پس از اخذ مجوز از سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور مجاز اعلام كرده است.
به موجب اين تصويب نامه همچنين سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و استان مكلف شده اند از تامين اعتبار براي پروژه هاي عمراني نيمه تمام و يا آماده بهره برداري مندرج در ستون اهداف كمي جدول قانون بودجه سال ۸۴ كل كشور خودداري كند.
بر اساس اين تصويب نامه، مبلغ قطعي پاداش پايان سال (عيدي) به تصويب هيات وزيران خواهد رسيد، ولي دستگاه هاي اجرايي موظفند بابت عيدي به ازاي هر نفر شاغل و بازنشسته مبلغ يك ميليون و ۵۰۰ هزار ريال پيش بيني و در موافقتنامه مربوط منظور كنند.
به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، تعيين ۸۰۰ هزار ريال پرداخت كمك هاي نقدي و غيرنقدي به كاركنان، پرداخت ۶۰۰ هزار ريال كمك نقدي و غيرنقدي به كليه بازنشستگان، وظيفه بگيران و مستمري بگيران در سال ۸۴ و نيز پرداخت ۱۰۰ درصد پاداش پايان خدمت آن دسته از كاركنان دستگاه هاي اجرايي كه در سال ۸۴ بازنشسته مي شوند، از ديگر مواردي است كه در ضوابط اجرايي بودجه سال ۸۴ كل كشور به چشم مي خورد.

با بهبود سطح كيفي مي توانيم
سهمي در بازار لوازم صوتي و تصويري داشته باشيم
گروه اقتصادي: مدير گروه الكترونيك و انفورماتيك وزارت صنايع و معادن گفت: در حال  حاضر تعداد قابل ملاحظه اي واحدهاي داراي پروانه در اين بخش داريم كه به علت فضاي رقابتي حاكم فقط تعداد محدودي از آنها در حال فعاليت هستند. چنانچه هم اكنون از ۷۵ واحد صنعتي داراي پروانه در توليد مانيتور، تنها ۵ واحد در اين عرصه فعاليت مي كنند.
به گزارش خبر نگار ما مهندس صادق صياد افزايش واردات لوازم الكترونيكي به كشور را از ديگر علل عدم تمايل اين قبيل واحدها به فعاليت دانست و افزود: ميانگين سرانه صنعت الكترونيك در جهان ۵۰۰ دلار است، ما نيز بايد براي خود سهمي در اين عرصه داشته باشيم.وي بر لزوم افزايش كيفيت توليدات الكترونيكي در داخل و قيمت تمام شده مناسب تاكيد كرد و گفت: با بهبود سطح كيفي مي توانيم سهمي از بازار ساير كشورها به ويژه كشورهاي همجوار را در اين عرصه به خود اختصاص دهيم.
همزمان با كاهش ۱۰ درصدي تعرفه واردات لوازم صوتي و تصويري به كشور در سال جاري، بهاي اين محصولات اعم از داخلي و خارجي با كاهش قيمت چشمگيري نسبت به سال گذشته مواجه شده است.
كاهش قيمت فوق كه زمينه اي براي تقليل ميزان توليد داخلي لوازم صوتي و تصويري شده است، خود به نوعي زمينه تعطيلي بسياري از كارخانه هاي توليدكننده اين محصولات را فراهم آورده است.
رييس انجمن صنفي توليدكنندگان لوازم صوتي و تصويري با اشاره به اينكه در سال گذشته حدود ۱۵ درصد ميزان توليد اين كالاها در داخل نسبت به سال ۱۳۸۲ كاهش يافته است، گفت: همين موضوع باعث شده كه از ۱۴ كارخانه فعال در اين عرصه تنها طي ۴ سال گذشته ۷ كارخانه تعطيل شوند.حسن سانقه افزود: وضعيت ۷ كارخانه باقيمانده نيز چندان مطلوب نيست و به نظر مي رسد با افزايش واردات لوازم صوتي و تصويري به كشور و كاهش قيمت اين محصولات، كارخانه هاي فوق هم چاره اي جز تعطيلي نداشته باشند.

رشد بي رويه مصرف فرآورده هاي نفتي ادامه دارد
گروه اقتصادي: رشد مصرف فرآورده هاي نفتي در ايران كه طبق آخرين پيش بيني مقامات وزارت نفت در سال جاري به ۵/۶۶ ميليون ليتر در روز خواهد رسيد در صورت عدم مديريت به طور قطع اقتصاد كشور را دچار مخاطرات جدي خواهد كرد.
به گزارش خبر نگار ما محمد آقايي معاون وزير نفت و مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي كشور در حضور خبرنگاران رسانه هاي گروهي پس از ارايه گزارش مفصلي از برنامه هاي توسعه اين شركت در طول سال هاي گذشته و در برنامه چهارم از ضرورت مديريت مصرف و توليد سوخت در كشور سخن گفت و تاكيد كرد كه منظور وي سهميه بندي و يا كوپني كردن سوخت نيست.وي تاكيد كرد كه مصرف بنزين در ۸ سال گذشته ۸۴ درصد افزايش داشته است و با اشاره به اينكه در برنامه سوم توسعه رشد مصرف بنزين ۳۶ درصد پيش بيني شده بود ولي مصرف همواره از پيش بيني ها جلوتر بوده است.
آقايي افزود: توليد فرآورده هاي نفتي در كشور در صورت مصرف درست به طور قطع نياز داخل را تامين مي كند ولي همه ساله مبالغ فراواني براي واردات فرآورده هاي نفتي از جمله بنزين هزينه مي شود كه به اعتقاد كارشناسان بخش عمده واردات فرآورده هاي نفتي به دليل قاچاق سوخت از كشور انجام مي شود.
۱۶ هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري
به گفته آقايي در طول ۸ سال گذشته ۱۶ هزار ميليارد ريال در زمينه اصلاح توليد و بهبود پالايشگاه هاي كشور و انبارهاي سوخت و مواد اوليه توليد فرآورده هاي نفتي هزينه شده است.
وي از وجود طرح هاي توسعه همه پالايشگاه هاي كشور در طول برنامه چهارم با هزينه اي معادل ۱۳ ميليارد دلار و ۲۵ هزار ميليارد ريال خبر داد و تاكيد كرد كه با اجراي اين طرح ها يك ميليون بشكه به ظرفيت روزانه پالايش نفت خام و ميعانات گازي كشور افزوده مي شود.
وي خاطرنشان كرد كه اجراي اين طرح ها توليد فرآورده هاي اصلي را از ۲۲۰ ميليون ليتر در روز فعلي به ۳۷۰ ميليون ليتر در روز مي رسد كه ۱۲۰ ميليون ليتر و معادل ۳۳ درصد آن بنزين است.
هزينه توليد فرآورده ها
آقايي در گزارش خود از ارزيابي پالايشگاه هاي كشور و آماده بودن براي اجراي مصوبه مجلس و برقراري رابطه شفاف مالي ميان اين شركت و دولت طبق لايحه بودجه سال جاري خبر داد و گفت: هزينه توليد فرآورده هاي نفتي به طور دقيق مشخص شده و طبق قيمت هاي روز نفت خام در پايان هر ماه تعيين مي شود.
وي قيمت هاي موجود توليد فرآورده ها را براساس محاسبه هاي انجام شده براي هر يك از فرآورده هاي نفتي شامل، بنزين، نفت سفيد، نفت گاز، نفت كوره، گاز مايع و ساير به ترتيب ۳۰۰۰ ريال، ۲۹۰۰ ريال، ۲۸۰۰ ريال، ۲۲۰۰ ريال، ۲۵۰۰ ريال و ۲۳۰۰ ريال اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار ما در حال حاضر قيمت فرآورده هاي نفتي در كشورهاي جهان به دليل اهميت مسئله كنترل مصرف سوخت علاوه بر هزينه هاي توليد با ماليات هاي گوناگون از سوي دولت ها روبروست و قيمت فرآورده ها از جمله بنزين بيش از هزينه هاي جاري است. در حال حاضر در ايران علاوه بر مصرف كل بنزين توليدي پالايشگاه هاي كشور معادل ۵/۲ تا ۳ ميليارد دلار بنزين از خارج از كشور وارد مي شود و مصرف اين فرآورده در كشور همه ساله رو به افزايش است.

گفت وگوي امروز
سهم بخش خصوصي از حساب ذخيره ارزي
گروه اقتصادي: با تاسيس حساب ذخيره ارزي در برنامه سوم توسعه مقرر شد حداكثر ۵۰ درصد موجودي اين حساب براي سرمايه گذاري و تامين بخشي از اعتبارات مورد نياز طرح هاي توليدي و كارآفريني صنعتي، معدني، كشاورزي، حمل و نقل و خدمات فني و مهندسي بخش غيردولتي اختصاص يابد. در رابطه با عملكرد اين حساب براي گروه صنعتي از سال ۱۳۸۰ تا پايان فروردين ۱۳۸۴ با مهندس محمدجعفر اسلامي، معاون برنامه  ريزي، توسعه فناوري وزارت صنايع گفتگو كرده ايم.
***
* تاكنون چه تعداد طرح صنعتي با چه ميزان تخصيص ارزي از حساب ذخيره ارزي داشته ايم؟
-جمعا ۱۰۷۳ طرح با تخصيص ارزي معادل ۸۶۱۷ ميليون دلار در بخش هاي مختلف صنعتي داشته ايم كه از تعداد فوق ۸۱۳ طرح با اختصاص ارزي معادل ۵۸۵۷ ميليون دلار گشايش اعتبار شده اند و ۲۶۰ طرح با ارزي معادل ۲۷۶۰ ميليون دلار هنوز به مرحله گشايش اعتبار نرسيده اند.بيشترين ميزان تخصيص ارزي نيز به صنايع كاني با مبلغ
۳/۲۶۷۰ ميليون دلار مربوط مي شود كه ۲۴۵ طرح را در بر مي  گيرد.
* ميزان طرح هاي صنعتي راه اندازي شده تا پايان فروردين ماه جاري چه تعداد است و چه تعداد طرح از اين به بعد راه اندازي خواهند شد؟
-جمعا ۵۱۵ طرح صنعتي با اشتغال زايي ۸۰ هزار و ۸۸۰ نفر به ارزش يك ميليارد و ۷۶۵ ميليون دلار تا پايان مورخ ۴/۲/۸۴ راه اندازي شده اند. در بخش بازسازي نساجي نيز در مدت يادشده ۳۹ طرح با اشتغال زايي ۸ هزار و ۵۴۴ نفر به ارزش ۱۳۱ ميليون دلار راه اندازي شده اند. همچنين پيش بيني مي شود ۲۹۸ طرح با اشتغال زايي ۶۶ هزار و ۶۵۹ نفر به ارزش ۴ ميليارد و ۹۱ ميليون دلار از اين پس راه اندازي شوند. تعداد طرح هاي در حال راه اندازي بازسازي نساجي نيز ۲۱ طرح با اشتغال زايي ۳ هزار و ۴۸۰ نفر و انرژي ۹۱ ميليون دلار است.در واقع مي توان گفت بخش خصوصي تاكنون ۸۲۰ طرح به ارزش حدود ۶ ميليارد دلار از ابتداي سال ۸۰ تا پايان فروردين ،۸۴ از حساب ذخيره ارزي به مرحله گشايش اعتبار رسانده است. البته به اين تعداد بايد ۶۰ طرح بازسازي نساجي با مبلغ ارزي ۲۲۳ ميليون دلار را هم اضافه كرد.
* هم اكنون متوسط بازده شروع عمليات اجرايي تا مرحله راه اندازي و نرخ بهره و مدت بازپرداخت وام چقدر است؟
-متوسط بازده شروع عمليات اجرايي تا مرحله راه اندازي به ۱۹ ماه رسيده است. اين در حاليست كه طبق آئين نامه هيات امناي حساب ذخيره ارزي، زمان ساخت مي تواند تا ۳ سال طول بكشد. نرخ بهره وام حساب ذخيره ارزي نيز ۵/۵ درصد و مدت بازپرداخت آن ۸ ساله در نظر گرفته شده كه براي مناطق محروم اين درصد ۳ و زمان بازپرداخت ۱۰ ساله است.
* باتوجه به افزايش نرخ يورو و بروز مشكلاتي براي واحدهاي صنعتي كه وام ارزي به نرخ ۷۰۰ تومان گرفته اند ، چه اقداماتي از سوي وزارت صنايع انجام گرفته است؟
ـ متاسفانه افزايش نرخ يورو از ۷۰۰ تومان به ۱۱۰۰ تومن به جز كاهش انگيزه براي دريافت وام از اين حساب از طرف متقاضيان،  مشكلاتي را نيز براي بازپرداخت وام دريافتي متوجه واحدهاي صنعتي گيرنده اين وام كرده است. چنانچه وام گيرندگان قبلي گاه ناچارند بيش از ۲۰ درصد بهره  به ازاي دريافت وام بپردازند. اين درحاليست كه نرخ ارز صنعتي در سيستم بانكي كشور تنها ۱۵ درصد است. در همين زمينه وزارت صنايع بيكار ننشسته و پيشنهاداتي را به هيات امناي حساب ذخيره ارزي ارائه كرده است كه البته هنوز اين پيشنهادات مورد تاييد قرار نگرفته اند. از جمله پيشنهادات فوق مي  توان به بلوكه شدن مبلغي از حساب ذخيره ارزي به نفع بيمه براي بيمه كردن نوسان نرخ ارز ياد كرد كه به علت دولتي بودن بيمه ها مورد تاييد قرار نگرفت.

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |